<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66. |
Lacy | Adatlap | 22543 | 2010. augusztus 23. 19:46 | ||
Joce | Adatlap | 22542 | 2010. augusztus 23. 19:39 | ||
Köszi szépen, ezzel már előrébb vagyok! | |||||
sanyi | Adatlap | 22541 | 2010. augusztus 23. 19:39 | ||
Na látod! A bőség zavarában!:) | |||||
sanyi | Adatlap | 22540 | 2010. augusztus 23. 19:37 | ||
Szia! Ez nem szentírás, de talán segít valamennyit... | |||||
Lacy | Adatlap | 22539 | 2010. augusztus 23. 19:37 | ||
Joce, az alap változatú gépekre állítólag még nem lehetett a törzs alá rakétát függeszteni, de az M változat prototípusáról van már fotó ilyen fegyverzettel. A konfig: | |||||
Joce | Adatlap | 22538 | 2010. augusztus 23. 19:16 | ||
Sziasztok! A Su-24m géekkel kapcsolaban lenne olyan kérdésem, hogy melyik pilonra mit lehet függeszteni. Ugyanis a Trumpi gépénél a törzs alá nem mutatja egyik rakétát sem csak bombákat, lehetséges hogy csak így lehet a fegyveretet variálni? Kösi előre is az infót Joce | |||||
Lacy | Adatlap | 22537 | 2010. augusztus 23. 18:31 | ||
SIG | Adatlap | 22536 | 2010. augusztus 23. 17:07 | ||
Szia Makettező ! Mint írtam minden érdekel a témában, úgyhogy megköszönném, ha feltennéd a képeket. Üdv... | |||||
Makettezõ | Adatlap | 22535 | 2010. augusztus 23. 16:28 | ||
Szia Sig! Igen, állítólag voltak ilyen tervek, de csak terv stádiumban maradtak.A jetfly-on van egy cikk róla festésmintákkal jól ellátva, a google- ba beírod , hogy Szu 25 és lesz a szu 25 a magyar légierőben? alcímmel. Valaki megírhatná hogyan tudok ide cikket bemásolni... Az én Szu 25-ösömet pontosan azzal a kamóval készítettem el. Egyszer már feltettem a nem túl jó minőségű képeket róla, de ha érdekel feltehetem neked ide. Üdv:Viktor | |||||
Lorco | Adatlap | 22534 | 2010. augusztus 22. 22:14 | ||
Sziasztok,LA-5 FN orosz vadász kabinjáról keresek részletfotókat, részletrajzokat, beazonosítható színekkel. Minden forrás érdekel!uxux@vipmail.huKöszi: Lorco | |||||
SIG | Adatlap | 22533 | 2010. augusztus 22. 19:43 | ||
Uraim ! Nagyon szépen köszönöm a rengeteg infót a Su-25-tel kapcsolatban, újra okosodtam itt egy kicsit. Nekem rengeteg újdonság volt a leírt dolgokból. Van valakinek esetleg képe a Monox által említett "magyar festésirajzról" ? Érdekes különben, hogy nekem is több angol nyelvű könyvem említi a 80-as évek végén a üzemeltető országok között Kishazánkat, de tudom jól, hogy sajna soha nem volt ilyen gépünk, ezért érdekelt a téma. Még egyszer örök hála :) | |||||
Pé-Bé | Adatlap | 22532 | 2010. augusztus 22. 17:34 | ||
Szia Lacy! Ez a Szu-25 téma annyira igaz, hogy még külön reporvosi kategóriát (1/b2)-is csináltak rá, mert az 1/b-s típuson repülőknek nem kellet alkalmassági a katapultálásra, szemben a szuhojon ez már követelmény. És 1988-ban egy fél szakasznyi halgatót ki is küldtek kiképzésre. Még érdekesebb az, hogy az 1986-ban kiképzésre kiutazott állomány létszámát duplájára duzzasztották, a kinti tanulóidőt pedig egy évvel megtoldották és csak kint tudták meg a hallgatók, hogy utolsó évben ők kapják meg a kiképzést a Mig-29-re (azaz már 1989-ben. De ahogy ezekből sem lett semmi, úgy ezek a fiatalok a hazaérkezéskor szaladtak bele a Gerecse néven elhíresült haderőreformba, így repülésre már alig maradtak, nemhogy 29-est repüljenek. Hogy páran közülük mégis repülték később a Mig-et az egy másik történet. | |||||
Pé-Bé | Adatlap | 22531 | 2010. augusztus 22. 17:32 | ||
Szia Lacy! Ez a Szu-25 téma annyira igaz, hogy még külön reporvosi kategóriát (1/b2)-is csináltak rá, mert az 1/b-s típuson repülőknek nem kellet alkalmassági a katapultálásra, szemben a szuhojon ez már követelmény. És 1988-ban egy fél szakasznyi halgatót ki is küldtek kiképzésre. Még érdekesebb az, hogy az 1986-ban kiképzésre kiutazott állomány létszámát duplájára duzzasztották, a kinti tanulóidőt pedig egy évvel megtoldották és csak kint tudták meg a hallgatók, hogy utolsó évben ők kapják meg a kiképzést a Mig-29-re (azaz már 1989-ben. De ahogy ezekből sem lett semmi, úgy ezek a fiatalok a hazaérkezéskor szaladtak bele a Gerecse néven elhíresült haderőreformba, így repülésre már alig maradtak, nemhogy 29-est repüljenek. Hogy páran közülük mégis repülték később a Mig-et az egy másik történet. | |||||
Lacy | Adatlap | 22530 | 2010. augusztus 22. 07:57 | ||
Szia Nyugger, érdekes infók! Tényleg volt olyan repülőgép-vezető és műszaki, aki Szu-25-ösre kapott kiképzést? Tudsz erről részletesebbet? (Egyébként a Mig-21R-t a Németek szintén nem vették/kapták meg. Két felderítő századukban Mig-21F-13-as, majd Mig-21M változatokkal repültek.) | |||||
Nyugger | Adatlap | 22529 | 2010. augusztus 21. 21:27 | ||
Lacy, 'Szóval szerintem színház volt csak, a Szu-25 beszerzés meglebegtetése.' Igen szinház volt, de több felvonással, a rgv. állomány egy része már ki is utazott átképésre, már felvonultak az építő alakulatok Börgönd repterére, már leszállították a bomba javadalmazást a Szu-25K típushoz a szovjetek... A Szu-22M3-as szd. megvásárlása is echte magyarosch megoldás volt. A MiG-21R rendszeresítésére a 70-es évek elején minden VSZ tagállamban sor került, csak nálunk nem. Igaz volt egy MN1929, MiG-15-s és L-29-s harcértékkel, 1975 után csak az L-29 Delfinnel. Katonai vezetőink egy jó 10 éves cikluson keresztül ezzel a félelmetes technikával kivánták megoldani egy hadsereg felderítésí igényét! Aztán amikor már tarthatatlan volt ez a nevetséges állapot akkor aztán jól bevásároltak az Szu-22M3-s verzióval. | |||||
Lacy | Adatlap | 22528 | 2010. augusztus 21. 17:10 | ||
Szia Monox, nem az vitatkozás, inkább beszélgetés kedvéért. Mennyire lehetett valóságalapja a magyar Szu-25-ös beszerzésnek, a nyolcvanas évek második felében? Szögezzük le, hogy mi mit akartunk az mindig másodlagos volt. Az volt amit az oroszok utasítottak! Alapvetően Magyarország a Németekkel együtt egy vesztes ország volt 1990-ig. (Mi 90 után is, de más okból) No meg ott volt 56 is. A hatvanas-hetvenes években egyik államnak sem adtak el az oroszok támadó repülő fegyverzetet, ellentétben a többi VSZ taggal. Ha szükség volt ilyen fegyverekre, akkor az oroszok telepítettek oda sajátot. Mindkét országnak csak légvédelmi erői voltak a hatvanas-hetvenes években. És ha akartunk volna, akkor sem kaptunk volna támadó repülő eszközöket. Míg az összes többi VSZ tag rendelkezett a légvédelem mellett önálló frontlégierővel is! A szovjet frontlégierő erőteljes fejlesztése után a németek engedélyt(utasítást) kaptak egy vadászbombázó ezred felállítására, de ez az egység egyedül maradt egészen a nyolcvanas évek közepéig. Nálunk pedig az első fecske a Szuhoj század a nyolcvanas évek elején, de semmi több. Tehát a hatvanas, hetvenes években esélytelen lett volna, hogy békeidőben az oroszok engedélyeztek volna számunkra támadó repülő eszközök beszerzését! Aztán jött a nyolcvanas évek, a katonai, és jóléti kiadások nőttek, pénz egyre kevesebb, az oroszok pedig egyre engedékenyebbek. Egyre több fegyverfajtát felajánlottak. Majd lassan oda jutottak, hogy nukleáris technika kivételével pénzért bármit (ami a kilencvenes években tetőzött, bár számunkra még akkor is voltak tabuk). Volt régen egy TopGun-ban egy cikk egy államtitkárral, aki azt állította, hogy voltak tárgyalások valóban a típusról (is). Kérdés mennyi valóság alapja volt annak, hogy mi bármit is beszereztünk volna a nyolcvanas évek második felében! Ekkor már nálunk is beindult a leszervezés. A szárazföldi erőknél hagyományos VSZ hadosztály/ezred struktúrát átszervezték hadtest/dandár struktúrára (magyarul a haderő 25-30%-át kivonták), a légvédelemnél meg az S-200-as és Almaz rendszerek beszerzése után a nyolcvanas években leálltak a beszerzések teljesen. A Mig-21PF-ek selejtezése után semmivel nem pótolták a típust. A VSZ-en belül egyedül mi nem rendszeresítettük a Mig-29-est sem. Max csak apróbb beszerzéseket (pl. 7 db Mi-17-es) vásároltunk. Tehát miután a Szu-25-ös exportra került és az oroszok pénzhiány következtében hajlandóak lettek volna eladni, esélytelen volt, hogy mi vásároljunk belőle. Szóval szerintem színház volt csak, a Szu-25 beszerzés meglebegtetése. | |||||
Monox | Adatlap | 22527 | 2010. augusztus 21. 15:28 | ||
Én úgy tudom letezett egy konkrét ajánlat volt Magyarország részére a Szovjeteknek egy századnyi gép megvásárlásáról, de ahogyan nem lett egy MiG-23 gépekkel felszerelt ezredünk sem, úgy ebből az üzletből is kihátráltunk, a népgazdaság rossz helyzetére hivatkozva. Annyira létező volt a dolog, hogy nyugaton sokáig tudni vélték, hogy a Légierő állományában már van két gép kiképzési célokra, és ezekről festésrajz is megjelent, természetesen magyar csillaggal. De aztán eloszlott a köd. | |||||
Lacy | Adatlap | 22526 | 2010. augusztus 21. 12:52 | ||
SIG, Freddy sziasztok! Sok oka lehetett, persze. Bár ha mi nem is, az oroszok telepíthették volna. De ha felülről VSZ szintről nézzük, hogy hova terveztek az oroszok, akkor az derül ki, hogy elsősorban a közvetlen NATO-VSZ határok mellé, illetve azok hátországi második vonalába kerültek a Szu-25-ös ezredek. A VSZ, a hidegháború alatt tíz Szu-25-ös ezredet állított hadrendbe. (Ebből nyolc szovjet, egy csehszlovák és egy bolgár.) -Kettő NDK-ban, és ezekhez két tartalék ezred a Belorusz SZSZK-ban. -Egy a NSZK-Csehszlovák határhoz, és ennek tartaléka a kárpáton túli katonai körzetben. -Egy a bolgár-NATO határ konfliktushoz, és annak tartaléka az Odesszai katonai körzetbe. -Egy a Kaukázuson túli Szovjet-Török(NATO) határkonfliktushoz. Ennek tartaléka nem volt, cserébe a szovjet távol-keletre Vlagyivosztok körzetbe települt egy ezred. Tehát nem biztos, hogy ez alapján felmerült-e ilyen alakulat Magyarországra telepítése. Legalábbis eleinte. | |||||
Freddy | Adatlap | 22525 | 2010. augusztus 21. 12:35 | ||
Gondolom nem kellett a Mi-24 és a Szu-22 mellé. De egyébként végtelen mennyiségű olyan harci eszköz van, ami nem került rendszeresítésre nálunk:) Nagy részének a rendszeresítése fel sem merült, mint lehetőség. | |||||
SIG | Adatlap | 22524 | 2010. augusztus 21. 12:16 | ||
Nagyon jó képek ! Vérzik a szívem, hogy a legnagyobb kedvencem (Szu-25) nem került rendszeresítésre nálunk :( Tud erről valaki valamit, hogy mi lehetett az ok ? | |||||
Lacy | Adatlap | 22523 | 2010. augusztus 21. 12:04 | ||
Lacy | Adatlap | 22522 | 2010. augusztus 21. 10:59 | ||
Lacy | Adatlap | 22521 | 2010. augusztus 20. 08:31 | ||
Sziasztok, szerbek küldöttség a kínai J-10-est nézegeti Kínában! www.isria.com/pages/17_August_2010_65.php Legalábbis a Kínaik próbálkoznak. | |||||
aRnold5 | Adatlap | 22520 | 2010. augusztus 16. 17:31 | ||
Na végre sikerült linket beszúrnom! | |||||
aRnold5 | Adatlap | 22519 | 2010. augusztus 16. 17:31 | ||
aRnold5 | Adatlap | 22518 | 2010. augusztus 16. 17:30 | ||
http://www.largescaleplanes.com/reviews/Aftermarket/Helicopters/Warhammer/Mi-24Cockpit/Mi-24.php | |||||
aRnold5 | Adatlap | 22517 | 2010. augusztus 16. 17:29 | ||
aRnold5 | Adatlap | 22516 | 2010. augusztus 16. 17:28 | ||
http://www.airliners.net/photo/Nigeria---Air/Mil-Mi-24V-35P/1706015/L/&sid=ddec5a4d3cd98942ea479bd3de16a950 | |||||
aRnold5 | Adatlap | 22515 | 2010. augusztus 16. 17:26 | ||
http://www.largescaleplanes.com/reviews/Aftermarket/Helicopters/Warhammer/Mi-24Cockpit/Mi-24.php | |||||
sanyi | Adatlap | 22514 | 2010. augusztus 16. 14:58 | ||
Vicces/érdekes az angol és orosz műszerek és feliratok egymás mellett:) | |||||
muzzy | Adatlap | 22513 | 2010. augusztus 16. 13:15 | ||
miles! A motor körül levehető panelek vannak, míg hátul "sima" lemezelés. Az utobbinál több esetben ráadásul átlapolással oldották meg a dolgot. A motorburkolatnak meg levehetőnek kell lennie, ezt sokszor kell nyitni, zárni, biztosítani kell a csereszabatosságot, ezért itt több rést hagynak. Egyébként ez szerintem háború utáni építésből lett kétszemélyessé átalakítva. A háború alatt, ha jól emlékszem a Jak-ok törzse vászonborítású volt, csak a nagyon késői gépek törzse készült fémborítással. Az a baj a múzeumi gépekkel, hogy restauráláskor sok minden kicserélnek rajtuk, és nem az eredeti állapotban újítják fel - többnyire. Muzzy | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 22512 | 2010. augusztus 16. 12:25 | ||
Gyanítom, hogy egyszerű a magyarázat, és írott/nyomtatott formában létezik. Pénzpapírra van nyomtatva, jó nagy a címlet és Dollár a neve. Ukrajnában szeretik azt is, meg sokan a nyugati barátokat is (sokan meg nem), mindig csak az a kérdés, ki van éppen döntési pozícióban. Üdv R. | |||||
