/ Fórumok /

T-72

Minden a T-72-es harckocsiról, technikai részletek, fejlesztések, alkalmazása Magyarországon és a nagyvilágban, képek vagy személyes emlékeid a típusról.
És ne feledkezzünk meg a T-72 makettjeiről sem!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79.
páncélos 637613 2018. január 6. 21:48
Válasz erre
gaunt1 637587 2018. január 6. 18:18
Válasz erre
1/16-hoz képest kidolgozása mint egy közepes minőségű 1/35-ös maketté...
páncélos 637561 2018. január 6. 14:28
Válasz erre
Reaktív kazettás T-72B 1/16:
hlj.com/product/TRP00925
gaunt1 637493 2018. január 5. 14:45
Válasz erre
Trumpeter nagyon régen szerintem gyártott már T-72-t, de én is csak a doboztetőképre emlékszem.

Nem is egy fajtát. A T-72B egy csomó változatát kiadták, illetve egy utolsó szériás A-t is. (bár azt is B-nek nevezték el...)
No meg ugye a régi készleteik, amikről jobb nem is beszélni, olyan rosszak...

Egy kicsit ha lejjebb mész az alábbi oldalon, ott megtalálod az összes T-72 készletet amit a Trumpeter valaha is kiadott.
www.scalemates.com/kits/1069292-trumpeter-00305-t-72-m2
Freddy 637490 2018. január 5. 14:00
Válasz erre
Így tippre Mohamed és Szaladin, a harmadik meg nem látszik.

Trumpeter nagyon régen szerintem gyártott már T-72-t, de én is csak a doboztetőképre emlékszem.
szt_péter 637312 2018. január 2. 00:00
Válasz erre
Jimbow 637304 2018. január 1. 18:57
Válasz erre
26170499_913521982139729_5440820429166873496_o
26170499_91352198213...

Első képek az első Trumpeter T-72A-ról... Biztos lesz jobb is idővel.
szt_péter 637067 2017. december 27. 11:50
Válasz erre
14 az nem semmi! Csak ideje legyen összerakni az embernek.
Kojak75 637064 2017. december 27. 11:16
Válasz erre
Szerintem a zászlón mitológiai alakok vannak, de ki tudja.
Ritka az olyan kép ahol a kötényezés minden darabja fenn van.
Lehet hogy ez a gép még nem volt a sűrűjében.

Szép gyűjteményed van T 55-ből, de én sem panaszkodok.
Nekem T-72-ből van 14db.

Üdv kojak!
szt_péter 637058 2017. december 27. 10:17
Válasz erre
Ha megfigyeled, van három fekete gyűrű a lövegcsövön. Lehet, hogy alakulatjelzés, de ki tudja, lehet, hogy kilövés. Szerintem az előbbi, de mostanában ott nem fedeztem fel képeken ilyen jelölést. A zászlón szereplő arcokat nem ismerem fel, lehet, hogy még szűkíteni is lehetne, hogy kihez tartoznak.
Kojak75 637056 2017. december 27. 09:56
Válasz erre
Egész egyben van ritka az ilyen.
Üdv kojak!
szt_péter 637022 2017. december 26. 16:49
Válasz erre
Sennás 636301 2017. december 10. 10:39
Válasz erre
Sennás 636248 2017. december 9. 08:37
Válasz erre
Le,fel,rá:) Ahogy neked tetszik.

"Внтури все ржавеет и приходит в негодность, хотя в 2008 году танк был в состоянии нового."

A film meg 2014es.De persze bármikor RÁfesthették.
Laac 636245 2017. december 9. 06:04
Válasz erre
Ezt nem lefestették, hanem ráfestették, hogy " F U R Y ", de azt bármikor megtehették.
Sennás 636243 2017. december 8. 22:14
Válasz erre
NMk6tnD
NMk6tnD

Ezt tuti nem a film után festették fel Lehet van Orosz változata a 'harag'-nak?
Kicsinek látom a görgőket, lehet ez inkább T-80?
Günther0909 635657 2017. november 26. 21:28
Válasz erre
96 db, ha gumicsuklós lánctalpról beszélünk...és 97 db, ha fémcsuklós lánctalpról.
joci232 635603 2017. november 25. 10:18
Válasz erre
Sennás 635594 2017. november 24. 21:20
Válasz erre
Köszi a helyesbítést!:)
szt_péter 635589 2017. november 24. 20:40
Válasz erre
Én is 96-ra emlékszem.
páncélos 635588 2017. november 24. 20:36
Válasz erre
Sennás 635585 2017. november 24. 19:33
Válasz erre
Megnéztem még másik 3 összerakásit ott is ennyit írnak. Oldalán menyi tartalék szokott/volt felrakva? Még arra is jut:)
joci232 635584 2017. november 24. 19:27
Válasz erre
Sennás 635582 2017. november 24. 19:00
Válasz erre
Sennás 635580 2017. november 24. 18:58
Válasz erre
Névtelen
Névtelen

Itt 90db ír oldalanként.
joci232 635577 2017. november 24. 17:59
Válasz erre
Urak!

Oldalanként a T72 A vagy B-re mennyi láncszem kell? mert van egy tamiya T72 készletem abban ugye gagyi gumi lánc van, ma vettem egy Takom T55a készletet abba pedig a T72-re is való lánc van 208 db egész pontosan. elég lesz a T72-re?
Sennás 635571 2017. november 24. 15:55
Válasz erre
tankovye_pushki_81
tankovye_pushki_81
stabilizer
stabilizer

Szia Miggyuri. Találtam rajzot a löveget mozgató hidraulikáról. Ha tudod használni(még). Remélem jót mutatok? :) Páncélos majd rábólint jó-e.Köszi.
Sennás 635570 2017. november 24. 15:45
Válasz erre
szt_péter 635518 2017. november 22. 21:55
Válasz erre
2008-ban tesztlövészeten lőttek ki 2 db-ot.
szt_péter 635436 2017. november 21. 08:11
Válasz erre
Sennás 635433 2017. november 20. 21:45
Válasz erre
0340631001363469609R3.fh0p8rj3.9r3pg5vk
0340631001363469609R...

Sziasztok. A múltkor belinkelt 'Magyar oldalon' találtam ezt a képet. Hajmáskér? Táborfalva? azt nem tudom. Kérdezném ez egy műszaki hiba végeredménye, vagy egy "céltáblának" használt T-72 vagy mi van(volt) itt? Köszönet.
gaunt1 635066 2017. november 13. 09:36
Válasz erre
Sokáig én is azt hittem, ez már T-72B. De nem. Ez a fajta torony (172.10.077SzB) a T-72A gyártásának végén jelent meg, egy csomó minden mással együtt, ami a T-72B jellegzetessége.

