/ Fórumok /

RotorCraft

Helikopterek minden területről. Mert ilyen topic még nem volt, viszont forgószárny-kedvelők vagyunk néhányan :-)
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55.
Ronin 353954 2008. július 23. 01:01
Válasz erre
3526
3526

Ő lessz az alany...
Ronin 353953 2008. július 23. 00:48
Válasz erre
Sziasztok!
Ami az MD 500at illeti nem kispájázok, a Dragon 1:35 ös készletét használom, ebben már gyárilag a csúcsos orr van... Csak a csúszótalptalp szárait kell meghosszabítani, és a fegyverzetet elhagyni. Még nem tudom hogy balatoni szörfösriogatós,vagy kommandós szálítós diorámába tegyem.
Üdv: Ronin
Tibcsi 353952 2008. július 22. 22:54
Válasz erre
Solo,

Kösz a választ. :)
Solo 353951 2008. július 22. 20:41
Válasz erre
A forgószárny fordulatszámát a lapátok beállítási szöge erősen befolyásolja. Ha növeled a beállítási szöget a fordulatszám leesik, ezért általában a hajtómű fordulatszámát is autómatikusan növelik, hogy a fordulat megmaradjon. Ha a fordulatszámot változtatnák, akkor a hajtómű vezérlésébe kellene belenyúlni a pedálokkal, ami szerintem nem túl valószínű. A lapátok beállítási szögének változtatása egyszerűbb és gazdaságosabb is. Emellett gyorsabb.

A heli úgy tud előre- hátra vagy oldalra haladni, hogy a forgószárny forgási síkjának megdöntésével egy előre(hátra) és/vagy oldalra ható víszintes összetevője keletkezik a forgószárnyon ébredő felhajtóerőnek.
A helikopter kormányzása elég összetett. Ha belenyúlsz az egyensújba akkor gyakorlatilag az összes kormányszervet meg kell mozdítani, hogy a kivánt irányba mozduljon a gép.
Pl: ha előre nyomod a botot, akkor előre ható összetevő jelenik meg ,de így csökken a függőleges, ami a helikopter sűlyedéséhez vezet. Ha ezt nem akarod húzni kell a egyesítet vezérlő karján (gázkar). Ha húzol rajta akkor lépni kell a pedált is, mert különben elfordul a gép a reakciónyomaték miatt. Ha viszont léped a pedált ,akkor teljesítményt veszel el a forgószárnytól. Ezért egy kicsit többet kell húzni a gázon. :)
Kbolyan mint egy labda tetején egyensúlyozni. Megtanulni olyan , mint a bicajozást. Egyszer csak ráérzel és megy. Viszont gyakorlás nélkül ez elfelejtődik. :)
Minden gépnek egyedi a kormányzása. Méret, kialakítás , felszereltségfüggő.
Aki Mi-2-n tanult meg helit vezetni, az a Minyót is Mi-2 stílusban vezeti, még akkor is ha nem veszi észre. :)
borisz 353950 2008. július 22. 20:26
Válasz erre
Jót kérdeztél, bár szerintem a fordulatszámal.
Ha már itt tartunk, az előre, oldlalra stb haladást hogy oldják meg a helik?
Tibcsi 353949 2008. július 22. 19:15
Válasz erre
Ha már szóbakerült: a koaxiális rotoros helikoptereknél hogyan oldják meg az oldalkormányzást? A forgószárnyak fordulatszámával variálnak, vagy a lapátok állásszögével?
Muzzy 353948 2008. július 22. 12:42
Válasz erre
Mekett!
Igen jól tudod. Pl. a faroklégcsavar általában a gép vízszintes tengelye felett helyezkedik el ezésrt egy billenbő erőt hoz létre, pl. baloldalon van (húzó légcsavar) akkor a gépet balra is bedönti. Ezt több módon lehet kompenzálni, egyik megoldás, jobbra döntöd a forgószárny síkját, Hogy ezt hogyan éred el, rád van bízva (döntötd a tengelyt, vagy a ciklikussal variálsz) Mivel sokat függeszkedik, vélhetően a tervező célszerűbbnek látta a tengelyt dönteni.
Muzzy
Solo 353946 2008. július 21. 22:09
Válasz erre
Igen Borisz előre is. :) Csak hirtelen aszittem Mekett úgy értlmezi, hogy a oldalra pakolták a tengelyt. :)
Késő van már. :)
borisz 353945 2008. július 21. 21:54
Válasz erre
Solo 353944 2008. július 21. 21:31
Válasz erre
Helló!

A szöveg szerint csak döntve van oldalra.
Mekett 353943 2008. július 21. 21:17
Válasz erre
Persze, ezt tudom, de a Skycrane (és több más, talán a legtöbb heli?) esetében a tengely nem a szimmetriasíkban van. Gondolom, ennek oka a forgószárny keltette áramlás, vagy az (előrehaladáskor) aszimmetrikusan ébredő erők valamiféle kiegyenlítése lehet.

Most hirtelen ezt találtam Gugliban:

"For instance, the Sikorsky Sky Crane has the main rotor tilted forward and to the side to allow the cyclic control stick to be better centered during a hover (this machine was designed for lifting, not transport). The US Army’s Black Hawk has the tail rotor canted at a slight angle to provide some lift as well as anti-torque, vastly improving the CG capability of this utility aircraft."
www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/poh/heli-01.htm
Muzzy 353941 2008. július 21. 09:18
Válasz erre
Mekett!
Nagyon sok helikopternek a forgószárny tengelye valamilyen irányba döntött (többnyire előre) Ez azért van, mert a forgássikra merülegesen ébred felhajtóerő. Na most ha előre akarsz haladni, akkor meg kell dönteni a forgássíkot, de ennek vannak bizonyos korlátai, ezért eleve előre döntik a tengelyt, igy nem a lapátbekötéseknél kell nagyobb kitérést produkálni. (kisebb terhelés)
A különböző erők kompenzálására oldalra i dönthetik a tengelyt. Nem véletlen, hogy a MI-24 szemből olyan elcsavartnak tűnik, ugy van tervezve, hogy egyenesen tudjon repülni, ha megsérül a faroklégcsavar.
Muzzy
Mekett 353940 2008. július 19. 09:17
Válasz erre
Valamelyik újságban nemrég bemutatták a típust, szerintem ott olvastam, hogy a forgószárny-tengely tényleg ferde. Ha jól tévedek, ez az előrehaladás közbeni stabilitást javítja.
borisz 353939 2008. július 18. 15:28
Válasz erre
Rumcájsz_52 353938 2008. július 18. 14:34
Válasz erre
borisz
úgy tünik, igaza van a sas-szemednek, szerintem is ferdének tünik a tengely, emmiatt kissé ferde a rotorlapátok sikja is, sőt, a két hajtómű szivótorka sincs egy sikban, tehát a bekötési pontjaik igazodnak a ferdén beállitott és bekötött főreduktorhoz /ebből áll kia a rotortengely - persze igy nem csoda, ha nem pontosan függőleges/
PusiLaci 353937 2008. július 18. 11:48
Válasz erre
Zozó 353936 2008. július 18. 11:17
Válasz erre
http://www.legatokits.cz/ AZ Model 1/72 MD.500 E
borisz 353935 2008. július 18. 11:03
Válasz erre
ch-54

ferde-e a függőlegeshez képest a tengely, vagy nem?
ch-54

Sziasztok!
megpróbálok feltölteni ide egy képet egy S-64ről, remélem ma sikerülni fog.
A kérésem az lenne, hogy állapítsátok meg szerintetek is ferde-e a főrotor tengelye.
Muzzy 353934 2008. július 18. 10:06
Válasz erre
Ronin!
Jelenleg senki nem adja ki ezt a változatot, új kabintetőt kell húzni, mert mint Zozó is irta, ez a leglátványosabb eltérés. Én is félfüllel hallottam valahol, hogy nemsokára kiadja valamelyik cég, de részleteket nem tudok.
Ha jól tudom a fényszóró mindenképpen megkülönbözteti a többi polgári változattol.
Muzzy
Zozó 353933 2008. július 17. 20:38
Válasz erre
Szia Ronin!

Ha vársz egy kicsit, akkor legalább a csúcsos orral nem kell szenvedned. Az AZ Models
(ex Legato) hamarosan kiadja 1/72-ben ezt a változatot. Én semmi különöset nem vettem észre egyébként rajtuk, pedig eleget látom őket Ferihegyen.

Üdv
Zozó
Ronin 353932 2008. július 17. 20:17
Válasz erre
Sziasztok! A Magyar légirendészet Md 500 asát szeretném megépítteni. Tudna valaki segíteni néhány jó fotóval, esetleg építési tanácsokkal, olyan részletekkel csak ezeknek a gépeknek a sajátossága? Érdekelne pl, hogy amikor kommandósokat szállít a csúszótalpon állva, hol vannak biztosítva a srácok. (rögzítési pont...)
Üdv Ronin
Fodi 353931 2008. július 12. 21:05
Válasz erre
Hind 353930 2008. április 16. 19:21
Válasz erre
Solo 353929 2008. április 16. 19:14
Válasz erre
Helló!

A Russian Project Mi-8-ast a helyedben jó messzire elkerülném. Több esélyed van egy tömb műanyagból Minyót kifaragni, mint abból a szörnyűségből.

Marad a régi orosz, ami csak egy fokkal jobb, mint a RP.

Létezett egy Navigator gyártmányú is, de arról még képet se láttam. Pedig állítólag az a legszebb.
Hind 353928 2008. április 16. 16:27
Válasz erre
Jampecok,és gyűjtögetők!
Mi-8-ast keresnék,mégpedig 1:48-as méretarányban.
Egyszer régen ,már vettem egy orosz gyártmányú Mi-8P-st,de jólenne mégegy.Ha van valakinek,aki megszabadulna tőle,értesítsen.
Vagy egy másik lehetőség,A Russian product -gyártónak is volt pár évvel ezelőtt egy Mi-8as makettje.Aztán ahogy jött,úgy el is tűnt.
Száz szónak is egy a vége.Honnan lehetne ezeket beszerezni?

Robi
Muzzy 353927 2008. április 8. 11:28
Válasz erre
Szia Kalóz!
Valószínüleg azert nem látod mások címét, mert nem regisztraltál be. (regisztralni kell, illetve a forumozás előtt a Regisztráció, belépésre kell kattintani.)

Igen, légy szíves küld át az anyagot. Maradhat az orosz benne, bírom a nyelvet. (meg hogyan tudnám másképp összehasonlítani? :D)
Üdv Muzzy
keszthelyi.zoltankukacgkm.gov.hu
Kalóz 353926 2008. április 5. 21:28
Válasz erre
oké, ha megvan átküldöm. oroszul tudsz, mert ha nem, akkor kiveszema z eredeti szöveget belőle. Meg egy mélcyím sem ártana, én ugyanis nem látom a többiekét :-8
Kalóz
Hind 353925 2008. április 5. 07:57
Válasz erre
Szevasztok!
Revell 1:32-es Apache-ot keresek,valaki látott valahol?
Muzzy 353924 2008. április 4. 21:41
Válasz erre
Kaloz!
Ha erdekel, szakmailag "lektoralhatom" ha gondolod!
Muzzy
Kalóz 353923 2008. április 4. 21:18
Válasz erre
Bocsesz, akit érint!
A két helikopteres (Ka-22) cikk fordítása lassan (nagyon lassan) kész (egy bő oldal van még hátra, bár oroszul már azt is elolvastam, a második katasztrófáról és a végjátékról szól), Vándor Karesszel megbeszéltem, hogy átnyálazza szakmailag, de őt most nem akarom zavarni, van baja elég, viszont ha sikerül elfogadható (értsd érthető) szöveget összehozni, akkor elküldöm Mekettnek, hoygy tegye fel. Különösen az egyik érdekes dolgokat tartalmaz, mivel a gép létrehozásában tevékenykedő személy írta.
Kalóz
Hind 353922 2008. április 1. 20:50
Válasz erre
Zozó!
Az nekem is vanMD-500D.Azért is kerestem inkább a nem D-st.
Zozó 353921 2008. április 1. 10:14
Válasz erre
Hind!

Academy Hughes 500D TOW van 48-ban, ha kell.

Üdv
Zozó
Hind 353920 2008. április 1. 09:10
Válasz erre
Szevasztok Srácok!

OH-6 ost keresnék,lehetőleg nem 1:72-ben!
Hol kutakodjak?

Hind
Ronin 353919 2008. március 30. 19:23
Válasz erre
Sziasztok!

Aluette II helikoptert építtek, 1:32 ben, de nincs referenciám a hajtómű bekábelezéséhez.
Ha valaki tudna segíteni jó minőségü képekkel, megköszönném!
Üdv: Ronin
f2d 353918 2008. március 24. 10:52
Válasz erre
f2d 353917 2008. március 24. 10:50
Válasz erre
Köszi Fodi. Ez a fejembe nem jutott volna.
Fodi 353916 2008. március 24. 10:44
Válasz erre
Lehet, hogy mégsem adom el a Trumpi Mi-4-esemet. :)
Fodi 353915 2008. március 24. 10:43
Válasz erre
f2d! Kicsit OFF: 1:48 másik neve a "quarter scale", 1/4 inch 1 lábnak felel meg ebben a méretarányban. Európában nagyon belénk rögzült a metrikus rendszer, azért furák nekünk ezek a méretarányok. A 48 és a 72 között meg van egy 2/3-os szorzó. Ugyanez igaz a 32-re is.
Topi 353914 2008. március 24. 09:14
Válasz erre
Hali!
A Hellernél óvatosan kell bánni az 1/50 méretaránnyal. Az AS 350 Ecureuil-t
kiadták olyan dobozban ami 1/50 feliratot viselt magán, majd 1/48-at.
A két makett pontosan ugyanaz volt. És most jön a csattanó.
Mivel hosszú évekig dolgoztam ezen a tipuson, volt módomban leméricskélni
helikoptert. Az 1/47 től az 1/51-ig mindenféle méretarány volt rajta.
A dolog érdekessége, hogy mind a makett, mind az igazi Franciaországban készült.
A legutólsó bőrt a " rókáról" tavaly húzták le, amikor kiadták ugyanezt a makettet
új matricával, arról a gépről ami felrepült a Mount Everestre.
Üdv: Topi
f2d 353913 2008. március 24. 08:20
Válasz erre
Nincs túl bonyíltva az biztos. Ez az 1/50-es méretarány elég rövid életű volt. Mondjuk én nem látom a logikát az 1/48 és az 1/32 elterjedésében, amikor van/volt 1/50 és 1/35.

www.master194.com/maquettes/plagnard/sa360/index.htm
Solo 353912 2008. március 24. 07:42
Válasz erre
Megvan nekem is ez a makett. Ezt kihozni belőle nem lehetett kis munka. :)
f2d 353911 2008. március 23. 20:07
Válasz erre
Különleges helikopter maketteket kedvelőknek, 1/50-es ős Dauphin.

www.master194.com/maquettes/plagnard/sa360/Images/index.html
zsury 353908 2008. március 9. 10:04
Válasz erre
Erre tényleg csak ezt lehet kinyögni : b+ :)) :)) :)) ha volna kalapom, most megemelném...vagy százszor :)) :)) :))
f2d 353907 2008. március 9. 09:54
Válasz erre
Tibcsi 353906 2008. március 9. 08:36
Válasz erre
Bocs a kifejezésért, de amikor megláttam, csak ennyit tudtam kinyögni: b+...

Kicsit civilizáltabban: "Hűazannya!"

www.aircraftresourcecenter.com/Gal8/7201-7300/gal7277-Mi-4-Doering/00.shtm
borisz 353905 2008. február 2. 09:54
Válasz erre
Most már ezt is tudom:)
A tegnapi katasztrófa után nyolc Mi-8 maradt a hét Mi-17-et leszámítva?
Muzzy 353904 2008. február 1. 21:09
Válasz erre
Borisz!
Alapvetoen az utasszallito valtozatnak volt szogletes ablaka, a kerek ablakokat fel lehetett hajtani, ez azokon keresztul a fedelzeten levo katonak is tuzet tudtak nyitni, Bar nem mindegyik fert az ablakhoz. Az utasvaltozatnal viszont mar szogletes ablakok voltak.
Szoval az utasszallitobol (P jelzes) alakitottak ki a vip-et (Passzazsirszkij Szalon - PSZ). Nem csak a vip-nek volt szogletes ablaka, bar teny, hogy a fotorol nekem PSZ-nek tunik
Muzzy
borisz 353903 2008. február 1. 20:23
Válasz erre
ez egy ideiglenes felségjel volt a módszerterváltás környékén. Az ablakok azért szögletesek, mert különleges elbánásban részesítendő-VIP- személyek szállítására volt.
A fontos bácsi jól ki tudott nézni az ablakon, és örült.
Ha valamit rosszul írtam, remélem az okosabbak kijavítanak
f2d 353902 2008. február 1. 20:16
Válasz erre
Ennek a minyonak az ablakai is elégfurák.
sib 353901 2008. február 1. 19:34
Válasz erre
Sziasztok!
Erről a magyar felségjelről mit kell tudni?
cdn-www.airliners.net/photos/photos/6/4/8/0236846.jpg
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55.