/ Fórumok /

Utasgépek

amp;nbsp
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127.
Fóka 140898 2009. december 5. 19:15
Válasz erre
Ja igen, amit "nem üvgorrúnak" írtam, az a Tu-134A-3 típus.
Fóka 140897 2009. december 5. 19:13
Válasz erre
Szia!

A HA-LBG alaptípus volt, sima Tu-134-es.

A Malév Tu-134-esei: -LBA, -LBC, -LBE, -LBF, -LBG, -LBH
"Üvegorrú" Tu-134A-k: -LBI, -LBK
Nem üvegorrú Tu-134A-k: -LBN, -LBO, -LBP, -LBR
Gabcsi 140896 2009. december 5. 18:56
Válasz erre
Help me Lapi és Fóka!

Sziasztok MESTEREK!

Egy Maléves vonatkozású kérdésem lenne hozzátok: A HA-LBG lajstromjelű Tu-134-es Kisvassal kapcsolatban lenne szükségem infóra Tőletek. A szóban forgó gép pontosan melyik típus volt? A hagyományos alaptípus (tehát 134), vagy módosított 134 A vagy esetleg A-3(zárt orrú)?
Ezt szándékozom megépíteni egy klasszikus NDK-s makettből (köszönet lacee-nak a készletért), ezzel a géppel repültem anno 23 évvel ezelőtt, egy Malév -járattal Drezdába. A lajstromra kifejezetten emlékszem, csak a típussal vannak vegyes emlékeim.

Előre is köszi a segítséget!

Gabcsi
L.P 140895 2009. december 5. 17:39
Válasz erre
A dobozon az szerepel, hogy a Boeingel közösen készítették. Ott is a lógó. Sok érkezett, én ma legalább vagy 15öt láttam.
Newman 140894 2009. december 5. 10:43
Válasz erre
Szia Fóka!
Köszönöm a képet! A Welsh makettek annyira ritkák itthon, hogy nem is gondoltam volna, hogy az. Én is dolgozom egy B-2-esen, de egyelőre még csak a törzs van egyben. Én a Zvezda M-ből indultam ki, amihez az OKB 144 B-2-esének törzshátsórészét építem. Természetesen régi Maléves festés lesz belőle...
A Welsh Modelstől nekem a Tu-114-es van meg, az is jónak tűnik.
Üdv.:
Péter
Toth_Gabor 140893 2009. december 4. 21:11
Válasz erre
Hali!

Kíváncsi lennék, mennyire pontos. Az se lenne baj, ha az eredeti repülne...

T.G.
viper 140892 2009. december 4. 17:51
Válasz erre
P1030012

787 Dreamliner 1
P1030012
P1030001

787 Dreamliner 2
P1030001

Sziasztok utasgépes fanok!

Mit találtam véletlenül tegnap a kék kobrában?
Zvezda 787! Gyorsan meg is vettem:) Íme:
L.P 140891 2009. december 4. 16:01
Válasz erre
Köszi
A forró vizes trükköt én is tudom, de majd ha lesz türelmem:-) Annyira csálé minden irányba, hogy borzadáj. addig is dolgozok a ruszki vasakon. Apropó ruszkik, rendeltem egy TU-154B2,TU-134, Il18ast 1:144ben. Rakott már valaki össze RusAir maketteket?
Fóka 140890 2009. december 4. 13:29
Válasz erre
"A helyes formát utólag is ki lehet javítani"

...de minek, ha helyes. A mondat így akart szólni:

A helyes formát utólag is ki lehet alakítani
Fóka 140889 2009. december 4. 13:28
Válasz erre
Hű, ez tényleg eléggé amorf... Ránézésre a bal szárny tűnik helyesebbnek (a képen jobb oldalt), de szerintem ez egyedi eset lehet, az én példányom pl. rendben volt. A helyes formát utólag is ki lehet javítani, én az ilyesmit úgy szoktam csinálni (amíg maketteztem, hehe...), hogy egy fazék majdnem forrásban lévő vízbe merítem pár másodpercre a makett alakítandó részét, és akkor éppencsak annyira lágyul meg, hogy kézzel a helyes formára lehet alakítani, de nem olvad szét, és a felületi minták (szegecsek, panelvonalak, stb.) sem látják kárát. Én egy kis törülközőn keresztül tekergetném, akkor meg sem égeti a kezet. Ha kialakult a kívánt forma, hideg folyóvíz alá tartva pillanatok alatt megkeményedik, és úgy marad.

