Sci-Fi
Merkert Ferenc:   SSBN Typhoon

SOVIET SSBN TYPHOON 1:400
REVELL No. 5066-0389

Mint azt talán mindenki tudja, az oroszoknak ez a legnagyobb tengeralattjárója és nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy az egész világon is ez a típus a legnagyobb. Benne mindenből kettő van, ez alól kivétel a kapitány, a poltiszt, és a torony.

Ezt a makettemet már régebben elkészítettem az összeállítási rajz szerint mozgatható toronyantennákkal, periszkóppal; de a takarításnál mindig sok bajom volt ezekkel a kiálló alkatrészekkel, mert majdnem minden alkalomnál letörtek. Ezt megunva úgy döntöttem, hogy átépítem a "kicsikét". A TV-ben ez idő tájt vetítették a Tengeralattjárók - acélcápák című négyrészes sorozatot és ez segítségemre volt az építésben.

A makett újraépítését a régi matricák és a festék lemosásával kezdtem. Majd elöl a vezérsíkok közé a hajó aljába függőlegesen beragasztottam egy feketére festett sztirollapot, hogy ne lehessen átlátni a hajótesten. Ezután levágtam a torony tetejéből kihúzható antennákat és méretre vágott sztirollapokkal befedtem a réseket és tömítettem. Ha már úgy is erre jártam, hát átalakítottam a torony hátulját (mert a maketten helytelenül van elkészítve), nincs elvékonyítva "pengeélesre". A mozgatható kormánylapokat és a két pár rakétasiló fedelét meghagytam mozgathatóra. A két hajócsavart levágtam, hogy könnyebben hozzáférjek a "durung" lapátokhoz, mert cserére szorultak. Tejfölös pohárból vágtam újakat, ezt bevagdostam a lapátok számának megfelelően. A tengelyt a kúp kezdeténél keresztben elvágtam, ide lettek beragasztva a lapátok, majd száradás után enyhén megcsavartam mindegyiket, hogy valóban hajócsavar formájuk legyen. Mielőtt még visszakerültek a helyükre, újra karcoltam a hajótestet, majd políroztam. Most jött a festés. Az összeragasztásnál van a hajótörzs fele, én is itt feleztem meg a színezést. A felsőrészt fél Semi-gloss black-re /X-18/ fújtam, míg az alját Hull red-re /XF-9/ ezt szárazecseteltem azzal a "rusnya zölddel", amelyet a talapzathoz kevertem ki /ez az algásodás-imitáció/ a hajócsavarok szintén Semi-gloss black /X-18/ színt és bronz koptatást kaptak. A tornyon lévő apró ablakok széleit fehérrel kihúztam. Erre került egy réteg fényes lakk, majd a matricák, és itt láttam hasznát az elején említett filmnek, mert nagyon sok jelzés nem úgy van az eredetin, mint a maketten. Ezeket kijavítottam és pótoltam ALFASZET-tel a hiányzó csíkokat és köröket. Most már csak az utolsó két réteg félfényes lakkozást fújtam fel a hajótestre. A száradási idők között nekiálltam a talapzatnak, véleményem szerint túl egyszerű az, amit a kit-hez adnak, így én megpróbáltam egy kissé tengerfenékszerűvé tenni azt. Sok-sok NEOFLEX pasztával több rétegben bekentem, frissen vattát raktam rá, helyenként /gondolom lent úgysincs "őserdő"/ ennek a nagyját száradás után leszedtem. Egy sziklára hasonlító kagylót is ráragasztottam, meg egy pár korallt és egy mini csigaházat, ezeket természetesen nem festettem le. Szürkéből, zöldből, barnából egy igazán "rusnya zöld" színt sikerült kikevernem, ezzel festettem le, egy két helyen lekapartam a festéket, hogy előtűnjön a Neoflex, amely egy idő után sárgás-barna színt kap a lakk alatt. Az ívet, amibe a hajó fekszik, szürkére /Gunze H315/ festettem. Elől a táblát egy sima sziklafalnak imitáltam, ez Royal blue /X-3/ lett, mert így jól mutat rajta a felirat.

Merkert Ferenc
meriferi@mail.datanet.hu