/ Fórumok /

Német harcjárművek a II. világháborúban

Egy topic azoknak akik kíváncsiak a Német Harcjárművek festésére archív fotókra, vagy szívesen megosztanák azokat másokkal.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275.
Emerick 464072 2007. augusztus 29. 10:58
Válasz erre
Hali!

Lehet, hülye vagyok, de vmit megkutyultam. Amire én gondoltam, az nem a Jaboschreck, hanem a Schwebelafette. Bár én úgy tudom, hogy a 2cm-es Flak 38 mellett volt néhány, amelyik 3cm-es illetve 37mm-es csővel is át lett építve. A korábbi képen, amin a 20. PD átépített kocsija van az sztem vagy pajzs nélküli Flak 30-as, Schwebelafette vázon, vagy nem tom mi az... A 17. PD-nél pedig illenék megjegyezni, hogy SEMMILYEN listán nem szerepel a 234-esek jelenléte náluk, viszont a képen sztem tényleg egy 234-es alváz van. A torony sztem egy áteszkábált 8rad torony egy kiselejtezett 231-esről. A pajzsa viszont nem tetszik... A cső tuti KWK38.

(Kieg a KWK38-as tornyokhoz. Ilyen került a PSW 222-esekre, Kfz 140/1-esekre, 250/9-esre, 234/1-esekre, és a néhány elkészült 251/23-asre is, azonos toronnyal. (a 250-eseknél és a 222-esekneél a korai verziókon, illetve asszem a 222-nél végig bonyolultabb, 8szögletű toronnyal, míg a többinél már egyszerűsített 6szögletűvel.))

És igen, a Pumákból 101db készült el. :) A 234/1-esekből 200db (nekem listán kb 207-209db van... :(), a 234/3-asokból 88db, a 234/4-esekből 98db. Bár utóbbinál nem lennék olyan biztos, mint a 234/1-esnél sem, mert a gyár a Büssing-NAG volt, Berlinben, ami mint tudjuk, kissé zűrös körülmények közt üzemelt 45 áprilisáig. Sztem a maradék, múltkor említett 15 üres alváz is kapott mindenféle fegyverzetet, ráadásul nagyjavítottak sok 8radot is, illetve készültek a 251/9-es Stummelek és 251/17 és /21-esek is dögivel ott, számos 251-es mellett. Szóval akár még 234/3-as db-számok sem stimmelhetnek... Ja, és láttam már olyan képet is, (ami vhol Pomerániában készült) ahol átépítés alatt álló 233-asok vannak egy gyárban 251-esekek és PzIV-ek közt, amely PSW-ket épp megszabadítanak a lövegeiktől, a helyükre való előkészített Schwebelafette pedig az előtérben van elhelyezve, szóval... Kavarjam még? :D

Üdv:
E.
Csodabogár 464071 2007. augusztus 29. 10:48
Válasz erre
Majdnem... :-)

Az, hogy pontosan hány darab 234/2 készült, mindmáig nem tiszta. Az meg pláne nem, hogy ezekből mennyi hova került... Nem is a toronnyal volt gond, lövegpajzsból nem készült elég.

Igen, ezzel a Jaboschrekkel valami kavarodás van. Tekintve, hogy az, mint Iron írta, 3cm-es volt, a mi árva 234-ünk pedig egy 2cm-es löveget kapott.
Ezzel a "DR"-es 234-essel sem vvagyok tisztában. Miről is van szó? Legjobb tudomásom szerint ilyen Sd.Kfz.234/akárhány, ami a képen szerepel a 2cm-es Schwabelafette-ével, csak egyetlen példány készült, az is a 20. páncéloshadosztálynál. Létezik róla ez a kép, meg az a pár darab, ami már a leszerelés után, egy gyűjtőhelyen készült.

Luchs torony csereszabatos vagy sem, tény, hogy rákerült egy 234-es testre.

140/1: A legtöbb forrás szerint 52 darab készült, ebből 25-öt kapott a 3.páncéloshadosztály felderítőosztálya. Ez egy századnak felel meg, s bár fejből nem emlékszem pontosan, de mintha ők a 3.páncélos-felderítőszázadban használták volna őket.

Cs
IRon 464070 2007. augusztus 29. 08:09
Válasz erre
Két szó! Disco Express! ;)

vagyis két kérdés:

szóval akkor összesen 101 db PUMA volt? (sdkfz234/2)

Emerick!
A Jboschrekket nem kevered te véletlen valmivel? Az ugyanis 30mm es töltényhevederrel üzemelő cucc volt egy igen érdekes soklukú csőszájfékkel. Abba a bizonyos 234 esbe pedig az a 20mm es légvédelmi volt átszerelve amit Csodabogár irt. De az nem a Jaboschrek.

üdv
Emerick 464069 2007. augusztus 28. 21:12
Válasz erre
Sziasztok!

Egyetlen hozzáfűzni valóm: nem a löveg volt a Puma gyártásánál kevés, mert ugyanez a löveg szerepelt a PzIII L-nél -asszem, most fejből nyomom...-, hanem összesen 101db ilyen torony készült el! Több nem is épült, és a többi gép ezért is lett más fegyverezettel ellátva. Nézegettem a listákat, javítottam is rajta kicsit. Viszont mindig megzavar, hogy sok példányt kijavítottak -természetesen zömmel s Pz Sp Wg -ként szerepel a nagyjavított gépek újrakiküldése a papírokon...-, illetve volt 15db sima alváz is, fegyver nélkül, mely nem jelenti, hogy később nem kaptak vmit... (plussz a kiképzőegységekhez is fegyverzettel ellátott járművek kerültek...) Sztem a Luchs toronnyal egyáltalán nem csereszabatos a Puma tornya!

A Panzerwrecks-es 234/4 az FHH-tól megkapó! :)
A Jaboschreckkel átépített 234/3, az mindennapos lehetett. A 251/17 mellett -ez is jó típus. A legyártott mennyiség mellett az alakulatoknak juttatott példányok száma közel másfélszeres arányban áll!!!- szimplán a légvédelmisek Jaboschreckei közül is kikerülhettek. Mert ugye itt nem a korai 251/17-esekről van szó, melyek Flak 38-cal, hanem a késői, tornyos Jaboschreckesről (Flak 103, vagy mi), nem? (asszem ezt gyártja a Dragon...) 234/3-ast építettek át a 2. SS-nél is, mely aztán nálunk harcolt: a Stummel helyére egy 5 cm-es ikergránátvető került egy a 251/17-esekre jellemző toronyszerű lövegpajzs mögé.

Mindig kíváncsi voltam arra, hogy a 140/1-eseket hogy szállították le? 35-35 db a GD-nek és a 3. PD-nek? (azaz 5 vagy 6 szakaszos század???)

Üdv:
E.
Csodabogár 464068 2007. augusztus 28. 17:49
Válasz erre
Éééés...
...jöhet a jogos kérdés: akkor mi a fene volt az Sd.Kfz.234/4.

Szerintem Hitler egyik rossz ötlete a sok közül. (Lásd még a Me262 bombázóként való bevetését.)

1944-45 telére kitalálták, hogy a lehető legtöbb páncéltörő löveget a lehető legmozgékonyabbá kell tenni. Ennek lett az eredménye az Sd.Kfz.251/22 és az Sd.Kfz.234/4. Pont egyik se' felelt meg igazán arra, amire kitalálták őket. A löveg súlya rontott a jármű mozgékonyságán, irányzása korlátozott volt, a belső tér pedig valószínűleg szűkebb és kényelmetlenebb volt, mint egy kripta (márpedig harchelyzetben ez fontosabb, mint gondolnánk!). Mégis, egy mobil páncélelhárító fegyverhez jutottak általuk, ami ekkorra már igencsak szükséges volt.

Csak éppen nem vált be. Mindkettő csak egy-egy utolsó, kétségbeesett próbálkozás volt, minden különösebb eredmény nélkül. Úgy tűnik, születésük és létük csak és kizárólag egyetlen pozitívummal rendelkezik: bolond makettezők élvezkedhetnek velük jó hatvan évvel a létezésük után...

Cs
Csodabogár 464067 2007. augusztus 28. 17:35
Válasz erre
Bocsánat, kicsit elragadtattam magam...
Csodabogár 464066 2007. augusztus 28. 17:35
Válasz erre
Kicsit visszaugorva egy régebbi témához, Emerick-kolléga múltkor rácsodálkozott az Sd.Kfz.140/1-ekre. 1945. január 15-én a 3.páncéloshadosztály páncélos-felderítőosztályában a meglévő 24(!!!) adrabból 14 bevethető volt, 10 pedig javításra szorult.
Csak egy kis eszmefuttatás: Többször is vitába keveredtem már makettezőkkel, akik azt állították, hogy a felderítő járművek nem igazán lehettek ütöttek-kopottak, hiszen idejük sem volt leharcolódni, mivel a legeslegelső vonalban voltak bevetve.
Ez igaz, de hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ezen alakulatok fő feladata a FELDERÍTÉS volt. Természetesen kivették a részüket a harcokból, sőt, gyakran láttak el klasszikus gyalogsági feladatokat. De! Egy páncélos-felderítőosztály 4-5 századból állt. Ezek egyike volt felszerelve páncélgépkocsikkal (itt most a kerekes járművekre gondolok:Sd.Kfz.221,222,223,231,233,234-es széria), egy vagy kettő az Sd.Kfz.250-es különböző verzióival a többi Sd.Kfz.251-ekkel. ELMÉLETILEG!!!
A közepes lövészpáncélosokkal ellátott századok gyakorlatilag páncélgránátos feladatok végrehajtására is alkalmasak voltak. Valószínűelg a páncélgépkocsikat és a könnyű (250-es) lövészpáncélosokat az ún. hagyományos felderítő feladatokra alkalmazták, hiszen arra lettek kitalálva, arra voltak alkalmazhatóak. Lehet, hogy tévedek, de szerintem az is téves feltételezés, hogy a 234/2-ek gyártását azért hagyták abba, mert nem állt rendelkezésre kellő mennyiségű 5cm-es löveg, holott ez a változat volt a maga nemében a legjobb típus. Ezzel több szempontból is vitába szállnék.
Kezdjük az alaptól! Felderítő jármű. Feladata az ellenséges erők felkutatása, elhelyezkedésének, erejének minél pontosabb és gyorsabb megállapítása, stb. NEM feladata a páncélelhárítás! Fegyverzete elsősorban önvédelemre szolgál. NEM véletlen, hogy az eredeti elképzelés úgy szólt, hogy a /1 és /3 változatokat párosával vetik be. Ezek 2cm-es és 7,5cm-es fő fegyverzete elegendőnek tűnt arra az esetre, ha a felderítő járőr belefut egy ellenséges kötelékbe. Elegendőnek arra, hogy a visszavonulást fedezni tudják vele, hiszen az ő feladatuk az információ megszerzése és mielőbbi közvetítése. Számomra teljesen feleslegesnek tűnik egy 5cm-es löveg beépítése a 2cm-es helyett, hiszen páncélátütő képessége 1944-45-ben gyakorlatilag nem elegendő, ugyanakkor a 2cm-es löveg tűzgyorsasága jóval hasznosabb tulajdonságnak bizonyulhat a fentebb vázolt harchelyzetben. (Ne feledjük, hogy ugyanilyen 2cm-es lövegeket építettek az Sd.Kfz.250/9-be és az Sd.Kfz.140/1-be is!)
És itt kanyarodnék vissza az elkezdett kis monológom lényegéhez. Ezek a járművek, amennyiben a nekik kitalált szerepkörben alkalmazták őket, nem álltak le ütközetet vívni az ellenséggel. Ha így tesznek, iszonyatos veszteségeket szenvednek, s nem is tudják végrehajtani a feladatukat.
(nem szó szerinti idézet a "Kelly hősei" című filmből: Mi felderítők vagyunk. Mi nem tudjuk tartani az állásokat. Mi csak felderítjük azokat az állásokat, amiket tartani kell...)
Tovább gördítve "remekbeszabott" kis eszmefuttatásomat: ezek a járművek, mivel nem álltak le pofozkodni az ellenséggel, viszonylag hosszú kort ér(het)tek meg. Viszonylag! Kismillió pélát lehetne erre sorolni. Az Sd.Kfz.231-es és változatainak gyártását 1943 végére leállították és helyette jöttek a 234-ek. Könnyű páncélautót már nem is gyártottak ekkortól. Mégis, a legtöbb alakulatnál még 1945-ben is ilyeneket találunk. Igaz, ütöttek-kopottak, de megvannak... :-)
Véleményem szerint így maradhatott meg 24 darab Sd.Kfz.140/1 is 1945 elejére a 3. páncéloshadosztálynál is.

Egy szó, mint száz, bátran készítsünk leharcolt, csipdpéntidelt felderítő járgányokat, hiszen a valóságban se' úgy néztek ki, mintha folyamatosan glancolták volna őket... :-)

Cs
romsitsa 464065 2007. augusztus 28. 17:12
Válasz erre
Valamelyik könyvben (talán Spielberger?) elhintettek egy olyan információt, hogy a Luchs tornyát a Puma tornyára cserélték volna (vagy csak tervezték?) hosszabb távon.

Ez alapján a két torony csereszabatos, gondolom.

A netről összekapartam néhány adatot:
A Puma tornya elöl 30mm, oldalt/hátul 8mm, blende 38mm + az 50 milis löveg
A Luchs tornya elöl 30mm, oldalt/hátul 15/20mm, blende 15mm

Kb. ugyanakkor súlyuk lehetett, vagy neadj a Puma torony nehezebb?

A 234/3 viszont ott van a lövegzsámoly azt is ki kellett szedni valahogy.
Szétszedünk egy eredetit és megnézzük, hogy a tetőlemez kivágása, vagy a löveg kibelezése nagyobb meló-e:)

Üdv

ad
Csodabogár 464064 2007. augusztus 28. 17:03
Válasz erre
Éééés gyorsan utána néztem, a 20.páncéloshadosztálynak volt Sd.Kfz.251/17-e, nem is kevés! 1944 december 30-án 19db bevethető példánnyal rendelkeztek. Ezek közül akár meg is sérülhetett egy hordozó jármű, amiről lekapták a löveget...
:-)

Cs
Csodabogár 464063 2007. augusztus 28. 16:56
Válasz erre
Na akkor előlről:

Gyári, eredeti verziók:
234/1 - 2cm Hangelafette 38 - ez volt a legelterjedtebb
234/2 - 5cm - eztet hívjuk Pumának, érdekesség, hogy ezt a változatot gyártották elsőnek 1944 tavaszán, ezt követte a /1
234/3 - 7,5cm - L24-es löveg
234/4 - 7,5cm - L48-as 1944 decemberétől

A képen, lentebb látható 2cm löveggel szerelt változat valószínűleg egy tábori körülmények közt átalakított verzió. Ez az egyszemélyes toronyszerűség volt ráépítve az Sd.Kfz.251/17-ekre, elképzelhető, hogy egy ilyenről került át egy sérült 234-re. Na mostan! Én inkább egy sérült lövegű /3-ra szavaznék, mivel az eleve nyitott küzdőterű. A /1-nek tetőlemeze volt, arra került a torony. Az felettébb macerásnak tűnik, hogy ezt a tetőt is lebontották, és úgy aplikálták bele a 2cm-es Schwabelafette-t (bár nem lehetetlen) Így is elég melós lehetett az egész cucc talpazatát/állványzatát "beleerőszakolni" egy 234-es testbe, ami minden, csak épp nem tág... :-)
A Pz.II Luchs tornya még kísértetiesebb, nekem már az is rémálom-szerű, hogy elbírta-e a páncéltest ezt a tornyot. De úgy tűnik, elbírta. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy vajh' a toronyforgatást sikerült-é megoldani.

Cs
romsitsa 464062 2007. augusztus 28. 14:06
Válasz erre
Ácsi,

ezek gyári felépítmények nem?

Úgy értve, hogy nem a 20. pho. javítóműhelyében barkácsolták rá?

Üdv

ad
Csodabogár 464061 2007. augusztus 28. 14:02
Válasz erre
Szerintem egy /3-ra, tekintve, hogy a 20.páncélos-felderítőosztálynak a /2-ek mellett azok voltak papíron.
romsitsa 464060 2007. augusztus 28. 13:55
Válasz erre
Az első képen szereplő 20 milis agyús verziót mire építették, 234/1-re?

A második kép is jó, rengetegen vitatkoztak azon, hogy a hátsó lemez lenyitható volt-e vagy kitekintőnyílás volt rajta, vagy mindkettő.

Üdv

ad
Csodabogár 464059 2007. augusztus 28. 13:07
Válasz erre
0011
0011
0012
0012
0013
0013

20.Pz.Div.,"FHH", 17.Pz.Div.
Csodabogár 464058 2007. augusztus 28. 12:58
Válasz erre
Ha nem, hát nem... :-(
romsitsa 464057 2007. augusztus 28. 12:57
Válasz erre
Nem igazán, de ha nagyon akarsz, rakhatsz fel pár képet:P

Üdv

ad
Csodabogár 464056 2007. augusztus 28. 12:09
Válasz erre
Érdekel itt Valakit az Sd.Kfz.234-es széria???
:-)
Csak azért kérdem, mert tegnap megérkezett a Panzerwrecks sorozat 4. része...
"FHH"-s 234/4 érdekes lehet?

:-)))

Cs
Csodabogár 464055 2007. augusztus 28. 10:41
Válasz erre
0001
0001
0002
0002
0003
0003
0004
0004
0005
0005
0006
0006
0007
0007
0008
0008
0009
0009
0010
0010

A Google képkeresőben találsz párat.
Atlasz 464054 2007. augusztus 27. 18:12
Válasz erre
Szia Csodabogár!
Tudsz esetleg képet mutatni még Pumákról?
Nagyon hálás lennék!
Üdv:
Atlasz
Csodabogár 464053 2007. augusztus 27. 15:16
Válasz erre
20pzdivpuma
20pzdivpuma

Ez már a cseheknél lett lefotózva, de előtte ugye nálunk működtek...
Csodabogár 464052 2007. augusztus 27. 15:06
Válasz erre
NEhéz ügy. A 13. páncéloshadosztály 234/2-e papíron tuti. Hacsak nem lett félregépelve. Az én kimutatásomon (tenksz for Mirko Bayerl) annyira van részletezve, hogy könnyű, illetve nehéz jármű, meg a fegyverzet alapján. Eszerint lehet(ne) biztosra venni, hogy 234/2, ugyanis semmi más felderítő páncélos nem volt 5cm-es fegyverzettel ellátva (s.Pz.SpWg.5cm). De ezen a papíron csak 1 darab szerepel, ami lehet, hogy nem is jutott el a hadosztályhoz. A kimutatás ugyanis 1944. dec. 31-i, ami feltételezheti, hogy ment ugyan egy szállítmány ehhez az alakulathoz, de nem biztos, hogy oda is ért! Elképzelhető, hogy ez az egy árva Puma valahol kint csellengett a bekerítésen KÍVÜL. Ki tudja...? Vagy elgépelték...

A "FHH" 234/4-e már szinte biztos, hogy az ostromgyűrűn kívül rekedt, épp az újjászervezés stádiumában leledző hadosztály járműve volt, bár kétlem a decemberi időpontot.
Érdekes egyébként, hogy az Általad belinkelt fórumon szerepel emberünknél x darab 234/4 1945 márciusában a 3."Totenkopf" SS-páncéloshadosztálynál is. Egy veteránnal készített interjú alapján (köszönet: lásd, mint fent) a "Totenkopf" felderítőosztálya 1945 márciusában 3 darab Sd.Kfz.234/3(!!!) kapott. Említés se' történt /4-ről.

Az 1. páncéloshadosztály tudomásom szerint már nem kapott semmiféle 234-t, csak a korábbi gyártású felderítőik voltak.

A Panzer Lehr Pumájáról is van fénykép, amikor 1944 tavaszán ittvendészerepeltek, egy híradófelvételből lett kiollózva. (Megpróbálom előkaparni valahonnan) A 231-es a Kálvin téren robog keresztül, ahol Sd.Kfz.222 is le lett fotózva.

A 24. páncéloshadosztály minket sajnos nem érint, tekintve, hogy -miután a nehézfelszerelésüket itt hagyták más alakulatok számára- újrefegyverzésük már az elszállításuk után történt. Amíg itt voltak, addig nem volt nekik 234-ük.

Tekintve, hogy a felderítők állnak a szívemhez a legközelebb, felettébb beleástam magam a témába, de még mindig kusza az ügy. Ami biztos, hogy Magyarországon, a harcok alatt a Heer 6. 8. és 20. páncéloshadosztálya, a Waffen-SS 1.,2. és 12. páncéloshadosztálya használt 234 változatokat.

A 3. páncélgránátosok 234-ről nem tudok... :-(
Emerick 464051 2007. augusztus 27. 14:46
Válasz erre
Hali Cs.!

Abban képben voltam, hogy 45-ben több egységnek is volt itt 234-es verziója, sőt a 6. és 8. -ról is tudtam, hogy 44-ben kapták a 234-eseket, csak azt hittem, később kapták, mint ami a linken szerepel.

A 13-asok Pumája (ezek szerint lehet, hogy 2!?) mennyire bizonyított szerinted? Tudtommal papíron csak az s Pz Sp Wg rövidítés szerepel, ami bármelyik 8rad lehet. Állítólag többek szerint van fénykép is, de amit nekem mutattak, az a Lehr 44 márciusi 231 8radja, és tutira nem Puma.
Még vmi, ami meglepett: A Brandenburg-nál is feltűnik októberben -gondolom novemberi érkezéssel- 3db 234/3, majd decemberben 3db 234/1. Ha jól tom, a Brandenburg egység 45 január táján lett teljesen feltöltve, és páncélos egységgé formálva. Időben viszont az említett szállítások hazánk területére esik. Az FHH-nál meg decemberben 1db 234/4 (!!! Tehát az egyik első elkészült példány, csakúgy, mint az 1. páncélosoknál, meg 3db a 24-eseknél!) Én ezek miatt estem mély gondolkodásba...

Üdv:
E.

Ui.: egyébként kész élmény összeszedni a tartalék és kiképző egységekhez került bármilyen típusú harcjárműveket. De asszem haladok...
Csodabogár 464050 2007. augusztus 27. 13:51
Válasz erre
Krisz!

Nagyon ragaszkodsz Seregélyeshez? Annyi más szép hely van... :-)

Cs
Csodabogár 464049 2007. augusztus 27. 13:50
Válasz erre
Egyébként a 6.páncéloshadosztály valóban korábban kapta a járműveit, nem télen. Bármilyen fura, a felderítő járgányok viszonylag(!) sokáig bírták a gyűrődést, erre utal az is, hogy még '45-ben is számos korábbi gyártású páncélost tudtak használni.
És ha már Magyarországi hadszíntér, ne felejtsük, hogy még '45-ben is érkeztek újabb alakulatok, amelyekk Sd.Kfz.234-ekkel rendelkeztek. (1.,2.,12.SS-páncéloshadosztályok.) Ezekről még fénykép is van, a Garamnál készültek.

Cs
jaffa 464048 2007. augusztus 27. 13:07
Válasz erre
hali mi kénne? van egy turánom elado irj üdv
Csodabogár 464047 2007. augusztus 27. 12:41
Válasz erre
1944-ben? Hogyne!

A Panzer Lehr-nek 234/2-ei, a 6. páncéloshadosztálynak 234/1 és 234/3, a 20. páncéloshadosztálynak 234/2 és /3, és elméletileg a 13.páncéloshadosztálynak 1 darab 234/2. Egyébként a Dragon 234/1-ének a dobozgrafikája a 6.páncélosfelderítőosztály járművét ábrázolja, ami egy olyan kép alapján készült, ami 1945-ben készült Bécsben.

Cs
Emerick 464046 2007. augusztus 27. 12:19
Válasz erre
Hali Urak! :D

www.feldgrau.net/phpBB2/viewtopic.php

Nézegettem ezt az oldalt -234-rajongó is vagyok, de nem hiszem, hogy 44ben volt Mo-n ilyen...-, Jan-Hendrik "kollegám" még hozzá is szólt a témához (az Ő írásaiban nem szerepel ezen db-számok zöme!), de én nemigazán tudok Hans Weber munkájával mit kezdeni. A sok 234-es szállítása, ráadásul a két feltűntetett Puma a 13-asoknál igencsak fura -meg sok más alakulat is! Mindjárt megyek, és utánaszámolok a dolgoknak. Este vagy holnap lesz talán eredmény. Plussz még a 4. SS, a 24-es páncélosok és az FHH 234-esei méginkább kétségessé teszik a hsz-t. (a 24-esek tényleg kaptak 234/4-eseket, de sztem mást nem, és azt is csak 45 áprilisában...) A 6. és 8. páncélosok is túl korán jutottak sztem a 234-esekhez: nem nyáron, hanem már télen, mikor Mo-ra kerültek.

Na, még visszatérek!
Üdv:
Emerick.

Ui.: még a végén lesz egy érdekes listánk a 234-esekről, rengeteg meglepetéssel magyar szempontból???
krissz 464045 2007. augusztus 27. 11:09
Válasz erre
Hello!

Nem tudt valaki segíteni abban, hogy hol lehet Botond Modells-t venni?

Hello Krissz!
Csodabogár 464044 2007. augusztus 27. 11:03
Válasz erre
Ja! A képen valóban az 5."Wiking" SS-páncéloshadosztály járművei vannak.
Csodabogár 464043 2007. augusztus 27. 11:00
Válasz erre
Sziasztok!

Mintha lemaradtam volna... :-)

Kicsit pontosítanék pár apróságot: a 4. páncélosezrednek nem volt komplett Pz.IV-es osztály. A III/Pz.Rgt.4 csak részben volt Pz.IV-kel ellátva, A 9. páncélosszázad Pz.IVL70(A)-kkal volt felszerelve. Ez jelenleg az egyetlen konkrétum, amit tudunk. Egy századnyi Pz.IV-ük volt, illetve elképzelhető, hogy ebben az osztályban használták a korábbi 110. páncélosdandár Pz.IVL70(V)-ket.
A Panther-kolléga által említett kép a légcsavaros 251-sel a "Konrad 1" (!!!) alatt készült, Vértestolna környékén, 1945 január legelején! Az egyik túlélővel, aki az említett lövészpáncélosban ült, Mirko Bayerl barátom készített egy interjút. A légcsavarra vonatkozó kérdésre csak annyit válaszolt, hogy a szilveszter éjjel "hagyatéka" volt... A kép valamikor január 2-án vagy 3-án készült. Emberünk azért élte túl a háborút, mert nem sokkal a kép készülte után az egyik Panthert találat érte a tornyán. A vezető bepánikolt, és az árokba hajtotta a páncélost, ami elsodorta a 251-t, bele az árokba. A sok sebesült közt ott volt a visszaemlékező is.

Panther!

Milyen Mirko-féle Párducról beszélsz? A Wespén a jel a "Feldherrnhalle"-é. Egyébként lehet, hogy ez a sok Wespe lőszerszállító volt, nem pedig löveg.

Cs
romsitsa 464042 2007. augusztus 24. 16:33
Válasz erre
Számvéber Norbert Páncélosok a Tiszántúlon és Konrad c. könyvei is fent vannak a MEK-en.

Üdv

ad
Emerick 464041 2007. augusztus 24. 16:19
Válasz erre
Köszönöm szépen mindkettőtöknek a hsz-t, már közben meglett a könyv! :D

A Budapest ostroma c. Ungváry könyv megvan. Az erőd a Duna mentén pedig letölthető az egyk könyvtár honlapjáról (bár ez a felsorolásban nem szerepelt. :))
Köszönöm a listát is!

Üdv:
E.
romsitsa 464040 2007. augusztus 24. 16:07
Válasz erre
És ha már könyvet vásárolsz,

A Magyar Honvédség a 2. vh.-ban

Budapest Ostroma

Az Elsodort város I.

Kor-képek 1938-1945

Magyarok a II. világháborúban (kb. 25 könyv teljes tartalma CD-n nyomdai minőségű képekkel
www.arcanum.hu/kiadvanyok/tortenelem/magyarok_a_ii_vilaghaboruban.html

Üdv

ad
SHBalage 464039 2007. augusztus 24. 15:46
Válasz erre
Emerick 464038 2007. augusztus 24. 15:37
Válasz erre
Sziasztok!

Meg tudnátok adni, hol tudom megszerezni a korábban említett Budapest 1945 fotóalbumot? Keresgéltem, de nem találtam. Csak hülyeségeket dobott ki találatként...

Előre is köszönöm!
E.
Panther 464036 2007. augusztus 23. 23:18
Válasz erre
A második kép valóban Panther A-kat ábrázol ám a képaláírás hibás ugyanis a kép január 18.-án készült, így már nem a Konrad 2-ről beszélünk, hanem a Konrad 3-ról!

Panther
Archy 464035 2007. augusztus 23. 22:40
Válasz erre
ezt kerestétek nem?
www.youtube.com/watch
romsitsa 464033 2007. augusztus 23. 21:46
Válasz erre
Emerick,

ezt ismertem, de a Lanz-ot eddig nem láttam a képen.

De szerintem maradjunk a topik témájánál, vagy elkezdek magyar járműveket felpakolni:)

ad
Emerick 464032 2007. augusztus 23. 21:40
Válasz erre
Sherman_M4A2_76mm_5.jpeg
Sherman_M4A2_76mm_5....

Ad!
Akkor ez tetszeni fog. :)

A múltkor Sziráki Szabi nem találta ezt a képet, de én ma ráakadtam itthon. Sherman M4A2-k, Botond, Lanz Bulldog pótkocsival, mind szovjet használatban...

E.
romsitsa 464031 2007. augusztus 23. 21:39
Válasz erre
Nem hiszem.

Talán 42-ben volt egy nagy zsákmánykiállítás a Margitszigeten egy részük onnan jöhetett és gondolom a HTI is tesztelte őket.
A roncskutatáson volt/van fent egy kép egy budapesti? gyűjtőhelyről, tele korai orosz technikával. De lehet, hogy ez is a kiállítás része volt.

Üdv

ad
romsitsa 464030 2007. augusztus 23. 21:37
Válasz erre
Az első képen lévő Zrinyi I egy makett. A második képen a prototipus látszik, mögötte egy tarackos Zrinyi II.

A Turánok és 251 a Modell und Makett szerint az "orosz fronton pihen" a 251 szerintem a miénk, talán mentő.

A légcsavaros 251-ről Csodabogárnak van egy jó sztorija, remélem közzéteszi, ha visszatért.

A Panterekhez nem értek, mert nem magyarok:)

Üdv

ad
Emerick 464029 2007. augusztus 23. 21:31
Válasz erre
De harban már nem vettek részt. Vagy statikusan mégis? :)
romsitsa 464028 2007. augusztus 23. 21:29
Válasz erre
R-35 hogy pontosak legyünk:)

Beolvasztották, esetleg hazavittek egy-két darabot.

ad
Emerick 464027 2007. augusztus 23. 21:19
Válasz erre
Hogy meglegyen a 400. :D Kérdés a szakértő kollégákhoz: a magyarok zsákmánytankjai (Somua S-35, ami egy fényképen T-70-ek közt van az ostrom után Budapesten) asszem két T-28 meg hasonlókkal mi lett? Mármint ha megmaradtak a főváros ostromáig, akkor?

E.
Emerick 464026 2007. augusztus 23. 20:59
Válasz erre
névtelen2
névtelen2

Na, itt az átnevezett verzió. Csak nekem gyanús, vagy tényleg van ott vmi?
Emerick 464025 2007. augusztus 23. 20:54
Válasz erre
2obrzrinyi1.jpeg
2obrzrinyi1.jpeg
konrad2n
konrad2n
panther_19
panther_19
panther_20
panther_20
panther_22
panther_22
panther_23
panther_23
turan004
turan004

Sziasztok!

Hoztam megint néhány érdekes képet.

1.: egy Zrínyi I. Van egy másik képem is, csak az a baj, hogy bmp, és nem rakja fel. De ott nekem nagy a gyanúm, hogy a Zrínyi I mögött egy MÁSIK is áll!!! (a képet hamarosan felrakom...)

2. képtől Pantherek vannak, mind magyarországi kép. Mind Ausf. A! Márpedig elvileg nem sok egységnek voltak A verziói. (a múltkor volt róluk szó, ezért teszek most fel néhány képet.) ( a pöttyös az talán az 5. SS-é, a többi meg sztem 1. és 23. páncélos vegyesen. (javítást nem bánok... :))

Uccsó kép: két Turán a 2. magyar páncélos hadosztálytól, és egy sztem német 251/valahányas, de Ausf C!!! Ritka példány. Lehet, hogy /16-os Flammenwerferrel? Sajna nem látni, mert letakarták ponyvával. A helye meg sztem az Ipoly-völgye, miután a Garamot átlépve visszafoglalták a német-magyar erők a párkányi oldalt 45-ben.

Üdv:
Emerick.
Smoke 464024 2007. augusztus 23. 20:52
Válasz erre
Emerick 464023 2007. augusztus 23. 20:34
Válasz erre
Hali!
Sajna nem. Gugliban leszel kénytelen keresgélni.
Smoke 464022 2007. augusztus 23. 18:38
Válasz erre
Szia!
Köszi, de sajnos erről sincs anyagom! tudsz talán linket adni?
Muzzy 464021 2007. augusztus 23. 16:35
Válasz erre
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191., 192., 193., 194., 195., 196., 197., 198., 199., 200.,
201., 202., 203., 204., 205., 206., 207., 208., 209., 210., 211., 212., 213., 214., 215., 216., 217., 218., 219., 220.,
221., 222., 223., 224., 225., 226., 227., 228., 229., 230., 231., 232., 233., 234., 235., 236., 237., 238., 239., 240.,
241., 242., 243., 244., 245., 246., 247., 248., 249., 250., 251., 252., 253., 254., 255., 256., 257., 258., 259., 260.,
261., 262., 263., 264., 265., 266., 267., 268., 269., 270., 271., 272., 273., 274., 275.