/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.
Szamuráj 351580 2010. április 15. 07:48
Válasz erre
Szevasz Fóka!

Van/nak a Vasa építését bemutató diorámáról közelebbi fotód/id? Légyszíves tegyél fel párat, mert hasonló jellegű diorámát építek 17. századi holland kikötővel és nagy segítség lenne. Köszöntem!
Szamuráj Tanár Úr
fizimokus 351579 2010. április 15. 02:08
Válasz erre
Sziasztok!

Magam is úgy gondolom, a makettezés egy szép hobbi. Kreativitást, ügyességet, türelmet igényel, illetve ha lelkiismeretesen végezzük e tevékenységet, fejleszti képességeinket. Természetesen a kezdő - "hogyan is kezdjek hozzá" - szinttől egész sokáig lehet jutni. Az első makett összeragasztásától hosszú az út a versenyekig, amikor már a szaktudás mérettetik meg. Azt gondolom, nincs ez másként a történelmi vitorlás hajó makettezés kapcsán sem. Természetesen a téma a Magyarországon nagy hagyományokkal rendelkező műanyag modellezésthez, illetve annak kiemelt és magas szinten űzöttt témáihoz képest legalábbis egyelőre elenyésző méretű közösséget mozgat meg. Ennek megfelelően szaktudásnak is igencsak híján vagyunk. Az elérhető irodalom jó része ma már angol, régebben és ma is német nyelven volt hozzáférhető, ezért a professzionális, de legalábbis komolyabb érdeklődés esetén a nyelvtudás elengedhetetlen. Szerencsére az országban néhány elszigetelt makettező, a "nagyöregek" a körülményeikhez képest mindent megtéve űzték régebben is ezt a szakmát,esetenként akkor is, amikor a (nyugati) szakirodalomhoz való hozzáférés még nehezebb kövek megmozgatását is jelentette. Ők részint ma is "figyelnek minket", és készek a tudásukat átadni mindazok számára, akik hajlandóak tanulni. Sajnos a magyarországi makettversenyeken nem csak hogy kevés a fából készült történelmi vitorlás hajó, de alapvetően hozzá nem értő zsűri véleményezi ezeket. Mindez természetesen a korábbiakban említettekből fakad, azaz, nincs hagyománya az országban a makettezés ezen ágának. A szaktudás nemcsak az alkotók, de sok esetben a zsűritagok esetén is erősen hiányos. Egy-egy szép esztétikus, de alapvetően szobadísznek elkészített fából készült hazai modell nem lenne alkalmas a világbajnokság C1-es osztályában való megmérettetésre. Mivel alapvetően kis érdeklődési közönségről van szó, igen fontos lenne az összefogás, a közös munka, az építő jelleggű együttműködés. Mindez természetesen megfelelő hozzáállást, másképp mondva alázatot kíván. A fából készült vitorlás hajó makettezés sok tanulást, elméleti tudást igényel, ez egy évtizedekre, vagy inkább egy életre választott hobbi. A műveléséhez megfelelő szaktudás megszerzése sok-sok gyakorláson, olvasáson keresztül lehetséges, csakúgy, mint ahogy kis túlzással, vagy esetenként anélkül ki tudjuk jelenteni, hogy a profi II. világháborús makettek készítői gyakorlatilag történészek, s számunkra, halandók számára láthatatlan dolgok ismerői és felismerői. A hajók világába is nyitva áll az út, ma már - főleg az internet világában - mindössze az eltökéltség a kérdés.

A tökéletes makett nem létezik. A kezdő próbálkozástól kezdve a fejlődés folytonos, de egyéni. Mindeki a saját maga által kifejlesztett módszerekre, technikákra esküszik, s ez így is van jól. Amire törekszünk, az sokféle lehet. Sokszor előkerül az a megállapítás, hogy a magunk számára készítünk maketteket. Ez részben igaz, részben pedig nem, hiszen akkor miért mutogatnánk másoknak, miért vinnénk versenyre? Az elismerés is fontos, hogy valahonnan érkezzen egy olyan biztatás, ami erőt ad a folytatáshoz. Véleményem szerint a legjobb, ha magunknak soha, de éppen csak hogy nem tudunk megfelelni. A kitűzött cél legyen kevesebb az elvárásainknál, de reálisan elérhető. Ekkor nem ér kudarc, illetve a kritikát is építőnek fogjuk találni. A kritikának központi szerepe van, mivel alapvetően nem támadási, hanem építő célzattal közvetítik felénk tapasztaltabb makettező társaink. Én magam a hajómodellezés területén így jutottam el az első dobozos, kit modelltől egyetlen plusz próbálkozáson keresztül a saját modell építéséig, és nagyon megérte! Ehhez hozzá tartozik, hogy adjuk fel, vagy tanuljuk meg leküzdeni türelmetlenségünket! Lagalább 1 évig csak szakirodalmat gyűjtöttem, fórumokat nézegettem és elsősorban kérdeztem, mire bele mertem vágni a saját építésű modellbe.

