Sci-Fi
Németh Gábor:   A Lancia anno...

A Lancia anno...

Igen komoly intervallumban, a kilencvenes évek elejéig tekintjük át a Rali Világbajnokság egyik meghatározó autótípusát, a Lancia-t.
A hetvenes évek közepétől a Stratos, majd a nyolcvanas évek elejétől a 037 Rally indult a versenyeken. Ezeket váltotta fel az először B csoportos Delta S4 (ebből sajnos nem készült makett), majd az A-s verziójú Delta Integrale.

Lancia Stratos WRC (1977)
Revell 07235, 1:24

A Stratos és a 037 Rally kicsinyített változatát is elkészítette a Hasegawa, amiket később szinte teljesen azonosan átvett a Revell. Az autók részletesen, pontosan vannak kidolgozva, így nagyon színvonalasra készíthetőek el. A Revell matricái meglepően jó minőségűek, méretpontosak és a lényeg, hogy matricalágyító nélkül is tökéletesen felragaszthatóak a helyükre. A Hasegawa matricák ezzel szemben kicsit szebbek, fényesebbek a lakkréteg miatt, viszont feszítő nélkül szinte lehetetlen a helyére igazítani ezeket.
A Revell a Hasegawa egyébként teljesen áttekinthető és egyértelmű összeállítási utasítását kicsit bonyolította és néha még olyan alkatrészeket is jelölnek, amik nem szerepelnek a készletben...

A Stratos karosszériájára külön kell felragasztani a hátsó szélesítéseket, a tetőspoilert és a hátsó spoilert. A lámpákat nyitva és csukva is felhelyezhetjük a makett elejére, míg a gyári lámpák közé egy lámpasort készített a makett gyártója.
A makett hibájának találtam azt, hogy az összepattintása komoly odafigyelést igényel, nehogy a karosszéria eltörjön, vagy a már felragasztott és matricázott alkatrészek leessenek a helyükről...

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11. oldalai

Lancia 037 Rally "1983 Monte-Carlo Rally Winner"
Hasegawa CR31, 1:24

A 037 Rally külön öntött alkatrészei: a hátsó spoiler hátfala, a hátsó lökhárító, az autó eleje, amik nincsenek a karosszérián.
Ehhez a maketthez is készült lámpasor, ami látványosabbá teszi a kész autót.
Igazi értéke a 037-nek, hogy a hátsó ablakon keresztül látható a szépen, viszonylag részletesen összeépíthető és festhető motor.

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. oldalai Lancia Delta HF integrale 16v Gr.A
Protar 222, 1:24

A Delta egy "kezdeti" verzióját még a Protar cég is megformázta. Az autó érdekessége, hogy a bal oldali első ajtót nyithatóra készítették és a tetőszellőzők több helyzetben is rögzíthetők. A motorház teteje külön rész, de motor nincs a makettben!
Tartalmaz még vonószemeket, antennát, külön kilincseket a készlet.
Ezeken kívül pozitívumot nem nagyon tudok mondani a kész Lancia-ról, és a matricákról sem, ezért került rá saját elképzelésű dekoráció.

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. oldalai Lancia Delta HF integrale 16v 1989 Sanremo Rally
Hasegawa CR8, 1:24

A Hasegawa a Delta egész sorozatát gyártotta, több különböző dekorral, és szinte minden évből kiadtak egy-egy változatot. Egyik különlegesség az 1989-es San Remo Rally-n indított autó, ami a főszponzor eredeti fehér alapszínétől eltérően ezen a futamon piros színű volt.
A HF Integrale-tól az EVO III Super Delta-ig általában sok különbség nem volt a különböző verziók alkatrészei között, legtöbbször a már kész öntőformákat használták az autó "fejlődése" során. A teljes utastér és a futómű nagy része az első Delta-tól az utolsóig megegyezett...

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. oldalai Lancia "Super Delta" 1992 WRC Makes Champion
Hasegawa CR15, 1:24

A legtöbbet a karosszéria alakult át, mivel ez látható kicsinyített formában is.
Pozitívum a sok fotómaratott alkatrész (stiftek, biztonsági öv csattok, ablakleszorítók, lábtámasz, pedálok, antenna), a sárfogó gumik és a fűzhető biztonsági öv anyag, amivel a végeredmény még élethűebb lesz.
Sok kicsi érdekesség található még a dobozban, ilyenek a vonószemek, valamint a poroltó és az áramtalanító külső kapcsolói.
Az aszfaltos EVO III első kerekein fékhűtő lemezt helyezhetünk el.

Az összeállítási útmutató 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8. oldalai

Decemberben egy autó teljes átalakulását követhetitek nyomon. Utcai autóból egy a 2003-as Magyar Rali Bajnokságban és több külföldi EB futamokon indult Honda Civic VTI-t mutatok be Nektek, természetesen a versenyzőkkel együtt...

Makett, fotó, szöveg: Németh Gábor