|
20230723_184401
|
|
20230723_184358
|
|
20230723_184355
|
|
20230723_184346
|
|
20230722_113813
|
|
20230704_214415
|
|
20230704_204652
|
Sziasztok!
Némi haladás az Akagival. Sajnos egyébb teendők miatt nagyon kevés időm van rá, pedig rettentően élvezem az építést.
Sebi, nagyon szép lesz a hajó és 3D printelt Yamato kiegészítők gyönyörűek!
Üdv,
Batka |
|
|
|
|
2h
|
|
1 h
|
Sziasztok
Projekt 1125 típusú szovjet folyami/partközeli ágyúnaszád, második világháború. Zvezda 1:350 wargames cuccból, némi tuninggal. |
Az Akagi nagy falat, de úgy látom, megvannak a hozzávalók.
Sikeres építést! |
Sebi, az ötlet remek! Mikor meséltél róla, már akkor tetszett.
Kíváncsian várom a folytatást! |
|
Imádom a what if dolgokat!
Az elsüllyedt Arizona mellett mondjuk jól mutatna... |
|
battleship A-150
|
|
272262231_3789543440...
|
Szia!
Köszönöm. Majd még teszek fel képeket. A kész makettről egyenlőre csak a mellékelt képet találtam a neten. Én majd igyekszem egy kicsit jobban feltuningolni. A sztori pedig nem lesz túl bonyolult. Egy horgonyzóhelyről fog szólni, Pearl Harborban, 1947-ben. |
Jók lettek ezek az ajtók!
Kíváncsivá tettél mind az építéssel, mind az alternatív történelemmel kapcsolatban! |
|
Atika, Johnie,
köszönöm szépen! |
Áh! Döbbenetesen jól néz ki!
Emelem kalapom, aziránt is, hogy ilyen kis lépték mellett is jelentős részletességgel tudtál építeni.
Részemről csillagos ötös! |
|
Ez fantasztikus!
Világszínvonal és még azon is túl! Gratulálok! |
|
mws27
|
|
20230410_222201
|
|
20230410_222321 (1
|
|
20230410_222345
|
|
20230415_130443
|
|
mws28
|
|
mws1
|
|
mws2
|
|
mws3
|
|
mws4
|
|
mws5
|
|
mws6
|
|
mws7
|
|
mws8
|
|
_DSC6506
|
|
mws20
|
|
_DSC6508 (1
|
|
_DSC6509
|
|
mws30
|
|
DSC_8230
|
|
DSC_8231
|
|
DSC_8232 (1
|
|
mws33
|
És most néhány szó és kép a diorámáról:
Íme az elkészült diorámám, mely a Barham és Valiant csathajókat és az őket kísérő Griffin rombolót mutatja be 1941 november 25-én, mielőtt a Barhamot végzetes torpedótámadás érte az U-331 részéről. A hajók több mint hét évig készültek, elsősorban mert költözésem miatt jelentős késedelmet szenvedett a Barham építése. Korábbi bejegyzéseken részletes leírás alapján nyomon követhető mindhárom hajó építése.
A diorámán a hajókat a valóságosnál egymáshoz lényegesen közelebb helyeztem el, mert kiegyensúlyozott megjelenésű és kezelhető méretű alkotást kívántam készíteni. Felhívnám a figyelmet a Valiant “A” lövegtornya mellet egy kamera körül állók kis csoportjára – éppen forgatják a Barham elsüllyedését megörökítő, híres filmet, mely a YouTube-on megtekinthető. A dioráma a következő módon készült: Az hajók pozícióját még építésük előtt határoztam meg, és lyukakat fúrtam az alapba az őket rögzítő csavarok számára. Miután az utolsóként elkészült Griffin építését befejeztem, nekifogtam a a víz elkészítésének. Volt Magic Sculpom, amiről azt hittem, elég lesz. Mivel még nem dolgoztam vele, csak a víz készítése közben derült ki, hogy nem tudom vele befedni a teljes felületet. Kétségbeesetten kezdtem keresgélni, honnan szerezhetnék még, mert már csak pár nap volt hátra a Móvári versenyig. Végül egyik barátomtól kaptam egy kisebb adagot, majd, mivel ezzel együtt is csak a felület kb. kétharmada volt befedve, Milliputra váltottam, mert ezt tudtam hirtelen beszerezni egy másik barátomtól. Ezért a kétféle szín. Miután a két komponenst összekevertem, vékony rétegben kiterítettem az alapra. Ezután vizet bőven használva, egy kanalat és egy kisolló nyelét belenyomkodva előállítottam a textúrát. A hajók helyét kihagytam. Jól jött, hogy nem sikerült egyenletes vastagságú vizet készítenem: a csatahajók, különösen a Valiant, “belefúrják” az orrukat a vízbe - ez jellemző volt a Queen Elizabeth osztályra. A felületet lealapoztam, majd kék árnyalatait fújtam rá egy csipetnyi zölddel. Világoskék csíkokat fújtam a hajók helye köré, ez jeleníti meg a felkavarodott vizet. A hullámtarajokat finom ecsettel fehérre festettem egyenként, ez igen hosszadalmas és fárasztó műveletnek bizonyult. Ezt követően akril gélt “pacsmagoltam” a teljes felületre, így adva meg a végső, harmadik réteg textúrát. Ezután a hajókat az alapra csavaroztam, és a körülöttük levő hézagot akril géllel töltöttem ki. Utolsó lépésként papírzsebkendőből egy réteget tépkedtem formára és ragasztottam akril géllel átitatva a hajók orra mellé két oldalra, ezzel megjelenítve az orrhullámot. Végül úgy mentem el Móvárra, hogy előző éjjel szemhunyásnyit sem aludtam, mert a dioráma csak reggel fél hatra lett kész… |
Willi, mati, dani416, Johnie, köszönöm szépen!
Willi, külön a fotózásokra készült a félméteres toll :)
mati, hát, évtizedes gyakorlatom van az 1:700-as méretarányban...
dani416, igaz, nincs kutya, pedig az egyik, legénység tagjait tartalmazó maratásban megtalálható.
Majd legközelebb...
Johnie: mindjárt! |
Eszméletlen jól mutat a vízen!
A három hajó egy időben, egy diorámában mikor lesz látható? |
Ebben a méterben már csak a kabalakutya hiányzik a fedélzetről, hogy teljes legyen az agybaj, na meg egy mikroszkóp, hogy látni is lehessen mindazt, amit összeraktál. Még jó, hogy ilyen jó képeket készítettél, mert szabad szememmel semmit nem látnék belőle. Tudom, ezért van a szemüveg, de ehhez már az se elég. Nem semmi a munkád! |
Na ez a számomra felfoghatatlan kategória. Hogy a p...ba tudtad ezt ilyen méretben megcsinalni? Apám, ez fantasztikus! |
Szia!
Gyönyörű munka. Hol szereztél ilyen óriási tollat? |
|
Batka, köszönöm szépen!
Valóban gyorsan kész lett, de ez azzal járt, hogy öt hónapon át, sok mindent elhanyagolva szinte minden nap dolgoztam rajta valamennyit, és még így is csak úgy lettem kész a diorámával, hogy előző éjjel egy percet sem aludtam...
A koreaiak nagyon szigorúan pontoztak, rengeteg időt fordítottak a zsűrizésre, de lehet, hogy le kellett volna ellenőrizni a munkájukat... |
Szia!
Szép lett ez is, és most egész gyorsan készen is lettél vele :)
Az egész dioramat volt szerencsém megnézi Móváron, nagyon impozáns. Az éremnek pedig külön nagy-nagy gratula!
Mellékesen elég érdekes eredmények születtek hajóban, mintha a koreai delegáció nem lett volna a toppon...
Üdv,
Batka |
|
20230319_161300
|
|
20230319_161315
|
|
20230328_013439
|
|
20230328_013507
|
|
20230410_105657
|
|
20230410_105806
|
|
IMG_1187
|
|
20230419_234746
|
|
20230419_234541
|
Jelentem, elkészültem a Griffinnel (aki volt Móváron, láthatta, hogy a dioráma is kész lett, erről képeket később teszek fel).
Itt a leírás befejező része.
Nehéz volt megtalálni a megfelelő maratott korlátot: a brit rombolókon a Royal Navy modern hajóin láthatóhoz hasonló, egyenetlen függőleges osztású korlát volt, ezt pedig nem tudtam az általam preferált GMM Gold Plus-szal megoldani, lévén, hogy nincs ilyenjük. Csak néhányan kínálnak ilyen típusú maratott korlátot. Vettem is kétfélét, de a Big Blue Boy-félét túl alacsonynak, az EV Model termékét túl vastagnak találtam.
Végül arra kényszerültem, hogy a WEM Tribal-osztályú rombolókhoz kiadott készletét dézsmáljam meg. A képeken ez látszik, no meg a vékony rézrúdból kialakított árbócok a Master Model esztergált réz keresztrúdjaival. A legénység 62 tagját készítettem el az Eduard, FlyHawk, Lion Roar és Five Star maratott készleteiből csemegézve. Törzsüket pillanatragsztó-géllel vastagítottam meg, és a részleteik kifestése után elhelyeztem őket a harckészültségnek magfelelően a fegyverzet elemei körül, valamint a parancsnoki hídon. A hajó parancsnoka a székében ücsörög, egy matróz pedig az előárbóc kosarában kémleli a láthatárt. A kötélzet lycrából (jelzőzászlók kötelei,antennák), húzott szálból (árbóc-, és kéménymerevítő huzalak, illetve Caenisből (másik árbócmerevítők) készült. A szigetelőbólyákat és a blokkokat egy-egy csepp faragasztóval imitáltam.
A haditengerészeti lobogó a Hawk Graphics, a jelzőzászlók a Five Star matricái. Alufóliára ragasztottam, világosszürkével átmostam őket, és “szélben lobogó” formára hajtogatve kerültek a helyükre.
Ezzel befejeződött a Griffin építése. Mivel siettem vele, hogy kész legyen a dioráma Móvárra, nem sok képet készítettem róla. Kettőn a majdnem kész vízen látható. Hamarosan a kész diorámáról I teszek fel fotókat. |
|
IMG_1161
|
|
IMG_1162
|
További részletek, mint a 3 inch-es légvédelmi ágyú, illetve némi korlát is látható ezeken a valamivel jobb minőségű képeken. |
|
Gratulálok, Sebi Mester! |
|
333920282_1260285844...
|
Ez még lemaradt :) |
|
Szia és köszönöm! nagyon szép az Árpád, értékes és különleges a saját építés miatt!
A víz megoldása is igen érdekes, hatásos. |
|
335339557_6617268126...
|
Sziasztok!
Látom gyűlik az anyag Móvárra és ismét színvonalas darabok lesznek. Gratulálok uraim, csak így tovább! Én egy friss hírt szeretnék megosztani veletek, amit a facebookon láttam. A Flyhawk újabb gyönyörű kitet adott ki. Ha ezt így folytatják, akkor a végén a Tamiya bedobja a törölközőt :) |
Eszméletlen! Motiváló! Gratulálok! |
|
Kedves Szabi, az a helyzet, hogy a vízkészítésben te vagy a mester. Remélem, sikerül valami hasonlóan hatásosat alkotnom. |
Szia!
Nagyon szép lett a festés! A diorámára is nagyon kíváncsi vagyok, főleg, hogy a vizet hogy valósítod meg. Sajnos én idén nem tudok menni a Mosonshowra, pedig ezt (is) élőben szívesen láttam volna... |
Köszi Batka!
