Takács Zoltán: Junkers Ju-290

Junkers Ju-290

Zindel mérnök 1940-ben kezdett az elégtelen teljesítményű Ju-90 teljeskörű áttervezésébe. Az új tervezetnek, ami a Ju-90 V7 jelzést kapta (akkoriban Ju-90 S-ként is említették), négy BMW 801-es kettős csillagmotort szemeltek ki. Ugyanakkor a törzs 26,50 m-ről 28,20 m-esre, a fesztávolság 35,00 m-ről 42,00 m-re nőtt. A szárny körvonala egyszerűsödött, s a vízszintes végére került függőleges vezérsíkokat oválisra alakították át.

Junkers Ju-290 A-sorozat

A Ju-90 V7, ami 1941. elejétől repülhetett, végül a Ju-290 V1 jelzést kapta. Ez a Ju-290 A-sorozatának prototípusaként szolgált, amit először utasszállítónak, majd szállítónak és végül tenger feletti bevetésekre a Fw-200 Condor felváltására szántak. Mivel a Ju-290 repülősúlya az előd Ju-90-hez képest majdnem megduplázódott, a motorok teljesítménye megint kevés volt. Mindenesetre a repülési tulajdonságok jók voltak, így a típus a kevés német négymotoros egyikeként gyártásra került.


Ju-290 V-1

Ju-290 A-0

A Ju-290 V1-gyelmegegyező kis előszéria a Lufthansa számára, mint utasszállító. A típuson négy fő személyzetnek és negyven utasnak volt hely. Négy 1600 LE-s BMW 801 A került a gépekre. Az ellíptikus függőleges vezérsíkokat trapézformájúval cserélték fel. A Lufthansánál való rövid használat után a gépeket a Luftwaffe vette át szállítási célokra és Ju-290 A-1-gyekké építette át.

Ju-290 A-1

Kisszámú sorozat a légierő részére megfelelő belső berendezéssel az öt fős személyzet és a 48 teljes felszerelésű katona szállítására. Nagyméretű rakodóajtó a farokrész alatt. A típus négy erősebb, 1700 LE teljesítményű BMW 801 D motort kapott. A fegyverzet egy-egy 20 mm-es MG 151/20-ból állt a pilótafülke mögötti kézi mozgatású forgótoronyban és a törzs alatti állásban, ezenkívül legfeljebb kilenc darab 7,9 mm-es MG 81 további pontokon a törzs alatt és felett, az oldalakon és a farokban. 1942-től csapatpróbákon.

Ju-290 A-2

Egyes Ju-290 A-1-ek 1943-as átépítése távolfelderítővé kiegészítő törzstartályokkal. Ennél a változatnál megtartották a törzs alatti rakodórámpát, így gyorsan vissza lehetett alakítani szállítóvá. A személyzet hét fő.

Ju-290 A-3

Nagyhatótávolságú felderítő az A-2 mintájára, de erősebb fegyverzettel.

Ju-290 A-5

Javított A-3, mint nagyhatótávú tengeri felderítőgép, ami képes a tengeralattjáró-hadműveletek támogatására. Az orrban rendelkezett radarral. 1943-ban 23 példány épült ebből a típusból, részben a prágai Letovnál. Csehszlovákia használt egy gépet L 290 "Orel" elnevezéssel.


Ju-290 A-5

Típus: Négymotoros távolsági felderítő.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. A háromrészes szárny középső része téglalap, a külső felek trapéz formájúak voltak. Szerkezet a Ju-90-hez hasonlóan teljesen fém. Réselt lapok a kilépőél teljes hosszában. Belül féklapok, kívül süllyeszthető csűrők. A csűrőkön hosszú trimmlapok.
Törzs: Teljesen fém, héjszerkezetű törzs közelítőleg téglalap keresztmetszettel. Erős orr-rész. Gondola a törzs bal oldala alatt, közvetlen az orr után.
Vezérsíkok: Szabadonhordó vízszintes vezérsík enyhe V-beállítással. A két függőleges vezérsík a vízszintes két végén lett elhelyezve. Trimmek a kormányok teljes hátsó élén. Teljesen fém szerkezet, sima lemezborítással.
Futómű: Hagyományos behúzható futómű hidraulikus működtetéssel. Az ikerelrendezésű főfutók a belső motorgondolák megfelelően kivastagodó hátsó részébe húzódnak be. A farokkerék teljesen behúzható a törzsbe.
Motor: Négy 1700 LE-s BMW 801 D tizennégyhengeres, léghűtéses kettős csillagmotor. Háromágú állítható légcsavarok. A 21000 l-es üzemanyagkapacitásból 7100 l volt a szárnytartályokban.
Személyzet: Kilenc fő, ebből két pilóta a két kormány előtt.
Fegyverzet: Négy 20 mm-es MG 151/20, amiből egy a gondola elülső részében (A-állás), egy-egy a törzs tetején lévő tornyokban (B1-, és B2-állás), továbbá egy a farokban volt elhelyezve. Ezeken felül volt három 13 mm-es MG 131, amiből egy-egy volt a gondola hátsó végében (C-állás), illetve a törzs két oldalából tüzelt. Az orrban egy Hohentweil radarkészülék.

Ju-290 A-7

Az A-5 továbbfejlesztése meghosszabbított és üvegezett orral. Ez a változat vette át az A-5 helyét a gyártásban és 1944-ben 18 példányban épült. Általános felépítés, mint az A-5-nél, de az orrban egy 20 mm-es MG 151/20-szal és bombacélzóval kiegészülve. Később a típust három felfüggesztővel látták el Henschel Hs-293-asok számára, amelyeket hajók ellen vetettek be. Egyike ezeknek a gépeknek 1945-ben német személyzettel az USA-ba repült, ahol a háború után zsákmányként állították ki.


Ju-290 A-7

Ju-290 A-8

Ennél az A-7-tel megegyező változatnál a siklóbombák számára kialakított függesztők is az alapfelszerelés részét képezték volna. Nem jutott túl a gyártási fázison.

Junkers Ju-290 B-sorozat

Az A-sorozat leszármazottja, mint távolsági bombázó, megerősített törzzsel és fegyverzettel. A felszállósúly 49500 kg-ra növekedett. A hat fős személyzet túlnyomásos kabinban foglalt helyet. Teljes bombaterhelés mellett a hatótávolság 5600 km volt. A prototípus Ju-290 B 1944-ben Dessauban készült el.

Fegyverzet: A teljes védőfegyverzet távvezérelt lőállásokban, amelyek a következők voltak: négy 13 mm-es MG 131 az orrban (A-állás), két-két 20 mm-es MG 151/20 a törzsön (B1-, és B2-állás) és a törzs alatt (C-állás) elhelyezett forgótoronyban, valamint négy 13 mm-es MG 131 a farokállásban. 4500 kg bombateher a belső térben.

Junkers Ju-290 C-sorozat

Tervezett, magassági-távolsági szállítóként való továbbfejlesztés. Ez a változat a Ju-290 B megerősített törzsét kapta volna, de a farokrész alatt egy új rakodóajtóval. Erőforrásként négy erősebb, egyenként 2000 LE-s BMW 801 E szolgált. Kiegészítőtartályok a Ju-290 A-5-höz hasonlóan a törzsben.

Fegyverzet: Két-két 20 mm-es MG 151/20 az orrban és a törzs tetején elöl.

Junkers Ju-290 D-sorozat

A Ju-290 C tervezett továbbfejlesztése távolsági bombázóként. A törzset és a fegyverzetet a Ju-290 B-ről vették volna át. A második törzstartályról lemondtak a belső terhek javára. A Henschel-siklóbombákhoz való három függesztő a standard-felszerelés részét képezte volna.

Junkers Ju-290 E-sorozat

A Ju-290 D tervezett éjszakai bombázó utódja csökkentett fegyverzettel, ami a B-állás elhagyását jelentette. Ugyanakkor megszüntették valamennyi törzstartályt. Nagyméretű belső terhek számára a törzs alján a Ju-388 K-hoz hasonlóan fából bővítették volna ki a bombateret.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához