<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65. |
Pilu | Adatlap | 190839 | 2011. február 12. 20:23 | ||
Elfogadom, hogy egybeírva helyes a CsMZAP. De ha a cehszlovákoknak lehet saját elnevezési rendszere, akkor nekünk nem? (értsd 5208 helyett 40) Egyébként a Vydra csak egy változata az OT-65 sorozatnak, történetesen az OT-65A. Az alapjármű, a FUG, az OT-65. Előzmény: (190837) Maz 2011. február 12. 19:28 | |||||
Maz | Adatlap | 190838 | 2011. február 12. 19:32 | ||
Megint más élőszóban a KPA 3, a kiscsimpánz, csotri és egyéb becenevek használata. Ez legtöbbször vicceskedő, a katonai hagyományokat hűen tükröző dolog. De ismétlem, ez ismeretterjesztésként csak megjegyzésként megy el a pontos megnevezés mellett. | |||||
Maz | Adatlap | 190837 | 2011. február 12. 19:28 | ||
>CsMZ-AP-40 szerepel típusként Csupán annyi a gond, hogy a Cseljabinszki cég rövidítése, ami ezt gyártotta magyar leírással CsMZAP. A konkrét 3 tengelyes tréler típusa 5208. A 4 tengelyesé, ami a seregben szintén előfordul 5212. Innét kezdve viszont a CSMZ-AP egy baromság, rendszeresítése nem hinném, hogy ilyen néven történt. Vagy akkor követelem a tablóra a kiscsimpánz megnevezést is. >ahol a csepel D-442-t OT-65-nek hívják. MIT? A D 442 más néven FUG nem Csepel. Bár Csepel főegységek (Jó részük a Rábában készült eleve) felhasználásával tervezték és gyártották, nem Csepel. Amúgy a Georghiu Dej hajógyár és a Rába gyártotta. OT-65 "Vydra" néven pedig a Csehszlovák hadsereg saját elnevezési rendszere szerint rendszeresítette. | |||||
Pilu | Adatlap | 190836 | 2011. február 12. 19:07 | ||
Azt pedig tudomásul kell venni, felnőtt és bekerült a seregbe egy olyan generáció, akit már nem vadítottak az iskolába orosz nyelvvel. Ismerek olyan radar mérnököt, aki nem ismeri a ciril ABC-t de magas szinten bütyköli a szovjet lokátorokat. Mi sem igazán tudnánk mit kezdeni például egy japán technikával, ha a gyári feliratok lennének rajta. | |||||
Pilu | Adatlap | 190835 | 2011. február 12. 19:02 | ||
Biztosan komolyan kell venni ezeket? Nálunk is KPA-3 a KrAZ és például Tranyó a VW T-4, csotri az ATSz, gatter az aggregátor... | |||||
Pilu | Adatlap | 190834 | 2011. február 12. 18:59 | ||
Nos. Nem vagyok benne biztos, hogy hallomásra alapozva hívják katonai körökben CsMZ-AP-40-nek. Én is így hívom és így írtam volna ki a tablóra is. Ennek egyszerű oka van. Nekem is áll egy ilyen a telephelyen (nem örülök neki), és amíg a törzskönyvében illetve forgalmi engedélyében CsMZ-AP-40 szerepel típusként, addig így is fogom hívni. Nincs ebben semmi különös, van olyan hadsereg, ahol ahol a csepel D-442-t OT-65-nek hívják. Primitívek? Analfabéták? Ők így tartják nyílván. Ennyi. | |||||
Excessor | Adatlap | 190833 | 2011. február 11. 23:06 | ||
Szia Maz! Nem is kell olyan messzire menni, szerződéses katonáktól hallottam a következő teherautóneveket: MA három (MAZ) KPA három (KRAZ), KAMA három (KAMAZ). Vagy harckocsiknál (T-72), a sebességváltó fokozatokat jelző eredeti szovjet feliratok szerint az üres H, a hátramenet 3X. Gondolom sejted minek vélték a hátramenetet. Erről még a régi vicc jut eszembe, amikor a szovjetek nem értették meg miért megy tönkre a Zsigulik sebességváltója állandóan az araboknál. Azután bemutatták nekik hogy első fokozat, második, harmadik, negyedik és végül rakéta fokozat :) | |||||
