Sci-Fi
Kiss Gábor:   Actrosok egymás közt

Actrosok egymás közt

A Mercedes-Benz 1996-ban mutatta be először a teljesen új tervezésű Actros családot a nehéz tehergépkocsi kategóriában. Több fülke variáció, és több száz változat létezik a megrendelő igénye szerint. Ennél a típusnál jelent meg először a Renault Magnummal elindított új irányzat a csúcskategóriában, a síkpadlós fülke. Az MB ilyen Actrosa Megaspace név alatt fut. Érdekes módon az első időben a márkához képest elég sok elektronikai jellegű hiba merült fel a kamionoknál, de ezt orvosolták, és ma már egy nagyon kiforrott konstrukció. Természetesen az Italeri is kijött a típus makettváltozatával, egy évvel később (715). A makett az eredetihez hasonlóan teljesen új kereteket tartalmaz, mindent átterveztek. A Mercedes 2002 őszén hozta ki az Actros frissített változatát, ami több, mint egy ráncfelvarrás, mert szerkezetileg is elég sok minden módosult. Az Italeri természetesen itt is kiadta a frissített változatot (3824), és a változások javát ők is megjelenítették. A típus történetéhez tartozik még, hogy megjelenésüket követő évben mindkettő az év kamionja lett.

Ebben a cikkben együtt mutatom be a két kiadású kamiont, kitérve az eltérésekre, valamint az első típuson alkalmazott átalakításokra, sorrendben először az új (3824), majd a régi (715) makettel.

Mercedes-Benz Actros 1854 LS
Italeri 3824, 1:24

A dobozokban található öntőkeretek szép munkáról tanúskodnak, minimális sorja, már ahol van egyáltalán, pontos és szép alkatrészek, nagyon élethű kidolgozás. Mindkét változat 4x2 hajtásképletű nyergesvontató kitet tartalmaz. Ezek a változatok még nem az új technológiával készültek, tehát kormányozható az első tengely, a vázat össze kell rakni, és van benne motor.

Az első lépés szokás szerint a váz, a motor, a futóművek összeépítése. Itt a két típus között a legjelentősebb változás, hogy az új megkapta az új fejlesztésű hátsó tengelyt két légrugóval, míg a régi még a négy légrugós változat. Az új öntőkeretén megtalálható a régi négyes légrugó is, amit nem kell használni, így legalább marad tartalékkészletnek. Fontos különbség még, hogy az új típuson az akkumulátorok és a légtartályok hátulra kerültek a vázba, melyet az Italeri is követett. A motor mindkét változatban azonos kivitelű V8-as. Érdemes a futóműveket, légtartályokat, motort, vázat vékony rézdróttal, vagy egyéb dróttal bekábelezni, mert sokat emel rajta, noha egy része nem lesz látható később. Az összeállított vázat matt kékre festettem, majd feltettem rá a különböző kiegészítőket. A kipufogócsövet kivezettem egy itthon talált darab segítségével az oldalszpoiler alá. Ezután félretettem, és következett a fülke.

Tulajdonképpen ezzel kezdtem az építést, ugyanis elhatároztam, hogy egyedi matricákat kap a kamion, és amíg ezt nem találtam meg, neki sem fogtam az építésnek. Ezek pedig tiroli tájakat mutatnak be, mert az Alpoknak ez a vidéke nagyon megfogott a nyáron. Először keménypapírból elkészítettem a fülke pontos mását, majd az Ausztriából hozott katalógusokból kerestem méretben megegyező képeket, amelyek tetszettek. Ezeket kivágtam, egy lapon beszkenneltem, majd az itthon található ATC matricalapra kinyomtattam. Ezután az egészet lelakkoztam. Nem vagyok teljesen elégedett a minőséggel, lehetett volna szebb is, meg elég vastag a matrica. Volt, ahol a feszítő sem bírt vele, de legközelebb már jobb lesz. Szóval a fülkét összeállítottam, majd kevertem hozzá egy világoskék színt, világoskék, sötét metálkék, pici króm, fehér segítségével (a keverési arányról már gőzöm sincs).

A fülke belsejében is nekikezdtem a nálam szokásos átalakításnak. Szerencsére a műszerfalat, és a tároló rekeszek helyét átalakították, így azzal nem kellett foglalkozni. Az ülések viszont a régiek maradtak, pedig a valódiban elég jelentős az eltérés. Először levágtam a fejtámlákat, - mert az új már egybeépített - elkészítettem sztirolból a tetejét, majd az egészet bevontam hasított bőrrel. Itt két bőr kombinációját alkalmaztam, belül egy sávban más színű. Ezután oldalra szintén sztirolból készítettem egy kezelőpanelt, ahol az ülésállítás gombjai találhatóak. Vékony papírcsíkból elkészítettem a biztonsági öveket, és ráragasztottam őket. Az ágyat, hátfalat, tetőt szintén bőrrel borítottam, az ágyra készítettem egy párnát és takarót. Az ülés mögé két függöny került, a vezető fölé pedig a CB rádió és egy osztrák zászló. Az ágy fölé a hátfalra készítettem egy mikrót, a másik oldalra pedig egy TV-t. Az utasülésre egy láthatósági mellényt készítettem sárga nejlon anyagból, fényvisszaverő csíkkal. A műszerfalra kerültek méretarányos újságok, pohár, telefon, és egy pár apróság.

Ezután már csak az összerakás volt hátra és egy két kiegészítő (lámpák, dísztárcsák) felrakása. A rendszámot az itthoni készletből ollóztam össze, mert mind bécsi, vagy grazi volt, nekem meg innsbrucki kellett. Összességében egy nagyon szép kamiont lehet építeni a kitből, minimális hibákkal, és nagyon jó alap a feljavításokhoz.

Mercedes-Benz Actros 2657
Italeri 715, 1:24

Az Italeri kitje az első generációs Actros kereteit tartalmazza. Itt alapvetően az elkövetett átalakításokra térnék ki. A fő eltérés, hogy a kéttengelyes nyergesvontatóból egy 6x4 hajtásképletű platós járművet készítettem. Ezt először számolással kezdtem (tengelytáv, hossz, stb.), majd nekiláttam a vázat darabolni, toldani. A hátsó ikerdifis híd az Italeri 3808-as Mercedes kamionmentőjéből származik (azt viszont 4x2-es nyergesnek készítettem el a változatosság kedvéért), ami az új helyére került beépítésre.

A pontos helye miatt először az első hidat rögzítettem, majd a már összerakott hátsókat ezután raktam a helyére, ahogy a méretezés kívánta. A plató elkészítése teljesen házi munka volt, sztirollapok segítségével. Az alja 2 mm-es lap, az oldalai pedig 1 mm-esek. Drót és pici műanyag csövek segítségével zsanérokat gyártottam, így az oldalak nyithatóak lettek, a közepe pedig kivehető. A plató mögé az Italeri kiegészítő készletéből felraktam egy darut. Rakományként a villanyszerelők által használt műanyagcsöveket raktam egymásra, összeragasztottam, majd PVC csíkkal átragasztottam.

Az első kerekek helyére a pótkocsi pótkerék felnijéből, és az eredeti első felniből készítettem tárcsát, és erre a pótkocsi ballonosabb gumiját tettem. A fülkében a nálam szokásos feljavítások történtek, bőrözés, függöny, újság, zászló, CB rádió, faimitáció, stb. Előre kapott a kiegészítő készletből egy lámpasort, és nagyjából kész is lett. A távoli terveim között szerepel, hogy gyártok utána egy pótkocsit, de azt még nem tudom, mikor.

Mivel ezt a típust elkészítettem az eredeti változatában is, készítettem úgy is egy pár képet az új, és régi Actrosról, lehetőleg a különbségek bemutatása miatt.

Kiss Gábor