/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.
hajomester 352867 2010. november 29. 15:09
Válasz erre
Még annyit, Én nem vagyok profi, és a fizimókus sem az.A makettezés nekem is csak hobbi.
Egyedül a Flamenco épít kiteket üzletszerűen.
Ha úgy érzitek, hogy a jelenlétem zavaró számotokra, akkor lelépek.
hajomester 352866 2010. november 29. 15:03
Válasz erre
Szia Zokszó!
A jelzett hozzászólásod felett mindenki elsiklott, pedig az a kép egy lényeges momentum volt.
Alátámasztásához had szolgáljak a következő adalékkal.
Hollandiában a horgony súlyát az alábbi képletből számolták,(hajóhossz+szélesség)X szélesség/2= ...font.
A hosszméreteket amszterdami lábban ( 283mm ) adták meg.
A Santa Maria valószínű mérete 24 m hossz és 8 m szélesség lehetett. Ezek alapján a horgony súlya 1900 font, ami kb 950 kg.
Ha 12 ember húzta a kötelet, akkor mintegy 80 kg jutott egyre.
Ehhez még hozzá kell tenni, hogy a víz alatt a felhajtó erő következtében a súly kisebb volt.
A víz fölötti részen, ahogy a későbbi hajókon már jól látható, csigasorral emelhettek.
Vagyis könnyen elképzelhető, hogy a horgonyemeléshez nem volt nélkülözhetetlen a csörlő.
A caravellák pedig ráadásul még kisebbek is voltak.
Nem akarom újranyitni a témát, de a hozzászólásod megérdemli a reagálást.
ZOKSZO 352865 2010. november 29. 14:44
Válasz erre
Tamas78 és dasboat

...erről van szó .

Ha valaki nem tud hozzátenni ,akkor el ne vegyen ...főleg kedvet lelkesedést.
Ezt a játékot nem életre halálra játsszák.

Nagyon felháborított e néhány un. profi hozzáállása .
Menjenek egy elit klubba az ilyenek, a méregdrága szerszámaikkal és a rengeteg tudásukkal együtt.
Mondom ezt én ,akinek a mai napig van hajómodellje Állami Múzeumban,és a Szépművészeti -ben is volt kiállítva két tétel.

Mégsem ezekre vagyok büszke ,hanem arra ha segíthetek valamiben.

Sajnos mostanában kevés az időm a modellezésre de azért figyelem az eseményeket.

Üdv Zokszo
ZOKSZO 352863 2010. november 29. 14:20
Válasz erre
Szia Péter

A fordítás könnyítése végett / bár biztos nem azért tették bele/ a Wolfram Mondfeld könyv végén van egy ötnyelvű szakmai szószedet,én szerencsére elég sok angol nyelven kiadott könyv végén találtam ilyet.
Szerintem az a gond hogy magyar szó nincs némelyikre,csak körülményesen lehet körülírni.
Addig is lavírozok a szegényes angol,és német tudásommal,várok egy jó fordítást.

A csörlő vitához volt egy hozzászólásom 2784 / 2835 számon.

Üdv Zokszo
dasboat 352862 2010. november 29. 13:46
Válasz erre
újabb link könyvekről,de Lusci-könyvek, ez a című azért nem olyan rossz," modellismo navale statico antico"nekem megvan, már vagy 4 éve kinyomtatva.Hát nyomtattam egy darabig...:-)a másik sem olyan rossz:"Il modellismo navale statico"a másikban szép hajók vannak ,(johnie!ezt tegnap elküldtem a linket,itt gyorsabb lesz)
jó töltögetést:-)azért mindenki döntse el,hogy jó vagy nem,de legalább "free book"

win.xiulong.it/modellismo/manuali%20ok/manuali.htm
Szamuráj 352860 2010. november 29. 11:24
Válasz erre
SDC10714
SDC10714
SDC10724
SDC10724
SDC10725
SDC10725
SDC10732
SDC10732
SDC10733
SDC10733
SDC10737
SDC10737
SDC10738
SDC10738
SDC10739
SDC10739

Van de Velde dioráma nemsokára terítéken (1/35). Már elfoglalta a helyét a csónakban. Kis dioráma lesz, a hullámzó víz elkészítése majd biztosan próbára fog tenni. Egy evezőst kell csinálni még és evezőket.
Üdvözlettel:
Tanárúr
dasboat 352859 2010. november 29. 10:15
Válasz erre
Üdv Mindenkinek!Először is elnézést kérek amiért az én kérdésemből, ilyen vita támadt:-(Nem volt szándékomban.Teljesen egyet értek veled Zokszó.Ez lesz a 2."játék hajóm",igazából csak arra vártam,hogy valaki megerősíti a felrakott rajzokat,hogy rendben így jó lesz,vagy nem,keress tovább...és azért is kérdeztem meg,mert számtalan könyvem van-"digitálisan",de sajnos ellent mondanak egymásnak,sokszor megtévedem,elbizonytalanodom és "nem látom a fától az erdőt"ezért gondoltam arra,hogy kérdezek...a santa maria egy nagyon ellentmondásos hajó,a neten sincs két egyforma rajz róla,meg hát amúgy is egy "fekete bárány" mert sokan ki gúnyolják,mondván én leszek a kétszázadik építője...de én úgy gondoltam a pinta után nem egy sorhajóval kezdem,mert ahhoz még a "tojáshéj az ülepemen van".
Általában nem szoktam kérdezni,hanem magamtól rájövök,de most már úgy vagyok,hogy úgy építem,hogy nekem tetsszen.Én úgy gondolom a makettezés és minden alkotói tevékenység, nem feltétlenül arról szól,hogy másoknak feleljünk meg,hanem önfeledt szórakozás és a szabad idő "értelmes hobbival"történő eltöltése,mert ha az ember minden "csomónál görcsöl",hogy vajon jól csinálta, akkor az már másoknak való megfelelési kényszer.Sajnos én bele estem ebbe a csapdába,de a továbbiakban eldöntöttem,magamban,hogy saját magamnak építem,ugyanakkor elfogadom a kritikát is.
Most eszembe jutott egy idézet, amit egy profi makettező írt a hobbiról:

"A legfontosabb az ,hogy saját munkánk boldoggá tegyen, ugyanakkor tiszteljük másokét."(Miguel Jiménez)

Üdvözlettel:dasboat
TAMAS78 352858 2010. november 29. 09:46
Válasz erre
Egész eddig azt hittem, és igazából most is azt hiszem, az efféle fórumok nagymértékben arról szólnak, hogy a tapasztaltabb makettezők segítik a kezdőket. Értsd: válaszolnak a kezdők kérdéseire.

Ha valakinek, tapasztaltabb létére, ehhez nincs kedve, akkor ne tegye, senki nem fog megsértődni. Ha nem akarsz válaszolni egy olyan kérdésre, amit megválaszoltál már ezerszer, hát ne válaszolj!

Ennyire egyszerű. Mindenki hagyhatná azokat társalogni, akik akarnak. Akik meg nem, azok csak olvassanak. Aztán hogy olvasgatás közben megüti-e őket otthon a guta az önnön nagyszerűségük és a mindenki más hitványsága közt tátongó hatalmas szakadéktól, az már az ő dolguk. :)

Ezzel együtt szerintem minden kevésbé tapasztalt vitorlásmakettező (mint pl. én) nagyon szívesen látja azokat, akik szívesen megosztják a tudásukat velünk. Csak ez ne úgy hangozzon el, hogy "ezt is, meg ezt is, meg ezt is elbaltáztad, menjél vissza az óvodába, mit képzelsz magadról, van pofád ilyen szutyok hajót csinálni!" (Ez most nem szó szerinti idézet, csak a hangvétel jellemzése.)

Azt hiszem, ez nem túl nagy kérés.

Üdvözlettel:
Tamás
ZOKSZO 352857 2010. november 29. 08:03
Válasz erre
Szerénység,Flamenco !
Tévedésben vagy ugyanis én nem vagyok érintett a dologban,mivel kérdéseket itt még nem tettem fel,és kritikát sem kaptam.
Igazából megfigyelő vagyok,jobbára csak olvasom a hozzászólásokat,néha reagálok a kérdésekre ugyan , de csak akkor ha tudok pluszt tenni a dologhoz.
Szerencsére sok itt a jól tájékozott hajómodellező aki rögvest válaszol a felmerült problémákra.
A fiatal ,kezdő,vagy kevésbé tapasztalt hajómodellezők nevében reagáltam,ugyanis vallom hogy nem az a módja a kommunikálásnak amit egyesek alkalmaznak.
A tudásod mélységére és ne a magasságára legyél büszke.
Az igazi tanítók odaülnek a tanítványok közé,és nem elegáns idegenkét néha lecsapnak a Parnasszusról.
És még egyszer mondom szerénység.

Egyébként nem gondolom hogy sírva futnék haza bárhonnan,ugyanis nem vagyok olyan megosztó személyiség .
Nem tudod mi a baráti kritika ? sajnállak...

1562-ik ismétlésre te válaszoltál 1562-ször ? gondolom nem.
Egyébként ha diszpécser lennél és felhívnának 50-szer hogy mikor indul a következő busz akkor az 51-ik kérdezőnek azt mondanád hogy már másnak 50-szer elmondtam.
És igen is,,, nem nyilvánvaló hogy valaki órákat böngéssze a netet amikor válasz kaphat egy modellezőtárstól is.

Üdv. Zokszo
Keri 352854 2010. november 28. 22:09
Válasz erre
Flamenco!
Vagy befejezed most vagy ne látogasd többet ezt az oldalt.Most kértem utoljára.
Keri
lucky 352852 2010. november 28. 20:30
Válasz erre
Ez csak példa volt.
lucky 352851 2010. november 28. 20:30
Válasz erre
"Hüha!"
Flamenco 352850 2010. november 28. 20:27
Válasz erre
@ Keri:
arrol se én tehetek, ha programotok nem tudja beolvasni az idézöjeleket
Flamenco 352849 2010. november 28. 20:23
Válasz erre
Hüha!

Talán már meg kellene szoknom, hogy az irásiamra az elsö reagálás a megsértödés, a második a kiduma s a harmadik pedig az, hogy osztom az észt.

1.-

@ Trucker :

“Azért kérdeztem meg, mert nem tudtam, hogy ilyen gyüjtemény létezik magyar oldalon. Ha tudtam volna, hogy létezik nem kérdeztem volna meg, de hát ha baj hogy kérdezek, akkor nem teszem.”

A Hajomakett.hu összes(!) oldalát és cikkeit át lehet egy délután gyorsan böngészni, hogy találok e valami érdekeset. S ha igen, akkor a számomra érdekesebbnek tünö oldalakat aztán részletesebben is elolvasom.

“Köszönet érte, hogy kezded elvenni a kedvem attól, hogy ide feljárjak.”

Nem állt szándékomban. De erröl már megmondtam a véleményem: ha valakinek ilyen “pihekönnyü” vélemény / kritika is elveszi a kedvét az menjen inkább moziba.

S:

2.- /3.-

@ Zokszo

“Flamenco van elszállva magától ,biztos a Német levegő.”

Ez lehet a te véleményed. Talán nem ártana megismerned – otthon is, meg itt is – olyan embereket, kik valoban el vannak maguktol szállva. Garantálom, hogy sirva szaladnál mindenhova panaszkodni.

A német levegöt meg esetleg nem ártana megtapasztalnod.

“De az nem hogy valaki a KÉPZELT magasságokból ossza az észt.”

Nos, akkor veszem magamnak a bátorságot kijelenteni, hogy az a “magasság” amit elértem, nem képzelt. Ha erre a modelljeim fotoi nem elegek, akkor meg lehet nálam néhányat eredetiben is nézni.

“Segítőszándék párosuljon jóindulattal,megértéssel,baráti kritikával.”

Hogyan néz ki szerinted a baráti kritika? Meg tudnád ezt nekem fogalmazni?

Hü de jo, hü de gyönyörü?

“Ha ezerféle helyen megjelent már egy dolog ,és mégis rákérdez valaki,nehogy már őt nézzük hülyének…örömmel mondjuk el neki újra.”

Na ne! Ezt te se gondolhatod komolyan. Talán majd az 1562-edik ismétlésre talán megérti?

“A stílus maga az ember.”

Ez látszik a te stilusodbol is!

Érdekes modon azok akik a legkisebb – szakmai – kritikára is sértödéssel reagálnak, legtöbbször azok sértenek meg másokat s talán észre se veszik.

@ Keri

“Az “öregeknek” tessék erőt venni magukon,és ha századszorra is elhangzik a kérdés,akkor linkeljétek be a másik oldalon lévő hivatkozást vagy írjatok itt cikket a témáról”

1.- Nem linkelem be! Én fáradozzak a mások lustasága miatt?

2.- én már alighanem elég cikket irtam a Hajomakett.hu-ban is meg máshol is, csak meg kellene keresni.

“Mindkét “féltől” nagyobb türelmet és odafigyelést kérnénk,különben moderálni fogunk.”

Na tele lett a gatyám, s remegnek a térdeim. S mielött engem bárki is “moderálna”, a továbbiakban nem vagyok hajlando az idömet fölösleges vitákkal elb…altázni.

S miután már elégszer megbántam, hogy egyáltalán hozzá mertem szolni dolgokhoz, megigérem, hogy nem teszem többé, legalábbis ezen az oldalon.

Ettöl függetlenül továbbra is rendelkezésre állok az érdeklödöknek. Lehet E-Mailt irni, vagy PÜ-t a Hajomakett.hu-n, vagy akár a Blogomban:

http://szeibel.makettblog.hu/

Aki meg akarja érteni, hogy miröl beszélek, az meg fogja érteni, a többiekkel meg nem fogok továbbra is vitázni.

Ennyit erröl.

Godewind
Trucker39 352847 2010. november 28. 18:02
Válasz erre
HPIM1513_173457
HPIM1513_173457
HPIM1524_173535
HPIM1524_173535

Tessék az általam készítettnél szebbet csinálni. :)
Johnie 352846 2010. november 28. 17:53
Válasz erre
ajax (230)
ajax (230
ajax (223)
ajax (223
ajax (224)
ajax (224

Pár képet ismét feltennék. Kötélfogószeg rézdrótból. Pillanatragasztóból van a végén levő bumszli. A galionfigura drót váza úgy-ahogy megvan, ezt kellene feltöltenem élő szövettel:-) (miket is beszélek, akarom mondani gyurmával vagy színezett faragasztóval)
pcurtis 352844 2010. november 28. 17:00
Válasz erre
Szia!
Jó ötletnek tartom egyfajta szakirodalmi gyűjtemény létrehozását, a külföldi nyelvűek mellett összegyűjthetnénk a kevéske magyar nyelvűt is. Nekem főleg német nyelvűek vannak - nyelvgyakorlás céljából sokat lefordítottam - és az angol irodalom jelent nagyobb problémát. Szívesen vállalok fordítást, akár Wolfram Mondfeld könyvét. ( Bár nyelvet sosem késő elkezdeni tanulni, hozzá kell tennem a szakirodalom fordítása nem olyan egyszerű a szakszavak, kifejezések miatt..ezért esetleg a magyar nyelvű irodalom bővítése érdekében lehetne külföldi könyvek fordításait összegyűjteni és mások számára is hozzáférhetővé tenni...? )

A horgonycsörlő-vitához: az 1996-os kiadású Frank Howard Segel-Kriegsschiffe 1400-1860 című könyv - hivatkozva metszetekre is csak találgatja a horgony felhúzásának módszereit a csörlők tekintetében...nincs megbízható válasz és csak a "régi" kiadású könyvekre támaszkodhatunk. DE azokat is levéltári kutatások, metszetek, korabeli adatok alapján írták. Szerencsére ma már van mivel összehasonlítani, van bőség... a WASA-ról, a koggékról sem tudtunk sokat, amíg elő nem kerültek. A múlt megismerése folyamatos dolog, régészek is találgatnak, egymással vitáznak - kollégaként egyetértek Tanárúrral.

Péter
TAMAS78 352842 2010. november 28. 09:59
Válasz erre
Szia, Zokszo!

Azt hiszem, ebben a hozzászólásodban leíratott a lényeg.

Üdvözlettel:
Tamás
fizimokus 352840 2010. november 28. 00:53
Válasz erre
[Szócséplenék kicsit, éccaka lévén:

1. A modellezéssek kapcsolatban nemhogy igazad van, de nemzetközi modellező fórumokon az ember néha a fejét fogja, hogy mi folyik itt? Nyilván lehetne gyötrelmesebben, több nehézséggel is alkotni, de azért abból nem engedek én sem, hogy mi, magyarok, elég találékonyak vagyunk... ennek ellenére a hasznos, célravezető techinkák feltalálása másoktól is származhat.

2. Az ismeretanyaggal kapcsolatban határozottan ellent kell mondanom. Míg a hajomakett.hu oldalon Flamenco meg nem jelent, ebből a szempontból a sötétben tapogatóztunk. Sokan még a Marjai könyveket sem olvassák el. Azóta nekem jeleneleg olyan 40-45 könyvem van idegen nyelven, ráadásul angolul, és hozzátenném, hogy Flamenco nem tud angolul, mégis, ő hozta be azt a gondolkodásmódot, hogy tessék kételkedni, az hozza ki a legjobbat. Azt kell mondanom, hogy a meglévő idegennyelvű könyveim valódi  információtartalmuk bőven fölülmúlja a Marjai könyveket. Mint minden tudomány, a hajózástörténetet is fejlődik. Az anatomy of the Ship sorozat 1986 körül indult, és ma is adják ki, pl. jelenleg az athéni háromevezősoros gályára és a Mary Rose legfrissebb kutatási eredményeire várunk tűkön ülve. Ami nem vállalható, az az, hogy az ismeretek hiányát kitömjük valamivel, pedig tény, hogy a történelem szereti ezt. 

Sajnos a jó tervrajz és a jó, magyar nyelven írt szakkönyv összeegyeztethetetlen jelenleg. Aki tudni akar, annak tanulni kelll...
hajomester 352839 2010. november 28. 00:01
Válasz erre
Értelek Gyula,csak az a helyzet, hogy amilyen könyvekről Te is, meg Flamenco is beszéltek, azok többsége egyidős Marjaival, vagy régebbi.Amik az Amazon. com-on vannak azok sem mai gyerekek.
Na meg a legtöbbjében, ha makettezés szempontjából nézzük mind ugyanaz van megírva, még az ábrák többsége is egyezik.De mi újat is lehetne erről még írni? Kell egy jó tervrajz, egy jó szakkönyv, lehetőleg magyarul és csinálni kell, ennyi az egész.
Ezek a mai színes albumok szépek és érdekesek, de alig használhatók valamire.
Az általam mondottakra példa a csörlő körül kialakult polémia, melyik könyv ad erre választ? Egyik sem.
ZOKSZO 352837 2010. november 27. 23:36
Válasz erre
Milton Roth : Ship modeling from stem to stern
Című könyv is hasznos forrás /Rengeteg fogás,kiváló ötletes megoldás,sok hasznos információ cím található benne./,főleg kezdőknek igaz az általad említett mű az nagyságrendekkel jobb sajnos az én példányom sincs valami jó állapotban sokat forgattam .
Magyarul újra megvenném. Mikor kezded fordítani?

Az ajánlót a magam részéről feltétlenül várom.

Üdv. Zokszo
fizimokus 352836 2010. november 27. 23:04
Válasz erre
Feltennék egy kérdést: Van-e arra igény, hogy egy átfogó irodlami ajánló jelenjen meg itt, ezen az oldalon (valamint ugyanígy a hajomakett.hu oldalon is)? Lenne benne angol, német, és egyéb nyelvű szakoridalom ajánló, rendszerezve, kategorizálva, az alapismeretektől a speciális ismeretekig, különböző témakörökben. Megadnék vásárlási lehetőségeket, árakat is, illetve előrebocsátom, hogy eddig is mindenkinek nagyon szívesen segítettem az internetes vásárlásban, és eztán is ezek a számdékaim, tehát ha valamire igény van, és bizonytalan valaki, "nem mer" interneten vásárolni külföldről, vagy nem tudja hol kell, nem probléma, bármikor szívesen segítek, megveszem a kért könyvet... Elég rendszeresen vásárolok külföldről, és nem szokott ezzel gond lenni. Privátban bármikor eléréhettek a gytoth.risspo@gmail.com címen.

Hajómester: A Marjai könyveket én sem tartom rossznak, nagyon jó alap, különösképpen, hogy semmi más nincs magyarul! Minden tiszteletem a szerzőé, pláne, hogy a Hajómodellezés című 1987-ben kiadott könyvét Pillis József, Pálvölgyi József (Hajós Joe) egykori mestere lektorálta! Amit hangsúlyozni szeretnék, hogy egy kis, szárazföldi országban egy fotelben ülve nem lehet tisztán spekulatív úton kitalálni a "frankót". Ehhez olvasni kell, tájékozódni kell, ismereteket kell szerezni. A Marjai könyvek megjelenése óta eltel 25-30 év alatt tengernyi idegennyelvű szakirodalom jelent meg, melyek kaphatóak a külföldi boltokban, ami az internet korában semmilyen problémát nem jelethet. Amennyiben pedig a cél az ismeretek elmélyítése, úgy nem hogy nem kell, de elkerülhetetlen, kötelező 1-2 idegen nyelv olyan szintű ismerete, mely legalább a szakirodalom megértéséig kiterjed. Mivel a hajómodellezés általában nem egy forró szerelem, ami gyorsan elmúlik, ez nem is olyan vészes, mint amilyennek hangzik. Olvasás, megértés szinten gyorsan meg lehet tanulni 1-2 idegen nyelvet, még beszélni sem kell tudni! Az irodalom olyan nagy és kiterjedt, hogy gyanítom, ez gyorsabb megoldás, mint valakinek elkezdeni lefordítani. Bár megjegyzem, Wolfram Mondfeld könyvével megpróbálkoznék, annyira nagy a hiány...
Johnie 352831 2010. november 27. 22:10
Válasz erre
ajax (190)
ajax (190
ajax (201)
ajax (201
ajax (214)
ajax (214
ajax (215)
ajax (215
ajax (210)
ajax (210
ajax (185)
ajax (185

A fene, itt a nagy eszmecserében elfelejtettem feltenni a mai napsütéses időben készült fotókat. Még mindig a díszítésekre voltam kiváncsi , hogy ilyenkor mennyire látható rajtuk az árnyék és a fény előidézte formák. Betettem az ágyukat is, de egyet valahol el is vesztettem. A felsőknek csináltam megfogó kötelet, de lehet hogy kár volt.
Johnie 352830 2010. november 27. 21:54
Válasz erre
De hát az mégsem lehet okozat , hogy valaki kezdő, vagy újrakezdő vagy örök életében kezdőnek megmaradó. Magamból kiindulva elismerem, hogy sokszor a lustaság vagy a figyelmetlenség vagy a sietség vezérel urambocsá gyerekes kérdéshez, úgy hogy előtte fikarcnyit sem próbálok utánanézni a dolognak olyan helyen ahol megtalálnám. Sőt eszembe sem jut , hanem a sorrend a következő: egyből jövök ide, felteszem a kérdést és míg a válaszra várok addig elkezdek keresgélni a témában ott ahol épp eszembejut :-) Ez nem lehet olyan nagy katasztrófa:-) de ide gyorsabban érkezik valamilyen válasz, és annak most lényegtelen a milyensége.
Ha visszamegyek 35-40 évet (vagy többet) az időben és abba a korba képzelem magam ahol sem internet sem telefon nem volt csak könyvtár ,a levelezés és a személyes kapcsolatok hasonló érdeklődésű emberekkel hát akkor én bizony meg lennék lőve. Biztosan feladnám. De van aki nem adta fel és szépen folyamatosan haladva épített, tanult és olyan szintre tornázta fel magát önerőből ,hogy nagyon kevesen érnek a nyomába azok közül is akik a mai világban építenek. Pedig nekünk már sokkal könnyebb dolgunk van, elismerem.
És ismét visszatérve az elejére nyugodtan gondoskodjatok a kivégzésemről a lustaságom miatt :-))) de kicsi buta "iskolás" szívem továbbra is az a bizonyos szájbarágós és türelmes és toleráns és jólelkű "tanárbácsi" után kiált aki nem akar elmenni az iskolából ha lusta gyerekek veszik körül :-))
ZOKSZO 352829 2010. november 27. 20:56
Válasz erre
Tiszta sor ,a tudását elismerem én is.
Azzal nincs is probléma.
Johnie 352828 2010. november 27. 20:48
Válasz erre
Zoli kérlek ne sértegessünk senkit :-(
Flamenco hajómodell építési tudása és ismeretei előtt én bizony fejet hajtok.
És jogosan, igazán büszke is lehet arra amit e téren felmutatott már.
ZOKSZO 352827 2010. november 27. 20:31
Válasz erre
Flamenco van elszállva magától ,biztos a Német levegő.
Egyébként mindenki jó fej itt,és öröm olvasni a hozzászólásokat és ebbe zrika is belefér.
De az nem hogy valaki a képzelt magasságokból ossza az észt.
Még ha profi is valamilyen szinten.
Segítőszándék párosuljon jóindulattal,megértéssel,baráti kritikával.
Ha ezerféle helyen megjelent már egy dolog ,és mégis rákérdez valaki,nehogy már őt nézzük hülyének...örömmel mondjuk el neki újra.

A stílus maga az ember.

Üdv Zokszo
fizimokus 352825 2010. november 27. 20:16
Válasz erre
"Visszaolvasok hozzászólásokat itt is, olvasgatom a hajomakett fórumját ott is , de sehogy sem tudok rájönni melyik az a pont ahol elmérgesedhet egy szakmainak indult eszmecsere."

Azon a ponton, amikor a több évtizedes, lelkiismeretes kutatómunka eredményeképpen előállt, kanonizált tudás szembetalálkozik az agresszív demagógiával és kocsmafilozófiával, amire kizárólag ez internet személytelensége és következmények nékülisége ad lehetőséget. Ennek okán győzhet rendszeresen a lustaság, butaság és irigység az ész, tudás és logika felett.

Mi teszi tönkre a jó kapcsolatot, mi rontja el az alkotás hangulatát? A jóindulatú kritika, ami segíteni akar, vagy az okoskodás, ami miatt fel kell lépni, hogy legalább az ígéretes, nagyon jó kező kezdők (Johnie, DasBoat) ne hülyeségeket csináljanak? A kérdéseikre érkező válaszok miatt sokszor a falat kaparom, azt se bírom eldönteni, hogy sírjak-e, vagy nevessek. Ha a hangulat kedvéért be kell fogjam a számat, akkor nyugodtan szóljatok, és azonnal leállok. Egyébként jó úton vannak, ami fontos, hogy soha nem szabad semmit készpénznek venni, utána kell mindennek nézni, azt kb. meg tudjuk mondani, hol. Én ezen leszek, mert nem szólok bele olyanba, amihez nem értek.

Flamencohoz: Egyszerűen vannak olyanok, akik ezt, ami itt megy nehezen viselik, mert pl az életükből már 35-40 évet áldoztak hajókra, hajózástörténetre, ismeretek szerzésére és hajómodellek készítésére. Mégis, ők a bunkók, amikor teljesen jogosan kritizálnak, és már nem bírják tovább cérnával, hogy folyamatosan alapdolgokat kell szájbarágni, és megvédeni benneteket az önjelölt tudósok spekulatív hülyeségeitől. HA valóban olvasnátok a hajomakett.hu cikkeit, akkor nem kérdezgetnétek naponta alapkérdéseket. A falat is meg van rágva helyettetek, semmit se kell csinálnotok, csak le kell nyelni, de láthatóan még ez is nehézséget okoz. Nem lehet megsértődéssel és kidumával elintézni, mikor valaki hülyeséget csinál, és helyreteszik. Ha valaki azt írja, hogy amit csinál, az neki megfelel, az teljesen rendben van, DE akkor maradjon csendben és viselje el a jogos kritikát! Ezen kéne elgondolkozni. Ha valaki nem viseli el a kritikát, akkor inkább ne is kérdezzen. Ha addig jó hajómodellezés, míg mindenki "szereti egymást", és agyondícsérgetik egymás modellejeit, ha ez a célja, akkor teljesen felesleges. Illetve, ha kimondottan egy boldog barkácskör a célja, önjelölt "szakértők" vezetésével akkor időben szóljatok, és itt se vagyunk...
TAMAS78 352824 2010. november 27. 20:04
Válasz erre
Könyörögve kérek minden hozzám hasonló amatőr, idióta, kezdő, tudatlan, suttyó, alulművelt, lusta (mert nem tud annak a létezéséről, aminek nem tud a létezéséről :) ), tapasztalatlan, stb... örömmakettezőt, ne hagyjátok, hogy bárki bármilyen stílusú és hangvételű beszólással elvegye a kedveteket a játékotoktól! Mert a játék nagyszerű!
Jozsi 352823 2010. november 27. 20:04
Válasz erre
Johnie 352822 2010. november 27. 19:27
Válasz erre
Hozzászólnék a "zajló élethez" ha megengeditek.
Hazaérkezem ezen a gyönyörű napsütéses szombaton a munkából és mit látok? Már megint paprikás hangulatot. Ez elszomorít. Azt mondják két vagy több embert össze tud kötni a közös érdeklődési kör, de én úgy látom ,hogy sajnos a fordítottja is előfordul. Próbálok rájönni ennek az okára de csődöt mond az agyam. Visszaolvasok hozzászólásokat itt is, olvasgatom a hajomakett fórumját ott is , de sehogy sem tudok rájönni melyik az a pont ahol elmérgesedhet egy szakmainak indult eszmecsere. Egyáltalában azt nem értem miért is mérgesedik el. Egy pici innen, majd egy picivel több ellentmondás onnan és nemsokára ,kicsivel később pedig jön a robbanás, ami már egész másról szól nem is a hajómodellezésről. Szeretem olvasni az észérveket akkor is ha mukkot sem értek belőle. Nem kenyerem a harag, a sértődöttség, a túlreagálás. Távol áll tőlem és elszomorít ha egy segítségnek induló eszmecsere vitába majd nem is tudom hova sorolható hozzászólásokba fullad.
"Szeressük egymást gyerekek,
A szív a legszebb kincs."
hajomester 352820 2010. november 27. 19:04
Válasz erre
Trucker39!
Ajánlom az alábbi helyeket www.farposst.ru/ és hajomakett.hu/component/option,com_docman/task,cat_view/gid,59/Itemid,111/lang,hu/.
Az előbbinél a flot és knyiga fejezetekben célszerű keresgetni. Nagy türelem kell hozzá, de sok könyvet lehet találni.
Amennyi könyv itt fellelhető attól több nem is kell.
hajomester 352818 2010. november 27. 18:49
Válasz erre
SM kötélzete
SM kötélzete
SM kötélzete 2
SM kötélzete 2
Az SM csörlője
Az SM csörlője
Katalán nao
Katalán nao

Sziasztok!
Látom zajlik az élet, de Én most inkább dasboat kérdéseihez térnék vissza.
1.Vitorlázat.A felrakott képek ahogy látom Xavier Pastor könyvéből valók.Alapjaiban jók, habár nekem szimpatikusabbak más tervrajzok, így pld. a fenti kettő.Természetesen az alkotó dönt.
2.Csörlők.
Johnie rajza nagyon jól illusztrálja azt, amit leírtam, mindig is az volt a véleményem, hogy egy jó rajz első pillantásra többet mond, mint egy oldalnyi hablaty.
Amit leírtam nem kívánom ismételni, akit érdekel olvassa vissza, csak bemutatnék még néhány képet annak alátámasztására.
A fényképen a SM egy replikája látható,ha jól megfigyeljük a horgonykötél nincs a csörlőre tekerve, hanem a hajóorr két oldalán van felhalmozva. (A replika egyébként rossz, mert a Santa Mariát caravellaként jeleníti meg, de ez itt most lényegtelen.)A képen látható vastag kötelet bajos lett volna feltekerni a csörlőre, tehát ha azzal emelték a horgonyt bizony kellett valami segédkötél.Kár, hogy a könyvek ilyen apróságokkal nem foglalkoznak.
A csörlőről azt gondolom, hogy Kolumbusz idején nem lehetett ilyen, ez egy 17-ik szd-i forma.
Az a baj, hogy a kittek mindent összekevernek, és ez alapján a hibás dolgok beivódnak a köztudatba.
A másik képen az 1450-ből származó katalán nao makettje látható a Pastor könyvből. Ez a makett a korabeli nao rekonstrukciójához a legnélkülözhetetlenebb kiindulási alap.
Amint láthatjuk ezen sincs csörlő.
A csörlőt megfigyelésem szerint kezdetben nem a horgony emelésre, hanem a hatalmas méretű fővitorla rúd emelésére használták, és ekkor még a főárboc mögött volt.
Ezért azt tanácsolom a Kolumbusz hajók építőinek, hogy ne tekerjék rá a horgonykötelet a csörlők hengerére, még akkor se, ha így jobban mutat.
fizimokus 352816 2010. november 27. 18:41
Válasz erre
A Nagy Hajóskönyvből kb 4 db van Hajós Joe-nál. Eladóak, 1.500 Ft darabja, jó állapotúak, nem saláta!
ZOKSZO 352811 2010. november 27. 15:39
Válasz erre
Horgonycsörlő nélkül.
Horgonycsörlő né...

Valószínűleg valóban nem volt kimondott horgonycsörlő abban az időben.
Ez alátámasztja egy kép is ami Ian Friel könyvében található ami 1200-1520 ig foglalkozik a hajókkal,Igaz főleg Angolokkal.A kép alapja egy Tuniszi fali szőnyeg .
Üdv Zokszo
fizimokus 352809 2010. november 27. 12:56
Válasz erre
Ok. Egy fájlból vágtam be a listát, és az enter-eket nem vette... kijavítottam, elnézést a csomó ömlesztett vacakért, kár, hogy nem tudom letörölni...

Legközelebb francia, spanyol és holland dolgokat írok.
fizimokus 352808 2010. november 27. 12:54
Válasz erre
No, ígértem, hogy angol nyelvű irodalmi ajánlót is készítek, most felsorolnék néhány könyvet, melyeket hasznosnak tartok. Amit én tudok ajánlani, az a könyvtáram, a nemzetközi ismerettségeim, a nyelvtudásom, ha valaki élni szerete vele. Azt, hogy valaki a munkát választja-e, vagy a Marjai könyvek idejétmúlt, sokszor igen fantáziadús elképzeléseihez ragaszkodó, azon túllátni nem képes önjelölt szakértők tudománytalan spekulációit, nem rajtam múlik. A hétköznapokban én tudománnyal foglalkozom (fizikus vagyok), ebbe pedig nem fér bele az, mikor az ismeretek hiányát valaki kidumával és demagógiával kívánja orvosolni. Az első, számomra alapvető dolog, hogy mikor állítok valamit, akkor HIVATKOZOM arra, honnan veszem az állítást. Enélkül olyan, mintha semmit se mondtam volna. Ezt mindenkinek ajánlom a figyelmébe!

Angol nyelvű könyvek:---

HAJÓZÁSTÖRTÉNET:

E. Keble Chatterton: Sailing Ships: The story of their developement...Romola and R. C. Anderson: The Sailing-Ship: 6000 Years of History
Björn Landström: The Ship
Peter Goodwin: The construction and fitting of the Sailing (Men/Ships) of War 1650-1850
Brian Lavery: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815
James Lees: The Masting and Rigging of English Ships of War 1625-1860
John Harland: Seamanship in the Age of Sail
James Dodds and James Moore: Building the Wooden Fighting Ship
Larrier D. Ferreiro: Ships And Science, The Birth of Naval Architecture... 1600-1800
Frank Howard: Sailing Ships of War 1400-1860
Andrew Lambert: War at Sea in the Age of Sail (Cassell)
Archibald R. Lewis: European Naval and Maritime History, 300-1500
Veres László and Richard Woodman: The Story of Sail
George Biddlecomb: The Art of Rigging
Lennarth Peterson: Rigging Period Fore-and-Aft Craft
Howard I. Chapelle: The History of American Sailing Ships
Michael Stammers: Figureheads and ship carvings
L. G. Carr Laughton: Old Ship Figure-heads and sterns

HAJÓMODELLEZÉS:

Wolfram zu Mondfeld: Historic ship models (1985)
Charles G. Davis: Ship Model Builder's Assistant (1926)
Charles G. Davis: The built-up ship model
Milton Roth: Ship Modeling from Stem to Stern (1988)
Harold A. Underhill: Plank-on-Frame Models and Scale Masting and Rigging, vol I. and II. (1958)
Bernard Frölich: The Art of Ship Modeling
A. Richard Mansir: The Art of Ship Modeling
Harold M. Hahn: The ships of the American Revolution and their models
R. Morton Nance: Classic Sailing-Ship Models in Photographs
Ab Hoving: William Rex. Model of a 17th Century warship
Donald McNarry: Ship Models in miniature
Lennarth Peterson: Rigging Period Ship models

SOROZATOK:
Conway's History of the Ship sorozat (csak vitorlások):
 1. The Earliest Ships: The Evolution of Boats into Ships
 2. The Age of the Galley: Mediterranean Oared Vessels Since Pre-Cassical Times
 3. Cogs, Caravels and Galleons
 4. The Line of Battle: The Sailing Warship 1650-1840
 8. The Heyday of Sail: The Merchant Sailing Ship 1650-1830
 9. Sail's Last Century: The Merchant Sailing Ship 1830-1930
Osprey, New Vanguard füzetek (ebből nagyon sok van, nem sorolom fel)

MONOGRÁFIÁK:

Anatomy of the Ship sorozat (angol):
  Karl Heinz Marquardt: HMS Beagle
  Brian Lavery: The 74-gun ship Bellona
  B. Greenhill and S. Manning: The Schooner Bertha L. Downs
  Peter Goodwin: The 20-Gun Ship Blandford
  John McKay: The Armed Transport Bounty
  Sergio Bellabarba: The Royal Yacht Caroline 1749
  Xavier Pastor: The Ships of Christopher Columbus
  David White: The Frigate Diana
  Karl Heinz Marquardt: Captain Cook's Endeavour
  Portia Takakjian: The 32-Gun Frigate Essex
  Peter Goodwin: The Bomb Vessel Granado
  Kenneth Edwards: The Four Masted Barque Lawhill
  John McKay and Ron Coleman: The 24-Gun Frigate Pandora, 1779
  Brian Lavery: The Susan Constant, 1607
  John McKay: The 100-Gun Ship Victory
  Karl Heinz Marquardt: The 44-Gun Frigate USS Constitution
  Doug Mc.Elvogue: The Athenian Trireme (előjegyezhető)
  Doug Mc.Elvogue: The Mary Rose (előjegyezhető)
dasboat 352803 2010. november 27. 12:06
Válasz erre
Üdv Flamenco!
idézet:"nem találom hogy hol van medvéröl szo
de megnyugtatlak, hogy van
és nagyobb mint ahogy elképzeled"-az a baj nem értetted a viccet-lucky-és moha is vágta,hogy csak vicceltem:-)de ha baj ,többet nem viccelek,ha téged ez zavar...

idézet:"Talán a Moha Eendtrachtjeröl van szo?
Ez soha nem volt Fleute."--értem,de este nem akartam már utána nézni,így kérdés volt
nem kijelentő mondat,mivel f*ngom sincs a holland hajókról,mert még ott nem tartok..

idézet:
De nem értem."Segitségért sirtok, annélkül, hogy a magatoknak a legkisebb fáradságot vennétek ahhoz, hogy körülnézzetek a világban."-akkor ezek szerint én semmit sem csináltam a neten 3-4 órán keresztül...na látod ezért nem kérnek segítséget,mert ami neked természetes már, egy kezdőnek nem az...a hajomakett.hu-egyszer nem volt szó ezekről a szerkezetekről...
fizimokus 352802 2010. november 27. 11:02
Válasz erre
Battle-of-Gibraltar-1607

A gibraltári csata, 1607
Battle-of-Gibraltar-...
Het-verbranden-van-de-Engelse-vloot-voor-Chatham-The-Dutch-burn-down-the-English-fleet-before-Chatham-June-20-1667-Peter-van-de-Velde_2

A hollandok felgyújtják az angol flottát Chatham-nél
Het-verbranden-van-...
The-Eendracht-and-a-Dutch-Fleet-of-Men-of-War-before-the-Wind

Az Eendracht (1653) és a holland flotta. Ennek az Eendracht-nak csak 2 ágyúnyílása van az alsó tükrön, és méreteiben is kisebb, mint az 1666-os. Ez a hajó 1665-ben pusztult el.
The-Eendracht-and-a-...
The-Dutch-Fleet-Under-Sail-Willem-Van-De-Velder-The-Elder_2

No, ez az egyik kedvenc képem, eredetileg 8000x4400-as felbontásban van meg :)
The-Dutch-Fleet-...
krijgsraad-voor-de-vierdaagse-zeeslag-schoolplaat-getekend-door-johan-herman-isings-naar-een-schets-van-willem-van-de-velde-de-oude

A Zeven Provincien és más hajók.
krijgsraad-voor-de-...
slag-bij-livorno-battle-of-leghorn-willem-van-de-velde-the-elder

Csata livornónál.
slag-bij-livorno-...

Teszek még föl képeket, mert szép festményeket találtam holland hajókról. A korabeli holland hajók esetében (is) tervrajzok híján az írott kodumentumok mellett elsődleges forrás a festmény, amiből szerencsére igen sok van. A van De Velde család két tagjának (Willem van de Velde, az idősebb, és a fiatalabb, apa és fia) rajzai szintén nagyon sokat segítenek, ők nem csak lerajzolták a látottakat, de azt is tudták, hogy MIT rajzolnak, ami nagyon fontos, ugyanis a rajzaik olyan pontosak, hogy gyakorlatilag azok után megtervezhető a hajó. A legfontosabb írásos forrás, a hajóépítési kézikönyv Cornelis van Yk műve 1697-ből. A déli típusú (maaskant) építésről szól, s e mellé rendelkezésre állnak még korabeli szerződések is, amikben sok-sok oldalon keresztül pontosan rögzítették írásban a megrendelt hajó méreteit, tulajdonságait. Aztán, mint ahogy azt megjegyzik sok helyen, olyan lett, ahogy az anyag adta... van tehát némi játéktér. Mivel a korabeli dokumentumok természetesen holland nyelven vannak, ráadásul régies szövegezéssel, ezért a kibogozásuk nem éppen egyszerű, de megismerkedtem egy holland és egy belga úriemberrel, maguk is modellezők, és ők szívesen segítenek a fordításokban, értelmezésekben.
lucky 352801 2010. november 27. 09:24
Válasz erre
Flamenco!
Medve ügyben:
ld sorrendben

fizimokus 2762 hsz
dasboat 2763 hsz
fizimokus 2771 hsz

Egyébként már fizimokus is cáfolta a flujt tényét.

Bocs a bele vaú...
Flamenco 352799 2010. november 27. 03:27
Válasz erre
Drága kicsi barátaim!
Nem gondoljátok, hogy itt most az a helyzet állt elö, hogy vak vezet világtalant?
Mindenki dumál valamerre s senki nem figyel a másikra.
Ez valami magyar betegség?
Ebbe persze belejátszhat a Makettinfo nem éppen "felhasználobarátságos" kezelöi felülete is.
Én pl. soha nem tudom, hogy ki mikor miröl beszél.
Pl. "Ez valami holland flujt lenne a nevéből adódóan?Esetleg képet kérhetünk,hogy lássuk a medvét:-)(mármint ha van)"
nem találom hogy hol van medvéröl szo
de megnyugtatlak, hogy van
és nagyobb mint ahogy elképzeled

Talán a Moha Eendtrachtjeröl van szo?

Ez soha nem volt Fleute.

Egyre jobban az az érzésem, hogy teljesen fölöslegesen vesztegetem az idömet nálatok.
Az itt irt szövegek 80 %-a csak "szofosás" - elnézést, de vak vezet világtalant.
Kérdeztek olyan alapvetö dolgokat, amiket kis keresés után MAGYARUL is megtalálhattok a sokat szidott Hajomakett.hu oldalain is!
Pl. a Truckernek nem volt ideje megkeresni az ezelött vagy 4 évvel irott cikkemet a a Hajomakeett.hu-ban a hajomodelles szakirodalomrol. Ehhez neki a Moha Linkjére volt szüksége!
Már elnézést, nem vagytok ti egy kicsit lusták?
De nem értem. Segitségért sirtok, annélkül, hogy a magatoknak a legkisebb fáradságot vennétek ahhoz, hogy körülnézzetek a világban. S ha valaki segiteni akar az megint nem jo, mert csak kritizál, anélkül hogy figyelembe venné az ibolykaérzékeny lelkivilágodokat?
Nos ez igy nem müködik
De talán kiváncsian várnám a "véleménymeket" Moha Eendrachtjához.
fizimokus 352798 2010. november 27. 01:16
Válasz erre
angry-bear
angry-bear

Bocs, a medve lemaradt. Na, akkor itt jön.
fizimokus 352797 2010. november 27. 01:14
Válasz erre
De_Ruyter_on_boarding_ship_Koster1857

A Zeven Provincien.
De_Ruyter_on_boardin...
PY9349

Az Eendracht. Willem van de Velde (a fiatalabb) rajza.
PY9349
zeven_provincien_1665b

A Zeven Provincien, Willem van de Velde.
zeven_provincien_166...
the-surrender-of-prince-royal-at-the-four-days-battle-13-june-1666-an-episode-from-the-second-anglo-dutch-war

A négynapos csata. A Prince Royal bekerítése.
the-surrender-of-...

Hali. Itt a medve! Ilyen vagyok, mikor kritizálhatnékom van. Többségében leülök egy sarokba és megvárom, míg elmúlik. Ezt lehet akkor is csinálni, mikor dolgozni akar valaki...
A hajó egy holland kétütegsoros lenne. Az Eendracht 1666-ban épült Rottermamban, de Ruyter admirális utolsó szászlóshajója volt. Hasonlít a Zeven Provincienhez, ha azt ismeri valaki. Méretben igen hasonló volt, 76/80 ágyú. Ami van róla, az 3 adat, a szélesség, hosszúság, magasság, meg 2 db van de Velde rajz. Ezenfelül csak a Zeven Provincienről tudottak állnak rendelkezésre, meg egy korabeli holland hajóépítési kézikönyv 1697-ből, ezekből kell összehozni.
dasboat 352796 2010. november 27. 01:06
Válasz erre
tarcs kötél1
tarcs kötél1
tarcskötél2
tarcskötél2
ágyú rögzítés
ágyú rögzítés
latin vitorla
latin vitorla

a másik,hogy a fő árboc tarcskötelét,hova helyes kötni mert több fajta megoldással találkoztam már,az miért volt jó,hogy az elő árbóc tarcskötelét nem fixre kötötték?
a tatnál a latin vitorla leengedő szerkezete akkor így helyes?
Remélem nem haragudtok meg a kérdéseimért?De most már inkább kérdezek mint,hogy eltoljak valamit:-)jajj még az ágyúkkal kapcsolatban is lenne kérdésem a képeken kifejtettem mi a gondom...
dasboat 352793 2010. november 27. 00:32
Válasz erre
1
1
esetleg ez a megoldás is jó lehet?
esetleg ez a megold...
gondolom ez akkor semmiképp nem jó?
gondolom ez akkor...
szerelve shipyard
szerelve shipyard

Közben érdeklődnék,hogy az árbocok vitorla rudainak a leengedő szerkezete ilyen volt,mármint ami a fedélzeten van fixen?És ennek a köteleit hova rakták?a másik rajzon van egy karika gondolom oda kötötték?Köszönöm a segítséget,esetleg ha valakinek lenne szerelési rajz ezekről a vitorla rúd leeresztő szerkezetekről megköszönném ha megosztaná velem.Köszönöm a segítséget!
dasboat 352792 2010. november 26. 23:45
Válasz erre
nekem ez az újdonság van ha valakit érdekel eltudom küldeni(emilen)books.gigaimg.com/images/264891-The+50-Gun+Ship+Leopard
dasboat 352790 2010. november 26. 23:39
Válasz erre
Ez valami holland flujt lenne a nevéből adódóan?Esetleg képet kérhetünk,hogy lássuk a medvét:-)(mármint ha van)
én ezt találtam ha esetleg valakinek hiányzik valami könyve:www.radekshipmodels.cz/knihy
fizimokus 352789 2010. november 26. 22:53
Válasz erre
Bölcső

Elkezdtük építeni az Eendracht bölcsőjét.
Bölcs

No. Én meg ilyet csinálok. Vagyis pontosabban, ezt ketten csináljuk, mert én tervezem, Hajós Joe meg megmutatja, hogy NEM kell levágni a kezemet a gépeivel...
dasboat 352783 2010. november 26. 17:13
Válasz erre
Üdv Mindenkinek!Köszönöm a válaszotokat és hozzászólásaitokat.Az építői kritikát továbbra is várom és ha valamit nem jól tudok,vagy csinálok, nyugodtan szóljatok rám.Hisz ezért van ez a topik,hogy megvitassuk a munkáinkat.Jó építést és ha más is építget,ide is felrakhatna képeket,szerintem...

Üdvözlettel:
Dasboat
fizimokus 352780 2010. november 26. 16:37
Válasz erre
Sziasztok!

Megpróbálok néhány általános, illetve speciális könyvet ajánlani Trucker kérésére, amik hasznukra lehetnek: hajomakett.hu/content/view/682/50/lang,hu/

Az angol nyelvűeket is összeszedem nemsokára.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73.