Monox | Adatlap | 22511 | 2010. augusztus 16. 12:13 | ||
Egyébként meglepően jó állapotban van a gép... Vajon hogy sikerült ellopni a Légierőből? | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 22510 | 2010. augusztus 16. 11:27 | ||
Igazad van Tibcsi, nem túl élethű, hanem EREDETI! :-) üdv R. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 22509 | 2010. augusztus 16. 11:23 | ||
Szia Monox Semmilyen felségjelzése nincs, csak N131SU polgári lajstromjelzése. Egy Pride ... nevű USA magáncég (?) vette Ukrajnától még 2009-ben, az év decemberében már meg is repültették az USA-ban. Gondolom, azóta is használják valamire, mert nem lehetett olcsó mulatság (esetleg némi bérköltség fejében USAF-pilótákat tréningeznek rajta - és ellene!). Üdv R. | |||||
Lacy | Adatlap | 22508 | 2010. augusztus 16. 11:13 | ||
Szia Monox, ez az USA-ba nemrég exportált két ex. ukrán polgári UB egyike. | |||||
Monox | Adatlap | 22507 | 2010. augusztus 16. 10:44 | ||
Tibcsi | Adatlap | 22506 | 2010. augusztus 16. 09:46 | ||
Ennek a Jak-nak nem túl élethű a panelezése és a koszolása. :) | |||||
miles | Adatlap | 22504 | 2010. augusztus 15. 22:53 | ||
Miggyuri | Adatlap | 22503 | 2010. augusztus 15. 07:50 | ||
Jól látod a dolgot. Oroszországban a krasznojarszki körzetben történt a dolog. A cikkben pilótahibáról beszélnek. | |||||
PETI | Adatlap | 22502 | 2010. augusztus 14. 22:31 | ||
Lacy | Adatlap | 22501 | 2010. augusztus 9. 10:00 | ||
Sziasztok, a belorusz baranovicsi javító üzem két kazah Szu-27-est korszerűsített. Többek között Litening-III konténerek hordozására tették alkalmassá a típust! Fegyverzet kibővült a H-25ML, H-29L rakétákkal és KAB-1500L-F bombákkal. A gépeket tavaly decemberben adták át. Ez már előre vetíti az átlag harminc éves Mig-27M-ek kivonását. | |||||
Varjúbácsi | Adatlap | 22500 | 2010. augusztus 4. 10:37 | ||
Itt van az új 1/32-es IL-2 dobozbontása, és értékelése: www.largescaleplanes.com/reviews/Kits/WW2/HobbyBoss/il-2/il-2.php | |||||
zoli1989 | Adatlap | 22499 | 2010. augusztus 3. 22:52 | ||
Lezuhant egy An-24-es Oroszországban. (ha esetleg más országban, akkor ezer sorry, de egy mukkot sem tudok oroszul) www.lifenews.ru/news/33304 | |||||
Monox | Adatlap | 22498 | 2010. augusztus 3. 09:16 | ||
Valóban emlékfilmnek tűnik, a bevágott, talán utolsó rádióban elhangzott szavak és a feltüntetett dátum miatt. Részemről döbbenetes a dolog, hiszen a képek alapján egy betonra szállt és ott melléfutott általam nem felismerhető oldalszámú gép látható, ami bár megégett és sok apró részlete hiányzik, de szerkezetileg ép és egész. Az lehetne gondolni, hogy egy ilyen eset talán nem követel emberéletet. Aztán eloszlik a kétségem amikor a gép mellett 3 méterrel pofával lefelé ott fekszik a kilőtt katapultülés, közvetlenül mellette az első fülketető... Hogy kerülhetett a kettő egymás mellé...? Csak nem egyik akadályozta a másikat? Nem gondolnám én sem, hogy gagyi, inkább azt, hogy az adott típusra nincs fellelhető katapultálási filmanyag, ezért került bele az, ami benne van. Mondjuk ez megint felveti a kérdést, hogy ha katapultáltak, akkor...? Mindenki másképp csinálja, de ez sem rossz ettől még, ezért is ajánlottam figyelmetekbe. Olyan dolgok vannak benne, amit enélkül talán sosem látnánk/hallanánk. Zoli1989! Szerintem a 1509-es hozzászólás egy elgépelés miatt lett a tiéd, én inkább úgy vélem, eggyel lejjebb nekem volt irányítva. | |||||
zoli1989 | Adatlap | 22497 | 2010. augusztus 2. 20:44 | ||
Szia Sanyi! És ezt most mért írod így nekem ? A végén nem egy összetört MiG-31-es van ? És nem talán a 33-as oldalszámú ? Mivel makettes oldalon vagyunk, gondoltam belinkelem a matricát is, mivel ismertem hogy van ilyen. Amúgy nagyon jól láttam én magam is, hogy egy összevágás a film. Már bánom hogy hozzászóltam... | |||||
sanyi | Adatlap | 22496 | 2010. augusztus 2. 13:55 | ||
Szia! Maximalista vagyok, tehát vagy rwayó amit csinálok, vagy nem fogok hozzá... Sok emlékvideó van és szerintem inkább azt kellett volna hogy amikor a leszállás felé közelít a gép, akkor töksötétre vált a kép, nem pedig egy másik, teljesen más eseményt odabiggyeszt. Szerintem nem nyerő dolog hogy mutatja a haláluk pillanatát - elvégre vannak családtagok, akik nem biztos hogy szeretnék látni.Inkább fényképekből összeállítana egy filmet és annyi. Az Általad említett emlékvideót megnéztem és szerintem sokkal jobb lett volna egy ilyesmit csinálniuk. Egyébként szép dolog hogy emlékeznek a 31-es személyzetére, csak én máshogy csináltam volna... | |||||
SIG | Adatlap | 22495 | 2010. augusztus 2. 13:12 | ||
Minden tiszteletem a Tiéd, de miből gondolod, hogy ez másnak nem tűnt fel ! Neked tényleg nem áll össze a kép ? Valakik, akik talán ismerhették a pilótákat, az emlékükre összeállítottak egy ilyen kisfilmet. Gondolom rettenetesen szégyenlik magukat, hogy nem álltak ott a pálya szélén, kamerával a kézben és nem tudták rögzíteni a katasztrófát... De ha ennyire szakértője vagy a témának, nyilván tudod, hogy ez az esetek 99 százalékában nincs így, tehát egy baleset rekonstruálásánál elég nehéz eredeti felvételeket használni. Ha ennyire éleslátású vagy, akkor talán az is feltűnt, hogy az egyik kabintető ott van a gép mellett pár méterre. Ez valószínűleg azt jelentheti, hogy legalább az egyik pilóta nem katapultált, hanem talán bent égett a gépben. Ezért nem biztos, hogy a gagyizásod itt helyén való... É sajnos a magyar pilótáknak is van egy hasonló filmjük, bár inkább ne lenne (R.I.P. Katovics Balázs és Mizsei Mihály). Akkor az is gagyi ? | |||||
sanyi | Adatlap | 22494 | 2010. augusztus 2. 12:32 | ||
Hát ezt jól megnéztétek... Egy F-14-est zúznak össze a filmen, csak belevágták azt a jelenetet. Volt a Discovery Végzetes másodpercek című sorozatában ez a jelenet. Valószínűleg fent van jutúbon is, de lusta vagyok megkeresni. Nézzétek meg: a leszállásirányító kamerájának + a torony kamera felvétele + egy teszt katapultálás... GAGYI! | |||||
zoli1989 | Adatlap | 22493 | 2010. augusztus 2. 11:30 | ||
Ill. inkább összetört gép. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66. |
A cirill a törzs alatti H-29-est nem említi...
Most mondja meg valaki, hogy csak prototípuson volt, vagy szérián is?