/ Fórumok /

Törtenelmi vitorlasok

17.sz-20.sz ig
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72.
Szamuráj 644983 tegnap 13:46
Válasz erre
Köszönöm, akkor jól sejtettem, hogy valami nem stimmel.
Freddy 644981 tegnap 12:27
Válasz erre
Nem találtam nyomát háromszögletű vitorlának. Legfeljebb trapéz alakú volt.
Freddy 644942 tegnapelőtt 14:58
Válasz erre
Rome: Total War mindkét része ott van az örök kedvenceim között :) Igaz, pont a hajócsatákat nem szerettem annyira, ott kicsit körülményes volt az irányítás.

Makedón gályákat én is csak a nevezett könyvben tudom megnézni, de összességében ezekben a klasszikus 50-60-as évekbeli szandálos filmekben még nem nagyon tombolt a történelmi hitelesség. A római katonák aligha hordtak olyan élénkvörös ruhákat (a ruhafestés, pláne ilyen minőségben, drága volt), a strucctollas sisakforgókon is üvöltve röhögtek volna akkoriban (a hadvezérek sisakját is csak lószőr díszítette). A hajók evezőit pedig általában jól fizetett munkások húzták, félhalottra korbácsolt éhező szerencsétlenekkel csak vánszorogtak volna, az pedig nem csak egy csatában megengedhetetlen. Rabszolgákat akkor fogtak be evezni, ha gyorsan kellett nagy flotta.

A nagy flottákat egyébként általában sokfelől szedték össze, minden szövetséges/cliens küldött párat, persze olyat, amilyet az ő vidékén szokás volt építeni. Ezért, amellett, hogy a ténylegesen római építésű hajóknak lehettek standardjaik, egy igazán nagy, többszáz hajós tengeri csatában mindkét oldalon előfordulhatott mindenféle hajó.
Szamuráj 644937 tegnapelőtt 14:06
Válasz erre
Köszönöm a pontosítást.

Jaj, ezek penterák, deceresek, quinqueremiszek tényleg monstrumok voltak. Total war-ban láttam egészen jó 3d képeket róluk. Ami még tetszik, az a föníciai -asszír biremisz az őssarkantyúval.

Kérdés: a Ben Hur (1959) tengeri ütközetében szereplő makedón gályák mennyire hitelesek? Számomra szokatlan a háromszögletű latinvitorla, mivel tudtommal az araboktól vették át valamikor a 8-9. században. Vagy volt már korábban is?

Üdv.
Freddy 644933 tegnapelőtt 11:24
Válasz erre
Rodgers altengernagy könyve (Greek and Roman Naval Warfare: A Study of Strategy, Tactics and Ship Design from Salamis (480 B.C.) to Actium, kiadták egyáltalán magyarul?) megvan? Érdemes elolvasni, rengeteg érdekes dolgot leír ezekkel a hajókkal kapcsolatban.

A háromsorevezős egy hatalmas, rengeteg szempontot figyelembe vevő műszaki optimalizálási munka eredménye volt: az evezősöket megfelelő távolságra kell elhelyezni a hajó szélétől, hogy optimális legyen az izomerő evezési teljesítménnyé alakítása. Emiatt nem ülhettek sokan egymás mellett, viszont egymás mögött sem, mert 7:1-es hossz:szélesség aránynál többet a faépítésű hajóból nem lehet kihozni, a szélesség növelése viszont a legyőzendő ellenállást is növeli. A több evezős nagyobb sebességet, és, ami még fontosabb, nagyobb erőtartalékot jelentett egy esetlegesen bekövetkező kritikus helyzetre. (Az evezősök általában váltott műszakban dolgoztak, háromból egyszerre egy, vagy kettő húzott, a másik pihent, sőt gyakran ketten ugyanazt az evezőt húzták, a 3 sornak inkább a manőverezésben volt jelentősége a különböző hosszúságú evezők használatának lehetősége miatt, egyszerre a három sor kb csak díszelgésnél evezett). Ugyanakkor nem lehetett akármennyi tartalékos evezős, mert a plusz kaja és víz plusz terhet jelentett. Osztottak, szoroztak, így jött ki, hogy a háromsorevezős a legjobb.
Aztán valamikor Nagy Sándor környékén kezdett megbukni az elmélet, mert bejöttek a hajítógépek, és onnantól már az is szempont volt, hogy azok elférjenek. Akkor jöttek az öt- meg tízsorevezős hajók (persze itt a számok már csak az evezősök sorára utalnak, nem a konkrét evezőkére). Ezeknél már tényleg észnél kellett lenni, mert ki lehetett manőverezni őket kisebb hajókkal. Igaz, erre főleg a liburnának nevezett, háromsorevezősnél kisebb hajókat használták pl az actiumi cstában.

A szalamiszi csata pont rossz példa a manőverezésre, hiszen a győzelmet éppen az jelentette, hogy a szorosba becsalogatott perszákat megfosztották a manőverezés lehetőségétől és egy-egy elleni közelharcra kényszerítették a nehezebb fegyverzetű gyalogsággal megrakott görög hajókkal. (Egyébként görög háromsorevezőseik a perzsáknak is voltak, hiszen az Égei-tenger keleti partjának görög flottái az ő seregükben harcoltak).
Szamuráj 644919 tegnapelőtt 07:15
Válasz erre
SDC16048
SDC16048
SDC16050
SDC16050
SDC16051
SDC16051

Nicolle Hirschfeld tanulmányából kiderül, hogy a trierákat eredetileg gyorsjáratú, könnyen bevethető, védelmi feladatokat ellátó hajónak tervezték. Könnyű szerkezete ellenére igen strapabíró volt. A sebesség érdekében feláldozták a terhelhetőséget, a szállító kapacitást minimalizálták, helyet adva az evezősöknek. Szalamisznál éppen ezért nagyon jól beváltak, amikor a perzsa flottát becsalogatták a szorosba és gyors manőverekkel szétzúzták az ellenséges flottát. A történész Thuküdidészre hivatkozik, aki látta és részt vett a Peloponnészoszi háborúban (Kr.e. 5. század, görög -perzsa háborúk utáni időszak). Számos festett vázán, domborművön maradtak fenn ennek a hajótípusnak az ábrázolásai.

Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a szicíliai hadjárat során ezek a trierák már nem váltak be, mivel kevés katonát és ellátmányt tudtak szállítani, tehát hódító hadjáratra alkalmatlanok voltak. A Kr. e. 4. századra átalakították a trierákat, főleg a föníciai-pun hatás érvényesült. Ekkor már zárt volt az evezősök fedélzete, fölöttük végig húzódott a főfedélzet, rajta a katonasággal. Nagyobban is lettek ezek a hajók. Ezek már nem voltak olyan gyorsak.

Szóval a klasszikus triera megépíthető a Zvezda készletéből, de jelentős átalakításokkal. Ami jó, hogy sok alkatrészét fel lehet használni más hajótípusokhoz, pl. az oldalsó zárt evezőszekrényt római másfél evezősoros (hemiolia) csapatszállítóhoz fogom.
Szamuráj 644895 2018. május 24. 20:34
Válasz erre
Tamás, voltam a delphoi jósdában és meditáció közben megjelent Hérodotosz és Thuküdidész, valamint Themisztoklész. Biztos forrásból... :)
TAMÁS78 644887 2018. május 24. 17:58
Válasz erre
Mint volt történész-hallgató, néha kissé szkeptikus vagyok. Ez a precíz görög triera-leírás honnan származik?
Szamuráj 644863 2018. május 24. 05:18
Válasz erre
Sziasztok,

Szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat a Zvezda görög triera kapcsán. A készlet ellentmondásos. Vannak nagyszerűen kidolgozott részletek, a fa erezete, vagy a széltől dagadó vitorlák, tetszetősek, élethűek. Sajnos a legnagyobb hibája, hogy ez nem triera, hanem sokkal inkább egy római hadigálya. 1987-ben jelentős forrás és kutatómunka előzte meg az életnagyságban megépített görög olimpiász triera projektet. A görög trieráknak, a Kr.e. 5. században az evezősorok fölött jellegzetes fedélzetük volt, középen nyitottak, valamint bonyolult tartó -vázszerkezeten nyugodott. Ez hiányzik a Zvezda készletéből. Szóval inkább római vagy pun-föníciai gálya építhető a készletből.

Egyébként jelentős átalakítással, de elkezdtem bíbelődni a készlettel. Igazából nem is bánom, hogy sok alkatrész megmarad, mert fel tudom majd használni a későbbiekben. Nagy tervem a Ben Hur tengeri ütközetének megépítése diorámában, római és makedón-illír liburnákkal. E célból már megrendeltem az academy 14207 római gálya készletét... :)

Üdv!
Regal 644842 2018. május 23. 14:56
Válasz erre
Köszönöm a tippet!
Üdvözlettel,
Regal
CortoMaltese 644795 2018. május 22. 16:36
Válasz erre
Regal 644794 2018. május 22. 16:30
Válasz erre
Sziasztok,

A vitorlások kötélzetét milyen vastagságú kötélből kell megcsinálni? Van rá valamilyen ökölszabály, hogy milyen méretarányhoz milyen szükséges? Az oldalsó “hálót” miből érdemes és hogyan megcsinálni? Illetve hol lehet megfelelő színű és méretű kötelet beszerezni?
Üdvözlettel,
Regal
pnorb84 644693 2018. május 21. 03:20
Válasz erre
Szia Regal
pnorb84@freemail.hu
Regal 644681 2018. május 20. 22:43
Válasz erre
Szia Pnorb84

Egy elérhetőséget tudnál adni?
Üdvözlettel,
Regal
pnorb84 644678 2018. május 20. 21:27
Válasz erre
s-l640
s-l640

Üdv
Nekem lenne egy eladó La Sirene heller hajóm ha érdekel valakit.
6000+posta
Regal 644674 2018. május 20. 20:19
Válasz erre
Sziasztok!

Illetve lenne mégegy kérdésem azzal kapcsolatban, hogy nincs meg valakinek a Heller Soleil Royal? Ha el tudnánk boltolni, kölcsönkérném a fartükör részt, hogy leöntsem műgyantából.
Üdvözlettel,
Regal
Regal 644638 2018. május 20. 07:30
Válasz erre
Szia,

Köszönöm a tippeket! Az HMS Victory-t én is nézegettem, de első hajónak szerintem túl bonyolult/összetett, illetve kb 50 ezer HUF, szerintem egy kisebbel fogok kezdeni (lentebb írtam, hogy vettem egy Soleil Royal-t haználtan, de elakadtam már ott, hogy egyrészt törött, másrészt az összeállítási rajz franciául van és szerintem ritka összetett.
Kezdetnek még néztem a feleakkora 1/225-ös maketteket, bár Revell, de valószínűleg nem olyan jól kidolgozottak. Amiket írtál, hasznosak, a United States-t a Constitutiont inkább elkerülöm, mert nem akarok scratch-elni a hajótesten kívül mindent.
Köszönöm
Mégegyszer a tippeket,
Üdvözlettel,
Regal
Szamuráj 644632 2018. május 19. 17:47
Válasz erre
Szia! Én ezeket ajánlom: Heller 1/100 HMS Victory, Revell 1/96 USS Kearsarge, Revell 1/96 CSS Alabama, Revell 1/96 Cutty Sark. A Victoryt hazai makett webáruházakból meg lehet rendelni, a Revell "sztár" 96-os vitorlásait ebay-en, ha szerencséd van. Persze van még több műanyag vitorlás makett a korszakból, de szerintem ezekből lehet szép és pontos maketteket készíteni. A probléma az, hogy szinte kivétel nélkül nagyon korosak az öntvények, főleg a Revell makettjei, pl. az 1/146 USS Unites States és USS Constitution készleteiből jóformán csak a hajótest használható. Ha jól tudom az 1960-as évekből valóak az eredeti öntvényeik. Én a Heller Victory-jára szavaznék... Üdv!
Regal 644630 2018. május 19. 17:30
Válasz erre
Sziasztok,

Lenne egy olyan kérdésem a tapasztalt hajóépítő makettező kollégáktól, hogy melyik a legszebb műanyag vitorlás hajó az 1700-1800-as évekből (1900-ig bezárólag). Kedvet kaptam a vitorlás építéshez, de nem tudom melyik jó minőségű/kidolgozású, nincs tapasztalatom.
Üdvözlettel,
Regal
Anglerr74 641070 2018. március 4. 16:30
Válasz erre
DzsunKa 641069 2018. március 4. 16:14
Válasz erre
Free-shipping-Ancient-sailing-boat-model-accessories-wooden-Three-Holes-pulley-mini-pulley-137-pcs-sheet.jpg_220x220
Free-shipping-...
Free-shipping-Classic-sail-boat-model-parts-The-Pulley-Fixation-Fixed-Metal-Blocks-64pcs-sheet.jpg_220x220
Free-shipping-...

Szia Anglerr74!
Azt nem tudom, hogy árul-e valaki, de az Aliexpress-n lézervágott 3 és 2,5 mm-ben 1 mm vastag kapható 137 db 7.45 €. Vasalatot is árulnak ami 3-5 mm között használható, ez 64 db-os, ami szintén 7.45 €. A szállítás ingyenes.
Anglerr74 641045 2018. március 4. 11:08
Válasz erre
Sziasztok!

Kapható kis hazánkban 3,5 mm-es macskafej (deadeye)?
pnorb84 635825 2017. december 1. 19:30
Válasz erre
51hynC4lEyL._SL500_AC_SS350_

Sziasztok
Eladó La Sirene 1/200 Heller
Origi
9000+posta
Érd.:pnorb84@freemail.hu
51hynC4lEyL....

Sziasztok
Eladó La Sirene 1/200 Heller
Origi
9000+posta
Érd.:pnorb84@freemail.hu
Anglerr74 635725 2017. november 28. 17:31
Válasz erre
picture01
picture01
BattleofSluys
BattleofSluys
th-cinque-port-cog-early-14th-cent-note-the-rudder-dover-library
th-cinque-port-cog-...
M815116-bb
M815116-bb
edwards-cog-thomas
edwards-cog-thomas

Sziasztok!
A hajót nem akarom kikötni, bár marha jó ötlet a marha csorda (rezeg a léc, rezeg a léc :-)).
A Wikipédia szerint a Cog-okat hadi célra is használták. A Sluys-i csata képe (A sluysi tengeri csata Jean Froissart krónikájában) és ugyan ezen Zvezda készlet minimálisan módosított változata "Medieval ship Thomas" adta az ötletet.
Tehát a XIV-ik század, íjászok, hadúr, stb.
A figurák főleg a szintén zvezda 100 éves háború készleteinek (melynek része volt a sluys-i csata) angol longbow-al felszerelt katonái lesznek.
DzsunKa 635677 2017. november 27. 12:37
Válasz erre
Sziasztok!
Nagyon sajnálom, hogy a "KURUN"-t nem sikerült eddig megvenned. Az ünnepek előtt több bolt is biztosan szerepelteti majd a kínálatában. A kidolgozása szerintem jó a méretarányához képest. Növelheti az értékét, ha a szintén 1:60 -ban készült "SINAGOT"-tal készíted el, hiszen mind a két hajó eredetije megvan, és mind a kettő úszóképes. Nagyon jó a fényképanyaguk, az irodalmuk is elégséges. A francia hajózás történelmének egy-egy méltó része mind a kettő.
A figura nekem tetszik, a mozdulatából úgy látom valamijen harci helyzetbe akarod a hajót beállítani. Ha gondjaid vannak a macskafejekkel, akkor javaslon az írószer boltokban kapható ergonómikus , háromszög keresztmetszetű ceruzákat. A bél helyére fogpiszkálót teszel, annak átmérője kiadja a furatok távolságát, csak a 120° kell figyelni.
Sokolnak igaza van, ha parthoz, vagy ahhoz közel akarod állítani a hajót akkor, el kell döntened, hogy a hajó maga rakodik, vagy a partról daruzzák. Tehát kikötötték-e a parthoz. Gdańsk-ban maradt fent egy hanza daru. Magának a hajónak a kikötéséhez, pallózásához szerintem az elkészült replika kogge kikötési módját kell alkalmazni. A járó (kikötőhíd, palló) part felőli része mozogjon szabadon. Ha mólóhoz, vagy cölöpökhöz állt, akkor megint más a helyzet, sőt horgonyon is állhat. Nem hinném, hogy alkalmazták a partrafuttatást mert a Balti-tengeren gyakorlatilag nincs árapály jelenség, ellentétben az Északi tengerrel és a La Manche csatornával ezeknek a vizeknek a kikötőiben folyamatos "árapály"-figyelő őrség volt az értékes rakományú és a nagyobb hajókon.
De biztosan jól megoldod a helyzetet, és jó sok figurát pakolsz a hajóra.
Dzsunka
Sokol 635661 2017. november 26. 21:57
Válasz erre
Nagyon szépen kerekedik! A figura is remekül mutat.

A következőket nyugodtan hagyd figyelmen kívül, ha nem hansa hajó lesz: (pedig az :D hiába "keresztes") Ugyan a készlet nem tartalmazza kifejezetten ilyen darabokat, de az fontos részlet, hogy a hasonló hajók mindig wimmén vagy kaihoz nyűgözve rakodtak. Ráadásul a legtöbb öbölben az apály leültette őket órákig. Ezért kellett hogy legyen fix stand a pallók rögzítéséhez és babáknak/bakoknak a test teljes hosszban való rávonásához (+valami dörzsfa vízszintesen is a palánkélen, vagy fonat báv, hogy koppanásig mehessenek? DzsunKa biztos tudja hogy oldották meg akkoriban)

Pl. freibeuterek sokszor egész marhacsordákat hajtottak fel (az ost-frízeknél a húsvétólás a mai napig tehénlopást jelent XD) így a pakoláshoz valami emelő/csigasornak is kellett lennie ami az egyes pakkokat, vagy a ráakasztott rámpavégeket mozgatta? A Klaas Störtebecker és Rötwig történetek persze túlzó mesék, viszont az eljárások tényleg hasonlóak voltak a hansa egész területén.
Anglerr74 635634 2017. november 26. 13:31
Válasz erre
PB266496
PB266496
PB266500
PB266500

Sziasztok!

Sajnos kimaradt két hónap meló miatt.
A megrendelt kotre kurun-ra visszajelezte a bolt, hogy még sincsen, majd javította a webshop oldalt. Nem örültem neki.

Haladtam tovább a crusaderrel, az orrhoz feszített árboc kötél macskafejeket is átalakítottam a gyári egybe öntött darabot szétvágva. Az oldalsó macskafejek még félkész állapotban vannak, azokról nem tudok értékelhető képet készíteni.

Kész az első utas, húzott szálból rögzítettem ideget az íjra miközben az én idegeim szintén feszített állapotban voltak :-). Nem lett olyan, mint szerettem volna, de nincs szívem likvidálni, majd a következő jobb lesz, ő meg elvész a tömegben.
DzsunKa 634822 2017. november 8. 08:56
Válasz erre
hms_sharke_783
hms_sharke_783
Sharke átépítés (1)
Sharke átépítés...
Sharke átépítés (15)
Sharke átépítés...

Sziasztok!
Keresem a Mantua-Sergal cég HMS SHARKE modelljének az építési leírását. Főleg a kötélzet- és a vitorlaterv érdekelne. Vettem egyet roncsként, és szeretném felújítani. A/3-nál nagyobb méretben érdekelne! Köszönöm!
Anglerr74 632664 2017. szeptember 19. 17:55
Válasz erre
P9196483
P9196483
P9196487
P9196487

Sziasztok!

Macskafejek készen vannak, helyére került az árboc és kötélverésre adtam a fejem.
Végeztem a hétvégén pár illegális emberkísérletet 1/72-ben.
Minden beteget elvesztettem :-).

Megrendeltem a heller kurun-t, nem bírtam ki.
Szerintem a kettő együtt fog haladni, hogy ne őszüljek bele ugyan abba.
(a tireme építésekor is elkészült egy x-wing és egy plymouth fury christine)

Írok, hogy éljen a topic.
Ha valaki még épít hajót kérem írjon, osszuk meg a tapasztalatokat.
Csak nem én építek egyedül kis hazánkban.
Anglerr74 632550 2017. szeptember 16. 14:44
Válasz erre
DzsunKa 632548 2017. szeptember 16. 14:34
Válasz erre
06-4099222-kogg-01 (1)
06-4099222-kogg-01 (...
Hanseatic Cog, 14th century AD
Hanseatic Cog, 14th...

Szia Anglerr74
A korábbi írásod alapján személyzetet is tervezel a hajóra. A vitolafordító és bevonóköteleket tekintsd alapnak úgy, hogy meglátásod szerint még átérnék azokat a markukkal. Ez talán a 60-as horgolócérna lehet. Én ezt tekinteném alapnak, és a többi kötelet ehhez igazítanám, de ha találsz a neten valamilyen hajókötél táblázatot akkor feltétlenül azt használd. Vissza a 60-as cérnához. Ha mégis ezt választod, akkor rendelkezésedre állhatnak a következő méretek:
100-as ( mivel háromsodratú, ezt még szétbonhatod egy- és kétszálasra) vitorlavarrás, bandázsolás, vitorlafeszítö kötelek elágazó része.
80-as segédbevonó-, vitorlafeszítő-kötelek, hágószálak, macskafejek feszíítőkötelei és a fogásoló- valamint a vitorlafelkötö kötelelek.
60-as vitorla szarv- és szélszarv- és bevonókötél. A vitorlarúd kar- és fordítőkötél csigasor futőkötele. A vitorla szegélykötél
40-es az oldal-, az ejtő-, a kar- és a fordítókötél rövid kötelei.
20-as a tarcs- és a horgonykötél.
Természetesen a Te elkpézelésed legyen számodra a mérvadó.
Anglerr74 632505 2017. szeptember 15. 16:10
Válasz erre
Sziasztok!

Tudtok abban segíteni, hogy 1/72 méretarány esetén milyen vastag kötélzetet használjak a különböző kötélzet fajtákhoz?
Anglerr74 632504 2017. szeptember 15. 15:46
Válasz erre
Kedves Dzsunka!

Nem késett el. A szikével kijelölt nyomvonalba végül egy négyzet metszetű tűreszelő élével jóval könnyebben tettem nútot, mint az első darabok faragásaival.
Kellett a tipp, köszönöm.
DzsunKa 632081 2017. szeptember 4. 14:51
Válasz erre
ékszerész fűrész
ékszerész fűrész

Szia Anglerr74!
Elkésett javaslataim: a szikével a nútot csak jelöld be, és behajlított hegyű ijekciós tűvel mélyítsd ki. Lenyomod a tű hegyét egy sima felűletre. Mintha panelvonalat húznál ki. Esetleg ékszerészek által használt fonálfürészlappal, ami lombfűrészbe is befogható. Én a vitorlarudakat bambuszból készült steak pálcikákból szoktam elkészíteni. Jól festhetők, erősek, rugalmasak és sem festéskor sem utána nem vetemednek. A kötélfeszítő szegeket is hasonló anyagú fogpiszkálóból faragom.
Anglerr74 632033 2017. szeptember 3. 16:46
Válasz erre
20170903_160644
20170903_160644
20170903_160958
20170903_160958

Végre vége a kánikulának, így volt kedvem visszatérni a maketthez.
A kötélfeszítőket folytattam, lefaragtam a műanyag "kötelet", szike hegyével körbe nútot faragtam, lassan haladok, szerencsére nincsen sok(k). Megjöttek az első utasok is. A vitorla rúdról szintén lefaragtam a gyári kötélzetet, csiszolva, festésre vár.
DzsunKa 630606 2017. július 31. 10:19
Válasz erre
Szia Anglerr74!
A szép új világ, és az áramszünet akadályozott eddig.
Igen erre a megoldásra gondoltam, és elég a vázlat szerinti két tekerés. Az én nem a fedélzetbe, hanem a raktárnyílás első fedődeszkájának két elülső sarkába, közvetlenül a szegély mellé fúrt lyukon vezetném a horgonyköteleket a hajóűrbe. Indokom, ha beleesik a járgány munkakörébe a levezető nyílás, akkor akadályozza a mozgást a horgyony felhúzásakor, hiszen valakinek igazítania kellett, hogy a kötél gyorsan lekerüjön a fedélzet alá.
A vízszintes tengelyű csörlős megoldás kicsit távolkeleti beütésű, a denevérvitorlás hajók (dzsunkák) vitorlarúdjai ejtőköteleihez használtak külön csörlőket, csak azokat mozgatására használták. Fogjuk rá, hogy belefér de akkor az irányváltásoknál mindenféleképp építs be kötélblokkot. Én egy egyes csigasort is felszerelnék az árboc és a fedélzeti szemescsavar közé. A csigasor elhelyezését a vitorlarúd karköteleinek fedélzetre való levezetéséhez is javaslom.
Anglerr74 630570 2017. július 30. 13:36
Válasz erre
talan01
talan01
MED Ship 03
MED Ship 03
MED Ship 81
MED Ship 81

Szia Dzsunka!

Két képen nem az én hajóm van, ezeken látható a zvezda szerinti megoldás.
Itt a vízszintes tengelyű csörlővel a vitorlát húzzák fel. Ez oké?
Készítettem egy móricka rajzot. Így érted a horgonykötél rögzítését?
DzsunKa 630533 2017. július 29. 13:49
Válasz erre
Szia Anglerr74!
A válaszom nem. Rögzítsd le a horgonyköteleket az orrban lévő kötélbakon, egy alávágás a függöleges oszlopokon, majd belülről kezdve, két- vagy három tekerés a vizszintes gerendán, a kötél alulról hagyja el a bakot. Egy tűhegynyi pill.rag. az utolsó tekerésen tökéletesen rögzíti azt.
Fúrj vagy a fedélzetbe, vagy a rakodótér első trepnijébe két lyukat, amelyeken keresztűl levezetheted a köteleket a fedélzet alá. A lyukak, ha lehet legyenek egy vonalban a horgonykötél hajóoldalba fúrt nyilásával.
Az egészet azzal indoklom, hogy a csörlőt (gugorát) nem csak a horgonyok felhúzására használták, hanem más tehek emelésekor is, pl. csónak vízre bocsájtásakor, kiemelésekor, vagy rakodáskor. Meg különben is két más irányba kivetett horgyonyt igen bajos lett volna egyszerre kiemelni a vízből, még a mai géphajóknál is külön- külön húzzák be a horgonyokat.
Viszont a csörlő mellé a fedélzetbe tehetnél legalább két szemescsavart, amibe beleakaszthatják a kötélvezető blokk kamóját. Gombostűre tekert 0,5 rézdrótból már kellő teherbírású, szemescsavarok készíthetők, fémgyűrűkek falapba bevert levágott fejű szegen szoktam hajlitani, körömcsipesszel vágom le a karikát, majd egy mini laposfogóval igazítom kör alakúra. Konyhai gázláng szépen feketíti, vagy ha gyószertában kapsz, a kénmáj, de ez baromi büdös, és csak nagy kiszerelésben (1 kg) kapható. A vizes oldata sajnos csak a vörösrezet és az ezüstöt feketíti. Ha viszont csak sárgarezed van, tudok arról is egy házireceptet, de az egy külön levél lenne. Sziasztok!
Anglerr74 630526 2017. július 29. 09:59
Válasz erre
Szia Dzsunka!

Köszönöm a tanácsokat, megfogadom.
Közben felmerült még egy kérdés.
Az összerakási rajz szerint a függőleges tengelyű horgony csörlő mindkét oldali horgonyt kezeli egyszerre, azok együtt vannak felcsörlőzve a tengelyre. Ez életszerű?
DzsunKa 630506 2017. július 28. 20:52
Válasz erre
Szia Anglerr74
Javaslom először is rajzolj kartonlapra egy mérethelyes kötélzettervet az oldalkötelekröl és a macskafejekről. Ha jól látom három pár olalkötélle van a hajónak
Így két pár duplán vett és két egycsatos oldakötélre lesz szükséged. (Azt most nem tudom megmondani, hogy milyen sorrendben kell mald felakasztani az árboc járomfájára.)
A macskafejek egymástól való távolsága általában az átmérőjük 3- 5-szöröse. Ehhez acéldrótból kellene távtartót készítened úgy , hogy két drótót összecsavarsz a megfelelő hosszúságúra, a végüet szétnyitod és derékszögben behajlítod úgy, hogy a két szemben lévő kötélfeszítő egymás melletti furatába beakaszthasd. Így majd belefűzheted a feszítőszálakat úgy, hogy minden oldalkötélnél azonos távolság legyen köztük. A merajzolt sablon segíségével az oldalkötelekre is könnyebb lesz rögzíteni a felső tötélfeszítőket. az alsók köteleivel pedig szabályozni tudod szerelésnél az oldalkötelek feszességét is. Fontos szabály, a felső macskafejsornak mindíg vízszintesnek kell lennie.
Gabusch 630489 2017. július 28. 09:49
Válasz erre
Szívesen. Egyéb megoldásokért keress "sailing ship rigging"-re. Nekem is onnan van. :)
Anglerr74 630487 2017. július 28. 09:38
Válasz erre
Gabusch 630486 2017. július 28. 09:24
Válasz erre
Anglerr74 630485 2017. július 28. 09:09
Válasz erre
P7286220
P7286220

Szia!

Nem egészen. A képen látható kötél véggel nem tudom mi a helyes befejezés.
Gabusch 630483 2017. július 28. 08:57
Válasz erre
Erre gondolsz? Gondolom, ez kevéssé változott az évszázadok alatt.

s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/d2/60/f2/d260f291723f0fd14f451df8e96ecb85.jpg
Az árbochoz meg gondolom, valahogy így:

s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/18/24/2b/18242bc2c05588d82e226d3b2105d6a9.jpg

Remélem, látszanak a képek, mert a Pinterestről szedtem, az meg regisztrálós.
Anglerr74 630481 2017. július 28. 08:00
Válasz erre
P7286214
P7286214
P7286213
P7286213

Sziasztok!

Tovább haladtam az építéssel és a segítségetekre van szükségem.
A gyári, öntött kötélzetet el akarom távolítani.
Kérlek segítsetek képpel vagy rajzzal, hogy a feszítő kötél szabad végét az árbockötélhez hogyan rögzítették anno?
DzsunKa 630442 2017. július 27. 09:20
Válasz erre
Szia József!
Azt írtad, hogy nyuggerként már lenne idöd makettezni, és a "HALCON" scoonert
választottad ki elsőnek.
Az "aliexpress" oldalon több változatban és árfekvésben is megtalálod.
"NIDALE model Laser-cut Wooden Ship model Kits Halko 1840" még
két napíg 8.80$ + 5.41$ szállítási költség. Méretaránya 1:100 hossz 400,
szélesség 150, magasság 300, a hajótest kb 270 mm.
Kiegészítőket is vásárolhatsz "NIDALE model Scale 1/100 Halcon1840 Mini lifeboat
wooden model / finished sail / Brass updates Not include the boat model" még hat
napíg ingyenes szállítással mentőcsónakot, névtáblát, réz kiegészítőket, vagy
külön csak ágyúcsövekek.
Valahol máshol láttam horgonyokat is.
FONTOS: Ha vásárolsz, külön-külön rendeld meg a tételeket úgy, hogy egy tétel
értéke ne haladja meg a 20 €, mert ha tulléped az ősszeget 27% ÁFÁT is rácsapnak
plusz papírmunka.
A rendelések között legyen náhány nap különbség, hogy a cég csomagolja egybe a
cuccokat, vagy más-más címekre rendelj!
Nagyjából, kisebb tétélekben rendelve 15.000-20.000 megveheted a lézerrel
elővágott, CNC eszergált fém alkatrészekkel a hajót.
Jó makettezést
Sántha József 630424 2017. július 26. 18:22
Válasz erre
Üdv! Köszönöm!Már le is töltöttem a "Halcon" scoonert. Az eredeti méretet még ki kell nyomoznom.
CortoMaltese 630423 2017. július 26. 17:38
Válasz erre
Most látom, ha a magyar zászlóra kattintunk magyarra vált
CortoMaltese 630422 2017. július 26. 17:37
Válasz erre
Üdv!

Itt vannak letölthető tervrajzok:
shipmodeling.uw.hu/
Igaz orosz nyelvű, de el lehet igazodni rajta
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72.