/ Fórumok /

Új makettet vennék...

...de nem tudom, milyen. Ha te is ilyen dilemmával állsz szemben, itt kérdezz, hátha tud segíteni valaki.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.
medor 682770 2021. március 3. 21:15
Válasz erre
Szia!
Nem csak a helye van meg.Raktak oda fegyvereket is anno,még ha nem is bombákat.
Vulcan gépágyú,elektronikus eszközök...
www.clubhyper.com/reference/f111indetailjr_7.htm
badogvarju 682766 2021. március 3. 19:42
Válasz erre
Így már világos, értem!
Üdv!
bobi77 682765 2021. március 3. 19:28
Válasz erre
Csak hogy ne merüljön feledésbe a Super Hornet és a hajtogatható szárnyak:) Ugye láttuk a belinkelt yt videón hogy az Academy lett szétbontva teljesen. Nos Én épp most fejeztem be a Revell Super Hornetjét, és a szárnyvéget felhajtottam, a fékszárnyat leengedtem, és a belépőélnél a lapot leengedtem, valamint a függőleges vezérsíkon a vezérlőket kitéríttettem.Ebből a legnehezebb a fékszárnyak leengedése volt, de őszintén szólva nem is volt bonyolult. Sztirollappal kipótoltam a hátracsúszó részt, és formára csiszoltam. Meglepően egyszerű volt. Előnye a Revellnek hogy a szárnyvégek amúgy is külön vannak (no nem azért mert felhajtható), tulajdonképpen változtatás nélkül, derékszögben fel lehet ragasztani a szárnyra, és már kész is. Egyébként szerintem ajánlott a szárnyak szétbontása a revellnél, mert elrejti az alakhibáit.
Zoli 682755 2021. március 3. 13:09
Válasz erre
A kabin modernizálása sarkítva ugyanolyan, mint a kívül is látható változások. Az újabb berendezések miatt újabb antennának, érzékelők, de akár még fényszórók stb is cserét igényelnek. Nem is arra gondoltam, hogy mennyire változik a gombok száma és sorrendje, csak egy általános leírás, hogy az adott verziónak mennyire felel meg a műszerfal, az ülés mennyire részletes stb.
Az internet mindig barátod. Ha épp konkrét adatot nem találsz, letölthetsz... olyan dokumentációt, amik ezeket tartalmazzák.
Nekem asszem a MiG-29 esetében volt ilyen gondom, nagyon sok kiadványt kellett átnéznem, míg megtaláltam, hogy melyik méret mire vonatkozik. Ez nekem azért fontos, mert lehet akármilyen jó egy makett, ha a pontossága rossz. És ugye ha nem minden méret egyforma arányban eltérő, akkor az alakhűséggel is lehetnek bajok.
Nem ragaszkodok amúgy ezekhez, de sokat lendítenének a cikken, és sokat segítenének a többieknek a vásárlásban is.
Továbbra is köszönöm, várom a Phantom bemutatót, aztán a többit..., köszi!
z
badogvarju 682752 2021. március 3. 12:43
Válasz erre
Szia Zoli!
Köszönöm a véleményedet, igyekszem figyelembe venni. A kabinok tekintetében nem tudok véleményt formálni érdemben mert én ezekkel állok az említett módon, idézem: "egy kiállítás zsűrije se tudta megmondani egy bizonyos típus ..."
kiegészítve azzal, hogy a megépített tizenhatos éppen életciklusának melyik modernizálásánál jár (pl. újabb HUD, más kezelőpanelek a válaszjeladónál, rádiónál stb)
Én ezeket nem tudom követni.
Ellenben a típusváltozatokra (USAF) jellemző szerkezeti dolgok jobban megmaradnak. Hamarabb kiszúrom például: ha egy nagyon szépen megépített pakisztáni 48-as F-16A block-15-ön 27,75" x 8,75" ballonosabb főfutó kerék van a 25,5" x 8" sovány helyett.
Méretek:
ebből a szempontból az internet nem a barátom...
Alkatrészekről, TACAN antennákról stb. A MilSpec... oldalán tökéletes rajzokat és adatokat találtam, de gépekről nem.
Fenti kérésnek úgy tudok eleget tenni, hogy az épülő makettet körbemérem és feltüntetem az értékeket a cikkben.

Köszi még egyszer!
Üdv!
Zoli 682748 2021. március 3. 11:17
Válasz erre
Tudtommal egyikben sincs fegyvertér, csak a helye a törzsben. Az egybeöntött ajtók külön alkatrész, amire az adott típushoz járó konténert kell felragasztani. Szóval se falak, se nyitott ajtók, se felfüggesztők, se fegyverek.
z
badogvarju 682747 2021. március 3. 11:13
Válasz erre
AMT F-111F emlékeim szerin, külön alkatész a fegyvertér és a kereteken rajta van az EF svanca, speciális antennái és csónakosnak csúfolt fegyvertér ajtó is. Ha csalnak az emlékeim akkor bocsánat mindenkitől!
Zoli 682746 2021. március 3. 10:56
Válasz erre
Szia,

Melyik AMT F-111-esnek van fegyvertere? Gyerekként építettem egy ESCI A verziót, nagy kínlódások árán, de abban nem volt, az AMT öböl-háborús F változatában meg ugye pláne nem.
z
Zoli 682745 2021. március 3. 10:52
Válasz erre
Szia Attila,

Először is nagyon köszönöm az összefoglalót, nagyon hasznos! Bár a témát már elég sokat veséztük, így is vannak bőven számomra új információk.
Ugyanakkor a telhetetlenségem miatt elnézésed kell kérjem, mert nagyon hiányzik nekem a kabinok és a méretpontosság ismertetése. Mindkettő okáról írtál, viszont ezek szerintem nélkülözhetetlenek a teljességhez. Nagyon jó, hogy részletesen kitérsz a futóművekre, viszont tükör alap nélkül azok sokkal kevésbé vannak szem előtt, mint a felülről jól látható kabinok, főleg nyitott tetők esetében.
A méretek se titkosak, főleg egy ilyen elterjedt típus esetében, és biztos vagyok benne, hogy megtalálható az internet bugyraiban, hogy a megadott értékek mire vonatkoznak pl. a hossz esetében. (És szerintem teljesen lényegtelen, hogy milyen körülmények között, hány fokos helységben készítették a tervrajzokat, elég lenne az adott adatok alapján véleményt formálni.) Ahogy medor is írja, a Fujimi készletnél vannak komoly eltérések, én a látványosan kicsi fesztávra emlékszem, de lehet, hogy az egész makett kisebb, de méretarányos. Egyik jóbarátom gyakran említette, hogy egy kiállítás zsűrije se tudta megmondani egy bizonyos típus egymás mellé helyezett makettjeiről, hogy melyik melyik, csak a makettek közismert hibái alapján ítélt. Biztos vannak ilyen esetek is, de tudok olyan makettről, melynél az 1-2mm-es eltérés miatti torzulás is könnyen észrevehető (és ez alapján a kit is beazonosítható).
Amúgy tényleg jó lenne cikként felrakni a fórumra ezeket a hozzászólásokat, képekkel kiegészítve, mert itt tényleg el fog veszni. Tetszik az összefoglalód, ne hagyd abba, jöhet a Phantom, aztán szép sorban a többi is..., köszi!
z
badogvarju 682741 2021. március 3. 09:11
Válasz erre
Szia borisz!
Az F-2-es hez semmilyen érdemi formában nem tudok hozzászólni, közelről felismerem ha felbukkan valamelyik kiállításon néha.
Más: A "cikkfaragás" mely típusra vonatkozik egész pontosan?
Tervben van egy iromány a legutóbb összedobott F-16N-ről
Privátban tudok képeket küldeni.
Üdv!
medor 682736 2021. március 2. 23:16
Válasz erre
Szia!
Nagyon jó kis írás!A Fujimi termékéhez annyit fűznék hozzá,hogy a makett emlékeim szerint alul van méretezve összességében.Nem csak a a szárnykilépők után van
összehúzva a törzs,hanem az egész makett.
Alakra állítólag pontos,viszont nem 1:72-es a méretaránya.
borisz 682735 2021. március 2. 22:31
Válasz erre
Szia!
Én is nagyon örülök a leírásodnak.
Az Italeri és a Revell Falconját el is követtem.
Én anno valami olyasmit nyomoztam ki, hogy igazából a block 40/42-es F-16CG/DG nem is építhető meg belőle. Viszont megvettem hozzá a PART maratását, ami kb. használhatatlan volt hozzá.
Ezt lehetne, hogy te is faragsz ebből egy cikket, hogy visszakereshető legyen? Illetve képekkel illusztrálva még szemléletesebb a dolog.
Illetve egy kérdésem volna, esetleg a Mitsubishi F-2-höz hozzá tudsz szólni?
Nekem történetesen megvan a Hasegawa készlete és felemásak az érzéseim. A Wolfpack feljavítója szerintem nagyon kellene hozzá, de természetesen beszerezhetetlen...
halaci 682734 2021. március 2. 22:19
Válasz erre
Le a kalappal, még úgy is öröm volt olvasni, hogy nálam nagyjából a II. vh. végével megszűnt a fegyverkezés :)
badogvarju 682733 2021. március 2. 22:14
Válasz erre
Sajna el kell keserítselek, az anglius nem lesz a fő vonal...
Kedvenc típusom a Phantom II. ,de a Brit Nálam a "rút kiskacsa"
Kárpótlásul egy kis infó:
soyuyo.main.jp/f4/f4e-4.html
Üdv!
f2d 682731 2021. március 2. 21:50
Válasz erre
Köszi szépen nagyon hasznos hsz. számomra.
A felsoroltak közül az Italeri, Hasegawa, Revell maketteket a magam szintjén már egyszer megépítettem. Bár én az összes típusra nem hajtok, de egynél több 16-os újra fogalmazása nálam is tervben van.

Nagyon várom a Phantom-os rendszerező "cikket" is, különösen a British változatokra fókuszálva, ebből nagy terveket dédelgetek, mind három típust (J/K/M) szeretném a vitrinem első sorában tudni.
(Azt hiszem ez csak rajtam múlik: munkám minőségétől függetlenül oda rakom és kész. :D)

A jóból sosem elég... :)
badogvarju 682729 2021. március 2. 20:24
Válasz erre
Jó estét mindenkinek!
Kezdeményeztem egy új topikot, de a jóváhagyásig ide illeszteném a megígért irományt.
Fogyasszátok egészséggel!

Makettmustra 1/72 F-16:

Előszóként szeretném megemlíteni, hogy a bemutatandó készletek egy része megépült az évek során - némelyik több példányban is. Pár kivételtől eltekintve „saját tulajdon”, de szemrevételezésre kölcsönkért is akad néha. Vannak olyanok is, melyek alkatrészei hosszabb ideje keretekről leválasztva, szárazpróba, sablonkészítés vagy mintavétel céljából dobozaikban pihennek és várják sorsuk beteljesedését.
Szempontjaim fő vonala az elkészült makettek minél nagyobb hasonlósága (pontossága) az eredeti repülőgép sárkányához. (alak, panelvonalak helye, szerelőnyílások megléte, futóaknák, pilonok, kerekek, gázsebesség fokozó stb.) Szóval a külcsín, ami felkelti az ember kíváncsiságát, hogy alaposabban is szemügyre vegye a majdani kész makettet. Számomra mellékes szempont a kabinbelső kialakítása, (és függesztmények áradata) mert talán ez a leginkább kedvelt területe a kiegészítő –feljavító- gyártóknak. Szándékosan nem írtam a méretekről! Szerintem ezek az adatok pontosan ellenőrizhetetlenek! Gondolok itt az eredeti géphez megadott hossz és fesztáv adatokra. Eleve ritkán térnek ki pl.: pitottal vagy, anélkül értik e? Svanc végéig, vagy ugyaneddig, de kisütőket is beleértve? Ha a GSF végéig mérik, akkor melyik típusúhoz és nyitott vagy zárt állapotban-mert nem mindegy!
És ha netalán minden eddigi kérdésre pontos adatunk lenne, akkor a –minimum- milliméterben megadott értékeket mikor alkalmazzuk? ( egy kb. 6 folyóméteres fém anyag 30 Cesiusfok hő különbségre minimum 5-8 millimétert „stresszel”) Szóvak elégé sokismeretlenes a „pontos méret” kifejezés.
Számomra az összhatás a forma benyomása és a gép részeinek egymáshoz viszonyított aránya a döntő.
Kiemelném, hogy a felsorolásra kerülő készletek döntő többsége megfelel Fighting Falcon kicsinyített másának. De vannak olyanok is, amelyek csak addig, amíg egy másik makettgyártó tizenhatosát nem parkoltatjuk mellé a polcra!(vagy esetleg az eredeti gépről készült teljes alakos képpel el nem kezdjük „összenézni”)

Italeri (C/D„Night Falcon”):
Alkatrészek számában, részletezettségben, felületi kidolgozottságában a legegyszerűbb általam megépített készlet. Előnye az egy és kétüléses opció dobozon belül. Csak a P&W hajtóműves alváltozat építhető belőle. Szerényen kidolgozott futóaknák és futószárak, kerekek. Panelvonalai negatívak, de szélesek és sekélyek is. A törzs tetején lévők emlékeztetnek némileg az eredetiekre, de a törzsalsórész és főleg a függőleges vezérsíkon lévők fikciók.

AMT
Italeriéhez hasonló, de jobb összhatás! Alakja pontosabb, panelvonalai is egy fokkal szebbek és részletesebbek. Szélesebb szívócsatornát is mellékel a készlet, de –emlékeim szerint- GSF-et csak a P&W hajtóműhöz. Dobozgrafika talán Block 40-et említ, de ez ki is merül a beömlőben. Nincs erősített futószár és kövérebb abroncs, aminek vonzata a domború főfutó akna ajtó.
Meglepő pozitívum, hogy az eddigi legrészletesebb és legkidolgozottabb 3 alkatrészt tőlük láttam, melyek a következőek: orrfutó szár kitámasztója és a két főfutó szár kitámasztó. Rettentően precíz áttört könnyítő ablakokkal!

Fujimi
(csak a kereteket volt alkalmam kézbe venni, ezét szűkszavú leszek) panelvonalai vékonyak (Hasegawások) viszonylag pontosak a gerincen lévők. Ami szembeötlő volt a többi készlethez viszonyítva a törzs „összehúzásának” mértéke és íve a szárny kilépőéle után. Szerintem túlzott mértékű.

Hasegawa
Széles altípus választékkal kínálkozik a márka, de csak is külön dobozolva. Legmélyebb kapcsolatba eddig ezekkel a készletekkel kerültem. Gyorsan megemlítem, hogy a kis darabszámban készült légvédelmi változat egyedi függőleges vezérsíkját csak Ők adták ki eddig –tudtommal (a keresőfényszóró nincs megjelenítve semmilyen formában ADF!).
Korai A változattól a Sufá-n át egészen az olajmonarchiák block70-es E/F változatig terjed a paletta. Nálam a Tamiya készlet megjelenéséig komoly konkurense volt a Revellnek. A készlet az orrkúpot és a kabin alatti törzsalsó-részt leszámítva alakhűnek mondható. Illetve minimális gond a szívócsatorna vége és törzs találkozásánál van. Sajnos a törzs felsőrészének panelvonalai a légi utántöltő nyílástól hátrafelé a kis vezérsíkos A/B verzióhoz készült. A C/D változatokhoz mellékelt hosszabb, betoldott tövű alkatrész szépen rátakar a szerelőnyílásokra. Ugyanezen alkatrész hasonló korából kifolyólag a kabin melletti elektronikai terek ajtajai hiányoznak. Picit pontatlan a kabin mögötti szögletes panel is, ami az ágyú lőszerdobját fedi. Nehezen javítható az alváltozatokra jellemző eltérő ágyúburkolat. Sajnos nem külön alkatrész, mint a Revell estében. Szárnyak jók, de a korai indítósínek vannak a végeire öntve. A kétüléses block 50 készlettől kezdődően megkapjuk nagyon szép kidolgozásban: az újabb síneket, ballonosabb főfutó kerekeket, hozzájuk tartozó aknaajtókat, szélesebb szívócsatorna beömlőt. A „nehéz D”-től kezdve pedig a vastag gerincet, CFT tartályokat és sok eltérő ECM antennát - amit maga a gyártó sem tud melyik Nemzet masinájára való. (konkrétan: olyan antenna van a készletben, ami pl. csak a Görög és talán chilei gépeken volt. Slusszpoén, hogy az „ilyennek” készített Kineticben nincs -vagy rossz méretű!)
A GSF-ek (2 változatot is ad) külseje nagyon szépen és pontosan kidolgozott, belső felületük viszont sima. Nagyobb probléma az, hogy mindkettő óriásira van nyitva! Ami nem felel meg a valóságnak. A makett alsó „törzsfele” a legproblémásabb terület. Hiányzik a hidrazinos vészenergia ellátó berendezés levegő beömlő nyílása. Az ágyútér szellőzőztetés beömlője. Alig van panelvonal rajta, ami jó hír abból a szempontból, hogy készen áll az újrakarcolásra…………… Gyakorlatilag a szívócsatorna fölötti elektronikus blokkok ajtajai nincsenek megjelenítve, a főfutó mögötti rész is siralmas. A fő és orrfutó akna –ha nem bántjuk- akkor puritán. Ha megvesszük a szemet gyönyörköttető és utolsó részletig pontos Aires szettet –akkor kezdődnek a bajok! (a CMK egyszerűbb, de jó a hossza) Az orrfutó akna öntvényének beillesztése sétagalopp, de a főfutóé kihívás! Ugyanis az Aires a Hase maketthez „ajánlja”, de hossza a makett aknanyílásánál Kb.1,3milliméterrel rövidebb! (jött a téves gondolat részemről, hogy biztos másik gyártó makettjéhez készült, csak át cikkszámozták) Minden birtokomban lévő készlet aknanyílás hosszát megmértem és a Hasegawáé a legrövidebb – nem is kevéssel!
Na de vissza a maketthez. Némi negatívum, hogy az orrkerék egybeöntött a futószárral, és a főfutó szárak amortizátorai is mindenképpen cserére szorulnak. (nem vastagabbak minta futószár merev szárai!)
Kabintetejének formája elfogadható, de ha csukva készítjük, akkor nem lesz egyszerű összehozni a szélességét a törzzsel. A hossza viszont – majdnem-pontos.
És akkor a pozitívumok:
Részemről csillagos ötös a szárny kilépőélének vékonysága! A tárgyalt készletek közül ez a „legpengébb”!
A törzs felső részének formája ennél a készletnél a legjobban eltalált-szerintem.
Revell orrkúppal felvértezve és nagyon sok munka árán Tamiya szintű makett építhető belőle. Kérdés az, hogy megéri e? „Termelékenység” szempontjából egyértelműen nem, viszont mazochistáknak pusztán kihívásból igen!

Revell
Alakhű és igen részlet gazdag. A legjobb formájú orrkúppal rendelkezik, ami ráadásul egy különálló alkatrész. Ennek köszönhetően a sztatikusságot elvezető bordázat nem forog veszélyben az építés során.
Jól illeszkedőnek nevezhető, bár a szívócsatorna okozhat némi kihívást. Érdemes figyelni a törzsfelsőrészhez öntött szárnyak beállítására. Ha érintetlenül hagyjuk, akkor a kész maketten olyan hatást kelt, mint ha pozitív „v” beállítása lenne. Panelvonalai közepesen vastagok, vékonyak – ahhoz képest, hogy kinek mely panelező technika a kedvence- de semmi esetre sem mélyek. Pontosságuk és részletességük a törzs felső részén jó, azzal a kitétellel, hogy hasonló a helyzet, mint a Hasegawa készleténél. A és B kissvancú változathoz készült. A törsz alsó felének panelvonalai szinte tökéletesek, de csak P&W hajtóműves változathoz! (Mindössze a nyíló fedelek zsanérjai nincsenek megjelenítve, ami elhanyagolható.) A készlet legnagyobb előnye –főleg a Blk50 és SoloTurk- hogy szinte minden együléses típus benne van a dobozban Block 52-ig.(nagy beömlő és hozzá a F110 hajtómű GSF-je, A,B,C,D típusok függőleges vezérsíkja, nagyon korai block5-10 kisebb felületű stabilizátorai, korai és későbbi változatú indítósínek stb.) Felhívnám a figyelmet, hogy ha a General Elecktric hajtóműves változatot építjük, akkor a főfutó akna utáni törzs alsó részének panelezése nem lesz valóságos! Ennél a hajtómű változatnál máshova kerültek az ellenőrző nyílások és az indító gázturbina levegő beömlő és égéstermék elvezető nyílásai. (Valószínűleg a hajtómű segédberendezéseinek eltérő elhelyezkedése miatt.)
Aknái közepesen kidolgozottak, főfutó szára korai változatokhoz megfelelő és szépen részletezett. Orrfutó szára a tárgyalt készletek közül a legszebb. Kerekei (felnijei) szépek és pontosak, de csak sovány főfutókat ad. Unikum volt a nagyon korai „sokküllős” főfutó felni, amíg a RES/KIT étlapján meg nem jelent. Egyes készletekben megtalálhatóak az MLU változatok speciális pilonjai, melyek vastagított teste szecskaszóró berendezéseknek ad helyet. Elismerés részemről, hogy az egyetlen készlet ami az alig mákszemnyi méretű hőmérséklet mérőt is szépen kifröccsöntve mellékeli. (szárnyakra és kormányfelületekre öntött sztatikus kisütőket ad, amiknek „állagmegóvása” az építés végéig okozhat –komolyabb- kihívást)
Eddig felismert hiányosságai: csak vékony főfutóhoz ad -sima- aknaajtókat ezért block 40 változattól fölfele nem lesz élethű. ( kerékszett és domború aknaajtó is kell hozzá. Előbbi könnyen, utóbbi – az Attack Squadron megszűnésével-nehezen beszerezhető. A Hasegawa alkatrész másolata az említett okok miatt szembeötlően rövid, Academy, Tamiya használhatóbb)
A készlet jó választás az altípusok kedvelőinek, főleg ha fékernyővel is felszerelt változatok is szóba jöhetnek. A remélhetőleg ismét megjelenő 2 üléses változattal igazi „multiverzum” építhető belőle –legalább is blockszámilag.

Academy
(kölcsönkészlet alkatrészei hosszabb ideig pihentek nálam, sablonkészítés és egyes alkatrészeinek mintavétele céljából)
Ha egy szóval szeretném jellemezni, akkor a nagy kettősség! A 2000-es évek elején megjelent Crusader után részemről csalódás. Felületi kidolgozása minőségben, részletességében és valósághűségében pompás. (ez a készlet szolgált alapul amikor a Hasegawa makettem számára karcoló sablonokat készítettem.)Aknái, futószárai nagyon szépek –ha nem a legszebbek méretarányán belül. Pilonjai, ECM és más antennái remekek. Rakétaindító sínjei kimagaslóak. Olyan változat is szerepel a kereteken, ami a huzalon kiengedhető rakétacsalit tartalmazza. Törzs alsó részének panelvonalai, szerelőnyílások zsanérzatának kialakítása és a hajtóműváltozatnak megfelelő (P&W) hátsó szekció pompás! Panelvonalai picit szélesebbek, mint a Tamiyáé, de még így is kb.fele a Revellének. Ha csak ez számítana, akkor biztos győztes lenne C, block42+ fölötti széria építése esetén - nálam. De ha az alakhűséget nézem, akkor az Italerihez közelebb van, mint a többihez. Az orrszekció pontatlansága kevésbé szembeötlő szánomra. Ami nagyon zavar, az a függőleges vezérsík-törzs felső rész találkozásánál kialakított lapos felület, ami az egész gerinc lágy vonalaira károsan kihat. Emiatt valahogy az egész fölső rész szemre nem stimmel. (szemléletesebben: ha a minden gyártó CFT tartályait szisztematikusan rápróbálom az összes makettre, akkor viszonylag jól elboldogulnak felcserélgetve is egymással. Hasegawáé nagyon jól a Revellel, jól a Kinetic-el és a Tamiyával. Kinetic tartály jól passzol a Revellre és elfogadhatóan a Tamiyára. De ha a két említett gyártó tartályait az Academy törzsére helyezem, akkor milliméteres hézagok vannak meghatározhatatlan irányban. Nincs olyan pozíció, amiből kiindulva el lehetne dönteni, hogyan lehetne a maketthez igazítani őket akár komolyabb csiszolás árán is.)

Kinetic
Legfrissebb szerzeményem, összességében hiánypótló készlet „nehéz D” kategóriában. A Hasegawa készletek egy részének jelent „minőségibb” konkurenciát. Két alapkészlet (gerinces D és Sufa) a fegyverzet és gerinc kereteiben különbözik. A Sufa jött ki elsőnek ezért a kereteinek felületi minősége egységes. A később megjelent D eltérő kereteinek minőségét finomabb, simább felület és vékonyabb panelvonalak jellemzik. Összességében alakra, részletezettségére jó készlet (Sufa). A törzs szokásos vízszintes osztása miatt esetleg orrkúpját érdemesebb lecserélni a Revellére, vagy megpróbálni helyreállítani ragasztás után lecsiszolt bordákat. Panelvonalainak, szerelőnyílásainak pontossága nagyon jó-hasonlóan az Academyéhez. Ellenben a vonalak szélessége és mélysége egy szinten van az Italerivel! Pozitívumként –szemszögemből- jegyezném meg, hogy egyetlen „szegecset” (csavart) sem jelenítettek meg a felületén. Valóságnak megfelelő sűrűségben lehet pótolni őket – ha van rá igény. Kerekei hagynak némi kivetni valót, de szerencsére létezik a típushoz gyanta szett. Jelenleg kivétel a piacon, abból a szempontból, hogy mellékeli a belső pilonokra függeszthető 600 gallonos (kb.2536 literes) „óriás” póttartályt. Ezek a tartályok, már nem csak a Sufán, hanem a Lengyel gépeken is megjelentek, sőt együléses Görög Block 52+ is előfordul.
A készlet –vagy inkább a gyártó- negatívuma elég kétségbeejtő. A kereteket ajánlott alaposan átvizsgálni vásárlás után! Némely fontos alkatrészek hiányosan vannak kifröccsöntve! Esetemben a vastag gerinc és kabintető mögötti dudor találkozásánál a gerinc bal elejének egy kb. 2 milliméteres része hiányzik. De láttam már olyan törzs felsőrészt is ahol az utolsó kb. 2cm hiányzott a féklapokkal egyetemben!

Tamiya
Álom makett illeszkedésileg, felületileg majdnem -szegecsszámlálóknak.(alkatrészeinek zöme keretekről leválasztva segédanyagként szolgált a Hasegawa makettem teljes szívócsatornájának kialakításához) C típushoz block40-től fölfele, esetleg nagyobb lebutítással késői block 30 is kihozható belőle. Kis túlzással „ragasztó nélkül” összerakható kategória. (Nem összetévesztendő a „Snap-fit” kategóriával!) Panelvonalainak, szerelőnyílásainak kialakítása és elhelyezkedése a legpontosabb valamint nagyon finoman kivitelezett. Törzs alsó részének kivitelezése –hajtómű változat szempontjából is- példa értékű. Egyetlen megjegyzést tennék ezzel a témával kapcsolatban: számomra kicsit érthetetlen, hogy a felső törzsfél kabint tartalmazó elemén minden szempontból tökéletesen megjelenítik a bontható panelek csavarjait. A törzs hátrébb lévő alkatrészén pedig csak kb. egyharmadát jelenítik meg. Mi ennek a kettőségnek az oka? (vagy indoka)
(Meg tudnák csinálni, hiszen a hasonló méretarányú Skyray-ükön összehozták –ami szerintem etalon ebből a szempontból)
Futóaknái. futószárai, kerekei szépen kidolgozottak, de nem érik el az Academy részletezettségét. Orrfutó szárán kilökő tüske nyoma éktelenkedik.
Valóságos buborék kabintetőt kapunk és a nagyon vékony a „plexi” rész - nem torzít! Örömömet picit csorbítja szerszám bontási vonalának maradványa - ez elengedhetetlen a buborékosság miatt. De ez a legvékonyabb, amivel eddig találkoztam!
Segédpitotcsöve a legjobban kidolgozott , ellenben hőmérséklet mérő nincs a készletben.

Röviden ennyi tapasztalatom gyűlt az eddig épített és építésre váró készletekkel kapcsolatban. Azért még annyival megtoldanám a mondókámat - szólván a méricskélő makettezőkhöz is- hogy:
A Haegawa, Kineric, Revell és Tamiya maketteket szinte egy füst alá lehet venni, ezen szempont alapján. Konkrétabban:
A Revell pontos orrkúpját gond nélkül elfogadja a Tamiya és a Kinetic. Némi alakítás hatására a Hasegawa is.
Ugyan ez igaz a Tamiya H7-es alkatrészére is (a törzs utolsó szegmense, amihez a különálló GSF csatlakozik). Könnyedén illeszthető a Hasegavához minimális alakítással a Kinetichez és a Revellhez. Ez azt hiszem jól jellemzi a készletek egymáshoz „mért” viszonyát. Hogy utóbbi alkatrésznek miért van jelentősége? Minden gyártó egyben adja az említett részt a gázsebesség fokozókkal. (megnehezítve ezzel az említett terület majdani maszkolását, festéslét vagy akár csiszolását) A H7-es alkatrészt például a Hasegawa makettre ragasztva rögtön két problémát pipálunk ki:
1, az Eduard gyanta kéményét tudjuk adaptálni a maketthez –ezáltal korrigálva az óriásira nyitott alkatrész méretét.
2, a különálló, részletesen kidolgozott gyanta GSF-et kényelmesebben tudjuk festeni a kényesebb fém színekkel.

Véleményem az eddigiek alapján:
Tömören fogalmazva a márkán belüli típusválaszték építését a Hasegawa szolgálja ki legjobban az ősi hibái ellenére is. De ha szempont a pontosság és építhetőség, akkor a Revell veszi át a vezetést egészen a kétüléses Block 50-es szériákig. Ár érték arányban verhetetlen, igazi „arany középút”.

Széles beömlős, GE hajtóműves, együléses típusból szemrebbenés nélkül: T a m i y a!

Italeri: egy látómezőben polconként max. 1 darab.

Végezetül szeretném megköszönni a figyelmeteket! Bízom benne, hogy szolgáltam használható információkkal, és szeretnék kérni Tőletek visszaigazolást, iránymutatást. (emészthetőség, részletesség érthetőség stb.) Illetve, hogy a megígért Phantomos összeállítás ehhez képest változzon e és miben? (a „mi van a dobozban” fantázianevű szemlélet felé nem szeretnék túlzottan elmozdulni, elvégre bizonyos korlátok között a makettezőn múlik, hogy mit hoz ki a készletből némi kreativitással) Kérném, ha valami balgaságot írtam, akkor a javítsatok ki!
Jó makettezést kívánok mindenkinek!
Üdv!
Kocziha Attila
badogvarju 682727 2021. március 2. 20:12
Válasz erre
A Heller pozítív paneles. Építettem még AMT-is anno ez negatívos és van fegyvertere.
A Revell dobozos(Monogram) EF-111A-t átkarcolva szépnek mondanám.Érdekes megoldás található rajta: ha a mozgatható szárnyát legnagyobb fesztávra nyitjuk , akkor egy ötletes megoldás révén a törzs szabadon maradó nyílását egy jól passzoló "hermetizáló lemez" eltünteti.
Más: A ResKit készül a Hobby2000 programjához, tervezi a komplett gyanta kabint több változathoz. A Verlinden is szép, de gyárit beszerezni kihívás...
f2d 682726 2021. március 2. 20:07
Válasz erre
Köszi, a Haswgawa-t nézegettem már többször is, de eddig valahogy nem tudott vásárlásra késztetni, pedig a mozgószárny miatt izgat a típus.
atika 682725 2021. március 2. 19:53
Válasz erre
...és van még - bocsánat megfeledkeztem róluk: az Airfix/Heller. Pozitív paneles, biztosan (nem tudom, de így tippelem) rosszabb kivitel, mint a Monogram, de nekem valahogy jobban bejött - ránézésre.
atika 682724 2021. március 2. 19:50
Válasz erre
Szerintem érdemes!

Annak, aki nem ismeri a kínálatot. :)

Hasegawa, ESCI - manapság Italeri-ként és Monogram - jelenleg Revell-ként.

Hasegawa nagyon jó, szépen meg lehet csinálni dobozból kiengedett szárnymechanikával, gravírozott. Nehezen beszerezhető, de mostanában adott ki egy pár Limited Edition-t a gyártó és ha minden igaz, akkor jön egy pár Hobby 2000 dobozban is. A kabin matricás. Ha sikerül megszerezni hozzá a Verlinden kiegészítőt (D/F), akkor menő vagy!
Az ESCI egy egyszerű, de szépen gravírozott makett, nekem még nincs, de vágyom rá.
A Revell/Monogram pozitív paneles, én eddig kihagytam és nem is izgat.
f2d 682722 2021. március 2. 19:24
Válasz erre
A kínálatot nagy vonalakban ismerem, inkább arra lennék kíváncsi, hogy egyáltalán érdemes-e ezzel a típussal foglalkozni 1/72-ben.
badogvarju 682719 2021. március 2. 18:55
Válasz erre
Hasegawa! (A, C, E, F, és FB/G)
f2d 682718 2021. március 2. 18:52
Válasz erre
Valaki tudna abban segíteni, ha teszem azt megkívánnék egy F-111-et (Verzió mindegy), akkor mire számíthatok 1/72-ben.
Zoli 682704 2021. március 2. 13:28
Válasz erre
Szia,

Több cég is biztosította a lehetőséget a hajtogathatóságra, bár tényleg elég ritka sajnos, és gyakran az élethűség, részletesség se az igazi.
A közelmúltban kiadott Dragon maketteknél (Sea Vixen, Sea Venom, Sea King, Helldiver, Hellcat, Val) már adott a lehetőség, de ha már Airfix, a Wildcat is építhető csukott szárnyakkal. Sajnos az Arma saját termékénél nem élt a lehetőséggel, pedig az talán még jobb makett.
Anno a Matchbox Skyknight is rendelkezett felhajtva is beépíthető szárnyfelekkel, de az még tényleg nagyon egyszerű volt sajnos.
A Su-33 esetében a Trumpeter és a Zvezda is élt ezzel a lehetőséggel szerencsére, szerintem bűn is nem élni vele. És főleg kiengedett fékszárnyakkal érdemes ezt bemutatni, bár azoknál a réselés nem sikerült sajnos...
A Trumpeter a Sea Fury és Wyvern típusoknál szintén megcsinálta a felhajtott szárnyakat, hatalmas köszönet érte, bár a makettek pontosságáról nem tudok nyilatkozni.
Ugyanez igaz a kínai Vigilante esetében is, sőt, annál még a függőleges vezérsík is osztott.
Továbbra is a kínaiaknál maradva, bár a MiG-29K 72-ben még nem jött ki, viszont a többi készletnél gondoltak a csűrők +5°-os alaphelyzetére is! (Köszi Weizi!) De az sem mellékes, hogy a vízszintes vezérsíkokat is a tengelyüknél állíthatjuk be. Az orosz rivális Zvezda még ez utóbbira se volt képes és az alsó törzsfélre öntötte ezeket...
A FineMolds is gondolt szerencsére az A6M2 esetében a felhajtható szárnyvégekre, az Airfix viszont csak félmegoldást választott, mert a külön mellékelt szárnyvégek használatához le kell vágni a szárnnyal egybeöntötteket...
Ha jól rémlik a nem túl szép és jó termékeiről ismert Mach2 Savage kitjénél is szét kell vágni a szárnyakat, amikhez a hajtásoknál lévő szelvényeket mellékelték.
A Hasegawa Viking is nagyon megérne már egy újra feldolgozást, ennél csak a fékszárnyak kitéríthetők, az összecsukhatóság csak Wolfpack gyanta feljavítóval megvalósítható, vagy házilag...
A Skyraider maketteket esetében változatosabb a helyzet, az ősrégi Airfix/MPC/Heller megvalósította a felhajtott szárnyakat, még ha elég gyenge kivitelezésben is... Sokkal jobb hír, hogy a ránézésre a Hasegawa szárny és az RVHP törzs másolataiból összeálló Skale Wings AD-5 verziójához kiadtak egy külön szárnykészletet, méghozzá fröccsöntve, a futóaknákkal, pilonokkal és még többféle bontású kabintetővel együtt, ráadásul maratás is jár a felhajtáshoz. Ennél még sokkal jobb hír, hogy később a makettjüket is kiadták már ezzel, így nem kell két makettnyi összeget költeni egy makettre.
Az Intruder esetében is vannak lehetőségek, bár ez is nehéz ügy, mert az Italeri/Revell/Academy dobozokban lévő osztott szárnyak felhajtva is beépíthetők, a felhajtott külső szárnyrészek spoilerei viszont nem külön darabok, pedig azok ilyenkor mindig lógnak saját súlyuknál fogva. A Fujimi pedig csak a kiengedett orrsegédszárnyakat gyártotta le, ahhoz viszont a réselt fékszárnyakat is kiengedett pozícióban kellett volna mellékelni, szóval a munka adott...
Az Airfix/Heller és Matchbox A-7 Corsair készletekben szintén adott a lehetőség felhajtani a szárnyat, természetesen az akkori színvonalon...
Az F4U esetében rosszabb a helyzet, csak az ősrégi Heller/Smer dobozokban találunk szétvágott szárnyakat, bár a felhajthatóság így is kérdéses, az útmutatókban nem láttam ezirányú törekvést a gyártó(k) részéről.
Hirtelen csak a fenti termékek jutottak eszembe, de biztos léteznek még hasonló megoldásokkal fémjelzett készletek. Ja és szokás szerint csak a 72-es léptéket vettem alapul, lévén ezt ismerem...
Szerencsére a fékszárnyak, csűrők, kormánylapok esetében jobban állunk, sőt, egyre több olyan makett lát napvilágot, melyeknél adott ezen elemek kitéríthetőségének lehetősége. Talán a legjobb példa erre a Special Hobby/Eduard Bf-109E sor, melyeknél most először az orrsegédszárny pozíciója is opcionális. De nagyon sok modernebb gépnél is előfordul már a dobozból is megvalósítható kitéríthetőség. Nem sorolom fel az összes típus, mert reggelig írhatnám a listát, van bőven belőlük szerencsére.
Viszont nagyobb hiányosságnak tartom, hogy némely belső bombatérrel rendelkező típus makettjénél nincs bombatér, ilyen pl az A-3/B-66. Ezek elég nagy hiányosságok számomra, egyrészt a kevés jó fotó, másrészt az összetettségük miatti nehéz házilagos kivitelezés végett. Ha már volt bombatér, én mindenképp nyitottan mutatnám be. Persze az F-105 és F-111 gépeknél nem ragaszkodok hozzá, mert csak a korai példányoknál használták ezeket arra, amire tervezték.
z
Zoli 682702 2021. március 2. 11:25
Válasz erre
Szia,

Én se láttam még a bombákkal kiegészített nagyobb dobozos Fujimi makettet korábban, de amúgy se ártott a nagyobb doboz, mert elég nehéz a kisebbe normálisan visszarakni a kereteket. De inkább ilyenek legyenek, kevesebb hely kell a doboznak, és nem félig levegővel vannak töltve...
Sajnos az F-18-asok esetében várni kell még a hajtogatható szárnyakra és kormánylapokra, de remélem, hogy előbb-utóbb kijön egy még pontosabb, részletesebb (és drágább...) makett, mint pl a GWH F-14, aminél már ez is meg lesz oldva, és az IFR cső is. Utóbbi amúgy létezett feljavítóként, talán valami angol (PP Aeroparts, Airwaves?) vagy ausztrál cég gyártotta régen, már nyoma sincs. A szárnyak esetében az a gond, hogy a felhajtásnál fogazottak az elemek, a fékszárnyak meg réseltek, és ezeket nagyon nehéz egy makettből házilag kialakítani. Ha van mellé egy donor, úgy már reálisabb, de akkor is sok munka, és ki venne ezért egy másik makettet?
Ha a gerincre gondolsz a Super Hornet esetében, akkor a szűk keresztmetszet a kabintető, szóval nehéz ügy... Ha elég vastag a Revell anyaga, akkor a vékonyítással még élethűbb is lesz, de egy keskenyebb nem lesz szép látvány megvastagítva... Ha van egy élethűbb pót kabintetőd, akkor szerintem érdemesebb a Revell kit szélesebb gerincét vékonyabbra csiszolni, mint a japóét falazni. De azért nem ennyire "egyszerű" a helyzet, még sok összetevője lehet az alakhűségnek. Amennyire emlékszem, a beömlők oldalain lévő formák stb is eltérők, a sok szellőző mérete és pozíciója szintén, a beömlők között a has detto, és a dimenzionális méretekről még szó sem esett.
Az Italeri Super Bug sose volt meg nekem, a proto alapján készült mivolta miatt nem vettem meg. Főleg a nemlétező törzs-féklap riasztott el, ki tudja még, mennyi hibája lehet akkor? Vagy egy proto példányhoz tényleg jó? Arra meg nincs szükségem...
z
f2d 682697 2021. március 2. 10:53
Válasz erre
Az új British Phantom és Buccaneer is ilyen, részemről nagy piros pont az Airfix-nek e tendencia miatt.
Néha azért előfordul más gyártoknál is 1/72-ben, de sajnos nagyon nem jellemző.
Pl. Trumpeter Su-33, Italeri A-6, most ami így hirtelen eszembe jut, de biztos van több is.
borisz 682696 2021. március 2. 10:19
Válasz erre
Igen, én abszolút bátorítalak erre a cikkre téged is, illetve a többieket is!
A hajtogatás témához hozzászólva, az Airfix viszont képes erre!
Megvan az új SeaKingjük, és Nakajima B5-jük 1/72-ben, és igen! Ez már valami! A Sea Kingen a rotorlapátokat is, és a faroktartót is össze lehet hajtani, meg még nem is tudom, hány apró lehetőség van, és a Nakajimát is úgy csinálták, hogy a szárny felhajtható legyen, meg a kabintető is kb. bármilyen változatban nyitható, csukható. Az alak-és részlethűségről nem tudok nyilatkozni, de kézbe véve az öntvényeket, kifejezetten szépek. Érdekes, nekik megy.
badogvarju 682694 2021. március 2. 09:58
Válasz erre
Szép napot kedves érdeklődők!
Szeretném jelezni, hogy elkészült a tizenhatosról szóló monológ!
Még kiegészítem a rövid véleményemmel, és az esti órákban megpróbálom bemásolni a topikba. Valamint archiválási célzattal eső cikkem is lesz. Remélem oda is sikerül illeszteni.
Üdv!
Attila
Tibcsi 682689 2021. március 1. 23:24
Válasz erre
p1050367
p1050367
p1050368
p1050368
p1050369
p1050369
p1050370
p1050370
p1050371
p1050371

Szia!

Az ESCI 48-as Hornetjét nem láttam, nekem csak az Italerihez volt szerencsém (mellékelek pár képet, azóta már megépítettem). Ezen láthatóak a protoszéria jellegzetességei (rés a LERX és a törzs között, farkasfog a szárny belépőn, de a stabilizátorról lemaradt), de amúgy teljesen olyan, mint az 1/72-es Italeri felnagyítva (vagy fordítva: a 72-es ennek a lekicsinyítése). Még az alkatrészbontás is 90%-ban ugyanaz. Megépítve egészen elfogadható Hornet lett belőle. 1/48-ban még egy Hasegawa parkol nálam, én azt tartom a Hornet makettek "hiper-szuper-világtetejé"-nek. :)

72-ben kicsit nagyobb a választék, amit elő tudok venni:
- Hasegawa
F-18A prototípus: ebből a No.1 Hornet és kettő másik nullszériás gép építhető a rájuk jellemző formajegyekkel.

F-18A Blue Angels: ebben egy "sima" A van, kék műanyagból fröccsöntve, kiegészítve egy gépágyú nélküli orrkúppal és valami csővel ami a fúvócsövekhez megy (gondolom, a füstgenerátor). A fegyverzet és a póttartályok itt a fel nem használandó alkatrészek.

F-18C: lásd, mint fent, kiegészítve a C változatra jellemző alkatrészekkel.

Fujimi:
CF-18A: nekem ez a doboz van meg, ami a kanadai változathoz ad mindenfélét. Keresőfényszórót külön (de rajta van a kereten a "sima" fényszóró nélküli lemezburkolat is). Sok éve vettem, bele is kezdtem, de még nincs kész. Az már látszik, hogy az illesztések néhol pontosak, néhol meg nem annyira (hogy finoman fogalmazzak..:). A póttartály alakja nem nagyon tetszik, de lehet hogy volt olyan is...

Italeri/Revell: ezekről már írtatok, egy Italerit raktam össze nagyon régen, akkor valahogy nem nagyon tetszett az alakja... úgy összességében. De legalább van futóakna. :)

Ennyivel tudok hozzájárulni a kollektív tudathoz. :)
abschattung 682688 2021. március 1. 22:29
Válasz erre
Most nézem, hogy az előbb a videót sikerült bénán linkelni, itt van rendesen:
www.youtube.com/watch
abschattung 682687 2021. március 1. 22:26
Válasz erre
Sziasztok!

Köszi szépen, hogy elolvastátok a kommentemet! Köszi minden dícséretet, de a kiegészítéseket, korrekciókat a leginkább, tényleg bőven volt mit benne pontosítani, javítani, hozzátenni, szerencsére mindig tud újat tanulni, hallani az ember. :)

@Zoli: Itt a Makettinfón egyszer le akartam vadászni egy ilyen special edition Fujimi F-18C-t, Dambusters díszítéssel, és bombákkal. A cserebere poszt közzétételét követően kb. fél órával írtam az eladónak, természetesen el is vitték azonnal, nem is csodáltam. :D Utána néztem, van hozzá két vasbomba (tényleg tán mk 83, vagy 84), meg négy kazettás bomba.
https://www.super-hobby.hu/products/F-18C-Hornet-CHIPPY-HO.html
Sajnos azóta nekem sehol nem volt szerencsém semmilyen emészthető áru Fujimi darázshoz.
Nekem tetszett nagyon, hogy tettek bele rezet, figyelmesség, a HUD és a kabintető keretével és a tükrökkel tényleg ad olyan pluszt, amit ebben a léptékarányban mások nem.
(Ez kicsit majdnem olyan mint pl. a Bilek Gripen "C" esetében: ahhoz is adtak egy bélyegnyi réz lapot némi minimális "C" alkatrésszel, (ez lenne az olaszoknak is a minimum házi feladat), ezekkel látványosan fel lehet dobni a makettet, már dobozból is sokkal vállalhatóbb, mint az eredeti Italeri - ráadásul ezzel a húzásukkal az a helyzet állt elő, hogy amíg a Revell nem kezdi újra nyomni a “C” Gripen-t, addig a Bilek marad a legjobb “C” a piacon... (persze a kettő darab lehetőség közül, haha :D )

SUPER HORNET-hez: készséggel elhiszem, hogy az Academy a legjobb. Én veled ellentétben nem láttam sajnos, csak a netet túrtam utána, jól nézett ki a képeken, csak a pattintós kivitel nem tetszett, nem volt bizalomgerjesztő. De most, hogy mondod, és belegondolok, az F-35-ösük is MCP, és mégis elég szép, pontos, jó.

És igen, teljesen egyetértek, elég bosszantó, hogy még viszonylag új kitek esetében sem evidens, hogy a bontásba beleférjen a kitérített vezérsíkok-lapok-terelők-mechanika megvalósítása, szárnyak hajtogatása, az ember már annak is örülhet, ha pl. a vízszintes vezérsíkok külön elemek, és legalább azokat ki lehet téríteni anyagi áldozat és / vagy faragás nélkül... Sőt, tudtommal egyik 72-es Hornetnél sem nyitható az utántöltő cső sem. :( Pedig az látványos, főleg, mert egy pirosra festett mechanika egy szürkére festett sárkányon.

@Tibcsi: Nahát, ezeket nem is tudtam, nagyon köszi a kiegészítést! Az Esciről olvastam valahol, hogy nagyon rossz volt az 1:48-as Hornet-ük, de akkor ez mindegyikre igaz? Különös, mert tudtommal az F-16-osuk meg elég jó volt anno, a maga idejében. Mondjuk ESCI-ről szinte semmi tapasztalatom nincs, hiába, még javában óvodás voltam, amikor megszűnt a cég. :D

@f2d: Igen, azt figyeltem manapság, hogy a Revell mintha kicsit Mistercraft-üzemmódban nyomná: sokszor szinte már a matricákért megérné megvenni a készleteiket. Persze rengeteg Mistercraft készlettel ellentétben a Revell dobozokban az öntvények nem hitványak, hanem igényesek és használhatóak. (persze az is igaz, hogy sokszor meg mintha rommá használnák a préseket, és az öntvények tele tudnak lenni sorjával és csúnya beszívódásokkal is.)

@badogvarju: A Hasegawa futóműcserének lehetőségét felírtam magamnak, köszi!
És jelentem, részemről is erős igény mutatkozna összefoglalókra Phantom és F-16-témakörben! ;) :)
Az én listám F-16-ból ez lenne: YF-16 = (régi) Academy, Hasegawa, A-B (block1-től MLU/OCU-ig) = Revell, Hasegawa, ADF = Hasegawa, C-D (block 30-ig): Revell, Hasegawa, C (Block52) = Revell (bár nincs hozzá púpos aknaajtó), C (Block50) = új Tamiya (azt nem láttam, de mindenhol azt olvasni, hallani, hogy ez nemcsak minden idők legjobb F-16-osa, de talán minden idők egyik legjobb, legszebb 1:72-es makettje is.). A 30-as, 40-es block-okról, SUFA-ról semmit nem tudok makettügyileg, állítólag a 40-eshez csak az Academy-nek van holografikus HUD-ja, de arról meg azt olvastam, hogy eléggé alakhibás. A KINETIC sólymok elég szépnek tűnnek, legalábbis Scalemates, Super Hobby szinten, de azokról is hallottam, hogy vannak alakhibáik. De sem az Academy, sem a Kinetic F-16-osokat nem ismerem egy kicsit sem, jól láthatóan csak a Revell – Hasegawa tengelyen tudok gondolkodni... De mivel a másik kedvencem az F-16-os (anno a legjobbkor talált el a Vasmadarak 1-2 :D ), nagyon érdekelne egy ilyen topik is a Phantom mellett.
Jaj, apropo, F-16: ha esetleg lennének itt olyanok, akik véletlenül még nem ismernék ezt a kincses bányát, az F-16 Bibliát, azoknak jó szívvel ajánlom: www.f-16.net/
@kezo: az új Kinetic F-18-ast nemrég vettem meg (A C-t, ami USN, svájci, finn, TOP GUN). Még érintetlenek a fóliái, de így első blikkre is azt mondanám, hogy csak megerősíteni tudom mindazt, amit atika írt. Bontatlanul persze a (legalábbis szembetűnő) formai hibák (ha vannak) nem jöttek elő, de elképesztően részletes. Van benne IFF, átlátszó reflektor az orrába, réz a pilótafülkéhez, utólagos vezérsík erősítésekhez, szívócsatornák alatti infracsapda vetőkhöz, végig kidolgozott beömlők és kiömlők, nyitható utántöltő csonk, törzsféklap, létra, a szárnyain minden ki- és felnyitható, raklapnyi függesztmény (póttartályok, HARM, CBU-87, GBU-12, GBU-38, Amraam, Sparrow, AIM-9L, AIM-9X, LITENING, FLIR, SNIPER, ezerféle konfigurációhoz). Van hozzá két ív FIGHTERTOWN DECALS-tervezte CARTOGRAF matrica, a kisebbiken a fegyverek jelzései vannak, a másik, lepedőnyi méretűn meg nagyon szép, élesen nyomott jelzések, félrenyomásnak nyoma (hehe :)) sincs. Szerintem valószínűleg leverte a Hasegawa-t, vagy ha nem is, akkor sem lehet annyival rosszabb, mint amennyivel olcsóbb. A Hasegawa valódi ismerete nélkül is megkockáztatnám, hogy a legjobb. Különösen ajánlott.

@atika: Hát, ha akarnék se tudnék ellent mondani, a tényekkel nehéz szembe menni. :) Valóban az Academy a legújabb, a legjobb, aztán meg a Fujimi, Hasegawa. (Visszaolvasva a posztom eléggé Italeri hype lett, de hát ez afféle személyes perverzió, a tények azok tények. :D
És tényleg, a Fujimin a radar! azt el is felejtettem. Viszont ez a reflektor valahogy nem tűnt fel, rajta nagyon köszi. :)
A polcomon pont itt van egy óccsó Hasegawa C, meg is néztem és valóban, a "C" alkatérszei egy külön kereten vannak, valóban építhető belőle dobozból A és C is, a megfelelő elemek felhasználásával, ez azért elég jó, főleg, mert egy ideje nem látok "A" verziókat, szóval aki Hase A-ra vágyna, annak ez az info nagy segítség. (A CAF verziók reflektoráról nem is hallottam, jó tudni azt is...)
Academyhez még: én nem tudok bármiféle hozzá készült gyanta/fém futószárakról, csak az Italeri Super Hornet futóműveinek lerablását hallottam / olvastam mindenhol

@borisz: köszi, hogy érdemesnek gondolnád ezt a hsz-t cikkben is kifejteni, szívesen megírnám. :) Kiegészíteném viszont két dologgal: 1. a hozzá fűzött hozzászólásokban olvasható infókat akkor már beépíteném (természetesen az "informátorok" megemlítésével), ha az érintettek is hozzájárulnak ehhez 2. És szerintem az E/F/G részt kihagynám, én csak épp, hogy kapargatni tudtam a felszínt, miközben szemmel láthatóan vannak itt sokkal tapasztaltabb, vájtfülűbb kollégák is Super Hornet témában (pl. atika, zoli, bobi77), esetleg valamelyikük megírhatná, vagy akár együtt is.

@atika, zoli, bobi77: Szerintetek a Hasegawa, vagy a Revell korrigálható könnyebben adott esetben? Egyáltalán érdemes őket, vagy értelmesebb rögtön az Academy polchoz szaladni? Látványosak, zavaróak ezek a hibák?
Az Italeri alakjával mi a helyzet? Amúgy jogos, ha proto gép, akkor végülis tényleg legyen az, csak fura, hogy nem raktak bele pár korrigáló elemet egy plusz öntőkereten, meg új matricákat - megvan itthon az 1:48-as Italeri Superbug, ott mindezt megtették. Apropo: tudnátok mondani pár dolgot arról a készeltről is? Minden érdekelne. :D

Ja, és a minap találtam egy videót a neten, ajánlom mindenkinek. Od@b@sz...
www.youtube.com/watch

Sok üdv mindenkinek, vigyázzatok magatokra, jó makettezést!

D
badogvarju 682606 2021. február 28. 10:50
Válasz erre
Szia!
Maximálisan egyetértek! Kiegészíteném azzal, hogy ezt a cserét a Hasegawa is megérdemli és el is fogadja.(legköltséghatékonyabb az Italeri futószárak "gyanta klónjait" beépíteni az említett készletekbe)
Üdv!
Attila
borisz 682603 2021. február 28. 09:40
Válasz erre
Szia!
Téged is megkérnélek, hogy egy cikket (is) írj a dologból. Sokkal azemléletesebb tud lenni, és nem is veszik el, mint egy hozzászólás.
borisz 682600 2021. február 28. 09:23
Válasz erre
Szia!
Lehetne, hogy ebből összeállítasz egy cikket ide - mármint a cikkekhez?
Nagyon jó leírás, de hozzászólásként el fog veszni.
bobi77 682592 2021. február 27. 23:12
Válasz erre
Folyt.köv.
A Revell valóban alakhibás, a szárny mögött a törzs keskeny vagy 2 mm-rel, valamint a gerinc is túl markáns formájú. A panelvonalak egy része a semmiben végződik, valamint hiányosak is. Az Academyvel összehasonlítva kicsit játékszerű. Egy érdekes dolog: a bal oldali futómű valamiért szeret kiesni a helyéről. Két készletet is összeraktam mindkettőnél előjött a gond, pedig nagyon figyeltem.
bobi77 682591 2021. február 27. 23:06
Válasz erre
A hornet témához: a legjobb 72-es hornet az Academy. Futómű javításhoz a legegyszerűbb megoldás az Italeri futóművének beépítése.

Superhornethez: a legjobb az Academy
rod666 682586 2021. február 27. 19:58
Válasz erre
badogyarju, abschattung, köszönöm!
badogvarju 682573 2021. február 27. 12:37
Válasz erre
Szia Zoli és BBandika!
Jövőhét második felében szerintem a tizenhatost felvázolom. A Phantom az sokkal nagyobb falat...de lehet, hogy az lesz. (elvégre az a nagyobb "szerelem"!)
Üdv!
Attila
atika 682571 2021. február 27. 11:48
Válasz erre
Még néhány apróság /72-es Hornet témában, bár ez egy végtelen történet... :)

Ha már vásárlásról volt szó.
A most könnyen hozzáférhető Hasegawa (nem limitált és ezért elég barátságos árú) készletek az 00438 (D8) és a 00439 (D9) számúak. A megnevezésük és a mellékelt matricák szerint C és D változatok. Ugyanakkor a szerszám kialakítása miatt a C/D típusra jellemző vezérsíkok külön kereten vannak és benne van a dobozban az A/B-k vezérsíkja is; ezért az együlésesből könnyen lehet A/C (korai) és a kétülésesből B/D (korai).
A Fujimi nem vacakolt külön vezérsíkokkal; csak a C/D változatokét gyártotta le és jelzi, hogy mit kell eltávolítani abban az esetben, ha éppen A vagy B változatot adott ki.

Nem esett szó az új változatoknál az EA-18G-ről.
Itt az Academy és a Hasegawa van a pályán.
kezo 682569 2021. február 27. 11:36
Válasz erre
Köszönöm a választ , igen a 48-asra gondoltam.
Kezo
atika 682568 2021. február 27. 11:27
Válasz erre
Gondolom, az 1/48-asra vagy kíváncsi.
...bár az az alapján készült 1/72-esre kérdeznél. :)
Azt hiszem, ezzel már jeleztem: nagyon jó készlet.
Ha vannak is hibái (én nem tudok róla, igaz, még nem mélyedtem el a kérdésben), a legjobb 1/48-as Hornet.
Van Hasegawa-m és Kinetic-em is 1/48-ban, kvázi referencia céllal.
atika 682567 2021. február 27. 11:19
Válasz erre
Köszönjük!

Örülök, hogy szakértő hozzászólásod sem mond ellent rövid felvezetésemnek (#682457). Úgy tűnik a témában közmegegyezés alakul ki.

Van írásodban bőven új információ.
A klasszik Academy főfutó problémára van valami egyéb megoldás is?

Annyit szeretnék hozzátenni, hogy idézlek: "Egyik készlet orrán sincs azonosító reflektor kanadai, svájci, finn, kuwaiti gépekhez, minden esetben házi feladat, bár az Italeri matricával meg szokta oldani olykor."
Az eredeti kanadai festést is tartalmazó Hasegawa-ban is benne volt matricában a reflektor (810 és 811 számú készletek).
És a lényeg: a Fujimi B keret 8-as alkatrésze az maga a reflektor (törzsfélen a panel ki van hagyva a reflektor nélküli a B14).
kezo 682566 2021. február 27. 10:54
Válasz erre
Sziasztok !
Az új Kinetic F-18-ast ismeri valaki ?
Kezo
BBandika 682565 2021. február 27. 10:12
Válasz erre
Zoli 682563 2021. február 27. 09:36
Válasz erre
Szia,

Van rá igény, előre is kösz!
z
badogvarju 682560 2021. február 27. 09:27
Válasz erre
Sziasztok!
1/72-es méretarányban a Phantomot nyugodt szívvel bevállalom, illetve a tizenhatost "félnyugodtan"...ha van rá igény.
Jó makettezést mindenkinek!
Üdv!
Attila
f2d 682559 2021. február 27. 09:15
Válasz erre
Szuper hozzászólás, vagy inkább már egy cikk a Hornetekről, köszi.
(Az F-16-ról, F-14-ről, F-4-ről is jó lenne hasonló összefoglaló. Ezeknél a típusoknál is lenne mit rendszerezni, mert 1/72-ben se szeri se száma a kiadott/újra kiadott maketteknek.)

Nekem a Revell 04864 Super Hornet van meg, az én erősen szubjektív véleményem szerintem ár/értékben verhetetlen, gyakorlatilag a dobozban lévő DACO matrica áráért lehet hozzá jutni, és nem mellékesen a legjobb bontása is ennek a készletnek van, viszont fájó pont, hogy a szárnya nem hajtogatható. Az alakhibái nem tűntek fel, bár igencsak felületes a Hornet ismeretem.
Tibcsi 682558 2021. február 27. 06:50
Válasz erre
f-18proto
f-18proto
MDD-F-18-Hornet-ESCI-1-72-Scale-Model-Kit
MDD-F-18-Hornet-ESCI...

A "Proto, nullszéria" részhez egy kiegészítés: a Hasegawa is kiadta a prototipust 1/72-ben (és 1/32-ben is). Egy régi ESCI makett is a nullszéria Hornet-et ábrázolja (ez volt az első F-18-asom), de az ESCI-t nem ajánlom, mert nem jó az alakja. A Hasegawával nincs komoly gond.
Zoli 682556 2021. február 26. 23:00
Válasz erre
Szia,

Köszi az összefoglalást!
Elég sok Hornet megfordult már nálam is, viszont eddig még csak egy ősrégi Heller kitet építettem gyerekkoromban, olyan is lett, de maga a készlet is nagyon gyenge.

Még nem ástam bele magam mélyen a témába, ezért sok konkrétumot nem tudok a pontosságukról, de azért egy-két észrevételt megosztanék.

A Fujimi makettek tényleg a legjobbak voltak anno, és még most is elég igényesek. Ezekben vannak csak teljes szívócsatornák, illetve még radarantennát is mellékeltek. A maratás minimális (HUD keret, visszapillantók), nincs jelentősége, de a semminél több. Sajnos a kabin oldalkonzoljai nem olyan részletesek, mint pl. az Intruder készletekben. Ja és az A-6 makettek dobozaival megegyező méretű kiadásában teljes fegyverzet is van, bár asszem a rakéták mellett ez csak az Mk.83 bombákat jelenti, de legalább minden pilon megpakolható. Viszont az ára nem olyan vészes, kb annyiért vettem ebay-ről járulékos költségekkel, mint itthon az Academy maketteket.

A Super Hornet esetében nekem az Academy az etalon, pattintós kivitele ellenére. A fő előnye a többihez képest szebb, részletesebb felületi kidolgozás, a részletesség, illetve az alakhűség. Utóbbi esetében legalábbis nekem úgy tűnik ennél lett a legpontosabb a gerinc. A Hasegawa gerince túl gömbölyű, a Revell kiteké túl széles és lapos, ez tűnik az arany középútnak. Amúgy a német makett is elég szimpatikus, annál inkább a gyengébb minőség zavaró (beszívódások stb).
A törzs tetején lévő szellőzők kezdetben tényleg mások voltak, ez nem hiba, legfeljebb a matrica, ha a későbbi szériákról készültek.
Nekem a fő probléma, hogy a szárny mechanizációval egyiknél se törődtek, szóval drága gyanta feljavítókat kell hozzájuk venni a hajtogatáshoz, vagy marad a házi kivitelezés...
z
abschattung 682553 2021. február 26. 21:45
Válasz erre
Szia kls!
Nem olyan rég kezdtem újra az ipart, nem vagyok guru, láttam, hogy döntöttél már, de hátha: A Hornet a kedvenc gépem, párat építettem, párat láttam dobozban, sokat olvastam a kitekről, kiegészítőkről. A válasz attól is függ, hogy milyen felségjellel és mennyi pénzért építenéd. Ez az én meglehetősen szubjektív listám 1/72-es Hornetekről. 

Proto, nullszéria: Italeri, Airfix (úgy tudom, a nagyon régi Italerikben, és az Airfixben vannak ős-póttanok)
A: Academy (némi alakítással), Fujimi, Hasegawa, Italeri, Hobby Boss
A+: Academy dobozból, vannak IFF antennák, max erősítéseket kell csinálni/venni a vezérsíkokra stb.
B: Fujimi, Hasegawa, Italeri (ezek mennek dobozból, ha jól emlékszem), vagy kitbash Academy (A + D)
C: Academy, Fujimi, Hasegawa, ItaleriC kései: Academy dobozból, Fujimi, Hasegawa, Italeri
D: Academy (szerintem nem nyomják, alig találni valahol, ott is elég drágán), Fujimi, Hasegawa, Hobby BossD ATARS: Academy D + Wolfpack kiegészítő szett

A készletekről én ezeket tapasztaltam:

Klasszikus, vagy "legacy" Hornetek:

Italeri: régi cucc, tán 40 éves, ugyanezt találod a Revell*, Tamiya**, KP, Bilek, Matchbox, Hobbycraft, Testors dobozokban. Előnyei, hogy az egyik legalakhűbb, a futószárai, futóaknái, pilonjai szerintem ennek a legjobbak, sokszor gombokért hozzá lehet jutni.Viszont nagy kihívás szépre megcsinálni, mert negatívum elég sok van. Röviden: semmilyen részlet nincs rajta. Hosszabban: nagyon finomak, de pozitívak a panelek, hogy élethűbb legyen, újra kell karcolni - már csak azért is ajánlott, mert elég sok tömítő kell hozzá, és akkor elvész a panelezés. Egyáltalán nincs se kidolgozott beömlőnyílása, se kiömlője (sőt, a zárt kiömlőnek még lemezrajzolatai sincsenek), egyáltalán nincs az orrán gépágyú (!), a műszerfalak még nyomokban sem emlékeztetnek az eredetire,  a hátsó nemhogy a "D" WSO munkahelyére nem hasonlít, de még a "B" tréner első műszerfallal megegyező hátsó műszerpultjára sem (a koraiakhoz és a Wild Weasel-hez még matrica sincs, a későbbi verziók matricaívein már jellemzően van), a HUD egy műanyag tömb, a kétüléses verziónál teljesen rossz a hátsó műszerfal borításának a kontúrja is. A katapultülések alig emlékeztetnek az SJU (Mb10: A/B, korai C/D) / NACES (Mb14: kései C/D) duóra. A függőleges vezérsíkok tetejének teljesen rossz a kontúrja, egyenesre kell csiszolni. A szárnyak végi sineknél hiányoznak a villogók, terelőfülek. A korai vintage öntvényeknél csak proto póttartály van, a későbbi széria gépekhez nem jók. Egyedül ennél nem nyitható a vezérsíkok közötti törzsféklap - igaz, ezek kb. soha nincsenek nyitva földön álló gépeknél.
Folyamatosan fejlesztették, gyúrták ezt a kitet, változott a fegyverzet: kezdetben tán mk 84-esek (ezek az idők során lekerültek az öntőformáról), 2 db Sparrow (jellegtelen, semmi részlet), 2 db Sidewinder (nagyon rosszak), Harm (jó), Harpoon (jó), később került rá AN/AAS-38B FLIR duó, ezért a törzsoldali fegyvertartók kiegészítő felfüggesztőket kaptak, viszont ezek miatt csak vágás-csiszolás után helyezhető fel Sparrow. Felfegyverezve dobozból csak USN, korai MARINES (Harpoon, Harm, Sparrow), korai ausztrál (Sparrow + Harpoon) és kanadai építhető. Fegyver nélkül tán korai svájci és korai finn (ők sosem használtak sem Harm-ot, sem Harpoont, a svájciak meg csak légvédelemre használják), és a korai kanadai verzió (A Cougars oktató század, majdnem mindig fegyvertelenek a gépek).Későbbi verziókhoz nem jó, sem erősítések, sem IFF antennák, sem AIM-9X, sem AMRAAM, sem GBU & JDAM bombák, sem ASRAAM nincsenek hozzá, finn, svájci, ausztrál, kuwaiti, kurrens MARINES nem is játszanak, fegyverzet nélkül). Rezek sincsenek már hozzá nagyon, legalábbis én alig találtam, Airvawes kabinbelső és külső alig fellelhető, az Eduard F-18A rézlapja ezer éve nincsen. Fura, hogy a minőségéhez képest a spéci matricásak irreálisan drágák tudnak lenni. Még gyerekkoromban életem első makettje volt, a szívem csücske. :) Van nálam jó pár tartalékban, kihívás megépíteni, meg hát a kedvencem, szerintem jó készlet. :)))
*Revell: Vigilantes C-verzió, (vagy még a Dambusters "Chippy-Ho"): ebből némi munkával mutatósat lehet építeni, csak panelezni kell, igazítani a vezérsíkokon, gyanta ülés kell bele, amúgy meg a műszerfalat, gépágyút megoldották matricákkal és stencil, dekor matrica is van hozzá tisztességesen - a matricák vastagok kicsit, de szépek, látványos lehet a végeredmény (bezsákoltam már).
**Tamiya: ha akad, esetleg fillérekért lehet venni kéz alól, újonnan egyáltalán nem érdemes, mert szögre ugyanaz mint a régi Italeri "Wild Weasel" , csak sokkal drágább.
Academy: jó döntés, tényleg a legjobb! pontos illesztések, részletek, kidolgozottság. De sajnos van egy érthetetlen hibája, ami nagyon durva: teljesen rosszak a főfutók szárai, az alakjuk egyáltalán nem jó, és teljesen rossz szögben állnak, nem terpeszt, hanem úgy áll rajtuk, mintha beszart volna. Nem tudom, hogy a kiegészítő gyártók lecsaptak-e erre a lehetőségre, de sokan arra esküsznek, hogy kell venni egy Italeri E Hornetet, és annak kell lelopni a futószárait. Amúgy csillagos ötös, jó, hogy ezt vetted, de a főfutókra figyelj. Hiba lehet még, hogy ennek is "vak" beömlője van, de nem vészes, korántsem olyan primitív, mint az Italeri, Airfix duónak. Sok kiegészítő van hozzá.
Fujimi: olvastam alakhibákról, meg, hogy talán az orra kicsit duci, fene se tudja, a pilonjai nem olyan jók, bonyolult összerakni. De elég szuper, van hozzá gyárilag réz is, és csakis ennek van végig teljesen kidolgozott beömlője. Japán, precíz, és alapvetően csak Sidewinder és Sparrow van hozzá. Atomdrága, a speckó matricás kiadások főleg, bár mondjuk azokhoz sokszor van fegyverzet is.
Hasegawa: tipik Hasegawa, tök jó, de elég trükkös is az illeszkedés a beömlőknél (fura a bontása) és kabintetőnél is figyelni kell, ha csukva van. Sokan mondják kicsit forma hibásnak, nekem nem tűnt fel, de inkább az a gáz, hogy kb. egyáltalán nincs futóaknája, és a beömlője ennek is üres, egy műanyag lap akadályozza meg, hogy átlássanak rajta. A kabin műszerei, konzoljai szokás szerint csak matricák. Nincs hozzá sok fegyver, csak Sidewinder és Sparrow, de elég olcsó - a spéci limited editionok nem, azok krv drágák tudnak lenni. Nagyon sok kiegészítő kapható hozzá, kb. a legtöbb. Szerintem az Academy mellett ez a legjobb ár-érték arányú.
Airfix, Heller: ezek ugyanazok, viszonylag pontos az alakja, de nagyon durva, elnagyolt, itt sincsenek részletek sem a kabinban, sem a futóaknákban, sem a beömlőkben. Kb. csak korai A építhető belőle (nincs hozzá még LEX terelő sem, nemhogy újabb felszerelések, antennák stb.). A fegyverei kissé primitívek - de épp készülök egyet venni, mert nagyon érdekel ez a makett. :)
Hobby Boss: értelmes készlet (mintha sokat nézegették-méregették volna a Hasegawa kit-et), de van vele három nagy baj: 1. ha jól láttam, a részletek szinte teljesen hiányoznak, elnagyoltak, nincsenek se kidolgozott futóaknák, se beömlők, se fékezőhorog (WTF?) a matricás kabinba a minimum egy rendes botkormány, HUD és egy gyanta ülés 2. a mellékelt marticákkal dobozból csak a korai blue angels építhető, a kanadai festés modernizált kanadai gépekhez való, de ugye se LEX terelő, se IFF, se reflektor, se semmi 3. ha olcsón találsz veheted, de amúgy ne, irreálisan drága tud lenni ahhoz képest, hogy mennyire szög egyszerű, részlethiányos, pont rosszul lőtték be az árát: vintage-nek új, újnak kb. vintage szintű, "óccsóegyszerűnek" drága, drágának meg "óccsóegyszerű". Láttam már 6000-ért, közben Hasegawa-t 4500-ért, Academy-t meg 6500-ért, ami nevetsége. A D verziója építhető dobozból, a Gladiators át/kiképző század (Az Italeri egyik opciója is ez), ahhoz nem kell fegyver, a Vikings CAG meg látványos.

Egyik készlet orrán sincs azonosító reflektor kanadai, svájci, finn, kuwaiti gépekhez, minden esetben házi feladat, bár az Italeri matricával meg szokta oldani olykor. A Fujimit kivéve egyiknek sincs kidolgozott beömlője, de pl. a Hasegawához van kiegészítő beömlő (tán Quickboost), és a takaró FOD mindig megoldás.

Super Hornet (E & F):

Nagyon bírom, de bevallom, még nem raktam össze ilyet, csak láttam, ez már inkább fejben-kúr@s. :DDD

1. Hasegawa
2. Academy / új szerszámos Revell
3. Italeri / Tamiya / régi szerszámos Revell

Hasegawa E & F: hasonló a felállás, mint a klasszikus: alakhű, szép, itt már vannak fegyverek, de a kabin matricás - viszont ezekhez is hegyekben van gyanta és réz.
Academy: szép, de rosszabb, mint a klasszikus, mert ez az Academy idióta összepattintós "MCP" korszakából van: snapkitnek túl bonyolult, normális, ragasztható makettnek meg túl snapkit. Nem rossz, csak kár ezért a hülyeségért. Ja és: ne korai kiadású F-et vegyél, mert sokan panaszkodtak arra fórumokon, hogy a matricái pocsékok voltak: öntapadós + az áztatósok merev, rosszul tapadó vackok.
Revell: itt se korait vegyél, mert az Italeri. Az új szerszámos szép, van aki szerint nem mindenhol alakhű.
Italeri / Tamiya / régi Revell: az olaszok nem vártak eleget, korán adták ki, ezért dobozból csak a demo protopéldány építhető (hiába a legolcsóbb, ha egyszer kell hozzá venni pl. matricákat, ami sokszor annyiba kerül, mint maga a makett). De annak is pontatlan: a kabinnak köze sincs a valósághoz, a törzs tetején nem a széria gépek szellőzői vannak, hiányzik a "pizzás doboz" az orráról. Túlompenzálták a régi Hornet féklapját, ezúttal csináltak nyitható törzsféklapot, csak az a kár, hogy a Super Horneten ilyen nincsen, a szárnyfelületeivel és a vezérsíkjaival fékez. :) Fillérekért játszani jó lehet, főleg, ha van tartalék matrica otthon (meg ha van otthon Academy klasszikus Hornet, amihez kéne futószár), de egyszer a neten láttam egyet összeépítve, mutatós volt.

Én ennyit tudok a 72-es lódarazsakról, remélem azért segíthettem valamelyest. Lehet, hogy írtam egy csomó hülyeséget is, akkor javítsatok. :)

Sok üdv, jó építést! :)
Vigyázz, vigyázzatok magatokra!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22.