Sci-Fi
Faragó Tamás   MiG-15, Airfix, 1:72

A makett készítéséhez az alapötletet a Dunaújváros melletti sportrepülőtér bejáratánál lévő MiG-15 adta. Ez a gép egy acéloszlopon állva "néz" az ég felé.

Az összeállítás elkészítésénél nem a makett minősége, inkább az összhatás elérése volt a célom, ezért az Airfix 1:72 méretarányú MiG-15-ösét választottam.

Ez a kit (0017) a cég legrégebbi makettjei közé tartozik. Ennek megfelelően pozitív panelezésű, nem túl részletgazdag, 31 alkatrészt tartalmazó készletről van szó. Pilótafülkéje nincs, a gép hossztengelyén keresztül át lehet látni a törzsön. A matricaíven lengyel és orosz jelzések találhatók.

A makett elkészítését a pilótafülke kialakításával kezdtem. Ehhez méretre vágott sztirol lapokat használtam. A botkormányt, gázkart húzott szálból készítettem, a KK1 katapultülést az eredeti készlet 26.sz. alkatrészéből alakítottam ki. Pótoltam a hiányzó fejtámlát, hevedereket, és az ülésen található karokat. A műszerfal és oldalpanelek kialakítását számítógépes programmal végeztem, és színes nyomtatás után ragasztottam a helyükre, az ASP műszer reflexüvegét vékony plexiből vágtam méretre. A pilótafülke rögzítése után alakítottam ki a szívócsatorna falait, hogy élethűbb legyen a levegő beömlő, majd a kabin vonalában lezártam, hogy ne lehessen keresztül látni a gépen.

A tartóoszlop 6 mm-es, 90o-ban hegesztett köracélból készült, a spirális csővarrat utánzatát, cérna körbetekerésével alakítottam ki. Az oszlopot két helyen átfúrtam, hogy később a makettet-, majd az oszlopot a talapzatra is rögzíthessem. A jobboldali törzsfélbe 3 db kör alakú sztirol lapot ragasztottam, melyből a hátsó két lapon furatot alakítottam ki, ezeken keresztül tudtam fixen rögzíteni a fél-gépet az oszlopra (1.sz. ábra). Ettől kezdve kissé bonyolultabb volt a további munka, mert az acélrúd mindig "útban volt".

Ezután következett a két törzsfél összeragasztása, majd a szárnyak a vezérsíkok és az orrgyűrű rögzítése. A futóműveket is fel kellett javítani, hogy jobban hasonlítsanak az eredeti kialakításra. Főfutónál a rugóstag és a behúzó hidraulika is hiányzott. Az N 37-es gépágyú csövét, valamint a pitotcsövet injekcióstűből alakítottam ki. A kabintető merevítését is pótoltam.

Festés előtt több illesztésnél volt szükség tömítő pasztára és csiszolásra. A gépet Humbrol polírozható alumíniummal festettem. A szárnyvégi helyzetlámpákat Tamiya Clear Colorral készítettem. Mivel a régi matricáim között sem volt megfelelő formájú számsor, ezért az oldalszámokat és a csillagokat is el kellett készítenem, melyet szintén a számítógéppel végeztem. A mintákat fehér ACT matricalapra nyomtattam, majd lakkozás után gondosan körbevágtam, és a megszokott módon (vízben leáztatás után) helyeztem a makettre.

A talapzaton 45o-os szögben áll a tartóoszlop, melyet a fa alaplemezbe egy acéltüske rögzít. A füvet vasútmodellező fűből vágtam méretre.

A kész makett, egy számomra is fontos időszakra emlékeztet, mert a reptér egy darabja került ezzel a polcomra.

A makett elkészítéséhez eredeti gépről készített fotókat, a Cseh 4+ füzetet és a Top Gun-Aranysas fotóit használtam háttéranyagként.

Faragó Tamás