Mintának szerintem fel lehet használni egy másik, összerakott makettpéldányt -ami persze nem volt megvetemedve-, az a legbiztosabb, a képek torzíthatnak.
Fóka 140888 2009. december 4. 13:18
Válasz erre
mig23papa

1988-2001 között dolgoztam a Malévnél, a törzsgárdatagságom pedig 1983-tól ketyegett az egyetem miatt. Immár 8 éve tehát, hogy pályaelhagyó lettem :-/
Varjúbácsi 140887 2009. december 4. 13:12
Válasz erre
Persze, ez az új csapkodószárnyú típus! :-))
mig23papa 140886 2009. december 4. 12:38
Válasz erre
L.P 140885 2009. december 4. 12:23
Válasz erre
A380
A380

Mint írtam, a két szárnyprofil nem egyforma! Ezekszerint élőben is így repül mi?:-)
Fóka 140884 2009. december 4. 09:45
Válasz erre
Tu-154

Tu-154-esek 1:144-ben
Tu-154

Szia Newman!

Az a Tu-154 B-2 nem az OKB, hanem a Welsh -szerintem kitűnő minőségű- vákuummakettje. Nagyobb képet itt bent a munkahelyemen csak egyet találtam, ezen a Zvezda 54-es még eredeti, M-es verziójában látszik, azóta visszaalakítottam alapváltozatra, a csoportképeken már úgy szerepel.

Az igazsághot tartozik, hogy amikor a Welsh makett megérkezett (a Hannants-től rendeltem), a matricaív használhatatlan volt, mert hozzá volt ragadva az összeszerelési útmutatóhoz. Panaszos levelemre azonban a cég postafordultával küldött másikat :-)

Az "M" visszaalakításának lépései:

- 2-es hajtómű kiömlőnyílásának átfaragása;
- 1-es és hármas hajtómű átformázása és hátrébb helyezése;
- a szárnytövek törésének eltüntetése;
- a kék festés eltüntetése a függőleges vezérsíkról;
- lajstromjel átírása;
- a típusjelzés átírása.

Fóka
Newman 140883 2009. december 3. 20:37
Válasz erre
il-86
il-86

Jó estét szaktársak!
Nálam most ő készülget.

Fóka!
Gratulálok a gyűjteményedhez! Ha jól láttam, akkor van Neked egy OKB 144 Tu-154B-2-esed.. Van esetleg róla külön képed? Szívesen megnézném...

Üdv:
Péter
PETI 140882 2009. december 3. 20:22
Válasz erre
Hali!
Vagy 3 hete láttam egyet összeállítva festés előtti állapotban. Penge volt, sztem nincs azzal gond.
Üdv
SzuhÁkos 140881 2009. december 3. 20:10
Válasz erre
Üdv! Én most készítek egy A380-ast! A szárnyai nincsenek elvetemedve,hanem élőben is így néz ki! Keress rá Google-ben. Keress rá az airliners.neten Én is azt hittem,hogy elvan csavarodva,de a képek tisztázták a dolgokat
L.P 140880 2009. december 3. 15:16
Válasz erre
Srácok
Valaki rakott össze már Revell A380ast? Olyan brutálisan elvan vetemedve a szárnyai, hogy csuda. Igazából mind a kettő de teljesen máshogy.
Toth_Gabor 140879 2009. december 2. 13:53
Válasz erre
Fóka!

Igazad van, mindenkit próbálnak konzumidióta ösztönlénnyé "fejleszteni" manapság.

A makettezésben ez jól tettenérhető a - zömmel kínai - cég által ránk ontott iszonyatos mennyiségű új makettel. A kiegészítőgyátók pedig a fincsi habot teszik fel a tortára...
Irígykedem a 130 összerakott makett láttán, nekem ennyi van összerakatlanul, és 6-7 éve nem készült el igazán semmi új.

Azt mondják, ha minden ember olyan színvonalon élhetne -és fogyaszthatna - mint pl a németek, 2 hét alatt lelaknánk a Földet!

Már-már kezdek büszke lenni a környezettudatosságomra, hogy 32 évesen még "ellen tudok állni" az autóvásárlásnak! :-)
Fóka 140878 2009. december 2. 11:28
Válasz erre
Szia Regal!

Kösz!

A Mrija kívül esik az érdeklődési körömön, mert '79 előtt még nem létezett :-) Első repülése 1988. December 21-én volt. Fél éve még volt egy Ruszlán a polcomon, de hasonló okokból könnyű szívvel megváltam tőle, és a helyén egy klasszikus szépségű Lufthansa 747-100-as áll.

Az idők során engesztelhetetlenül haladás- és fejlődésellenessé váltam (elsősorban a fogyasztói világ esztelen és szükségtelen fejlesztés-kényszere, és a klasszikus mérnöki tervezési elvek ezzel járó devalvációja miatt), ezért már csak a "békebeli" repülőgépek társaságában érzem jól magam.

Fóka
Regal 140877 2009. december 2. 10:56
Válasz erre
Szia Fóka!

Kötekedjek: egy Mrija még azért csak elférne? a gyüjteményben.:-)

Szép gyűjtemény.

Üdv, Regal
Fóka 140876 2009. december 2. 10:15
Válasz erre
Sziasztok!

Köszönöm az elismerő szavakat! Ami a folytatást illeti, hát majd meglátjuk, de én többbé-kevésbé biztos vagyok magamban. A makettjeim rettenetes mennyisége is mutatja, hogy én tényleg inkább a befejezett dolgokat szeretem, a készítés folyamatát nem annyira. Minimális feljavítás helyett én is piszmoghattam volna hónapokat egy-egy példányon, mint az igazi makettezők, de én inkább a kész makettet akartam látni mielőbb.

/fájdalmas sóhajjal/ ...aztán meg a gyerkőceimnek így is, úgy is csak problémát generálok velük: "mit csináljunk ezzel a sok műanyag vacakkal, ki kéne dobni az egészet, mert csak a port fogják, de szegény apának annyira fontosak voltak..."
harold 140875 2009. december 2. 09:36
Válasz erre
Nagyon faxa!

Egyébként Schumi is a csúcson szállt ki, és idén VISSZA AKART JÖNNI :-)
Toth_Gabor 140874 2009. december 2. 08:26
Válasz erre
Kedves Fóka!

Irígylésre méltó teljsesítmény, Ahogy a jóravaló matematikus mondaná: gradulálok!

Nem tudom mi a véleményed, de egy dolgot mégis meg kell csinálnod. Ha az elégedettséget tápláló nézegetést említetted, mondok egy undok tevékenységet: takarítás...
Ha nem akarsz ezzel jelentős időt tölteni - kötelezően előidézve számtalan sérülést az idő előrehaladtával - szerintem szerelj üvegajtót a polcokra. (magyarul alakítsd vitrinné...)

Nehogy má' a javítás során visszacsábulj építőnek!
:-)

Üdv,
Tóth Gábor
momi 140873 2009. december 2. 07:28
Válasz erre
Szia Fóka!

Lenyűgöző! Elismerésem!

Momi
Fóka 140872 2009. december 1. 18:15
Válasz erre
2009_51

Fóka 1
2009_51
2009_53

Fóka 2
2009_53
2009_54

Fóka 3
2009_54
2009_55

Fóka 4
2009_55
2009_56

Fóka 5
2009_56
2009_57

Fóka 6
2009_57
2009_58

Fóka 7
2009_58
2009_59

Fóka 8
2009_59
2009_60

Fóka 9
2009_60
2009_61

Fóka 10
2009_61
2009_62

Fóka 11
2009_62
2009_63

Fóka 12
2009_63
2009_64

Fóka 13
2009_64
2009_65

Fóka 14
2009_65
2009_66

Fóka 15
2009_66
2009_67

Fóka 16
2009_67

Kedves érdeklődők!

Íme hát a teljes és végleges Fóka-életmű. A jobb oldali polc tiszta 1:100-as, a középső: 2-2 sor 1:100-as és 1:144-es, a bal oldali pedig jórész 1:144 és 1:72, meg még pár vegyes, pl. 1:125. Az összes repülőgép 1979. előtt is repült polgári, túlnyomórészt közforgalmi típus, kizárólag 1979. előtti festéssel.