A titok: novemberben kezdtem hozzá, és még nincs kész, de Móvárra el szeretném készíteni a teljes diorámát a három hajóval. |
Szia!
Egész gyorsan megvoltál most ezzel a hajóval, pedig a kidolgozottság szintjéből szokásodhoz híven nem adtál le :)
Szép munka!
Üdv,
Batka |
|
|
IMG_1136
|
|
IMG_1137
|
|
IMG_1138
|
|
IMG_1139
|
|
IMG_1140
|
|
IMG_1141
|
|
IMG_1142
|
|
IMG_1143
|
|
IMG_1144
|
|
IMG_1146
|
A festésről: először úgy gondoltam, hogy az Alan Raven ‘Warship Perspectives’ című munkájának első kötetében szereplő ábra szerinti diszruptív kamuflázzsal látom el a hajót. Ez jól passzolt volna a dioráma másik két szereplőlének, a Barhamnek és Valiantnek a festéséhez. Az építés során azonban ráakadtam egy robgizlu nevű felhasználó makettjére a britmodeller.com-on. Ő az Atlantic Models 1:350-es HMS Glowwormját építette meg Griffinként. A beszámolója igen hasznosnak bizonyult számomra. Rájött, hogy a Griffin nem viselhette a Raven-féle könyvben bemutatott kamuflázst a kérdéses időben. Sokkal valószínűbb, hogy a hajótörzs AP507A sötétszürkére, a felépítmények AP507C világosszürkére voltak festve, ezért magam is ezt a festést választottam. Találtam egy gyenge minőségű, szemcsés fényképet a hajóról, ami szerintem 1941-ben készült. Ezen a fenti kamuflázs látható hamis orrhullámmal, és az első kéményen egy, a hátsón két csíkkal. A csíkok színe biztosan nem tudható, de az internetről nyert, bizonyos információk alapján vörösre szavaztam. A fedélzet színei tekintetében találgatni kényszerültem. Alapszínként Humbrol 87-est választottam, a Semtex-szel borított részekre Humbrol 92. Az utóbbi bevonat (nem azonos a robbanóanyaggal) eredetileg világos krémszínű, de gyakran színezték. Miután sok makettet megnéztem, különös tekintettel Norman Ough munkáira, a sötétszürke mellett döntöttem. A fedélzeteket lefújtam H87-tel, majd maszkolás után H92-vel. Utólag nézve fordított sorrendben könnyebb lett volna a maszkolás. A fekete (valójában nagyon sötétszürke) részek következtek, majd a hajótörzs 507A színe (kissé világosított WEM festék). Ezt követte a hamis orrhullám felfestése és a fedélzeti felszerelések finom ecsettel, WEM 507C-vel való kifestése. A hajó oldalán és tatján látható azonosító számok a kit eredeti, módosított (H37-ről H31-re) matricái, a merülést jelző Plimsoll jelek a Five Star matricakészletéből valók. Minden matrica alá és fölé egy-egy réteg fényes lakk került. Némi maszkolás után WEM 507C-t fújtam a felépítmény összes komponensére. A kémények csíkjainak megjelenítésére a német TL matricákat használtam Jim Baumann javaslata alapján – köszi, Jim! Élénkvörös színüket később tompítani szándékozom. Miután az apró részleteket kifestettem: barna névtábla, fekete csönű légvédelmi ágyúk, sárgaréz (ebben a léptékben arany) kompaszházak, oldaljelzők, az előárbóc fehér felső része, a festést késznek nyilvánítottam, következtek az effektek. |
|
335057397_2580515632...
|
Sziasztok!
A Facebookon láttam egy hajós csoportban. Bár még csak egy plakát, de azt írják, hogy az idén már megjelenhet. |
Csigusz, igen, közvetlenül a gyártótól rendelem a Micro Master cuccokat. |
|
Kedves zs180!
Én is csatlakozom az előttem szólókhoz, engem is érdekel egy ilyen "kis" hajó építése, főleg mivel én is most két első világháborús C osztályú torpedónaszád rombolót építek. Illetve azt szeretném tőled kérdezni, hogy a Micro Master termékeket honnan rendeled? Közvetlenül a gyártó honlapjáról? |
|
Szia Sebi!
A dilemmát az okozza, hogy a super-hobby felrakta mindkét készlet összeállítási utasítását, és azok teljesen megegyeznek. Látszólag az alkatrészkeretek is azonosak. Ezért nem értem az árdifferenciát. |
|
IMG_1118
|
|
IMG_1119
|
|
IMG_1123
|
|
IMG_1126
|
|
IMG_1114
|
|
IMG_1121
|
|
IMG_1116
|
|
IMG_1120
|
|
IMG_1127
|
|
IMG_1134
|
|
IMG_1122
|
|
IMG_1117
|
|
IMG_1128
|
Egy kartonlapra maratott ládákat, ferde korlátokat, kötéldobokat, merevítőket és darukat, valamint saját készítésű szemaforokat ragasztottam ideiglenesen a festés megkönnyítése végett. Egy másik kartonon a két Vickers 12,7 mm-es gépágyú, a két 20 mm-es Oerlikon , meg két vízibomba-vető (Flyhawk maratás), vízibomba-tároló állvány, tat-állványzat (WEM maratás), saját készítésű füstgenerátorok és két nagy, bonyolult szerkezetű csörlő (ez is saját kezűleg készült), illetve két “paraván” (aknamentesítő eszköz) és néhány kisebb daru látható.
A feketére festendő alkatrészeket külön gyűjtöttem: konyhakémények, távmérő és vízibombák. Egy másik kartotonon látható (alig, mert nem lett jó a fénykép) a parancsnok széke, melyet maratott korlátdarabokból tákoltam öszze és PVA-val vontam be. Néhány evező és tartalék kormányállás felszerelése is megtalálható itt. Két kis táblácskát készítettem ólomfóliából, melyekre apró, maratott betűkből (Artist Hobby) kiraktam a hajó nevét.
Két 27 láb hosszú bálnavadász csónak és egy 25 láb hosszú, gyors motorcsónak tartozott a hajó felszereléséhez. Előbbiek az Admiralty Model Works termékei, míg az utóbbit a WEM elnagyolt műgyanta alkatrészéből alakítottam át, felhasználva a Tetra Queen Elizabeth készletéből megmaradt maratást. Szeretek kis csónakokat fabrikálni, de sajnos nem tudok olyan szépet alkotni, mint a Micro Master, úgyhogy szinte bizonyos, hogy a jövőben ezeket fogom használni, akárcsak a képen néhány, offszetlemezből készült alacsony mellvéd társaságában látható hat kis mentőtutajt (Carley float).
Az árbócok különféle vastagságú réz rudakból (Albion Alloys) készültek, és a Master Model réz keresztrúdjait ragasztottam rájuk. Az előárbócon levő “varjúfészek” a kit elvékonyított falú, de így is kissé túlméretes, műgyanta alkatrésze.
A gun directorra csak néhány maratott alkatrész kellett, hogy alkalmasnak tűnjön feladata ellátására.
A 4,7 inch-es készenléti lőszer megjelenítésére szétvágott maratott kapaszkodót használtam, melyet eredeti rendeltetésére túl vastagnak találtam. A vízszintes szálat a fedélzetre fogom ragasztani, és a kiálló “tüskék” lesznek a lövedékek. Megfelelő festés teheti teljessé az illúziót.
A főfegyverzet négy db, 4,7 inch-es lövege, a 3 inch-es légvédelmi ágyú és a négyes torpedóvetőcső gyönyörű, tökéletes és hihetetlenül részletes 3D nyomtatott alkatrész, a Micro Master terméke. A lövegcsöveket esztergált réz darabokra cseréltem, és egy kis korlátdarab került a vetőcsövek fölé. Más kiegészítésre nem volt szükség, mert ezek a termékek tökéletesek.
A z utolsó képen a festésre előkészített makett és összes alkatrésze együtt látható. Az árbócok és kémények kissé összevissza állnak – semmi nincs még a helyére beragasztva. |
|
IMG_1093
|
|
IMG_1094
|
|
IMG_1101
|
|
IMG_1102
|
|
IMG_1129
|
|
IMG_1130
|
|
IMG_1107
|
|
IMG_1132
|
|
IMG_1133
|
|
IMG_1099
|
|
IMG_1135
|
|
IMG_1100
|
|
IMG_1103
|
|
IMG_1104
|
|
IMG_1106
|
|
IMG_1108
|
|
IMG_1109
|
|
IMG_1110
|
|
IMG_1111
|
A parancsnoki hídat tartalmazó struktúra a legnagyobb fedélzeti felépítmény. Első lépésként összeragaszottam a hídat a shelter deck-kel és eltömítettem a rést. A 4,7 inch-es készenléti lőszereket kis rudacskák szimbolizálják egy alacsony mellvéd belső felén. Nem rossz megoldás ebben a méretarányban, de a kettő közé korlát is kellene, azért levágtam az egészet itt, és minden egyéb helyen, ahol előfordult. A nyitott híd peremét, mely légterelőként szolgált, jelentősen elvékonyítottam. Két kicsiny erkélyt készítettem offszetlemezből, ezek a híd oldalára kerültek. Ebből az anyagból készült a távmérő alatti, tölcsér alakú alkatrész is. Sztirolcsíkból szellőzők készültek. Az ablakokat kifúrtam, és 0,2 mm-es acél támaszok, maratott ajtók repeszvédő “matracok”, létrák, kapaszkodók, szélvédőkeret és kormánykerék került fel.
A jóval egyszerűbb hátsó felépítményt hasonló módon javítottam fel, A 3 inch-es légvédelmi ágyú platformja teljes egészében maratásból készült. Korlátját, akárcsak a fényszóróplatformét, PVA-ból készült “vászonnal” vontam be. A 12,7 mm-es légvédelmiágyúk platformjának mellvédjét elvékonyítottam, a készenléti lőszeres ládák maratott fedelet kaptak. Ezen és néhány másik alkatrészen is különös módon kétszer vastagabb volt a mellvéd alsó fele, mint a felső. Nem találtam a fényképeken ennek megfelelő kinézetű mellvédeket, ezért az összes ilyet szépen egyenletesre vékonyítottam.
A kémények nyílását kifúrtam, és több darabból készült, maratott szikrafogó ráccsal láttam el. A gőzcsövek az Albion Alloys rézcsöveiből lettek hajtogatva. Kis, maratott gyűrűkkel rögzülnek a kéményekhez: a gyűrűk nyúlványait piciny, a kéményekbe fúrt lyukakba ragasztottam. A hátsó kéményen maratott gőzkürtök és platformjuk kaptak helyet. Miután a kéményt így feldíszítettem, vettem észre, hogy az építéskori időpontban még nem volt rövidebbre véve, úgy, mint a kit megadja. Nem volt egyszerű megtoldani úgy, hogy finom kis maratott részletek ne sérüljenek. A kémény aljának formája alapján készítettem egy kis “kaptafát”, és erre hajlítottam rá az offszetlemezt, ami a kémény formáját adja. A két rész összecsiszolása nem lehetett tökéletes a fent említett nehézségek miatt. Mindenesetre úgy vélem, a kész maketten nem fog feltűnni egy kis egyenetlenség a kémény felületén a sok-sok apró részlet közepette. |
|
Sziasztok!
Némi haladás az Akagival. Sajnos egyébb teendők miatt nagyon kevés időm van rá, pedig rettentően élvezem az építést.
Sebi, nagyon szép lesz a hajó és 3D printelt Yamato kiegészítők gyönyörűek!
Üdv,
Batka