/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
Zoli 722280 2024. március 20. 20:58
Válasz erre
Nincs mit.
Lehet persze egyszerűbb megoldást is választani, ha nem olyan fontos a pontosság stb.
A Trumpeter MiG-29 is nagyon jó lenne alakhibák nélkül, nagyon szép és részletes makett. A törzs keresztmetszete végig rossz, de csak a kabinnál feltűnő, amit aránylag könnyen lehet javítani, a többi pontatlanságot szinte észre se venni. Ha nem lenne GWH, én ezt építeném.
A Modelsvit Su-22 is szinte tökéletes, ha nem gond, hogy nem a vaskosabb törzsvégű Tumansrzkíj hajtóműves típus.
A KP/RV MiG-23 készletek is nagyon szépek, viszont vannak illesztési hibái, kicsit faragósak. Én ezeket se vetném el. A Clear Prop nagyon profi és állítólag az MF-et is kiadják később, viszont ezek túl aprólékosak, kell hozzá gyakorlat a sok apró bigyó, maratás stb miatt. Amúgy nagyon jó minőségű.
Ahogy atika írja, MiG-21MF-ből a vadászbombázót kell venni. A bis várat még magára, remélhetől előbb-utóbb az is lesz.
z
slowmotion 722279 2024. március 20. 20:44
Válasz erre
Soha sem köveznénk meg, Te is tudod.
Ha lenne készlet, ami jó minőségű, és meg lehet építeni egy Fürkészdarázst belőle, akkor azonnal venném.
Az F-13-ast amúgy annyira nem erőltetem, a 21bisz és a Szuhojok lennének a fontosabbak, mert azok repültek Taszáron a '90-es évek elején.
atika 722261 2024. március 20. 18:38
Válasz erre
Zoli listájába nem lehet belekötni.

Kis kiegészítés:

MiG-21F-13 - Modelsvit (72042 vagy 72043). De! Az új 1/48-as Eduard készül. Lehet, hogy lesz 1/72-es is? Ezt ma még nem tudni.
MiG-21MF - Eduard ún. fighter bomber változatok.
MiG-29B 9-12 - GWH L7212.
Su-22M-3/UM-3 - Az újabb Modelsvit Su-17 család kiadásai szebbek, mint az első sorozat (72047 katalógus számtól, és az ettől újabbak). Szerintem érdemes várni a Su-17/22M4 (72058) készletre, amit bejelentettek. De! Véleményem szerint lesz dobozból is magyar, én várok rá és vágyom rá!

Magánvélemény, kéretik nem megkövezni! :)
slowmotion 722260 2024. március 20. 18:36
Válasz erre
Köszi!

Hát ez nem egyszerű, készletből lényegében a 15, a 19, meg a 21MF építhető? (A GWH nem feltétlenül az az árkategória, amit most bevállalnék, a Trumpeter 9-12-ese mennyire ergya?)
Meg a 21MF-eket néztem a cseheknél, van talán a 70141 és a 70142 is, az egyiket elfogónak aposztrofálták a dobozon, a másikat vadászbombázónak. Mindegy, melyiket választom?
Zoli 722256 2024. március 20. 17:24
Válasz erre
Szia,

MiG-15 - Eduard
MiG-17 - AZ/Airfix + sok finomítás, feljavítás
MiG-19 - most KP, aztán majd egyszer Clear Prop!
MiG-21F-13 - Modelsvit
MiG-21PF/MF - Eduard
MiG-21bis - Eduard MF + Zvezda bis
MiG-21UM - Eduard MF + Bilek UM
MiG-23MF/UB - KP/RV, később talán Clear Prop!
MiG-29B - GWH
MiG-29UB - GWH + Trumpeter UB
Su-22M-3/UM-3 - Modelsvit + Vespa törzsvég
z
slowmotion 722255 2024. március 20. 16:55
Válasz erre
Urak,

Mivel több különbőző témába kellene írni, ezért egy huszárvágással ide intézem a kérdésemet:
Ha szeretnék (majd egyszer) egy magyar MiG-vonalat csinálni, akkor 1:72-ben melyik készeteket érdemes beszerezni, amiból megépíthetőek a magyar szekerek?
Értem ezalatt a MiG-15 (bisz, UTI), -17, -19, -21 (MF, bisz, UM), -23 (MF, UB), -29 (9-12, 9-51)-et, illetve a Szu-22M3, -UM3-at.
Előre is hála és köszönet, mert mire eljutok odáig, addigra nem fogok emlékezni arra, hogy már megköszöntem-e :)
Petibá 722166 2024. március 19. 11:27
Válasz erre
Hungarian-C-390-Embraer-2048x1363

c390 hu
Hungarian-C-390-...

Az első magyar C-390.
Zoli 721269 2024. március 1. 14:42
Válasz erre
A típus jellemzői miatt írtam, hogy nincs jelentősége, mert egyik vevő sem fedélzetről üzemelteti. Az F-16 e tekintetben más téma, mert az F-18 előtt készült és vették meg a NATO tagok az F-104 helyett, és ugye több ország gyártotta is. Ezt így nem volt szerencsés felhozni. Az olaszok kényszerből kölcsönözték a problémás Tornado helyett, ideiglenesen. Románok, lengyelek, szlovákok a Legacy Hornet kivonása után vették a 16-osokat. A lengyelek nem biztos, de már akkor se volt gyártásban a 18-as, és ugye a flottánál nagyon fogytak az üzemórák, nem volt felesleges átadni való gépük. A románok pedig eleve használtakat akartak olcsón, de már akkor se volt F-18C/D. A horvátokról nem tudok, a szlovákok meg pláne mostanában vették meg a legújabb 16-ost.
z
piratvitorla 721266 2024. március 1. 14:16
Válasz erre
"Nincs jelentősége, hogy a NATO tagok európaiak vagy se."
Hogyne lenne. Ez a legelső tényező bármilyen haditechnikai eszköz beszerzésénél. Üzemeltetési környezet, "Harcászati-hadműveleti követelmények" stb. A pisztolytól a bombázógépig mindegyiknél. Nem véletlen, hogy Hollandia, Belgium, Dánia, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Lengyelország, Horvátország mind a 16-ost választotta, nem a 18-ast. 9:1
Zoli 721265 2024. március 1. 14:05
Válasz erre
1. Nem is állítottam, hogy európai NATO tag vette csak meg. A semleges Svájc is megvette, pedig nem nagy ország, nem sok tengerrel, semmilyen érdekeltséggel. És az F-5E váltó típusának vették.
. Az F-18 "mindent" váltott a flottánál, a nagyobb verzió meg pláne minden feladatot megkapott.
. A karbantartási igény a flotta tapasztalatából származik. Földön a kisebb terhelés miatt kb biztos vagyok benne, hogy nincs annyi meghibásodása.
. Ezek csupasz árak, téli csomag, metál dukkó stb nélkül. Nyilván a logisztikai stb költségek nagyobbak a 18-asnál, de nem annyival, attól nem lesz dupla ára. A kiképzés, fegyverzet stb költsége között pláne nem lehet nagy különbség.
. Nincs jelentősége, hogy a NATO tagok európaiak vagy se. Minden vevő földről használja, ez a lényeg, hajóról senki más, csak USN és USMC, de ők se mindet fedélzetről.
Sose vitattam, hogy egyszerűbb az F-16 üzemeltetése, de a kettő között nincs nagy különbség. És a mi igényeinknek tényleg az F-16 a legjobb választás, ez is egyértelmű.
z
Daala 721264 2024. március 1. 13:48
Válasz erre
Meg a finnek is, akik most lettek NATO tagpk.
piratvitorla 721263 2024. március 1. 13:44
Válasz erre
1. Anno hány európai NATO ország légiereje vette meg? Szerintem 1. Spanyolország, melynek mérete jóval nagyobb és legalább félig körülveszi a tenger. Tengerentúli érdekeltségei vannak. Ők még a Phantomot is használták, nem véletlenül.
Az F-16 vadászbombázó kb fele-fele feladatkörrel. Az F/A-18 anno nagyobb arányban készült csapásmérőnek: az Intrudert is az váltotta.
Nagyjábóli statisztika így hirtelen: az F-16 egy órányi repülésére 17, a 18-asnál 20 óra karbantartás kell. Az sok különbség. Ha csak egy órát repül naponta akkor gépenként egy fél szerelővel több kell, az egy századnál 5-6 plusz ember, statisztikailag. Folyamatosan több évtizeden át. Azoknak ruha, kaja, kiképzés, elhelyezés... Több karbantartáshoz több szakanyag kell. Több karbantartási kapacitás, több hangár.
"Egyes források szerint az F-16V 63m, az F-18E/F 65-70m $, de utóbbiból a C verzió kb. 30m $ volt."
Ezt sosem szabad nézni: tudod mi volt még a csomagban? Kiképzés, logisztika, fegyver, szimulátor, létesítmények, szoftver frissítések előre stb? Teljes csomagban a gép ára csak fele-harmada-negyede az egész tételnek...
"És ha jól emlékszem terveztek egy szárazföldi F-18-ast is exportra, de elvetették, mert nem volt rá szükség, megfelelt a vevőknek az eredeti kivitel is."
Visszaugrok amit írtam: az USÁ-n kívül egyetlen egy NATO tagállam vette meg.
Zoli 721257 2024. március 1. 12:47
Válasz erre
Persze, speciális igények szerint készült, de mégis megfelel egyéb NATO stb országnak is, szintén földről. Ha nekik megfelel, szerintem nekünk is megfelelt volna. Amúgy árban nincs akkora különbség az eltérő rendszerek miatt. Egyes források szerint az F-16V 63m, az F-18E/F 65-70m $, de utóbbiból a C verzió kb. 30m $ volt.
Azért, mert az F-16 típusjelében nincs A, még ugyanúgy vadászbombázó, mint az F-18, nagyrészt ugyanazon fegyverek alkalmazhatóságával. Egyik sem A-10 kategóriájú típus. Amúgy nagyon hasonlók a jellemzőik. Sőt, az F-16 elvileg nagyobb tömegű fegyverzetet tud hordozni.
Az F-16 annyival kevésbé karbantartás igényes, hogy egy hajtóműves és nem fedélzeti gép. De az F-18 se annyival rosszabb földről üzemeltetve.
Bárhogy nézem, nem látok a kettő között akkora különbséget semmilyen tekintetben, nagyon közel vannak egymáshoz, még ha teljesen más kialakításúak is. És ha jól emlékszem terveztek egy szárazföldi F-18-ast is exportra, de elvetették, mert nem volt rá szükség, megfelelt a vevőknek az eredeti kivitel is.
z
piratvitorla 721255 2024. március 1. 12:17
Válasz erre
Az F/A-18 először is ahogy a típusjel mutatja nem sima vadászbombázó, hanem dedikált csapásmérő gép is, bombázó. A csapásmérő rendszerei jóval magasabb színvonalúak, mint egy sima vadászbombázóé. Egy nagyhatalom haditengerészetéhez mértek. Ugyanez a helyzet a fegyverzet típusával és mennyiségével. Egy átlagos országnak nincs szüksége rá.
Az F/A-18 HADITENGERÉSZETI vadászgép, rengeteg plusz képességgel. A farokhorga és az ahhoz kapcsolódó bekötés mindennapos és jóval magasabb szintű igénybevételre van tervezve. Nagyobb tömeg és speciális anyagok jóval magasabb ár. Futómű ugyanez, jó minőségű repülőtérről felesleges. (Jó példa erre a US Navy másik két típusa: a Trojan és a Goshawk esetében két külön verziót gyártottak a flottának: amelyikkel hajóra is jártak/járnak még a szerkezetét és a hajtóművet is módosították.
Speciális navigációs, kommunikációs stb rendszerek: a haditengerészet eleve más cuccokat használ pl. hajókkal kell kommunikálni napi szinten. Nagyobb távolság,. más működési jellemzők. Még a mentő rendszer is más egy haditengerészeti típuson.
Ami szükségtelen az plusz tömeg, plusz üzemanyag, plusz logisztika, plusz kiképzés, plusz karbantartás, plusz minden. Ergo nem úgy van, hogy jó az úgy is. Te se veszel feleslegesen nagyobb autót, mint ami kell. Dollár százmilliókról beszélünk plusz van ami nem összegszerűsíthető.
A Gripen gyakorlat eredményeit nem tudom, de mesterséges környezet. És olyan is van, amikor "direkt hagyják nyerni", pláne mivel az agresszor alakulat nem azzal tanít meg, hogy gyorsan lealáz.
Zoli 721251 2024. március 1. 10:23
Válasz erre
Persze, de mivel erősebb, nyilván ritkábban is kell cserélni a horgot és a futóművet. Nem hiszem, hogy az egy helyett két orrfutó kerék vagy fék sokkal nagyobb költség lenne.
z
p-51 721250 2024. március 1. 10:20
Válasz erre
A fékhorog nagyon nem ugyanaz a két típuson, nyilván a Horneté drágább
p-51 721248 2024. március 1. 10:19
Válasz erre
Mondjuk pl. a futóműve nyilván erősebbre van tervezve, ezáltal drágább...
Zoli 721246 2024. március 1. 09:50
Válasz erre
A hivatalos döntés az F-16 volt, aztán meglepő módon mégis a Gripen nyert, zárt ajtók mögötti "tárgyalás" eredményeként... Ráadásul olyan verziója, ami a NATO követelményeinek se teljesen felelt meg.
Én nem értek hozzá, nem vagyok pilóta, de szerintem egyáltalán nem lett volna hüjeség a Hornet, csak drágább. Amennyire tudom, az üzemeltetőik elégedettek a típussal. Ne felejtsük el, hogy habár nagyon magas a karbantartási igénye/költsége, az irányított becsapódások nélkül aszfaltról üzemeltetve a jóval kisebb igénybevétel miatt kevesebb a meghibásodás is, mint a fedélzeti példányokon. Az F-16 is gyakoribb karbantartást igényel, mint a Gripen, de azokat nem elmulasztva a típus jobb annál és megbízható is.
Amúgy mi az a sok felesleges eszköz és funkció? A szárny felhajthatóságára nincs szükség, de úgy akár kisebb fedezék is elég neki, gondolom. (A szárazföldi Phantom is gyakran szerepel felhajtott szárnyakkal, még az egykori német gépek is.) A fékhorog kell, az F-16-oson meg egy csomó más gépen is rajta van. Az erősebb szerkezet se baj szerintem, még ha a kisebb igénybevételek miatt feleslegesnek is tűnik.
Jut eszembe, ha már itt tartunk, nemrégiben olvastam olyat is, hogy a Gripen a nagy vízen túli gyakorlatokon saját veszteség nélkül "lelőtte" a 16-os, de még a 15-öst is. Ez mennyire igaz? Ha igen, milyen körülmények között?
z
Zoli 721244 2024. március 1. 09:26
Válasz erre
Elolvastam, és akármilyen hüje vagyok, még értelmezni is tudtam. És nekem mindegy, kinek hiszel. Amúgy ismerem Zolit. Ő se tévedhetetlen, én se.
z
Muzzy 721242 2024. március 1. 08:32
Válasz erre
Hogy pontos legyek, Pirátvitorla több mint 20 évig volt katonai pilóta, ráadásul abban az időszakban, amikor a kiválasztás történt.
Muzzy 721239 2024. március 1. 07:03
Válasz erre
Jó lenne, ha elolvasnád a neked írt válaszokat és értelmezni tudnád azt a mondatrészt, hogy inkább annak hiszek, aki 20+ évig volt katonai pilóta...
Zoli 721234 2024. február 29. 22:10
Válasz erre
Szerintem kérdezd meg a pilótákat, hátha emlékszik valaki.
z
piratvitorla 721226 2024. február 29. 21:36
Válasz erre
Egyébként melyik szaksajtóra gondolsz? Mert amit én tudok pont F-18 volt benne és aki személyesen írt ilyen cikkeket az is 16-ost mondott mindig...
piratvitorla 721225 2024. február 29. 21:35
Válasz erre
Finneknél egyedül a Hornet felelt meg: két hajtómű. Valószínűleg a hatótáv és az utakon is használható kialakítás is sokat számított.
piratvitorla 721224 2024. február 29. 21:34
Válasz erre
A pilóták a 16-ost találták a lefinkább megfelelőnek.
Olyan, hogy legjobb, olyan nincs és akkor se volt.
A magyar légierő követelményeinek a 16-os felelt meg a legjobban, második helyezett a Gripen volt.
Ahol nyert a 18-as legtöbb helyen a két hajtómű és a nagyobb hatótávolság miatt nyert, már ahol a technikai dolgok számítottak. Volt, ahol a gazdasági okok pl. Malajzia.
borisz 721222 2024. február 29. 21:29
Válasz erre
"Sajnos, de való", hogy ilyen beszerzésnél nem csak pár darab légijárművet vesz az ország, hanem vastagon politika. Ki kiben bízik, kinél akar jó pontot, kinél mennyi csúszik zsebbe, mennyire zsarol meg, stb.
Sennás 721217 2024. február 29. 20:44
Válasz erre
Finneknél mi az oka? Ok hogy van víz körülöttük de hajójuk nincs. Vagy a 2 hajtómű miatt (meg a strapabíró futómű miatt?)
piratvitorla 721213 2024. február 29. 20:10
Válasz erre
A hivatalos döntés a Gripen volt.
A szakma a 16-ost javasolta.
Hülyeség is lett volna szakmailag a Hornet.
Kéthajtóműves haditengerészeti vadászgép egy csomó felesleges technikai eszközzel, felesleges funkcióval. Amik nemcsak drágává, hanem bonyolultan üzemeltethetővé is tették volna a vadász flottát.
Nem véletlen, hogy ahol volt még tender a legtöbb helyen a 16-os nyert a légierőknél. Ahol a 18-as annak speciális oka volt.
Egyébként melyik médiában volt ilyen infó?
Zoli 721195 2024. február 29. 04:56
Válasz erre
Attól még ez volt a hivatalos döntés.
z
Muzzy 721191 2024. február 28. 23:34
Válasz erre
Azért én a média helyett inkább annak hiszek, aki 20+ évig volt katonai pilóta...
Zoli 721186 2024. február 28. 22:30
Válasz erre
Nem! Legalábbis a média szerint az F-18-ast választották, de a magasabb költségek miatt maradt az F-16, aztán "tudjuk", mi történt a zárt ajtók mögött...
z
piratvitorla 721184 2024. február 28. 22:18
Válasz erre
"Talán emlékszel rá, anno a szakmának F-18 kellett az összehasonlító tesztelés után, de a két hajtómű miatt a döntéshozók leszavazták."
Nem. A szakma az F-16-ost favorizálta.
Zoli 720930 2024. február 23. 20:37
Válasz erre
Így van, de legalább úgy adják elő, mintha 40-et vettünk volna...

Én se, de nem is ezt írtam.
z
borisz 720927 2024. február 23. 20:16
Válasz erre
A magam részéről én többet vártam, mint 4 db JAS-39C. Ezeket főhuszáruram már egy angol nyelvű videóban elmondta 2022 végén. Személy szerint azt sem értem, hogy miért csak C változatok, miért nem kerítettek legalább egyetlen D-t?

Ami pedig bezzegromániát illeti, hát persze. Valahogy nem látom az odaköltöző tömegeket. :D
Zoli 720924 2024. február 23. 19:07
Válasz erre
Szia,

Tudom, hogy a török gép mindenre is fejlesztett, akkor sem olyan kategóriájú, amire nekünk vagy a környező államoknak szüksége van.
Az is triviális, hogy mindent a politika dönt el. (Minden politika.) De attól még gyártó országok a megbízható szövetséges államoknak mindent eladnának. Az F-15 mégse kell egy környező országnak sem, pedig egyáltalán nem rosszabb, mint az F-16, csak nagyobb teljesítményű, tehát sokkal drágábban fenntartható és üzemeltethető.
Talán emlékszel rá, anno a szakmának F-18 kellett az összehasonlító tesztelés után, de a két hajtómű miatt a döntéshozók leszavazták. A MiG-29-est se mi akartuk, hanem ezt adták az oroszok. És tévedés, hogy nem kaptunk hozzá alkatrészt, nem akartunk fizetni érte... (Lehet, hogy az oroszok megbízhatatlanok, de még mindig jobban hiszek nekik, mint a "kormányunknak", pedig egyáltalán nem hiszek nekik...) És ugye az alkatrészhiány nem jogosít fel senkit az állagmegóvatlanságra... (Hajtóművek stb nélkül is eladhatók lettek volna a gépek.) Nem vagyok jogász, de kell lennie felelősnek a jurassic parknak is...
A 14 Gripen továbbra is kevés, a 18 is az. A fegyverzet is. (Még jó, hogy nem F-16-ost vettünk, mert arra többször annyi fegyvert lehet függeszteni, ezért még kevesebb gépre jutna...)
A 80-100 gépet csak a félreértések elkerülése végett írtam. Nincs rá szükségünk (jelenleg...), és lehetetlen lenne fenntartanunk akkora flottát.
Van egy jó barátom, aki szereti kiforgatni a szavakat, pedig amúgy tényleg jóban vagyunk. Ez a tulajdonság sajnos nagyon sok emberre igaz, és nem írom le, hogy milyen körhöz tartoznak. És sajnos ezt érzem most is. Én nem írtam olyat, hogy Romániában stb nincs korrupció. Mindenhol van. De sajnos ebben a tekintetben már nem az élmezőnyben vagyunk, hanem az első helyen! Ellenben a gazdasági stb mutatók szerint az utolsó helyen. Igen, még a románok is megelőznek minket. És ez nem azt jelenti, hogy ott minden szép és jó, nagyon sok probléma van ott is, csak azt, hogy még ők is előrébb járnak nálunk, vagy írhatom úgy is, hogy jobban teljesítenek. (A bármilyen oldali média nem mérvadó, a független elemzések pontosabbak.)
De elég legyen a politikából, és lehetőleg egyetlen fegyverre se legyen szükségünk!
z
ssanyi 720921 2024. február 23. 16:49
Válasz erre
Bocsánat, az lemaradt hogy csak a Mig-21-el történt ez a számú esemény, és csak a legsúlyosabbak vannak benne.
Meg az én anyukámat amiért merek felhozni valamit! :-D
Románia mindenben is előrébb jár mint mi, ott nem van korrumpálcijó! ott minden okés, csináljunk mi is mindent úgy! ;-)
A többi szomszédos országról nem is beszélve.
Na! :-D
piratvitorla 720914 2024. február 23. 11:47
Válasz erre
"Náluk az elmúlt 25 évben 20 repesemény (kényszerleszállás és lezuhanás) volt.."
Szerinted nálunk?
Elővettem egy papírt és csak ami azonnal eszembe jutott legalább 15 volt... Plusz ami eszembe se jutott...
ssanyi 720905 2024. február 22. 23:45
Válasz erre
Nos a török gép nem csak légiaharcra tervezik alaklmazni mint légifölény vadászt, 300 gépes flottát terveznek a törökök amivel minden feladatot leakarnak fedni.

A környező országok is azt veszik meg amit eladnak nekik, politikai síkon dőlnek el a dolgok, mint nákunk is. ;-) Mellesleg a környező országok meg is fizetik az árát ezeknek, nem csak az aláírt szerződés szerint. A gyarmati múlt, nem annyira múlt.
Amiatt mert két hajtóműve van abból azt vonod le hogy ugyanannyit repólnének vele mint a 29-el? Szerintem nem veszed figyelembe az okokat hogy valójában a 29-ek miért nem repülték ki az lehetőségeik végéig.
A 14 gép létszáma változhat, kevés, ebben eggyet értünk (a hétvégén talán kiderül).
A 80-100 gépet nem tudom miért írtad, ilyen nem hangzott el.

A fegyverzet is érdekes dolog, a Sidewindereket úgy tudom átmenetileg vettük, amíg az IRIS-T nem kerül redszeresítésre, az AIM-120-ok számát szokták még kritizálni (40db) de érdekesség hogy a csehek 28db-ot vettek maguknak . . . AIM-120-hoz még hozzátrtozik hogy csak az USA engedélyével lehet használni, a Balti légtérvédelemhez engedélyezték a függesztést.
Nem régiben vettünk 180db AIM-120C-5 rakétát (500 millió dollárért), elsősorban a NASAMS légvédelmi rendszerhez, de felszerelhetőek és indíthatóak a Gripenekről is (átalakítás és egyebek nélkül is).
Földi célok ellen én úgy tudom van 20+20 (tv és infra vezérléssel) Maverick, nem tudom mennyi GBU 12 (de minimális mennyiség rémlik). Ami még biztos hogy itthon Hajmáskéren dobtak éles Mk 82-es hagyományos bombákat.
A GPS vezérlésű bombák szeritem nagyon hiányoznak.

A nem idetartozó részről.
A politikai felhangú "korrupció" csak nálunk van, "bezzeg a románok" részt inkább hagjuk ki. Náluk az elmúlt 25 évben 20 repesemény (kényszerleszállás és lezuhanás) volt, plusz a 2022-es Mig-21 és Puma lezuhanása, ott is vannak bajok szerintem. Ukrajnában sincs korrupció, nyilatkozták ottani politikusok! :-D Ugyanígy nyilatkoznak minden országban, a tapasztalat pedig mást mutat. ;-)
Zoli 720904 2024. február 22. 22:16
Válasz erre
A török gép a légifölény vadász F-22 kategóriájába tartozik, másfélszer akkora, mint az F-35. Vajon az összes környező, nálunk sokkal nagyobb országnak is miért felel meg az F-16 és -35? Ki használ errefelé F-15-öst? Tudjuk, hogy mi lett a sorsa a MiG-29-eseknek és hány érte el az 1000 repült órát. És még azt hívták nagyvasnak mifelénk...
A 14 Gripen jelképes, a fegyverzet mennyisége pláne... A helikopterek, a 2db... új szállító kevés, szerintem... Utasszállítókat venni meg..., azt meg inkább hagyjuk is, hogy nagyrészt kik mire használják...
Igen, nekünk a románok is lehetnek példák!... Nemcsak haderő fejlesztésben! (Nagyrészt mindenben megelőztek minket, a korrupcióban viszont mi őket...). Nincs szükségünk 80-100 gépre, de 36-48db kellene. Nyilván esélytelen, ha még ezt a 14-et se tudjuk felfegyverezni. A feltételeket mindenki saját magának teremti meg, de amíg saját magunk ellenségei vagyunk...
z
ssanyi 720902 2024. február 22. 21:14
Válasz erre
Itt azért tisztázni kellen pár dolgot.
Milyen kategória az F-35 és a török gép szerinted?
Mire alapozod azt hogy a légierőnk jelképes? 14 Gripen, új helikopterek, most készülnek az új teherszállítók. Szerintem.
A románok legyenek a példák nekünk? Milyen értelemben? Ugyanazok a lehetőségeink és a feltételek is?
Zoli 720898 2024. február 22. 19:09
Válasz erre
Ahogy írtam, nem zárok ki semmit, de nem sok esélyt látok rá. Egy F-35 kategóriájú típusra talán lenne némi esély.
A hírekben 4db Gripen olvasható. Ennek se nagyon látom értelmét, ebből meg talán lehetne 2db, de minek? Az egész légierő jelképes. Meg kell nézni a lengyel, román stb
haderő fejlesztést. Marketing...
z
ssanyi 720893 2024. február 22. 17:11
Válasz erre
Volt már kéthajtóműves típusunk, csak emiatt nem zárnám ki.
Keletről (orosz, kínai), egyértelműen nem vehetünk gépet.
Nyugatról nagyon megkérnék az árát, nem csak pénzben, és ugyanúgy járhat a vezetés mint a törökök az F-35 programmal, csak alkatrészekkel stb.
Most hétvégén biztosan bejelentik hogy veszünk 6-8 darab új Gripent, szerintem.
Mondom, ez a török gépvásárlás, jó pár év múlva lenhetne realitás a gép miatt is (6-8 év).
A többit borisz leírta, egyetértek vele.
borisz 720892 2024. február 22. 16:43
Válasz erre
Középtávon talán-talán, ha nem áll be sem Törökország, sem Magyarország veuetésében jelentős változás, és még egy csomó minden úgy alakul, hogy...

Az biztos, hogy ezek a Gripenek örökké nem repülhetnek, de szerintem kapkodni nem kell.

Abban is biztos vagyok, hogy a típusváltásnál a politikáé lesz a végső szó, elvégre bizalmi termék.

No de holnap jön a svéd mini. elnök, és kb holnap ilyenkorra már okosabbak leszünk legalábbis a Gripenek jövőjét illetően.
Zoli 720888 2024. február 22. 16:03
Válasz erre
Szia,

Nem zárom ki, de a két hajtómű és a kategória miatt nem tartom valószínűnek.
z
ssanyi 720881 2024. február 22. 12:12
Válasz erre
Üdv!

Nem lennék meglepve ha egyszercsak kiderülne hogy ilyenek fognak megjelenni a ligerőnkben.
Tudom hogy még nincsenek bevethető állapotban, még kell pár év, de reális lehetőségnek tartom.
www.jetfly.hu/katonai-tipusok/levegoben-az-otodik-generacios-torok-kaan
Zoli 720359 2024. február 9. 16:42
Válasz erre
Joci.kun 712396 2023. augusztus 21. 07:45
Válasz erre
Szia !
https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III#/media/F%C3%A1jl:Ald3.jpg
Sennás 712305 2023. augusztus 17. 17:24
Válasz erre
dkp 699613 2022. augusztus 26. 18:49
Válasz erre
Üdvözlet!

Segítséget szeretnék kérni (remélem jó helyre írok) a következőben:

Az ÖFFAG Albatros D.III 153 sorozatú gépek motorburkolata leszerelhető volt-e,
(gondolom a karbantartás végett igen) és hogy nézhetett ez ki leszedve?

Kiss József gépét szeretném elkészíteni, de úgy, hogy a motorból is látszódjék valami.

Köszönettel várom az információkat!
dkp
badgo 693203 2022. február 18. 19:25
Válasz erre
Szia!

A 1965 júniusi dunai árvízről van 4 sorozat fotó meg egy 66-os jégzajlásról. Valami ujságíró hagyatékából lehet, a pécsi vásáran vettem. Sajnos csak ennyit, mert nem volt több pénzem én meg a vízügyön dolgozom. De tucatjával a volt Kádár kori magyarországról mindenféle események fotói. Előhívom, meglátjuk milyenek, aztán kaphatsz a másolatból.

Üdv,

robi
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.