/ Fórumok /

Aero L-29 Delfin és L-39 Alba

L-29 Delfin és L-39 Albatros makettekről, építésükről, történetek, háttérinfók, minden.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.
Sennás 616882 2016. október 26. 14:54
Válasz erre
Ja hőkezelés.Hajszárító kicsit megmelegíted és nem hegyes tárgyal befele megnyomod a kívánt mértékig.
juge75 616881 2016. október 26. 14:53
Válasz erre
Én hegesztés imitációt szoktam acetáttal készíteni, elsőnek ecsettel felviszem a húzott szál, felületre oda ragasztott vékony hengerre, majd szike penge vastagabb, hátsó felével vagy órás csavarhúzóval meg nyomkodom.
juge75 616880 2016. október 26. 14:51
Válasz erre
Falvastagságtól is függ, de elsőre kivágsz belőle.
Második lehetőség az Etil Acetát ragasztó, felpuhul tőle.
Harmadik megoldás a hő kezelés.
pigasos78 616879 2016. október 26. 14:29
Válasz erre
L-29_38
L-29_38

Sziasztok!

Tudnátok nekem mondani egy jó módszert horpadás megvalósítására?

Köszi
Szabolcs
pigasos78 613802 2016. augusztus 26. 21:24
Válasz erre
Köszönöm szépen a kimerítő választ Gábor, és a sztorit is!

Szabolcs
juge75 613792 2016. augusztus 26. 19:43
Válasz erre
A Delfinen nem volt azonosító csík, barát-idegen azonosítója nem működött, vagy nem volt beállítva...
juge75 613791 2016. augusztus 26. 19:42
Válasz erre
A géphez köthető egy sztori, 1968-ból: Kecskemétet oltalmazta a Kalocsai Légvédelmi Tüzér ezred, felderítő lokátor jelezte hangos bemondóban, hogy egy gép nem válaszol az azonosítóra, harckészültség! (éles), csövek (Sz-60 57mm-es ütegek)emelkednek, majd éles lőszer be...követésbe kezdenek, tűz megnyitási sávba érés határán voltak, amikor a reptér felől gyorsvágtában szóltak, hogy ne tüzeljetek, saját gép!
Hajszál választotta el a lelövéstől a kíváncsi pilótát, aki Szolnokról érkezett, majd leszállás után kiment az üteghez személyesen megköszönni hogy nem lőtték le végül.
Ez a pilóta C. László volt, akinek az édesapám mutatta meg az 57mm-es lőszereket, ami a vesztét okozta volna...
A sors furcsa fintora, hogy 1989-ben Szolnokra költöztünk, majd itt találkozott ismét a két katona, bár ekkor C. László már Nyugdíjasként, Édesapám még aktívként, mégis jó barátságban, ismeretségben élünk ma is, egy házban... :-D
juge75 613790 2016. augusztus 26. 19:31
Válasz erre
Iskolagépként 1964-1974 időszakban tuti ezüst festésűek voltak(Kilián György Repülő Tiszti Iskola), 1974-ben az egységet (L-29 és más típusokat is) a tisztiiskola állományából, a csapatrepülő parancsnokság alárendeltségébe helyezték, MN 1929 megjelöléssel.
Ekkor volt terepszínű Mig-15 Bis és L-29, a Mig-15 gépeket 1975-ben vonták ki, 1975-tól a szolnoki felderítő ezred egy L-29-es századdal oldotta meg feladatait,1983 végén az L-29 "Delfin" típusú repülőgépet kivonták a hadrendből, melyekből kettő kivételével mindet megvásárolta a Szovjetúnió...
juge75 613786 2016. augusztus 26. 19:04
Válasz erre
Az első három gépünk oldalszáma a farokrészre lett feketével festve 1964-ben (2-es sorozat, 253, 254, 255), majd a többi beérkezésekor 1965-ben (3-as sorozat, 365-379) mindegyik orr részén felfestve viselte az oldalszámot, vörös színnel, keret nélkül.
Ezek a vörös oldalszámok keskenyek és magasak voltak a megszokotthoz képest, a kiképzési feladatukat követően, felderítő ezredben szolgáltak tovább, ahol terep festést kaptak, a megszokott Mig-15, 21 típusokon is használatos, vörös számos, de vaskosabb, jobban látható verziót.
pigasos78 613778 2016. augusztus 26. 15:08
Válasz erre
A téma ahogy látom, szinte kimeríthetetlen! Köszönöm a sok választ! Esetleg még a fém színű Delfinekről mit lehet tudni? Konkrétan időben meddig voltak azok? Vagy előfordultak vegyesen is a terepszínűekkel?

Köszönöm
Szabolcs
Levix 613473 2016. augusztus 20. 20:15
Válasz erre
Amit 368-asnak néztem, az jobban megnézve mégsem az :(.
Levix 613472 2016. augusztus 20. 19:51
Válasz erre
Igen, sajnos a magyar mintásokról nem találtam felülnézetet.
juge75 613452 2016. augusztus 20. 16:29
Válasz erre
Az összes képen nagyjavítás utáni festés (Csehszlovák) látható, a 368-as szintén az, de bele lett javítva jól láthatóan.
pintair 613451 2016. augusztus 20. 16:08
Válasz erre
Erdekes modon oly borzasztora titkoltak ezt a tipust, hogy idegen alakulati hozzaertot kozelebe se engedtek. Erthetetlen. Azert a 21esrol voltak kezen kozon fotok es rajzok, de errol a veszedelmes tipusrol neeem. Valami paradox volt ez.
Levix 613448 2016. augusztus 20. 14:17
Válasz erre
378 Aero-L-29-Delfin-378-2
378 Aero-L-29-Delfin...
378 1
378 1
Resize of 376 xxx
Resize of 376 xxx
376 Mogyoro-arhiv_L-29_AA-scan-1
376 Mogyoro-arhiv_L-...
375rs AN-26-vegyes_03
375rs AN-26-...
375 L-29_An-26_MLE-1
375 L-29_An-26_MLE-1
368rs AN-26-vegyes_03
368rs AN-26-...
368 Aero-L-29-Delfin-368-2
368 Aero-L-29-Delfin...
368 Holler_Janos_061
368 Holler_Janos_061
AN-26-vegyes_03
AN-26-vegyes_03
Holler_Janos_085
Holler_Janos_085

www.avia-info.hu/talalat.php
www.repulomuzeum.hu/Adomanyok/Holler_Janos/Holler_Janos.htm

A Modell Makett rajzomon azért nem volt szám, mert nem volt elég infom egy konkrét gép megrajzolásához.

A HAD matricájához adott rajz a 374-eshez a jobb oldalát nézve pontos.

Kevés géphez van felülnézet.
Az egyik a 378-as. Majdnem teljes felület látszik és színes.
A 376-osról csehszlovák mintával nincs bal oldali képem.
A 375 dettó.
A 368 bal oldala már magyartarka. De lehet, hogy az alap még a cs-sz. minta.
piratvitorla 613342 2016. augusztus 18. 12:16
Válasz erre
Sziasztok!

Kedvenc példám: kb 2004-ben 2 Mi-24P-t ugyanott nagyjavítottak (PG). Kb egyforma festést kaptak. Kb. 6-8 év múlva már tök más színekben pompáztak, pedig együtt szolgáltak... Máshogy fakultak stb...
pintair 613337 2016. augusztus 18. 10:51
Válasz erre
En lattam meg anno eloben camos magyat delfint...mind mas arnyalatu volt. Nyugodtan hagyatkozzatok a mar fellelheto camo szinkodokra akar kesz makett akar dokumentacio. Ez olyan mint a mig29esink szine volt 93tol. Tobbszor korbejartuk oket mas fenyviszonyokban. Mindig mas volt. Eredeti FS katalogust igazitottunk hozza. Egyik se volt jo. Ami sikerul...csak hasonlitson hozza a rozsaszin barmely arnyalata ;). Azert ne legyen what if kategoria.
Szabo Akos delfinje lehet etalon !enszerintem!.
Levix 613334 2016. augusztus 18. 10:37
Válasz erre
A rajzok mellé a szín ajánlatot úgy készítettem, hogy fogtam a Humbrol festékeket és egymás mellé raktam őket. Ami jól mutatott együtt és leginkább hasonlított az akkor nekem rendelkezésemre álló szkennelt és előhívott fényképekre az lett az ajánlott színkombináció. Most őszintén, mihez tudod a kész makettedet hasonlítani? Az eredeti gép nem létezik. Fénykép annyi van amit itt is látsz. Nem kell ezt túlgondolni!
Az ajánlatom van annyira "jó" mint a nagy makett és matrica gyártók orosz kamu színe :).

Üdv: Papp Levente
Gabusch 613271 2016. augusztus 16. 11:32
Válasz erre
Egyébként az egész kérdéskör makettezői szempontból szerintem kissé túllihegett (istenem, mit kapok én most ezért :) ), mert hacsak nem színkártyákról, laboratóriumi körülmények között készült képekről beszélünk, az aktuális fényviszonyok biztosan meghatározták a képen látható színeket.
A színkártyák esetében sem lesz teljesen azonos a látvány, ha az ablaknál rátűző napfényben, a sötét sarokban, neonfénynél, vagy egy íróasztali lámpa bűvkörében nézi az ember.

Egyébként nem tudom, hogy a fényképezőgép optikája mennyiben befolyásolhatja a színeket. Szkenneltem ugyanis családi képeket rollfilmről, fekete-fehérben. Akkoriban nekem volt egy Ljubitelj gépem, a nevelőapámnak egy Yashicája (valószínűleg "szolgálati", lévén egy olyan uszkve került akkor háromhavi átlagkeresetbe, mi meg sosem voltunk valami gazdagok, ha nem is éheztünk), a haverjának, aki profi fotós volt, egy még annál is jobb gépe, gyanítom egy Hasselblad, vagy hasonló kategória. A képeken szemmel látható különbség van élesség tekintetében. Lehet, hogy a színhűségben is, de ez ugye fekete-fehérben kevéssé feltűnő. Viszont, ha ezek az árnyalatnyi elmosódások kihatással lehetnek a színekre is, akkor még azt is nézni kellene, hogy mennyire profi géppel készült az adott fotó, sőt, esetleg a fotós kvalitásait is.
Gabusch 613269 2016. augusztus 16. 11:04
Válasz erre
Én is diáról beszéltem, nem színes negatívról. A negatívról készített fotó esetenként jobban tartja a színét, csak sajnos nagyobb felbontásra rossz esetben alkalmatlan, szemben a filmmel.

A nyomdai kérdésekhez nem értek, de el tudom képzelni, hogy az újkorában 1000%-os nyomat is változtatja idővel a színét a papír, festék, páratartalom, stb. miatt. De, ha mégsem, akkor ahhoz, hogy itt megjelenhessen kép formájában be kell szkennelni és akkor már ismételten bejön a kérdés, hogy a szkenner ront-e rajta és ha igen, mennyit és hogyan.

Nekünk van itthon két digitális fényképezőgépünk, egy tízéves Panasonic TZ1, meg egy 3-4 éves Olympus Tough vízparti és vízalatti képek készítéséhez. Mit mondjak, utóbbi színhűsége hagy némi kívánnivalót maga után, ha kimondottan szarnak nem is merném élből titulálni.
juge75 613268 2016. augusztus 16. 10:58
Válasz erre
Amúgy abszolút igazad van, valóban elérnek az anyagok...
juge75 613266 2016. augusztus 16. 10:18
Válasz erre
Nem teljesen.
Nyomdailag nagy gondot fordítanak a reprodukcióra, színbontáskor és nyomáskor is.
A gond a zselatinban levő színekre (és fényre) aktiválódó, reagáló anyagok tartóssága akár nega, akár pozitív. Ezért is régen a DIA volt színesben elfogadottabb, érzéketlenebb a hőre, fényre előhívás és fixálást követően.
A kor színes negáit a hívó folyadék, a hő nagyon befolyásolta, szín hőmérséklete nagyon változott, iszonyat kényes folyamat.
Gabusch 613265 2016. augusztus 16. 10:04
Válasz erre
A "jó minőségű dia" érdekes kérdés, mert idővel az Agfa pirosas, a Kodak pedig sárgás színárnyalatot vesz fel (35-40 év alatt biztosan, ezrével szkenneltem őket a múltkoriban). A Fortepan gyakorlatilag értékelhetetlen színárnyalatokat produkál (igény esetén mellékelek egy ilyet, ha megtalálom).
Megdöbbentő módon a leginkább az Or-Wo tartja a színét. Természetesen szoftveres úton minden javítható, akár még a Fortepan is értékelhetőre, de nem feltétlenül mernék a színhelyességre megesküdni egyik esetben sem.
Innen kezdve pedig már tökmindegy, hogy nyomda, monitor, házi nyomtató, bármi.
juge75 613260 2016. augusztus 16. 09:17
Válasz erre
Nos a színes kép egy jó minőségű diáról készült, amit egy gyári (Aero Vodochody) átvevő készített, és gondosan őrzött (maga a gyár).
vlevi 613257 2016. augusztus 16. 07:14
Válasz erre
1554477_87887_L29center_magyar_minta
1554477_87887_L29cen...
1554477_87837_L29center_csehszl_minta
1554477_87837_L29cen...

Pedig innen, a akettinfóról szedtem a képet, de most nem találom. Lehet, hogy másik fórumban volt?

A színek és a minta pontosságának ügyében nem tudok mit mondani. A színek pomtosságát képről leovasni amúgy sem nagyon lehet, mert a kép színeit millió dolog befolyásolja.
juge75 613255 2016. augusztus 16. 05:41
Válasz erre
1510439_43331_tn_800x600_1510354_29223_L29_hung_camo
1510439_43331_tn_800...
1510439_43339_tn_800x600_1510354_29242_L29_hung_camo_2
1510439_43339_tn_800...

Eredeti foltok, eredeti színek (Magyar , nagyjavítás előtti 378 és 370 oldalszámú delfinek fekete fehérben és a 369 színesben Trencsényben)
pigasos78 611911 2016. július 16. 16:42
Válasz erre
1510439_43346_tn_800x600_1510354_29251_L29_hung_camo_3
1510439_43346_tn_800...

Sziasztok!

Tud segíteni valaki? Annyi képet találtam és mind más színt ajánl...Ezek kellenének, lehetőleg Humbrolban. De, ha nem az se baj, majd átváltom.

Köszi
Szabolcs
Tibcsi 611079 2016. június 28. 22:07
Válasz erre
7342416450_c337d9aaa9_c
7342416450_c337d9aaa...

Szerintem igen.
sanyi 611078 2016. június 28. 21:53
Válasz erre
Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne, hogy a Delfin hajtóművét a MiG-15, 17-, -21 gépekhez hasonlóan csak a törzs széthúzása után lehetett szerelni? Szerelőpanelek nem voltak rajta?
Köszi!
lacipapa 610568 2016. június 17. 15:02
Válasz erre
Szervusztok!
Több évi "parkolás" után ,folytatom a L-39-esem (ZÜMI,1:48) építését.Oly annyira,hogy már a traki (RÁBA-15) is készülget.Sajnos a vonó rúdról nem találok olyan képet,amiről meg lehetne méregetni.
Tudnátok erről kép-infót feltenni?
Üdv,Laci
pintair 609636 2016. május 29. 19:12
Válasz erre
Cs.Béla 609625 2016. május 29. 17:45
Válasz erre
86001
86001

Sziasztok!
VÉGRE MEGÉRKEZETT, KÉSZLETRŐL VÁSÁROLHATÓ!
Méretarány: 1/72
AMK 86001
TÖKÉLETES!
- kiváló felületi kidolgozás, finoman vésett panelvonalakkal
- különálló féklapok, melyek részletezését fotomaratás segíti
- nyitható orr, nyitható kabintető
- példa értékű kabin, az oldalfalak burkolatait is megjelenítették
- tökéletes mélységű futóaknák
- látványos festések
Elérhető: dreamkit.hu/spd/AMK86001/Aero-L-29-Delfin-1-72
varobee 604260 2016. február 28. 20:11
Válasz erre
Weizi 604259 2016. február 28. 19:43
Válasz erre
Szia!

A két belső volt rákötve a rendszerre! A külsőkön általában a fegyverzet kapott helyet.
Nálunk, és ahogy talán minden alkalmazó ország esetében is kétféle póttartály volt rendszeresítve. Ezek csupán méretükben különböztek! A kisebb 150 literes volt, a nagyobbik pedig 350 liter.
Üdv:
Weizi
varobee 604254 2016. február 28. 19:11
Válasz erre
Sziasztok!

Még egy kérdés Alba ügyben. Mind a négy pilonra lehetett póttartályt függeszteni vagy csak a belsőkre? /persze függeszteni nyilván lehetett, de melyik volt bekötve az üzemanyag rendszerbe?/

Üdv: varobee
varobee 603343 2016. február 16. 09:48
Válasz erre
Szia!

Köszönöm ismét a válaszodat, bíztam benned, hogy benézel a topicba.:-)

Üdv: varobee
Weizi 603339 2016. február 16. 06:48
Válasz erre
Szia!

Egy ellensúly "húzta ebbe a helyzetbe a magassági kormányt, amit a pilóta saját izomerejével küzdött le. A gép repülés közbeni felhúzásában volt a pilóta segítségére.
Szóval ahogyan általában látható egy képen, a magassági kormánynak ez az alaphelyzete.
Ki is lehetett rögzíteni a botkormány tövénél, de ha jól emlékszem akkor nem ebben a helyzetben, hanem vízszintes helyzetben!Ebben az esetben a beszállás is könnyebb volt a gép kabinjába.
varobee 603303 2016. február 15. 12:12
Válasz erre
Sziasztok!

Egy kérdésem lenne az Albatrosszal jó barátságban lévőkhöz. A készülő makettemen lassan fel kéne ragasztanom a magassági kormányokat. Sok képet átnéztem és feltűnően sok álló gépen a magassági felfelé van kitérítve. A kérdésem az, hogy ez miért van? Álló helyzetben ebben a pozícióban rögzítik? Esetleg csak véletlen, és mindíg "hasra" húzva marad a bot?

Üdv: varobee
migi 600212 2016. január 14. 19:03
Válasz erre
De igazad van csak a zümié van ott , bocsi
migi 600209 2016. január 14. 18:45
Válasz erre
A festési utasitásnál ahol adják a matrica felhejezési utasitást ott rajta vannak a stencilek is ,
skywarior 600207 2016. január 14. 18:43
Válasz erre
23d
23d
46h
46h
88u
88u

Szinesben.
Freddy 600206 2016. január 14. 18:39
Válasz erre
migi 600179 2016. január 14. 13:33
Válasz erre
Freddy 600178 2016. január 14. 13:22
Válasz erre
Sziasztok!

1/72-es magyar Albatroshoz, a HAD matricakészlethez, nincs valakinek a stencilek felrakásáról ábrája? A készlethez nem adtak.
varobee 594838 2015. október 29. 19:43
Válasz erre
Szia Weizi!

Köszönöm a válaszodat! Így teljesen tiszta a dolog és ezek szerint élethű ha a főfutó aknákat nyitva készítem el.

Üdv: varobee
Weizi 594823 2015. október 29. 12:55
Válasz erre
Szia!

Alapesetben valóban együtt mozogtak az ajtók és az alaphelyzetük a zárt helyzet volt!
A földön a kabinban elhelyezett kar segítségével lehetett nyitni őket.
De egy egyszerű csavarhúzóval is ki lehetett oldani az ajtózárakat ha a helyzet azt kívánta.
A szerviz miatt volt erre szükség.
A nyitott ajtókat az ellenőrzések/javítások után vagy egészen egyszerűen kézzel csukták vissza, vagy a következő hajtómű indítás során automatikusan bezáródtak.
Az általad felrakott képen nagy valószínűséggel az történhetett, hogy az ajtók nyitása után az orrfutóét visszacsukták kézzel, vagy eleve csak a főfutóé lett kinyitva ( csavarhúzós módszerrel) valamilyen mélyebb ellenőrzés céljából.
polomalev 594818 2015. október 29. 11:15
Válasz erre
pintair 594816 2015. október 29. 10:46
Válasz erre
Hát... a Humbrol 30 és / vagy a 149 ok, de ezt össze kell hasonlítanod a Revell zöldekkel, pl a Revell 68 talán... a Revell 63-at külön nem kapod meg, csak készletben.
polomalev 594812 2015. október 29. 09:11
Válasz erre
Sziasztok!
Nincs valakinek ötlete, hogy a magyar gépek zöldjére melyik revell szín lenne jó?
varobee 594797 2015. október 28. 20:13
Válasz erre
photo14
photo14

Sziasztok!

Egy 1/72-es EDU Albának kezdtem hozzá és beszereztem a CMK vezérsíkjait + aknát. A gyanta szett csak a főfutó aknákat adja, azt lehet nyitva megépíteni. Átnéztem visszamenőleg a topicot és az írták korábban, hogy az aknák /első-hátsók/ vagy egyszerre vannak nyitva, vagy egyszerre zárva. Találtam a HUNAVIA oldalon olyan képet amin ez nem így van. A kérdésem azokhoz lenne akik közelebbi barátságban voltak a gépekkel, hogy a földön ezek nyitását hogyan kezelték?

Üdv: varobee
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.