romeor | Adatlap | 190832 | 2011. február 11. 18:52 | ||
Köszönöm Maz! | |||||
Maz | Adatlap | 190831 | 2011. február 11. 18:11 | ||
Az, hogy a CsMZAP-5208 egy létező típus, a CSMZ AP-40 meg a nemhogy oroszul nem tudó, de a ciril betűket sem ismerő, utánanézni még a magyar nyelvű szabályzatban is lusta, hallomásra alapozó katona kitalációja. (Ugye valami csmz, meg 40 tonnás, aztán így írja le. Ez élőbeszédben még el is megy, de egy ismertető tablón...) Hasonló baromságok sajnos jópár kiadványban előfordulnak. Keverik például az URAL-375D és URAL-4320 típusokat. Azt hiszik, a D a dízel miatt van a típusnévben, holott a zárt vezetőfülkés benzines típusváltozat jelölése. Trélerhez még annyit, hogy a Tatra-141-esekhez legjobb tudomásom szerint a Csehszlovák gyártmányú trélerek voltak, amik csak hasonlítanak a CsMZAP-ra. | |||||
Murmuc | Adatlap | 190830 | 2011. február 11. 17:13 | ||
Üdv Páncélos! Amire én választ szerettem volna kapni, hogy egykor a Pécsi 22-es gépesített lövészezrednél milyen típusú T-55-ösök voltak? Az akkor itt szolgált harckocsizók mind a C-típust adták meg! Ezek alapján, amit leírtál lehet egyenes összefüggést találni az eredeti T-55,A,AM, és a T-55,B,C-típusok között, vagy teljesen más tulajdonságok alapján kapták anno a B és C jelzést? | |||||
ferkov | Adatlap | 190829 | 2011. február 11. 14:36 | ||
Tiszt: Romeo ! A kérdésére válaszolva : Az ezrednél l972.-73.év még TÁTRA l4l.-essel majd azt követte a Kraz 255.B.TGK. melynek platója megvolt pakolva homokkal a súly végett. De volt olyan is amikor nem állt rendelkezésre KRAZ.akkor D.-566.ossal oldottuk meg a szállitási feladatot.A trélerre vonatkozólag tipust nem tudok mondani mivel két fajtája volt hogy melyik melyik volt arra már nem emlékszem. De emlékezetem szerint a korszerübb változat a CSMZ.4O.-es volt. | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 190828 | 2011. február 11. 13:57 | ||
Szerintem itt elnevezésbeli keveredés van. Vagy AP-40, vagy CsMZAP-5208. | |||||
romeo | Adatlap | 190827 | 2011. február 11. 13:49 | ||
Üdv Maz! Mi a különbség a CSMZ AP-40 és a CSMZAP-5208 közt? Köszönöm! | |||||
romeo | Adatlap | 190826 | 2011. február 11. 13:42 | ||
Páncélos, Maz! Köszi a választ! | |||||
Maz | Adatlap | 190825 | 2011. február 11. 13:00 | ||
>CSMZ AP-40 tréler. Helyesen CsMZAP-5208. Szerintem jól gondolod, annyi kiegészítéssel, hogy a Tatra-141-esek is még előfordultak. | |||||
páncélos | Adatlap | 190824 | 2011. február 11. 12:36 | ||
Romeo! Szerintem nem. Én is találkozom A, B, és M jelöléssel, de "B" hivatalosan itt sem volt. Hozzánk az "A" változat végső szériája jött, (1959-től). Külsőleg sugárvető nélkül, már T-55-nél alkalmazott futógörgővel. 1962-től, már megjött az első szovjet 55-ös, de 1964-ig még jöttek a lengyel 54-esek, már sugárvetővel. Majd amikor jött az 54-es modernizációja, ami a tulajdonképpeni "M", onnantól kezdődően eltűnt a töltőkezelő búvónyílása elől a kis "gomba kupola". Belső dolgokat és a külső kisebb részleteket (mint a helyzetjelző lámpa oldalsó kiegészítése…stb), most nem részletezem, mert az 1 A4-es oldal lenne. A kiadott szabályzat és tablósor, csak T-54A-ról létezett, plusz kiegészítések természetesen voltak. De nem kevés 54-es jött baloldali üa. póttartállyal, erről sem létezett külön bemutató…stb. A zászlóalj parancsnoki kocsik eredeti orosz terminológiában a "K" jelöléssel bírtak, de ez itt most nem lényeges. | |||||
romeo | Adatlap | 190823 | 2011. február 11. 12:24 | ||
Üdv Páncélos! Köszi! Magyar T-54 esetében találkoztam T-54A,T-54B és T-54M jelöléssel, ezek rendben vannak? | |||||
páncélos | Adatlap | 190822 | 2011. február 11. 12:11 | ||
Elnézést, hogy beleszólok, de a betűjelzéses 55-ök már nem rendelkeztek homlokgéppuskával. Betűjelzés alatt A,B,C, jelölést értem, amit csak a nyugati szakirodalom, és néhányan hazánkban is előszeretettel használnak (nem hivatalosan), mert hivatalosan nekünk sima alap 55 volt, A, és AM. | |||||
romeo | Adatlap | 190821 | 2011. február 11. 11:55 | ||
Tisztelt Ferkov! Szeretném megkérdezni, hogy az ezredénél (Szabadszállás) a 70-es években milyen típusú harckocsiszállító trélert és vontatót használtak? Az én tippem KrAZ-214 vontató és CSMZ AP-40 tréler. Válaszát köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190820 | 2011. február 10. 20:43 | ||
Tiszt: Romeo ! Csak a löveggel párhuzamositott gpu.-val rendelkezett mely töltő felőli oldalon valóban jobb oldalt helyezkedett el ! | |||||
romeo | Adatlap | 190819 | 2011. február 10. 20:36 | ||
Tisztelt Ferkov! Az ezredénél használt T-55B rendelkezett fix beépítésű 7,62mm géppuskával a vezető jobb oldalán ( homlokpáncélban volt a nyílás)? Köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190818 | 2011. február 10. 20:08 | ||
Tiszt: Pilu ! A bejegyzési információ alapján akkor megállapitható,hogy az akkori MN.valóban rendelkezett Szovjet,Cseh,Lengyel,tipusú hk.-al ! Én kimondottan a tatai Hk.- ezred állományába tartozó "ugynevezett" Lengyel tipussal előszőr az esztergomi viziátkelésen találkoztam ahol sajnos két halálos áldozatot követelt a gyakorlat.Akkor a mi HK.-ezeredünk pedig Cseh.tipusú hk.-ból állt,mint a Rétsági Hk.ezredé is. a tatai Lengyel tip.-ú hk.k festése egy kicsit mattosabb zöld volt. Tiszt:ferkov ! | |||||
romeo | Adatlap | 190817 | 2011. február 10. 19:54 | ||
Üdv Pilu! T-55AM-hez: van egy "nagyon hivatalos" adatom (sajnos a forrást nem közölhetem), mely szerint az MN állományában összesen 150 db T-55AM volt. | |||||
antarktika | Adatlap | 190816 | 2011. február 10. 19:47 | ||
Kérlek Bennetek, hogy tegyetek már fel képeket magyar ( lehet más nációjú is ) T-55B-ről, vagy T-55C-ről. Én még nem láttam és valószínűleg e téren én vagyok tudatlan. T-54B létezett, T-54C szintén ( arab reláció, export ), de még a T-55C is, bár nem magyar vonatkozású és csak tréner kocsikban, mely torony nélküli cseh változat ( T-55C, T-55C-2 Favorit ) | |||||
Pilu | Adatlap | 190815 | 2011. február 10. 18:58 | ||
Találtam egy bejegyzést a füzetemben, emlékeim szerin valamelyik szaksajtóból származik. Ez szerint T-55-ösök az alábbi elosztásban érkeztek az MN-be. - 1962 T-55 szovjet 201db - 1965 T-55A szovjet - 1969 T-55A csehszlovák (Rétságra) - 1974 ? lengyel (Aszód és Szombathely) - 1987 T-55AM csehszlovák 2db - 1987 T-55AM hazai átépítés 123db Cáfolható, de leginkább kiegészíthető. | |||||
Pilu | Adatlap | 190814 | 2011. február 10. 18:47 | ||
Üdv! Ha nem gond egy kicsit még puhatolóznék az aknamentesítő berendezések körül. Gondolom voltak szabályai, hogy átjáróra zárkózásnál (nyitásnál) a század melyik kocsija megy elől. Nyílván ezen volt a TRALL. De melyik volt ez a kocsi? És melyikre került csak aknakifordító eke? És melyikre a tolólap? | |||||
