/ Fórumok /

Festés

Minden ami festés! Tippek, technika, minták, színek...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306., 307., 308., 309., 310., 311., 312., 313., 314., 315., 316., 317., 318., 319., 320.,
321., 322., 323., 324., 325., 326., 327., 328., 329., 330., 331., 332., 333., 334., 335., 336., 337., 338., 339., 340.,
341., 342., 343., 344., 345., 346., 347., 348., 349., 350., 351., 352., 353., 354., 355., 356., 357., 358., 359., 360.,
361., 362., 363., 364., 365., 366., 367., 368., 369., 370., 371., 372., 373., 374., 375., 376., 377., 378., 379., 380.,
381., 382., 383.
joshe 692161 2022. január 19. 17:27
Válasz erre
Annyi még a remélem teljesebb igazsághoz, hogy az FS595c sincs ma már érvényben, felváltotta az AMS-STD-595A (2016-ban). Az 595c és korábbi revíziók közt pl az is különbség volt, hogy váltáskor színek kerültek ki belőle, színek kerültek be a listába, de azt nem tudom, hogy az 595c > AMS 595A átállás darabra mivel járt, azon kívül, hogy a SAE lett a sztenderd gazdája.

www.e-paint.co.uk/products.asp

Én úgy hiszem a legyező nyomdai úton kerül előállításra, míg az egyedi szinminták valódi festékkel kerülnek kifestésre. A jelleghelyes használathoz úgyis kell megfelelő mennyiségű és minőségű fény is, meg orvosi papír nem hiányos színlátásról... szóval ha 20£-ért adják a legyezőt (és nem kínai), akkor érdekes lehet hobbyra is, ha 225£-ért, akkor meg...
halaci 692150 2022. január 19. 14:37
Válasz erre
Bocs, amit #fidel írt, az még valóban hozzá tartozik: minden felvitt festék degradálódik valamennyire a környezet, elsősorban a napfény hatására. Ha sokat van használatban, akkor sok fény éri, gyorsabban színeződik el, ezért ahol abszolút pontosságra törekszenek, ott valóban bizonyos időnként cserélgetik ezeket is.
halaci 692149 2022. január 19. 14:33
Válasz erre
Ha eredeti, akkor 100%-ban, ezeket direkt színekkel nyomták, amelyeket általában Lab értékek alapján kevertek ki. (Azért is olyan rohadt drágák az ilyen color chartok.) Minimális eltérés lehet abból, hogy a papír hogyan szívja be a festéket, de alapból ha odarakod egy szabványos, gyári FS színnel frissen lefestett mintadarab mellé, akkor passzolnia kell.

#borisz: ez nem azért van, mert a "gyári festék nem helyes", hanem mert nem az XY. számú festési utasítás szerinti festéket használták. Azt ugye senki nem gondolja, hogy mondjuk a balról harmadik és negyedik gép orrkúpját ugyanazzal a színkódú festékkel festették? Ezeket nem a félvak Micike kevergeti fakanállal egy üstben, hogy aztán jóvanazúgy alapon legyen valamilyen szín belőle.
fidel 692147 2022. január 19. 14:26
Válasz erre
Szia!
Attól függ ki, milyen céllal adta ki.
Ha jól emlékszem, igen, ezeknek színhelyesnek kellene lenniük, DE! normál esetben annak is rajta kell lennie, meddig érvényes - ezek sem tartják a színüket az örökkévalóságig!
Nem akarok butaságot mondani, de mintha egy-két évente újakat kellett rendelnünk a nyomdában…
Üdv,
fidel
borisz 692146 2022. január 19. 12:25
Válasz erre
pmheros 692145 2022. január 19. 11:33
Válasz erre
FS-595c
FS-595c

Üdv!

Egy ilyen Federal Standard FS-595c színkártya-szett mennyire színhelyes ?
(Gondolom arra a célra amire ki merik adni, azért egy jó pontosságot ad.)
borisz 692132 2022. január 18. 18:31
Válasz erre
Próbáltam melegíteni, fagyasztani, egyik sem vált be.
A gyurmaragasztótól még rosszabb lett.
Ami úgy-ahogy bevállt, az a friss folyékony maszkoló. Jött a régi is. Meg a fedő festék is. De legalább a maszkoló is.
Kojak75 692122 2022. január 18. 13:21
Válasz erre
Pilota77 692116 2022. január 17. 23:01
Válasz erre
Ok. Most már megvan. Átállítottam, de a próbára még várni kell. Hát én 30-40 psi-vel fújtam. Az sok lehetett...
Köszi.
joshe 692115 2022. január 17. 22:13
Válasz erre
Csak tipp: bluetak, ilyesmi. Vagy ha esetleg kensz a tetejébe plusz folyékony maszkolót, hátha felsegíti? Gyertyaviasz? Puha szilikonecset? Ráolvasás?
joshe 692114 2022. január 17. 22:08
Válasz erre
LP = Lacquer Paint
Tamiya Lacquer Thinner (vagy ekvivalens)
Kojak75 692113 2022. január 17. 22:02
Válasz erre
Sziasztok! A Tamiya LP festékeket mivel lehet higítani? X20A van itthon deaz nem jó! Köszönettel kojak!
borisz 692111 2022. január 17. 20:48
Válasz erre
Sziasztok!
Így még nem jártam!
Kerekeket maszkoltam Gunze folyékony maszkolóval (Neo), és sehogy sem akar kijönni az agyból, tapad, mint ha muszáj volna.
Valakinek van ötlete, hogy hogy szedjem ki?
Sokol 692040 2022. január 15. 16:15
Válasz erre
Valójában, ahhoz hogy az ember szépen fessen, lehet hogy annak a két golyónak nem is ott kell lennie eredetileg az üvegben :D
pmheros 692038 2022. január 15. 12:31
Válasz erre
Üdv!

Épp most ráztam fel, egy golyóval két perc alatt megszünt a lerakódás, és "pelyheket" sem látok már úszkálni.

Ez elég konkrét infó volt részedről, már szórom is tele AK golyókkal az MRP Lacquer -jeimet, köszönöm!
pmheros 692037 2022. január 15. 12:26
Válasz erre
Nagyzo 992032
Nekem itthon AK Steel Shakers golyóim vannak még abból az időszakból amikor csak vizes akriljai volt az AK gyártónak. Már akkor azt írták a golyós doboz hátuljára hogy minden festékbe. Lehet hogy van rajta valami bevonat amitől nem rozsdásodik. Pár festékbe már tettem ebből régebben, következményét még nem tapasztaltam.

ltom74 692034
Az üveg golyós biztos "rezisztens" a festékre, de abból 40 darab kerül annyiba mint az acélból a 150.

ltom 692035
Most én is beledobtam egy fém golyót a Matt Varnish -ba. Átlátszó a lötyi, és átlátszó falkon is, így majd nyomon követem lesz-e átalakulás

Köszönöm a válaszokat mindenkinek!
Microbacchus 692036 2022. január 15. 12:21
Válasz erre
Nem a cseppentős a legújabb típus? Pár éve, amikor felfedeztem őket, a sima kupakosat (műanyag) jött, mostanában kaptam először cseppentőset. Modellutártól rendelem mindig. Szerintem az üveget azért szüntették meg, mert drága volt a szállítása, miután népszerű lettek Európán kívül is.

Biztos működik az AK Stainless Steel keverőgolyókkal. Évek óta benne van, és semmi rozsda.

A lerakódást egyszer sikerült eltüntetnem, bevittem a laborba, ahol van vortex, azzal is jó 10 perc volt:) Semmiféle gondot nem okoz egyébként, csak egy nagyon vékony film marad az alján. 2 keverőgolyóval, kézzel felrázva is elég.
ltom74 692035 2022. január 15. 11:27
Válasz erre
a lacquer el nem volt gondom a fem golyoval
ltom74 692034 2022. január 15. 11:26
Válasz erre
a fem golyos hatuljara ra van irva hogy nem valo viz bazisuba, es tenyleg, nekem pl ak 3rd gen ben rozsdasodik…
az uveg golyos hatuljan az van hogy minden tipusuba valo
Nagyzo 692032 2022. január 15. 11:03
Válasz erre
Annyi a különbség, hogy az üveg drága volt, átálltak a (szerintem szar) cseppentősre, aztán beszállító, ami gondolom kínai, letolta a gatyeszt, után a jött a 3. típus. A golyók közül észterhez jó a rozsdamentes is, amit vizes akrilba nem biztos, h beledobnék, ki tudja, mennyire rozsdamentes az. Az is igaz persze, hogy vizes akril, de szerintem a tégelyben azért nem sok víz van.
pmheros 692021 2022. január 15. 09:42
Válasz erre
mrp
mrp
balls
balls

Üdv!

MRP festék témakörében volna kérdésem néhány:
1. Mi a különbség a cseppentős kupakos (első képen középen), és az egyszerű nagyszájú (balról) kiszerelés között? Oké a kupak, de miért más ?
2. Mennyire érdemes keverőgolyót használni az MRP Lacquer -ekehez? (Nálam most a Matt Varnish alján van olyan lerakodás, amit nem tudok fellazítani)
3. (Miért van két fajta keverő golyó az MRP kínálatában, és miért mindkettő a vizes akril típusukhoz van cimkézve?) Melyik golyó jó akkor a Lacquer -hez ?

Előre is köszönöm a válaszokat!
pmheros 692008 2022. január 14. 11:53
Válasz erre
PL_kompi1

fekete gyűrű fel, pisztollyal fújás, gyűrű intenzív tekerés, nyomásmérő mutató figyelés.
PL_kompi1

Üdv!

A fekete "kupak" külső gyűrűjét fel (és le) tudod húzni, majd ezt a kupakot (külső gyűrűjét) tudod forgatni. Működtesd a pisztolyt (legyen levegő elvétel), közben tekerj egy pár "menetet" a gyűrűn, a nyomásmérő mutatóján változást fogsz tapasztalni.

Ha légtartályos a kompresszorod, akkor előtte töltsd fel a tartályt, mert akkor a tekerés hatását kényelmesebb lesz felismerni. Főképp a visszafelé szabályzás (alacsonyabb nyomás) irányába javasolt állítanod, mert azt könnyebben észreveszed. Hamar rájösz.

Üdv.: pmheros
warbirds 692004 2022. január 14. 07:59
Válasz erre
Annyit még ehhez, hogy állítás közben fújd a stukin a levegőt, mert akkor lesz pontos az érték.
halaci 692003 2022. január 14. 00:09
Válasz erre
valami ehhez hasonló alaktrész nincs rajta?

Ha van, akkor fekete, bordázott kupak tetején van egy jobbra-balra nyíl. Most meg nem mondom kapásból, melyik a csökkentés, melyik a növelés, de ha felhúzod a kupakot és eltekered, akkor látszani fog a manométeren. Ha megvan a jó érték, akkor visszanyomod a kupakot.

www.modellfutar.hu/Fine-Art-nyomasszabalyzo
Pilota77 692002 2022. január 13. 22:56
Válasz erre
Hát sajnos a nyomás nem állítható a kompresszoromon. A Pap Lacitól vettem. Legalábbis én nem látok rajta semmit. 3-4 bar közötti a nyomás, ez is van ráírva. Így marad a kísérletezés. Hígítani kb. én is így szoktam.
halaci 691996 2022. január 13. 19:07
Válasz erre
A videóban, amit korábban belinkeltem, Tamiya lakkot használ a srác, de a Gunze (szórásban) teljesen hasonlóan viselkedik. Ott látszik is a képernyő tetején az ajánlása: 40% lakk + 60% leveleing thinner, 0,4-es tű, 15 psi nyomás, a videón látszik fújási távolság is. Nyilván nem szentírás, próbálkozni kell, de kiindulásnak jó.
Microbacchus 691995 2022. január 13. 19:02
Válasz erre
Próbálgatni kell, számít a hígítás mértéke is. Minél közelebb mész, annál kisebb legyen a nyomás, és akkor nem fog megfolyni.
Pilota77 691994 2022. január 13. 18:34
Válasz erre
Igen, a tejfölös pohár jó ötlet, el is kezdtem. De azért tanácsot még elfogadok. Ugye most az volt a baj, hogy túlságosan távolról szórtam, ezért már a levegőben kiszáradt. azért volt mert féltem, hogy megfolyik. Akkor most próbálom közelebbről, de kevesebb festékkel.
Microbacchus 691984 2022. január 13. 15:00
Válasz erre
Örülök, hogy minden rendben ment:) szerintem gyakorold a lakkozást valami egyéb műanyagon, és csak akkor menj rá a repülőre, amikor már elégedett vagy az eredménnyel.
Pilota77 691962 2022. január 11. 23:27
Válasz erre
Ma meghozta a posta a csiszoló szivacsot és a polírpasztát is. Ki is próbáltam. Csoda szép lett. Most már jöhet a matrica, csak aztán a fedő lakk ne legyen megint rücsis.
Köszönöm a tanácsot még egyszer!
magyaralba 691958 2022. január 11. 19:53
Válasz erre
Microbacchus!

Hozzászólásodat ha dr. Kné H. Margit olvasta volna volna, örömkönnyektől párás szemmel, gyönyörtől aléltan mondta volna, hogy ez valami gyönyörű.
Köszönjük a kimerítő választ.
Sokat és sok mindent festettem már, 1:1 repülőtől autóig sok száz makettet is de végre olvastam számomra is új dolgot, ezzel választ kapva egy két hibára, miértre, amivel még az akril festékek eljövetelének hajnalán magam is szembesültem. Akkor a pontos miértet nem tudtam csak próbáltam kísérletezni, hogy hol vagy miben lehetett a hiba... de most már össze állt a kép.
Mégegyszer köszi a kimerítő választ.
borisz 691954 2022. január 11. 18:07
Válasz erre
Szia!

A 670157 sz. hozzászólástól kezdj el visszaolvasni!
Billyidol 691953 2022. január 11. 17:57
Válasz erre
Sziasztok!

Szeretnék érdeklődni illetve tanácsot kérni, festéssel kapcsolatban!

Nézegettem a Hataka Blue line festékeit ecsethez való vizesbázisú festékek.
Milyen alapozó kell hozzá vagy oldószeres alapozóra érdemes festeni? Lakkozás is vizesbázisú legyen vagy mehet rá az oldószeres... Ha van valakinek ezekkel tapasztalata magával a Hataka termékeivel, és megosztaná azt megköszöném! (eddig a revell enamel festékeit használtam kizárólag...)

Üdvözlettel
Ati

titke84@gmail.com
Microbacchus 691887 2022. január 9. 01:01
Válasz erre
A Mr. Primer 1000 az lakk, azt használom, nagyon jól bírja a csiszolást. Elvileg jobban tapad rá mint a sima műanyag elszínre, ami most jó hír:)
Pilota77 691886 2022. január 9. 00:55
Válasz erre
Hát most már vesztenivalóm nincs. Az akril alatt van Mr. Primer 1000 alapozó. Az változtat a tapadás mértékén, vagy jellegén?
Beszerzem a 2000-es meg a 3000-es szivacsot, meg a kék feliratos pasztát és kipróbálom. lehet először csak a pasztát, mert az talán kíméletesebb. Ha nem jön be, akkor kénytelen leszek lemaratni az egészet. Mivel akril lejön denszesszel is, így talán a kabin megmenthető.
Microbacchus 691885 2022. január 9. 00:38
Válasz erre
Köszi, akkor elsőre simával próbálom meg, biztos, ami biztos alapon.

Pilota77: tankokat készítek, nincs tapasztalatom polírozással, de ha sima lesz a felszín, utána újra is tudod lakkozni a fényes hatás miatt.

Nem ijesztgetésből mondom, csak saját emlékek jutnak eszembe; ha az akril vastagon, egy rétegben lett a felszínre fújva, akkor szinte biztosan el fog szakadni. Az akril festékek poli(metil-metakrilát) szálai önmagukkal rendeződnek össze a makett polisztirol felszínén. Az eredmény végül egy bőrszerű réteg lesz a maketten, de kémiailag nincs kapcsolat a festék polimer rétege és a makett között. A pigment (azaz a színt adó molekulák nagyon picik a polimerekhez képest, gyakran még a polimer monomerjeihez képest is; önmagukban nem kötődnek oda semmihez) a festék polimerrétegében marad beágyazódva. Ha ez az akril polimerréteg vastag, akkor könnyebben elszakad csiszolás hatására. Ha nagyon vastag, akkor le is tudod hámozni, mint egy nyúlós bőrt. Viccből egyszer kipróbáltam, elég jópofa:) A fizikai kapcsolat tehát "csak" annyi, hogy az akril polimer nagyon szorosan tapad a polisztirol (makett) felszínre.

A lakk alapú festékek máshogy kötődnek a polisztirolhoz. Ezekben a festékekben olyan oldószerek vannak, melyek a polisztirolt is feloldják (ha egy ilyen festékbe beledobsz egy kis makettdarabkát, az fel fog oldódni), így amikor a festett felületről elpárolognak az oldószermolekulák, akkor a festék saját polimerizációja párhuzamosan zajlik a makett polisztirol felszínének polimerláncainak visszarendeződésével. Ez jóval erősebb kötést eredményez, hiszen az eltérő polimerszálak egymásba gabalyodva alakulnak ki/rendeződnek vissza, illetve a pigmentmolekulák bejutnak a visszaalakuló polisztirol szálak közé is.

Olvastam/hallottam, hogy a lakkfestékben lévő "binder"/"kötőanyag" (ez az ami polimerizálódik) nem csak magával, de a polisztirollal is tud kémiailag kapcsolódni, azaz képződnek olyan polimerek is, melyek a makett polisztiroljáról indulnak, majd a binder polimerjében folytatódnak, vagy a "binder" oldallánc csoportján keresztül kapcsolódnak. Részletesen nem néztem utána, ehhez pontosan tudni kéne, hogy mi van az adott lakkfesték binderében, és hogy az tényleg tud-e a polisztirollal reagálni... Nekem ez amúgy jó nagy félreértésnek tűnik, mert a polisztirol nem esik szét monomerjeire a lakk oldószerben, hanem a polimerszálak válnak el, oldódnak fel. A polisztirol pedig kémiailag nem valami reakciókész... Ettől függetlenül rengeteg makettezős festékes cikkben írják, hogy lakkfestékkel kémiai a kapcsolat, míg akrillal csak fizikai, de keverik a polimerizációt a polimer szálak oldódásával, szóval itt sincs igazi kémiai kötés szerintem.

Az emulziós lakkokban egy kolloidunk van, amiben a binder polimerszálak vannak feloldva olyan oldószerekben, melyek a polisztirolt is szálakra oldják. Itt is ugyanúgy összekuszálva (egymás alá és fölé) rendeződnek a binder és a makett polimer szálai a felszínen, de polimerizáció nem zajlik. Ez is ugyanolyan erős, jól csiszolható festett felszínt eredményez, mint a fenti, de szinte pillanatszerűen munkakész is felszín, mert elég az oldószer molekulák elpárolgása, utána nem változik már semmi. Szerintem az MRP, meg az összes többi "true lacquer" ilyen.

Ezeknél a lakk (lacquer) festékeknél csak lecsiszolni lehet a réteget, lehúzni nem, hiszen a polimerszálak (makett és festék binder) össze vannak egymással gabalyodva. Az akrilnál egy intakt makettfelszínen van egy festék binder bőr, ami, ha elég vastag, akár le is hámozható.
halaci 691884 2022. január 8. 22:46
Válasz erre
A videóban a piros címkéset használja a srác, az a durvább. A kék a finomabb, a fekete pedig szerintem inkább az átlátszó darabok (pl. kabintető) tükörsímára polírozásához kell csak.
halaci 691883 2022. január 8. 22:41
Válasz erre
A MrColor sorozathoz (a GX-ek is abba tartoznak) a gunze saját prosija a sötétkék MrColor Thinnert ajánlja, de szerintem a leveling thinner jobb.

A Rapidról valahol azt olvastam, hogy az leginkább a fémjeikhez való. A lassabb száradás (ami egyébként a jobb terülést lehetővé teszi) a finom fém pigmenteknél egyfajta "lerakódást" eredményez - külön válik a pigment és fölötte szilárdul meg a kötőanyag, inkább "fémszínűre festett" hatást eredményezve. A Rapiddal állítólag ez kiküszöbölhető és jobb lesz a fém-hatás.
Pilota77 691882 2022. január 8. 22:34
Válasz erre
A tamiya polírpasztákból melyiket érdemes használni? Sokféle van, de nem tudom melyik lenne ideális?
Microbacchus 691881 2022. január 8. 22:25
Válasz erre
Tamiya Sanding Sponge 2000 biztosan jó. Az AK csiszoló szivacsok kevésbé (a finomabbak egész jók abból is, de a 400-as, 800-asról lepereg a dörzsanyag...). Nem kell kidobni, sőt, a már bejáratott darab jobb is. A nagyon lekopott, pedig a finomabb verziónak felel meg. Le szoktam vágni egy kényelmes méretű darabot, és csipeszbe fogom. 3 éve vettem 1 szivacsot, azóta is a 90%-a megvan egyben, és a levágottakat használom főleg; szép festék kopásokat lehet elérni a finom csiszolással, a HS chipping mellé egy másfajta sérülést ad.

Az akrilt nehezebb csiszolni, ebből a videoból láthatod (vége felé), kb. mi az amitől már el is szakadhat: www.youtube.com/watch Akrilnál egy hetet is várnék előtte. Szárazon, magában csiszold, és finoman, pláne, ha minden akril alatta is.

Ha van finom csiszolópapírod, az is jó, főleg, ha könnyen hozzáférhető részekre kell (tankok ilyen szempontból problémásabbak).

Szerintem amúgy akrilokkal a legnehezebb festékszóróval festeni, érdemes lehet inkább lakk alapúakat (Mr surfacer primerek; MRP, Mr color, Tamiya LP széria) használni, főleg amíg új az egész műfaj.
Microbacchus 691877 2022. január 8. 21:49
Válasz erre
Az "orange peel" elvileg az, amikor túl sok festék/lakk kerül a felszínre (de maga a felszín nedves), a száradás nem egyenletes, hullámos, huplis lesz. Tapintásra teljesen sima, nem érdes, vatta nem akad bele, stb. A legtöbb festék olyan jó önkiegyenlítő tulajdonságú, hogy nekem ezt eddig szándékosan sem sikerült produkálni; vastagon felvitt lakkal viszont könnyen előállítható.

Az érdes, smirgliszerű felszínt az okozza, ha a festék már a levegőben megszárad. Ez a felszín mattabb, szemmel talán kevésbé látszik, de tapintásra érdes, vatta azonnal beleakad, stb. Erre nem találtam sehol külön szót, pedig pár éve, amikor makettezni kezdtem rengeteget kerestem a jelenségre, mert ilyen felületeket kaptam. Néhányan ezt értik "orange peel" alatt, de mindig megjelenik valaki a fórumokon, hogy beírja, hogy az orange peel az más...:) Kár, hogy nincs rá szó, mert szerintem ez a leggyakoribb festési hiba.

Nekem is lenne kérdésem:

Gunze GX-113 matt lakkot mivel szoktátok hígítani? Láttam Mr. color leveling thinnerrel, de az nekem fura ötletnek tűnik - az eredmény nem lett rossz ugyanakkor. Van valakinek közvetlen tapasztalata? Inkább a sima lakk hígító, vagy a Rapid? köszi:)
Pilota77 691876 2022. január 8. 21:36
Válasz erre
Ezt a szivacsot a barkácsboltokban is lehet kapni? Használat után eldobós, vagy mosni lehet? Szóval érdemesebb mindjárt többet venni belőle? Utána gondolom meg kell fürdetni a madarat, hogy pormenetes legyen. Esetleg vizesen kell csiszolni?
Pilota77 691875 2022. január 8. 21:33
Válasz erre
Akril. És lehet hogy inkább érdes, mint narancsos. Az érdesen is segít a szivacs? + esetleg a Tamiya polírozó szer?
Microbacchus 691874 2022. január 8. 21:17
Válasz erre
Szia!

Akril vagy lakk alapút használtál?

Szerintem csak annyi történt, hogy túl sokat vittél fel egyszerre. Vissza tudod a már bepolimerizált felületet csiszolni, 1000/1500 szivacs elég szokott lenni. Erre a csiszolt felületre mehet a matrica közvetlenül. Csiszolás nélkül látszódni fog. Ha egy festett/lakozott felületen egyszer megjelenik valamiéle textúra, azt csak csiszolással lehet megoldani, lakk alapúaknál működik még a hígítóval való átfújás is (Mr color leveling thinnerrel pl.). A másik véglet, ha túl "szárazon" festesz (már megszáradt festék kerül a felszínre), ilyen esetben egy érdes, smirgliszerű felületet kapsz.

Nekem is sok gondom volt ezzel eleinte, főleg a száraz irányba. Végül nem is maketteken gyakoroltam be az alapvető festékszóró használatot, hanem sok apró műanyagon (joghurtos pohár, majd később bonyolultabb formákhoz a makettek belső felülete, stb.). Ha egyszer ráérzel, utána már nem lesz gond, menni fog magától, anélkül, hogy tudatosan figyelned kéne erre. Elrontott felszínt viszont javítani nem lehet további rétegek ráfestésével, pl. egy ilyen érdes felszínre lakkozni is teljesen értelmetlen, ugyanolyan csúnya marad. A csiszolás viszont mindig működik. Lakkal festett felszín csiszolása könnyű, az akrilok viszont szakadhatnak.

Ez egy nagyon hasznos video ebben a témában: www.youtube.com/watch
halaci 691873 2022. január 8. 20:51
Válasz erre
Amennyire én tudom, a narancsbőr abból adódik, ha a festék/lakk egy része a felületen nem tud egyenletesen elterülni, nem egyenletes a porlasztás. Vagy azért, mert már a levegőben összeállnak a szemcsék, ha túl messziról fújsz, vagy azért, mert kicsi a nyomás és nem elég atomizált a porlasztás.

Ha fel akarod csiszolni, akkor ahhoz a teljes száradás (minimum 24 óra) után használhatsz egészen finom csiszolószivacsot, utána pedig pl. Tamiya fine vagy ultra fine polishing compundot. Ebben a videóban nem narancsbőrösödést távolít el a srác, csak a NMF alá akar tükörsíma felületet, de a lényeg ugyanaz. (kb. 14 perctől)

www.youtube.com/watch
Pilota77 691869 2022. január 8. 19:55
Válasz erre
Sziasztok!

Gunze fényes lakkot kezdtem használni, és valamiért nem lesz tükör fényes a felület, kicsit narancsos. Ha erre rákerülnek a matricák és a végső félfényes lakk, akkor szerintetek van remény arra, hogy elég egyenletes legyen a felület? Ha nem, akkor mit tehetek vele, hogy kisimítsam? Polírozás? Mivel?
Miért lesz narancsos? Ez a második fújt makettem, de az elsővel nem volt gond és nem is nagyon vettem észre, hogy valamit máshogy csinálnék.

Köszi a segítséget.
Fonák Tamás 691796 2022. január 7. 09:18
Válasz erre
A Revell fényes lakkja teljesen víztiszta.
migfun 691779 2022. január 6. 17:15
Válasz erre
Én Humbrol Clear Fix-et szoktam belecseppenteni.
truth 691777 2022. január 6. 17:06
Válasz erre
Sziasztok! Van olyan fényes enamel lakk ami higítatlanul nem sárgul? Lámpabúrákba szoktam tenni egy-egy cseppet és ezért nem lenne jó ötlet higítani, nehogy kifolyjon.

Humbrol 35 és a Revell 1 sajnos sárgás, szeretném hogy teljesen átlátszó legyen.
halaci 691686 2022. január 3. 10:04
Válasz erre
Én ennek a srácnak a videóiból tanultam nagyon sokat (bár inkább csak elvben, a gyakorlatba még nem igazán sikerült átültetnem... :( ) érdemes a csatornája többi videója között is böngészni.

www.youtube.com/watch

Egy dolog, ami se az ő videóiból, se az előző linkből nem egyértelmű: az egyes rétegek között hosszabb száradási idő van, nem ilyen sitty, alapszín, sutty, rámegyek a tónusokkal. Enélkül amikor össze akarod mosni az új tónus széleit az alatta levővel, visszaszedi azt is.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275., 276., 277., 278., 279., 280.,
281., 282., 283., 284., 285., 286., 287., 288., 289., 290., 291., 292., 293., 294., 295., 296., 297., 298., 299., 300.,
301., 302., 303., 304., 305., 306., 307., 308., 309., 310., 311., 312., 313., 314., 315., 316., 317., 318., 319., 320.,
321., 322., 323., 324., 325., 326., 327., 328., 329., 330., 331., 332., 333., 334., 335., 336., 337., 338., 339., 340.,
341., 342., 343., 344., 345., 346., 347., 348., 349., 350., 351., 352., 353., 354., 355., 356., 357., 358., 359., 360.,
361., 362., 363., 364., 365., 366., 367., 368., 369., 370., 371., 372., 373., 374., 375., 376., 377., 378., 379., 380.,
381., 382., 383.