A gyártók: Veb Plasticart, Doyusha, Revell, Airfix, Welsh, Heller, Minicraft, Maquette, Eastern Express, Zvezda, Alanger, Italeri, F-RSIN, Braz Models, Faller, Williams Brothers, Lincoln, Miku.

Immár három napja tiszta vagyok, és egyáltalán nem hiányzik a makettberhelés, sőt :-)
Fóka 140871 2009. december 1. 15:59
Válasz erre
HA-MOG
HA-MOG

Szia!

Nos, elküldtem a matricaívem azon részét, amire a HA-MOG szövegeket csináltam, de meg kell mondjam, a Malév felirat betűi korántsem olyan precízen mintázzák az eredetit, mint a HAD termékek. A file 600 dpi felbontású .bmp formátumú.

Ami a maketten kék, azt festettem (azaz fújtam).

Fóka

(a mellékelt kép természetesen kicsinyített, és .jpg formátumú)
Ronin 140870 2009. december 1. 15:30
Válasz erre
Szia Fóka!
Nagyon örülnék, ha elküldenéd a mintát! Valahogy sokkal szívesebben építenék Maléves gépet, mindt Interflogosat.:) Egy ideje már keresem atyai örökségemből rámmaradt Tu 134et is, na ahoz viszont a HAD matricát szánom. Csak tudnám hova mentettem el. Ő az egyetlen túlélője a gyerekkori repülőimádatunknak.
A címem: dombitamaskukacfreemail.hu
üdv:Ronin
Fóka 140869 2009. december 1. 09:25
Válasz erre
Szia Ronin!

A HA-MOG eléggé megmaradt szériapéldánynak. Az ablakokat átalakítottam, azt nem bírtam megállni (a 11-es csoport első ablakát eltüntettem, és megcsináltam a hátsó kettő mellé a harmadikat, ill. jobb oldalon a ("konyhaablakot"). Elkészítettem tovább az antennákat a pilótafülke fölé. A többi maradt gyári - egy jól sikerült festés eltakarja a részletek hiányát...

Az egyes elemek -pl. a hajtómű-gondolák és szárnyak- illesztési hiányosságait, azaz a jókora réseket egyéni módszerrel tüntettem el. A merev és a konkáv formák miatt nehezen csiszolható tömítőpaszta helyett Uverapid 20-at használtam. Ezt a kétkomponensű műgyantából kevert trutyit fogpiszkálóval óvatosan felhordtam úgy, hogy hurka formáját mutassa az illesztésnél, majd pedig a még lágy anyagot a kisujjam begyével elsimítom - így a rést tökéletesen kitölti, a felesleg a végén lejön, tökéletesen simára szárad - a kezünk pedig még sokáig letörölhetetlenül ragadni fog, de ez a legkevesebb.

Ami a matricát illeti, szívesen elküldöm .bmp formátumban, amit aztán átlátszó fóliára lehet nyomtatni. Technológiai okok miatt tartalék nem maradt, én ugyanis Revell 01-es lakkal fújtam át a kész matricákat, ami csak pár órával a száradás utánig használható, aztán kemény, merev és felpenderedős lesz.

Visszatérve a berhelésre: talán szentségtörésnek hangzik, de egyes NDK maketteknél nem a tökéletes élethűségre törekedtem (többhónapos tunningokhoz amúgy sem lett volna türelmem), hanem arra, hogy minél pontosabban reprodukáljam a KVZ maketteket eredeti formájukban, a mai technológiával elkészítve. Gyűjteményem tehát nemcsak repüléstörténeti kiállítás, hanem makett-technológiai is egyben. Mindezt azért, mert gyerekkorom legboldogabb momentumai voltak ezeknek a repülőgépeknek az elkészítése, és egy-egy ilyen tunningmentes makett ezt idézi fel bennem. Példaképpen: a legutóbbi Lapi-féle Tu-104-esemhez legyártottam az eredeti, fantázia-szülte Aeroflot matrica pontos másolatát, és azzal csináltam meg (a valódi festéssel már elkészítettem egy példányban). Rendkívüli élmény gyerekkori makettemet úgy viszontlátni, hogy nem összebarmolva és festés nélkül, de erősen sárga alapú matricával készült el, hanem úgy, ahogy a makett tervezői elképzelték.

Szia Harold!

OK, a képek már elkészültek a hétvégén, azon melegében, amint leraktam a szórópisztolyt :-) Este felrakom őket, most nincsenek velem itt a munkahelyemen.

Lapi!

Jobbulást! Restellem magam, bár én azért nem jelentkeztem végül, mert rájöttem, hogy az L-410-est a makett kialakítása miatt (túl nagy főfutó-gondola) lehetetlen tuning nélkül Interflug festéssel megcsinálni, ezért inkább lemondtam róla...

Kedves többiek!

Kösz a szép szavakat! Már két napja bámulom a készletet, és még nem untam meg :-) És ez remélhetőleg így lesz a további 50 évben is :-)

Fóka
Tibcsi 140868 2009. december 1. 05:37
Válasz erre
Lapi, gyógyulj meg mielőbb! :)
Lapi 140867 2009. december 1. 00:57
Válasz erre
Helló !

Fóka -Tibcsi -Ronin

Sajnos valami rosszat tehettem az életemben mert a sors nagyon ver engem.
tüdőgyulladásom van meg minden szer egyben.
nem szívesen megyek sehova és nem szívesen jön hozzám senki.
"valamiért" félnek találkozni velem..
csak nem pusztulok bele valami rohadt vírusba...

H1N1-- milyen hülye karakterösszetétel..

mennyivel jobban néz ki a "Tu-154" nem ?
Ronin 140866 2009. november 30. 21:20
Válasz erre
Köszi Fóka, azt hiszem kimerítő választ kaptam..:)
A Maléves HA-MOG gépedet mennyire faragtad át? Ezt a gépet szívesen tekintem példának. A matrica saját gyártmány? Áll szándékodban sokszorosítani? Esetleg a mintát közkincsé tenni?
ui: Jó bámulást, de még ne osztogasd el a szerszámaidat, mert a végén jön egy újabb festésminta, és macerás lesz újra felszerelkezni.:):):)
üdv:Ronin
harold 140865 2009. november 30. 20:50
Válasz erre
Szia Fóka!
Mi is szeretnénk "bámulni" a gépeidet, szóval elő a fényképezőt légyszi és csinálj nekünk egy galériát!

Jó pihenést!

Üdv.:Levi
Rizmajer_Jozsef 140864 2009. november 30. 19:47
Válasz erre
Szia Fóka!
Jó hosszú bámulási időt, és hozzá jó egészséget kívánok Neked! Te már megtetted amire a makettezésben hivatott voltál!
Szia Rizmajer.
muzzy 140863 2009. november 30. 15:42
Válasz erre
Szia Fóka!
Úgysem fogod kibírni!
És Kati nem féltékeny a már elkészült makettekre, mert már majdnem olyan hamgnemben írtál róluk, hogy én bizony a helyében féltékeny lennék! :):):):)
És most akkor majd nyugodtan mehetsz boltba, és az sem lesz kifogás, hogy nem mehetek, mert nem hagyhatom félbe a matricázást! :)

Örök barátod és hamis tanud!
Muzzy
Tibcsi 140862 2009. november 30. 11:59
Válasz erre
Fóka 140861 2009. november 30. 11:52
Válasz erre
BTW, Tu-114? Hol tart a projekted? Megjött már a cucc?
Fóka 140860 2009. november 30. 11:51
Válasz erre
Nos, nem akarom az porig rombolni a rólam kialakult esetleg túlzottan idealizáló képet, de én valóban nem élveztem annyira a makettezés folyamatát, mint sokan mások. Ha minden rendben ment, akkor szerettem csinálni, de a menet közben óhatatlanul felmerülő nehézségek rettenetesen megviselték a lelkivilágomat. Nem beszélve az időközben teljesen elhatalmasodó patológ igényességemmel. Pl. legutolsó makettem, a Tu-104-es Tupoljev emblémáját nem kevesebbszer, mint négyszer raktam fel újra és újra (persze a lepiszkálás idegtépő műveletével együtt), mert hol 1 tizedmilliméterrel előrébb, hol hátrébb volt a kelleténél - még szerencse, hogy elég tartalékot nyomtattam. Még a boltba is magammal vittem a makettet, mert hitvesem közben rámparancsolt, hogy be kell vásárolni, és nem hagyhattam magára a frissen felrakott, száradó matricát. Ezt így nem lehet csinálni, inkább lazítok, gyönyörködök, és élvezem a szabadságot! :-)
Tibcsi 140859 2009. november 30. 11:37
Válasz erre
Hááát... egyfelől irigyellek. Másfelől gratulálok! :)

Harmadrészt meg... úgyse bírod ki! :-)))
Fóka 140858 2009. november 30. 11:36
Válasz erre
Inkább megismétlem, mert pár helyen döcögős a fogalmazás, ha moderátor jár erre, léccí töröld ki az előzőt...

* * * B E J E L E N T É S * * *

Kedves sorstársak,

Örömmel közlöm, hogy szombaton végeztem az utolsó simításokkal is a két utolsó makettemen (a Lapitól kapott DC-8-ason és Tu-104-esen), és ezzel a polcomon betelt az utolsó üres hely is, a készletem pedig sohasem látott egységes képet tükröz: mind a 130 példány 1979 előtt repült utasszállító repülőgépet ábrázol. Ezzel kívánok pontot tenni makettező karrierem végére (igen, volt már ilyen, de most tényleg, hiszen ez a csúcs...), hogy életem hátralévő részében a makettek bámulásával tölthessem a szabadidőmet.

- - - Egy kis filozófia - - -

Nemtom, mások hogy vannak vele, de én a makettek előállításának folyamatánál jobban kedvelem az elkészült darabokon való merengést, gyönyörködést. Mindig elborzadva gondoltam arra a szörnyű lehetőségre, hogy úgy telik el életem egy festék- és ragasztószagú műhelyben, hogy közben a kész példányokat szinte nem is látom - pedig éppen azért güzülök, nem pediglen azért, hogy rendszeresen tönkretegyem az otthoni ruháimat, meg összemaszatoljam a környezetemet. Most azonban, hogy elértem a Kánaán állapotát, hiszen minden egyes makettem iránt gyengéd szeretetet érzek (ez fél éve még korántsem volt így), és semmi olyan téma sincs, ami iránt olthatatlan vágyat éreznék, megvalósíthatom nagy álmomat, a visszavonulást és a szemlélődést.

Az emberfia általában minden nagyon vágyott dolognak az elérése után hamarosan megint csak újra vágyakozik, megint csak elégedetlen - nos, nekem ebből az ördögi vágyakozás-spirálból most sikerült kilépnem, és rendkívül elégedett vagyok :-)

Természetesen kollégáim éppen most mondták tizedszer, hogy "persze, úgysem fogod kibírni" - de majd a történelem igazolni fog engem...

Fóka
Fóka 140857 2009. november 30. 11:29
Válasz erre
* * * B E J E L E N T É S * * *

Kedves sorstársak,

Örömmel közlöm, hogy szombaton végeztem az utolsó simításokkal is a két utolsó makettemmel (a Lapitól kapott DC-8-assal és Tu-104-essel), és ezzel a polcomon betelt az utolsó üres hely is, a készletem pedig sohasem látott egységes képet tükröz: mind a 130 példány 1979 előtt repült utasszállító repülőgépet ábrázol. Ezzel kívánok pontot tenni makettező karrierem végére (igen, volt már ilyen, de most tényleg, hiszen ez a csúcs...), és életem hátralévő részében a makettek bámulásával töltöm szabadidőmet.

- - - Egy kis filozófia - - -

Nemtom, mások hogy vannak vele, de én a makettek előállításának folyamatánál jobban kedvelem az elkészült darabokon való merengést, gyönyörködést. Mindig elborzadva gondoltam arra a szörnyű lehetőségre, hogy úgy telik el életem festék- és ragasztószagú műhelyemben, hogy közben a kész példányokat szinte nem is látom - pedig éppen azért güzülök, nem pediglen azért, hogy rendszeresen tönkretegyem az otthoni ruháimat, meg összemaszatoljam a környezetemet. Most azonban, hogy elértem a Kánaán állapotát, hiszen minden egyes makettem iránt gyengéd szeretetet érzek (ez fél éve még koránt sem volt így), és semmi olyan téma sincs, ami iránt olthatatlan vágyat éreznék, megvalósíthatom nagy álmomat, a visszavonulást és a szemlélődést.

Az emberfia általában minden nagyon vágyott dolognak az elérése után hamarosan megint csak újra vágyakozik, megint csak elégedetlen - nos, én ebből az ördögi vágyakozás-spirálból most sikerült kilépnem, és rendkívül elégedett vagyok :-)

Természetesen kollégáim éppen most mondták tizedszer, hogy "persze, úgysem fogod kibírni" - de majd a történelem igazolni fog engem...

Fóka
Fóka 140856 2009. november 30. 10:17
Válasz erre
Pontosítás: Tu-154-es sorozat = Tu-154-es első sorozat (az NK-8-2U hajtóművel felszereltek)
Fóka 140855 2009. november 30. 10:15
Válasz erre
...ja, és a panelvonalak. Őszintén szólva utasgépeken én nem bajlódnék vele, ha nincs kialakítva. Méreteik miatt ugyanis nemigen látszanak a valóságban, és az utasgépeket sokkal gyakrabban tisztogatják, mint a katonaiakat, tehát nem ül meg bennük a kosz. Éppen ezért én nem is szoktam "koszolni" az utasszállítóimat, hiszen a légitársaságok azért odafigyelnek arra, hogy ne nyújtsanak retkes-dzsuvás látványt a repülőgépeik. Régen, amikor még jobban füstöltek a hajtóművek, bizonyos tervezési meggondolatlanságok miatt egyes típusoknak voltak jellegzetes koszolódásai, én pl. még nem láttam Boeing 727-est sötét koromnyomok nélkül a törzsön a szélső hajtóművek fúvócsövei mögött és az oldalkormány-lapok alján, az An-12-es jobb törzsfelének hátsó részéről meg szinte a festék is leolvadt a VSzU-ból áradó füst miatt. De az Il-18-ason legfeljebb a fúvócsövek vége volt kormos, másutt nemigen.

Érdekesség a témában: az Tu-154-es sorozat oldalsó hajtóműveinek kiömlőnyílásainál volt egy-egy kis terelőlap a törzs felől, ezért a farokrész nem kormozódott látványosan. Az "M" verzió kiömlőnyílása viszont sima cső, semmi terelőlappal, ezért ezeken bizony kormozódik a farokrész rendesen. A klasszikus Aeroflot festést ezért egészítették ki az M-eken egy íves, egészen a függőleges vezérsík tetejéig nyúló sötétkék mezővel - azon ugyanis a kosz kevésbé látszik... Ugyanilyen okból pingálták feketére egyes típusoknál a kiömlőnyílások után következő részeket, pl. az An-24-esen a hajtóműgondolák alsó-hátsó szekcióját, vagy az An-12-esen és Tu-114-esen a szárnyak alatt a hajtómű-gondolák mögötti csíkokat.
Fóka 140854 2009. november 30. 09:58
Válasz erre
Szia! Ó, az NDK Il-18-as... Minden idők legkedvesebb makettje nekem :-) Ma már a "short run" kategóriába sorolnánk, hiszen igen kevés alkatrészből áll, és azok is kicsit elnagyoltak - de még dobozból összerakva, szépen lefestve is impozáns, ugyanis a főbb méretei teljesen korrektek. Ha élethű makettet akarunk csinálni, és nem makettipar-történeti érdekességet, akkor van pár módosítás, amit mindenképpen érdemes megcsinálni. A teljesség igénye nélkül:

1) Az utastér ablakainak elosztása nem stimmel: a valóságban 3-10-3 volt az egymás mellett lévők száma, nem 3-11-2, és a jobb oldalon volt egy plusz ablak a baloldali hátsó ajtóval szemben. Ráadásul az első 3 ablak egymáshoz viszonyított helyzete is más volt a maketten. Mindenképpen fotó vagy korrekt rajz alapján érdemes kialakítani a maketten a helyes elrendezést.

2) A függőleges vezérsík formája más volt, kicsit magasabb, és szögletesebb.

3) Az orrfutóaknát célszerű szépen kialakítani, a kis asztalka-szerű képződmény, ami az aknaajtókat egybeöntve hivatott jelképezni, felejthető.

4) A főfutóaknák ajtajait is inkább célszerű házilag kialakítani; a gyári megoldás, a gondolákkal egybeöntött lapocskák inkább csak jelzésértékűek.

5) A főfutók kerekei túl nagyok a maketten, kisebbre kell cserélni.

6) A szárnyvégek közelében, a szárnyak felső felületén az eredeti repülőgépen volt egy-egy kis fülecs, annak a kialakításával nagyot javíthatunk a makett élethűségén.

7) A pilótafülke ablakozásának jellegzetes része a 3-3 jellegzetes szemöldökablak, ez a makettról hiányzik, meg kell csinálni.

8) A törzs alsó felén, a farokrésznél van egy kis csúszóféleség, azt is meg kell csinálni.

9) Antennák, pitot csövek, egyéb kiálló dolgok teljesen hiányoznak a készletből, ezeket fénykép alapján érdemes elkészíteni, de nagyon kell figyelni a megfelelő konfigurációra. Jópár verzió futott ugyanis a szálantennától a nyugat-európai szabványoknak megfelelő "soktüskés" változatokig. A vízszintes vezérsíkok alsó felületén, középtájon is volt egy-egy T alakú kis eszköz, talán pitot cső, funkcióját nemtom pontosan.

10) Az orr-részen a valóságban volt egy kis törés: a tökéletes félgömb alakú orrtól strukturálisan független elem volt az orrkúp, az átfedések vonala pedig elég jól látszott - ennek kialakításával én sohasem próbálkoztam, mert féltem, hogy elrontom.

Hát elsőre ennyi jutott eszembe. Az ablakokat én sohasem szoktam befedni és később festéssel jelezni, az NDK készlethez viszont nem adnak átlátszó ablakokat, ezért a lukakat Clearfix-szel szoktam kitölteni, pompás és élethű az eredmény. Ja, ablakok. Megfigyeltem, hogy bizonyos Il-18-as szériáknál eltalálták az ablakok méretét (átmérőjét) a maketten, van azonban olyan széria, amiken jóval nagyobbak, mint kellene, és ez zavaróan hat. Javítása szinte reménytelen, de nem megoldhatatlan :-)

Sok sikert,
Fóka
Ronin 140853 2009. november 29. 21:45
Válasz erre
Sziasztok!
Mióta Ovasgatlak titeket, egészen megjött a kedvem hogy megépítsem újra azokat az NDK-s gépeket, amik gyerekkoromban a szekrény tetején áltak. És persze Fóka cikkje is étvágygerjesztőleg hatott...:) Ma végre hozzájutottam az elsőhöz egy Il-18 ashoz. Még nem tudom mikor állok neki, de szeretném mai szinvonalon elkészíteni. Sajnos utas gépekkel még nincsen tapasztalatom, (az Air Force One már, már a megvalósulás küszöbén áll) de jó lenne néhány tanács, hogyan lehetne élethűvé tenni ezt a régi modellt.
Üdv:Ronin
zed911 140852 2009. november 28. 17:56
Válasz erre
Hát igen, jóval nagyobbak a feliratok.
Az ablaksort szétvágva lehetett feltenni, de az ok sztem.
Szélvédő tényleg fura, de csak képen. Élőben egész jó.
Hátsó matrica nem ment fel, így azt megfestettem.
Ilyen lett. Ez a kész állapota most:
obudahe.hu/x/Makett/14.JPG
Szemöldökablakot levettem :)

Hol lehet jó minőségű és élethű Malév matricát venni?
Az is gáz, hogy a polgári gépeket nemigen árulják már...
lacee 140851 2009. november 28. 15:26
Válasz erre
Szia Zed,

Igazad van, ez a matrica tényleg nem jó.
Ránézésre kb. 30%-kal nagyobb a felirat, mint kellene.
Az ablaksor is túl hosszú, és több ablak is van.
Ezért nem is sikerült pontosan beállítani.
A szélvédő sem élethű.
A helyedben én az egészet újra cserélném...

Üdv,

lacee
harold 140850 2009. november 28. 11:19
Válasz erre
Szia!

Nagyon király, de a LOU-t már szemöldökablakok nélkül gyártották. A bmi is szép munka!
zed911 140849 2009. november 27. 22:34
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127.