Classicbus Ikarusok

Ikarus

1:43, Classicbus (2012)
Pintér György - Múzeumi krimik Elöljáróban egy pár szó. Tavaly jelentek meg a Classicbus kínálatában az Ikarusok, kezdve a 280-assal, 55-össel majd 250-essel. Már az első képek is ígéretesnek tűntek,és a végeredmény,azt hiszem,fantasztikus. Árban sem olyan vészes, kicsit olcsóbb a Vector Ikarusoknál, de minőségben sokkal jobb! Szerintem a most kapható Ikarusok közül ezek a legszebben-legélethűbben kidolgozottak,és ár-érték arányban legmegfelelőbbek. Már a csomagolásuk is nagyon "class",erős dobozban küldik, abból kivéve pedig szép nyomtatott csomagolásban, műanyag plexivitrinben és műanyag talapzaton vannak, melyeken fel vannak tüntetve a típusok. A méretarányuk 1/43 és fémből készültek,így van tartásuk,még nehezek is.
Csak azt sajnálom, hogy ezek nem Magyarországon készülnek, mint anno az igaziak. A Classicbus orosz, a modelleket pedig Kínában készítették.

Ikarus 280
Klassz dobozban van, sajnos itt még talapzatot és vitrint nem gyártottak hozzá,és a bliszter kialakítása is tükrök nélküli, tehát felragasztás után már nem lehet visszatenni bele a buszt.
Mivel ez volt az első Ikarus modell,amit elkészítettek, ezért ez még nem tökéletes, de nem is várom el.
A részleteket tekintve ez is nagyon szép modell. Szemből nézve szépek a lámpák, indexek (az egyik hiányzott-pótoltam, így vettem)a hűtőrács, amin kifestve a 280-as, a lökhárító,rajta a gumiütközőkkel, az ablaktörlők, bár ezek nem dupla karosak,mint az igazin. A sofőr mögötti válaszfal innen szemből nézve nem a legszebb,de benne van a műszerfal, kormány (szerintem ennek nagyobbnak kellene lennie,de legalább élethű), váltó,tehát minden,ami kell. Oldalról nézve is szép, a kédergumik kifestése ugyan vékony, csak a szélein van meg, így elég vastagnak tűnik az oldalfal (tulajdonképpen vastag is és teljesen egyenes,ami az igazin íves) és az ablakok is beljebb vannak. Az ajtók külső szélein hiányolom még a fekete festést,ami a gumit imitálja, az ajtók között viszont szépen megcsinálták még a króm részt is. A felnik kidolgozása is részletes,bár a hófehér szín nem az igazi, ugyanígy a tükröket is feketében tudnám szebben elképzelni, bár ugye ez nem egy itthoni változat, ezért vannak eltérések. A szerelő-és tankajtók is szépen kidolgozottak. A csuklómerevítő is rákerült, mondjuk nem igazán mozog, 1-2 cm-t fordul csak, pedig csináltak forgózsámolyt,és gumiból van a harmónika. A belseje is részletes, benne az összes ülés-igaz ezek sajnos festetlenek-és korlát.
A hátulján volt szintén egy kis sérülés, a lökhárító sarka volt törve, ezt is kijavítottam. Itt a lámpák egybe vannak,ami elég furcsa,de csak közelről tűnik fel. A tetőn is megvannak a bordák, szellőzőajtók, szélességjelzők(elöl +3 db, mint említettem korábban ez nem egy hazai változat). A sofőr feletti kis szellőzőt viszont lefelejtették. Összességében tehát nagyon szép kis modell, bőven megéri,és ezeket a "hibákat" később javították, kiadtak egy bordó-fehér változatot.

