/ Fórumok /

MIG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190.
ambasa 371085 2009. november 21. 20:21
Válasz erre
Üdv!

1982. április 2. piros 45 o.sz. MiG-21bisz (75B) gy.sz. 75014699

A forrás természetesen Vándor Károly: Soviet Air Force in Hungary and Austria 60. oldal

TG
búza 371084 2009. november 21. 16:15
Válasz erre
Jó kérdés, majd Vándor Karcsi következő könyvéből kiolvasom. Én már csak a romokat láttam a PG. udvarán. Valamikor az érdi előtt lehetett nem sokkal, kb. egy éven belül. De az érdit sem tudom dátumilag.
Figaro 371083 2009. november 21. 15:56
Válasz erre
Mikor és hol történt a dunaújvárosi eset?
búza 371081 2009. november 17. 05:40
Válasz erre
A Dunaújvárosin AB tartó volt + kezelődoboz is. A sört majd megbeszéljük!
mirazsmarci 371080 2009. november 16. 22:29
Válasz erre
Helyesbítek: a bal oldaliban :)
mirazsmarci 371079 2009. november 16. 22:23
Válasz erre
A 18-ast még a Taszári Repülőnapon fotóztam le 92-ben, akkor még nem voltak rajta század-meg ezredjelvények. Később felkerültek a Sámán századjelvények. Az jobb oldali oldalszámban, a 8-as közepén viszont taszári javítós matrica van.
vandork 371078 2009. november 16. 21:14
Válasz erre
bocs, így jár, aki gyorsan gondolkodik, és még gyorsabban az elküldés gombra kattint.
így helyes: "mindkét általad említett lezuhant gép..."
bár, ahogy olvasom, nem ez az egyetlen gépelési hibám...
vandork 371076 2009. november 16. 21:12
Válasz erre
Mindkét általad lezuhant gép Bisz volt, ezekeknek még a gyári számai is megvannak, mindkettő 75-ös volt. (a könyv 2. kötetében lesz a lista az ismert balesetekről, amik itt történtek. eddig 140 baleset és kataszttrófa ismert, alakulat, pilóta, oldalszám, géptípus, gyári szám, stb.)

A tököli ezred 1981-ben kezdte az SzMT-t lecserélését biszekre. így a hibridek is távoztak, Rigába kerültek. Az ottani múzeumban lévő SzMT-k ex-tököliek.
A sörözés és elemezgetés együtt nagyon jól hangzik:)

Karesz
búza 371075 2009. november 16. 21:01
Válasz erre
Az első Mo.-on nagyjavított UM, PG.-s festéssel és pápai jelvényekkel. Győnyörű, a PF után a legszebb típus! Szerintem.
romeo 371074 2009. november 16. 20:52
Válasz erre
photo_42309
photo_42309

Zeltweg 1997.
búza 371073 2009. november 16. 20:35
Válasz erre
Szia Karesz!
Pont a te könyved indított el a nyomozásban. Két nap alatt olvastam ki, csak így volt időm, egyébként le sem tettem volna! Nagyon várom a folytatást, meg a színes képeket! Azt hiszem, valamikor le kellene ülnünk Veled, a "tudósokkal", meg pár száz fotóval és egy - maximum öt - sör mellett elbeszélgetni erről a típusról. Ki mit tud?
Pl. arról, hogy vagy a Dunaújvárosnál, vagy az Érden leesett gépnek mi volt a típusa, mert hogy valamelyiknek a kettő közül perforált Mach-kúp gyűrűje volt, mint a BISZ-eknek az biztos! Ezt nem nagyon látszik egy SMT fotón sem, de a BISZ lokátor pl. igen. Szóval ilyenekről kellene beszélgetnűnk egy szélesebb fórumon, mondjuk M.L. bevonásával, meg persze még akit gondolunk abból a körből(is).
Karesz!
Ha gondolod magánban megtalálsz, csak a címem vége megváltozott @hdsnet.hu-ra.
Üdv: Búza
vandork 371072 2009. november 16. 19:50
Válasz erre
Sziasztok!

Búza, szia!:) rég találkoztunk, RBK-n nem tudtunk beszélgetni, majd decemberben:)
A most megjelent könyvemben (Légierő társbérletben) írok erről a dologról, a "hibridekről".
beszéltem tököli szovjet műszakiakkal, s náluk egy század púpos SzMT volt, és két század bisz-tartályos SzMT. A könyvben szereplő fotókon is látszik, hogy pl. a tököli 32-es gép bisz-gerinces, de MF-orrgyűrűs volt. Ugyanakkor a 31-es gépben pl a hajtómű R-25 volt, ugyanakkor szintén MF orra volt. A gépkönyvekben kivétel nélkül 50-es típus volt. S sok információval ellentétben pl. a tököli bisz-gerinces SzMT-ket nem utólag építették át, hanem már a gyártósorról úgy jöttek le. Tökölre a két alváltozat egyszerre, egy időben érkezett.
búza 371071 2009. november 14. 21:27
Válasz erre
Sziasztok!
Visszaolvastam és megállapítottam, hogy tegnap tényleg jobb lett volna előbb aludni menni!
Szóval pontosan: Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani.
Helyesen: A BISZ-en azért volt a kerék küllő nélküli, mert a fékben egy álló és egy forgó résszel több volt. Tehát a második mondat a fékre vonatkozik.

Lacy!
Elkezdtem a témával kacsolatban a képek meg az irodalom nézegetését és mindent találtam, sőt mindennek az ellenkezőjét is!
Nagyon feltételes módban mondanám a következőket:
Az SMT-t valószínűleg az MF alapjára (orr-gyűrű, lokátor, kerék, hajtómű R13-300)csak nagy gerinctartállyal kezdték építeni. A gerinc miatt nagyon le volt árnyékolva az oldalkormány, ezért áttértek és átépítettek a BISZ gerinctartályára. Viszont szinte az összes lehetséges keverékét megtaláltam a külső ismertető jegyeknek. BISZ lokátor-MF orr-gyűrű, küllős és teli kerék - ezt az utóbbit lengyel MF-en is -, R25-ös hajtómű MF orr-gyűrűs gépben, BISZ és púpos tartályok a fentiekkel keverve, stb. Szóval bennem egyenlőre teljes a homály. Jelenleg az orosz oldalakat túrom, csak a nyelvet nem értem, maradnak a képek.
Üdv: Búza
Topi 371070 2009. november 13. 23:07
Válasz erre
Hali!
Valamikor a hetvenes évek elején augusztus huszadikai légi és víziparádén láttam
még repülni Mig 21 74-es tipust repülni a Parlament előtt, meg Mig 15-öst is...
Vajon ezekről a dolgokról fellelhető valami fotó? Egy kis nosztalgia...
Topi
ja meg Delfin is volt, meg Mi 1 heli!
Lacy 371069 2009. november 13. 21:53
Válasz erre
SMT
SMT

Szia Búza,
ezt a gépet (amiről lejeb a képeket felraktad) gyönyörűen felújították.

Állítólag 1971-ben került a németországi 296. ezredhez, majd a nyolcvanas évek elejéig repült a Altenburg-Nobitz repterén, amíg az ezredet Mig-27-esre át nem fegyverezték. A nyolcvanas évek közepén állították ki.

Itt ott vérre menő vitákat folytatnak a neten, hogy R-13-as, vagy R-25-ös hajtóművet építettek be ezekbe a gépekbe. Itt a fotó valóban R-25-ös látszik, de lehet volt R-13-as szériája is a típusnak.
búza 371068 2009. november 13. 20:22
Válasz erre
Természetesem az apcsolat az kapcsolat! Megyek aludni, úgy látom ideje!:-)
búza 371065 2009. november 13. 20:14
Válasz erre
MiG-21SMT_52_20030225A
MiG-...
MiG-21SMT_52_20030225E
MiG-...
MiG-21SMT_52_20030225O
MiG-...
MiG-21SMT_52_20030225U
MiG-...

Sziasztok!
Most találtam az SMT témához. Púpos gerincű SMT széles orr-gyűrűvel és nagy szesztartállyal, a kabin mögötti lemezen viszont másutt van a dudor (lejjebb) mint a BISZ-en. A hajtómű R-25. Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani. Az küllő nélküli "teli" fellni. A lokátor - a Mach-kúpot tartó gyűrű meg a szesztartály alapján - a BISZ-é. Jó lenne ezzel apcsolatban egy kis fényképes homálytizedelelés, már ha van valakinek a témában!
Üdv: Búza
Monox 371064 2009. november 13. 20:14
Válasz erre
Szabadon letölthető FLV Player. FLV - Flash videó, ez is egy filmformátum, konvertálni lehet.
búza 371063 2009. november 13. 19:57
Válasz erre
Mi kell a megnyitáshoz, mert nálam nem műxik!
zoli1989 371062 2009. november 12. 14:06
Válasz erre
Közben mégis megtaláltam.
wbandi.extra.hu/videok.html

Felszállás 03 nevű videóban van benne az oldal jobb oldalán saját készítések menüpontban.
zoli1989 371061 2009. november 12. 14:00
Válasz erre
Szia!

Az a baj hogy már nem emlákszem rá. Több magyar gép is van benne, köztük az 1904-es. Háttérben lengyel MiG-21-esek is vannak, illetve egy LOT An-26 is száll le.
Monox 371060 2009. november 12. 13:54
Válasz erre
Levixére gondoltam, és arra, hogy lehet valóságalapja, lévén a törzs-orrészt mindig jobban takarják mint bármely más résézt a gépnek, és így az évek alatt előfordulhat elszíneződés...
búza 371059 2009. november 12. 08:32
Válasz erre
Szia!
Hol találtad a 1904-ről a videót?
Üdv: Búza
zoli1989 371058 2009. november 11. 18:52
Válasz erre
MiG_21bis_1904_LHTA_001
MiG_21bis_1904_LHTA_...
MiG_21bis_1953_LHTA_002
MiG_21bis_1953_LHTA_...
MiG_21bis_2098_LHTA_003
MiG_21bis_2098_LHTA_...

Sziasztok!

Kösz a válaszokat, észrevételeket :)
Humbrol lakkal lakkoztam. Ez már így marad. Revellel kellett volna, az adott volna egy kis selyemfényszerű árnyalatot. De sajna azt nem sikerült beszereznem.
De van olyan fotó is, amin mattabbnak tűnik a szín (igaz ez nem az 1904-es gép)

Az RSzBN-t én szürkésnek találtam fotók alapján, a szolnoki múzeum szürke MiG-23-asán is szürke az RSzBN, illetve ahogy néztem a PG-s festésűeknél meg kék (Cápetinél meg sárga)

Az orrgyűrűt azért nem festettem le, mert szürke. Csak egy nagyon-nagyon keskeny ezüst sáv van, csak egész közeli fotókon lehet látni. Én végül is úgy döntöttem hogy ezt az egyet most elhagyom, mert ha elcseszem a festést nagy gáz van, mivel a szürke kevert szín, és már nem is maradt elég a javításra sem...

A futószárra én is gondoltam mi legyen. Végülis búzára hallgattam, szerinte az akna és a futók kb. egyszínűek voltak a géppel. Sok fotót nézegetve nekem is kb. ez jött le, ezért lettek kb. a géppel egyszínűek.

Van egy rövidke videóm, valamelyik internetes oldalon találtam. Na abban van az 1904-es gép csillag felségjellel, de PG zöld-barna-kék festéssel.
Monox a makettre gondoltad vagy Levix képére ? Mert az enyém egyenletesen szürke.
Monox 371057 2009. november 11. 18:02
Válasz erre
Lehet, hogy csak a fotó csal, de ez a gép úgy néz ki a képen, mintha hátrafelé tartva egyre inkább veszít a kékségéből a szürke szín. A farokrész már egy egészen más színt mutat.
Tibcsi 371056 2009. november 11. 16:56
Válasz erre
Bocs, akkor rosszul emlékeztem...
Levix 371055 2009. november 11. 15:55
Válasz erre
Tibcsi 371054 2009. november 11. 11:13
Válasz erre
Még egy javítható (és javítandó) dolog: a barnás színre eloxált orrgyűrű is sokat dobna a látványon. És az RSzBN (?) antennák is alu színűek. :)

Ezek tényleg csak apróságok... :)
búza 371053 2009. november 11. 10:04
Válasz erre
Szia zoli19894
Legyen a folytatás a 1904 PG.-s zöld barnán! Amúgy nagyon szép!
Üdv: Búza
Daala 371052 2009. november 11. 08:54
Válasz erre
Szevasz!
juge75 371051 2009. november 11. 08:54
Válasz erre
Valóban, ez a bevonat nem igazán mattult ennyire.
Így igaz, repült.
Amúgy. szia Daala!
Daala 371050 2009. november 11. 08:33
Válasz erre
Igen, repült.
Tibcsi 371049 2009. november 11. 07:43
Válasz erre
Szép lett a 21-esed, bár nekem kicsit "döglöttnek" tűnik így matt felülettel. Szerintem egy réteg félfényes lakk kicsivel "élőbbé" tenné.

Még egy észrevétel: tudom, hogy úgysem fested át, de a futószárak szerintem valamivel sötétebb szürkék, mint a sárkány.

Tényleg: repült egyáltalán a 1904 zöld-barna kamóval?
zoli1989 371048 2009. november 10. 22:52
Válasz erre
_IGP6138
_IGP6138
_IGP6144
_IGP6144
_IGP6146
_IGP6146
_IGP6147
_IGP6147

Na a mai nap elkészült a MiG-21-esem.

(Viszont már töröm a fejem mi legyen a folytatás, 1904 zöld-barna-kék színekben, vagy végre egy szép ezüst 21F-13, esetleg MF :-) )
romeo 371047 2009. november 10. 20:09
Válasz erre
photo_42190
photo_42190

Zeltweg 1997.
Monox 371046 2009. november 10. 00:18
Válasz erre
mig23papa 371042 2009. november 9. 13:57
Válasz erre
Monox

Hogy hívják ezt a fickót az iwiw-en?
Monox 371041 2009. november 8. 22:37
Válasz erre
Részletekkel csak a leírtakkal szolgálhatok. Azt én se gondolom, hogy a levegőben vitte ki a gépet Jenkihonba. Igazából csak azt tudom mondani, hogy keressétek meg az iwiw-en ezt a fickót és érdeklődjetek nála. Én régen nem kérdeztem meg, hogy hogyan vitte át a nagyvízen, de biztosan erre is tudna válaszolni.
búza 371040 2009. november 8. 20:17
Válasz erre
Szia Monox!
Hova repült el a 1602-es? Mert hogy az USA-ba nem az biztos. Póttartály nélkül max. 1 óra 5 percet tudott takarékos üzemmódon, az kb. 700km. Ha pótos is volt rajta max. 10 perccel hosszabb, mondjuk 800 km. A legmerészebb könyv is 1400 km-t ír hatótávra.
Üdv: Búza
Monox 371039 2009. november 6. 13:10
Válasz erre
Nem hoax. Ez a téma már egyszer előkerült itt a fórumon, kb. 1-1,5 éve. Akkor kaptam egy tippet, hogy a kecskeméti KÖRÜ-ben keressem fel Kurilla Tibort esetleg tud válaszolni, hiszen aktívan részt vett a gépek "selejtezésében". A iwiw-en dúrtam elő a pasast és több levélváltás után került hozzám az, amit az 1602-esről (és közvetve a többiről) írtam. Innen gondolom, hogy a többi gépnek is múzeumi kiképzése lett volna, lévén lemarták a festést és gyönyörűen rendbe rakták őket - hogy aztán szétvágják lángvágóval...

Fel biztos nem darabolták a (1)602-est, erről már került volna elő fotó. Mindegyikről van egyébként.
Nyugger 371038 2009. november 5. 20:17
Válasz erre
Szia Búza,

Most is mükődik... volt egy kis szerver ill. HDD elhalás, aztán szerver karbantartás. Megjelentek infók, de az mind sületlenség volt. Manó egy kicsit módosított az alapokon de minden változatlan. A kecskeméti MiG-29-es anyaghoz méltó helikopteres anyag jön hamarosan! Apropó, mi a véleményetek erről a Jurassic parkos anyagról -Airbase visit/Kecskemet 2009.07.13- ? Nem voltunk babonásak, és kaptunk engedély is...
búza 371037 2009. november 5. 19:50
Válasz erre
Szia Nyugger!
Hová lett a Hunavia?
Üdv: Búza
Nyugger 371036 2009. november 4. 22:04
Válasz erre
Hali,

Egy biztos a KRÜ 1994-ben 9 db MiG-21PF-t vágott szét, hogy ez előtt kinek mi volt az elképzelése az eladásokkal azt ma már nehéz kideríteni. Beszólhattak az oroszok is, az körkörös Lajos bácsi is a 'kereskedöknek', vagy egyszerűen az akkor divatos /volt VSZ szinten/ CFE megsemmisítésben mi is villogtunk egy jót.
Az oldalszámok átváltozás így igaz.
búza 371035 2009. november 4. 21:15
Válasz erre
Szia Nyugger!
A többi részlettel - ami itt a 4110-es hozzászólástól téma - mi a helyzet?
Üdv: Búza
Nyugger 371034 2009. november 4. 21:08
Válasz erre
Szia Monox !
'Tudom a képen 602-es oldalszámú gépet eladták az USA-ba repülőképesen, olyannyira, hogy a vevő előtt két felszállást is végrehajtottak vele, mielőtt saját maga repült volna el vele Kecskemétről.'
Ez valani urban legend, hoax ?
Ha csak az akkori légijogot nézem akkor is több sebből vérzik a dolog. Szerintem is feldarabolták ezt a gépet bár fotóm még nincs a végső állapotáról!
A 4418-s UTI eladásakor repült a vevő, oktató rgv.-l Kecskeméten, aztán szépen szétszedték, bedobozolták és hajón elszállították az USA-ba, de ez egy másik történet.
búza 371033 2009. november 4. 20:07
Válasz erre
Szia Monox!
A hiteles választ nem tudom, de az biztos, hogy csak a 1601-en van régi festés.
A 1602 Horváth Balázs infója szerint szét lett darabolva, pedig az ő honlapján is szerepel 602-es számmal. Jó lenne tudni, valójában mi történt velük?
Ha lesz időm bogarászni megpróbálok utánanézni.
Üdv: Búza
búza 371032 2009. november 4. 19:53
Válasz erre
terep festések 007
terep festések 007
terep festések 008
terep festések 008

Én ezt!
Monox 371031 2009. november 4. 19:45
Válasz erre
Ez egy kérdést okvetlenül felvet bennem.

A 1514,1602,509,510 gépek mind terepszínűek voltak. Itt meg kifejezetten jó állapotú lemezszínű gépnek tűnnek. Mindet el akarták adni, hogy kívlűről rendbehozták őket? Ami után mentek a lángvágó alá?
Tudom a képen 602-es oldalszámú gépet eladták az USA-ba repülőképesen, olyannyira, hogy a vevő előtt két felszállást is végrehajtottak vele, mielőtt saját maga repült volna el vele Kecskemétről.
Egy éve az 1603-ast egy USA béli aukciós honlapon árulták eredeti magyar kamóval 15000$-ért.
migi 371030 2009. november 4. 19:28
Válasz erre
És te melyiket is vitted haza emlékbe ?
búza 371029 2009. november 4. 17:50
Válasz erre
Ja. még valami. Külföldi múzeumoknak, magánszemélyeknek eladásra, ajándékozásra, cserére előkészített gépek lehettek.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190.