/ Fórumok /

T 55 AM

Egyedülálló makettező megosztaná...
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62.
Sennás 682670 2021. március 1. 16:58
Válasz erre
Screenshot_20210301-154808
Screenshot_20210301-...

Nem Magyar de legalább egy érdekes kép(szerintem).
A jármű oldalán egy festett DDR zászló benne gondolom ott a jel.
Sok ilyet nem láttam. De érdekes.
páncélos 682474 2021. február 23. 22:21
Válasz erre
Igen. Az MTI fotóarchívumában nézz körül.
vtom750 682455 2021. február 23. 16:58
Válasz erre
Vehetett részt magyar T-55 a 68-as Prágai bevonulásban? Fotót csak T-55A-ról találtam.
Van valakinek fotója?
páncélos 681714 2021. január 31. 11:42
Válasz erre
gaunt1 681521 2021. január 24. 15:18
Válasz erre
Hát talán annyi, hogy a sárvédőkön tárolt tartozékok (nem a nagy ládák) különböztek, és máshol voltak felszerelve, de pontos útmutatóval nem tudok szolgálni. Még annyi, hogy a mieinken a fényszórók szovjet gyártmányú FG-125/127 típusúak voltak, a keletnémeteken meg valami helyi, cseh, esetleg lengyel, ezek minden esetben jóval nagyobbak.
szt_péter 681503 2021. január 23. 18:57
Válasz erre
A páncéltesten is elég sok a különbség az építési útmutatóban megadott NVA-s kocsi és a magyar gép között. Fotók alapján odafigyelek rá, de van amire különösen fontos figyelni?

A korábbi 55AM-el nem vagyok elégedett, az öszvér változatt lett, így vettem egy újat és elkezdtem azt csinálni.
szt_péter 680870 2021. január 7. 11:20
Válasz erre
Ilyenről nincs is képem, köszi. Le is mentem ezt az oldalt.
gaunt1 680791 2021. január 5. 19:24
Válasz erre
Már amelyiken.

Itt két ex-magyar AM2-es látható, mindkettőn van takarólemez:
brdm2.estranky.cz/fotoalbum/tanky/modernizovany-stredni-tank-t-55am-2/
szt_péter 680775 2021. január 5. 11:46
Válasz erre
A ködgránátvetőn sincs ott a hátsò takaròlemez a magyaron.
szt_péter 680629 2021. január 2. 17:40
Válasz erre
gaunt1 680628 2021. január 2. 17:22
Válasz erre
Szia!

Az 1. képen lévő kis doboz a poroltó tárolója. A mieinken kb. ugyanott voltak ahol az eredeti szovjet AM-en, a parancsnoki kupola mellett. A 2. képen a hosszúkás doboz nem volt a magyar AM2-n.
De ha magyar gépet építesz akkor több dologra is oda kell figyelni. A légvédelmi géppuska kupolája és bakja szovjet típusú, ez elvileg a nem felhasználandó alkatrészek között ott van. Le kell cserélni az 1K13 irányzóműszert is a régi TPN-1-re, ez is ott van a kereteken valahol. A torony hátulján kettő helyett csak egy emelőfül van középen. És végül, a kötényezést is módosítani kell, szerencsére a leghátsó részt szintén adja a Takom.
szt_péter 680623 2021. január 2. 14:37
Válasz erre
Sziasztok!

A képeken látható dobozok/tartozékládák felszerelhetők magyar T-55AM-re, vagy ezek csak az NVA AM2B tornyain voltak fent?

1. kép: hasonló, csak szögletes doboz van a magyar harckocsik bal oldalán is.

i.imgur.com/TQYC5fM.jpg
2. kép: a job oldali doboz magyar kocsin is van, a bal oldaliról nem találtam fotót.

i.imgur.com/9JuT3Sc.jpg

Tudjátok, hogy mire valók ezek a tartozékládák, mi van bennük? Nem találtam meg a neten. Magyar AM harckocsit építek.
páncélos 679664 2020. december 2. 14:49
Válasz erre
Solo 679651 2020. december 2. 10:07
Válasz erre
IMG_2057
IMG_2057
IMG_2058
IMG_2058

Sziasztok!

Rég jártam erre.
Régi vágyamat próbálom beteljesíteni. Amit lehetett elolvastam a témában. Sok referenciát átnyálaztam. Most itt tartok. Nem tökéletes, de nem is az a cél. :)
Gaben86 678004 2020. október 18. 13:52
Válasz erre
páncélos 677967 2020. október 17. 09:13
Válasz erre
Szia!
VT-55A mindenhol volt, ahol harckocsizó, vagy gépesített lövész dandár is volt.
Gaben86 677961 2020. október 16. 21:01
Válasz erre
Sziasztok. Jelenleg egy VT 55-öst èpítek. Az lenne a kèrdèsem hogy nálunk melyik alakulatoknál voltak ilyen gèpek?
Esetleg a Debreceni Bocskai 1 Logisztikai zászlóaljnál volt vagy van ilyen?
páncélos 677106 2020. szeptember 18. 08:18
Válasz erre
A valóság nem a Szabadság és szerelem című film, ahol CCCP feliratokat raktak az 56-ban nem létezett T-55, T-55A, és T-55AM járművekre, hogy a nézőnek egyértelmű legyen kik a szovjetek.
A toronyszám előtt vagy volt, vagy nem az alakulat jelzése. T-54-ek esetében sok kocsin volt teli rombusz.
csosza 677102 2020. szeptember 17. 22:00
Válasz erre
Köszönöm, okosabb lettem
Egy iskolába akarok diorámát csinálni októbar 23-i megemlékezésre.
Egy magyar T-34-esem már van (Kossuth címeres) és az "ellenséget" is meg akarom csinálni. A toronyszámon kívül volt-e más jelzés rajta?
Már csak azért, hogy a diorámát megnéző diákok számára egyértelmű legyen a tank hovatartozása.

Köszönettel

Rosza Pál
Pacy 677101 2020. szeptember 17. 21:23
Válasz erre
Nahát, az a 833 toronyszámú T-34 tényleg D5-T löveggel van szerelve?
Nem hittem, hogy '56-ban voltak még használatban lévő példányok.
Ezek szerint azonos volt a hozzá való lőszer az S-53 lövegével?
Jó kis dioráma lehetne, van hozzá most már minden.
KarBal 677079 2020. szeptember 17. 06:21
Válasz erre
Pacy 677074 2020. szeptember 16. 22:03
Válasz erre
A Kilián-laktanyánál ki is "nyuvasztottak" kettőt.
Állítólag összeütköztek, mozgásképtelenné váltak és aztán jöttek a Molotov-koktélok, az egyik darabokra robbant. Több kép forog róluk közkézen.
csosza 677071 2020. szeptember 16. 21:31
Válasz erre
Kollégák!

Az '56-os budapesti (illetve magyarországi) harci cselekményekben a szovjetek részéről vett-e részt IS-3-as tank. A képeken leginkább T-54-eseket látok.

Köszönöm a választ

roszapal@rosza.hu
agriamodeling 675860 2020. augusztus 18. 21:41
Válasz erre
Egyetértek. En is a Takom AM2 készletből építettem egy magyar kocsit, a belinkelt fotók alapjan. Pár apróságtól eltekintve a Takom kit nagyon jó alap, azokat meg egy átlagos makettező megoldja. Bátran vágj bele, a képeket nagyon alaposan nézegesd. A maketten kívül kell még afféle taposólemez a torony elején levő extra páncélok tetejére, nekem valami elfekvő Aber maratás volt itthon, abból vágtam ki őket. A többi apróságot drótokból, sztirol rudakból, ilyesmiből megoldottam. Ja és kell majd magyar matricakészlet is.
gaunt1 675859 2020. augusztus 18. 21:19
Válasz erre
Mint említettem, rendelkezem egy cseh CKM "Kladivo" átalakítóval, gondolom, annak az elemei pontosabbak, mint a Takom hasonló cuccai.

Hát nem mernék mérget venni rá. Sőt. 99.99%, hogy a Takom nem kicsit, hanem sokkal részletesebb, pontosabb. A CMK átalakító régi. A Takom meg egészen új, és egyáltalán nem végeztek rossz munkát.

Fotókat itt találsz, kiváló oldal:
mhrfweb.makett.org
papgyuri 675858 2020. augusztus 18. 20:31
Válasz erre
Köszönöm a tanácsot... Mint említettem, rendelkezem egy cseh CKM "Kladivo" átalakítóval, gondolom, annak az elemei pontosabbak, mint a Takom hasonló cuccai. Magyar T-55 AM referencia fotókat találok itt, ha visszagörgetek?
gaunt1 675854 2020. augusztus 18. 19:04
Válasz erre
Hát, akkor is a Takom :) Az a szerencse, hogy gyártanak külön AM2-t is. Mondjuk az sem tökéletes, mert keletnémet gép alapján tervezték a készletet, és az is különbözik pár részletben a mieinktől. De mégis sokkal megfelelőbb mint a szovjet AM. Annyi biztos, hogy a sárvédő lemezeknek a hátulja különbözik. Valószínűleg van még egy pár eltérés, de nem vagyok ebben szakértő. Reméljük Páncélos ideér valamikor, ő biztosan meg tudja neked mondani mit kell átalakítani/feljavítani.
papgyuri 675853 2020. augusztus 18. 18:19
Válasz erre
Nem kimondottan érdekel szovjet színekben a T-55 AM2, szívesebben építenék magyart...
Akkor mi lenne a megoldás?
gaunt1 675847 2020. augusztus 18. 14:39
Válasz erre
Attól függ mit akarsz elkészíteni. Ha magyar AM2-est, felejtsd el. Ezernyi részletben különbözik a szovjet AM-től. A készletet szerintem építsd meg szovjet AM-nek, arra szerintem kifejezetten jó, bár egy hiányossága azért van, valamiért az első ZIP láda, és a túloldalon az első kiegészítő üzemanyagtartály mögött 1-1 tárolódobozt kispórolta a Takom, ezt le kell gyártani házilag. Ezt leszámítva a készlet jó, nincsenek komoly problémák vele. Ráadásul két eléggé látványos festési mintát is találsz az építési útmutatóban.
papgyuri 675840 2020. augusztus 18. 11:20
Válasz erre
Sziasztok!
Régóta kacérkodom a Takom T-55 AM makettel...
Szerintetek jó választás lenne? Szeretném minél kevesebb "faragással" elkészíteni... Rendelkezem egy régi CKM "kladivo" feljavítóval is.
Üdv,
Murmuc 674196 2020. június 25. 21:43
Válasz erre
Üdv Páncélos!
Idézem a legutóbbi infóm:
"Valószínüleg 7.ho. 24.hke. 1. hk.z. és 1986."
agriamodeling 674190 2020. június 25. 18:52
Válasz erre
páncélos 674178 2020. június 25. 13:48
Válasz erre
Verpelét 70-es évek
Verpelét 70-es é...

Szia!

Utánaérdeklődtem neked, olyan hiteles személynél aki az adott alakulatnál töltött be magasabb beosztásokat, bár az adott időpontot követően. A hetvenes évek elején egy körcikkben elhelyezett háromszög volt a jelzés és azt követte a háromjegyű számsor. A rajz csak minta! Nem biztos, hogy 111-es kocsi létezett.
agriamodeling 674146 2020. június 24. 15:15
Válasz erre
Köszönöm a képeket. Az Facebook oldalt figyelem (személyes érintettség okán is) de biztos, igazolt információt nem tudtam még szerezni az általam írt időszakról.

Már azon gondolkodom, hogy nem festek fel jelzéseket a toronyra, mert ha később lesz info, még mindig tudok majd matricázmni.

Tamás
mercure47 674144 2020. június 24. 14:44
Válasz erre
91
91
91-2
91-2
34
34

Szia!
Ezek a képek az MN 7965 facebook oldaláról vannak, a Magyar Honvédban közölt cikk 91-es, az alakulat költözésekor készült. Ekkor a fehér háromszög volt a járműveiken, de, amint Páncélos is mondta, lehetséges, hogy ezeket a kocsikat egy másik alakulat felszámolásakor örökölték a 80-as évek végén. A másik képen a 34-esnek kétjegyű toronyszáma van, de lehetségesnek tartom, hogy azt a hetvenes években már csak kiképzési célokra használták, azért két jegyű. Egyébként az oldalukon sok hasznos dolgot találsz még, tudom ajánlani.
gaunt1 674139 2020. június 24. 12:41
Válasz erre
Szia!

Nem kell látni az egész tetejét. Ha a tetőlemez szovjet gyártmány lenne, azt az OPVT fedelet nem lehetne látni ebből a szögből, ahogy a jobb alsó képen is látszik. A cseh/lengyel OPVT fedelet nem lehet csak úgy átszerelni szovjetre, az a rész teljesen különbözik. A szovjet tetőlemezek között valóban vannak különbségek, de semmi komoly, a '65 június után bevezetett 3 nyílásos OPVT huzat felerősítésére vannak felhegesztve kicsi fülek, meg egy pár apró alkatrész máshol, de ennyi az egész, nincs olyan radikális átalakítás, mint a cseh/lengyelnél.
agriamodeling 674137 2020. június 24. 11:00
Válasz erre
Sziasztok!

Azt szeretném megkérdezni, hogy 1974-1979 között mi volt a verpeléti alakulat jelzése, illetve ott is háromjegyű szám volt az azonosító a tornyon?
páncélos 674136 2020. június 24. 10:58
Válasz erre
Én értem a problémát, de egy takarólemezből nem látom az egész tetejét. A jobboldali alsó kép a montázsodban nem jó példa, mert az az egy szem SU gyártmány T-55 ami a múzeumé, ráadásul a hűtő zsalu főlé rakott T-54 nél alkalmazott részt pláne hagyjuk. A sima T-55 és a 65 utáni T-55A, ami hozzánk is jött a szovjetunióból több eltérést is mutat a motor és erőátviteli tér feletti részen.
Ráadásul sufni-tuningban készült helyi alakulat műszaki-javító szolgálatainál is ilyen lemez. Ami leszedhető egy kocsiról az le is jön előbb-utóbb, a pótlása meg nem feltétlen gyári, ezáltal eltérő.
gaunt1 674132 2020. június 24. 09:50
Válasz erre
t55

t55
t55

Pedig igen feltűnő. Makettezési szempontból is érdekes a dolog, mert ha valaki pont ezt a 792-es számú kocsit akarja megépíteni, akkor szerintem a tetőlemezt elég komolyan át kell alakítani, persze ha a kiinduló készlet a Miniart T-55A.
páncélos 674107 2020. június 23. 14:30
Válasz erre
Én ebből a szögből nem sokat látok. Az biztos, hogy nem csehszlovák kocsi. De természetesen minden lehetséges. Egy középjavítás során, amikor 5-6 kocsi áll bent javításon, a szétszedett részek átvizsgálása és cseréje során a visszakerülő alkatrészek és akár részegységek simán kicserélődnek, felcserélődnek.
Murmuc 674098 2020. június 23. 09:28
Válasz erre
Bocs én tévedtem! A Nagyatádi HKE voltunk együtt! Egyébként abban a Sztrelának a tornyában én ülök, a kép készítésekor. Még egyszer köszi!
gaunt1 674097 2020. június 23. 09:27
Válasz erre
Üdv Páncélos!

A 674029 hsz.-ban mellékelt 2. képet én rendkívül érdekesnek találtam. Első pillantásra szovjet gyártmányú A-nak tűnik az a kocsi, viszont a motor fölött én úgy látom, hogy a cseh/lengyel változatokra jellemző OPVT fedél van felnyitva. Az lehetséges, hogy szovjet gépet alakítottak át cseh/lengyel tetőlemezzel? Mi a véleményed?
juge75 674096 2020. június 23. 08:51
Válasz erre
Dunántúli napló
Dunántúli napl

A kép a Dunántúli Napló újságban jelent meg, 1985 02., 15.-oldal. Cikket írta és fényképezte: Roszprim Nándor.
Murmuc 674093 2020. június 22. 23:09
Válasz erre
Köszönöm a válaszod, illetve mindenkinek aki válaszolt!
páncélos 674092 2020. június 22. 22:43
Válasz erre
Arra a kérdésre, hogy egy kocsi melyik alakulat kocsija volt anno, ahhoz tudnunk kell a kép pontos időpontját. De még akkor is nehéz a válasz. Ugyanis a példaként szolgáló kör jelzés több alakulatnál is szerepelt. A kép kb. a 80-as évek első felére tehető (ismerem a képet) így az adott időben kell megvizsgálni a jelölést. De sajnos ennél több mindent kell mérlegelni. Konkrétan, ha teszem azt 1982 környékén a teli kör Kalocsai kocsira utalna, akkor sem biztos, hogy az. A különböző átszervezések kapcsán ez mindig változott, sőt volt olyan is, hogy kocsik alakulatot cseréltek.
A rendszerváltást követően, valóban a teli kör debreceni kocsiké lett. De mindig az volt a mérvadó, hogy melyik hadosztály alárendeltségében szerepelt az adott alakulat, már mint, abban az időben, amikor még hadosztályokról beszélünk (1987-ig), de inkább hadtesteket említenék.
Amikor egy-egy alakulatot felszámoltak és a kocsik tömegesen másik alakulatnál folytatták, na ott aztán volt minden. De azt az apró tényt is szemelőt kell tartani, hogy egy helyőrségben éppen milyen alakulat diszlokált. Konkrét kalocsai példánál maradva, ott a 80-as években még a 24. HKE volt, de a 90-es években már a 35. Dobó István HK.DD.
Tudom, pontos választ vártál. Van ötletem, de nem vagyok benne 100%-ig biztos. Így pontosítsd be a kép időpontját, majd a Hadtörténeti Intézet Levéltárában az adott évre vonatkozó honvédelmi közlönyben nézd meg a valós jelölést.
mercure47 674072 2020. június 22. 13:23
Válasz erre
Szia!
A mellékelt képen szinte biztos, hogy nem kalocsai kocsi van. A fehér négyzet a 9.Gépesített Lövészhadosztály jelzése volt, vagyis, ha 85-ös a kép, akkor bajai, pécsi, lenti-i, vagy nagyatádi kocsi van rajta. Egyébként a 7. glho. jelzése volt fehér kör, a 8. glho.-é fehér háromszög, míg a 11. hkho.-é fehér fektetett rombusz, így a hadosztály alá rendelt alakulatok, és az időpont ismeretével, már nagyjából meglehet tippelni a dolgot.
juge75 674071 2020. június 22. 12:21
Válasz erre
A magasabb egység, Hadosztály jelzés volt. Debrecen is és Kalocsa is egy Hadosztályhoz tartozott, innen a kavarodás.
juge75 674070 2020. június 22. 12:18
Válasz erre
juge75 674069 2020. június 22. 12:14
Válasz erre
Zsu-57-2  Büszke, 695, Kalocsai jármű volt, 2008, Tápiószecső
Zsu-57-2 Büszke,...
Zsu-57-2  Büszke, 693, Szabadi István járműve
Zsu-57-2 Büszke,...
ZSU-57-2, Zamárdi (ex-Tápiószecső
ZSU-57-2, Zamárdi (...
ZSzU572. 695 Ex Kalocsai, Tápiószecső.
ZSzU572. 695 Ex...
alakulat jelzések
alakulat jelzések

Kalocsának Fekér korong volt a jelzése, Fehér, teli négyzet Nagyatád.
Murmuc 674064 2020. június 22. 09:25
Válasz erre
Bakony hadgyakorlat 85.02 Nagyatádi hk.e 1990-ig négyszög
Bakony hadgyakorlat...

Üdv juge75!
Biztos ez az info? Valaki azt mondta hogy Debreceniek!
Megnéztem egy régi újság fotót amely '85-ben a téli hadgyakorlaton készült, és elviekben mi a Kalocsai harckocsizókkal voltunk egy gyakorlaton, és azon a képen fehér négyzet van felfestve.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62.