Ikarus 250.58
Gyönyörű! Igazán élethűre sikerült minden tekintetben. Volt idejük kidolgozni, egy első szériát be is zúztak, mert nem volt tökéletes.Az ívek és kerekítések mindenhol olyanok, mint az igazin.
Nézzük szemből: gyönyörű lámpák, ködlámpák, indexek, szépen kifestett Ikarus felirat, de még a Z50 is a rácson! Figyeltek a dupla ablaktörlőre és a szélvédőgumi kifestésére is. A tükröket külön csomagolták és azokat se aprózták el.
Oldalról megnézve is rögtön látjuk, milyen szép munkát végeztek. Megvannak a díszlécek, a csomagtartók, indexek, de még a kis Ikarus tábla is az ajtó mögött. A dísztárcsák is élethűen vannak megcsinálva, és itt is odafigyeltek az ablakokra: felül osztottra csinálták,körbe pedig gumifestés. Bár a leghátsó oldalsó ablakokról elmaradtak a homályos csíkok. Hátul a lámpák mellett helyet kaptak a nyitó-kapaszkodók, a rendszám feletti világítástakaró burkolat, a lökhárítón a gumi ütközők, alatta a kipufogó és a szélességjelzők is.
A tetőn is megvannak a barázdák, légbeömlők és tetőszellőzők és magasság-szélesség jelzők is.
Belül is folytatódik a részletesség: a padló magas, fekete pöttyös, pilótaülések karfákkal, hátulján pohártartóval. Az eredetiben is volt egy szekrény, így ebbe is belekerült.
A tetőn pedig ugyanúgy ott vannak a lámpák, hangszórók, nyitható tetőszellőzők, légbefúvók, csomagtartók, mint az igaziban! A műszerfal, váltó és a szélvédő feletti roló és visszapillantó is belekerült. A sofőr mögötti kis válaszfalakat is megcsinálták mindkét oldalon.Egyedül az ajtók nem lettek belülről kidolgozva, de ez nem feltűnő. Sajnos szétcsavarozni roncsolás nélkül nem lehet, mert sok dolgot utólag ragasztottak az alvázra pont ott, ahol a csavarok is vannak. Itt jegyezném meg, hogy az alváz is teljesen részletes, bár a hátsó felfüggesztést és rugózást nagyon mélyre csinálták, szinte érintkezik a földdel.

Ikarus 55.
Ez is egy nagyon szépen kidolgozott példány. Szinte tökéletesen adja vissza a faros íveit mindenhol. Szemből kapott szép lámpákat, hűtőrácsot és részletesen kidolgozott Ikarus-szárny emblémát. Rajta vannak a nagy irányjelzők és tetőreflektor is, ami az orosz exportváltozatokon volt jellemző. A magasság-szélesség jelzők is rajta vannak, bár szerintem fel kellett volna ragasztani, nem pattintani, mert így hézagos és kicsit mozog is. A díszlécek itt is megtalálhatóak, ráfestették oldalt az IkarusLux feliratot is, szépen kidolgozott trilex tárcsái és Rába hídja van, bár az eredeti Lux kiviteleken dísztárcsák is voltak, olyanok mint a 250-esen. A hátulja is szép, kapott lámpákat (nem csak festett),és figyeltek a fekete-ezüst csíkozásra is a motortér ajtón. Itt viszont már vannak hibák. A kédergumi kifestésére nem figyeltek oda, a kipufogó is hiányzik, a többi pedig belül található...az egész belső tér fekete, így kívülről nem sok látszik belőle (később javították, vajszínű pilótaülésekkel),de nem is baj. Ugyanis az üléseket egybeöntötték és a részletek sincsenek kidolgozva. Amit nagyon sajnálok,az a hátsó tűzfal, erre figyelhettek volna jobban is, az ablak nagyon fent van, túl nagy és nincs meg a motortér feletti "kalaptartó" sem. Viszont könnyen szét lehet csavarozni, így van lehetőség javítani rajta, így éltem is ezzel a lehetőséggel. Az üléseket kifestettem, a tűzfalat is javítottam. Semmi komoly, de összerakva azért így jobban mutat. A tetőn a hátsó légbeömlő ezen a modellen is kicsi és tömör. Kíváncsi leszek melyik gyártó fogja egyszer élethűen kivágottra és nagyra csinálni. Mindezek ellenére ez is egy gyönyörű modell, méltó emléket állít a büszke farosainknak!

A következő modellek nem Classicbus gyártmányok, de azok alapjaira épül fel, magyar fordításban Sovjetsky Avtobus néven ismert.
Szintén 1/43-as méretarány, korrekt dobozban, fém és műanyag modell.

Ikarus 260:
Első ránézésre ugyanaz mint a 280-as,de ha jobban megnézzük találunk különbségeket.
Ami szembetűnő, hogy az elején nincs kifestve ezüstre a hűtőrács széle körben, hiányzik az Ikarus felirat és a két oldalsó zár. A tükrök feketék,ráadásul gumiból vannak,így kevésbé sérülékenyek. Az oldalán a díszléceket viszont sima szürkére festették,és nincs benne középen a fekete csík. Hátul pedig a tolatólámpa csak festve van,illetve a tetején a szellőzőajtók sincsenek szürkére lefestve,ami nem is baj. A belső tér elég egyszerű, minden fekete, a korlátok egy picit gyengébbek.
Ár/érték arányban viszont kiváló, majdnem fele a csuklósnak.

Ikarus 280 "Volánbusz"
Szintén hasonló,mint az előzőek,de végre nem a barnás-sárga mustár szín, hanem Volán-sárga,ráadásul fehér bolygóajtókkal. Hamar kedvenc lett.
Ugyanezek a hiányosságok mondhatók el róla is, illetve ami bántja a szemem,az az első ajtók közepén található menet. Miért itt kellett összecsavarozni és miért így,azt nem tudom.
A festésen vannak apró hibák,illetve az utánfutó első ajtaján a fehér rész maszálva van, az előző tulaj állítása szerint gyárilag. Van,ahol vékonyabb,illetve vastagabb a festék,ezért az árnyalat helyenként eltérő,pl.: lökhárító,de nem feltűnő.
Mondjuk ezeken kívül (leszámítva a festetlen,kicsit pontatlan belső teret) más negatívumot nem nagyon tudok mondani, talán még a trilexes kerekek...
Egyébként nagyon eltalálták, igazán élethű, szép,mutatós darab.

Ikarus 280 "Moscow"
Ennek a beszerzését nem terveztem, mivel ugyanaz,mint a sárga,csak más színben.Bár tetszett, mert hasonlít a Vértes Volán flottára,így a vezérgépre is, de ezzel a festéssel Moszkvába mentek a 280-asok, jórészt ráncajtóval.Az ok,amiért megvettem, hogy hibás volt, így olcsóbban jutottam hozzá.A hiba pedig a csuklógumi elszakadása-ragasztása volt.Innen jött az ötlet, hogy csinálok neki újat,és átalakítom úgy, hogy forduljon is.Gyakorlatilag mindent úgy alakítottak ki, hogy fordulékony legyen, a gond csak a gumival van, hogy túl merev, illetve alul kell egy kicsit faragni a műanyagból.
A belső tér kifestése még sokat dobna rajta, a későbbiekben majd ezt is megcsinálom.Csak remélni tudom, hogy ez a két cég a jövőben is folytatja az Ikarusok gyártását.

Ikarus 55.14 LUX
Ez a busz szintén Classicbus gyártmány, ugyanaz mint a világoskék,de sok dolgon javítottak,illetve limitált szériában gyártották. Még mindig orosz exportról beszélünk, látható a tetején a nagy reflektor.
Ezek voltak az utolsó 55-ösök, ezért ezek már a 200-as szériáról kapták a magasság-szélesség jelzőket is. Elmaradtak a cseppalakú irányjelzők ,és alul sincsenek középen a ködlámpák. A hátulján pedig már nem volt oldalt légbeömlő. Amiket kijavítottak a másikhoz képest: elöl és hátul kihúzták feketével a kédergumikat, részletesebb ablaktörlőket kapott, szélvédő alatt kidolgozták a kapaszkodókat,a tükrök felülre kerültek, hátul pedig beletették a vízszintes tűzfalat, ami elválasztja a motorteret az utastértől. Mondjuk a függőleges falon nem változtattak, ott maradt ez a magasan hosszúkás ablak. A belső térben viszont komolyabb üléseket kapott karfákkal és vajszínben,nem pedig feketében.A kerekekre pedig rátették a dísztárcsákat.
Összességében tehát javítottak rajta,illetve élethűbbre csinálták.
IMG_20130616_074355
IMG_20130616_074355
IMG_20130616_074441
IMG_20130616_074441
IMG_20130414_151713
IMG_20130414_151713
IMG_20130609_151244
IMG_20130609_151244
DSCI3295
DSCI3295
DSCI3294
DSCI3294
DSCI3300
DSCI3300
DSCI3301
DSCI3301
DSCI3302
DSCI3302
DSCI3299
DSCI3299
DSCI3304
DSCI3304
DSCI3297
DSCI3297
DSCI3307
DSCI3307
IMG_20130615_182141
IMG_20130615_182141
IMG_20130615_182304
IMG_20130615_182304
IMG_20130615_182427
IMG_20130615_182427
IMG_20130615_182508
IMG_20130615_182508
DSCI3320
DSCI3320
DSCI3334
DSCI3334
DSCI3332
DSCI3332
DSCI3330
DSCI3330
DSCI3326
DSCI3326
DSCI3322
DSCI3322
DSCI3335
DSCI3335
IMG_20130503_173541
IMG_20130503_173541
IMG_20130503_173604
IMG_20130503_173604
IMG_20130503_173704
IMG_20130503_173704
DSCI3308
DSCI3308
DSCI3311
DSCI3311
DSCI3317
DSCI3317
DSCI3313
DSCI3313
DSCI3316
DSCI3316
DSCI3315
DSCI3315
DSCI3312
DSCI3312
IMG_20130429_195324
IMG_20130429_195324
IMG_20130429_195310
IMG_20130429_195310
icarus-55
icarus-55
DSCI3468
DSCI3468
DSCI3469
DSCI3469
DSCI3471
DSCI3471
DSCI3472
DSCI3472
DSCI3473
DSCI3473
DSCI3476
DSCI3476
DSCI3477
DSCI3477
DSCI3478
DSCI3478
IMG_20140406_085348_063
IMG_20140406_085348_063
DSCI3479
DSCI3479
DSCI3480
DSCI3480
DSCI3481
DSCI3481
DSCI3482
DSCI3482
DSCI3483
DSCI3483
DSCI3484
DSCI3484
DSCI3485
DSCI3485
DSCI3486
DSCI3486
DSCI3487
DSCI3487
IMG_20140406_085430_481
IMG_20140406_085430_481
IMG_20140406_085437_982
IMG_20140406_085437_982
IMG_20140406_085454_121
IMG_20140406_085454_121
IMG_20140406_085509_527
IMG_20140406_085509_527
IMG_20140406_085516_631
IMG_20140406_085516_631
IMG_20140406_085524_419
IMG_20140406_085524_419
IMG_20140406_085538_653
IMG_20140406_085538_653
DSCI3489
DSCI3489
DSCI3491
DSCI3491
DSCI3492
DSCI3492
DSCI3493
DSCI3493
DSCI3494
DSCI3494
DSCI3495
DSCI3495
IMG_20140402_132739_798
IMG_20140402_132739_798
IMG_20140402_132745_452
IMG_20140402_132745_452
IMG_20140402_132803_610
IMG_20140402_132803_610
IMG_20140402_132808_797
IMG_20140402_132808_797
IMG_20140402_132814_605
IMG_20140402_132814_605
IMG_20140403_152803_105
IMG_20140403_152803_105
IMG_20140403_152811_183
IMG_20140403_152811_183
IMG_20140403_152848_313
IMG_20140403_152848_313
IMG_20140403_152858_772
IMG_20140403_152858_772
IMG_20140406_085149_907
IMG_20140406_085149_907
IMG_20140406_085155_385
IMG_20140406_085155_385
IMG_20140406_085203_350
IMG_20140406_085203_350
IMG_20140406_085212_767
IMG_20140406_085212_767
IMG_20140406_085219_668
IMG_20140406_085219_668
IMG_20140406_085606_932
IMG_20140406_085606_932
IMG_20140406_085613_584
IMG_20140406_085613_584
IMG_20140406_085624_108
IMG_20140406_085624_108
IMG_20140406_085636_745
IMG_20140406_085636_745
IMG_20140406_085645_521
IMG_20140406_085645_521
IMG_20140406_085703_161
IMG_20140406_085703_161
IMG_20140406_085721_665
IMG_20140406_085721_665
DSCI3368
DSCI3368
DSCI3378
DSCI3378
DSCI3379
DSCI3379
DSCI3382
DSCI3382
DSCI3385
DSCI3385
DSCI3389
DSCI3389
DSCI3391
DSCI3391
DSCI3395
DSCI3395
DSCI3397
DSCI3397
DSCI3398
DSCI3398
DSCI3399
DSCI3399
DSCI3400
DSCI3400
DSCI3406
DSCI3406
DSCI3407
DSCI3407
DSCI3410
DSCI3410
DSCI3413
DSCI3413
DSCI3422
DSCI3422
DSCI3423
DSCI3423
DSCI3427
DSCI3427
DSCI3431
DSCI3431
2013.04.17.
Utolsó módosítás: 2014.05.03.
Petya
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
jocccsa
2013.06.16. 10:24:24
Magyarországon hogy lehet hozzájutni?
Petya
2013.06.16. 10:54:22
Aukciós oldalakon és börzéken leginkább vagy ismerősökön keresztül. Ha érdekel tudok adni elérhetőséget, de az index fórumon is megtalálod.
Gabi
2013.06.16. 19:48:10
Nagyon szépek!!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció