Takács Zoltán: Arado Ar-440

Arado Ar-440

1943-44-ben a vadászgép-gyártási program keretében az Ar-240-est továbbfejlesztették a tisztán magasságivadász Ar-440-né. Alapvetően egy radikális finomítást végeztek, aminek az egész védőfegyverzet áldozatul esett. A távirányított B-, és C-tornyok elhagyásával nyert súly-, illetve légellenállás-csökkenés a sebességnek kedvezett. A külső terhek felfüggesztő-berendezéseinek beépítésétől ugyancsak elálltak. Ezzel ellenben a támadó-fegyverzetet megerősítették. Az orr-rész megrövidült és többé nem volt üvegezett. Ezzel együtt a túlnyomásos kabin is hátrébb került. Mindkét ülést ugyanaz a minden oldalról kerek és vész esetén ledobható üvegtető fedte. Az Ar-440 farokrésze fékernyőként lett kialakítva, amit harc közben lehetett használni. A szárny megegyezett az Ar-240 C-ével. Az első prototípus, az Ar-440 V1 az Ar-240 V3 átépítése volt és két 1750 LE-s DB 603 G motorral rendelkezett. Még néhány további prototípust készítettek és próbáltak ki Rechlinben. 1944 végén a megrendelést visszavonták, mivel valamennyi kétmotoros dugattyús vadász gyártását leállították, és az elapadó nyersanyagokat a sugárhajtású vadászok készítésére irányították át. A megépült Ar-440-esek közül egy sem került bevetésre.


Ar-440 V-1

Típus: Kétmotoros magassági vadász.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny, megegyezik az Ar-240 C-ével.
Törzs: Teljesen fém, az Ar-240-ével azonos felépítésű. A farok "fékernyőként" van kialakítva. A szárny fölötti, középső részből hozták létre a túlnyomásos kabint. A változtatások ellenére az Ar-240 törzsének alkatrészei 90%-ban fel tudták használni.
Vezérsíkok: Mint az Ar-240-nél.
Futómű: Mint az Ar-240-nél.
Motor: Két 1750 LE-s Daimler-Bemz DB 603 G léghűtéses, tizenkét hengeres fordított V-motor. Négytollú állítható VDM-légcsavarok. 2600 l üzemanyag a hat szárnytartályban.
Személyzet: Két fő (pilóta és navigátor) a túlnyomásos kabinban.
Fegyverzet: Három 20 mm-es MG 150/20 az orrban és két 30 mm-es MK 108 a szárnytövekben.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához