/ Fórumok /

A Magyar légierő

A minap hírdettem 1 kiadványt 1 másik fórumon.Képet nem tudtam feltenni, a címét nem írtam ki.Volt 1 érdeklődő, és miután megírtam míről van szó ezt a választ kaptam "Köszönöm de erre nem vagyok kiváncsi. A magyar légierő - nevetséges."
Szerintetek is?
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152.
sárkányos 635421 2017. november 20. 13:22
Válasz erre
Majd akkor hiszem el amikor már láttam magyar személyzettel repülni.Túl sok az utóbbi időben az ígéret a légierőnél teljesítés meg semmi. Persze ez mind a vezetésre értendő. Üdv sárkányos
szt_péter 635416 2017. november 20. 12:12
Válasz erre
https://www.hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2017/11/19/meg-az-iden-repuloket-vesz-a-magyar-honvedseg/
szt_péter 635415 2017. november 20. 12:12
Válasz erre
Mit gondoltok, nyerünk vele?

[www.hirado.hu/belfold/gazdasag/cikk/2017/11/19/meg-az-iden-repuloket-vesz-a-magyar-honvedseg/URL]
KapusiZoli 635391 2017. november 19. 18:52
Válasz erre
tyimosenko 632357 2017. szeptember 12. 10:14
Válasz erre
Z63 632316 2017. szeptember 10. 21:05
Válasz erre
Szerintem szürkére RLM 70, vagy 71, netán 83, de, hangsúlyozom, ez csak az én véleményem.
tyimosenko 632311 2017. szeptember 10. 16:39
Válasz erre
Szia Zoli!

Köszi szépen a kommentet!
Neked mi a véléményed erről a Bücker fotóról, milyen festése lehet? Szürkén egy egyszínű fújás?

Hasonlóan néz ki a színek kontrasztja, mint a korábban feltett Caudron fotón.

Köszönöm szépen!
Z63 632301 2017. szeptember 10. 13:36
Válasz erre
Sziasztok!
Lehet, hogy rosszul gondolom, de egyazon színnel való foltozás is simán eredményezhet eltérő árnyalatokat. Ha több festék kerül egy helyre, sötétebb, ha kevesebb, világosabb. Ha sárgára, vagy fehérre fújják, más színű a folt, ha szürkére, megint másképp néz ki. A fekete alapon mindjárt világosabb. A sárgán olívosabb lesz, ha kevesebb kerül egy helyre, a fehéren éles, kemény színt ad, stb. A gépet besötétíteni szerintem felesleges lett volna több színnel.
De ez csak az én véleményem.
Üdv, Z63
tyimosenko 632244 2017. szeptember 8. 22:15
Válasz erre
Köszi szépen, Sokol!
Igen, ez egy A-2. Szerintem se csak 70 lehet rajta. A másik foltozószín az valami, ami sötétebb, mint a 02, de jóval világosabb, mint a fekete, messzebbről is elüt tőle. A törzskereszt keretének jobb felső sarkánál látszik, hogy bejön a fújt csík a világos alapfestésről, de a feketén világos.
Laikusként feltételezem, hogy ez a fotó már eléggé a háború végefelé készülhetett, amikor a földi álcázás fontosabb volt, mint a légi azonosítás. A szürke alapfestést valamikor foltozhatták a középsötét színnel. Aztán később a sötétebb színnel valamikor
eltűntethették a rikító kereszteket, rámentek a pirosra/fehérre is a farkon, meg még körkörös mozdulatokkal kukacozták itt-ott. A törzskereszt két oldalán nem, motorburkolaton igen, meg az alsó szárny túloldali nem árnyékos felső végén is látszik. Ennek meg ellent mond az, hogy mindét színnel felülfújták a keresztet, egyikkel belül, másikkal kívül, ami talán az egyidejű átfestésre utalhat...
Sokol 632242 2017. szeptember 8. 21:38
Válasz erre
Az maga a sárga. Ne tévesszen meg hogy sötét a féynképen! Nézd csak meg, hogy világosabb a foltozás ahogy rálóg!
Szerintem ez egy A2 és akkor ott kell lennie a sárgának, HA nem festették át valami szürkével a teljes gépet mint pl. az I.4+44 esetében. Az is több nagy szürke folttal rendelkezett, de már "tarkában" is láttam illusztrációt róla a tudjátok honnan forrás hivatkozva..

Szóval ha A2 vagy korai D akkor ott a ringli ha meg késői D akkor az egészségügyi stencil mögött közvetlenül (szóval jelen esetben az I1 karakterek alatt volna - de ez nem késői D )
A korai D egyik legjobb példája meg szerintem a I.2+20 átfestése. Az teljesen mintaszerű.

summa summarum : Szerintem az Általad választott madár nem olyan szimpla hogy egy kis RLM70 felszórásával vissza lehetne adni a látványt a képekről sajnos
tyimosenko 632230 2017. szeptember 8. 18:30
Válasz erre
Ja, sajnos nem látod a körkörös festést Sokol, mert ez egy telefonos fotó a könyvlapról.:) Itt a kezemben a könyv, ezen a képen tényleg látszanak a körkörös ákombákomok.
Szerintem sem egy színnél foltoztak.
Szerinted a 73 utáni sötét sáv a sárga törzsgyűrű átfestése?
Sokol 632228 2017. szeptember 8. 17:23
Válasz erre
Tudom vak vagyok meg csont hülye is :D de kizárólag a törsz keresztnél látok körköröshöz hasonló széles ívű mozdulatokat? Meg aztán van ott fekete, meg fehér, meg sárga alap is. Számomra elég nehéz így elhinni, hogy egy színnel lett letolva.
tyimosenko 632210 2017. szeptember 8. 08:47
Válasz erre
Az RLM 70 jó ötlet a sötét foltokra. A világosabbik foltozószínnel ráfújtak a törzskereszt fekete keretére. Talán erre a színre rá lehetne jönni úgy, ha fekete alapszínre fújok a szóba jöhető színekkel ilyen kukacmintákat, lefotózom és ff-ítem a képet.
pmheros 632206 2017. szeptember 8. 07:21
Válasz erre
Anélkül hogy bármit konyítanék a típushoz, vagy a fekete-fehér képről történő színazonosításhoz: a majdnem fekete szín nem lehet feketés zöld (RLM70)? Nekem az egyszer volt sárga törzsgyűrű átfújásánál mutatkozik meg igazán (a nagyobb egybefüggő felületen) a festék feketéhez közeli hasonlósága.

Üdv.: pmheros
tyimosenko 632199 2017. szeptember 7. 23:08
Válasz erre
Köszi szépen Sokol!
Sajnos ez a telefonos kép ront még a könyv képminőségén is...
A 02 biztosnak tűnik, az ajtó belső színe és az alapfestés egyezőnek látszik. Úgy gondoltam, hogy a festősrác nem fújt azonos fedéssel, innen a tónus eltérés. De valóban, a törzskereszt átfújása szinte már a fekete kerethez hasonló sötét.
Ellenben az "I" feletti foltozás sokkal világosabb.
A motorburkolat után alul, a szárnytartóduc alatt látszik, hogy a festő körkörös ákombákomokat fújt. Mintha a körkörös csíkozás tűnne messziről foltnak-pöttynek.
Sokol 632195 2017. szeptember 7. 21:43
Válasz erre
Szerintem az alap valami világos szürke (legyen 02 ha úgy jobban tetszik :D ) de én nem vennék rá mérget, hogy zöld- és egyszínű a foltozás.

Személy szerint úgy 70%-ot adnék, hogy a gép kettő színnel lett átdolgozva (motorburkolatot nézd!) Egyszerűen nincs értelme így bepöttyözni egy árnyalattal ebben a formában.
Én valami visszafogottabb zölddel és barnával, vagy a német színek közül az RLM75 RLM81 párossal képzelem. Ha megnézed a német ad hoc éjszakai vadász festéseket, akkor azok pont így mutatnak fekete fehér fényképeken...
tyimosenko 632188 2017. szeptember 7. 20:03
Válasz erre
DSC_1780
DSC_1780
DSC_1781
DSC_1781

Sziasztok!

Sikerült beszereznem az MPM gyors örömmakettezést ígérő hi-tech bücker 131 készletét.
A 173-ast tervezem megépíteni mindenképpen,a képen szereplő festéssel (A nemzet szárnyai c könyvből fotóztam ki, remélem nem gond, ha ide teszem).

Az ominózus jungmannal kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy vajon melyik század gépe lehetett szerintetek? Eddig a rendelkezésemre álló irodalomban nem találtam infót. A legközelebbi lajstromszám, amiről képet leltem jelvénnyel a 157, de csak a széle látszik a jelvénynek, nem ismerem fel...A 154-es Kör ász gép volt.

Vajon a festés milyen lehetett? 02 alapon zöld a kukac?

Az MPM készlet amúgy annyira nem vészes szerintem, ha D-t kellene csinálni, talán nem olyan nagy meló rendbe tenni, ezzel a feladattal a makett beszerzése előtt megbékéltem. Persze új fülke, új futómű alapból. A gond az, hogy a 173-as egy A változat, a plusz alakítgatások nem hiányoztak..:)

Köszönöm szépen a segítséget!
sanyi 631970 2017. szeptember 1. 19:34
Válasz erre
Vadász 631912 2017. augusztus 31. 03:52
Válasz erre
Az egyik kecskeméti repnapon sikeredett beszélni két öreggel, akik vagy hajózók, vagy szerelők voltak. Elmondásuk szerint a fotófelszerelés a bombatárban volt elhelyezve.
sanyi 631907 2017. augusztus 30. 22:43
Válasz erre
Sziasztok!
A magyar He-111P felderítőkön volt valami külső burkolat, vagy ablak, ami a kamerákat fedte? Mi a gépeket csak felderítésre használtuk? Ezt azért kérdem, mert eredetileg B.702 volt az egyik oldalszáma.
tyimosenko 631418 2017. augusztus 19. 22:16
Válasz erre
Köszi szépen, Karcsi!
magoo 631378 2017. augusztus 19. 12:19
Válasz erre
Tymosenko!
Egy kis adalék a zöldhöz:
A magyar színek német egyezéséről:
A G.55 utasítás szerint a légifigyelés elleni szín (repülőgépekre) zöldesszürke, a földi figyelés elleni (járművekre) tábori zöld.
A légifigyelés elleni eredeti színkártyáiból két készlet van a tulajdonomban. A zöldet összevetettem az RLM 62 és a RAL 6003 mintákkal, és igen közeli a Krayer zöld a némethez. (nincs nagyobb eltérés, mint a különböző német festékgyárak által gyártott RLM 62 zöldek esetében.) Szerintem ez elég nagy bizonyíték arra, hogy német származású pigmentekkel készült színeket használtunk.
A Magyar Országos Levéltár Glasurit WM levelezésben találtam megrendelést 10000 kilogramm lőszerfesték megrendelésére 1942. április 21: „geschossfarbe olivgrün /feldgrün/”. Ha egy kicsi kétely is lenne, a felől, hogy feldgün milyen színt takar, akkor segít az 1942. május 4-i rendelés, ahova ráírták, hogy: „a táborizöld festék a magyar honvédelmi munkákhoz szükséges”. A német olivgrün és a magyar tábori zöld nagyon közeli egymáshoz, mert még mintát is küldtünk a színről és a Glasurit szerint olivgün. A RAL 6003 neve olivgrün.
magoo
magoo 631182 2017. augusztus 15. 00:19
Válasz erre
Zankl
Rosenzweig & Baumann
Chemikal Fabrik Louis Blume
I.G. Farbenindustrie A.G.
Kunstharzfabrik G.m.B.H
WASAG

Ezektől a cégektől vagy a Krayer vett át technológiát, vagy a felsorolt cégek a Krayertől. Döntse el mindenki!
Majd keresek még technológia átvételről bizonyítékot.
Sokol 631136 2017. augusztus 13. 23:21
Válasz erre
:D és a épületálcázó ripoflin-é?

vár csak! Lehet hogy inkább chamoflin volt a neve?

Na azt hiszem ennyit a korszakalkotó nagy magyar festékgyártásról.
magoo 631135 2017. augusztus 13. 23:06
Válasz erre
Nekem ismerős a Ripolin, mert 1930. október 30-án egy liter ára 10.35 pengő volt.
Sokol 631063 2017. augusztus 12. 13:50
Válasz erre
Az egyik fórumon végül a Pc-s hivatkozásik között megtaláltam amit kerestem :)

Ott a Ripolin! Tessék csak figyelmesen elolvasni a recepteket! (10. hozzászólás mindent visz)
www.theaerodrome.com/forum/showthread.php

Szóval ez volt az acetátos vasoxidos korai cellulózfestékek vége. (mármint a tényleges álcázásra használt lámpakorom+ércoxid átvonók vége- vagy khaki ha így jobban tetszik)
És igen, acetátos c.s.t festékekről beszélünk! Ami német terminológia szerint K festék, vagy lőszer festék ha úgy jobban tetszik. Nem is tényleges repcsi lakk.

Na kinek ismerős a ripolin, meg a kátrányos xy-flin család :D ?
Sokol 631042 2017. augusztus 11. 22:20
Válasz erre
Most kaptam az infót, hogy az Avro, Anson és a Standard khaki átvonója megegyezik a Titanine London khaki átvonó lakkjával, merthogy az :D

Oké, azt hiszem ezt is lehet tovább überelni (lap alján kezdődő cikk):
www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1922/1922%20-%200754.html

(a BAV Co. = Bv és Pc acetát lakkok gyártója :) ha esetleg első vh.-s érdeklődésű kolléga is olvassa a topicot)

Na most ha az AKZO-t (ma AkzoNobel) alapító Vereinigte Glanzstoff Fabrike és Nederlandse Kunstzijdefabriek cuccai is titanine szerinti nitrosak (azok) akkor lehet hogy megint csak egy minőségnek kell megfelelnie annak a khakinak a fokkeren? Csak kérdezem :D
Sokol 631038 2017. augusztus 11. 21:31
Válasz erre
Igen szerintem is nagyon pontos a Zoli-féle minta - és remek a fényképed is!, mert pont mutatja mennyivel világosabb a régi RAL rendszer szerinti aschgrün (az a pigmentkörper neve amit az RLM62-höz is használtak először, ezért azonos árnyalatra a két festék)

Közben Magó Károly szíves segítségével a holland fokker "khaki" eredetkutatása is újabb fordulatot vett. Sajnos azonban megerősített abban a hitemben hogy a korábbi technikai sorhoz tartozó anyagról volt szó még. Szeretnék segítséget is kérni ez ügyben, mert egy olyan termékről van szó, - aminek a jelen infók szerint -megegyező minőségűnek kellett lenni az angol Standard ltd. és az Anson cellon festékeivel minimum. Viszont ez lötyi holland vagy belga/francia minősítésű kellett hogy legyen, mert az angol listán nyoma sincs. Albertfalván és az Nobelen kívül ismer valaki esetleg más forgalmazót akiknél ilyen anyag előfordulhatott Magyarországon is?
tyimosenko 630999 2017. augusztus 10. 23:00
Válasz erre
P1130809
P1130809

Sziasztok!

Kíváncsiságból kerestem egy képet eredeti német késői páncéloszöldről. A La Gleize-i múzeumban fotóztam, egy teherautó vagy személyautó ajtaja. A zsúfoltság miatt sajnos nem sok látszik belőle. Mindenesetre én nagyon hasonlónak látom Zoli RLM 62 színmintájához. Inkább kékes/ szürkés beütésű, mint olívos.
Üdv
tyimosenko 630887 2017. augusztus 8. 09:18
Válasz erre
1559567_35777_P4300794
1559567_35777_P43007...

Szia Zoli!

Köszönöm szépen!

Igen, tudom, elraktároztam az információt az enyhén kékített zöldről.

A gunze 405-ös színe nem igazán tetszik nekem, azt harcjárműre sem használnám, ahogy a 406-ost sem. Inkább a "színesebb" árnyalatokat favorizálom. A 405 helyett az XF-58 olive greent szoktam fújni harcjárműre. Ez az árnyalat elég hasonló a Nato zöldhöz. Amikor a RLM 62-t próbáltam utánozni azon az 1:48-as CR-42-n, amit idén tavasszal Celldömölkre is elvittem, akkor is ezt használtam. A gép farkán van ez az akkor általam - talán tévesen - RLM 62-nek gondolt foltozás. A kékes árnyalat sajnos hiányzik belőle.

A Stösszeren már biztosan valami Mr Color keveréket fogok használni, azzal talán kisebb lesz a hibázási lehetőség a kukacozás során. Az alumíniumon nem lesz javítási lehetőség.
Köszönöm a segítséget Zoli!
üdv, Marci
Z63 630883 2017. augusztus 7. 22:31
Válasz erre
Bocsi, talán a középső zöld jobb lenne alapnak. Persze én hülye vagyok, van vagy négyszáz festékem és imádok kevergetni!
Z63 630882 2017. augusztus 7. 22:29
Válasz erre
20170807_215929[1]
20170807_215929[1

Szia Márton!
Én nem direktben a páncélos zöldet írtam, hanem azt pár csepp világoskékkel megtörve,mert a 62-es kissé a kék felé tendál. De azt is írtam hogy próbálnék többet, de hasonló színekből indulnék ki.
Bal oldalon a paca, a 62-es. A jobb oldalon a középső a Tamiya Nato zöld,a jobb alsó a Gunze 405.
tyimosenko 630785 2017. augusztus 5. 09:55
Válasz erre
Köszi szépen, Sokol!

Sajnos én amióta nemrég elkezdtem az MKHL-témát makettezni, pont a festési különlegességeket keresem, úgyhogy beleszaladok ezekbe a nehezebb témákba.
Amit hozzá tudok tenni a Stösser minta témájához majd az lesz, hogy felteszem ide a tesztfestéseim fekete-fehér képeit, meg majd a makett képeit.
Sokol 630779 2017. augusztus 5. 09:09
Válasz erre
Kedves Márton!

A "magyar tarka" zöldje pontosan be lett azonosítva színezetre, -és hála Magó Károlynak hozzáférhető a roncsok alapján összeállított színatlasz. Az azon szereplő árnyalatok vitán felül állnak. Bárki nyugodtan használni tudja legyen alkalmazott- vagy művész grafikus/festő illusztrátor; restaurátor; hagyományőrző vagy éppen makettező.

Viktorral a korábbi, még alkalmazásra kerülő festékanyagokat próbáljuk beazonosítani, mert óriási a szórás a fotók alapján, és biztos, hogy a "magyar tarka" zöldje nem volt kizárólagos a gyártásban és javításban, ahogy az is biztos, hogy se a németek, se az olaszok, se az osztrákok nem szorítkoztak ugyan arra az egy zöld színre.

A lényeg, hogy nem egy magyar zöld szín volt. Ez viszont nem azt jelenti, hogy nem bekorlátozott, hogy egyes típuson milyen árnyalatok jelenhettek meg a kérdéses időszakban.
Én most is azt mondom, mint a legelején: teljesen típus- és forrás függő, hogy mivel festették a gyárban, vagy lett javítva a műhelyekben, vagy a csapatoknál.

A "magyar tarka" eszközöknél biztonságos iránymutatás a Magó-minta, míg sajnos a többi típusnál és időszaknál nem egyszerű a mutatvány.

Kérek mindenkit, hogy támogassa Podvát a festési típus-útmutató összeállításában, hogy legyen végre valami általánosan használható, visszaigazolt és ellenőrzött információkból szerkesztett fix forrás, ami kifejezetten a makettezők munkáját segíti. Illetve jó volna, hogy a már ismert árnyalatokat minél többen próbálnák a piacon fellehető makettfestékekből kikeverni és a keverési arányokat, egy-egy minta leutánozásának trükkjeit megosztani a fórumon Z63 Zoli hozzászólásainak mintájára, ezzel is segítve a kollektív okosodást.
tyimosenko 630778 2017. augusztus 5. 08:48
Válasz erre
Podva 630774 2017. augusztus 5. 06:44
Válasz erre
Szia
A négyes egyenlőség a zöld esetében fennáll. A barna más kérdés, a páncélos barna nem jó...
Üdv Viktor
tyimosenko 630772 2017. augusztus 5. 00:05
Válasz erre
Sziasztok!

Olvasva a hozzászólásokat, kezdek egy kicsit összezavarodni sokadszorra is a magyar zöld kérdésben. :) A "magyar tarka zöldje = RLM62 = RAL6003 = a német páncélos zöld '43 nyarától" négyes egyenlőség nem áll fenn? Valami ilyesmit silabizáltam ki a magyar tarka témában folyó többéves komment-háborúból, vagyis hogy a jólismert német késői páncélos zöld, de talán még a barna is ugyanaz, mi a magyar tarka zöldje, barnája. Ha ez nem igaz, akkor mi volt a magyar zöld végül is?...
Köszi szépen!
Podva 630766 2017. augusztus 4. 19:23
Válasz erre
Fiat-CR-32-V-144
Fiat-CR-32-V-144

Örülök, hogy akkor végül van neve a "gyereknek", mégha nem is kheki. Természetesen mint korábban írtam, lehet ez a 1/II osztálynál alkalmazott szín RAL6003 zöld is, azonban érdekes, hogy ennél az alakulatnál valamennyi gép egyszínű lett, az 1/I osztálynál viszont olyan, mint amit egy időben magyartarkaként emlegettünk. Miért használtak álcázáshoz Csákváron és Várpalotán 3 féle színt de Ócsán viszont csak egyet... ugyan abban az időszakban, lehet, hogy ugyan azon a héten, vagy napon? Továbbra is úgy vélem, hogy ez a szín akár lehetett ez a bizonyos TE32 is...
Üdv Viktor
Sokol 630760 2017. augusztus 4. 17:40
Válasz erre
Viktor! Nem beszélünk el egymás mellett!
Az az olive ugyan az az 1917-es olive, amit elsőnek fogadtak el még a régi nitrocell alapon! Ez az a festék amit túl gyúlékonynak ítéltek és megpróbáltak kiváltani a cellonokkal.
De a színe szabványos maradt nagyon sokáig.

Nem holland az árnyalat, - vászonlakként nálunk is gyártásban volt ez a szín pl. Albertfalván valószínűleg az angol Clark licenceként az LCH kínálatában (Zoli!), sőt mázként az alumínium szerelékeken és eszközökön ott figyel.
Az angolok és a németek is ugyan azt használták. A Titanine (angol titanine-email rendszer szerint a sötétebb zöld korai megnevezése TE.32 figyelés elleni árnyalat)

Ez a győri Reicholdnál is létezett mindenféle összetételben, azért írta a gyors álcázás felhordásánál anno a Béla, hogy akár Durlin is lehetne.

De a típus gyári lakkozása és ezüst színe miatt a legvalószínűbb, hogy Herbig zöldje került fel itt is - mert akkor megfelelt a karbantartási és állagmegóvási előírásoknak.

Ahogy a másik fórumon is jeleztem ne khekizzük le inkább. Oké, hogy most olyan mint amire rávágjuk hogy kheki, de akkoriban tuti, hogy nem az volt a neve ,az az adott időszakban nagyon más színt takart.
Fázom ettől a csinálmány LVA-Khaki kifejezéstől is. A németek cégek közül a W&B és a DKH átnevezte a régi zöld és szürke árnyalatokat Sichtschutz-ról amikor exportba kerültek pl. pont a hollandok kérésére, de nem khekire mert nem azt kértek ;) A Herbig simán nyomta tovább Sichtschutz-ként még az oroszoknak is.
Z63 630752 2017. augusztus 4. 13:06
Válasz erre
Sziasztok!
Most megint nagyon szakmaiba ment át a beszélgetés, ami egyrészt jó, mert tanulok belőle, de a lényeg az lenne, mivel fessünk le egy modellt! Valóban igazatok van a színek jelölésével, én csak az egyszerűség kedvéért írok RLM számot, mert elég furcsa lenne mindig pl. Flw.7126.22 -t írni RLM22 helyett.
A Stössernél én simán lefújnám ezüsttel, aztán 02-vel, majd bekukacoznám egy kellemes árnyalatú, sötétebb zölddel, mondjuk egy H-405-ös Gunze színnel, amibe egy-két csepp világoskéket tettem, hogy kicsit megtörje és ennyi. Amire vigyázni kell, hogy az ezüstre vékonyan fújt 02 először zöldes aranyszínt ad, csak több rétegben válik zöldesszürkévé. De leginkább kipakolnék nyolc, tíz féle festéket és játszanék vele egy háromnegyed órát. Lefotóznám, konvertálnám fekete-fehérbe és így összesen másfél óra alatt találnék egy gusztusos színkombinációt, ami megfelel az én ízlésemnek. Ha harmonikus az összeállítás, biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog és a "hivatalos" mércével mérve is megállja majd a helyét!
Üdv, Z63
Podva 630750 2017. augusztus 4. 12:38
Válasz erre
LVA Keki
LVA Keki

Szia Miki
Nem ugyanarról beszélünk: Térjünk vissza a kályhához: Milyen festéssel rendelkezhetett az 1/5 "Dongó" vadásszázad G.132 jelű Focke-Wulf FW56-osa?
Mikor készült a fotó?
Az álcázás megléte alapján 1938 októbere után, és a tengelyhatalmi jelzés hiánya alapján 1941 tavasza előtt (esetleg a -vegetáció állapota alapján- 1939 tavasza és 1940 ősze közötti időszakban)
1938 októberében az álcázófestés ad-hoc módon,tábori körülmények között, a technológiai utasítások figyelembevételét mellőzve került kivitelezésre. (fotóval igazolhatóan a préri közepén alapozás minden nélkül... ezt elég ismert.)Ez a mód nyilvánvalóan repterenként, alakulatonként eltérő volt. A 1/II. vadászoszály CR 32-esei és FW 56-osai egységesen egyszínűek lettek elég sötét tónussal.
Mégis mivel? Lehet, hogy a szemünk megcsal, és ez nem más mint a "magartarka" zöldje RAL 6003 (Olivgrűn) amit sötétebbnek vélünk a megszokottnál. Esetleg, szintén-e csoportba tartozó RAL8019 (Graubraun) utóbbit nem tartom valószínűnek, de tónusilag rendben lenne.
Szóba jöhet még egy 1931-ben feltűnt árnyalat, mely az akkoriban az országba érkező Fokker D.XVI viselt, ami a holland légierő kekije volt: ez az a bizonyos RAL6014(Gelboliv) A melléákelt fotó alapján egyértelmű, hogy a Sóstón felújított MÁG gyártású Fokker D.VII-k is ezt a színt viselték, ahogyan a WM által licenszben gyártott F.VII-k keki színe is ez lehetett... Elég sötét, tónusilag rendben lenne, és alkalmaztuk repülőgépek álcázására korábban.
Nem tudom mi lehet még?
Nehezen képzelem, hogy 1938 októberében egy Németó-ban viszonylag frissen rendszeresített árnyalatot (70/71) egyből a mi rendelkezésünkre bocsájtottak volna...
Üdv VIktor
Sokol 630747 2017. augusztus 4. 11:28
Válasz erre
Arra Viktor, hogy a szabvány színek mindig is "Sichtschutzfarbe" jelzéssel futottak (ezt másolták nálunk is késéssel), mert az a jogszabályban előírt. Azért nem mehetett Farbtone 70/71 exportban, mert az volt a "hivatali mundér". És mivel a 70/71 belépésével a régi mintájú sichtschutz-zöldek kikerültek a jogszabály kötése alól, így boldognak boldogtalannak eladhatták.

Mivel a W&B volt a legnagyobb kutya 1937-től az IG piaci részesedése miatt (tudjátok Bayer meg Agfa, meg a BASF ahonnan a pigment meg a film anyag jön!), így hát az ő lötyijük lett az új szabvány árnyalatban is. Csak ők és a nyomták ezt a zöld párt az egységesítés előtt.
Nem azért lett ez a szabvány, mert nem volt másik nemzet, ami ilyen színekkel festette volna a gépeit!
Azért lett ez a szabvány mert a W&B állandó megrendeléseket akart és az állam és bűvköre így rá volt kényszerítve hogy tőlük vásároljon, és hogy minden más gyártó is bérmunkában gyártson, vagy jogokat vásároljon a gyártáshoz (már ha részt akartak venni bármelyik állami tenderen ugye..) közben nem kellett külön invesztálni kereskedelmi jogvédelemre meg márkavédelemre mert az államnak jogalkotóként és végrehajtóként is el kellett járnia minden esetben! Számolj utána mekkora nyereséget jelentett ez! A többi cég így külföldön kereste a boldogulását sokkal többet értékesítve kifelé, mint ami nélkülözhető volt a német iparban, ez ütött vissza 1942 közepén és hozta a változást. Újra kellett osztani gyakorlatilag a piacot, hogy a stratégiai anyagok kivitele kontrollálható legyen. Mindenkiből IG bérgyártó lett. Innentől volt minden engedélyköteles, meg gond a telephelyi vámolás- lásd. a magyar levéltári emlékeket.

Ezért van az, hogy a jugo és román gépek olyanok "mintha", mert a DKH már a korábban is ezekkel a színekkel dolgozott, de nem hívták Farbton vagy RLM 70/71-nek.
Sőt, Kurt Herbert végig bent maradhatott az üzletben mert régi Teutoniás volt ahogy a későbbi Wehrwirtschaftsbetriebe vezetők háromnegyede, de a Messerschmitt és Ankert szerződéseit felmondták és átkerültek az IG - így a W&B hatáskörébe (innentől Ikarol a festék a mersun, - vigyázat előtte mindig alu színű a futóakna és futószár mert a Herbert-féle lakk átlátszó csak elszíneződik kicsit RLM 02 szerűre, de nem az!)

Az olive zöld(gelbolive stb. a korábbi jogilag meghatározott standard. Az Herbig üzlete volt. DE mivel az FW a Herbiggel volt jó kapcsolatban kézenfekvő, hogy a Herbig ezüst egységesítő+olive zöld régi Sichtschutz nitrója van a gépeken kicsit később is. A RAL 6014, az árnyalt új neve már, de igen arról van szó. Mindkét oliv zöld került exportba nagy mennyiségbe. A sötétebb amit Zoli RLM62-höz hasonlónak azonosít.
És az osztrák gépeken is az ezüst egységesítő volt (amivel az ő CR-eiken lévő Duco/Max vagy Arson? ezüst is kompatibilis, azokon is ez lehet), szóval kézenfekvő, hogy az olive zölddel mentek rá függetlenül, hogy Herbig, vagy az L40/xx DKH régi zöldjei amit éppen felhasználtak.

A bemondás meg nem az én műfajom. Csak nagyon nem szeretek másnak kaparni ingyen.
Rumcájsz_52 630746 2017. augusztus 4. 11:22
Válasz erre
Már írtam, hogy én ebben a témában nem merültem el túlságosan, csak a szakértőnek tekintett Merrick-től szóló idézetre reagáltam. Ott pedig nem arról volt szó, hogy ezt a festéket nem lehet exportálni, export-gépekre felkenni, hanem arról, hogy RLM-KÓDDAL AZONOSÍTHATÓAN nem lehet ezt megtenni, vagy a színt akár csak minta-kártyákon is RLM-kóddal bemutatni! Tehát a Luftwaffe gépek konkrét színárnyalata lehetett a titkolnivaló! Értelmezésem szerint ez kb. annyit jelenthetett, hogy egyetlen külföldi légierő sem tudta megtenni, hogy az RLM-színkártyákat a pilótái kezébe adva bemutassa: "Uraim, nézzék meg, ezzel vannak a német gépek festve, nézzék meg mennyire más árnyalatúak mint a mi gépeink, azonosításnál ne feledkezzenek meg erről, tehát ha ilyennel találkoznak csak bátran és keményen, nem lehet saját gép!".
Vagy: "Figyelem, ilyenre vannak festve a német gépek, de hiába hívják a mi gépeink festékét máshogyan (mi már ugye tudjuk hogy exportra át kellett keresztelni a festéket!), jól nézzék meg hogy ez ugyanaz a szín, tehát éles helyzetben csak óvatosan, elfogadható azonosítást csak a felségjelzés felismerése jelenthet!"
Ne felejtsük el, akkoriban se internet, se számítógépes szín-analizálás, a szines fotózás gyerekcipőben járt, ráadásul ahány szines fotó-alapanyag, annyifelé csalt az árnyalatokban, tehát ha az eredeti festéket EREDETI MEGNEVEZÉSSEL se dobozban, se gépre kenve nem adták ki, akkor a Lw valós álcázószínei könnyen titokban maradhattak! A fenti szabály mellett csak arra kellett vigyázni, hogy álcázófestésű Lw-gép mellé az összehasonlítás lehetőségét kizárva ne állíthassanak idegen gépet. Az hogy akárki lát valahol ilyen német gépet de szín-összehasonlítási lehetőség nélkül, az emberi szem elég gyatra szín-azonosítási lehetőségei miatt nem elég. Mikor Tobak Cica bácsiékat faggatták a saját gépeik színéről, többségük arra se emlékezett hogy azok zöld vagy szürke színűek voltak, a századok színjelzéseit tudták, a többi nem érdekelte őket (ami fontos volt nekik, hogy lőszer, benzin legyen a rádió működjön!).
De minden eddigi szövegem csak akkor lehet igaz, ha az angol nyelvű Merrick-idézet pontosan megfelel a korabeli német szabálynak, másképp nem sok értelme lenne az agyalásomnak...
Podva 630745 2017. augusztus 4. 10:06
Válasz erre
Ok, de miért pont csupán a 70/71-ről esik benne szó? Miért nem említi valamennyi, akkor már meglévő farbtone-t? Nem arról van szó, hogy harcászati okból egy idegen állam harci gépeivel való összetéveszthetőséget kiküszöbölje ezáltal a LW? Ti: ha nem exportál 70/71-et csak a saját gépek lehetnek ilyen színűek... És miért nem exportált ilyen színű gépeket végül németo a szóban forgó 38-42-ig terjedő időszakban?
Üdv Viktor
Rumcájsz_52 630743 2017. augusztus 4. 09:39
Válasz erre
Nem csoda, inkább logikus amiről írsz, hiszen mintha pont erről szólna az említett idézet: exportra tilos az RLM-kódok és RLM-jelzésű színminták használata! Az angol nyelvű idézetben sem festék-alapanyagról, minőségről vagy bármi másról, hanem színek, színárnyalatok exportban történő RLM-megnevezésének tilalmáról van szó, így ilyen néven nyilván nem volt miről tárgyalni/levelezni.
Podva 630739 2017. augusztus 4. 07:58
Válasz erre
Eh
Nem tudom, hogy mire utalsz, amikor leírod, hogy utalok valamire Én a Holland (egyszerűség kedvéért nevezzük így: LVA Keki) RAL 6014-re utalok. Biztos hogy használták magyarországon a Fokker D.XVI áll a MÁG Fokker D.VII mellett pont ugyanolyan színben a "Csaba" gyakorlaton készült fotón 1931-ben. biztosan ismered. Valószínűleg a WM is ezt festette Fokker utasszállítóira, és talán a CR 20-akra is. Persze nem merném fixre állítani hogy ez került a 1/II. vadászosztály valamennyi CR-jére és Focke-Wulfjára de ez biztos hogy volt az országban. Annak örülnék, ha valamilyen egyéb bizonyíték lenne bármi más színárnyalatra, mert azért ez időben elég távol van. Bemondásra, hogy az osztrákok mást használtak, nem meggyöző...
Sokol 630732 2017. augusztus 3. 23:19
Válasz erre
Eh?

Bocsi de az olive zöld amire utalsz ős Herboloid a BC_XXX sorból. Osztrákoknál is rendszerben volt baromi sokáig.

Az az zöld amit rlm/farbtone rendszerbe akartok belenyomorgatni L40/xx DKH termék vagy olasz Duco zománc - és mindenhova ment mindkettő exportban, hiába hasonlít a későbbi "RLM70 és RLM71" árnyalatokra. Mivel FW, ezek játszanak (+Celesta).
Nem szerencsés ide keverni a He-ket (Ikarol+DKH+Avionorm) vagy a DO-kat (Ikarol;Avionorm;Tetra)

Ezt a kört negyedszer futjuk :(
Podva 630686 2017. augusztus 2. 12:31
Válasz erre
Szia Ssanyi

Igazad van a Farbton 70/71 megnevezéssel teljesen helyesebb lenne így használni.
Olvass vissza kérlek azt állítottam, hogy nagyjából 42-ig nem igazán lehetett hozzájutni 70/71 színekhez, illetve ilyen festésű repülőgépekhez:
Mink is volt ekkoriban Németo.-ból:
-Ju86K-2 (RLM)Farbton 61/62/63/65 színekben légcsavar kezdetben fémszínű később tarka
-He70K, He46E2/Un nem azonosított szürke (esetleg aluporral) légcsavar kezdetben fémszínű később tarka
Iskola, és kiképzőgépek: Ar96A, Bü131, FW56, FW58 lásd mint fent.
Kicsit később jöttek (1939-40) He 112 Ju87B(K2),He111P Farbton 61/62/63/65 légcsavar vagy tarka, vagy légcsavarnyi farbton 70 lehetett rajtuk...(?)
Illetve Ju87A(K4), Fi156C zöldek, de egyszínűek épp ezért mérget nem mernék venni arra, hogy ezek Farbton 70 vagy 71 színben érkeztek volna. Én inkább Farbton 63-ra voksolnék.
Légcsavargyártásunk, és javításunk volt Sóstón a 4. Önnáló javítóműhely képes volt többféle légcsavart javítani ezek kezdetben "magyartarkák" később zöldek lettek.
Természetesen amikor arra került a sor, a fronton engedtek át számunkra repülőanyagot, ott már efféle "nyalánkságokra" nem volt mód.
Nézzük a környező nemzeteket a teljesség igénye nélkül: kezdetben a románok se kaptak He111-et 70/71-ben, illetve a jugók se Do-17-et A svájci, jugó, és román bf109-esek azonban kissé megkérdőjelezik ezt a dolgot, ezek is egyszínűek, de valami turpisságot vélek ezek festésével kapcsolatban...
Üdv VIktor
ssanyi 630683 2017. augusztus 2. 11:21
Válasz erre
Elnézést!
Elírtam, Farbton 70 stb. a helyes forma.
ssanyi 630682 2017. augusztus 2. 11:14
Válasz erre
Üdv!a

Hivatalosan a Luftwaffe nem használta az RLM70 vagy RLM75 stb. színkódot, egyetlen kivétel volt, az RLM02 szín esetén ez volt a hivatalos megjelölés.
A többi Farbtron70 vagy Farbtron75 néven volt "törzskönyveztetve".
Korabeli dokumentumok esetén ez ezt kell figyelembe venni.

Podva, amikor exportáltak a mémetek gépeket, mit ajánlottak javítószínnek pl légcsavarok esetén.?
Nem lehetett rendelni hozzá gyárból vagy festékgyárból?
Erről lehet tudni valamit? Például a szerbeknél nagymennyiségű német technika volt (Bf 109, Dornierek).

Jó makettezést!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152.