/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.
Johnie 350892 2009. december 29. 16:33
Válasz erre
Köszönöm szépen! Neked is nagyon boldog új évet kívánok vendég! Biztos vagyok benne hogy Peti nem akart megsérteni. A tervrajz ami a 858-as hozzászólásodban található számomra is elég bonyolult és szerintem hiányos is mivel a hosszanti rajzot nem tartalmazza.De ez csak az én meglátásom. Ezért ha ki is vágnám e rajz alapján a bordákat sajnos nem tudnám milyen távolságra helyezzem el őket egymás után a gerincen. De remélhetőleg Kalóznak sikerül valamit kiokumlálni belőle. Dasboat, vendég, félreértés ne essék nekem sincs még a hajómodellezés terén sem kellő tapasztalatom, de még kellő kézügyességem sem, mivel az egy (azaz 1) év alatt amióta hajómodellezek sajnos lehetetlen tapasztaltnak lenni. Jelenleg ez a harmadik hajóm amit építek és eddig mindegyik építése alatt tanultam valamit. Nagyon remélem hogy a harmincadik, negyvenedik hajóm megépítésekor vagy nyugdíjaskoromra már elérek egy olyan szintre hogy akár én is adhatok ilyen olyan dologban tanácsot. De addig még sok víz lefolyik a Dunán, egyelőre jómagam is csak a fahajó kitgyártók (Artesania, Mamoli, Mantua, Constructo stb. ) tervrajzait töltöm le innen onnan, ezekben megtalálhatók egyesével a bordák és gerinc már előre megrajzolt körvonalai amiket csak kinyomtatok, átmásolok farostlemezre és kifürészelem lombfűrésszel. A többit pedig az összerakási útmutató szerint csinálom. A profik viszont csak az eredeti akár többszáz éves tervrajzok alapján dolgoznak , ők nem hagyatkoznak egy megbízhatatlan makettgyártó cég tervrajzaira amik sajnos némelyik hajónál valóban fantáziarajzok. Jómagam szeretnék idővel annyi tapasztalatot szerezni, hogy meg tudjak építeni nyugdíjas koromra,akár egy múzeumban őrzött tervrajzok alapján egy XVIII-ik századbeli sorhajót. De addig is tanulni tanulni tanulni... és tapasztalni tapasztalni tapasztalni kell. Ehhez kívánok neked is kitartást és isten hozott a hajómakettek világában! :-)
vendég 350890 2009. december 29. 15:49
Válasz erre
Dasboat!
A hozzászólásodat nem teljesen volt szerencsém megérteni. Azt mondod, hogy a hajóépítés nem tömeggyártás? Valóban, ezzel én is teljes mértékben egyetértek. Nem tudom miért gondoltad, hogy 5 perc alatt akarom összecsapni a hajót, hiszen tervekkel hajómetszetekkel fordultam hozzátok segítségért, hogy ti, akik már sok hajót megépítettetek megmutassátok mekkora az a méretarány mellyel egy kezdő-pl olyan akinek nincs még annyi tapasztalata ill. kézügyessége mint johnie-nak - is elboldogul, azonban nem foglal túl sok helyet.

Lehet hogy az "apró kötélvezetőkkel való bíbelődés" kifejezés ütötte meg a szemedet, és ezért írtad azt, amit. Ez esetben jobban megértem mondanivalódat, de el kell mondjam, hogy itt a kézügyesség-felszereltségbeli hiányaimra akartam utalni.

Az, hogy a tervrajzok nem "illenek egy kezdő kezébe", végképp érthetetlen számomra, hiszen én úgy tudom, minél jobban felkészül az ember a munkára, annál kevesebb akadályba ütközik.

Remélem sikerült tisztáznom a félreértéseket, eloszlatni az aggályaidat.
ha van kedved te is letöltheted a képet, és segíthetsz egy amatőr első szárnypróbálgatásaiban.
További minden jót, utólag kegyelemteljes, áldott Karácsonyt, és előre Boldog újévet kívánok neked, és mindenkinek

UI.:Johnie! Nagyon tetszik az asan! gratulálok hozzá
Johnie 350889 2009. december 29. 15:45
Válasz erre
Helló dasboat! Épp ezekről a bazárokban, ajándékboltokban és néhol kínai üzletekben is megvásárolható dísz hajókról akartam a múltkor írni. Nemrég jártam a "legkisebb is számít" bevásárlóközpontban és a pénztáraknál szemben levő ajándékbolt egyik polcán dobozolva trónolt kb 2,5 méter magasan egy ilyen díszhajó. Persze hogy kíváncsi lettem rá, főleg az árára és megtekintésre leemeltettem az eladóval a polcról. Forgattam ,forgattam, hajótipusnak a Cutty Sark volt megadva, de hogy ki nevezte el a dobozban található "modellt" a híres klipperről nem tudom mert nem hasonlított rá. A doboz hátoldalán további modellek fényképes szemléltetője szerepelt ízelítőként, így hát ha valaki vevő az ilyenre akkor egész szép kis flottát összeállíthat :-) Végül maradt az árcédula. Kereken 4990 Ft-ot kóstált a hajócska! Jó húzós áron dolgozik a modellépítő mester! A San Franciscóm megépítése a negyedébe sem került anyagilag, szélre-hosszra viszont majdnem megegyeznek.
kalóz 350888 2009. december 29. 12:32
Válasz erre
Hi,Vendég, Megjött, letöltöttem. Megpróbálok valamit kiókumulálni belőle:
Kalóz
dasboat 350887 2009. december 29. 12:14
Válasz erre
1.kép
1.kép

Akkor Kedves Vendég a hajó makettek építése nem neked való!"teljesen kezdő vagyok"no hát én is az vagyok az én első és lehet,hogy egyetlen hajóm már 3 éve épül ez a hobbi nem a tömeg gyártásról szól!Akkor te valami ilyesmit szeretnél építeni (1.kép)No igen ajándékboltba megállja a helyet vagy egy barátnőnek ajándékba de nézd meg johnie-t,hogy milyen kis méretarányban épít és mégis törekszik az élethűségre,pontosságra és a korhűségre tudod sajnos a "vásári fa játék csak fajáték" marad de végül is ezt Te tudod.Csak az ilyen tervrajzok nem kezdőknek való mint én is ezért kezdtem a bordás palánkos építést(összerakós módszert)meg johnie is meg ez a legelterjedtebb de ez csak az én véleményem.Üdv:Peti
kalóz 350886 2009. december 29. 11:24
Válasz erre
Hi, vendég!
Légyszi, küld át a képet skaloz@gmail.com címemre, hogy tudjak rajta dolgozni valamilyen képszerkesztővel.
Talán tudok segíteni.
Üdv:
Kalóz a hajómérnök
vendég 350885 2009. december 29. 11:13
Válasz erre
makettinfo

remélem érthetőnek találjátok
makettinfo

Sziasztok!
az alábbi képen látható metszetekből készült hajót szeretném megépíteni. Azt a szívességet kérném tőletek, hogy ha a képet letöltitek és mondjuk paint-ben melléhúznátok egy "méterrudat"tapasztalataitok alapján. Ugyanis én nem tudom, hogy milyen méretarányban kellene megépítenem, mert teljesen kezdő vagyok. Ezért is kérlek, hogy figyelembe vegyétek, hogy sok helyem nincsen a megépítésre(és nem is akarok valami batár szörnyeteget), de még az apró kötélvezetőkkel való bíbelődésre sem vagyok alkalmas.
Tehát kérlek titeket, hogy határozzátok meg a méretarányt
kalóz 350883 2009. december 29. 10:31
Válasz erre
Tommy! tudomásom szerint Kolumbusz hajóiról semmilyen pontos terv vagy rajz nem maradt fent. Sok helyen még a hajók típusáról is nagy vita folyik.
Úgyhogy valóban úgy építheted meg, ahogy neked tetszik.
Üdv, és jó építést:
Kalóz
Tommy 350882 2009. december 28. 23:11
Válasz erre
dasboat!

