/ Fórumok /

Kamuflázs

Érdekes festésű gépek. Új kamók. Régi elfelejtett kamók. Kísérleti kamók.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.
vlevi 459805 2009. október 21. 18:33
Válasz erre
Jajjj :)
Nemigazán a kedvencem a zöld.
lucky 459804 2009. október 21. 18:26
Válasz erre
Levix 459803 2009. október 21. 18:23
Válasz erre
www.airliners.net/photo/USA---Navy/McDonnell-Douglas-F-A-18B/1597042/L/

Új kamó a VFA-125-ös század gépén. Szuper jó!
vlevi 459802 2009. szeptember 30. 16:51
Válasz erre
Nemhiszem, hogy ilyen formában kellene ezt művelni. Akit érdekel, milyen verseny lesz, az elég, ha benéz a versenyek topicba.
borisz 459801 2009. szeptember 30. 16:39
Válasz erre
Csak félholt, mert a makettezők ragaszkodnak hozzá.
H.András 459800 2009. szeptember 30. 08:36
Válasz erre
Nagyon helyesen csinálja. A főoldalra nem kerül ki, csak így jut el a makettezőkhöz.
Csak így lehet elérni, hogy ne merülhessen fel még egyszer ez a kérdés: "És én miért nem tudtam róla, hogy XXX-helyen kiállítás van?"

Sajnos a makettezők továbbra is ragaszkodnak ehhez az oldalhoz valamiért, amikor ez már rég megdöglött :-(
vlevi 459799 2009. szeptember 29. 23:19
Válasz erre
Ezt most te csinálod, hogy televágsz minden egyes topicot a Bolyai reklámjával, vagy valami robot szopat minket?
borisz 459797 2009. szeptember 3. 13:25
Válasz erre
Köszönöm.
KormosP 459796 2009. szeptember 3. 12:09
Válasz erre
A P-51 meg P-40 -rol nekem van fotom, szoval azok igaziak
zsury 459795 2009. szeptember 3. 10:58
Válasz erre
Elvileg a Japánok is zsákmányoltak ellenséges gépeket... ha igen, gondolom ki is próbálták őket.

Saját légtérben meg ugye nem túl egészséges angol v. amerikai felségjellel repkedni...:D
borisz 459794 2009. szeptember 2. 22:03
Válasz erre
K_ZOO-kamuflaz1
K_ZOO-kamuflaz1
K_ZOO-kamuflaz2
K_ZOO-kamuflaz2
K_ZOO-kamuflaz9
K_ZOO-kamuflaz9
K_ZOO-kamuflaz10
K_ZOO-kamuflaz10
K_ZOO-kamuflaz12
K_ZOO-kamuflaz12
K_ZOO-kamuflaz13
K_ZOO-kamuflaz13
K_ZOO-kamuflaz14
K_ZOO-kamuflaz14
72-010_navod
72-010_navod
B-Jap.Attacks_navod
B-Jap.Attacks_navod
Dive-bombers_navod
Dive-bombers_navod
french_bombers
french_bombers

Sziasztok!
Ezeknek mekkora a valóságtartalma?
Zoli 459793 2009. augusztus 28. 09:34
Válasz erre
Köszi a felvilágosítást! Én arra gondoltam, hogy pl súrlódás miatt fényesednek ki enyhén a gépek, míg a leállítottak meg csak fakulnak, vagy ilyesmi...
z
Levix 459792 2009. augusztus 27. 22:28
Válasz erre
Az olvadáspontot költői túlzásnak szántam! :). Igazad van. Gépészmérnökként én is halottam már ezekről a dolgokról :).
Rumcájsz_52 459791 2009. augusztus 27. 17:55
Válasz erre
Zoli
A repülés közben fotózott gépek azért is látszhatnak fényesebbnek a valóságosnál, mert vizszintes vagy emelkedő repülés közben egyaránt lehet párakiválás a felső felületeken /a relative kisebb nyomás, a felhajtóerőt létrehozó szivás miatt/. Bármilyen vékony is ez a páraréteg, ha erre rásüt a nap - főleg a kamera felé tükröződve - egy krétamatt gép felülete is látszólag fényesnek fog látszani.
R.
Muzzy 459790 2009. augusztus 27. 17:47
Válasz erre
Bocsi! Félreérthető volt, valóban a teljesítmény igény nő meg, ami a hatékonyságot csökkenti.
Muzzy
Zoli 459789 2009. augusztus 27. 10:07
Válasz erre
Sziasztok!
Bocs a belepofázásért, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a makettezők nagyon gyakran szoktak csalni a fényesség beállításakor, mert a teljesen krétamatt és a nagyon fényes felület is hülyén néz ki egy maketten, nem lesz élethű.
Amúgy már láttam mindenféle felületű gépről képet, és úgy rémlik, mintha a múzeumiak lennének inkább mattak, a használtak (repülés közben fotózottak) pedig kicsit fényesek, selyemfényűek. Bár lehet, hogy ez hülyeség...
z
búza 459788 2009. augusztus 26. 21:32
Válasz erre
A mai utasgépeket nem csak esztétikai okokból tisztítják rendszeresen, hanem azért is mert a koszos felületnek nagyobb a súrlódása, ebből következően nő a fogyasztás és a szükséges teljesítmény.
Muzzy 459787 2009. augusztus 26. 21:21
Válasz erre
Csak egy kis eszmefuttatás.
Teljesen igaz, amit Rumcájsz írt. 3 Machnál (3 szoros hangsebességnél) mintegy 250 fok Celsius fokra is felmelegedhet a belépőél, illetve a sárkány többi része is. Hiperszónikus tartományban igen fontos a káros légellenállás csökkentése, ami egyrészt súrlódást okoz - melegedést, illetve jelentősen növeli a légellenállást.
Hyperszónikus tartományban a legkisebb turbulencia is jelentős teljesítmény csökkentést okoz.
A fényes festéknek jóval kisebb a súrlódási tényezője, mint a matté (éppen ezért matt, mert a felületen durva szemcsék - szétszórják a fényt, ezáltal a súrlódási tényezője is megnő.
A mai utasgépeket nem csak esztétikai okokból tisztítják rendszeresen, hanem azért is mert a koszos felületnek nagyobb a súrlódása, ebből következően nő a fogyasztás és a teljesítmény.
Muzzy
emerson 459786 2009. augusztus 26. 19:57
Válasz erre
sr-71
sr-71

Nekem volt szerencsém élöben látni,és én amatt feketére szavazok.Bár ez egy muzeumi gép volt.
Örekkengoo 459785 2009. augusztus 26. 19:13
Válasz erre
SR-71

A-ábra: kevés fény,
B-ábra: sok fény
SR-71

Srácok!

Ugyanaz a félfényes felület mindkét kép kailakítására alkalmas, minden attól függ, milyenek a fényviszonyok, és a fgép pozíciója. Ezzel nem akarom köcsögbe vonni a festék kifényesedésének tényét.
lucky 459784 2009. augusztus 26. 18:54
Válasz erre
Ez így igaz, de a lényegen nem változtat.
A cél a szilárdság megőrzése a hőmérséklet csökkentése által.
Rumcájsz_52 459783 2009. augusztus 26. 18:33
Válasz erre
Levix
Nagysebességű gépek sárkányszerkezeti elemeinél (akár a szerkezeti anyagok megválasztásánál, akár a festékanyagok kiválasztásánál) nem az OLVADÁSPONT elkerülése, hanem a jóval alacsonyabb hőmérsékletnél jelentkező kilágyulás, az anyagszilárdság elvesztésének, a képlékeny anyagváltozásnak az elkerülése a cél. A hőmérséklet növekedésekor a fémek jóval a megfolyás előtt kilágyulnak, képlékennyé válnak, szilárdságuk jelentősen gyengül, kevésbé bírják mind az aerodinamikai, mind a mechanikai terhelést. Képzeld el ezt hideg gyúrmát melegítve, először csak puhul, majd lágy lesz, és jóval később következik a megfolyás.
Tibcsi 459782 2009. augusztus 26. 18:09
Válasz erre
Főleg a hőálló megoldásokat tesztelték az X-15-ön

Na ez az. Épp ezért írtam, hogy a festéket is tesztelhették. De közben nézegettem a régi X-15 fotókat és be kellett látnom, hogy ez nem ugyanaz a felület, mint a Blackbird-é. :)
Levix 459781 2009. augusztus 26. 17:44
Válasz erre
Főleg a hőálló megoldásokat tesztelték az X-15-ön. A kialakítása sem a radarkeresztmetszet csökkentést szolgálta. Szóval meglepne. De idézz forrást!
A fekete szín jobban sugároz ezért választották az egyébként is extrém hőmérsékletre hevülő X-15 és SR-71 esetében, persze az SR-71-nél játszott még az éjszakai repülés, a szinte sötétkék háttér előtt. 75 fokkal volt a fekete gép sárkánya hidegebb mint a festetlen. Jó ez nem tűnik soknak, de ha ezzel sikerült olvadáspont alatt tartani szerkezeti elemeket, akkor meg felbecsülhetetlen értékű megoldás.
Tibcsi 459780 2009. augusztus 26. 17:18
Válasz erre
Azért gondoltam rá, mert elképzelhető, hogy a festéket is tesztelték az X-15-ön. De mondom: tudni nem tudom, csak spekulálok. :)
elmo 459779 2009. augusztus 26. 16:04
Válasz erre
lucky 459778 2009. augusztus 26. 15:46
Válasz erre
Ráadásul a polírozás se legyen egyenletes.Pl belépőélek környéke fényesebb hátrébb kevésbé.
Levix 459777 2009. augusztus 26. 15:32
Válasz erre
Nem hiszem, hogy az X-15-ön Iron Ball festék lett volna.
Levix 459776 2009. augusztus 26. 15:22
Válasz erre
elmo, az is "selyemfényű". Ott van a tévedés, hogy a selyemfényű nem azonos azzal, amit a makettre lakként felkensz. Az egy lakk. Állíthatod, hogy személyesen láttad, akkor is selyemfényű, vagy pontosabban az eredeti matthoz képest a kopás által többé kevésbé kifényesedett a felülete. Hol jobban hol kevésbé. Ahogy az SR-71 is.

Hihetetlen gyorsan megváltozik a felület fényvisszaverőképessége ha minimális por kerül rá. A múzeumi, meg főleg a kinti gépek porosodnak. Nézd meg otthon egy szekrény lapját, majd töröld le róla a port.
A porszemcsék sok irányba verik vissza a fényt és ezzel csökkentik a felület fényességét. A felületek fényessége meg nem három lépésben változik, matt, félfényes fényes, hanem végtelen lépésben, de nincs 1 milliárd szavunk az adott felület fényességének kifejezésére.

A használat során meg fordítva van. A viszonylag nagyobb szemcseméretű, mattnak látszó festéket koptatja a levegőben levő vízpára, por, kerozin, ami szépen be szokta teríteni a gépet tankoláskor. És szépen elkezd a felület kifényesedni. Próbálj meg egy matt felületet nem búra alatt megtartani mattnak. Már egy ujjlenyomat kifényesíti. Ha közelről nézed a felületet kevesebb fény jut a szemedbe, főleg egy zárt helyen. Ezért nem veszed észre, hogy az bizony erősebb fényben csak megcsillanna.

Az igaz, hogy az SR-71 festése sokkal kevésbé fényesedett ki mint bármelyik más gépen alkalmazott festék. És a legmattabb fél-félfényes nagysebességű gép a történelemben.

Ezért javasoltam, hogy ne lakkozza hanem polírozza.
zsury 459775 2009. augusztus 26. 12:37
Válasz erre
Örekkengoo 459773 2009. augusztus 26. 09:03
Válasz erre
Egy újabb igazságtalanság a sorstól: a szuperszónikus gépek még csillogóbbá lesznek, a vén légcsavaros csotrogányok meg kikrétásodnak...
Tibcsi 459772 2009. augusztus 26. 08:34
Válasz erre
Tudni ugyan nem tudom, de nagyon logikusan hangzik, hogy az X-15-öst is ugyanazzal az Iron Ball festékkel festették, mint a Blackbird-öt.
Tibcsi 459771 2009. augusztus 26. 07:32
Válasz erre
sr71_matt
sr71_matt
sr71_selyem
sr71_selyem

Némely képen egyértelműen matt, másokon egyértelműen selyemfényű. Gondolom, a festés korától és elhasználódásától függően.
elmo 459769 2009. augusztus 26. 00:49
Válasz erre
Levix, az X-15-tel mi a szitu? Az is matt, es mellesleg a leggyorsabb nyilvanossagra hozott "madarunk"?
elmo 459768 2009. augusztus 26. 00:42
Válasz erre
Szia lucky!
Az SR-71 is es az YF-12 is matt fekete szinu, majd hogy kreta matt! Ezek a gepek eleg sokat tekertek odafenn, ennek ellenere nyoma sincs rajtuk selyemfenynek. Daytonban a legiero muzeumaban volt hozzajuk szerencsem. Hitelesebb helyet nem tudok. Mindezek ellenere azt mondom, olyanra fesd, ahogyan neked tetszik. :)

udv, elmo
Levix 459767 2009. augusztus 25. 21:39
Válasz erre
Nagysebességű gépeken egyszerűen nem marad matt a festés.
lucky 459766 2009. augusztus 25. 18:51
Válasz erre
Köszi!:)
Ez lesz az NJL Togo után a köv projekt...
Levix 459765 2009. augusztus 25. 18:39
Válasz erre
Eredetileg matt de a súrlódástól selyemfényű. Ha mattal fested egy ronggyal fel tudod fényesíteni sokkal szebb lesz mint ha eleve selyemfényűvel festenéd.
lucky 459764 2009. augusztus 25. 18:34
Válasz erre
eddig 3 semmivel a selyemfény vezet...:)
Rag 459763 2009. augusztus 25. 18:18
Válasz erre
Tavaly valamelyik tavaszi Aranysasban volt egy cikk a blackbirdről, ott van egy pár fotó- plusz egy szavazat a selyemfényre :)
lucky 459762 2009. augusztus 25. 16:04
Válasz erre
Az én tippen is a selyem volt, de több szem többet lát.
Köszi.
vlevi 459761 2009. augusztus 24. 17:08
Válasz erre
Idézek a wikipédiából (persze az ott leírtak sem tekinthetően szentírásnak)
hu.wikipedia.org/wiki/SR&
"A gépet majdnem fekete sötétkékre festették, hogy így a súrlódási hőt minél jobban le tudja adni, és beleolvadjon az égbolt sötétjébe."

És szerintem amolyan selyemfényű illene hozzá leginkább. A szuperszonikus repülésnél a legtöbb gép fényesre kopik, még ha mattra van festve, akkoris.
lucky 459760 2009. augusztus 24. 10:05
Válasz erre
Levi!
Nem tudod véletlenül ( v szándékosan) SR-71-n matt vagy fényes volt-e a fekete?
Levix 459759 2009. augusztus 22. 22:02
Válasz erre
Trendi.
borisz 459758 2009. augusztus 22. 22:01
Válasz erre
Levix 459757 2009. augusztus 22. 21:32
Válasz erre
Hunyo 459756 2009. augusztus 22. 17:53
Válasz erre
Ok, leírtam, köszi szépen!

Üdv:

Hunyo
Levix 459755 2009. augusztus 22. 16:30
Válasz erre
Hát csak mixelni tudod. Pl. Humbrol 65 + fehér aulra 89+ fehér és 109 + fehér felül.
Lala 459754 2009. augusztus 22. 10:02
Válasz erre
Sziasztok!
Köszönöm Dexi és Tibcsi!
üdv!Lala
Tibcsi 459753 2009. augusztus 22. 06:46
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.