/ Fórumok /

Új makettet vennék...

...de nem tudom, milyen. Ha te is ilyen dilemmával állsz szemben, itt kérdezz, hátha tud segíteni valaki.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23.
halaci 683269 2021. március 17. 10:37
Válasz erre
Hm, köszi, ez érdekes. Úgy értem, a népszerűbb típusok látványos hibáira általában nagyon gyorsan rárepülnek a gyártók, és gondolom az Academy futója nem csak a te szemedet szúrja. Meglepett, hogy ennyire nem mozdultak rá, ráadásul az Academy nem is egy falmelléki mini cég, akinek a makettjeit két webshop árulja csak a világon.
abschattung 683267 2021. március 17. 10:04
Válasz erre
Szia!
Szerintem egyedül az Academy esetében kardinális probléma, a többi kit futója azért rendben van - vagy legalábbis korrigálhatóak, és nem használhatatlanok, mint a koreaiaké.
Körbenéztem, én csak a Scale Aircraft Conversions kínálatára bukkantam, ők fehérfémből csinálnak hozzá futószárat:
www.scaleaircraftconversions.com/moreinfo.cfm Sajnos úgy tűnik, ez a kit inkriminált alkatrészének egyszerű másolata, azaz ugyanaz a vacak, csak sok pénzért.

Elérhető náluk a Hasegawa futója is:
www.scaleaircraftconversions.com/moreinfo.cfm

Most így hirtelen nem találtam más gyártót, aki adná ugyanígy fémből, vagy gyantából.
Szóval van aftermarket, a kérdés más csak az, hogy megéri-e? Szerintem nem, mert a Hase fém futó is majd' 13 dollár (posta nélkül), azaz egy új makett ára, ennyiért már érdemesebb venni bármelyik boltban egy fóliás Italeri-t, és akkor vannak futószárak, aknák (már ha valaki hajlandó ki- és beműteni), pilonok és extra matricák is (nem számítva a plusz repcsit behúzott futókkal).
Biztosan hozzáférhető olcsóbban is a SAC fehérfém készlet alternatív forrásokból, de szerintem egy kéz alól vett (és adott esetben befejezetlen, törött stb.) Italeri Hornetnél semmi sem lehet olcsób. :) (Talán csak az, ha valaki már másolt magának gyantából valami használható futót.)
halaci 683204 2021. március 15. 22:08
Válasz erre
Csak kíváncsiságból: ha a főfutó ennyire kardinális probléma a legtöbb gyártónál, nincs elérhető aftermarket opció a cserélésre? Vagy olyan drágák, hogy jobban jár az ember egy komplett Italeri készlettel?
abschattung 683190 2021. március 15. 16:53
Válasz erre
Persze, ismerem őket, elég ütősre le szokták festeni a gépeiket évfordulókra, tigristalálkozókra, különleges alkalmakra, légibemutatókra, az nem is kérdés. A J-5011 személyes kedvencem, egyszer, ezer éve a Staffel 11 meiringeni bázisának a közelében laktam rövid ideig, gyakran láttam őket reggelente, délutánonként gyakorlatozni.
Az előző hsz-ben én az átlag gépekre gondoltam, azoknak az általános állapota éles kontrasztban áll pl. a spanyol, kanadai, ausztrál, MARINES, USN Hornetekkel. Ezeknél előfordul kamuflázs, századjelvények stb. és jellemzően sokkal kopottabbak, piszkosabbak, mint a svájci légierő gépei, ezeknél az ember kiélheti magát koszolás, szárazecsetelés, maszkolás stb. terén. A svájci Hornetek viszont általánosságban sokkal tisztábbak, gondozottabbak, és a svájci kereszteken, és a póttartályok feliratain kívül semmiféle századjelvény, színes dekoráció nincsen rajtuk. A dekorosokat persze én sem mondanám sallangmentesnek, unalmasnak, azok nagyon szépek egytől-egyig. :) Pláne a J-5018 Fanny Chollet-tel a pilótafülkében. ;)

www.youtube.com/watch
f2d 683187 2021. március 15. 16:19
Válasz erre
badogvarju 683181 2021. március 15. 15:12
Válasz erre
Köszönöm Csabi!
Meggyőztél!
Üdv!
zsocate 683179 2021. március 15. 14:59
Válasz erre
Nem tudom, láttad-e a J-5011, J-5014, J-5017 és J-5018 gépek fotóit? Tény, hogy nem hasonlítható az átpingált német Tornadokhoz, de azért sallang-/dekorációmentesnek sem mondanám.
abschattung 683177 2021. március 15. 14:18
Válasz erre
Huh, tényleg, abszolút jogos, eléggé félrement az "új makettet vennék" alap-topik, tényleg a mustrában a helye, legközelebb alapból oda viszem az ilyen témát.
abschattung 683175 2021. március 15. 14:14
Válasz erre
"Két F-16, egy A-7 és egy F-4 állt egymás mellett ugyan azokkal a szürkékkel festve... :D" EHHHEHEHEHEHEHE :D

Amúgy ezt abszolút adom, teljesen jogos: a színes repcsi látványos, de tiszta, nincs mit koszolni rajta, és talán még giccsbe is fordulhat, ha egy színes, látványosan dekorált demo gépen megnyit az ember mindenféle szerelőpanelt, féklapot, kabintetőt, telerakja rakétákkal és "remove before flight" karácsonyfadíszekkel - arról nem is szólva, hogy akkor a dekor nem is tud érvényesülni.
Meg az is igaz, hogy a haditechnika nem kiállítási tárgy, hanem célszerszám, ugyanúgy, mint az ősemberek göcsörtös, mocskos bunkósbotja, csak egymilliószor szofisztikáltabb formában. :) Sokszor nagyobb kihívás is lehet a megjelenítése egy ilyennek.
Szélsőséges példa, egyszersmind reménytelen eset a Svájci Légierő Hornet flottája. . Modern, állandóan up-to-date repülők, maximálisan karban és tisztán tartva, minden sallangtól, látványos dekorációtól mentesen, amit hozzáértő, jól képzett, motivált, fegyelmezett személyzet használ, üzemeltet, bőséges tapasztalattal, repült órával. Ennél jobb nem is történhet a haditechnikával. Csak éppen maga a dögunalom, főleg makettező szemmel. :D
Zoli 683164 2021. március 15. 11:34
Válasz erre
Ezt értem, nem is ez a gondom, hanem az, hogy a fényképező és a kabintető hosszanti tengelye nem merőleges szögben találkozik így, tehát a képen lévő gép kabintetőjének íve más szöget mutathat a profilhoz képest.
z
lancer 683163 2021. március 15. 11:27
Válasz erre
Szia!

Ha a kabintetőket fedésbe hozom, semmi nem látszódik ilyen kicsi felbontásban (korábbi hozzászólásom első kép), ezért csúsztattam el a makett képét kicsit lefelé.
Zoli 683162 2021. március 15. 11:17
Válasz erre
Szia,

Én is kösz az összehasonlítást, viszont szerintem ez a kép nem teljesen megfelelő hozzá, mert nem a kabintető van középpontban, így becsaphat a szemünk. Nem biztos, hogy ettől még pontatlan lenne a kabintető, de jobb lenne olyan képre rátenni, aminél a kabintető profilja középen van.
z
lancer 683161 2021. március 15. 11:15
Válasz erre
1280px-Fa-18c
1280px-Fa-18c

Íme, én nem látok nagy különbséget.
badogvarju 683158 2021. március 15. 10:21
Válasz erre
badogvarju 683157 2021. március 15. 10:17
Válasz erre
Szia Csabi!
Köszi a "ráillesztést" a külső kontúr és forma meggyőző!
A mellékkelt képhez is tudnál kreálni egy hasonlót?
Ahol a kabintető alsó vonalára koncentrálsz...
A szép íves vonala meg van benne, de elég "magas" e?
A Fujimi és a Hasegavához nézve olyan a hatása, mint ha kisebb lenne az átlátszó felület...
Bocsezs ha megdolgoztatlak...
Üdv!
Attila
lancer 683155 2021. március 15. 09:30
Válasz erre
1280px-Fa-18c.hornet.j50032
1280px-Fa-18c.hornet...
1280px-Fa-18c.hornet.j50031
1280px-Fa-18c.hornet...
1280px-Fa-18c.hornet3
1280px-Fa-18c....

Szia Attila!

Mi a probléma a kabintetővel?

Üdv!
Csaba
GR74 683148 2021. március 15. 00:42
Válasz erre
Köszönjük szépen az újabb értékes információkat! Nagyon hasznos ez is!

Más: tudom, hogy itt kezdődött minden, de nem azért jött létre pár napja a Makettmustra "szekció", hogy ott egyben legyenek az ilyen összehasonlítások?
borisz 683142 2021. március 14. 22:02
Válasz erre
Most miért mondasz ilyet? :D
Mondjuk én is megkaptam, egy másik makettezőtől, hogy depresszívek a makettjeim.
Két F-16, egy A-7 és egy F-4 állt egymás mellett ugyan azokkal a szürkékkel festve... :D
Pedig a függesztmények és a jelzések teljesen mások.
abschattung 683135 2021. március 14. 20:27
Válasz erre
Nagyon szívesen. :)

A Revel E és F verziók nem maradtak le, bár tény, hogy nem veséztem ki őket, az egész Superug szekció nyúlfarknyi. Habár nagyon szép a Super Hornet is, szeretem nagyon, de sajnos valamiért nem mélyedtem el a témában, a tudásom szinte ki is merült annyiban, hogy volt régi Revell (Italeri, középszer), és új, saját szerszámos (szép, jó). Minden lényegi infót a kollégák hozzászólásaiból gyűjtöttem (köszi még egyszer!), sokkal inkább kaptam, mint adtam.
Revell matricák: igen, szerencsére jó ideje nagyon megtáltosodott e téren a cég, nagyon szép témákat dolgoznak fel, nagyon jó minőségben. Néha kicsit túltolják a színes "sörösdobozok" arányát, de igazából azoktól lesz színes, változatos a polc, a jó koszos, szénné fegyverzett repcsik valahol csak nekünk érdekesek, pl. a feleségemnek az már l'art pou l'art. :D
abschattung 683134 2021. március 14. 20:06
Válasz erre
Abszolút igazad van Zoli, megérhet egy misét mindenképpen. És szép találat, teljesen jogos, hogy felvetetted, ha nem gond, akkor ezt is beemelném, hogy akkor már kerek legyen a történet. (De basszus most mehetek e-bay-t túrni, ehh. :D )
Zoli 683132 2021. március 14. 19:41
Válasz erre
Az ATARS témában igazad lehet, nem jártam körbe a témát, viszont ha adják az eltérő alsó burkolatokat, akkor talán érdemes lehet foglalkozni a régi Italeri makettel.
z
f2d 683130 2021. március 14. 19:11
Válasz erre
Remek összegzés, köszönjük!

Pár apró megjegyzés:
- A típus felsorolásnál az E, F-nél a gyártók közül a Revell lemaradt.
- Nem csak az F típushoz jár DACO matrica. Már régóta elég jó kapcsolatot ápol a két cég egymással, és ennek eredményeképp jópár Hornet-hez (1/144-től 1/48-ig) gyártott a DACO Prod. a Revell-nek matricát.
Amire érdemes lehet vadászni (1/72):
- F/A-18F (04864)
- F/A-18E (04298)
- CF-18A (04303)
- F/A-18C (04607)
Nem kizárt, hogy van több is.
Szerencsére Fightin Falcon témában sem fogták vissza magukat.
badogvarju 683124 2021. március 14. 17:53
Válasz erre
Sziasztok!
Elfogyasztottam a "linkeket" is és lenne hozzátok egy kérdésem a látottakkal kapcsolatban:
Messzemenően az Academy a legcsábítóbb felületileg, de mi a véleményetek a kabintetőről? Már a nyitott deklis Fujimi is sokkal "Hornetesebb" pedig ott megbomlik a forma rendesen...
Üdv!
Attila
abschattung 683121 2021. március 14. 16:31
Válasz erre
És most vettem észre, hogy természetesen, szokás szerint megint elszabtam a linkeket... :( A cikkben javítottam.

Tehát.

Academy Wolfpack szárnyakkal és Italeri futókkal:
www.britmodeller.com/forums/index.php
Fujimi spanyol agresszor LEVEL 10000000:
www.britmodeller.com/forums/index.php

Felturbózott Italeri F-18D "Gladiators":
arcfig.com/Gal8/7201-7300/gal7253-F-18-Williams/00.shtm
Academy Super Hornet LEVEL 7000000:
www.youtube.com/watch

Italeri Demo Super Hornet:
hyperscale.com/features/2002/fa18ejh_1.htm
Elnézést, remélem most már működnek majd
abschattung 683120 2021. március 14. 16:01
Válasz erre
Sziasztok Attila, Atika, Zoli!

Nagyon szépen köszi. :)

@Zoli: Igen, jól tudod, az Italeri kiadott két RF-18 kitet is, egyet 1:72:

www.scalemates.com/hu/kits/italeri-154-rf-18-photo-hornet--129351
egyet pedig 1:48-as léptékben:

www.scalemates.com/kits/italeri-824-reconnaissance-hornet-rf-18--995504

Valami rémlett, ezért feltúrtam a Scalemates-t (saját tapasztalataim nincsenek, a kitet élőben nem láttam még messziről sem). Ha jól láttam, ezekhez valóban adtak plusz alkatrészeket (egy átlátszót a felderítő egységhez, és a kb. 3 darabból álló módosított orrfutóakna-ajtókat), amelyek azon szenzorokat jelenítik meg, amikhez hasonlók később a USMC ATARS gépein jelentek meg. Amúgy a többi kereten a standard, mai napig használt elemeket találjuk.
Viszont fontos, hogy az RF-18 projekt csak félig-meddig valósult meg, törölték, elsősorban financiális okok miatt. Pl. a Wikipédia Hornet szócikkében ezeket találjuk:
"F-18(R): This was a proposed reconnaissance version of the F/A-18A. It included a sensor package that replaced the 20 mm cannon. The first of two prototypes flew in August 1984. Small numbers were produced.
RF-18D: Proposed two-seat reconnaissance version for the US Marine Corps in the mid-1980s. It was to carry a radar reconnaissance pod. The system was canceled after it was unfunded in 1988. This ability was later realized on the F/A-18D(RC)."

Vagyis a korai, együléses felderítő Hornet megjelent az Italeri / Testors kínálatában, de az az elvetélt RF-18-ast ábrázolta, nem pedig az ATARS-ot, aminek az alapját az RF-18 program adta. Az ATARS hasonló ezekhez, de tudomásom szerint többet tud ezeknél, az ATARS komplex támadó fegyverrendszer is, nem csak egy fegyvert is hordozni képes katonai felderítő.
Tehát részben igazad van - az Italeri sohasem adott ki ATARS Hornetet, viszont ha valaki be tudja szerezni valamelyik RF-18 kitet, akkor már jó kiindulási alappal rendelkezik, hogy ATARS-t építhessen az Italeri dobozából, hiszen a kétüléses opció ugyanúgy adott dobozból, az infracsapda vetőket, a módosított hátsó műszerfalat stb. sokkal egyszerűbb lehet házilag legyártani, mint az orrban található felderítő egységet. És ebben az egy esetben mégiscsak előny, hogy az Italeri nem vesződött a gépágyú kidolgozásával. :D
Zoli 683118 2021. március 14. 14:47
Válasz erre
Szia,

Köszi szépen az összefoglalást!
Annyit pontosítanék rajta, hogy régen az Italeri és Testors kiadta az ATARS verziót RF-18 néven, bár nem tudom, hogy tartalmilag bármi változás volt-e a kereteken?
További pontosítás, hogy a vízszintes vezérsíkok az Academy, Airfix/Heller és Fujimi maketten is kitéríthetők, "csak" a szárny kormánylapjai és a függőleges vezérsíkok oldalkormányai nem egyik készletnél sem.
A kidolgozatlan beömlőkre a Quickboost gyanta elemei is csak fél-, de inkább harmad- vagy negyedmegoldást jelentenek, mert olyan rövidek...
z
atika 683108 2021. március 14. 11:38
Válasz erre
Még nem olvastam, de alig várom, hogy legyen elég időm az "élmény-olvasásra". :)
Köszönjük!
badogvarju 683107 2021. március 14. 11:25
Válasz erre
Szia Dávid!
Nagyon köszönöm a "tárlatvezetést"!
Minden lépése élmény!
Üdv!
Attila
abschattung 683096 2021. március 13. 23:25
Válasz erre
Sziasztok!

Elkészült a beígért Hornet cikk (az adatlapomon tudtam csak közzé tenni, nem nyitottam róla topikot), bedobom ide is, ha már itt kezdődött. Mindenkinek még egyszer nagyon köszönöm a rengeteg hozzászólást, észrevételt, korrekciót, kiegészítést.

Az alábbiakban szeretném a ma (2021 márciusában), általam ismert 1:72-es léptékű F/A-18 Hornet készleteket górcső alá venni, elsősorban a „klasszikus”, avagy „legacy” Lódarázsra fókuszálva. A Super Hornet verziókat épphogy csak megemlítem, csakis a teljesség kedvéért, mert kevésbé vagyok járatos ezekben a készletekben. Ami róluk alább olvasható, az is minimum 90%-ban a hozzászóló makettező kollégák értékes tudását és tapasztalatait tükrözi. Remélem, némi segítséggel szolgálhatok mindazoknak, akik darazsat építenének, de nem tudják, merre induljanak, melyik kitet vegyék, vagy csak egyszerűen nem tudnak eligazodni a gyártók bőséges, változatos, ám olykor igencsak kaotikus kínálatában.
Ez a cikk az egyik itteni fórumhozzászólásomból nőtte ki magát, amihez felhasználtam több fórumozó hozzászólását. Köszönöm Zolinak, Tibcsinek, f2d-nek, atikának, bobi77-nek az értékes észrevételeiket, pontosításaikat, kiegészítéseiket, Lászlónak az ATARS verzióval kapcsolatos rengeteg eszmecserét, borisznak pedig a bátorítást.

A Hornet a kedvenc gépem, párat építettem, párat láttam dobozban, sokat olvastam a kitekről, kiegészítőkről. Hogy melyik a legjobb? A válasz attól is függ, hogy milyen verziót milyen felségjellel, mennyi munkával és mennyi pénzért építenénk. Ez az én meglehetősen szubjektív listám az 1/72-es Hornetekről:

Proto, nullszéria: Hasegawa, Italeri, Airfix (úgy tudom, a nagyon régi Italerikben és az Airfixben vannak ős-póttankok).
A: Academy (némi „downgrade” árán), Fujimi (pl. a vezérsíkok gyártó utasításai mentén végrehajtott „lebutításával”), Hasegawa, Italeri, Hobby Boss. Airfix
A+: bármelyik készletből építhető, de az Academy dobozból kínálja ezt az alverziót (pl. a látványos USMC Red Devils századparancsnoki gép), adottak az IFF antennák, maximum erősítéseket kell csinálni/venni a vezérsíkokra stb.
B: Fujimi, Hasegawa, Italeri (ezek mennek dobozból), vagy Academy (A + D kitbash)
CF-188: bármelyikből építhető – legtöbbször némi scratchbuild-del. Kései verziót a dedikált Academy spanyol/kanadai/ausztrál verzióból (#12419), vagy az „A+”-ból, hiszen szinte teljesen megegyeznek az A+ és az ausztrál verziókkal, csak az azonosító reflektort kell pótolni házilag (úgy láttam, hogy a dedikált 12419-es sajnos csak a matricáiban különbözik az A+-tól, Asraam ugyanúgy nincs az ausztrál gépekhez, és ha jól láttam reflektor sincs a kanadaiakhoz…). Korai verzióhoz dobozból (dedikált CAF kiadások): Fujimi (ehhez öntvényként jár a reflektor), Hasegawa, Italeri, régi Airfix (ezeknél a gyártók matricákkal jelenítették meg a reflektort)
C: Academy, Fujimi, Hasegawa, Italeri
C kései: Academy dobozból (IFF antennák), Fujimi, Hasegawa, Italeri
D: Academy, (szerintem nem nyomják, alig találni valahol, ott is elég drágán), Fujimi, Hasegawa, Hobby Boss
D ATARS: Academy D + Wolfpack, vagy Attack Squadron kiegészítő szettek - mindkettő alapvetően az Academyhez készült, de többletmunkával valószínűleg ugyanúgy felhasználható az összes többi „D” kithez is. A Model Maker kínálatában többféle matricaív is kapható hozzá (Vikings, Green Knights stb.)
E: Academy, Hasegawa, Italeri
F: Academy, Hasegawa, Italeri
G: Academy, Hasegawa

A készletekről én ezeket tapasztaltam:

Klasszikus, vagy "legacy" Hornetek:

Academy: A legjobb döntés, a legfrissebb, legpontosabb, legalakhűbb Hornet a piacon. Pontos illesztések, finom részletek, szép felületi kidolgozottság jellemzik. Tisztességes mennyiségű, szépen elkészített függesztmények stencil matricákkal ellátva: póttankok, 4 db GBU-12 (akár double rack-en), Sparrow, Sidewinder, ASQ-173 & AAS-38 FLIR kombó (az összes elérhető kit közül az Academy-é a legszebbek, szerintem még gyantából is érdemes lehet lemásolni őket). A "vak" beömlője nem vészes, korántsem olyan egyszerű, mint a Hasegawa és a Hobby Boss makettek esetében, és semmiképpen sem olyan primitív, mint pl. az Italeri, Airfix kitek szívói. Az egyetlen komoly negatívuma viszont egy igen súlyos, nagyon durva, egyszersmind érthetetlen hiba: teljesen rosszak, s javíthatatlanságuk miatt használhatatlanok a főfutók szárai! Az alakjuk egyáltalán nem jó, és teljesen rossz szögben is állnak. Nincs meg a jellegzetes terpesztésük, a kész repülő úgy áll rajtuk, mintha (már elnézést) „beszart” volna. Én nem tudom, hogy a kiegészítő gyártók lecsaptak-e erre a lehetőségre, de sokan arra esküsznek, hogy kell venni egy Italeri E Hornetet, és annak kell felhasználni (műgyantából lemásolni, vagy egész egyszerűen kannibalizálni) a futószárait. Sok kiegészítő kapható hozzá (pl. a zseniális, ám kissé drága Eduard BIG ED Pack).
Wolfpack szárnyakkal és Italeri futóművel nagyon szép lehet a végeredmény:
1/72 camo F/A-18C - Ready for Inspection - Aircraft - Britmodeller.com
Fujimi: Az Academy készletének érkezése előtt ez volt a legszebb, legrészletesebb, legigényesebb klasszikus Hornet a piacon. Még most is bőven megállja a helyét. Néhány helyen olvasni, hallani alakhibákról (talán az orra „duci” egy kicsit, és talán a pilonjai nem olyan jók). Bontása, néhány helyen az illeszkedése, de főleg kiemelkedő részletezettsége miatt (rézzel „kivert” kabin, szívócső, lokátor) kissé bonyolultabb összerakni. A kabin oldalkonzoljai korántsem olyan kidolgozottak, mint egyéb Fujimi makettek esetében (pl. A-6 Intruder), de ezért bőségesen kárpótolhatja a makettezőt, hogy van hozzá gyárilag egy bélyegnyi rézmaratás is (HUD, kabintető keret, visszapillantók), nyitható orrkúp a lokátorral, és csakis ennek van végig teljesen kidolgozott beömlője. A kanadai CF-188 és finn, svájci, kuwaiti „C” verziók is építhetőek belőle dobozból, mert a dedikált készletekben megtalálható az ezen légierők gépein elmaradhatatlan reflektor (B keret 8-as alkatrésze, de ugyanúgy megtalálható a kereten a "sima" fényszóró nélküli lemezburkolat is). Tipikus japán készlet: precíz kidolgozottság, szép öntvények, szépek a matricái, és függesztményként alapvetően csak póttankok (hallottam már olyat is, hogy ezeknek a formája véleményes), Sidewinder és Sparrow van hozzá, későbbi verziókban ASQ-173 & AAS-38 FLIR. Kis szerencsével viszonylag barátságos árakon is kifogható, de jellemzően nem túl olcsó – a „limited”, speciális matricás kiadások drágák főleg (bár mondjuk azokhoz a különleges, szép matricákon kívül jellemzően bombákat is csomagolnak, szintén double rack-en, így azért már alaposan meg is pakolhatóak a pilonok).
Aki megnézné összeállítva, annak figyelmébe ajánlom ezt az egészen elképesztő makettet:
Detailing a Fujimi F-18 1/72. Parts I, II, III and IV (Final) - Work in Progress - Aircraft - Britmodeller.com

Hasegawa: tipikus Hasegawa, korrekt, jó készlet, de a beömlők illeszkedésével meggyűlhet a bajunk (fura a bontása) és kabintetőnél is nagyon kell figyelni, ha csukott állapotban szeretnénk megjeleníteni. Sokan mondják picit formahibásnak, nekem nem tűnt fel. Vitathatatlanul a leggyengébb pontjai a futóaknák és a beömlők: a futóaknák kidolgozottsága szinte jelképes, ráadásul „sekélyek”, nincsen mélységük. A beömlők pedig üresek, két kis műanyag lap akadályozza meg, hogy keresztül láthassunk a törzsön. A kabin műszereit, konzoljait a cég bevett szokásához híven csak matricákkal jelenítik meg. Nincs hozzá sok függesztmény, csak két Sidewinder, két Sparrow, három póttartály, és a későbbi verziókhoz a ASQ-173 & AAS-38 FLIR. Az „alap” kiadásai elég olcsón elérhetőek – kivéve a spéci „limited” edition-öket, azok nagyon drágák tudnak lenni. Ezeknek viszont a változatos, és szépen kidolgozott matricák mellett egyéb előnyeik is vannak: az eredeti kanadai festést is tartalmazó készletben megtalálható (igaz, matrica formájában) a jellegzetes azonosítóreflektor (pl. 810, 811, 02181 számú készletek).
Standard „A” verziót már régen láttam, nem tudom, jelenleg gyártják-e (gyanítom, épp hogy nem), de aki ezt a verziót építené, akkor sem kell, hogy lemondjon a Hasegawa-ról, ugyanis a „C” gyakorlatilag az eredeti „A” „felturbózása”, minden új „C”-specifikus alkatrész külön plusz kereten kapott helyet. Vagyis ezek felhasználása nélkül dobozból építhető egy „A” is – persze a matricákat ebben az esetben külön be kell beszerezni. (Megjegyezném, hogy véleményem szerint a Blue Angels „A” készlet matricái nem színhelyesek, a harsány kanárisárga helyett szinte aranyszínűek, aki ezt építené, vegye mellé az Italeri, vagy Hobby Boss angyalait, esetleg külső gyártó matricaszettjét). Ugyanezen elv mentén alakították ki a D verziót is a japánok, tehát ez a kit is dobozból „visszabutítható” B-re.
Rengeteg gyanta és réz kiegészítő kapható hozzá, kb. a legtöbb. Szerintem az Academy mellett ez a legjobb ár-érték arányú, igazán ütős darázs építhető belőle – bár pl. a gyártó F-16-osaihoz hasonlóan manapság már azért több „scratchbuild”, gyanta és réz kiegészítő, valamint ügyesség és idő kell hozzá.

Italeri: nagyon régi cucc, tán 40 éves, ugyanez az öntvény köszön vissza a Revell*, Tamiya**, KP, Bilek, Matchbox, Hobbycraft, Testors dobozaiban is. Előnyei, hogy az egyik legalakhűbb, a futószárai, futóaknái, pilonjai szerintem ennek a legjobbak, dobozból építhető egy-és kétüléses verzió is, sokszor gombokért hozzá lehet jutni, általában valamennyi gyártó valamennyi készletéhez szép és érdekes matricákat csomagolnak. Viszont nagyon nagy kihívás igazán szépre megcsinálni, mert negatívum elég sok akad. Röviden: semmilyen részlet nincs rajta. Hosszabban: nagyon finomak, de pozitívak a panelek, hogy élethűbb legyen, újra kell karcolni – és már csak azért is ajánlott, mert a néhol kifejezetten pocsék illesztések miatt elég sok tömítő kell hozzá, és akkor értelemszerűen sérül, elvész a pozitív panelezés. Egyáltalán nincs se kidolgozott beömlőnyílása, se kiömlője (sőt, a zárt kiömlőknek még lemezrajzolatai sincsenek!), egyáltalán nincs az orrán gépágyú (!), a műszerfalak még nyomokban sem emlékeztetnek az eredetire, sőt a hátsó pultnak a műszerezettsége mellett még a burkolat kontúrja sem stimmel, nemhogy a "D" WSO munkahelyére, de még a "B" tréner első műszerfallal megegyező hátsó műszerpultjára sem hasonlít (a koraiakhoz és a Wild Weasel-hez még matrica sem imitálja a műszerfal(ak)at és konzolokatk, a későbbi verziók matricaívein már jellemzően helyet kaptak). A HUD egy műanyag tömb, a műszerfal borítására öntve. A katapultülések alig emlékeztetnek az SJU (Mb10: A/B, korai C/D) / NACES (Mb14: kései C/D) verziókra. A függőleges vezérsíkok tetejének teljesen rossz a kontúrja: íves, ezt minden verzióhoz egyenesre kell csiszolni - ráadásul jobbára a különleges kiadások díszes vezérsíkmatricái is követik a rossz kontúrt… A szárnyvégi síneknél hiányoznak a villogók, terelőfülek (mondjuk ez a többi gyártóra is igaz). A korai vintage öntvényeknél csak proto póttartály van, a későbbi széria gépekhez nem jók. Egyedül ennél nem nyitható a vezérsíkok közötti törzsféklap - igaz, ezek kb. soha nincsenek nyitva földön álló gépeknél.
Folyamatosan fejlesztették, gyúrták ezt a kitet, változott a fegyverzet: kezdetben tán mk 84-esek (ezek az idők során lekerültek az öntőformáról), 2 db (jellegtelen, bármiféle részletet nélkülöző) Sparrow, 2 db Sidewinder (nagyon rosszak), Harm (jó), Harpoon (jó), később került rá AN/AAS-38B FLIR duó, ezért a törzsoldali fegyvertartók (egybe öntött) kiegészítő felfüggesztőket kaptak, viszont ezek miatt csak vágás-csiszolás után helyezhető fel Sparrow. Felfegyverezve dobozból csak korai USN, MARINES (Harpoon / Harm / Mk84., Sidewinder, Sparrow), korai ausztrál (Sidewinder + Sparrow + Harpoon / Mk84.) és kanadai (Sidewinder, Sparrow, Mk.84) építhető. Fegyver nélkül tán korai svájci, korai finn (a finnek sosem használtak sem Harm-ot, sem Harpoont, a svájciak pedig eleve csakis légvédelemre használják), kuwaiti és a korai kanadai verzió scractbuild, vagy matrica reflektorral (A Cougars oktató század, majdnem mindig fegyvertelenek a gépek, vagy épp gyakorló Sidewindert hordoznak). Dobozból későbbi verziókhoz nem jó ez a készlet, sem erősítések, sem IFF antennák, sem infracsapda vetők (szívócsatorna alá, vagy pilonra szerelve), sem AIM-9X, sem AMRAAM, sem GBU & JDAM bombák, sem ASRAAM nincsenek hozzá, finn, svájci, ausztrál, kuwaiti, kurrens MARINES verziók nem is játszanak, még fegyverzet nélkül sem). Rezek sincsenek már hozzá nagyon, legalábbis én alig találtam, Airvawes kabinbelső és külső alig fellelhető, az Eduard F-18A rézlapja ezer éve nincsen forgalomban. Dedikáltan Italerihez készült gyanta kiegészítőkről elve nem is hallottam. Furcsa, hogy a minőségéhez képest a spéci matricásak irreálisan drágák tudnak lenni.
De matrica fronton mégis jól állnak az Italeri (és a klón) kitek: gondolom, mivel elsősorban a matricákkal akarják újra-és újra elsütni ezt a szerszámot, alapvetően szép jelzésekkel árulják őket, és a legtöbb esetben legalább kettő, de inkább több dekorációs alternatívát ajánlanak. Ha valakinek egyáltalán nem szimpatikus, mert 2021-es szinten túlságosan primitívnek, „outdated”-nek találja akkor se vesse el teljesen: ha másért nem, akkor a pilonjaiért, a futószáraiért, és futógondoláiért (Ha van otthon Academy, Fujimi), valamint a matricáiért érdemes lehet megvenni az Italerit, vagy bármelyik klónját. Vagy csak játszani egy jót, tét nélkül – vagy épp, ha a tét nagyon is magas az „innen szép győzni” mondás szellemében. Bevallom, nekem ez a kit a szívem csücske, bár belátom azt is, hogy ez már a perverzió határait súrolja.
*Revell: Vigilantes C-verzió, (vagy még a Dambusters "Chippy-Ho"): ebből némi munkával mutatósat lehet építeni, csak panelezni kell, igazítani a függőleges vezérsíkokon, gyanta ülés kell bele, amúgy meg a műszerfalat, kabin-konzolokat, a gépágyú nyílásait is megoldották matricákkal. Stencil, dekor is van hozzá tisztességesen - a matricák vastagok kicsit, de szépek, egészen látványos lehet a végeredmény (bezsákoltam már).
**Tamiya: ha akad, esetleg fillérekért érdemes lehet venni kéz alól, újonnan egyáltalán nem, mert szögre ugyanaz mint a régi Italeri "Wild Weasel" - csak sokkal drágább. Egyszer elgondolkodtam rajta a „Marauders” századjelvényei miatt, de arra jutottam, hogy ezért nem éri meg.

Odafigyeléssel, rengeteg plusz munkával ebből a készletből is ütős lehet a végeredmény:
1/72 Italeri F/A-18D by Gregory D. Williams (arcfig.com)
Airfix, Heller: ugyanaz a két készlet. Az Airfix a korai dobozokban az egyik kanadai és az USN „Valions” századhoz ad matricákat (a kanadaihoz ily módon mellékelik a reflektort is), a Heller pedig korai ausztrál és spanyol felségjeleket biztosít. Viszonylag pontos az alakja, de nagyon durva, elnagyolt. Itt sincsenek részletek sem a kabinban, sem a futóaknákban, sem a beömlőkben, sem a kiömlőkben. Ugyanakkor a kabintető és a törzsféklap nyitható. Dobozból csak korai „A” építhető belőle (úgy emlékszem, nincs hozzá még LEX terelő sem, nemhogy újabb felszerelések, antennák stb.). A fegyverei meglehetősen primitívek, a póttankok alakja szerintem hibás. Most újra nyomják, ismét megtalálható az Airfix kínálatában (legalábbis én nem találkoztam semmilyen hírrel, információval, ami arra utalna, hogy a gyártó előállt volna egy új szerszámmal), két verzióban, de szemérmetlenül magas áron. Az egyik változat esetében még valamennyire meg is értem az árcédulát, mert az egy starter készlet kezdőknek, adnak hozzá ragasztót, ecsetet, festékeket (ám tudtommal a matricák kései verziókhoz valók, ezt a kis csalást az újra kiadott F-16-osukkal is elkövették). Ugyanakkor a „Top Gun” kiadás (a Top Gun 2 mozifilmből Maverick gépét hivatott megjeleníteni) egészen elképesztő: ez nem set, mindössze egy hagyományos makett, a megfelelő matricákkal ellátva, gondolom a magas vételár tetemes részét a brand és a copyright teszi ki, nevetséges. Ha valaki venné, mert gyűjtő, vagy mert szívesen megpróbálkozna vele, inkább kéz alól vegye, úgy még talán meg is érheti az árát. Nálam a Hornet-mánia miatt fenn van a radaron, bár (nem csak) szerintem a leggyengébb készlet.

Hobby Boss: viszonylag új, és értelmes kit. Érzésem szerint, a szerszám tervezői mintha kissé sokat nézegették-méregették volna a Hasegawa Hornet-et. Alakhűnek tűnik, a kidolgozása szerintem szép. A kevés alkatrésznek, a logikus bontásnak, és a részletek visszafogottságának köszönhetően könnyen összeépíthető. De van vele két komoly probléma: 1. az első és talán legnagyobb hibája hasonló, mint ami az „új” Airfix darazsak esetében is megfigyelhető: ha olcsón bukkanunk rá, meg szabad venni, de egyébként szerintem nem éri meg igazán. Irreálisan drága tud lenni ahhoz képest, hogy mennyire egyszerű, részlethiányos kit. Az árát pont rosszul „lőtték be”: "óccsóegyszerűnek" drága, drágának meg "óccsóegyszerű". Láttam már majdhogynem Academy, Fujjimi, Hasegawa árszinten is, ami szerintem teljességgel irreális. Én persze biztosan megveszem majd, akár boltban is, mert még nem készítettem el, és nagyon kíváncsi vagyok rá. Aki egy „gyors” és látványos darazsat szeretne a polcára különösebb vesződség nélkül, annak szintén ajánlom, aki viszont komolyabbat, igényesebbet építene, az ezen a pénzen vegyen inkább koreait, japánt 2. a részletek szinte teljesen hiányoznak, elnagyoltak, nincsenek se kidolgozott futóaknák, se beömlők, se LEX terelők, de (valamilyen érthetetlen oknál fogva) még fékezőhorog sincs a kereteken – ezt pótolni kell mindenképpen. A kabinba jutnak műszerfal- és konzol matricák, de minimum szerezni, vagy barkácsolni kell hozzá egy rendes botkormányt, HUD-ot és szükséges még egy gyanta ülés – a részletezést én tovább nem bonyolítanám, mert ez az egyetlen kit a felsoroltak közül, amelyiknek (barkácsolás nélkül) nem nyitható a kabinteteje. Fegyverzet egyáltalán nincs hozzá, a függesztmények kimerülnek a póttartályokban – itt megjegyezném hogy az összeállítási útmutató rossz helyre, a „külső” (2-es és 8-as) pilonokra javasolja elhelyezni a póttankokat, ám a klasszikus Hornetek (a Superbuggal ellentétben) nem tudják valamennyi konzoljukon hordozni a tartályokat, kizárólag a 3-as, 5-ös és 7-es felfüggesztő pontokon). Az „A” készlethez a mellékelt marticákkal dobozból mindkét gép megépíthető, mindkettő demo (Blue Angels, és egy kanadai évfordulós festésű), így a fegyverzet hiánya nem akkora probléma. A másik HB Hornet, a „D” verzió (természetesen a LEX, HUD, botkormányok, katapultülések, fékezőhorog stb. pótlása után) is építhető dobozból: a Gladiators át/kiképző század (Az Italeri egyik opciója is ez), ahhoz szinte egyáltalán nem szükséges fegyverzet, a Vikings CAG gépe pedig legalább látványos (ez azért persze elbírna némi skulót, pl. egy pár GBU-24 „nagykalapácsot”, ha már „night attack” verzió).

Ebben a léptékarányban a dedikált Fujimi kiteket leszámítva gyárilag egyik készlet orrán sincsen alkatrész az azonosító reflektor elkészítéséhez, ha kanadai, svájci, finn, kuwaiti gépet építenénk, ez majd’ minden esetben házi feladat, bár az Italeri, a Hasegawa és a régi kiadású Airfix matricával meg szokta oldani olykor. A Fujimit kivéve egyiknek sincs végig kidolgozott beömlője, de pl. a Hasegawához legalább megvásárolható gyantából (Quickboost, szép, de kihívás beépíteni), és a takaró FOD mindig megoldás minden makettnél.

Egyetlen gyártó sem kínál 1:72-es léptékben ATARS D-t, de az Attack Squadron és a Wolfpack kínálatában megtalálhatóak az átalakító készletek (gyanta és réz alkatrészekkel). A Wolfpack-hoz volt szerencsém, abban minden lényeges alkatrész megtalálható (a gépágyú nélküli orrkúp a felderítő egységgel, az új futóajtók, a szívócsatorna alatt infracsapdavetők, átdolgozott hátsó műszerfalborítás stb.). Mindkettő az Academy „D” készletéhez készült. A Model Maker készített szép ATARS matricákat.

Egyikhez sem jár szívócsatorna alatti infracsapda szóró. Az ausztrál gépekre jellemző pilonra szerelt infracsapda kivető és Asraam rakéták sem találhatóak meg egyik készletben sem.

Tudomásom szerint egyik készletben sincsenek szárnyvégi terelők, villogók.

Ezidáig egyetlen készlethez sem mellékeltek kuwaiti felségjelzéseket – nem sok díszt hordanak, de a különleges sivatagi kamuflázs feldobja a Hornetek „A szürke ötven árnyalata” világát. A szükséges matricák pl. a Hi Decal 72023-as ívén megtalálhatóak.

A törzsféklapot egyedül az Italeri makettjén nem lehet nyitott állapotban is megjeleníteni.

Dobozból egyik 1/72-es „legacy” Hornet készlet esetében sem lehet kitéríteni a vezérsíkokat, terelőket, csakis kisebb-nagyobb barkácsolás és / vagy gyanta kiegészítők segítségével (pl. Wolfpack).

A legjobb futószárak minden kétséget kizáróan az Italeri készlethez járnak. Az Academy futószárait mindenképpen le kell cserélni ezekre. A Hasegawa futószárai nem rosszak, de ott is érdemes lehet lecserélni az Italeri futóira, „be is fogadja”.
A legjobb pilonokat szintén az Italeri adja, bármelyik készlet feldobható velük, de a Fujimi különösen.

Super Hornet (E, F, EA-18G):

1. Academy
2. Hasegawa / új szerszámos Revell
3. Italeri / Tamiya / régi szerszámos Revell

Academy: A legjobb, legalakhűbb, legrészletesebb, legszebben kidolgozott Superbug. Tudtommal egyedül ezt a kitet nem érintik a Revellnél és a Hasegawa-nál megfigyelhető „gerincproblémák”. Érdekes ellentmondás ugyanakkor, hogy bizonyos szempontból „rosszabb”, mint a klasszikus, mert ez az Academy összepattintós "MCP" korszakából van (többek között ezért is jár mindegyik verzióhoz egyrészes kabintető…). Persze nem rossz kit, sőt, kifejezetten szuper ( :D ), csak igazán kár ezért a hülyeségért. Fontos, hogy kéz alól vásárlás esetén a nagyon korai gyártású F-et érdemes kerülni, mert sokan panaszkodtak arra fórumokon, hogy pocsék matricái voltak: öntapadós jelzéseket mellékeltek az áztatósok mellé, ezen utóbbiak viszont az Academy legrosszabb hagyományait idézték: merev, rosszul tapadó, ívekre nehezen simuló jelzések voltak. Ha jól tudom, a gyártás során később ezt a hibát korrigálta a gyártó.
Ez a videó jól demonstrálja, hogy plusz munkával micsoda elképesztő végeredmény érhető el ebből a kit-ből:
https://www.youtube.com/watch?v=5-hXQ-BjhPU&ab_channel=PLASMO-plasticmodels

Hasegawa: hasonló a felállás, mint a klasszikus Hornet-ük esetében: általában alakhű, szép, itt már vannak fegyverek, bár a kabin még mindig matricás. Ezekhez is hegyekben állnak a gyanta és réz kiegészítők. Egyetlen komoly problémáról hallottam a fórumos hozzászólóktól: a gerince túl gömbölyű és keskeny, ezt érdemes korrigálni, ha valaki igazán élethű Super Hornetet építene.

Revell (új szerszámos): fontos tudni, hogy a Revell kezdetben az Italeri készletét dobozolta újra. Később elkészültek a sajátjukkal is. Ez az új szerszámos változat szép, csak sajnos nem mindenhol alakhű. A gerince túl széles és lapos, a szárnyak mögött pedig keskenyebb pár milliméterrel. A panelezése szép, de néhány helyen bizonytalannak és hiányosnak bizonyul. A Revell 04864-as „F” készlete meglehetősen nagyvonalú a matricák terén: DACO ívet találunk a dobozban, egészen fantasztikus minőségben. A bontását is dicsérik.

Italeri / Tamiya / régi Revell: az olaszok nem vártak eleget, túl korán adták ki a nagyvasat, ezért dobozból csak a technikai demonstrátor építhető. Ám sajnos annak is pontatlan, mivel a szerszámkészítők túlságosan szabadjára engedték a fantáziájukat. Pótolni kívánták a veterán „legacy” Hornet készletük kidolgozatlan törzsféklapját, s ezúttal ezt a kitet már ellátták egy nyitott állapotban is megjeleníthető verzióval. Csak sajnos kissé túlompenzálták ezt a korábbi hiányosságot, mivel a Super Hornet egyáltalán nem rendelkezik efféle berendezéssel, a szárnymechanikájával és a vezérsíkjaival fékez - a makett építése során ezt mindenképpen el kell tüntetni. Jobb lett volna, ha ezt az energiát pl. a kabin kidolgozására fordítják, mert annak viszont sajnos nem sok köze van a valósághoz. Hiányzik a pitot cső, ami a demo példányon (legalábbis ideiglenes jelleggel) jól megfigyelhető volt. A pilonjai a törzzsel párhuzamosan, „menetirányba” állnak, holott a valóságban azok kb. három fokos szögben kifelé néznek.
Ez egy jó összefoglaló, hogy nagyjából mire is kell figyelni az Italeri Superbug összeállítása során:
hyperscale.com/features/2002/fa18ejh_1.htm

Egyszer láttam egyet széria-gépként összeépítve, mutatós volt, de aki ezt az utat választaná, annak nagyon sokat kell faragni, alakítani, és nem árt, ha beszerez néhány gyanta és réz kiegészítőt is. Korai példány lévén értelemszerűen hiányzik a szélvédő előtti "pizzás doboz", a törzs tetején nem a széria gépek szellőzői vannak, a törzsféklapot ugyanúgy el kell tüntetni, a pilonok állását kijavítani. A matricákat is külső gyártótól kell hozzá beszerezni – már amennyiben nincsenek otthon maradék jelzéseink. Sok elszántsággal és munkával, türelemmel, valamint anyagi áldozatokkal szép repülő lehet ez is, de ennek szerintem csak akkor van értelme, ha eleve ez a cél. Egyébként fillérekért játszani jó lehet, főleg, ha van tartalék matrica otthon – vagy épp egy Academy „klasszikus” Hornet, amihez kéne épkézláb főfutószár.

Mindenkinek jó makettezést kívánok, vigyázzatok magatokra.
Sok üdv:

Rohácsi Dávid
medor 682770 2021. március 3. 21:15
Válasz erre
Szia!
Nem csak a helye van meg.Raktak oda fegyvereket is anno,még ha nem is bombákat.
Vulcan gépágyú,elektronikus eszközök...
www.clubhyper.com/reference/f111indetailjr_7.htm
badogvarju 682766 2021. március 3. 19:42
Válasz erre
Így már világos, értem!
Üdv!
bobi77 682765 2021. március 3. 19:28
Válasz erre
Csak hogy ne merüljön feledésbe a Super Hornet és a hajtogatható szárnyak:) Ugye láttuk a belinkelt yt videón hogy az Academy lett szétbontva teljesen. Nos Én épp most fejeztem be a Revell Super Hornetjét, és a szárnyvéget felhajtottam, a fékszárnyat leengedtem, és a belépőélnél a lapot leengedtem, valamint a függőleges vezérsíkon a vezérlőket kitéríttettem.Ebből a legnehezebb a fékszárnyak leengedése volt, de őszintén szólva nem is volt bonyolult. Sztirollappal kipótoltam a hátracsúszó részt, és formára csiszoltam. Meglepően egyszerű volt. Előnye a Revellnek hogy a szárnyvégek amúgy is külön vannak (no nem azért mert felhajtható), tulajdonképpen változtatás nélkül, derékszögben fel lehet ragasztani a szárnyra, és már kész is. Egyébként szerintem ajánlott a szárnyak szétbontása a revellnél, mert elrejti az alakhibáit.
Zoli 682755 2021. március 3. 13:09
Válasz erre
A kabin modernizálása sarkítva ugyanolyan, mint a kívül is látható változások. Az újabb berendezések miatt újabb antennának, érzékelők, de akár még fényszórók stb is cserét igényelnek. Nem is arra gondoltam, hogy mennyire változik a gombok száma és sorrendje, csak egy általános leírás, hogy az adott verziónak mennyire felel meg a műszerfal, az ülés mennyire részletes stb.
Az internet mindig barátod. Ha épp konkrét adatot nem találsz, letölthetsz... olyan dokumentációt, amik ezeket tartalmazzák.
Nekem asszem a MiG-29 esetében volt ilyen gondom, nagyon sok kiadványt kellett átnéznem, míg megtaláltam, hogy melyik méret mire vonatkozik. Ez nekem azért fontos, mert lehet akármilyen jó egy makett, ha a pontossága rossz. És ugye ha nem minden méret egyforma arányban eltérő, akkor az alakhűséggel is lehetnek bajok.
Nem ragaszkodok amúgy ezekhez, de sokat lendítenének a cikken, és sokat segítenének a többieknek a vásárlásban is.
Továbbra is köszönöm, várom a Phantom bemutatót, aztán a többit..., köszi!
z
badogvarju 682752 2021. március 3. 12:43
Válasz erre
Szia Zoli!
Köszönöm a véleményedet, igyekszem figyelembe venni. A kabinok tekintetében nem tudok véleményt formálni érdemben mert én ezekkel állok az említett módon, idézem: "egy kiállítás zsűrije se tudta megmondani egy bizonyos típus ..."
kiegészítve azzal, hogy a megépített tizenhatos éppen életciklusának melyik modernizálásánál jár (pl. újabb HUD, más kezelőpanelek a válaszjeladónál, rádiónál stb)
Én ezeket nem tudom követni.
Ellenben a típusváltozatokra (USAF) jellemző szerkezeti dolgok jobban megmaradnak. Hamarabb kiszúrom például: ha egy nagyon szépen megépített pakisztáni 48-as F-16A block-15-ön 27,75" x 8,75" ballonosabb főfutó kerék van a 25,5" x 8" sovány helyett.
Méretek:
ebből a szempontból az internet nem a barátom...
Alkatrészekről, TACAN antennákról stb. A MilSpec... oldalán tökéletes rajzokat és adatokat találtam, de gépekről nem.
Fenti kérésnek úgy tudok eleget tenni, hogy az épülő makettet körbemérem és feltüntetem az értékeket a cikkben.

Köszi még egyszer!
Üdv!
Zoli 682748 2021. március 3. 11:17
Válasz erre
Tudtommal egyikben sincs fegyvertér, csak a helye a törzsben. Az egybeöntött ajtók külön alkatrész, amire az adott típushoz járó konténert kell felragasztani. Szóval se falak, se nyitott ajtók, se felfüggesztők, se fegyverek.
z
badogvarju 682747 2021. március 3. 11:13
Válasz erre
AMT F-111F emlékeim szerin, külön alkatész a fegyvertér és a kereteken rajta van az EF svanca, speciális antennái és csónakosnak csúfolt fegyvertér ajtó is. Ha csalnak az emlékeim akkor bocsánat mindenkitől!
Zoli 682746 2021. március 3. 10:56
Válasz erre
Szia,

Melyik AMT F-111-esnek van fegyvertere? Gyerekként építettem egy ESCI A verziót, nagy kínlódások árán, de abban nem volt, az AMT öböl-háborús F változatában meg ugye pláne nem.
z
Zoli 682745 2021. március 3. 10:52
Válasz erre
Szia Attila,

Először is nagyon köszönöm az összefoglalót, nagyon hasznos! Bár a témát már elég sokat veséztük, így is vannak bőven számomra új információk.
Ugyanakkor a telhetetlenségem miatt elnézésed kell kérjem, mert nagyon hiányzik nekem a kabinok és a méretpontosság ismertetése. Mindkettő okáról írtál, viszont ezek szerintem nélkülözhetetlenek a teljességhez. Nagyon jó, hogy részletesen kitérsz a futóművekre, viszont tükör alap nélkül azok sokkal kevésbé vannak szem előtt, mint a felülről jól látható kabinok, főleg nyitott tetők esetében.
A méretek se titkosak, főleg egy ilyen elterjedt típus esetében, és biztos vagyok benne, hogy megtalálható az internet bugyraiban, hogy a megadott értékek mire vonatkoznak pl. a hossz esetében. (És szerintem teljesen lényegtelen, hogy milyen körülmények között, hány fokos helységben készítették a tervrajzokat, elég lenne az adott adatok alapján véleményt formálni.) Ahogy medor is írja, a Fujimi készletnél vannak komoly eltérések, én a látványosan kicsi fesztávra emlékszem, de lehet, hogy az egész makett kisebb, de méretarányos. Egyik jóbarátom gyakran említette, hogy egy kiállítás zsűrije se tudta megmondani egy bizonyos típus egymás mellé helyezett makettjeiről, hogy melyik melyik, csak a makettek közismert hibái alapján ítélt. Biztos vannak ilyen esetek is, de tudok olyan makettről, melynél az 1-2mm-es eltérés miatti torzulás is könnyen észrevehető (és ez alapján a kit is beazonosítható).
Amúgy tényleg jó lenne cikként felrakni a fórumra ezeket a hozzászólásokat, képekkel kiegészítve, mert itt tényleg el fog veszni. Tetszik az összefoglalód, ne hagyd abba, jöhet a Phantom, aztán szép sorban a többi is..., köszi!
z
badogvarju 682741 2021. március 3. 09:11
Válasz erre
Szia borisz!
Az F-2-es hez semmilyen érdemi formában nem tudok hozzászólni, közelről felismerem ha felbukkan valamelyik kiállításon néha.
Más: A "cikkfaragás" mely típusra vonatkozik egész pontosan?
Tervben van egy iromány a legutóbb összedobott F-16N-ről
Privátban tudok képeket küldeni.
Üdv!
medor 682736 2021. március 2. 23:16
Válasz erre
Szia!
Nagyon jó kis írás!A Fujimi termékéhez annyit fűznék hozzá,hogy a makett emlékeim szerint alul van méretezve összességében.Nem csak a a szárnykilépők után van
összehúzva a törzs,hanem az egész makett.
Alakra állítólag pontos,viszont nem 1:72-es a méretaránya.
borisz 682735 2021. március 2. 22:31
Válasz erre
Szia!
Én is nagyon örülök a leírásodnak.
Az Italeri és a Revell Falconját el is követtem.
Én anno valami olyasmit nyomoztam ki, hogy igazából a block 40/42-es F-16CG/DG nem is építhető meg belőle. Viszont megvettem hozzá a PART maratását, ami kb. használhatatlan volt hozzá.
Ezt lehetne, hogy te is faragsz ebből egy cikket, hogy visszakereshető legyen? Illetve képekkel illusztrálva még szemléletesebb a dolog.
Illetve egy kérdésem volna, esetleg a Mitsubishi F-2-höz hozzá tudsz szólni?
Nekem történetesen megvan a Hasegawa készlete és felemásak az érzéseim. A Wolfpack feljavítója szerintem nagyon kellene hozzá, de természetesen beszerezhetetlen...
halaci 682734 2021. március 2. 22:19
Válasz erre
Le a kalappal, még úgy is öröm volt olvasni, hogy nálam nagyjából a II. vh. végével megszűnt a fegyverkezés :)
badogvarju 682733 2021. március 2. 22:14
Válasz erre
Sajna el kell keserítselek, az anglius nem lesz a fő vonal...
Kedvenc típusom a Phantom II. ,de a Brit Nálam a "rút kiskacsa"
Kárpótlásul egy kis infó:
soyuyo.main.jp/f4/f4e-4.html
Üdv!
f2d 682731 2021. március 2. 21:50
Válasz erre
Köszi szépen nagyon hasznos hsz. számomra.
A felsoroltak közül az Italeri, Hasegawa, Revell maketteket a magam szintjén már egyszer megépítettem. Bár én az összes típusra nem hajtok, de egynél több 16-os újra fogalmazása nálam is tervben van.

Nagyon várom a Phantom-os rendszerező "cikket" is, különösen a British változatokra fókuszálva, ebből nagy terveket dédelgetek, mind három típust (J/K/M) szeretném a vitrinem első sorában tudni.
(Azt hiszem ez csak rajtam múlik: munkám minőségétől függetlenül oda rakom és kész. :D)

A jóból sosem elég... :)
badogvarju 682729 2021. március 2. 20:24
Válasz erre
Jó estét mindenkinek!
Kezdeményeztem egy új topikot, de a jóváhagyásig ide illeszteném a megígért irományt.
Fogyasszátok egészséggel!

Makettmustra 1/72 F-16:

Előszóként szeretném megemlíteni, hogy a bemutatandó készletek egy része megépült az évek során - némelyik több példányban is. Pár kivételtől eltekintve „saját tulajdon”, de szemrevételezésre kölcsönkért is akad néha. Vannak olyanok is, melyek alkatrészei hosszabb ideje keretekről leválasztva, szárazpróba, sablonkészítés vagy mintavétel céljából dobozaikban pihennek és várják sorsuk beteljesedését.
Szempontjaim fő vonala az elkészült makettek minél nagyobb hasonlósága (pontossága) az eredeti repülőgép sárkányához. (alak, panelvonalak helye, szerelőnyílások megléte, futóaknák, pilonok, kerekek, gázsebesség fokozó stb.) Szóval a külcsín, ami felkelti az ember kíváncsiságát, hogy alaposabban is szemügyre vegye a majdani kész makettet. Számomra mellékes szempont a kabinbelső kialakítása, (és függesztmények áradata) mert talán ez a leginkább kedvelt területe a kiegészítő –feljavító- gyártóknak. Szándékosan nem írtam a méretekről! Szerintem ezek az adatok pontosan ellenőrizhetetlenek! Gondolok itt az eredeti géphez megadott hossz és fesztáv adatokra. Eleve ritkán térnek ki pl.: pitottal vagy, anélkül értik e? Svanc végéig, vagy ugyaneddig, de kisütőket is beleértve? Ha a GSF végéig mérik, akkor melyik típusúhoz és nyitott vagy zárt állapotban-mert nem mindegy!
És ha netalán minden eddigi kérdésre pontos adatunk lenne, akkor a –minimum- milliméterben megadott értékeket mikor alkalmazzuk? ( egy kb. 6 folyóméteres fém anyag 30 Cesiusfok hő különbségre minimum 5-8 millimétert „stresszel”) Szóvak elégé sokismeretlenes a „pontos méret” kifejezés.
Számomra az összhatás a forma benyomása és a gép részeinek egymáshoz viszonyított aránya a döntő.
Kiemelném, hogy a felsorolásra kerülő készletek döntő többsége megfelel Fighting Falcon kicsinyített másának. De vannak olyanok is, amelyek csak addig, amíg egy másik makettgyártó tizenhatosát nem parkoltatjuk mellé a polcra!(vagy esetleg az eredeti gépről készült teljes alakos képpel el nem kezdjük „összenézni”)

Italeri (C/D„Night Falcon”):
Alkatrészek számában, részletezettségben, felületi kidolgozottságában a legegyszerűbb általam megépített készlet. Előnye az egy és kétüléses opció dobozon belül. Csak a P&W hajtóműves alváltozat építhető belőle. Szerényen kidolgozott futóaknák és futószárak, kerekek. Panelvonalai negatívak, de szélesek és sekélyek is. A törzs tetején lévők emlékeztetnek némileg az eredetiekre, de a törzsalsórész és főleg a függőleges vezérsíkon lévők fikciók.

AMT
Italeriéhez hasonló, de jobb összhatás! Alakja pontosabb, panelvonalai is egy fokkal szebbek és részletesebbek. Szélesebb szívócsatornát is mellékel a készlet, de –emlékeim szerint- GSF-et csak a P&W hajtóműhöz. Dobozgrafika talán Block 40-et említ, de ez ki is merül a beömlőben. Nincs erősített futószár és kövérebb abroncs, aminek vonzata a domború főfutó akna ajtó.
Meglepő pozitívum, hogy az eddigi legrészletesebb és legkidolgozottabb 3 alkatrészt tőlük láttam, melyek a következőek: orrfutó szár kitámasztója és a két főfutó szár kitámasztó. Rettentően precíz áttört könnyítő ablakokkal!

Fujimi
(csak a kereteket volt alkalmam kézbe venni, ezét szűkszavú leszek) panelvonalai vékonyak (Hasegawások) viszonylag pontosak a gerincen lévők. Ami szembeötlő volt a többi készlethez viszonyítva a törzs „összehúzásának” mértéke és íve a szárny kilépőéle után. Szerintem túlzott mértékű.

Hasegawa
Széles altípus választékkal kínálkozik a márka, de csak is külön dobozolva. Legmélyebb kapcsolatba eddig ezekkel a készletekkel kerültem. Gyorsan megemlítem, hogy a kis darabszámban készült légvédelmi változat egyedi függőleges vezérsíkját csak Ők adták ki eddig –tudtommal (a keresőfényszóró nincs megjelenítve semmilyen formában ADF!).
Korai A változattól a Sufá-n át egészen az olajmonarchiák block70-es E/F változatig terjed a paletta. Nálam a Tamiya készlet megjelenéséig komoly konkurense volt a Revellnek. A készlet az orrkúpot és a kabin alatti törzsalsó-részt leszámítva alakhűnek mondható. Illetve minimális gond a szívócsatorna vége és törzs találkozásánál van. Sajnos a törzs felsőrészének panelvonalai a légi utántöltő nyílástól hátrafelé a kis vezérsíkos A/B verzióhoz készült. A C/D változatokhoz mellékelt hosszabb, betoldott tövű alkatrész szépen rátakar a szerelőnyílásokra. Ugyanezen alkatrész hasonló korából kifolyólag a kabin melletti elektronikai terek ajtajai hiányoznak. Picit pontatlan a kabin mögötti szögletes panel is, ami az ágyú lőszerdobját fedi. Nehezen javítható az alváltozatokra jellemző eltérő ágyúburkolat. Sajnos nem külön alkatrész, mint a Revell estében. Szárnyak jók, de a korai indítósínek vannak a végeire öntve. A kétüléses block 50 készlettől kezdődően megkapjuk nagyon szép kidolgozásban: az újabb síneket, ballonosabb főfutó kerekeket, hozzájuk tartozó aknaajtókat, szélesebb szívócsatorna beömlőt. A „nehéz D”-től kezdve pedig a vastag gerincet, CFT tartályokat és sok eltérő ECM antennát - amit maga a gyártó sem tud melyik Nemzet masinájára való. (konkrétan: olyan antenna van a készletben, ami pl. csak a Görög és talán chilei gépeken volt. Slusszpoén, hogy az „ilyennek” készített Kineticben nincs -vagy rossz méretű!)
A GSF-ek (2 változatot is ad) külseje nagyon szépen és pontosan kidolgozott, belső felületük viszont sima. Nagyobb probléma az, hogy mindkettő óriásira van nyitva! Ami nem felel meg a valóságnak. A makett alsó „törzsfele” a legproblémásabb terület. Hiányzik a hidrazinos vészenergia ellátó berendezés levegő beömlő nyílása. Az ágyútér szellőzőztetés beömlője. Alig van panelvonal rajta, ami jó hír abból a szempontból, hogy készen áll az újrakarcolásra…………… Gyakorlatilag a szívócsatorna fölötti elektronikus blokkok ajtajai nincsenek megjelenítve, a főfutó mögötti rész is siralmas. A fő és orrfutó akna –ha nem bántjuk- akkor puritán. Ha megvesszük a szemet gyönyörköttető és utolsó részletig pontos Aires szettet –akkor kezdődnek a bajok! (a CMK egyszerűbb, de jó a hossza) Az orrfutó akna öntvényének beillesztése sétagalopp, de a főfutóé kihívás! Ugyanis az Aires a Hase maketthez „ajánlja”, de hossza a makett aknanyílásánál Kb.1,3milliméterrel rövidebb! (jött a téves gondolat részemről, hogy biztos másik gyártó makettjéhez készült, csak át cikkszámozták) Minden birtokomban lévő készlet aknanyílás hosszát megmértem és a Hasegawáé a legrövidebb – nem is kevéssel!
Na de vissza a maketthez. Némi negatívum, hogy az orrkerék egybeöntött a futószárral, és a főfutó szárak amortizátorai is mindenképpen cserére szorulnak. (nem vastagabbak minta futószár merev szárai!)
Kabintetejének formája elfogadható, de ha csukva készítjük, akkor nem lesz egyszerű összehozni a szélességét a törzzsel. A hossza viszont – majdnem-pontos.
És akkor a pozitívumok:
Részemről csillagos ötös a szárny kilépőélének vékonysága! A tárgyalt készletek közül ez a „legpengébb”!
A törzs felső részének formája ennél a készletnél a legjobban eltalált-szerintem.
Revell orrkúppal felvértezve és nagyon sok munka árán Tamiya szintű makett építhető belőle. Kérdés az, hogy megéri e? „Termelékenység” szempontjából egyértelműen nem, viszont mazochistáknak pusztán kihívásból igen!

Revell
Alakhű és igen részlet gazdag. A legjobb formájú orrkúppal rendelkezik, ami ráadásul egy különálló alkatrész. Ennek köszönhetően a sztatikusságot elvezető bordázat nem forog veszélyben az építés során.
Jól illeszkedőnek nevezhető, bár a szívócsatorna okozhat némi kihívást. Érdemes figyelni a törzsfelsőrészhez öntött szárnyak beállítására. Ha érintetlenül hagyjuk, akkor a kész maketten olyan hatást kelt, mint ha pozitív „v” beállítása lenne. Panelvonalai közepesen vastagok, vékonyak – ahhoz képest, hogy kinek mely panelező technika a kedvence- de semmi esetre sem mélyek. Pontosságuk és részletességük a törzs felső részén jó, azzal a kitétellel, hogy hasonló a helyzet, mint a Hasegawa készleténél. A és B kissvancú változathoz készült. A törsz alsó felének panelvonalai szinte tökéletesek, de csak P&W hajtóműves változathoz! (Mindössze a nyíló fedelek zsanérjai nincsenek megjelenítve, ami elhanyagolható.) A készlet legnagyobb előnye –főleg a Blk50 és SoloTurk- hogy szinte minden együléses típus benne van a dobozban Block 52-ig.(nagy beömlő és hozzá a F110 hajtómű GSF-je, A,B,C,D típusok függőleges vezérsíkja, nagyon korai block5-10 kisebb felületű stabilizátorai, korai és későbbi változatú indítósínek stb.) Felhívnám a figyelmet, hogy ha a General Elecktric hajtóműves változatot építjük, akkor a főfutó akna utáni törzs alsó részének panelezése nem lesz valóságos! Ennél a hajtómű változatnál máshova kerültek az ellenőrző nyílások és az indító gázturbina levegő beömlő és égéstermék elvezető nyílásai. (Valószínűleg a hajtómű segédberendezéseinek eltérő elhelyezkedése miatt.)
Aknái közepesen kidolgozottak, főfutó szára korai változatokhoz megfelelő és szépen részletezett. Orrfutó szára a tárgyalt készletek közül a legszebb. Kerekei (felnijei) szépek és pontosak, de csak sovány főfutókat ad. Unikum volt a nagyon korai „sokküllős” főfutó felni, amíg a RES/KIT étlapján meg nem jelent. Egyes készletekben megtalálhatóak az MLU változatok speciális pilonjai, melyek vastagított teste szecskaszóró berendezéseknek ad helyet. Elismerés részemről, hogy az egyetlen készlet ami az alig mákszemnyi méretű hőmérséklet mérőt is szépen kifröccsöntve mellékeli. (szárnyakra és kormányfelületekre öntött sztatikus kisütőket ad, amiknek „állagmegóvása” az építés végéig okozhat –komolyabb- kihívást)
Eddig felismert hiányosságai: csak vékony főfutóhoz ad -sima- aknaajtókat ezért block 40 változattól fölfele nem lesz élethű. ( kerékszett és domború aknaajtó is kell hozzá. Előbbi könnyen, utóbbi – az Attack Squadron megszűnésével-nehezen beszerezhető. A Hasegawa alkatrész másolata az említett okok miatt szembeötlően rövid, Academy, Tamiya használhatóbb)
A készlet jó választás az altípusok kedvelőinek, főleg ha fékernyővel is felszerelt változatok is szóba jöhetnek. A remélhetőleg ismét megjelenő 2 üléses változattal igazi „multiverzum” építhető belőle –legalább is blockszámilag.

Academy
(kölcsönkészlet alkatrészei hosszabb ideig pihentek nálam, sablonkészítés és egyes alkatrészeinek mintavétele céljából)
Ha egy szóval szeretném jellemezni, akkor a nagy kettősség! A 2000-es évek elején megjelent Crusader után részemről csalódás. Felületi kidolgozása minőségben, részletességében és valósághűségében pompás. (ez a készlet szolgált alapul amikor a Hasegawa makettem számára karcoló sablonokat készítettem.)Aknái, futószárai nagyon szépek –ha nem a legszebbek méretarányán belül. Pilonjai, ECM és más antennái remekek. Rakétaindító sínjei kimagaslóak. Olyan változat is szerepel a kereteken, ami a huzalon kiengedhető rakétacsalit tartalmazza. Törzs alsó részének panelvonalai, szerelőnyílások zsanérzatának kialakítása és a hajtóműváltozatnak megfelelő (P&W) hátsó szekció pompás! Panelvonalai picit szélesebbek, mint a Tamiyáé, de még így is kb.fele a Revellének. Ha csak ez számítana, akkor biztos győztes lenne C, block42+ fölötti széria építése esetén - nálam. De ha az alakhűséget nézem, akkor az Italerihez közelebb van, mint a többihez. Az orrszekció pontatlansága kevésbé szembeötlő szánomra. Ami nagyon zavar, az a függőleges vezérsík-törzs felső rész találkozásánál kialakított lapos felület, ami az egész gerinc lágy vonalaira károsan kihat. Emiatt valahogy az egész fölső rész szemre nem stimmel. (szemléletesebben: ha a minden gyártó CFT tartályait szisztematikusan rápróbálom az összes makettre, akkor viszonylag jól elboldogulnak felcserélgetve is egymással. Hasegawáé nagyon jól a Revellel, jól a Kinetic-el és a Tamiyával. Kinetic tartály jól passzol a Revellre és elfogadhatóan a Tamiyára. De ha a két említett gyártó tartályait az Academy törzsére helyezem, akkor milliméteres hézagok vannak meghatározhatatlan irányban. Nincs olyan pozíció, amiből kiindulva el lehetne dönteni, hogyan lehetne a maketthez igazítani őket akár komolyabb csiszolás árán is.)

Kinetic
Legfrissebb szerzeményem, összességében hiánypótló készlet „nehéz D” kategóriában. A Hasegawa készletek egy részének jelent „minőségibb” konkurenciát. Két alapkészlet (gerinces D és Sufa) a fegyverzet és gerinc kereteiben különbözik. A Sufa jött ki elsőnek ezért a kereteinek felületi minősége egységes. A később megjelent D eltérő kereteinek minőségét finomabb, simább felület és vékonyabb panelvonalak jellemzik. Összességében alakra, részletezettségére jó készlet (Sufa). A törzs szokásos vízszintes osztása miatt esetleg orrkúpját érdemesebb lecserélni a Revellére, vagy megpróbálni helyreállítani ragasztás után lecsiszolt bordákat. Panelvonalainak, szerelőnyílásainak pontossága nagyon jó-hasonlóan az Academyéhez. Ellenben a vonalak szélessége és mélysége egy szinten van az Italerivel! Pozitívumként –szemszögemből- jegyezném meg, hogy egyetlen „szegecset” (csavart) sem jelenítettek meg a felületén. Valóságnak megfelelő sűrűségben lehet pótolni őket – ha van rá igény. Kerekei hagynak némi kivetni valót, de szerencsére létezik a típushoz gyanta szett. Jelenleg kivétel a piacon, abból a szempontból, hogy mellékeli a belső pilonokra függeszthető 600 gallonos (kb.2536 literes) „óriás” póttartályt. Ezek a tartályok, már nem csak a Sufán, hanem a Lengyel gépeken is megjelentek, sőt együléses Görög Block 52+ is előfordul.
A készlet –vagy inkább a gyártó- negatívuma elég kétségbeejtő. A kereteket ajánlott alaposan átvizsgálni vásárlás után! Némely fontos alkatrészek hiányosan vannak kifröccsöntve! Esetemben a vastag gerinc és kabintető mögötti dudor találkozásánál a gerinc bal elejének egy kb. 2 milliméteres része hiányzik. De láttam már olyan törzs felsőrészt is ahol az utolsó kb. 2cm hiányzott a féklapokkal egyetemben!

Tamiya
Álom makett illeszkedésileg, felületileg majdnem -szegecsszámlálóknak.(alkatrészeinek zöme keretekről leválasztva segédanyagként szolgált a Hasegawa makettem teljes szívócsatornájának kialakításához) C típushoz block40-től fölfele, esetleg nagyobb lebutítással késői block 30 is kihozható belőle. Kis túlzással „ragasztó nélkül” összerakható kategória. (Nem összetévesztendő a „Snap-fit” kategóriával!) Panelvonalainak, szerelőnyílásainak kialakítása és elhelyezkedése a legpontosabb valamint nagyon finoman kivitelezett. Törzs alsó részének kivitelezése –hajtómű változat szempontjából is- példa értékű. Egyetlen megjegyzést tennék ezzel a témával kapcsolatban: számomra kicsit érthetetlen, hogy a felső törzsfél kabint tartalmazó elemén minden szempontból tökéletesen megjelenítik a bontható panelek csavarjait. A törzs hátrébb lévő alkatrészén pedig csak kb. egyharmadát jelenítik meg. Mi ennek a kettőségnek az oka? (vagy indoka)
(Meg tudnák csinálni, hiszen a hasonló méretarányú Skyray-ükön összehozták –ami szerintem etalon ebből a szempontból)
Futóaknái. futószárai, kerekei szépen kidolgozottak, de nem érik el az Academy részletezettségét. Orrfutó szárán kilökő tüske nyoma éktelenkedik.
Valóságos buborék kabintetőt kapunk és a nagyon vékony a „plexi” rész - nem torzít! Örömömet picit csorbítja szerszám bontási vonalának maradványa - ez elengedhetetlen a buborékosság miatt. De ez a legvékonyabb, amivel eddig találkoztam!
Segédpitotcsöve a legjobban kidolgozott , ellenben hőmérséklet mérő nincs a készletben.

Röviden ennyi tapasztalatom gyűlt az eddig épített és építésre váró készletekkel kapcsolatban. Azért még annyival megtoldanám a mondókámat - szólván a méricskélő makettezőkhöz is- hogy:
A Haegawa, Kineric, Revell és Tamiya maketteket szinte egy füst alá lehet venni, ezen szempont alapján. Konkrétabban:
A Revell pontos orrkúpját gond nélkül elfogadja a Tamiya és a Kinetic. Némi alakítás hatására a Hasegawa is.
Ugyan ez igaz a Tamiya H7-es alkatrészére is (a törzs utolsó szegmense, amihez a különálló GSF csatlakozik). Könnyedén illeszthető a Hasegavához minimális alakítással a Kinetichez és a Revellhez. Ez azt hiszem jól jellemzi a készletek egymáshoz „mért” viszonyát. Hogy utóbbi alkatrésznek miért van jelentősége? Minden gyártó egyben adja az említett részt a gázsebesség fokozókkal. (megnehezítve ezzel az említett terület majdani maszkolását, festéslét vagy akár csiszolását) A H7-es alkatrészt például a Hasegawa makettre ragasztva rögtön két problémát pipálunk ki:
1, az Eduard gyanta kéményét tudjuk adaptálni a maketthez –ezáltal korrigálva az óriásira nyitott alkatrész méretét.
2, a különálló, részletesen kidolgozott gyanta GSF-et kényelmesebben tudjuk festeni a kényesebb fém színekkel.

Véleményem az eddigiek alapján:
Tömören fogalmazva a márkán belüli típusválaszték építését a Hasegawa szolgálja ki legjobban az ősi hibái ellenére is. De ha szempont a pontosság és építhetőség, akkor a Revell veszi át a vezetést egészen a kétüléses Block 50-es szériákig. Ár érték arányban verhetetlen, igazi „arany középút”.

Széles beömlős, GE hajtóműves, együléses típusból szemrebbenés nélkül: T a m i y a!

Italeri: egy látómezőben polconként max. 1 darab.

Végezetül szeretném megköszönni a figyelmeteket! Bízom benne, hogy szolgáltam használható információkkal, és szeretnék kérni Tőletek visszaigazolást, iránymutatást. (emészthetőség, részletesség érthetőség stb.) Illetve, hogy a megígért Phantomos összeállítás ehhez képest változzon e és miben? (a „mi van a dobozban” fantázianevű szemlélet felé nem szeretnék túlzottan elmozdulni, elvégre bizonyos korlátok között a makettezőn múlik, hogy mit hoz ki a készletből némi kreativitással) Kérném, ha valami balgaságot írtam, akkor a javítsatok ki!
Jó makettezést kívánok mindenkinek!
Üdv!
Kocziha Attila
badogvarju 682727 2021. március 2. 20:12
Válasz erre
A Heller pozítív paneles. Építettem még AMT-is anno ez negatívos és van fegyvertere.
A Revell dobozos(Monogram) EF-111A-t átkarcolva szépnek mondanám.Érdekes megoldás található rajta: ha a mozgatható szárnyát legnagyobb fesztávra nyitjuk , akkor egy ötletes megoldás révén a törzs szabadon maradó nyílását egy jól passzoló "hermetizáló lemez" eltünteti.
Más: A ResKit készül a Hobby2000 programjához, tervezi a komplett gyanta kabint több változathoz. A Verlinden is szép, de gyárit beszerezni kihívás...
f2d 682726 2021. március 2. 20:07
Válasz erre
Köszi, a Haswgawa-t nézegettem már többször is, de eddig valahogy nem tudott vásárlásra késztetni, pedig a mozgószárny miatt izgat a típus.
atika 682725 2021. március 2. 19:53
Válasz erre
...és van még - bocsánat megfeledkeztem róluk: az Airfix/Heller. Pozitív paneles, biztosan (nem tudom, de így tippelem) rosszabb kivitel, mint a Monogram, de nekem valahogy jobban bejött - ránézésre.
atika 682724 2021. március 2. 19:50
Válasz erre
Szerintem érdemes!

Annak, aki nem ismeri a kínálatot. :)

Hasegawa, ESCI - manapság Italeri-ként és Monogram - jelenleg Revell-ként.

Hasegawa nagyon jó, szépen meg lehet csinálni dobozból kiengedett szárnymechanikával, gravírozott. Nehezen beszerezhető, de mostanában adott ki egy pár Limited Edition-t a gyártó és ha minden igaz, akkor jön egy pár Hobby 2000 dobozban is. A kabin matricás. Ha sikerül megszerezni hozzá a Verlinden kiegészítőt (D/F), akkor menő vagy!
Az ESCI egy egyszerű, de szépen gravírozott makett, nekem még nincs, de vágyom rá.
A Revell/Monogram pozitív paneles, én eddig kihagytam és nem is izgat.
f2d 682722 2021. március 2. 19:24
Válasz erre
A kínálatot nagy vonalakban ismerem, inkább arra lennék kíváncsi, hogy egyáltalán érdemes-e ezzel a típussal foglalkozni 1/72-ben.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23.