Takács Zoltán: Heinkel He-116

Heinkel He-116

1937-ben a Lufthansa megbízásából létrejött egy négymotoros távolsági postagép, a He-116, amiben a He-70 és a He-111 aerodinamikai tapasztalatait hasznosították. Ennek eredményeképp a szabadonhordó alsószárnyas gép behúzható futóművel, elliptikus szárnnyal és vezérsíkokkal, valamint ovális keresztmetszetű törzzsel rendelkezett. A típus egyidejűleg "tanulmány" volt egy nehézbombázóhoz.

He-116 A

Nagyhatótávú postagép-változat üvegezetlen orral. Ezt a Lufthansa a kelet-ázsiai vonalakra szánta, ahol a Pamirt kellett volna nagy magasságban átrepülnie. Sorozatgyártásra nem került, mivel Németországban nem voltak 500 LE-s kategóriájú magassági motorok. Mindkét 240 LE-s Hirth HM 508 J motorokkal épült prototípust eladták a japán légiforgalmi társaságnak Mandzsukóba, ahol a háború végéig repültek. Az egyik gép 1939-ben 46 óra 18 perc alatt 10000 km-es rekordtávolságot repült leszállás nélkül.


He-116 V-1 (A)

Típus: Négymotoros távolsági postagép.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. Kétfőtartós faszerkezetű szárny furnér borítással és elliptikus alakkal. A csűrőkön osztott trimmlapok, a csűrők és a törzs között ívelőlapok.
Törzs: Teljesen fém héjszerkezetű törzs ovális keresztmetszettel.
Vezérsíkok: Szabadonhordó vezérsíkok faszerkezettel, farostlemez borítással. A vezérsíkok elliptikusak, valamennyi kormánylapon trimmek.
Futómű: Hagyományos behúzható futómű. A főkerekek a belső motorgondolákba hátra, a farokkerék a törzsbe - szintén hátrafelé - húzódhatott be.
Motor: Négy darab 240 LE-s Hirth HM 508 J nyolchengeres léghűtéses fordított V-motor. Kéttollú állítható fém légcsavarok 2,25 m-es átmérővel. 2650 l-es üzemanyagkapacitás.
Személyzet: Pilóta, másodpilóta, navigátor és rádiós, összesen négy fő.

He-116 B

1940-es kísérlet egy négymotoros bombázógép létrehozására. Szerkezetileg teljesen megegyezett a He-116 A-val, de teljesen üvegezett orral rendelkezett.


He-116 B

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához