/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
Miggyuri 362602 2011. január 31. 20:14
Válasz erre
Elnar 362601 2011. január 31. 18:09
Válasz erre
Az olasz gépek még külső tarkát sem kaptak legtöbbször /Caproni/. Elég valószínűtlen lett volna, hogy belülről átfestik.
Freddy 362600 2011. január 31. 16:29
Válasz erre
Én úgy tudom, belül meghagyták a német színt.
miles 362599 2011. január 31. 12:59
Válasz erre
Jó, most antenna kissé félretéve. :)

Tudja-e valaki, hogy a 30-as évek végén érkezett, de magyar szabvány által átfestett gépeknek milyen volt a kabinbelső szine? RLM 02, esetleg valami más? Mondjuk világosszürke, stb. (pl. Weihe, Stösser, Ju 86, egyéb)

Ugyanennek kiegészitése, hogy az olasz technika kapott-e belső tér átfestést, mondjuk a Héják, CR-32-esek, többiek?
Levix 362598 2011. január 31. 12:33
Válasz erre
Azért ebbe jobban ne menjünk bele mert városi legenda lesz belőle. RH antennáról lehetne szó, de annak a hossza sokszorosa lenne a Kamovnak, akár 100-200 méter, de az RH rádió adók is 10-120 méteres hullámsávot használnak. Hoppá! És ha csak a franciákat zavarta, akkor iszonyat módon koncentrált nyaláb lett volna, ami egy körsugárzóval elképzelhetetlen. Irányított RH antenna egy Kamovon? Ez akkor baromság, amit elképzelni is csak egy vicclapban lehet.

De gondoljatok abba bele, hogy a katonai gépeken gigaherzes frekvenciák vannak, nem 40 wattos teljesítménnyel mégsem fordul elő gyakran, hogy az egy gép károsítana egy másik gépet több ezer méterről sem!
Varjúbácsi 362597 2011. január 31. 12:15
Válasz erre
Az MN által használt R-130-as rádió 40W-os kimenő teljesítménnyel, földi telepítésű 10m-es teleszkóp antennával tudott 350km-t, üzembiztosan. Ha magasabbra települtünk vele, pl. a Pajzs 79-en a Bakonyban, ahol a kaposvári Füredi 1-esekkel voltam kint,
simán nyomtuk 400-450km-t.
Ha a technikát felviszik repmagaságba (200-300m), akkor úgy fog szórni, mintha egy olyan magas antenna dolgozna. Tehát elvileg egy 150W körüli adó már szórhat ekkorát, annélkül, hogy egészségkárosító lenne. Bár abban az időben emlékeim szerint az egészségmegőrzés nem volt igazán lényegi pont!
Csapó 362596 2011. január 31. 11:23
Válasz erre
Sziasztok
Megkérdeztem nyugdíjas ismerősömet aki a HM-nél dolgozott hasonló területen.
Röviden: az URH nem terjed messzire a föld görbülete miatt (csak egyenesen irányban terjed), rövid hullámú zavaró kütyü lehetett, de ekkora teljesítmény kisugárzása amiröl beszélünk (többszáz kilóméteres)megölte volna a Kamovban üllöket. A rádiótornyokat is kikapcsolják mielött felmásznak rájuk a szereléshez. Ráadásúl akkora tápegység kellett volna(az akkori csöves technikárol beszélünk, de még a mai technikával is )a hatalmas energia létrehozásához és a hűtéshez, ami ebben a helikopterben egyszerűen elképzelhetetlen. Gondolj bele egy radaros kocsi mekkora energiát vesz fel működés közben, ez hogy férne el egy kamovban, és ez a radar se sugároz több száz kilóméterre pedig mennyivel nagyobb méretű mint a történetben szereplő helikopterbe berakott doboz.Kissebb teljesítményű, kisérleti, a környéket zavaró berendezés elképzelhető, de európát megbénító berendezés biztos hogy nem létezett. Nem kötekedni, csak utánajárni szerettem volna.
Üdvözlettel: Csapó Ferenc
Tibcsi 362595 2011. január 31. 11:16
Válasz erre
Ismerve a korszakot a világoskék, vagy világoszöld a valószínűbb. Esetleg sárga.
Solo 362594 2011. január 31. 11:03
Válasz erre
Helló!

"Nekik nem mindegy, hogy a korekció tekerésekor azonnal felpörög a motor, akár 110-120%-ra, vagy várhatsz 15-20 másodpercet még történik valami a hajtómű fordulattal!"

Ezt nem igazán értem. :) Mi-2, Mi-8, Mi-17 esetében is a felszállás előtt korrekciót teljesen rátekerjük. Pár másodperc múlva a hajtómű felpörög alapjáratra(Mi-17 esetén 3-6 másodperc). Ezután a korrekcióhoz nem nyúlunk. Csak az EVK-t húzzuk, eresztjük. Az tény, hogy a Mi-2 hajtóműve látványosan gyenge volt. Nyáron két pilótával már óvatosan kellett húzni az állásszöget, mert pillanatok alatt a megengedett minimum alá esett a forgószárnyfordulat. A Mi-8 és Mi-17 között az a legnagyobb különbség, hogy a Mi-17-en majdhogynem akárhogy rángathatod az állásszöget, a hajtómű simán tartja a forgószárny fordulatot. Nagy melegben, nagy terheléssel persze azt is csak ésszel.
juge75 362593 2011. január 31. 10:33
Válasz erre
Lehetett világos kék vagy világos, halvány vörös is.
juge75 362592 2011. január 31. 10:32
Válasz erre
tn_800x600_1214418_16178_2419938056_3911de154e_o
tn_800x600_1214418_1...
jpk
jpk
jpk ff
jpk ff

Na, most, hogy fekete-fehérbe változtattam a Jak-ot, látható a kép szerint is, nem vörös volt az orr kúp (légcsavar agy áramvonalazó burkolat)
Kamovos 362591 2011. január 31. 10:28
Válasz erre
Szia Varjúbácsi!

Ez az ez eset, még a 80-as évek elején történt!
Ha emlékeim nem csalnak meg, így kb 25-30 év távlatából!
Pontosan nem emlékszem, hogy 82, vagy 83 volt-e, de inkább 82 lehetett!

Üdv: kamovos
Varjúbácsi 362590 2011. január 31. 09:44
Válasz erre
Abból hogy még itt voltak az ivánok, úgy gondolom, hogy az eset valamikor 1990 előtt történt. Nem ismerem a reprádiókat és műszereket, de mint RTV műszerész feltételezem, hogy a repberendezések a RH sávban dolgoztak. Abban az időben az URH technika - még a hadialkalmazás is - a maihoz képest gyerekcipőben járt, ezért az ebben a sávban dolgozó adó-vevők távolsága egymástól nem lehetett túl nagy. A távolságokat anno többszörös átjátszó rendszerrel fedték le. A RH hullámsáv viszont minden további nélkül használható nagy távolságok áthidalására, (pl:Szabad Európa rádió Teenager party :-) ) és követi a Föld domborzatát. Ha a zavaróadó RH-n dolgozott, lefedhető vele minden ismert katonai forgalmi, és vezető csatorna
romeo 362589 2011. január 31. 09:04
Válasz erre
Migi,Tibcsi,Freddy!
Köszönöm a segítséget a Jak-9P-hez!
migi 362588 2011. január 31. 07:33
Válasz erre
Miggyuri 362587 2011. január 31. 06:05
Válasz erre
Urak!
Köszönöm a segítséget MiG-17PF-ügyben!
Miggyuri
migi 362586 2011. január 31. 00:43
Válasz erre
Keresgéltem még egy kicsit ,és ha jól látom akkor ez is a 17 es gépről készült ,és ezen jól látható hogy más szinű mind a két alkatrész , valószinüleg piros .
Freddy 362585 2011. január 30. 23:04
Válasz erre
Szerintem a kabinkeret piros azon a képen. De legalábbis valamilyen más színű.
Kamovos 362584 2011. január 30. 22:54
Válasz erre
Szia Miles!

Mint említettem, az eszköz technikai paramétereit nem ismerem!
Ezért ilyen jellegű kérdésekre nem tudok választ adni!

Lévén, hogy nem is a szakterületem része.
Csak azt tudom elmondani, ami akkor, ott történt, és amit tapasztaltunk, illetve akkor a tudomásunkra hoztak!

Üdv: kamovos
Levix 362583 2011. január 30. 22:36
Válasz erre
:))) Ez kész. Nagyfrekvencia? Át az Alpokon? A Föld görbületére fittyet hányva? Állat.
miles 362582 2011. január 30. 22:15
Válasz erre
Van benne ráció. :)

Egyébként, mit jelent ez esetben az, hogy minden sávot? Az URH-t is? Az otthoni rádióból is csak fehérzaj jött?
Kamovos 362581 2011. január 30. 21:53
Válasz erre
Kamovos 362580 2011. január 30. 21:52
Válasz erre
Szia Nyugger!

Az eset ahogy mi akkor megéltük!

Azon a napon rep tilalom volt!

Műszaki munka nem lévén a Re-32 szolgálati utasítást ulti fejezet tanulmányozásával foglalatoskodtunk, és sakkoztunk.

Jött a Töf az UAZ-al, és egy Avia.
2000 Pcs. azonnal készítsünk elő 2 Kamovot 1-et HDM feladatra 1-et tartaléknak.

A már leírtak alapján megtörtén a készülék elhelyezése, egy mélynövésű, civil ruhás ember idegesítette a kezelőt és osztotta neki az észt de vadul
Ő határozta meg a feladatot, hogy minden frekit le kell fednie!

Erre szólt közbe a helikopter vezetője, hogy azért nem ártana, ha ő tudna kommunikálni a toronnyal!

Nem túl udvariasan azt a választ kapta:
Ne pofázzál bele!
Te csak vezesd a helikopteredet.
A jobb első ülésbe beült ő is, és úgy szálltak fel.

Felszállás után Kb 20 percre elnémult minden.
Ettől számítva Kb 3-3 és fél óra múlva kaptuk a parancsot a CSRP-ről, hogy a tartalék gépet küldjük a másik után!
Kapcsoltassák ki a szerkezetet, majd ARK 0-val térjenek haza a gépekkel, mert le akarják a Franciák lőni.

A két Kamovunk minden keresgélés nélkül szerencsésen egymásra talált a Duna felett!
Némi mutogatás után, kikapcsolták a szerkezetet, és a fed rádión, felvették az ÖKT.
Majd 1500 méterről azonnal lerotáltak a fű alá, és iszkiri haza.
Leszállás után a szerkezetet kiépítettük és elvitték az Aviával.

Az általad leírtak alapján is nagy riadalom lehetett, viszont, az én állításomat erősítetted meg!

Az viszont biztos, hogy az Oroszok tudtak a dologról!

Ők ugyanis nem szokták szó nélkül hagyni, ha rep tilalmat rendelnek el a Magyarok, és ők sem repülhetnek emiatt!
Esetenként, bizonyos légterek használatára még nekünk kellet tőlük engedélyt kérni!
Ekkor sem hagytak magunkra!

Egy ilyen esetben például 2 alkalommal is rácsapást hajtottak végre 2 Mig-23 gépárral, miközben mi a Kamoval ép átrepkedtünk felettük, mint egy ön felet molylepke.

A rácsapások alkalmával csekély mód megültünk de fent maradtunk! :)
Kár, hogy a célfotókból nem kaptunk egy darabot sem.:)

Minél több forrás áll rendelkezésünkre annál nagyobb az esély adott esetek értelmezésére, vizsgálatára.
Egyébként, az általad leírtak ebben a formában soha nem jutottak el hozzánk.
Én is most olvasok róla így először!

A benne szereplő adatok pontossága vitatható, de felesleges az időkön vitázni, ép úgy, mint azon, hogy a homokórában melyik szem perget le előbb!
De 20-30 percen meg végkép nem érdemes vitát indítani.

Utána számolni viszont lehet, hisz minden adat rendelkezésünkre áll!

A Kamov üzemanyag tartálya 600 liter.
De simán bele lehet taposni 650-et is.
Viszont!
100 liter tartaléknak kell maradni.

Repülés előtti előkészítés végrehajtásának egyik munka pontja, a motorok indítása, és a helikopter üzem meleg állapotba hozása.
Ezt a feladatot a helikopter mechanikusa hajtja vége!
A motorok leállítása után, megtörténik az üzemanyag tartály teljes feltöltése.
Ezután történhet csak meg a helikopter átadása a helikoptervezetőnek!

A Ka-26 Helikopter fogyasztása két motorra számolva 100-120 liter!
Az olaj tartályok 25 literessek és az olaj nem csökkenhet 15 liter alá!
Az olaj fogyasztása 3 dl óránként.

Az üzemeltetési utasítás alapján 2, 2 és fél óra repült óra után, ismételt feladatra történő előkészítést kell végrehajtani!
Természetesen, ha erre van mód, ilyen Pl: kiképzési repüléseken!
HDM Feladatot nem szakítunk meg ismételt feladatra történő előkészítés végrehajtására!

Ezt figyelembe véve!
Biztonságos repüléshez 550 liter üzemanyaggal lehet számolni!
Ami azt jelenti, hogy 5 egész órát repülhet teljesen szabályosan!
Az olaj fogyasztását tekintve az 5 órára számolva még mindig marad bő 23 liter

Mindezek után megállapíthatjuk, hogy akár igaz is lehetne a négy óra, hiszen ha 30 perc alatt ér oda, akkor még mindig belefér a hazaút, és megmarad a 100 liter tartalék is!

Mi csak annyit tudtunk meg később, hogy műholdakkal, háromszögeléssel mérték be a Kamovunk repülési útvonalát.
Valamint a már előzőleg leírtakat.

Üdv: kamovos

Szia piratvitorla!

Én sem vagyok nagy rádiós szakember!

De, milyen frekin is működnek az irányadók?
Ezek a frekvenciák változtathatók?
Amikor felszállnak a gépek, van egy alap paraméter, amire lehangolják a repteknika rádió iránytűjét, és ez alapján repülnek, arra az irányadóra, Pl Solt amit felszálláskor be állítottak!

Eddig jól mondom?

Mi történik, ha ezt a frekit megváltoztatjuk?
Hát az, hogy rádió iránytűnek megszűnik a jele!

Ekkor mit tud tenni a pilóta?

Hasára csap és végig zongorázza a létező összes sávot?
Ezalatt az idő alatt, egy Míg-21 mekkora távolságot tesz meg?

Ha pedig talál egy irányt, akkor honnan tudja, hogy az éppen merre van odalent, hová megy, ha követi a talált irányt?

A távoli és közeli, hát ez az amire egy helikopternek nem igazán van szüksége nappali jó idős repülési viszonyok között.
Persze, nem árt, ha van legalább egy!
Vagy legalább a Majak villog!

De szerencsére van térképük és ismerik az országot is!
Ja és a mágneses iránytű is a fedélzeten van!
Szóval, ha akar, hazatalál!
Még akkor is, ha a vadászok hozzá vannak szoktatva a földi rávezetésre, irányításra.

Vagy nem?

A Mobil telefont nem értem!
Valahogy nekem nem illeszkedik abba a korba!
Nekem sem volt.
De azt meg végkép nem tudom elképzelni, hogy a készenléti Mig-21 mobiltelefonos irányítással fogja be a célt, mikor idelent halott a lokátor!

Amúgy szerintem a feladat lényege, pont az lehetett, hogy a repüléshez szükséges rádió technikai eszközöket le bénítsák teljesen!
Ami az események alapján valószínűleg sikerült is!

Amit eltudok, az eszközről mondani:

Ez egy halvány kék színű négyszögletes téglatest formájú doboz volt.
A súlya akkora volt, hogy hatan tudták leemelni és betenni a kasfalba.
A mérete akkora volt, hogy mindkét széksort, felkellet hajtani, mert szélességben teljesen kitöltötte a Kamov utasterét úgy, hogy a tenyerem nem fért be mellé állítva!
A kezelőnek a szerkezetre épített széken volt helye, de ez is bele lógott a hátsó ajtó ívébe!
A kezelő szervét nem lehetett látni, lévén, hogy titkos berendezésvolt!
A kezelőszerveket takaró borítást valószínűleg, hogy csak felszállás után nyithatta fel, mert mi semmit nem láttunk belőle.

Mivel az utasítás teljes frekvenciafedésre szólt, így szerintem semmilyen eszköz nem volt képes működni!
Így például mi a RSZP-k sem látott semmit!
A Kamov utasterébe beépítet eszköz, semmilyen rádiótechnikai paraméterét nem ismerem!
Mint ahogy az általad említett eszközök technikai paramétereit sem ismerem!

Azt, hogy másutt mik nem működtek, azt nem tudhatom!
De nagy volt a riadalom az biztos!

Hogy miért nem lőtték le az Oroszok, vagy mi?
Hát szerinted miért?
Mert szerintem, ha repülési tilalom van az ország teljes területére elrendelve, akkor annak valami súlyos, nyomós oka kell, hogy legyen.
Ezt pedig csak a feladat elrendelő PK tudja!
Tekintettel arra, hogy 2000 Pcs volt a feladat végre hajtására, így valószínű nem a D ütegről adták a parancsot!

Miért nem MI-24 ment érte?
Mert rájuk is érvényes volt a tilalom!
Mert talán Szentkirályról később ért volna oda a Mi-24-es helikopter, mint tőlünk a Kamov!
Az sem biztos, hogy volt repülésre előkészítve Mi-24!
Ha még elő kel készíteni is, és még oda is kell érni, na akkor abból már semmi jó nem jöhetett volna ki.
Ha lelövik 3 ember és a tesztelésre felvitt technika oda veszik!
Ezt, hogy magyaráztad volna el a sajtónak és a családoknak?
Ki nevelte volna fel pl: a hajózó 3 gyerekét?
Mibe kerülhetett ennek az eszköznek a kifejlesztése, még eljutott a tesztelés fázisáig?

Tehát mi lett volna a másik jobb megoldás?

Mert azért abban csak egyet értünk, hogy nem lőjük le az égről a saját embereinket!

Ja!
Hogy a Franciák és mások miért tudták letenni otthon a gépüket?
Talán a kiképzésükben kellene keresni a választ.
Vagy ki tudja!

Üdv: kamovos
Kamovos 362579 2011. január 30. 21:49
Válasz erre
Szia Nyugger!

Az eset ahogy mi akkor megéltük!

Azon a napon rep tilalom volt!

Műszaki munka nem lévén a Re-32 szolgálati utasítást ulti fejezet tanulmányozásával foglalatoskodtunk, és sakkoztunk.

Jött a Töf az UAZ-al, és egy Avia.
2000 Pcs. azonnal készítsünk elő 2 Kamovot 1-et HDM feladatra 1-et tartaléknak.

A már leírtak alapján megtörtén a készülék elhelyezése, egy mélynövésű, civil ruhás ember idegesítette a kezelőt és osztotta neki az észt de vadul
Ő határozta meg a feladatot, hogy minden frekit le kell fednie!

Erre szólt közbe a helikopter vezetője, hogy azért nem ártana, ha ő tudna kommunikálni a toronnyal!

Nem túl udvariasan azt a választ kapta:
Ne pofázzál bele!
Te csak vezesd a helikopteredet.
A jobb első ülésbe beült ő is, és úgy szálltak fel.

Felszállás után Kb 20 percre elnémult minden.
Ettől számítva Kb 3-3 és fél óra múlva kaptuk a parancsot a CSRP-ről, hogy a tartalék gépet küldjük a másik után!
Kapcsoltassák ki a szerkezetet, majd ARK 0-val térjenek haza a gépekkel, mert le akarják a Franciák lőni.

A két Kamovunk minden keresgélés nélkül szerencsésen egymásra talált a Duna felett!
Némi mutogatás után, kikapcsolták a szerkezetet, és a fed rádión, felvették az ÖKT.
Majd 1500 méterről azonnal lerotáltak a fű alá, és iszkiri haza.
Leszállás után a szerkezetet kiépítettük és elvitték az Aviával.

Az általad leírtak alapján is nagy riadalom lehetett, viszont, az én állításomat erősítetted meg!

Az viszont biztos, hogy az Oroszok tudtak a dologról!

Ők ugyanis nem szokták szó nélkül hagyni, ha rep tilalmat rendelnek el a Magyarok, és ők sem repülhetnek emiatt!
Esetenként, bizonyos légterek használatára még nekünk kellet tőlük engedélyt kérni!
Ekkor sem hagytak magunkra!

Egy ilyen esetben például 2 alkalommal is rácsapást hajtottak végre 2 Mig-23 gépárral, miközben mi a Kamoval ép átrepkedtünk felettük, mint egy ön felet molylepke.

A rácsapások alkalmával csekély mód megültünk de fent maradtunk! :)
Kár, hogy a célfotókból nem kaptunk egy darabot sem.:)

Minél több forrás áll rendelkezésünkre annál nagyobb az esély adott esetek értelmezésére, vizsgálatára.
Egyébként, az általad leírtak ebben a formában soha nem jutottak el hozzánk.
Én is most olvasok róla így először!

A benne szereplő adatok pontossága vitatható, de felesleges az időkön vitázni, ép úgy, mint azon, hogy a homokórában melyik szem perget le előbb!
De 20-30 percen meg végkép nem érdemes vitát indítani.

Utána számolni viszont lehet, hisz minden adat rendelkezésünkre áll!

A Kamov üzemanyag tartálya 600 liter.
De simán bele lehet taposni 650-et is.
Viszont!
100 liter tartaléknak kell maradni.

Repülés előtti előkészítés végrehajtásának egyik munka pontja, a motorok indítása, és a helikopter üzem meleg állapotba hozása.
Ezt a feladatot a helikopter mechanikusa hajtja vége!
A motorok leállítása után, megtörténik az üzemanyag tartály teljes feltöltése.
Ezután történhet csak meg a helikopter átadása a helikoptervezetőnek!

A Ka-26 Helikopter fogyasztása két motorra számolva 100-120 liter!
Az olaj tartályok 25 literessek és az olaj nem csökkenhet 15 liter alá!
Az olaj fogyasztása 3 dl óránként.

Az üzemeltetési utasítás alapján 2, 2 és fél óra repült óra után, ismételt feladatra történő előkészítést kell végrehajtani!
Természetesen, ha erre van mód, ilyen Pl: kiképzési repüléseken!
HDM Feladatot nem szakítunk meg ismételt feladatra történő előkészítés végrehajtására!

Ezt figyelembe véve!
Biztonságos repüléshez 550 liter üzemanyaggal lehet számolni!
Ami azt jelenti, hogy 5 egész órát repülhet teljesen szabályosan!
Az olaj fogyasztását tekintve az 5 órára számolva még mindig marad bő 23 liter

Mindezek után megállapíthatjuk, hogy akár igaz is lehetne a négy óra, hiszen ha 30 perc alatt ér oda, akkor még mindig belefér a hazaút, és megmarad a 100 liter tartalék is!

Mi csak annyit tudtunk meg később, hogy műholdakkal, háromszögeléssel mérték be a Kamovunk repülési útvonalát.
Valamint a már előzőleg leírtakat.

Üdv: kamovos
piratvitorla 362578 2011. január 30. 21:34
Válasz erre
Sziasztok

Wingspalette: Nem tudom már melyik gép volt (talán Mig-19) amelyikről megjelent egy gyönyörű rajz. Csak az volt a baj, hogy az adott oldalszámmal sose repült a magyar hadseregben. Rájöttem, hogy az egyik csapatnál kiállított gépet rajzolták le, ami fals oldalszámot kapott...
Zoli
migi 362577 2011. január 30. 20:51
Válasz erre
D20
D20

Szerintem se az orrkúp se a kabinkeret nem volt piros a 17 gépnél .
Tibcsi 362576 2011. január 30. 20:43
Válasz erre
Amennyire én tudom, az alapszín jó. De az orrkúp színében nem vagyok biztos, hogy olyan volt. A kabin piros keretében sem.
romeo 362575 2011. január 30. 20:38
Válasz erre
Jak-9P
Jak-9P

A pilótafülke körül volt piros csík?
romeo 362574 2011. január 30. 20:36
Válasz erre
2419938056_3911de154e_o
2419938056_3911de154...

Sziasztok!
Szerintetek ez a magyar Jak-9P megfelel a valóságnak, a színek érdekelnének.
fotó: S. Bathy
romeo 362573 2011. január 30. 19:19
Válasz erre
Üdv Sanyi!
A bal oldali MiG-17PF fotón látni a szárnyon a csillagot :)
sanyi 362572 2011. január 30. 18:57
Válasz erre
Sziasztok!
Ez a rádiózavarás dolog szerintem az esti mese szerepét tölti be... Nem vagyok járatos a rádió témában, de azért ez elég meredeken hangzik.
Nem Kamovos szavahihetőségében kételkedek, hanem az egész sztori hangzik úgy mintha a Blikbből lett volna kivágva.
sanyi 362571 2011. január 30. 18:52
Válasz erre
wWingspalette... Ilyet a szomszéd 6 éves lánya is tud csinálni photshoppal. Annyi, de annyi kamu van ezen az oldalon hogy az fogalom! Van ami jó, de nagyon sok légből kapott. Említeném pl. a tanzániai MiG-15UTI-t - közben a típus nem is repült az afrikai országban.
Tibcsi 362570 2011. január 30. 18:41
Válasz erre
Az mondjuk nekem is fura, hogy a Duna vonalától meg lehet zavarni Franciao.-ban (ha jól értettem) a Mirage-ok repülését... az oroszok itteni repülését el tudom képzelni, hogy megzavarhatta.
piratvitorla 362569 2011. január 30. 18:27
Válasz erre
szia

Nem vagyok egy rádiós zseni, de nem értem:

- Ha a kommunikációs frekiket zavarták akkor még megvannak az eljárások a bejövetelhez (például rádiómeghibásodás esetére, bár itt több gépről van szó). Ráadásul a navigációs berendezéseken keresztül is lehet egyirányú utasításokat adni: pl. távoli irányadón keresztül)
- Ha navigációs frekit, abból több külön tartományú berendezés is volt. közeli/távoli irányadó + RSZBN (Tököl) + RSZP leszállító radar. Mindet a különböző frekitartomány miatt egyszerre gáz zavarni.
-Vannak vizuális bejöveteli eljárások is. Ha meg bonyolult idő volt akkor meg már régen rossz lehetett, ismerve a 21-es kevés üzemanyagát. Ráadásul kiképzési repülést mindig csak tartalék repterekkel hajtanak végre.
- Sármellék, Debrecen, Kunmadaras, Kiskunlacháza, Mezőkövesd? Gyakorlatilag egész nap repülések voltak, de ha nem, a navigációs berendezések (vagy egy részük) biztos ment... A magyar repterekről (különösen Ferihegy!) nem is beszélve.
- Ha a Mirage gépek nem tudtak üzemelni (leszállni), a többi francia vas (pl. a tankergépek) hogy tudtak?
- Ilyen szitu esetén én biztos a keszi vadászokat vagy a készenlétben lévő Mi24-eseket küldtem volna a sebesség miatt. Nem Kamovot!
- Az egész értesítési/döntési folyamat nem hiszem, hogy olyan gyorsan lejátszódot, mint ahogy például a tüzelőanyag fogyása (mig21, Ka-26 stb.). Gondolom például a nagykövet se 15 perc alatt ér el egy világváros egyik pontjáról a másikra, pláne nem a mobiltelefonok korszakában...

Nem akarlak megkérdőjelezni, csak az egész kicsit sok dologban túl furcsa...
Ráadásul mindent nem lehet egyszerre egy helyről egy berendezéssel zavarni.
Üdv
Zoli
piratvitorla 362568 2011. január 30. 17:59
Válasz erre
Sziasztok!
A wp-n én már találtam hibás magyar rajzot, épp a csillagok számát illetően...
Zoli
Nyugger 362567 2011. január 30. 17:24
Válasz erre
Bocs Kamovos, de ez ki kivánkozik belőlem... lehet, hogy off.

‘Ennek, az lett a vége, hogy a környező Országok sem tudták használni a reptereiket
Ki tudja hány gép körözött a levegőben!
A Franciák kiderítették a forrás helyét, és diplomáciai úton, beígérték, ha, nem kapcsoljuk ki, akkor lelövik! ‘

Én két forrásból ismerem a dolgot.

A francia:
Aznap a francia stratégiai erők parancsnokságára Taverny-be futott be elsőként a hír, valami titkos fegyver miatt nem tudnak leszállni a Mirage-IV-s gépek, bemérték a forrást és megállapították, hogy a Duna vonalában nagy sebességgel repülő helikopterből jön a jel. Az összes tanker levegőben volt a folyamatos itatás miatt, mert úgye hazai területen csak nem illik lezuhanni egy nuki csomaggal. Az ügyeletes pk. jelentette a köztársasági elnöknek mint felettesének a történteket.Erre beindult a gépezet, az elnök megkérdezte a hadügyminisztert, hogy mit is lehetne csinálni, erre ő vázolta a lehetőséget. Repülőt nem tudunk beküldeni mert a taszári és pápai ezredek kb 80 repülőgéppel, azonnal lelőnék a gépeinket, a földi ill. a tengeralattjárokon telepített rakétáink a cél mért sebessége alapján tehetetlenek! Erre átadták külügynek a kényes kérdést. Berendelték a magyar nagykövetet.
Monsieur Ambassadeur! Nehezményezzük, hogy teljes káoszt okoz a hiper titkos fegyverük nekünk és percenkét 75.000 frankot dobunk ki az ablakon mert nem tudnak leszállni a gépeink. A nagykövetünk udvariasan megigérte az azonnali cselekvést, kocsiba ült, akkor tájt nem volt rádiótelefon és elindult a nagykövetségre.
Itt a katonai attaché megértette, hogy nam babra megy a játék. A követség rádióján hamarosan küldött egy titkos üzenetet Budapestre. Tartalma majdnem az ismeretlenség homályába veszett de ügyes rádióamatörök megfejtették : mi a bánat miatt szívatnak minket itt Párizsban?. Némi értetlenség után megküldték a táviratot a Honvéd utcába. Itt aztán gyorsan rájöttek a dologra és kb 4 órai repülés után hazarendelték a Kamovot .Franciaország oly mértékben beijedt, hogy hamarosan ismét csatlakozott a NATO-hoz.

Az orosz változat :
Békés, napi kiképzési repüléseket végeztek a tököli és kalocsai repülők, csak a
leszállásra történő besorolás nem ment. Teljesen értetlenül állt a dolog előtt a két bázis repvezetője. A legképzettebb századaink vannak a levegőben , mindent tudnak a fiúk de mi lesz a leszállással ? Az RT főnök jelentette a zavarás forrását. Innen kezdve minden ment mint a karikacsapás. A DHDSCs ügyeletes marsallja a közvetlen vonalon felhívta az OLP harcálláspontját. Tovaris váltásparancsnok dörgött a telefonba ha azonnal nem fejezik be a zavarást akkor a kalocsai ezred Mi-24-i vagy a tököli MiG-21bisek céllövő versenyt tartanak a Kamovra, bár ez eléggé nehéz lesz gondolta utólag a főtiszt felismerve a cél technika adottságait. A megszeppent váltás pk. értesítette a börgöndi harcálláspontot, hogy gáz van és azonnal rendeljék vissza gépet. Ez sikerült is némi késedelemmel egy kalandos, sajátgép elfogás során.
romeo 362566 2011. január 30. 16:31
Válasz erre
romeo 362565 2011. január 30. 16:21
Válasz erre
MiG-17PF  MN
MiG-17PF MN
MiG-17PF 913 MN
MiG-17PF 913 MN

Üdv Miggyuri!
8 darab volt.
fotó: Kurilla Tibor
migi 362564 2011. január 30. 16:16
Válasz erre
Szia Gyuri
A 933 ast nem tudom de a többi gép képein amin látható a szárny felsőrésze azokon látható a csillag , és a törzsön is volt , összesen akkor 8 db
üdv: migi
Miggyuri 362563 2011. január 30. 15:54
Válasz erre
Urak!
A magyar szolgálatban állt MiG-7PF magyar felségejlzéseiről érdeklődnék. Hány darab volt és milyen elosztásban (szárny felső felületén volt-e?) Kollága kérdezet tőlem, de nem tudok egyértelmű válasz adni.Konkrétan a 933-as géphez keres adatokat.
Üdv: Miggyuri
piratvitorla 362562 2011. január 30. 15:36
Válasz erre
Sziasztok!
Továbblépek:
"Minyónak ott a kér erős hajtóműve, jelentős teljesítmény felesleggel!"
Még ott is több másodperc mire "felpörög a rendszer".
A tizenhetesen azért már nem nagyon van ilyen gond :)
Szép napot
Zoli
Murmuc 362561 2011. január 30. 14:26
Válasz erre
gp_helik2
gp_helik2

Üdv Kamovos! Megerősítés képen, ha jól tudom a hat évvel ezelőtti Pécsi mentőhelikopteres eset is ez miatt következett be!
A PC-s szlengben ezt úgy mondják: "Nem állt fel még a rendszer", de már húzták a kollektív kart!
Horvath_Balazs 362560 2011. január 30. 14:01
Válasz erre
Elnézést, hogy belekotyogok, de szerintem volt felségjel a törzs alján is, a pilótafülke alatti részen.
romeo 362559 2011. január 30. 13:06
Válasz erre
Üdv Kamovos!
Köszönöm! Van egy kis bibi, mivel a felségjelzés csak a kabinon volt, így a teherplatós Ka-26 felségjelzés nélkül repült!
Kamovos 362558 2011. január 30. 11:50
Válasz erre
Szia Romeo!

Igen ezt használtuk!

Valóban nagyon sokoldalú gép volt!

Egy alkalommal a kasfal padlóján lévő ajtót kicserélték olyanra, amin egy késantenna volt, aztán betettek egy szerkezete és beült hozzá a kezelője.

A helikopternek a Duna felett kellet repülni oda vissza miközben ez a szerkezet üzemelt!

Sajnos az üzemeltetés során, olyan is beleszólt, akinek nem kellet volna, és nem hagytak szabad csatornát!

Ennek, az lett a vége, hogy a környező Országok sem tudták használni a reptereiket
Ki tudja hány gép körözött a levegőben!
A Franciák kiderítették a forrás helyét, és diplomáciai úton, beígérték, ha, nem kapcsoljuk ki, akkor lelövik!

Hát erre aztán volt is nagy riadalom a baromfiudvarban!

De mivel nem volt szabad csatorna így egy másik gépünknek kellet felszállnia, és az kezdte el kergetni a Duna felett őket, kézzel lábbal mutogatták nekik, hogy kapcsoljanak ki!

A sikeres tesztelés után, többet nem láttuk a szerkezetet, és azt az okos tojást sem aki ott bábáskodott felette.

Számtalan sok esetünk volt, amit érdemes lenne megénekelni!
Bízvást állíthatom, hogy katonai pályafutásom legmozgalmasabb és legszebb éveit Börgöndön töltöttem!

Van egy honlap, /Ka-26 Baráti kör ami a Magyar katonai és mezőgazdasági Ka-26-os helikopterekkel foglakozik, ott is érdemes nézelődni sok értékes képet lehet találni!

www.kamov.hu/news.php

Üdv: kamovos
Kamovos 362557 2011. január 30. 11:26
Válasz erre
Szia sulyid

Talán mert nem ismerte, repülte a Kamovot!

Tudod nálunk mindenki MI-1 Ka-26 helikoptereken kezdet!
Nekik nem mindegy, hogy a korekció tekerésekor azonnal felpörög a motor, akár 110-120%-ra, vagy várhatsz 15-20 másodpercet még történik valami a hajtómű fordulattal!

Édesapád hajtóműves gépről, hajtóművesre ült át, ezért nem tudja mi a különbség, Kamov után csirkecombon repülni!
A csirke combhoz más gondolkodás mód kell!

Minyónak ott a kér erős hajtóműve, jelentős teljesítmény felesleggel!
A csirkecombé pedig… hát elég harmat gyengék!
Nyári időszakban, teljes töltéssel, ha teleülték, képtelen volt a helyből történő felszállásra!
A saját álló helyéről nem tudott felszállni.
Ez a HDM feladatoknál jelentett gondot terepen, ahol nem lehetett meg gurítani!

Üdv: kamovos
romeo 362556 2011. január 30. 00:04
Válasz erre
0978702
0978702
Ka-26 teherplatós
Ka-26 teherplatós

Üdv Kamovos!

találtam fotót a teherpletóval felszerelt Ka-26-ról, ezt használtátok?
Szerintem ez egy nagyon sokoldalú gép volt.
Köszönöm!
sulyid 362555 2011. január 29. 22:37
Válasz erre
Érdekes hogy te nem szereted a csirkecombot míg apám aki minyót szerelt mielőtt átkerült és csupa jót mond csak a csirkecombról.
romeo 362554 2011. január 29. 22:11
Válasz erre
Vargapeter 362553 2011. január 29. 20:33
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.