Mindezek után szeretném megemlíteni, hogy soha nem maradtam volna a hajómodellezés mellett, ha nem kapok olyan szintű segítséget és információ áradatot, amit kaptam. A megelelfő kritikák ösztönöztek ara, hogy elinduljak a tanulás és felődés útján. Éppen ezért ennek fényében, mint szintén kezdő történelmi vitorláshajó modellező, szeretném kérni az ide csoportosult makettező társaimat, hogy fontolják meg a fent olvasottakat, s ennek fényében a jövőben gondolják meg, hogy mások milyen évekig, s évtizedekig tartó munkát végeztek (s végezni szándékoznak a jövében is) annak érdekében, hogy ez a hobbi meghonosodhasson itthon. Kérem mindezt annál is inkább, mert személyes kapcsolatban voltam sokmindenkivel, aki most ide méltató hangvételben nyilatkozik egy olyan portálról, ami nélkül sokan soha nem találkozhattak volna érdemben magyar nyelven a makettezés ezen szakágával itthon. Méltatásuk kapcsán megjegyazném, hogy ez a viselkedés makettezők körében nem általános, a makettező munkájának tökéletesítésére törekszik ismereteinek bővítése által, elfogadva az építő kritikát s a felkínált segítséget, bármily kicsiny is legyen az.

Tisztelettel: Tóth Gyula (moha)
A hajomakett.hu egyik (ős)tagja és adminisztrátora
Fóka 351578 2010. április 14. 23:25
Válasz erre
Az oroszlanos fedolapok sora

Az oroszlanos fedolapok sora
Az oroszlanos...
Egy oroszlan kozelrol

Egy oroszlan kozelrol
Egy oroszlan...
A felso agyufedelzet belulrol

A felso agyufedelzet belulrol
A felso agyufedelzet...
Az epites fazisai - 1

Az epites fazisai - 1
Az epites fazisai -...
Az epites fazisai - 2

Az epites fazisai - 2
Az epites fazisai -...
A kiemeles egyik dioramaja

A kiemeles egyik dioramaja
A kiemeles egyik...
Utas a csontok es a ruhazat alapjan rekonstrualva - 1

Utas a csontok es a ruhazat alapjan rekonstrualva - 1
Utas a csontok es a...
Utas a csontok es a ruhazat alapjan rekonstrualva - 2

Utas a csontok es a ruhazat alapjan rekonstrualva - 2
Utas a csontok es a...
Az utolso percek maketten

Az utolso percek maketten
Az utolso percek...

Nos, szerintem ez a Vasa múzeum a maga nemében valóban egyedülálló. Amellett, hogy ott van egy eredeti 370 éves vitorlás szinte teljesen épen (még a belsejébe is be lehet látni, amikor felgyújtják a villanyokat), egy hétemeletes múzeumot is építettek köré hihetetlen fantáziával. Vannak makettek a hajó építésének minden fázisáról, a kiemelés egyes lépéseiről, eredeti hajóács-műhelyek restaurálva, diorámák, rengeteg tárgy a hajóról, a talált csontok alapján bűnügyi technikai eszközökkel rekonstruált emberek, interaktív játékok (pl. a stabilitás-teszt szimulálására, amint egy csomó matróz egyszerre rohan át a fedélzeten egyik korláttól a másikig - a Vasa paramétereivel tényleg veszélyesen megbillent...), meg eredeti búvárharang, bele is lehet mászni - és persze sok-sok történelmi anyag a korabeli Svédországról, királyokról, háborúkról és a mindennapokról. Hihetetlenül profi az egész.
Fóka 351577 2010. április 14. 22:56
Válasz erre
Ó, hát máris kaptam egy újabb ötletet :-) Én először fából gondoltam kifaragni a díszítéseket, pedig mennyire kézenfekvő a gyurma... Egy mesterdarabból pedig sokszorosítani is lehet, erre már megvan a bejáratott technológiám. A bátorítást is köszönöm, egyre jobban örülök, hogy belevágtam :-)
Jozsi 351575 2010. április 14. 22:21
Válasz erre
Rézből amúgy sem csináltak nagy terheltségű tartókat. Nem alkalmas rá. Rozsdásodó fekete kovácsolt vas, azt igen.
Johnie 351574 2010. április 14. 22:13
Válasz erre
Szevasz!
Rendben van hagyom sodortan hisz úgyis nagyítóval lehet csak meglátni a "csavart mintát", de lefestem mert erősen kirívó ez a vörösréz szín.
Egyébként egyetértek a véleményeddel az "öregekkel" kapcsolatban, és sajnos az a bizonyos másik fajta öreg észre sem veszi mikor a kritikája éppenhogy destruktív hatással van egy kezdőre. Na az ilyen öregek között szoktak akár vérre menő viták is lenni a fórumokon ,olyan apróságokról is amik mondjuk egy kezdőt nem is érdekelnek:-)
Szegények...
Jozsi 351573 2010. április 14. 21:50
Válasz erre
Hali!
Szerintem hagyd úgy! Kicsit barokkosabbnak tűnnek majd és lehet, hogy még dob is hajón.
A többihez csak annyit, hogy bennem nincs úgymond plusz, csak ha unatkozom akkor a makettezéssel töltöm el az időt. Persze, a hajók érdekelnek, de a többi makettet is elnézegetem. Alább szóba kerültek a nagy "öregek". Véleményem szerint: ha valaki "nagy öregként" viselkedik / remélem mindenki érti mire gondolok/ avval nem kell foglalkozni. Ténylegesen vannak Nagy Öregek de azok nem úgy állnak hozzá mint az előbbi nagy öregek. Azok a kezedbe adják a makettjüket legyen az bár mi, nem csak hajó, ha kérdezel elmesélnek mindent, ha segítség kell minden további nélkül a rendelkezésedre állnak stb.
A versenyekkel kapcsolatban: Tényleg kevés a hajó! Ezért aki teheti vigye el a makettjét versenyre, kiállításra. Ne legyen "szégyenlős". Senki nem fogja "fikázni" a hajóját, ha mégis, akkor az előző szabály lép életbe: "nem kell vele foglalkozni". Makettező nem "fikáz", hozzá nem értő meg... tudod?
Üdv: Jozsi
Pettyes 351572 2010. április 14. 21:29
Válasz erre
Nem csodálom, hogy megfogott. :) Nagyon nagy élmény lehet egy ilyen hajót élőben látni. Talán egyszer nekem is sikerül eljutni egy ilyen helyre. Sok sikert és kitartást az építéshez. ;)
Johnie 351571 2010. április 14. 21:25
Válasz erre
Fóka! Bátorításként csak annyit tudok mondani: Hajrá! :-)
Johnie 351570 2010. április 14. 21:20
Válasz erre
2
2

Nem tudtam nem észrevenni a kis oroszlánfejeket:-) Nekem elég volt egyet gyurmából megcsinálnom nem hogy 64-et!
Jozsi 351569 2010. április 14. 21:13
Válasz erre
Az elsőt is az készítette aki a másodikat.
Fóka 351568 2010. április 14. 20:35
Válasz erre
Vasa - az igazi hajo 1

Vasa - az igazi hajo 1
Vasa - az igazi hajo...
Vasa - az igazi hajó 2

Vasa - az igazi hajó 2
Vasa - az igazi haj...
Vasa - az igazi hajó 3

Vasa - az igazi hajó 3
Vasa - az igazi haj...
Ez a diorama kulonosen megtetszett

Ez a diorama kulonosen megtetszett
Ez a diorama...
Egy metszet, ami szinten nagyon megmozgatta a fantaziamat

Egy metszet, ami szinten nagyon megmozgatta a fantaziamat
Egy metszet, ami...
Egy hatalmas makett

Egy hatalmas makett
Egy hatalmas makett
Ezt vajon hogyan fogom megcsinalni?

Ezt vajon hogyan fogom megcsinalni?
Ezt vajon hogyan...

Íme pár kép arról, ami az indíttatást adta.
Fóka 351567 2010. április 14. 19:50
Válasz erre
Sziasztok!

Talán nem érdektelen, ha elmondom én is a hajómodellezéssel kapcsolatos egészen friss tapasztalataimat, mint olyasvalaki, aki az eddigi 46 évemből három híján az összeset az utasszállító repülőgépek műanyag makettjeinek bűvöletében töltöttem.

Engem egy személyes élmény juttatott ide: eredetiben láttam a Vasa-t meg a köré épített nagyon színvonalas múzeumot Stockholmban, és -nem tudom másképp mondani- teljesen a rabja lettem. Ti bizonyára jól is ismeritek azt az érzést, amikor az ember gondolatai vissza-visszatérnek egy hajóhoz, a korhoz, a történelemhez, és szinte kellemetlen visszatérni a mai valóságba - nos, ez közel 40 évi repülőgép-makettezés után velem most először fordult elő. Teljesen váratlan, hogy éppen egy vitorlással jártam így, de úgy gondolom, nem véletlen. Amikor a Vaterán megpillantottam azt az összerakott példányt, nem volt kétséges, hogy megszerzem. Az azonban elsőre látszott, hogy még a restaurálás is nagyságrendekkel nagyobb munka lesz, mint amit a műanyag repülőgépek esetében megszoktam. Majdnem le is mondtam a lehetőségről, ti azonban hatalmas inspirációt adtatok. Nemcsak a bátorításokkal és jótanácsokkal, valamint bigboy könyvtárnyi irodalmával (köztük egy gyönyörű Vasa monográfiával, köszönet érte!), hanem azzal a témát illető szeretettel és elhivatottsággal, ami ezt az egész topicot áthatja. Ámulva bámulom a munkáitokat, és lassacskán kezd kibontakozni előttem a közeli és távoli jövő, amint a kis műhelyemben egy vitorlással piszmogok. Talán kissé patetikusan hangzik, de komolyan gondolom: az utasszállító repülőgépeim többé-kevésbé a saját sztenderdemnek megfelelő tisztességes iparosmunkák, a Vasa modellemmel viszont valami egészen másfajta kapcsolatom kezd kibontakozni: sokkal meghittebb és személyesebb a viszonyunk :-)
Johnie 351566 2010. április 14. 15:58
Válasz erre
Hát ezeket a cicafejeket és tartóit már rá és beragasztottam a hajóra(ba) Roncsolás nélkül már nem tudnám leszedni. Úgy jó lesz ha igyekszem nem "menetessé" varázsolni majd a sodort drótot, vagyis átkenem Neoflex tapasszal, így már menet nélküli rúdnak fog tűnni és simára csiszolás után matt feketére festem?
Johnie 351565 2010. április 14. 15:51
Válasz erre
Igen Kalóz, a kitek nagyon drágák. Már a műanyagok is, de a nagyobb fahajók árai már a csillagos eget verdesik.
De ha nem kitet veszel ,akkor szerintem sokkal olcsóbban jön ki az ember saját építésként, innen-onnan kapott, beszerzett faanyaggal. Az elkészítéshez hozzávaló szerszámok sem olcsók, de hálisten nem kell minden egyes hajóhoz újabb szerszámot is venni :-)
Johnie 351564 2010. április 14. 15:44
Válasz erre
Egész jó kis hozzászólások születtek az elmúlt egy-két napban, örömmel olvasom ,hogy mindenki ki fejezte gondolatait, érzéseit , meglátásait. Amit még az én gondolataimhoz elfelejtettem hozzátenni az most eszembejutott. Pár héttel ezelőtt volt szó azt hiszem épp a vitorlákról. Bigboy valamint Jozsi írt pár sort amiben nemcsak a makettek hanem maga az egész történelmi vitorlázás ,hajózás iránti tiszteletük és mély szeretetük megnyilvánult abban a pár sorban. Nagyon jó volt elolvasni, belőlem csak annyi jött akkor ki, hogy : ez nagyon szép volt! De tényleg akkor rádöbbentem ,hogy őbennük van valami plussz ami belőlem még hiányzik.
Pettyes 351562 2010. április 14. 12:37
Válasz erre
Köszönöm! Megtaláltam, csak egy kicsit utána kellett olvasnom másik topikban.
Kalóz 351561 2010. április 14. 12:31
Válasz erre
Mert nincs nálad bekapcsolva Az összes hozzászólás mutatása gomb! a két hsz u.i. Off-ban van megírva:
Kalóz
Pettyes 351560 2010. április 14. 12:27
Válasz erre
Azt nem tudjátok véletlenül, hogy az 1524 és 1532 hozzászólást miért nem látom?
Pettyes 351558 2010. április 14. 11:34
Válasz erre
Nos ezt nem tudtam, gratula így utólag is neki. :) Délelőtt szaladtam (kb 1,5-2 óra alatt)csak végig a kiállításon, csináltam pár képet aztán már mentem is, mert dolgom volt. Csináltam a hajókról még 1-2 képet, ha esetleg érdekel valakit akkor fölrakom azokat is. :)
Jövőre már szeretném elvinni az első hajómat Én is, persze ha elkészülök vele addig, szegénykém már karácsony óta a dobozában pihen az asztalomon, de lassan már lesz időm nekiállni, egyenlőre még festő kompresszort buherálok össze.
lucky 351557 2010. április 14. 11:31
Válasz erre
Kalóz!
A hajós téma tényleg nem olcsó, de létezik papír változatban is!
Ráadásul sok olyan hajó van amit műanyagból várhatóan soha nem adnak ki.
A megszállottság az ami hiányzik.
Kalóz 351556 2010. április 14. 10:53
Válasz erre
bocsi télen=téren!
Kalóz 351555 2010. április 14. 10:52
Válasz erre
Szia, Szamuráj!
Sajnos tökéletesen igazad van! A hajómakett építés egyrészt különleges megszállottságot igényel. másrészt anyagilag is a legdrágább hobby ezen a télen ( makettezés), bár ez az a makettező ág, ami saját építésben is megvalósítható. Én egy ideig gondolkoztam a Jókai makettjének megépítésén, mivel a felújítása során rengeteg anyag gyűlt össze hozzá, de úgy néz ki, hogy most már csak terv marad!
További jó makettépítést:
Kalóz
lucky 351554 2010. április 14. 10:42
Válasz erre
Szia Pettyes!
Amit felraktál képeket, azok közül a második készítője mesterlevelet kapott érte...
Piero 351553 2010. április 14. 10:32
Válasz erre
Tisztelt Hajósok!

Én még nagyon új vagyok ebben a topicban, ezen az oldalon, sőt egyáltalán a fahajó makettezésben de remélem megengeditek hogy én is hozzászóljak!
Egy kis önismeret: én elég türelmetlen típus vagyok, tehát ha valamit el akarok érni akkor szeretném minél hamarabb!
Két hobbim van a pecázás és a makattezés ez a két dolog az ami sehogysem fér össze a természettemmel, de a furcsaság a dologban hogy ez a két dolog az ami megnyugtat és örömet okoz, igaz mindíg finanszírozási problémákba ötközöm :-) , de mindenkinek kell valami hobbi!

Ezzel pár sorral csak azt akartam érzékeltetni hogy szerintem a makettezést /ami ide tartozik/ az ember a saját szórakoztatására és örömére készíti remekműveit vagy nem remekműveket, de például nekem a kedvenc makettem egy igazán csúnya és elnagyolt műanyag kitt amit nemhogy kiállításra de még ide sem merném feltenni, mégis az a darab a kedvenc!

Még annyit hogy ezúton szeretnék gratulálni ennek a kis csapatnak akik ebben a topicban szerepelnek, igaz nem sok hozzászólásom van de minden nap feljövök és csorgatom a nyálam csúnyán szólva hogy milyen csodálatos dolgok kerülnek ki a kezeitek közül!
Az én drágaságom is épül lassan bizonyára vannak akik emlékeznek a restaurálásra szánt teaszállítóra, teszek fel lassan képeket, igaz nem olyan szép mint az alább látható hajók de pont ez a lényeg hogy az enyém és én készítem!

Elnézést a hosszú levélért és köszönöm hogy elolvastátok!

Mindenkinek sok-sok szép hajót kívánok!

Zsolt
Szamuráj 351552 2010. április 14. 08:07
Válasz erre
Sziasztok!
Sajnos szomorú tendencia évről évre a makettversenyeken kiállított hajók elenyésző száma. Ugyanakkor a kevés kiállított hajók között is igen nagy a szórás és gyakran egy kategóriába veszik és előfordulhat, hogy egy gyönyörű 16. századi vitorlás mérkőzik meg a második világháború rettegett csatahajójával, a japán Yamatóval, vagy a műanyag kitek a fából készült mesterművekkel.
Úgy gondolom, hogy a kevés szám egyik oka az igényesen elkészített hajómakettek nagyságrendekkel hosszabb építési ideje, valamint egyedisége, amely miatt így a makettezőnek jóval lassabban gyarapodik a kiállításra szánt arzenálja (már ha elviszi). A másik a vidéki makettező klubok érdektelensége a hajózás iránt, amely amolyan magányos farkasokká "redukálja" a hajósokat. Valamikor pár éve Hajókovács mesélte nekem a szolnoki makettversenyen, hogy országunkban viszonylag sokat építenek hajómodelleket, maketteket, csak nagyon elbújnak. Pár napja Johnie is leírta, hogy sokan művelik ezt a műfajt. Ritka a makettező klubokban az olyan, aki hajóépítésre szánta el magát, nem jellemző, vagy ha igen, akkor a hajók mellett mást is épít. A harmadik ok ennél prózaibb: nem rendelkezünk nagy tengerészeti múlttal, az ilyen ismereteink kimerül a Szent István csatahajó tanulmányozásával, valamint azzal a pár kisebb hajócska ismeretével (Novara cirkáló-Horthy hajója, monarchiás tengeralattjárók), amelyekre büszkék lehetünk. A balatoni hajózás meg sem jelenik, mint témakör a makettversenyeken, pedig a Kisfaludy gőzös micsoda korszakalkotó találmány volt.
Régebben kizárólag hajókat építettem (japán második világháborús), azonban be kellett látnom, a nagyközönség viszonylagos érdektelensége és a hosszadalmas, nehéz elkészítésük, valamint az építéshez szükséges anyagiak hiánya miatt nem érdemes erőltetni. Ekkor döntöttem el, hogy a 17. századi holland hajókat fogom építeni egyrészt bemutatva itt a fórumon Nektek, másrészt a magam szórakoztatására, mert be kell vallanom, nagyon klassz a köteleket, árbocokat ragasztgatni és a régi hajókat építeni. Igaz most megtorpant az építési lelkesedésem, de remélem hamarosan ismét be tudok mutatni szépeket. Addig meg harckocsikat és mozdonyokat építek. :)
Egy szónak is száz a vége! Kis hazánkban a makettversenyeken sosem fogunk látni hajóktól roskadozó asztalokat, legfeljebb a specifikus, hajózástörténeti kiállításokon és a Közlekedési Múzeumban. :)
Addig is építsünk és mutassuk be őket itt a makettinfón! Nekem kifejezetten tetszenek az itt bemutatott hajók, ügyesek és lelkesek az építőik.

Üdvözlettel:
Szamuráj Tanár Úr
Balatonfüred
Pettyes 351550 2010. április 13. 23:00
Válasz erre
hajó 1
hajó 1
hajó 2
hajó 2
hajó 3
hajó 3

lucky,

nem tudom, hogy mi a szokásos helyük (ezek szerint ahol voltak), mert ez volt az első alkalom, hogy megnéztem egy kiállítást, de igen az emeleten láttam őket. :) Fel is töltöttem a galériába. De az tény, hogy ez a kevés is nagyon szép volt. Legalább is nekem tetszett. :)
Jozsi 351549 2010. április 13. 22:56
Válasz erre
Csak akkor még nem használtak menetes szárat. Fikszen kovácsolt tartókkal rögzítették az alsó cica arcot és ahhoz húzták a kötéllel a felsőt. / Tessék a technika történeti dolgokat követni, mert hiteltelen lesz a hajód/
Johnie 351547 2010. április 13. 17:40
Válasz erre
Szia pcurtis!
Köszönöm hozzászólásod, dícséreted és jókívánságod. Szintén terv és rajzgyűjtő vagyok, de egyelőre még csak a kitgyártók dobozba mellékelt rajzait tudom teljességgel értékelni, abból is azokat amelyeken a lézervágott bordák is előre meg vannak rajzolva. Sajnos még nem tudok csak egy felül, oldalt , elől és hátulnézeti rajzból összeállítani egy gerincet bordákkal. De majd idővel :-) Hisz ráérek...
pcurtis 351546 2010. április 13. 17:26
Válasz erre
Szia!
Csatlakoznék ha szabad a véleményedhez, illetve az általad leírtakhoz: jó összefoglalása minden hobby lényegének. A makettezés számomra az alkotás öröme mellett egyfajta kikapcsolódást is jelent. Régóta építek hajómaketteket,nem dobozos kitteket.
Gyűjtögetem a rajzokat és amelyik tetszik azt megépítem. Számomra ez nagyobb kihívást jelent: rajzolgatni, méricskélni, megtervezni. ( Nem mellékes, hogy olcsóbb is. )
A hajód egyébként szépen alakul..a macskafejek nagyon jók, én is ezzel a drótos módszerrel készítem.
További jó munkát!
pcurtis 351545 2010. április 13. 17:25
Válasz erre
Szia!
Csatlakoznék ha szabad a véleményedhez, illetve az általad leírtakhoz: jó összefoglalása minden hobby lényegének. A makettezés számomra az alkotás öröme mellett egyfajta kikapcsolódást is jelent. Régóta építek hajómaketteket,nem dobozos kitteket.
Gyűjtögetem a rajzokat és amelyik tetszik azt megépítem. Számomra ez nagyobb kihívást jelent: rajzolgatni, méricskélni, megtervezni. ( Nem mellékes, hogy olcsóbb is. )
A hajód egyébként szépen alakul..a macskafejek nagyon jók, én is ezzel a drótos módszerrel készítem.
További jó munkát!
Johnie 351544 2010. április 13. 16:34
Válasz erre
bri (641)
bri (641
bri (644)
bri (644
bri (640)
bri (640

No , látom mindenkinek van erről a dologról véleménye. Nekem is , bár nem túl sok. Ahogy das és sokan mások is mondták, a lényeg, hogy mi találjunk ebben a hobbiban örömet, sokkal de sokkal építőbb jellegű mint ha lerészegedésig kocsmáznánk naponta, vagy tétlenül semmittevéssel foglalkoznánk ráérő szabadidőnkben. Jómagam kb 18 évesen kezdtem műanyag repülőzni, csak a magam szórakoztatására. Még nem volt internet, csak újság. Aztán valahogy 10 évre kimaradt a makettezés, nem tudom az okát miért, de valahogy nem is hiányzott. Volt más elfoglaltságom. De az első dobozos ajándék hajókittel visszatért a kedv. Remélem még jó sokáig tartani fog. Feltett szándékom volt, hogy ha sikerül akkor nagyon sok mindent megtanulok a történelmi vitorlásokról, megépítek vagy 20-30-40-vagy akár 100 modellt, önmagamat kritikus szemmel nézem, és idővel mire nyugdíjas leszek annyi tapasztalatot és ismeretet szerzek, hogy akár eladásra is építhetek, versenyen is részt vehetek.
Hmmm... aztán elgondolkodtam. Valóban ezt akarnám? Nem válok esetleg így én is olyanná, hogy mindig megmondom mi a jó és mi a rossz? Nem-e fog így elveszni az építési lelkesedés? Így hát arra a meglátásra jutottam, jelenleg maradok a jelenlegi szintemnél és örömmel vetem majd bele magam a következő hajómba, ami talán már egy picit nagyobb ,talán bonyolultabb lesz. Próbálok minden hajóval továbbfejlődni de szígorúan csak a magam örömét szem előtt tartva építgetek. Így biztosan megmarad a kedv és lelkesedés. A kritikát a tapasztaltabbtól mindig meg kell hallgatni, megjegyezni, de nem kötelező betartani. Idővel úgyis szerzünk mi is annyi tapasztalatot ,hogy ráébredünk érdemes lett-e volna esetleg megfogadni tanácsait, mondandóját. És mivel már létezik internet valamint ez a weboldal ezzel a topikkal, hát hova máshova tenném fel az építés menetei mint ide, és hol máshol kaphatnék jó tanácsokat, segitséget mint tőletek.
Hát akkor teszek fel ismét képeket. Ma nem sokat haladtam, pár macskafejet tettem csak a helyére. Mivel hosszan összesodortam a macskafejet körülfogó drótot (így hasonlít egy menetes szárra) ezért a testbe készített furatba bele tudtam tekerni mint egy csavart a kívánt mélységig az egészet. Már csak pillanatragasztóval kellett rögzíteni a párkányhoz a fejet.
Trucker39 351542 2010. április 13. 14:38
Válasz erre
Most dobjam ki a Bellona makettjét, mert esetleg valakinek nem tetszik? :)
Magam szórakoztatására építem, de gondolom ezzel más is így van. Olyan lesz, amilyena kézügyességem és a türelmem megengedi. A kritikákat természetesen elolvasom és vagy figyelembe veszem, vagy nem.
Egy biztos, szivesen nézegetem mások által épített makettek születését. Rengeteg dolgot lehet ilyen módon elsajátitani. Ritkán írok mások munkájához kritikát, de nem azért mert nincs véleményem, hanem megvárom milyen is lesz az egész egyben. Szerintem az számít, hogy a késznek nyilvánított munka milyen benyomást kelt bennem.
Kalóz 351541 2010. április 13. 12:41
Válasz erre
Johnie!
Ez a mentalitás nem csak! az ott lévőkre vonatkozik(sajnos)
Magyarországon általában divat a makettezők között, hogy csak az überdrága, kiegészítőkkel agyonterhelt, szinte darabjaira szétbontott maketteket hajlandóak elfogadni, amit ráadásul csak supermani képességekkel rendelkező egyének tudnak megfelelően elkészíteni,(minimum szórópisztollyal festeni, koszolni stb.) És aki nem képes Mester kategóriába tartozó maketteket építeni, az egy nagy nulla! Én személy szerint ezért is ellenzem a versenyeket, mert a makettezés arról kell szóljon, hogy mindenki a maga kedvtelésére, gyönyörűségére építget, és nem a fenti elvárásoknak! Attól persze még mindenki maga dönti el, milyen szintet céloz meg és próbál megvalósítani.
U.i.: nem fogok megsértődni, ha ez a hsz. törlésre kerül :)))
Jó hajóépítést :
Kalóz
lucky 351540 2010. április 13. 07:40
Válasz erre
Pettyes!
Hajós fronton szerény volt a felhozatal idén.
Az a kevés ami volt az az emeleten volt, a szokásos helyükön.
dasboat 351539 2010. április 12. 22:01
Válasz erre
viorla próba1
viorla próba1
2
2
3
3
4
4

no a képek meg lemaradtak..bocsika :-)
dasboat 351538 2010. április 12. 21:59
Válasz erre
Üdv Johnie!Nem kell foglalkozni "velük",csak annyit mondok ha ott maradtam volna azon a honlapon, akkor valószínű sohasem folytatom a hajómat.No közben felpróbáltam a pintára a vitorlákat még csak a fővitorlán van szegélykötél a toldavitorla csak lóg alatta próba kép raktam hozzá,persze még rendesen minden el lesz készítve...na mit szóltok?még a végén hajó lesz belőle?
Tetszenek a terebek:-) és az orr egyenesen gyönyörű esetleg egy galion figurát el tudok képzelni...a 15.századhoz képest ,érdekes mennyivel másabb hajók épültek a 17-18.században ha nem tévedek a századdal kapcsolatban.
FÓKA-első hajóként mindenképp jó lesz az Nekem valahogy tetszik nem olyan rossz az,szerintem vágj bele elkezdeni nehéz utána felgyorsul minden...
Üdv Mindenkinek!
Johnie 351537 2010. április 12. 07:29
Válasz erre
bri (626)
bri (626
bri (631)
bri (631
bri (636)
bri (636
bri (638)
bri (638

Szevasz das! Írtam a másik weboldalnak (tudod a csak hajómakettel foglalkozónak) az üzenőfalára egy pár sort ,hogy csinálgatom a Mantua Golden Starját csak pár módosítással. Erre ezt írta egy hozzászóló: "A Golden Startól pocsétább makettet forgalmazó még talán sose hozott össze. Ezt nem lehte feljavítani. Ha a brigg hajó tetszik neked kereshettél volna más tervet is. Nekem is van speciel vagy fél tucat." ...Hmmm most dobjam a kukába a hajót és álljak neki egy másiknak? :-)
Haladtam ma is az árbocokkal, még pár macskafejet megcsináltam, valamint a terebeket is elkeztem összerakni.
Amúgy nekem tetszik a viseltes vitorla, úgy tudom hófehérek még új korukban sem voltak, és szerintem az hogy foltos kissé nem is baj.
Johnie 351536 2010. április 12. 07:16
Válasz erre
Szevasz! Állítólag sok ember műveli ezt a hobbit, csak kevesen viszik kiállításra.
Pettyes 351535 2010. április 11. 22:30
Válasz erre
Nos voltam életem első makett kiállításán Móváron. :) Nagyon szuper volt csináltam elég sok képet, sajnos csak telefonnal, mert persze, hogy a fényképezőgép akkuk akkor mondják be az unalmast amikor szükség lenne rájuk.
Sajnos csalódás volt olyan téren, hogy 2 azaz kettő db. vitorláshajót láttam (illetve volt 1 pici kalóz hajó szerűség még). Én voltam a béna és még voltak valahol eldugva vagy tényleg csak ennyi volt? Ennyire nem örvend népszerűségnek a vitorlás hajó, vagy csak akik foglalkoznak vele nem tudtak kiállítani?
Pettyes 351534 2010. április 11. 22:23
Válasz erre
Vagy írsz 1 emailt az általános címükre és utána kapsz 1 válaszlevelet, hogy már használhatod is a regisztrációdat. Legalább is nekem így volt.
dasboat 351533 2010. április 11. 20:56
Válasz erre
újdonság a talapzat,latinvitorla és a szegélykötelek
újdonság a...
3 szálból vert szegélykötelek
3 szálból vert...

Szia Johnie!Na igen ezek az olaszok,olaszosan slamposak és még képesek rá írni "quality model kit" vagyis minőségi modell szett!No de a Te kezed alatt nagyon szép kis hajó lesz ez amúgy a bükkfa macskafejeknél én is szétreszeltem a kezem:-)
Közben én is haladtam egy kicsit:latin vitorla is elkészült,meg vertem pár szegélykötelet,kapott egy talapzatot a hajóm ami majd festve lesz.Még a toldásoknál a varrásokat még nem imitáltam,de úgy néz ki veszek egy 12-es színes ceruza készletet és egy barnás színnel vonalkázom nem feketével az szerintem nem illik erre a világos vászonra.Apropó a vászont úgy színeztem,hogy forró vízbe raktam két earlgrey filteres tea filtert,majd kicsit vártam és bele raktam a vásznat, majd újabb várakozás után kivettem és úgy vizesen megvasaltam.A képeken látszik,hogy a színe nem egyenletes de szerintem ez életszerűbb mint egy hófehér vitorla,no ezt csak úgy leírtam hátha érdekel valakit.Üdv!
Johnie 351530 2010. április 11. 07:32
Válasz erre
DSC00013
DSC00013
DSC00015
DSC00015
DSC00016
DSC00016
bri (607)
bri (607
bri (606)
bri (606
bri (616)
bri (616

Nos, nekiláttam a macskafejeknek. Vettem a 4mm átmérőjű bükkfa rudat. Felszeleteltem kb 3 milliméterenként. Így már nem morzsolódott szét. Majd Palma Fa Expressz faragasztót nagyon folyósra felhígítottam és jól megáztattam őket benne. Száradás után smirglipapíron lecsiszoltam a 3mm vastagságot. Már az ujjaim végén nincs bőr annyit dörzsöltem. Majd körbehurkoltam vékony rézdróttal (persze sárgaréz jobb lett volna) pillanatragasztóval rögzítettem és nekiláttam elkészíteni a 3 furatot 0.4-es furóval. Sikerült. Annyira megörültem ,hogy gyorsan még négy macskafejet átfúrtam. De sietségemben elrontottam a furatok elhelyezését :-) Ugye ezek az alsó fejek és fölül kettő alul egy furatnak kellene lenni. Én pont fordítva csináltam. A vicc ,hogy mikor ránéztem a tervekre hát jót nevettem mert a Mantua is elrontotta :-)
Majd gyártok másikat, ezek meg jók lesznek valamire.
Valamint nekiláttam az árbocrudaknak is. Az alsó rudak 4mm átmérőjűek lesznek, a középsők 2 mm.
A kötélfogó szegeket is beragasztottam, minden második lukba egyet. A magasságukat majd egyformára igazítom.
Johnie 351529 2010. április 11. 07:17
Válasz erre
Szia Trucker! Írj a "Makettinfo" topikba is, azt sűrűbben olvassák az adminisztrátorok.
Trucker39 351527 2010. április 10. 23:19
Válasz erre
Tettem fel néhány képet az épülő H.M.S Bellona-ról a már elkezdett fórumra.

Más dolog. Nem tudja valaki, az ide történö regisztrálás menetét?
Regisztráltam, megerösítö levelet megkaptam, elfogadta az oldal, bejelentkeznék, de hibás név vagy jelszó hibaüzenet fogad. Ötletek ?
dasboat 351524 2010. április 10. 15:07
Válasz erre
a vitorla rudak már készen vannak
a vitorla rudak már...

Aha aha:-)most még délután elkészítem a latin vitorlát és utána lehet egy kis rotringos imitálás a toldásoknál,illesztéseknél.Aztán neki kezdek szegély köteleket verni házilag.itt egy kép a vitorla rudakról.
Johnie 351523 2010. április 10. 14:55
Válasz erre
Már fested a vitorlákat? :-) Tök jó!
No az a lyukasztókészlet sem kutya...
dasboat 351522 2010. április 10. 14:49
Válasz erre
a bal oldali bükkfa a jobboldali karton csiga
a bal oldali bükkfa...
lyukasztó készlet barkácsboltban vettem
lyukasztó készlet...
keresztes vitorlák
keresztes vitorlák

Johnie!Majd teszek föl részlet fotókat,hogy készült a karton csiga(a papír csigás kép a szlovák csaj technikája, csak nem találtam a linket)addig is itt a kép szinte semmi különbség.Ja meg festegettem kicsit:-)Üdv!
Kalóz 351518 2010. április 10. 14:30
Válasz erre
Szia!
Sajnos Óvár nekem még egészségesen is messze van :) Most ráadásul meg nem is tudok több órát az autóban ülni. Tegnap kocsikáztunk a családdal pár km-t, bőven sok volt, mire hazaértünk.
Jó kiállítást! és Mindenkit üdvözlök, aki ismer:
Kalóz
Johnie 351517 2010. április 10. 14:20
Válasz erre
Kalóz, te nem mentél Móvárra?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.