Mike Tamás: Így festek én:

Makettfestés szórópisztollyal, ahogy én csinálom:

Harminchárom éves vagyok, grafikai munkákkal foglalkozom és fotózok, ebből élek. Szakterületem a szórópisztoly, "magyarul" airbrush grafikák és illusztrációk készítése. Művészeti iskolákat végeztem, többek közt az Iparművészeti Egyetemet is, immár tíz éve. Tizenhárom évesen használtam először szórópisztolyt, akkor még tanári segédlettel a suliban, azóta csiszolom a tudásomat. Már kiskoromban is sokat maketteztem és ez a hobbi máig megmaradt, immár a szórópisztoly aktív használatával együtt. A következőkben azt szeretném leírni amit én tudok és ahogy én használom a pisztolyt a makettezésben, a szakkönyvek lehet, hogy másként vélekednek erről.

Tehát a lényeg: Alapvetően két szórópisztolyfajta létezik. A szimpla funkciós és a dupla funkciós működésűek. Az első, amikor egy billentyűnyomásra jön a festék és a levegő is, a második, amikor a két funkció különválasztható, tehát a billentyű lenyomásával elindul a levegő hátrahúzásával pedig a festék. Így egész finom dolgokat lehet fújni, a billentyű finom kezelésével akár a 0,15-ös vonaltól kezdve a több centis sávig. Én ez utóbbi technikát használom a makettezésben és a grafikák készítésében is. Egyébként a makettezéshez kapható szórópisztolyok nagy része szimpla funkciós, a duplafunkciós természetesen drágább, de tartósabb szerszám. Röviden ennyit a technika alapjairól.

A meghajtás levegővel történik, kompresszorral. Lehet próbálkozni - főleg a kezdetekben - garázskompresszorral, hűtőgépmotorral stb, de aki hosszú távon szeretné csinálni, az szerezzen be egy gyári kompresszort, sajnos az ára elég borsos, kb. százezer ft. Viszont örök darab, én a sajátomat már hat éve nyúzom. Nem javaslom a levegőpalackot, mert drága és az autóbelsőt, mert gagyi. A levegőnyomásnak allandó 2,5-3 baron kell lenni, vízmentesen, tehát nyomáskapcsoló és vízleválasztó szükséges!

A festékek skálája nagyon széles, természetesen makettezéshez a makettfestékek kaphatók, de én szívesen használok autófestéket, akrilt, sőt falfestéket is! Ez utóbbira példa, hogy elkészítettem a Titanic roncsmakettjét, ahogy a tengerfenéken fekszik. Alapul az Academy 1:400-as hajóját használtam, jelentősen átalakítva. Az egészet Tikkurila falfestékkel festettem, mert a rozsdafolyásokat kiválóan lehetett imitálni a sűrű festékkel, ami alá pisztollyal fújtam fel az alapot és azzal is finomítottam a végén. A Tikkurila mattsága is megfelelő volt, lakkozni sem kellett! Általában a festékeket nem a saját dobozában higítjuk, én üres filmesdobozokat használok erre a célra, egyrészt jól záródik és nem marja meg a higító. A fújáshoz gyakorlatilag víz hígságúra kell a festéket higítani, jól elkeverve vagy összerázva. Az autófestékekhez én észterhigítót használok, ezek a festékek gyakorlatilag azonnal száradnak a fújást követően és rögtön maszkolhatók.

Kétfajta pisztolyt használok: egy Paasche-t a nagyobb felületekhez, 0,3-as dűznivel és nagy külső tartállyal, valamint egy DeVillbis-t 0,15-ös dűznivel a finomabb dolgokhoz, aminek nincs tartálya, csak pár csepp festék fér a pisztoly testébe képzett nyílásba, rejtett tartályos.

Kedvenc témáim a sci-fi figurák, űrjárművek, motorok és majd a jövőben a történelmi favitorlások.

A motormakett-festés a következőképpen alakul: a versenymotoroknak sok idomja van, amit festeni kell. Én ezekkel szoktam a festést kezdeni. Összegyűjtöm az azonos színű elemeket, sárvédőt, tankot stb. Ezek általában fehérek. Először mattra csiszolom őket kétezres papírral vizesen, zsírtalanítom szintetikus higítóval a fújás előtt. Minden elemnek egy kis állványt építek, amin fújom és lakkozom is őket. Én autófestéket használok erre a célra, amit víz hígságúra higítva nagypisztollyal több vékony rétegben fújok fel az elemekre. Ha több szín találkozik a színhatárt gyári maszkolófóliával vagy saját szalaggal takarom ki szinte rögtön a fújás után. Száradás után leszedem a takarásokat, és felrakom a vizes matricákat a szokott módon. Ezután egy nap száradás következik, közben elkezdem a motor többi részét összerakni, amit szintén fújással festek. A kipufogók hőtől való elszíneződését szépen meg lehet fújni a cső dob előtti részére bronz, lila, arany és türkiz festékekkel, érdemes fotót használni mintaként. A felmatricázott idomokat egy nap után lakkozom, a matricák lakk alá kerülnek. A lakkot nagypisztollyal fújom fel, először csak vékonyan beködölöm, nehogy felmarja az oldószer a matricákat, majd ha már szinte teljesen száraz, fújom rá a végleges réteget a megfolyás határán tartva, mert így lesz csak tükörfényes, ez némi gyakorlatot kíván, nehogy megfolyjon a lakk. Én autólakkot használok, ami tökéletesen fényes és évek múlva sem fog bemattulni. Több nap száradás után az idomok belsejét matt feketére kifújom. A motorok bőrülését kiválóan meg lehet fújni mattra, vagy félfényesre, szórópisztollyal.

Sci-fi témában elsősorban Starwars és Alien figurákat készítek előszeretettel. Itt főleg a finomabb szórópisztolyt használom, antikolásra stb. A birodalmi lépegetők esetében pl. a rozsda- és olajfolyásokat, koszolásokat szépen lehet imitálni fújással. Érdemes háttéranyagot gyűjteni, fotókat, könyveket a festés segítéséhez. Előszeretettel szedem szét újra a régi makettjeimet és festem át, majd újra összerakom, friss szemmel átalakítva, feltuningolva. Most egy Millennium Falcon maketten dolgozom, amit tíz éve raktam össze először. Most szétszedtem, kiegészítőkkel feljavítottam lefújtam szürkére és ecsettel, szórópisztollyal, akrillfestékkel szárazecseteltem, antikoltam eredeti fotók alapján. Ha a darabokkal kész leszek, összeragasztom és egybefújom az egészet, lakkozni nem kell, mert a mattsága pont megfelelő.

Hát ennyi, ezek az én tapasztalataim az évek folyamán a makettezésben, talán valaki tudja ezeket hasznosítani. Munkáim és makettjeim a www.miket.hu oldalon találhatók meg. Jó makettezést mindenkinek!

Mike Tamás
2003.01.22

Vissza a listához