Sci-Fi
Vígh Attila:   Mitsubishi Lancer EVO VI WRC '99 New Zealand Rally
MITSUBISHI LANCER EVOLUTION VI WRC
TOMMI MAKINEN-RISTO MANNISENMAKI '99 NEW ZEALAND RALLY

1:24, Tamiya 24220 1800

A makett összeállítását a futómű és a motor összeépítésével indítottam. Ezt a lengéscsillapítók feljavításával kezdtem, mely abból ált, hogy az egyébként egybe öntött rugó és lengéscsillapító részt az alsó rugótányérnál levágtam. Majd a megmaradt alsó részbe fúrtam egy 0,8 mm-es lyukat melybe egy vékony golyóstoll betétet ragasztottam, és megfelelő hosszúságúra levágtam. Ezután kerestem megfelelő méretű rugót, és kellő hosszúra vágtam, majd elkészítettem a felsőtányért sztirol lapból és ezt az egészet összeragasztottam, a két első futóműnél még egy központos fém csapot kell ragasztani, hogy majd később lehessen forgatni a kerekeket. Ezt követően az alvázat és a futómű többi alkatrészét vettem kezelésbe. Itt feljavítani való dolgot nem találtam, ezért csak festettem, megvártam, míg megszárad és a helyére ragasztottam, ezzel gyorsan megvoltam. Egy kis időre félretettem a már majdnem teljesen kész alvázat, és a kerekeket vettem elő. A gumi öntésekor keletkező sorjákat először reszelővel majd csiszolópapírral tüntettem el és tettem valódibbá. A felnikre felraktam a gumikat, felmatricáztam a rajta lévő feliratokkal és a kerékcsavarokat megfestettem. Visszatértem az alvázhoz de most már az utasteret kezdtem kidolgozni, az ott lévő lábtartókat illetve különböző dobozokat karbon matricával vontam be. Félre tettem száradás végett és a hűtőre elkészítettem a Mitsubishi jelet, melyet eredetileg matricaként adnak, de az nekem nem tetszett, ezért egy ugyanakkora sablont készítettem maszkolóból és így festettem meg a jelet.

Ezek után elővettem a műszerfalat, ahol a megfelelő helyekre karbon matrica került, és különböző kapcsolókat a megfelelő színre festettem. Most ezt egy hosszabb időre félretettem, mert az üléseket alakítottam át egy kicsit, hogy majd az öveket (melyeken lecseréltem a matricákat, fém csatra és műanyag övre) be lehessen bújtatni az ülés oldalán. Illetve mivel a versenyző párost is beleültettem a kocsiba, egy pár helyen át kellet faragni az ülést, hogy elférjenek benne. A festés, majd a matricázás után kapott egy réteg félfényes lakkot a többi matricázott felülettel együtt, mivel a belső tér matricázásai ezzel kész voltak. A két figurát összeraktam és lefestettem, de mivel ezekhez matricát nem találtam, a szponzorokat csak látszólagosan festettem meg a ruhájukon. Egy matt lakkos réteg után, megvártam, míg megszáradtak, majd beleültettem őket az ülésbe, de itt még nem ragasztottam le az ülést az alvázhoz, mert akkor az öveket nem tudtam volna lefogatni. Viszont a figurákat az övvel együtt már az üléshez ragasztottam. Most lefestettem a bukókeret szivacsos párnáit a megfelelő színűre, majd a még kimaradt tűzoltó készülék csöveit vékony drótból meghajlítottam és beragasztottam. Elkezdtem összeállítani a bukókeret oldalsó részeit úgy, hogy közben az üléseket is a helyükre ragasztottam, majd az övet alul az alvázhoz ragasztottam, illetve a felső övet a hátsó keresztbe lévő bukókereten átfűzve összefogattam a csattal. Miután a bukókeretet teljesen összeragasztottam a sisaktartó hálót vékony dróttal felfogattam rá. Még az oldalkárpit volt hátra melyet lefestettem és felragasztottam a műszerfallal együtt.

Ezzel teljesen elkészült az utastér, melyet porosodás ellen egy dobozba tettem, míg a külseje nem készül el. A kaszni elemeit teljesen összeragasztottam, majd egy alapos fürdetés után kitakartam azokat a részeket, melyeket fehéren kellet hagyni és lefestettem, azokat a részeket is, amelyeket piros matricaként adna a gyártó. (A cigi reklámok takarása miatt.) Ameddig ez megszáradt, lefestettem az ablakok fekete kereteit, és a lámpák irányjelző és féklámpa részét. Ismét a kasznit vettem kézbe, beleragasztottam a légbeömlő nyílás hálóit, a hátsó szárnyat, az ajtózáró csatokat, a lámpákat. Az ajtóknál lévő éleket 0,18-as tussal húztam ki. Beragasztottam a szélvédőt, majd nekiláttam matricázni. Nem tartott sokáig, mert nagyon jól lehetett használni a matricát, csak egy kicsit hamar ragadt a felületre. Pár napos száradás után összeragasztottam az alvázzal, és az alváz és a kaszni közti hézagot öntapadós fóliával takartam el. Vékony drótból antennát készítettem úgy, hogy a végére ragasztóból kicsi gömböt formáltam úgy, mint az eredetin, lefestettem és a helyére ragasztottam. Ez volt a pont az "i"-re, mert ezzel teljesen elkészült az autó.

RALLY AUTÓ DIORÁMA

Az elkészült autóból egy diorámát akartam készíteni, ezért egy lapra felrajzoltam úgy, ahogy én elképzelem az autót egy kanyarban, amikor elkezd csúszni a hátulja és a pilóta ellenkormányoz. Ezt követően egy régi képkeretet feldaraboltam olyan méretűre, amekkora nekem kellett. Faragasztóval először összeragasztottam, majd szegecsbelövővel összefogattam, és egy 4 mm vastag falapot a keretbe fogattam. Két réteg lakkozást követően hagytam megszáradni. Mivel egy kanyarban van az autó, két sarkában magasabban van a föld, ezt úgy oldottam, meg hogy a domb oldalát sztirolból kivágtam majd a kerethez ragasztottam. Hungarocell darabokkal megfelelő formájúra alakítottam a dombot, majd gipsszel kiöntöttem úgy, hogy a 2-3 mm vastag földutánzat majd ráférjen. Egynapos száradás után megszitáltam a tengeri homokot és sulifixszel összekevertem, ezt az egyveleget rákentem a talapzatra. Amikor már majdnem megszáradt, kialakítottam az autók által felvert sarat, mivel a megjelenített versenyen hatalmas eső volt. A dombokra füvet szórtam (nálam a virágok díszítésére használt zöld növény szárított változata), majd lakkal a helyére rögzítettem. A fű közé kisebb-nagyobb sárrögöket szórtam, melyeket szintén lakkal rögzítettem. Az egész talajt a megfelelő barna színre lefújtam, és a növényeknek kicsit sötétebb zöld színt adtam, majd az egészet vastagon fényes lakkal lelakkoztam, hogy nedvesnek látszódjon a talaj. Addig, amíg száradt a talapzat az autóra elkészítettem a felrakodó sarat, mely homok és festék keveréke volt. Száradás után pisztollyal megfestettem, ahogy az autó kerekei a sarat felverik, majd egy félfényes lakk réteggel a nedvesedés nyomait tettem láthatóvá. Az ujjnyomok elkerülése véget megvártam a lakk teljes megszáradását és felragasztottam a talapzatra. Felirat gyanánt nyomtattam egy kis táblát és a sztirolra felragasztottam. Ezzel elkészült.



Vígh Attila
Nyíregyháza