Takács Zoltán: Az RLM-lista

Az RLM-lista

A német repülőgépgyártóknál az volt a szokás, hogy repülőgépeiket az 1-es számtól kezdve sorban számozzák (pl.: He 1, He 2, He 3, stb.). Ezáltal gyakran fordultak elő kettős jelzések (p.: Heinkel He 46 és Junkers Ju 46). Hogy a jövőbeni fejlesztéseknél elkerüljék a tévedéseket, az RLM 1933/34-ben elhatározta a számok központi kiosztását, hogy így minden szám csak egyszer fordulhasson elő. (pl.: Messerschmitt Me-108, Me-109, Me-110, majd Heinkel He-111, He-112, stb.). Ez a rendszer 1945-ig működött, s a 635-ös számig jutott. Titoktartási okokból kifolyólag a számok megjelölése nem a cég nevének rövidítésével, hanem ugyancsak egy számmal történt. Repülőgépeknél ez a 8-as volt (pl. a 8-162 azonos a He-162-vel). Az alábbi összeállításban az gyártót hivatalos rövidítésével a típusszám után tüntettük fel. A rövidítések a következő jelentésekkel bírtak:

Al = Albatros
Ao = AGO-Flugzeugwerke
Ar = Arado
Ba = Bachem
Bf = Bayerische Flugzeugwerke
Bü = Bücker
BV = Blohm & Voss
DFS = Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug
Do = Dornier
FA = Focke-Achgelis
Fh = Flugzeugbau Halle
Fi = Fieseler
FK = Flugzeugbau Kiel
Fl = Flettner
Fw = Focke-Wulf
Go = Gothaer Waggonfabrik
Ha = Hamburger Flugzeugbau
He = Heinkel
Ho = Horten
Hs = Henschel
Hü = Hütter
Ju = Junkers
Ka = Kalkert
Kl = Klemm
Me = Messerschmitt
NR = Nagler-Rolz
Si = Siebel
Sk = Skoda-Kauba
Ta = Tank
WNF (Wn) = Wiener-Neustädter Flugzeugbau
ZMe = Zeppelin/Messerschmitt
ZSO = Zeppelin/SNCASO (Franciaország)

Bár az alacsonyabb értékeknél kettősség még könnyen lehetséges, a későbbiekben csak ritkán fordul elő. Többször megtörtént, hogy egy típus számát a fejlesztés leállítása után egy másik cég vette át (pl.: a 162 előbb Messerschmitt, később a Heinkel "népivadász"). Külön kéréseket néhány esetben teljesítettek. Így az eredetileg a Focke-Wulf fotó-felderítőjének fenntartott 188-as számot a cég kérésére átadták a Junkersnek. Ezzel szemben a 162 átadása a Messerschmitt-től a Heinkel részére álcázás volt, mivel a Heinkel-konstrukciónak egyértelműen jóval magasabb számot kellett volna kapnia. Hasonló volt a helyzet a Me-163-nál is, melynek sorozatát eredetileg egy összekötőgépnek szánták.

RLM-kód gyártó
8- 5
8- 10
8- 11
11 2
8-12
8-13
8- 14
8- 15
15 1
8- 16
8- 17
8- 18
8- 19
8- 20
8- 22
8- 23
8- 24
8- 25 2
25 1
8- 26
8- 27 2
8- 29
8- 31
8- 32
8- 33
8- 34
8- 35
8- 36
8- 38
8- 39
8- 40
8- 42
8- 43
8- 44
8- 45
8- 46
46 1
8- 47
8- 48
8- 49
8- 50
8- 51
8- 52
8- 53
8- 54
55
8- 55 2
8- 56
8- 57
8- 58
58 1
8- 59
8- 60
60 1
8- 61
61 1
61* 1
8- 62
62* 1
8- 63
8- 64
64 1
8- 65
8- 66
8- 67
8- 68
8- 69
8- 70
8- 71
8- 72
8- 74
8- 76
8- 77
8- 79
8- 80
8- 81
8- 85
8- 86
8- 87
8- 88
8- 89
8- 90
8- 95
8- 96
8- 97
8- 98
8- 99
8- 100
8- 101
8- 102
8- 103 6
8- 104
8- 105
8- 106
8- 107
8- 108
8- 109
8- 110
8- 111
8- 112
8- 113
8- 114
8- 115
8- 116
8- 117 6
8- 118
8- 119
8- 120 2
8- 121
8- 122
8- 123
8- 124
8- 125
8- 126
8- 127 2
8- 128
8- 129
8- 130
8- 131
8- 132
8- 133
8- 135
8- 136
8- 137
8- 138
8- 139
8- 140
8- 141
8- 142
8- 143 6
8- 144
8- 145
8- 146
8- 147
8- 148 2
8- 149
8- 150
8- 151
8- 152
8- 153 2
8- 154
8- 155
8- 156
8- 157 2
8- 158
8- 159
8- 160
8- 161
162
8- 162 3
8- 163
8- 164
8- 166
8- 167
8- 170
8- 172
8- 176
8- 177
8- 178
8- 180
8- 181
8- 182
8- 183
8- 184
8- 185
8- 186
8- 187
187 2
8- 188
8- 189
8- 190
8- 191
8- 192
8- 193 2
8- 194
8- 195
8- 196
8- 197
8- 198
8- 199
8- 200
8- 201
8- 202
8- 203 2
8- 204
8- 206
8- 208
8- 209
8- 210
8- 211
8- 212
8- 214
8- 215
8- 216
8- 217
8- 218 2
8- 219
8- 222
8- 223
8- 224
8- 225
8- 226 6
8- 227
8- 228
8- 229
8- 230
8- 231
8- 232
8- 233
8- 234
8- 237
8- 238
8- 240
8- 241
8- 242
8- 244
8- 245
8- 246 6
8- 248
8- 250
8- 252
8- 253
8- 254
8- 256
8- 257
8- 261
8- 262
8- 263
8- 264
8- 265
265 2
8- 266
8- 268
8- 269
8- 270
8- 274
8- 277
8- 280
8- 282
8- 283
8- 284
8- 286 2
8- 287
8- 288
8- 290
8- 291
8- 292
8- 293 6
8- 294 6
8- 295 6
8- 296 6
296 2
8- 297 6
8- 298 6
8- 300
8- 309
8- 310
8- 317
8- 318
8- 321
8- 322
8- 323
8- 328
8- 329
8- 330
8- 331
8- 332
8- 333
8- 335
8- 336
8- 339
8- 340
8- 341
8- 342
8- 343
8- 344 6
8- 345
8- 346
8- 349
8- 352
8- 370 4
8- 381 4
8- 388
8- 390
8- 396
8- 400
8- 410
8- 423 2
8- 430
8- 432
8- 435
8- 440
8- 441 4
8- 488
8- 500
8- 523
8- 530 4
8- 555 4
8- 561
8- 580 4
8- 609
8- 635 5
Fi
Do
Do
Wn
Do
Do
Do
Do
Wn
Wn
Do
Do
Do
Do
Do
Do
Do
Do
Kl
Do
Do
Do
Kl
Kl
Ju (W)
Ju (W)
Kl
Kl
Ju (G)
DFS
DFS
He
Fw
Fw
He
He
Ju
Fw
Ju (A)
Ju
He
He
Ju
Ju (K)
NR
Fw
NR
Fw
Fw
Fw
He
He
He
Ju (később Ju-160)
FA
Ju (EF)
He
Fw
He
He
He
Ar
Ar
Ar
Ar
Ar
Ar
He
He
He
He
Ar
Ar
Ar
Ar
Ar
Ju
Ju
Ju
Ju
Ju
Ju
Ar
Ar
Fi
Fi
Fi
He
Al
Al
Fi
Fh
Kl
Kl
Kl
Bf
Bf
Bf
He
He
He
He
He
He
Hs
He
He
He
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs

Hs

Ha
Ha
Ha
BV
Ha
Ha
BV
Ha
BV
BV
Go
Go
Go
Go
Go
Go
Kl
Ta
Ta
Ta
BV
Fi
Fi
Fi
Fw
Ju
Bf
Bf
He
Me
Me
FK
Fi
He
He
He
He
He



Ta
Fl
Fl
Ju
Fw
Ju
Ju
Fw
Fw
Fw
Ao
Ao
DFS
Ar
Ar
Ar
Ar
Ar
Fw
Si
Si
Si
Si
Fw
Me
Me
Me

Do
Do
Do
Do
Do
Do
He
BV
FA
FA
FA
BV
Ho
DFS
Go/Ho
DFS
Ar
Ar
Ar
Ar
BV
BV
Ar
Go
Go
Go
Go
BV
Ju
BV
Ju
Fi
Ta
Fi
Sk
Me
Me
Me
Me
Fl
Me
FA
Ju
FA
He
He
He
He
Fl
Ta
FA
Ju
Ju
Ju
Ju
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Hs
Ar
Hs
Hs
Fw
Me
Me
Do
Do
Me
Ju
Me/ZMe
Me
Me
Fa
DFS
DFS
Fi
Do
FA
Fl
Ar
B
WNF
He
X-4
Go
DFS
Ba
Ju
Ar E
Ar E
Ju
Ju
Ar
Ta
Me
ZSO
Ka
Ar
Do
Ar
Ar E
Ju
Ar E
ZSO
Ar E
Ar E
Ar E
Ar E
Me
Do/Ju/He

* Ezeket a számokat Heinkelnek adták, mivel ezeket a típusokat csak külföldre (Kína, Japán) szállították.
1.) Kettős előfordulás régi gyári jelölések miatt.
2.) Eredetileg egy cég lefoglalta egy projekthez, amit nem fejeztek be.
3.) Kettős előfordulás az eredeti tervezet szüneteltetése miatt.
4.) Fejlesztés alatt álló repülőgép. Megvalósulás esetén a számot az "E"-betű elhagyása mellett kellett volna használni.
5.) Több cég közös fejlesztése.
6.) Személyzet nélküli repülőeszköz.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához