Sci-Fi
Imre Géza:   CAT DH-8

CAT DH-8
AMT, 1:25

CAT. Azaz Caterpillar. Egy név, ami fogalom is egyben, ha építőipari, bánya- és földmunkagépekről van szó. Közös jellemzőjük a robosztusságuk, a megbízhatóságuk és a sárga alapszínük.

Régi vágyam volt egy építőipari gép elkészítése, így amikor először megláttam egy bolt kirakatában, tudtam, ő az enyém lesz. 4 dobozzal volt a boltban, viszont máshol nem is láttam ilyet. Boldogan vittem haza, majd elkezdtem az adatgyűjtést. Végül a CAT honlapján, a használtgép börzében találtam fotókat a bulldózerekről, melyek igen sokat segítettek.

A kittet az AMT gyártja 1:25 méretarányban. Az alkatrészek gyönyörűek, és a gép méreteiből adódóan hatalmasak is, még kamionokhoz szokott szememnek is. Az öntőkereteken megtalálható volt a motor, a "fülke", a tolólap és hidraulikája, valamint a hegybontó felszerelés. Két öntőkeretet foglal el a szemenkénti lánctalp, ami egyszerűen tökéletes. Össze kell őket pattintani, és tökéletesen visszaadják az eredeti lánctalp belógásait, illetve működő képesek! Valami viszont nagyon hiányzott a fotók alapján. Ez a valami a fülke volt. Az AMT nyitva adja a fülkét, míg a fotók tanulsága szerint a legkülönbözőbb fülkefajták fordultak elő. Az egyiket kinéztem magamnak, és elhatároztam, hogy megépítem. Vettem hozzá 1/8-as négyszögletescső sztirol profilt, illetve még egy kis sztirollap kellett. A fülke magasságáról nem volt pontos adatom, így arányítanom kellett. A sztirolcsöveket kicsit megmelegítettem, majd egy vonalzó picit kerek sarka mellett meghajlítottam. A merevítők találkozásánál kifúrtam az oszlopokat, és rézdróttal összecsapoltam őket. Ezután tömítettem és csiszoltam. A tetőt egy Mäerklin készletből csinált kalodába szorítottam be, majd felhevítettem és lehűtöttem. Így az is felvette az általam kívánt alakot. Ezután már csak egy pici háromszög hiányzott a láb és a tetőváz közé, amit azonban nem szabad kitömíteni, az eredetinél is ilyen rés található. A lámpák korábban egy 1:35-ös Opel Blitzet díszítettek A motor összerakása egyszerű volt, a futóműé nehezebb, de a rajz sokat segít. A hidraulikánál a bontóekéhez adnak vezetéket, a tolólapot emelőhöz azonban nem. Ezt rézdróttal pótoltam. A hidraulikák polírozható króm színt kaptak.

Következett a gép orra. A szellőző rácsok. Az AMT ehhez egy csúnya pöttyös matricát ad, mint hűtőnyílásokat. Ez nekem nem tetszett, ráadásul a fotók szerint több fajta rácsminta is létezett. Így én is elkészítettem vékony rézdrótból egy lehetséges fajtát. Sokat szenvedtem vele, de a látvány miatt megérte. A tolólap maga nagyon robosztus, összerakni nem volt nehéz. Festéshez a Gunze 329-es sárgáját használtam. A tolólap föld és rozsdaszín keveréke lett, csakúgy, mint a lánctalp és a futógörgők. Több réteg erősen higított kőszín következett váltogatva a rozsdával. Egy leharcolt gépet akartam elkészíteni, hiszen ezek ma a valóságban 30 év körüliek lehetnek és igencsak leharcoltak.

Távlati tervként egyszer majd diorámába akarom állítani, de ez odébb lesz még. Ez a készlet sok örömet okozott nekem, mindenkinek bátran ajánlom. Bár ritka, mint a fehér holló...

Imre Géza