ferkov | Adatlap | 190813 | 2011. február 10. 07:40 | ||
Tiszt:Murmuc ! Az l97O-től l98O.-ig tartott HT.katonai pályafutásom során "mint korábban" közöltem egy HK.ezrednél teljesitettem aktiv szolgálatot.Az akkori értesüléseim és tapasztalataim során az Ezd.nél T.55.B.tipusú Hk.-k.voltak rendszeresitve. Azok a tipusú hk.-k valóban ólóm betéttel voltak ellátva és igen azok szervó kormánnyal rendelkeztek. Ugyanakkor ismereteim szerint voltak még Lengyel tipusú " gyártott " T.-55.-ös hk.is melyel a tatai Hk.-ezred is rendelkezett.Hogy melyik Zlj.nem tudom csak azt hogy igy három tipusú hk-k.ról volt ismeretem . | |||||
Murmuc | Adatlap | 190812 | 2011. február 10. 07:16 | ||
Üdv Urak! Végül is fény derült a T-55,A,AM vs T-55B,C típusok kérdésére? Egykori szerelőtől az alábbi infót kaptam a C típusról, idézem: "Azok a tipusok már szervó botos és kuplongos volt.Ólombetétes és36,6t súlya volt." Mondjuk az utóbbi infó az ólombetétről nekem nem sokat mond! | |||||
romeo | Adatlap | 190811 | 2011. február 9. 20:09 | ||
Tisztelt Ferkov! Kellemes érzés volt olvasni dícsérő sorait, nagyon jól esett, köszönöm! Az igazság az, hogy engem nagyon érdekel a haditechnika, ezen belül is a magyar, egyik "kutatási" területem a volt Magyar Néphadsereg fegyverzete. A egyes haditechnikai eszközök típusán kívül érdekelnek az akkori mennyiségi adatok is, ez ma már szerencsére nem "hadititok", de hiteles adatokkhoz így is nehéz hozzáférni, -szívós kutatást igényel. Szeretném Önnek megköszönni, hogy hozzájárult néhány számomra fontos tény közléséhez. Ha megengedi, szeretnék még néhány dologra rákérdezni. Üdvözlettel: romeo | |||||
ferkov | Adatlap | 190810 | 2011. február 9. 18:21 | ||
Tisztelt Romeo ! Amióta a Makettinfó oldalait és linkjeit lapozgatom,több oldalon találkoztam az Ön nevével . A tanulságot levonva arra a megállapitásra és következtetésre jutottam,hogy Önnek elég széles látóköre van az ide vonatkozó témákkal kapcsolatba. Szeretnék Önnek köszönetet mondani és hálámat kifejezni mert az Ön által feltett kérdések egy kicsit felébresztették a HT.katonai emlékeimet melyekre nagy lelkesedéssel gondoltam vissza és nagyon jóleső érzés töltött el. Még egyszer köszönöm,hogy ily módon megismerkedhettem Önnel ! Amennyibe van vagy lessz még több kérdése nagyon szivesen válaszolok rá . Üdvözlöm és további erőt egészséget.! | |||||
romeo | Adatlap | 190809 | 2011. február 9. 13:26 | ||
ferkov | Adatlap | 190808 | 2011. február 9. 12:38 | ||
Tiszt:Romeo ! Az akkori időkben nem ! A zlj.törzsnek 1.db.FUG.volt a vezetési pontja . Az ezrednek volt 1.db.BTR-5O.PU vezetési pontja mely az ezrd.törzs állományába tartozott. | |||||
romeo | Adatlap | 190807 | 2011. február 7. 19:44 | ||
Tisztelt Ferkov! Szeretném megkérdezni, hogy a 70-es években a hk. zászlóalj-törzs használt-e BTR-50PU vezetési pontot? Köszönöm! | |||||
romeo | Adatlap | 190806 | 2011. február 6. 11:15 | ||
Tisztelt Ferkov és Fishpot, válaszukat köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190805 | 2011. február 6. 10:26 | ||
Tiszt:Romeo. A 124O.eshez még annyit hogy a Hk.ezred saját légvédelmi tüzér üteggel rendelkezett mely 4.db. ( Shilka )Zsu - 23-4.volt. | |||||
ferkov | Adatlap | 190804 | 2011. február 6. 09:59 | ||
Tiszt: Romeo ! A 1239.-es kérdésére válaszolva - nem találkoztam ilyen tipusú vontató hk- val.Lehet hogy voltak még de emlékezetem szerint nem láttam. A 124O.-es kérdésére azt túdom felelni,hogy HK.ezredeknek tudomásom szerint nem volt lövész szd.vagy zlj.hanem külön ezred kötelékében voltak. A Tatati HDO.nak előszőr Aszód majd diszlokálták Szombathelyre ahol már fejlettebb technikával látták el őket | |||||
fishpot | Adatlap | 190803 | 2011. február 6. 09:53 | ||
Pl. MN.7818 alakulat /69.hke/ csak hk.zászlóajak voltak /31db t-55 3hkz +1db epk.hk összesen 94db hk.Támogató csak a silka üteg volt. | |||||
romeo | Adatlap | 190802 | 2011. február 5. 21:44 | ||
Tisztelt Ferkov! A 70-es években a harckocsiezred hadrendjében gépkocsizó-,gépesített lövészszázad vagy lövészzászlóalj volt? a hk. ezred hadrendjében volt 122mm tarackos tüzérosztály és 120mm-es aknavető üteg? Köszönöm! | |||||
romeo | Adatlap | 190801 | 2011. február 5. 18:30 | ||
Tisztelt Ferkov! Abban az időben még volt T-34-es álvázon vontatóharckocsi pl. VT-34,SzU-122 stb.? Köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190800 | 2011. február 5. 16:54 | ||
Tisztelt Romeo ! Üdv: Ha az emlékeim nem csalnak a Szabadszállási kiképzőközpontban láttam !Egyéb helyeken viszont nem ! | |||||
romeo | Adatlap | 190799 | 2011. február 5. 16:27 | ||
Tisztelt Ferkov! A néphadseregben találkozott BTSz-2 (T-54 alvázon) vontatóharckocsival, és ha igen hol? Köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190798 | 2011. február 4. 20:09 | ||
Tiszt: Pilu ! Akorábbi kérdésedre még kiegészités képpen hadd mondjam el hogy az aknamentesitőkkel is rendelkezett minden század ! Ezeket is a zlj-törzsbe tartozó szd.gk.-i szállitották. Nállunk úgy hivták " TRÁLL" ! | |||||
Pilu | Adatlap | 190797 | 2011. február 4. 19:52 | ||
Tisztelt Ferkov! Köszönöm! | |||||
ferkov | Adatlap | 190796 | 2011. február 4. 14:17 | ||
Tisztelt Romeo ! A 1227-est még annyival egészitem ki hogy akkor ugy hivták a HK-kat hogy " Túzók " | |||||
ferkov | Adatlap | 190795 | 2011. február 4. 10:15 | ||
Tiszt:Pilu ! A tegnap esti felsorolásból ami ajv.rajt illetti kifelejtettem a rajból volt még egy fő " fegyveres " aki a lövegek és géppuskák karbantartásáért volt felelős aki általában az akkori gyakorlat szerint általában a javitó századnál volt de állomány tábla szerint a rajhoz tartozott. ( elnézést a hiányért hiába 4O.év. ) | |||||
ferkov | Adatlap | 190794 | 2011. február 3. 21:29 | ||
Tiszt.Romeó : igen du-án.14.órát követően. szivesen állok rendelkezésére !(emlékek.) | |||||
ferkov | Adatlap | 190793 | 2011. február 3. 21:27 | ||
Tiszt:Romeo! A kérdése később jelent meg nállam és ezért elnézést kérek hogy elébe vágtam az előzőekkel! | |||||
romeo | Adatlap | 190792 | 2011. február 3. 21:26 | ||
Tisztelt Ferkov! Köszönöm szépen! Benézne holnap is erre az oldalra, mert még annyi kérdésem lenne... | |||||
ferkov | Adatlap | 190791 | 2011. február 3. 21:23 | ||
Tiszt:Romeo ! Igen hallottam rólla ! Az ezred től l972-ben vitték el az ott lévő utólsó T-34-est azt hiszem akkor volt az arab izaeli háború ! valamint később hallotunk olyan eseményről is hogy a Székesfehérvári hadtestnél létezik egy zárolt T-34-es-ekből álló egység,és onnan vagy oda szállitják a tankokat !nem tudok több információt.! | |||||
romeo | Adatlap | 190790 | 2011. február 3. 21:18 | ||
Ferkov Úr! Elnézést, Ön T-54-ről írt, nem T-34-est akart írni(?), mert én az utóbbiról érdeklődtem. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65. |