Alekszej Hlopotov elmagyarázza itt:
otvaga2004.mybb.ru/viewtopic.php
Amon 635064 2017. november 13. 09:05
Válasz erre
Ez a bajom a Trumpival. Brutál trehány egy cég. Szép készletek csak össze vissza... a Miniartban bízom. Várok csak lesz 72 meg 62. Időm van, meg annyi építésre váró cuccom, hogy ihaj.
páncélos 635059 2017. november 13. 07:27
Válasz erre
Ez T-72B 1986 nov. 7-én mutatkozott be.
A torony frontpáncélján a lényeg! A ködvetők baloldalon, mint a később modernizált T-72A kocsiknál, amelyek már reaktív kazettákat kaptak és abból lett a T-72AV.
szt_péter 635055 2017. november 12. 22:24
Válasz erre
Köszönöm, ilyesmire számítottam. A teljes élethűségben reménykedtem legalább az AV-nál, de akkor majd kiderül mi leszba dobozokban.
gaunt1 635052 2017. november 12. 21:58
Válasz erre
Az a baj, hogy a Trumpeternél fogalmuk sincs mit csinálnak. Egyáltalán nincsenek tisztában a különböző alváltozatokkal, nem is igazán érdekli őket. Náluk a mennyiség sokkal fontosabb a minőségnél.
Valójában a Trumpeter már adott ki T-72A-t. Persze rossz típusmegjelöléssel.
Utolsó szériás T-72A, 1984-ből:
www.scalemates.com/kits/936387-trumpeter-05598-t-72b-mbt
páncélos 635049 2017. november 12. 21:38
Válasz erre
Az első kép egy Finn T-72M1, a második T-72A, a harmadik a T-72AV.
Mindháromból lehet magyart csinálni, de a típusmegjelölés rossz.
gaunt1 635031 2017. november 12. 19:48
Válasz erre
Ha teljes élethűség a cél, akkor egyikből sem lehet magyar gépet építeni. A mieink ha jól tudom mind korai gyártású T-72A-k, de az Otrazsenyie program keretében a homlokpáncéljukat megerősítették egy 16mm-es acéllemezzel, hasonlóan a T-72M1-hez (de nem ugyanúgy!). Ha a Trumpeter a képek alapján készíti el a makettet, akkor ez hiányozni fog. A Trumpeter hanyag munkáját ismerve, ez jó eséllyel nem lesz rajta az AV-n sem. Én inkább várnék, hátha kiadja a Takom vagy a Meng, a Trumpi már leginkább csak túlárazott hulladékot gyárt.
silent8 635030 2017. november 12. 19:35
Válasz erre
Egyébként itt az infón van egy jó kis T-72-es összefoglaló.

makettinfo.hu/index.php
silent8 635029 2017. november 12. 19:33
Válasz erre
Hali!

Korábban is volt téma. Ha jól tudom, elméletileg a Mod.79-es T-72A-ból lehet Magyart építeni. A Mod. 83-ast nem tudom, de szerintem abból nem, és a reaktív kazettásból sem.
De van kifejezetten T-72-es szakértők itt a csoportban. Ők megmondják a tutit.

Üdv
szt_péter 635021 2017. november 12. 17:23
Válasz erre
Ezekből mi építhető? Mindegyikből lehet magyar is?
szt_péter 635018 2017. november 12. 16:28
Válasz erre
gaunt1 634882 2017. november 9. 13:56
Válasz erre
Köszi. Hát igen, jól látszik, jó kis tagili propaganda... Mindjárt cáfolom is az egészet. Ahogy szokták, féligazságokkal próbálják elferdíteni a tényeket. Máshol ugyan nem olvastam róla, de ettől függetlenül nem tartom kizártnak, hogy az 5TDF motor fejlesztése során kezdetben tényleg szükség volt valami speciális olajra. Az is tény, hogy az 5TDF az elején nem volt megbízható, élettartama is alacsony volt. Az UVZ könyv azt állítja, hogy csak ezzel a speciális olajjal sikerült a 300 órás élettartamot elérni. Persze, azt "valamiért" elfelejtik, hogy a 70-es évek elején már elérték az 500-at, '72-re a 700-at... Megvan a T-64 1969-es műszaki leírása, ott sima MT-16p olajat írnak, valamilyen IP-22K adalékkal (ami valószínűleg semmi különleges, mert pl. dízelmozdonyoknál is alkalmazzák), és PMSz-200A habzásgátló anyaggal (szintén semmi extra). Van egy 1983-as leírásom is, ott már nincs adalék, egyszerű M-16IHP-3 olajat ajánlanak, ugyanazt mint a T-72 motorjába... Na ezért nem olvasgatom az UVZ könyveket. Orosz fórumokon lehet amúgy olvasni felhasználói tapasztalatokat az 5TDF motorról, és olajproblémát senki nem említett, csak a szokásos dolgokat: nehezebb indítás nagy hidegben, valamint hogy a T-64BV esetén már kezd kevés lenni a teljesítmény.

btvt.narod.ru/istoria_t64/4_3.htm
páncélos 634876 2017. november 9. 11:10
Válasz erre
"Ez nem lehet, hogy városi legenda? Sehol nem hallottam erről."
UVZ T-72 könyv II. fejezet. Oldalszámot most fejből ne kérdezd.
gaunt1 634871 2017. november 9. 10:05
Válasz erre
De magáért beszél, hogy egy külön olajkísérletekkel foglalkozó intézetet hoztak létre csak azért, hogy a csodás gázturbinás hajtóműhöz megfelelő kenőanyagot kísérletezzenek ki.

Ez nem lehet, hogy városi legenda? Sehol nem hallottam erről. Ez amúgy arra engedne következtetni, hogy a gázturbina elég kényes szerkezet. Viszont a valóság nem ezt mutatja: a gázturbina sokkal megbízhatóbb mint bármelyik dízel, élettartama is legalább kétszer több. Hátránya a nagy fogyasztás és a magas ár, de ezen kívül csak és kizárólag előnyei vannak a dízelhez képest. (az amcsik sem véletlenül ragaszkodnak hozzá) Pont idén jelent meg egy T-80-ról szóló könyv I.V Pavlov és M.V Pavlov-tól, bizony érdekes dolgok derülnek ki belőle (ha kell átküldöm).

A forradalminak nevezett konstrukciókból valóban jó pár elhalt, mielőtt lehetett volna belőle valami.

A 490A már nem volt messze a sorozatgyártástól. Egészen "véletlenül", pont ekkor jött az igény, hogy át kellene szerelni 152-es lövegre, ami lehetetlen volt. Mint kiderült, az "igény" az UVZ-től származott, nekik ekkor már hatalmas befolyásuk volt a politikában. Hasonlóan járt a 477-es is. Amint megoldódott egy komolyabb probléma, máris jött a parancs, hogy át kell tervezni a járművet. Az UVZ mindent megtett, hogy ellehetetlenítse Harkovot és Leningrádot, ennek a harckocsizók, és vele együtt az állam látta végül a kárát.
dziennikzbrojny.pl/artykuly/art,5,19,9257,wojska-ladowe,czolgi,charkowski-buntownik-wychodzi-z-cienia
antarktika 634869 2017. november 9. 09:20
Válasz erre
Ezen a fórumon én elég ritkán szólalok meg, most mégis megteszem. Nem feladatom egyik típust sem védeni, vagy éppen lehurrogni. Páncélos tudja, hogy a T-64 nekem is a kedvencem és jobbnak tartottam a verzióit, mint a T-72-est. Parttalan vitába én sem mennék bele, de a lényeget pont Páncélos feszegette, illetve kapargatta meg a felületet. Mindig el kell döntenünk, amikor pálcát törünk egy-egy típus felett, hogy a gyártó országnak mi az elgondolása a típus alkalmazásáról.
Amit karcolgattál az egyszerűség. Az oroszok máig nem tértek magukhoz a hatalmas győzelmükből, amit a II. világháborúban arattak, s most milyen áldozatok árán, hagyjuk. Ám győztes háborút vívtak és azok tapasztalataihoz a mai napig ragaszkodnak. Tehát a harckocsigyártás. Akkor a nagy tömegben gyártható, mert egyszerű volt, T-34-esek pótolták a horrorveszteségeket. A terminológia tehát az, hogy legyen egy egyszerűen, nagy tömegben előállítható páncélos, melyet ( akkor még ) kirgiz, kazah, azeri, vagy éppen a távol-keleti kiskatona is tudja rövid képzés után kezelni. Az oroszok mindig a nagy tömegben bevetett páncélos ékekre alapozták a doktrinájukat. Nagy tömeg, nagy veszteség. Lehetett a Leopard II, LeClerc, M1 hőképelemzős és a T-64, T-72, T-80 az elavult infrával és lőhette ki a nyugati tank 6000 méterről is az orosz tankokat, míg ők 2000 méterről sem, ha tízen mentek volna egy ellen. Mert ilyen arányokat tartottak rendszerben. Én úgy gondolom, hogy ennek a doktrinának a T-72-es bátran megfelel. A T-64 nem, hisz egy bonyolultabb, érzékenyebb és jobb, drágább fegyverről volt szó.
páncélos 634865 2017. november 9. 08:14
Válasz erre
Törpöltem rajta, hogy válaszoljak-e erre valamit (van-e értelme), vagy sem. Már többször vitáztunk itt a T-64 vs T-72 témában, szerintem érdemtelenül.
Nem tisztem megvédeni Karcevet és csapatát – bár halottra vagy jót, vagy semmit –, de pár "friss olvasónak" azért írok pár sort, hogy ne vegyék tényként amiket leírtál. Karcev nagyravágyásáról talán csak annyit röviden, hogy a T-62 modernizációját nem fogadták el tőle, pedig már megvolt ott is az automatatöltés és a 3,4-es futógörgő (ez lehetett volna a T-67-es). A T-72B-től meg már nem is ő volt a főkonstruktőr az UVZ-nél.
Az első mondatoddal egyet is értek, de máris hozzátenném, hogy a Szovjetunió felbomlását sem hitték volna anno, de még 10 évvel később sem. A fejlettebb és korszerűbb, csak a T-80-ra igaz. A T-64 tudom, hogy a kedvenced, de három dologban is kritikán alulit nyújtott, A futómű, a gázturbinás hajtómű, és a függőleges lőszeradagoló rendszere. Nem megyek most újra bele, hogy milyen altípusokban milyen változások történtek, mert engem nem kell meggyőznöd. De magáért beszél, hogy egy külön olajkísérletekkel foglalkozó intézetet hoztak létre csak azért, hogy a csodás gázturbinás hajtóműhöz megfelelő kenőanyagot kísérletezzenek ki. Ez nem az UVZ korrupciója volt, hanem az ukrán nyomás. Karcev visszaemlékezését, és az UVZ T-72 könyvét meg úgysem akarod elolvasni, vagy elfogadni. A forradalminak nevezett konstrukciókból valóban jó pár elhalt, mielőtt lehetett volna belőle valami. Hőképes lőelemképzésbe, meg éjszakai irányzék, és nyugati technikákba meg ne menjünk most bele, mert sokkal-sokkal korszerűbb dolgok vannak ma már. De erre is írhatok neked egy demagóg példát: A precíz német tankok, amik sok-sok jót és akkor csúcs minőséget képviseltek nem jutottak el Moszkvába, de a fapados T-34-es elment Berlinig. A T-72B3 meg annyit, hogy örülnék neki, ha lenne egy komplett zászlóaljunk belőle.
gaunt1 634823 2017. november 8. 09:40
Válasz erre
40 év... Szerintem még Karcevék sem gondolták volna annak idején, hogy 2017-ben az orosz hadsereg fő harckocsitípusa a T-72 lesz. Fejlettebb, korszerűbb kortársai, a T-64 és a T-80, javarészt a roncstelepeken végezték, míg az igazán előremutató, forradalmi konstrukciók, pl. az Objekt-490A, Objekt-477, vagy akár az Objekt-299 nem jutottak túl a prototípus fázison. 40 év igen szép évforduló. Viszont a T-72 esetén ebben semmiféle pozitív dolog nincs. Jól jelzi Karcevék nagyravágyását, gátlástalan korrupcióját. Ezzel évtizedekre sikerült az orosz páncélosalakulatok fejlettségét visszavetni. 2017-ben, amikor a nyuati típusokon 25-50x-es nagyítású hőképes optikák vannak, addig a legújabb T-72B3-on még mindig ott van az OU-3 sugárvető... az egész harckocsi a 80-as évek közepe színvonal, 2017-ben... büszke lehet az UVZ. De a profit megvan, és az a lényeg.
agriamodeling 634804 2017. november 7. 18:25
Válasz erre
Persze mi tudjuk, hogy október 25-én volt, de ez csak egy apró adalék a T-72 igen csak szerteágazó történetéhez.
Hogy is írta itt valaki? "Can of worm"?

:-)

Tamás
páncélos 634788 2017. november 7. 13:59
Válasz erre
Ma 40 éve, hogy a T-72 bemutatkozott a november 7-i díszszemlén.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79.