A Heller útmutatót nem ismerem, én tervrajz alapján akartam dolgozni. Azért túrtam fel egy csomó anyagot. De sajna semmi.
Üdv
Tommy
zentai 350881 2009. december 28. 22:17
Válasz erre
köszönöm a segitseget ugy néz ki megvan :D
Johnie 350880 2009. december 28. 22:11
Válasz erre
zentai 350879 2009. december 28. 22:02
Válasz erre
és esetleeg valahol máshol?
Johnie 350878 2009. december 28. 21:57
Válasz erre
Az említett weboldalon csak fahajó terveket találsz
Johnie 350877 2009. december 28. 21:56
Válasz erre
Értem tehát a hajó nem fából készül hanem műanyagból
zentai 350876 2009. december 28. 21:52
Válasz erre
helo
pontosn már nem emlékszem de talán rewell,mert azota elkezdtem egy rewell-es Charles W.Morgan bálnavadász vitorlást és most abba vagyok benne rendeseen
Johnie 350875 2009. december 28. 21:50
Válasz erre
Természetesen csak akkor jelenik meg a "Letöltések" menüpont alatt a "Tervrajzok" fül, ha regisztrálsz az oldalra
Johnie 350874 2009. december 28. 21:49
Válasz erre
Halihó!

Saját építés a hajó? Vagy esetleg valamelyik makettgyártó általi kit-et építesz? Van egy weboldal a: hajomakett.hu/ Innen le lehet tölteni a Victory tervrajzait. Nagyon sok makettgyártó kiadta ezt a hajót de ezen az oldalon megtalálhatók a Mantua, Panart, Mamoli, Jotika, Corel cégek tervrajzai is valamint sok más
zentai 350873 2009. december 28. 21:39
Válasz erre
Hello mindenkinek
Még új vagyok itt és azt szeretném kérdezni hogy kb 2 éve elkezdtem épiteni a victory-t, de valahol elhagytam a papirjait.
Valahonnan elölehet még vakarni a leirást (már csak a kötelek hiányoznak,és elkélne hozzá a papir :D)?
Lenne még egy kérdésem a vitorlákat miért nem lehet látni egyik képen se?

Elöre is köszönöm: zentai
dasboat 350872 2009. december 28. 19:15
Válasz erre
1
1
2
2
2
2

Cső Tommy!Igen szerintem nyugodtan hagyatkozhatsz a heller útmutatóra amúgy Juan de la Cosa ezeket rajzolta a térképeire (kép1)
Johnie!Én most még mindig festegetek. A "karikákat",horgonyköteleket és az ágyúk köteleit festegettem le úgy néz ki most már hozzá kezdhetek az árbocok oldal feszítő köteleinek a felhelyezéséhez.Bár még lehet,hogy találok festési hibát akkor tovább festegetem :-)Üdv!
Tommy 350871 2009. december 28. 17:21
Válasz erre
de legalább a hiperűrsebességet érje el..:)
lucky 350870 2009. december 28. 14:21
Válasz erre
Na igen ionhajtómű és atomreaktor is mehet rá...:))
Tommy 350869 2009. december 28. 13:40
Válasz erre
Szerintem ez az ember nem normális...
dasboat a szavaidból azt vettem ki, hogy ha rád hallgatok, akkor úgy csinálom meg a pintámat, ahogy akarom...:)
Johnie 350868 2009. december 27. 22:12
Válasz erre
Baccus! Ez durva! Ez a Victory építése lenne?:-) Csodaszép!
Sehogy sem állok ,épp karácsonyi szünet van vitorlakészítés ügyben :-)
dasboat 350867 2009. december 27. 21:55
Válasz erre
DSC03111
DSC03111

Szia Johnie!No hogy haladsz? Találtam egy érdekes dioráma témát.
kaloz 350866 2009. december 27. 13:09
Válasz erre
HI, Trucker39!
A munka annál is figyelemre méltóbb, mert az eredeti rajzok fa maketthez készültek(ha jól emléxem, a Mamolié), ami ugye merevebb anyag, mint a papír. Az eredmény viszont önmagáért beszél.
Üdv:
Kalóz
Trucker39 350865 2009. december 27. 11:56
Válasz erre
Köszönöm a szakember "kritikáját". Nagyon jól esik.
Kaloz 350864 2009. december 26. 19:40
Válasz erre
HiTrucker39!Sajnálom, hogy csak ma találtam rá a hozzászólásodra, A shipjard-on lévő cikkfordítást anno u.i. én követtem el. Sohasem gondoltam volna, hogy valaki megépíti. ráadásul így! Megnézve a papírmakettező oldalon a képeket, csak gratulálni tudok. Úgy is, mint makettező. úgyis, mint hajómérnök.
Üdv és további sikert az építéshez!
Kalóz - a hajómérnök
dasboat 350863 2009. december 26. 17:53
Válasz erre
Szia Tommy!Találtam egy két "magyaros" írást:A Pinta és a Niòa azonban valójában karavell volt: ezeknek csak a tatján állott megemelt második fedélzet, s az orrukon legfeljebb kis részt fedtek be gerendázattal, de ez sem látszott kívülről, nem emelkedett az oldalpalánkon túlra. A karavellának ráadásul első árboca a legmagasabb, és a tat felé egyre kisebbedtek az árbocok.A karavella eredetileg portugál halászbárka volt. Hogy pontosan mit neveztek Kolombusz idején karavellának, arra a legjobb támpontot egy Juan de la Cosa nevű navigátor 1500-ból való rajza nyújtja, aki világatlaszán naókat és karavellákat ábrázol. Juan de la Cosa Kolombusz útitársa, navigáló kalauza volt (egyúttal a Santa Maria tulajdonosa), amit tehát a térképére rajzolt, az felér a leghitelesebb tanúsággal. A karavellák - így a Niòa és a Pinta is - sekély járatú, könnyű hajók voltak.

Karavella

Egy tatfelépítménnyel rendelkezett, hossza jellemzően 20-25 m közötti. Kezdetben csak latinvitorlái voltak, majd a későbbiekben az ún. „keresztvitorlás karavella” az orrárboc alatt is keresztvitorlát kapott, és az árbockosár vagyis a kas fölött kasvitorlával gazdagodott. A hátsó árbocán továbbra is latinvitorlát hordozott.
szemben (szélirányban) is jól tudjanak manőverezni, hiszen a partvidéki kereskedelem és halászat ezt megkövetelte. Az első út hajónaplójából tudjuk, hogy például a Niòa könnyedén átjutott a sekély kubai vizek bizonyos pontjain, s ebből könnyű megállapítani, hogy százkilencven centiméternél mélyebb merülésű nem lehetett. Hatvan, illetőleg hetven tonna űrtartalmúak voltak, ami a korabeli hajózásban azt jelentette, hogy ennyi hordó fért el rajtuk. A Pinta latin vitorlázatát még indulás előtt a palosi kikötőben átalakították: első árbocán keresztvitorlát alkalmaztak/Hát ez sem biztos szóval Ki tudja?SENKI/
Zsolt 350862 2009. december 24. 22:45
Válasz erre
Mindenkinek Boldog Békés Karácsonyt Kívánok!
Zsolt 350861 2009. december 24. 22:43
Válasz erre
Mindenkinek Boldog Békés Karácsonyt Kívánok!
Zsolt 350860 2009. december 24. 22:43
Válasz erre
Mindenkinek Boldog Békés Karácsonyt Kívánok!
Jozsi 350859 2009. december 24. 16:18
Válasz erre
Szeva!
Mielőtt elrontanád az "örökséged"! Szerintem nézd meg a Bigboy által hozzászólt 826 számú hozzászólást. Onnan a KRUZENSTERN rajzait töltsd le és valószínűleg hasonlóságot fogsz találni a két hajó között. A kötélzet rajza is használható lesz. Zsalugáter nem volt az épületek tetején.
Üdv.: Jozsi

Ui.: Békés Karácsonyt mindenkinek !
bigboy 350857 2009. december 24. 10:54
Válasz erre
Tommy 350856 2009. december 24. 10:53
Válasz erre
Johnie én is innen töltöttem le még egyszer régen. Azóta a gyűjteményemben pihen. Úgyhogy nem tudok segítséget adni a kötélzethez.
dasboat!

Látom te is "Pintázol". Hadd kérdezzem meg, hogy nem tudod véletlenül mi volt a Pinta, és a Nina között a különbség? Mert volt olyan aki azt mondta, hogy semmi. Aztán inkább mégsem kezdtem el építeni.
Köszi!
Kellemes Ünnepeket mindenkinek!
Üdv
Tommy
Johnie 350855 2009. december 23. 22:06
Válasz erre
Tanárúr ez nagyon szép volt! Köszönjük szépen!
Szamuráj 350854 2009. december 23. 17:39
Válasz erre
Boldog Karácsonyt és sikeres Újévet Kívánok Nektek!

Szülessen az kezeitek által sok szép hajó!
Íródjanak róluk cikkek, mily nagyszerű olvasni való!
Kössétek meg rendesen a sok kötelet,
Hogy lássuk, ez nem a puszta képzelet!

Jövőre terveim között lebeg egy holland hajó,
Vörös Oroszlán vala az neve, de jó!
Vízre bocsátották már őt, s több társát,
Árgus szemekkel lesik a közeledő Batáviát.

Dicső spanyol gályák közelednek éppen,
Kis hajók üldözőbe veszik őket szépen.
Reccsen az árboc, hasadnak a pajzsok,
ágyúdörgés közepette szakadnak a zászlók!

Üdvözlettel:
Tolnay Trisztán Péter -"Szamuráj tanár úr"
bigboy 350853 2009. december 23. 14:24
Válasz erre
Üdv windgammers.narod.ru/Korabli2.html.Ez az oldal szerintem neked megfelel.Ha kiadványt keresel van bőven,csak legyen elérhetőséged,mondjuk email cím.
Üdv bigboy
bigboy 350852 2009. december 23. 14:13
Válasz erre
Üdv ,Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új évet kívánok nektek.Üdv bigboy
Johnie 350851 2009. december 23. 13:51
Válasz erre
Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánok a weboldalszerkesztőknek valamint a fórum és a topik olvasóinak! Remélem jövőre ugyanitt!
Zsolt 350850 2009. december 23. 13:48
Válasz erre
Bocsi hogy 3-szor ment az előző
Zsolt 350849 2009. december 23. 13:48
Válasz erre
Bocsánat akkor én voltam figyelmetlen!
Johnie 350848 2009. december 23. 13:42
Válasz erre
Helló Zsolt! Tyűha, valamit félreérthettél, de sebaj:-)! Az 1-es képen látható alak lennék én, a piros pólós úriember egy általam ismeretlen orosz személy! A két kép egymás mellé helyezésével csak az eredeti Artesania Latina által gyártott 1:90 méretarányú San Francisco és az általam saját építésként ,(szerzett és kapott anyagokból) összeállított San Francisco méretkülömbségeit akartam szemléltetni. Bárcsak nekem lennének olyan szép hajóim mint a piros pólós fiatalembernek...( de majd lesznek ):-)
Zsolt 350847 2009. december 23. 13:30
Válasz erre
1
1
PC200454
PC200454

Halihó Emberek!

Elkezdtem a lentebb látható hajó restaurálását!
Szerencsésnek is mondhatom magam mert nincs sehol pontosan ilyen hajó csak hasonló, tehát az önmegvalósításra lesz szükség, ezért kérnék egy kis segítséget!
Valamiféle kötélzet rajzra lenne szükségem amiről le tudnám másolni a kötélzetet!
Legjobban a hajó a Cutty Sark-ra hasonlít vagy a bigboy által küldött képekre!
Johnie, csodálatom a hajóid iránt,, a képen a háttérben látszik egy négyárbócos, annak a tervrajzát pontosabban a kötélzet rajzát el tudnád nekem küldeni?
Elkezdem egy kisebb épület tetejét átalakítani, zsalugáter lesz ha minden igaz!
Képek:
Zsolt 350846 2009. december 23. 13:30
Válasz erre
1
1
PC200454
PC200454

Halihó Emberek!

Elkezdtem a lentebb látható hajó restaurálását!
Szerencsésnek is mondhatom magam mert nincs sehol pontosan ilyen hajó csak hasonló, tehát az önmegvalósításra lesz szükség, ezért kérnék egy kis segítséget!
Valamiféle kötélzet rajzra lenne szükségem amiről le tudnám másolni a kötélzetet!
Legjobban a hajó a Cutty Sark-ra hasonlít vagy a bigboy által küldött képekre!
Johnie, csodálatom a hajóid iránt,, a képen a háttérben látszik egy négyárbócos, annak a tervrajzát pontosabban a kötélzet rajzát el tudnád nekem küldeni?
Elkezdem egy kisebb épület tetejét átalakítani, zsalugáter lesz ha minden igaz!
Képek:
Zsolt 350845 2009. december 23. 13:28
Válasz erre
1
1
PC200454
PC200454

Halihó Emberek!

Elkezdtem a lentebb látható hajó restaurálását!
Szerencsésnek is mondhatom magam mert nincs sehol pontosan ilyen hajó csak hasonló, tehát az önmegvalósításra lesz szükség, ezért kérnék egy kis segítséget!
Valamiféle kötélzet rajzra lenne szükségem amiről le tudnám másolni a kötélzetet!
Legjobban a hajó a Cutty Sark-ra hasonlít vagy a bigboy által küldött képekre!
Johnie, csodálatom a hajóid iránt,, a képen a háttérben látszik egy négyárbócos, annak a tervrajzát pontosabban a kötélzet rajzát el tudnád nekem küldeni?
Elkezdem egy kisebb épület tetejét átalakítani, zsalugáter lesz ha minden igaz!
Képek:
Johnie 350844 2009. december 23. 12:09
Válasz erre
vendég 350843 2009. december 23. 11:33
Válasz erre
sziasztok!

Azt szeretném tőletek kérdezni/kérni, hogy tudtok-e olyan honlapot, könyvet, amiben régi (15-18.sz-i) vitorlások TERVRAJZA, VÁZLATA látható. Érdekelnének az akkori hossz- keresztmetszetek, hogyan tudtak olyan szép, kecses, ekliptikus formákat kézzel kialakítani, illetve hogyan tervezték meg őket
köszönöm
dasboat 350842 2009. december 22. 21:27
Válasz erre
Bükkfa rudakból készült kézi fúróval azt hiszem 0.3-as fúróval fúrtam meg őket de sokat szenvedtem mire elkészültek főleg,hogy tömegben kellet gyártanom őket egyenként legközelebb kartonból csinálom lyukasztóval mint a papír makettezők több réteggel dolgozva ha festve van meg tök mindegy úgysem látszik,hogy fa vagy papír.Szóval csak géppel érdemes szórakozni vele kézzel rá megy a csuklód..
Johnie 350841 2009. december 22. 21:10
Válasz erre
Szia dasboat! Nagyon jók azok a macskafejek és csigák ott a fogpiszkálóvégeken! Miből készült ,hogyan és mekkora a méretük?
dasboat 350840 2009. december 22. 20:52
Válasz erre
1
1
2
2

Szia Johnie!Alakul alakul szerintem a korlátokat is festegesd be egy barna színnel majd mosd át barnásfekete hígított festékkel tudod mint a műanyag maketteknél(mélyedések be futtatása) én most így pingálgatom a pintám és szerintem sokkal jobb lesz így azért még az árbocok is kapnak még egy réteg festéket utána egy híg feketés átmosást.a csigákat és macskafejeket is elkezdtem festegetni hátra van még a kis karikák festése majd grafit ceruzás kopása az ágyúk koptatása a kötelei kender színűre festése a horgony kötelek festése a horgonyok rozsdásítása még egy két festés korrekció a kormánylapát pántjainál és rozsdásítás ha ezeken túl vagyok végre jöhet az árbocok beállítása és a feszítő macskafejek és az álló kötélzet felszerelése.Ha ezeken is túl vagyok jöhet a vitorla utána a vitorlarudak elkészítése majd festése,antikolása Na fúúú így egy szuszra ennyi van még + a rész feladatok amit most nem részletezek:-) Jó építgetést!A pajzsok nagyon szépek esetleg egy kis antikolás?:-) Üdv!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.