Takács Zoltán: Messerschmitt Me-210

Messerschmitt Me-210

Hogy a Me-110 teljesítményeit nagymértékben megjavítsák, és hogy teljes zuhanórepülő-képesség mellett a sokoldalú felhasználhatóságnak is eleget tegyenek, 1938-ban nekiláttak a Me-210 megtervezésének. Ez alapkoncepciójában nem nagyon különbözött a Me-110-től, mégis teljesen új fejlesztés volt. Az ezidőtájt gyártott DB 601-motoros Me-110 C-sorozathoz hasonlóan ezeket a motorokat adták a Me-210-nek is. Kezdetben a fő különbség a Me-110-hez képest az új szárnyprofil alkalmazása volt, ami kedvezőbb sebességi tartományoknak felelt meg. A jobb fordulékonyság érdekében zömökebb volt a felépítés, valamint az erősen üvegezett kabint az orr-részre helyezték. A Me-210 V1 jelzésű prototípus 1939. szeptember 2-án repült először. A fegyvertelen gép a Me-110-hez hasonlóan kettőzött függőleges vezérsíkkal és a csűrőktől befelé szétnyíló féklapokkal rendelkezett. A Me-210 V2-be beépített fegyverzethez a törzs két oldalán tüzelő távirányítású gépágyúk is tartoztak, amelyekhez a nagyobb pásztázott felület érdekében a kettőzött függőleges vezérsíkot egy szimplával váltották fel, amelyiken egy nagy oldalkormány kapott helyet. Ugyanakkor a gépen már a későbbi szériaváltozatok féklapjai voltak. A repülési tulajdonságok mindezek ellenére rosszak maradtak. A rövid törzs a használt segédszárnyakkal könnyen lapos dugóhúzóba vihette a gépet. A segédszárny elhagyása nem hozott jelentősebb javulást, és a típus sorozatgyártása is csak a segédszárny visszahozása és a törzs meghosszabbítása után indulhatott el. A repülési tulajdonságok azonban továbbra is okot adtak a panaszra. Ennek ellenére a típust 1941-től sorozatban gyártották. Azoban a kibocsátási szám alacsony maradt és 1944-től majdnem teljesen felváltotta az utódtípus, a Me-410. 1941. és 1944. között összesen 352 Me-210-est gyártottak, ebből 1941-ben 94, 1942-ben 95, 1943-ban 89 és 1944-ben 74 gép készült el. Az 1941-es és 1942-es gyártási számok két-két felderítőváltozatot is tartalmaznak, az összes többi gép rombolónak készült.


Me-210 V-1

Messerschmitt Me-210 A-sorozat

Daimler-Benz DB 601-ekkel felszerelt zuhanórepülő-képes romboló.

Me-210 A-1

Az A-sorozat egyetlen alváltozata, és a Me-210 egyetlen, említésre méltó számban gyártott modellje (348 gép).


Me-210 A-1

Típus: Kétmotoros romboló, nehézvadász, vadászbombázó, vagy zuhanóbombázó.
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. Háromrészes, egyfőtartós teljesen fém szerkezet. A középrész főtartója átmegy a törzsön. A középrészen hidraulikus működtetésű kétrészes féklapok. "Fedeles" hűtők a külső szárnyrészek csatlakozási pontjainál. Ettől kifelé a trimmlapos csűrők és a segédszárnyak vannak. A külső részen hidraulikus működésű, felfelé és lefelé kiengedhető zuhanófékek.
Törzs: Teljesen fém héjszerkezet ovális keresztmetszettel. Két fő részből épül fel. Ezek közül az első a kabint foglalja magába, míg a hátsó két félből áll.
Vezérsíkok: Merőleges elrendezésű szabadonhordó vezérsíkok teljesen fém szerkezettel. Valamennyi kormány kiegyensúlyozott és aerodinamikailag kiegyenlített.
Futómű: Hidraulikusan behúzható merőleges futómű. A főkerekek 90o-os elfordulást követően húzódnak hátra a motorgondolába. A farokkerék szintén hátrafelé húzódik be a farokrészbe.
Motor: Két 1350 LE-s Daimler-Benz DB 601 F folyadékhűtéses tizenkéthengeres fordított V-motor. 3,40 m átmérőjű háromágú állítható VDM-légcsavarok. 2546 l üzemanyag a hat szárnytartályban.
Személyzet: Két fő egymásnak háttal az orr-rész hosszú kabintetője alatt. A pilóta és a megfigyelő külön oxigén-rendszerrel rendelkezik. A kabinba beáramló friss levegőt a motorok hűtővizével melegítik. A pilóta részét a jobb, a megfigyelőét a bal motor látja el.
Fegyverzet: Két 20 mm-es MG 151/20 és két 7,9 mm-es MG 17 mereven beépítve az orrba. A törzs odalain található mozgatható gondolákba egy-egy 13 mm-es MG 131 került. Ezekkel a megfigyelő távirányítással tüzelhet hátrafelé. A bombatér az orrban van, a pilótakabin alatt. A legnagyobb bombaterhelés 2000 kg. A bombatérben legfeljebb nyolc 50 kg-os, két 250 kg-os, két 500 kg-os, vagy két 1000 kg-os bomba elhelyezése lehetséges.

Messerschmitt Me-210 B-sorozat

Felderítő változat, ugyancsak DB 601-es motorokkal. 1941-ben és 1942-ben összesen négy példánya épült a Me-210 B-1 változatnak.

Me-210 B-1

Felderítő kivitel két kamerával a bombatérben. A fegyverzetet az orr két MG 17-esére csökkentették. A bombatérben világítóbombákat is el lehetett helyezni.

Messerschmitt Me-210 C-sorozat

A Me-210 A-1-hez hasonló rombolóváltozat, amit két 1475 LE-s DB 605-tel láttak el. A bombatér köztartója alatt egy 1800 kg-os bombát lehetett elhelyezni. Ezt a változatot a Me-410 miatt nem gyártották sorozatban (a változatot Magyarországon gyártották sorozatban - a fordító).

Messerschmitt Me-210 D-sorozat

A Me-210 B-1-hez hasonló felderítő változat, de 1475 LE-s DB 605-ökkel. Ezt sem gyártották sorozatban.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához