Takács Zoltán: Arado Ar-231

Arado Ar-231

1940-ben a haditengerészetnek szüksége volt egy fedélzeti felderítőgépre a nagyobb tengeralattjárók számára, hogy felmerült állapotban kitolják a látótávolságot. A megbízást Arado kapta, aki egy kicsi és könnyű, kétúszós repülőgépet, az Ar-231-et szerkesztette. A teljes egészében "tengerre tervezett" gépet oly mértékben össze lehetett csukni, hogy elfért a tengeralattjáró egy kb. 2 m átmérőjű nyomásálló konténerében. A speciális, könnyűépítésnek köszönhetően a részegységeket mechanikus emelőgépek nélkül, kiképzett egységek néhány kézmozdulattal össze-, illetve szétszerelhették. Védőfegyverzetet nem terveztek, mivel a gép nem keveredhetett harcba. A hatótávolság 500 km volt, de a tengeralattjáró vészmerülése esetén lehetséges volt, hogy az Ar-231 négy órát is a levegőben töltsön "takaréküzemmódon". Ar-231 V1-től V6-ig hat egyforma prototípus készült, amikor a fejlesztést leállították, mert bebizonyosodott, hogy erősebb hullámzás, vagy 6-os szélerősség mellett a gépeket nem lehet ütközés nélkül a tengeralattjáróra juttatni. Ehelyett a fedélzeti felderítő helyett néhány tengeralattjárón a Focke-Achgelis FA-330-as forgószárnyast alkalmazták.


Ar-231 V-1

Típus: Egymotoros tengeralattjáró-fedélzeti felderítő.
Szárny: Tartókon elhelyezett ernyőszárny. Háromrészes, kétfőtartós teljesen fém, héjszerkezetű szárny. A külső rész a trimmel ellátott csűrővel és a féklappal I-tartókkal csatlakozik a törzshöz. A középső rész két N-tartóval úgy van elhelyezve a tözs fölött, hogy a két hátrahajtható külsőrész összecsukott állapotban egymás fölé kerüljön.
Törzs: Teljesen fém, héjszerkezet, merev függőleges vezérsíkkal.
Vezérsíkok: Hagyományos, teljesen fém. Magasra helyezett, támasztós vízszintes vezérsík. Egyrészes magassági kormány kiegyenlítősúlyokkal. Valamennyi kormánylapon trimmfelületek.
Úszók: Két teljesen fém úszó, egylépcsős, éles hassal és kormányuszonnyal. A törzshöz felhelyezhetőek.
Motor: Egy 160 LE-s Hirth HM 501 A léghűtéses, hathengeres soros motor függő hengerekkel. Kéttollú, 2,70 m átmérőjű merev, fa légcsavar.
Személyzet: Egy pilóta a nyitott kabinban.
Fegyverzet: Fegyverzet nincs, csak egy FT (rádiótávíró-készülék) a kapcsolattartáshoz.


Ar-231 V-1


Ar-231 V-1 (szétszedve)

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához