/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
Miggyuri 359726 2008. szeptember 17. 13:43
Válasz erre
Igazság? Az nincs. Vagy odaát van. :(
De amíg sőt aMiG élek remélek.
Miggyuri
Monox 359725 2008. szeptember 17. 12:46
Válasz erre
8 év az elemek teljes skálájának kitéve nem múlik el nyomtalanul. Mégis a 93-as ipari javításokkor használt festék bírja a a legjobban. A 20 évesnél idősebb festéknek (és sajnos alapvetően minden gépnek) már teljesen mindegy hogy is néz ki... De a 9604-es nagyon ledöbbentett. Van fotóm a javítás előtti csapatszínről. Pont így nézett ki.
SIG 359724 2008. szeptember 17. 10:34
Válasz erre
Az a brutál, hogy nekem van 3 tekercs filmem 2000-ből, amikor még a kifutón álltak és iszonyú, hogy mennyit romlott a külsejük ennyi idő alatt :( Főleg az UM-nek :(
Tibcsi 359723 2008. szeptember 17. 10:24
Válasz erre
A földön nincs. Az igazság odaát van.
Monox 359722 2008. szeptember 17. 07:58
Válasz erre
Egész éjjel alig aludtam emiatt. Gyuri! Szerinted van igazság a földön?
Miggyuri 359721 2008. szeptember 17. 05:45
Válasz erre
Monox 359720 2008. szeptember 16. 22:12
Válasz erre
Misi 359719 2008. szeptember 16. 20:33
Válasz erre
szép képek Pápáról!
www.airliners.net/search/photo.search
RonnieFrown 359718 2008. szeptember 16. 07:37
Válasz erre
Monox! Kosz a 17F kepeket! Azt lehet tudni ki, mikor, hol es miert szallt hasra ezzel a geppel?
oritomi 359717 2008. szeptember 15. 23:17
Válasz erre
Magyar vonatkozású makettek egy angol makett oldalon
www.modelsforsale.com/catalog/advanced_search_result.php

Különösen a Hind tetszik.
pilotka 359716 2008. szeptember 15. 22:29
Válasz erre
Solo 359715 2008. szeptember 15. 18:23
Válasz erre
OK, megnyugodtam. :) Fórumon az emberek hajlamosak mindenféle érzelmeket belegondolni a mások írásaiba. Néha én is :)

Természetesen a polgári betegszállítás más , mint a katonai, de vannak közös vonások. Egy Mi-8 is lehet adott esetben mentőhelikopter (mint ahogy volt is), de nem ez a fő rendeltetése. Drága is arra. A kártérítési dolgot nem értem. Ha nincs orvos a fedélzeten és földön is megoldható a beteg elszállítása, akkor nem fogja elvinni a K-M gép a sérültet csak felkészíti a szállításra. Ha földön nem megközelíthető a hely akkor vagy bevárják a civil mentőhelit vagy a legközelebbi olyan helyre viszik a sérültet ahol át tudják adni a mentőszolgálatnak. Most volt épp egy gyakorlat ahol ezeket az eljárásokat próbáltuk finomítani. Néha túl jól is sikerült. :)
Igazából a K-M szolgálatra azért van szükség, mert a civil mentők és tűzoltók nem rendelkeznek a szükséges információkkal és képességekkel, hogy felkutassanak egy leesett repülőgépet. Szerencsére kis ország vagyunk és általában van szemtanú aki értesíti a civil mentőket. Egy repülőgép baleseténél vannak olyan speciális dolgok ami miatt jobb ha egy szakértő is van a helyszinen. Ezért szokott akkor is odamenni a K-M gép ha már a helyszinen vannak a földi erők.
Mihez nem rendelkeznek szerinted a megfelelő óraszámmal? Béke időszakában el lehet lenni a mostani repidőkkel egy darabig. Aki K-M szolgálatot ad az nem kezdő pilóta. A repidő persze kevés, de így is megcsinálják amit kell.
Az új rendelettel reméljük nem lesz gond. Elvileg azok is részt vesznek a kidolgozásában akikről szól.
Szerintem félreérted ezt a kórházgép dolgot. Ezeket a heliket nem napi békeidő használatra találták ki. Hummanitárius katasztrófák vagy a civilizációtól elzárt vidéken nagyo hasznos lehet. A hadseregnek tényleg nem nyerő. Nem tudnánk kihasználni. De nagy országokban életet menthet. Szerintem.
HADvezér 359714 2008. szeptember 15. 16:17
Válasz erre
Solo! Köszönet a képekért, üdv!
Mty 359713 2008. szeptember 15. 15:59
Válasz erre
Muzzy 359712 2008. szeptember 15. 15:42
Válasz erre
Kedves Solo!
Nem akarok kötözködni.
Más a polgári, és más a katonai betegszállítás követelménye, igaz, hogy szükséghelyzetben nem nézi senki, de ha normál, nem minősített helyzet van, akkor utólag sok kártérítési perre lehet számítani...
Azért nem vagyok abban biztos, hogy a személyzet rendelkezik a megfelelő repült óraszámmal...
Az új rendeletről a HM-es kollégák már említést tettek, de részleteket még nem láttam. (Nyugtával dícsérd a napot)
A Korház koncepciónak két bibije van: A helikoptert közben nem lehet másra használni, és kicsit nehézkes a sterilitás fenntartása...
Továbbá gond, hogy a beépített orvosi műszerek 220 V 50 Hz váltóáramról működtek, és ezeknek a kiszolgálására egy áramfejlesztőt raktak a tehertér hátsó falára, de hát ezt csak a földön lehetett üzemeltetni...
Muzzy
Solo 359711 2008. szeptember 15. 14:55
Válasz erre
Nem igazán értem, hogy most mit is akarsz mondani vagy esetleg miben nincs igazam. Kb. ugyanazt írtad, mint én. :)
Melyik STANAG-ről beszélsz? A betegszállítás nem egyenlő a rohammentővel. Bizonyos esetekben pedig édesmindegy milyen STANAG-nek vagy polgári követelménynek felel meg valami ha muszáj azzal csinálni amink épp van. Ezért is a mentők dolga a betegszállítás és nem a seregé. A jövőben is csak különleges esetekben vennék igénybe esetleg a K-M gépet. Pontosan meg lesz határozva, hogy milyen feladatokra, mikor, milyen feltételekkel és kinek az engedélyével mehet majd a gép. A 30/1998-as rendelet már elég régi. Ezt fogja felváltani majd egy új. Ettől fügetlenül ami abban meghatároztak az úgy is van. Ha nem hiszed menj le a K-M szolgálathoz és pakoltasd ki velük a felszerelésüket. Meg fogsz lepődni. :) Kicsit túl is lőttek annó a lista méretével. Be sem fér minden a gépbe. :)
A rendeletben 150km van meghatározva, de nem hatótávnak. Az más. 150km-es sugarú körön belül kell képesnek lennie ellátni a K-M feladatot. Most Mi-8-asok adják a K-M-et, póttartállyal. Így 1 órás kutatási időt számolva kb 200km -es sugarú körön belül képesek üzemelni. Ez a távolság lefedi az ország kb 98%-át. Egyedül az ukrán határnál van egy kis sarok ahol túlcsúszik egy picit ezen a 200km-es határon.
A helikopteres műtő dolog érdekes, de biztos nem repülés közbeni operálásra találták ki. :)
Viszont mobil műtőnek ideális.
Muzzy 359710 2008. szeptember 15. 14:17
Válasz erre
Magyarország a nemzetközi kötelezettségeknek megfelelően köteles kutató mentő szolgálatot tartani a bajbajutott légijárművek megsegítésére.
Kezdjük az elején, betegszállításra alkalmas a MI-8/17? A tipusalkalmassági bizonyítvány (katonai) szerint elvileg igen, de meghatározott szintű sebesültekig. A STANAG követelményeknek nem biztos, hogy megfelenek. A polgári követelményeknek viszont nem felel meg.
Elvileg a Kutató Mentő helikopterek a légi kutatásban vesznek részt. azonban a hatótávolságukkal van egy kis gond, ugyanis az elég kevés erre a feladatra (szerintem a 150 Km jó a mentőnek, de nem elég a kutató feladatra)
Akit érdekel itt találhat több infót róla
30/1998. (VI. 24.) BM-HM-NM-PM együttes rendelet a bajba jutott légijárművek megsegítését ellátó kutató-mentő szolgálatokról
A rendelet elég sok mindent leszabályoz, kérdés, hogy ennek meg tud-e felelni a szolgálat.

Mint említettem a polgári életben más követelmények vannak. Pl a veszélyes anyag szállításának kérdése. Ilyen (nevetségesnek tűnik) a tartályban szállított oxigén mennyisége. STB.
Anno, még a PG-ben készület egy MI-8-as alapra egy komplett műtő, majd a prototipus alapján 6 darabos 0 széria keretén belül a PG-ben alakítottuk át a helikoptereket. Itt az volt a gond, hogy gyakorlatilag műtéti feladatot csak a földön lehetett végrehajtani, a levegőben nem (mondjuk nem szívesen hagytam volna, ha menet közben operálnak...)
Muzzy
Nyugger 359709 2008. szeptember 14. 20:15
Válasz erre
Magyarországon az alábbi MiG-15 típusok-verziók voltak rendszeresítve : MiG-15, MiG-15bis ezek mind orosz gyártásúak voltak, az UTI-MiG-15 típusból használtunk orosz,
CS-102 cseh és SBLim-1 ill. SBLim-2 lengyel gyártásút.
Mty 359708 2008. szeptember 14. 19:32
Válasz erre
Sziasztok!
Milyen típusú Mig 15 volt anno magyarban?
sys 359707 2008. szeptember 14. 19:25
Válasz erre
snus!
A rendeletet ugyan nem olvastam, de a többi rendelet betartása/betartatása alapján (az 'államigazgatásban' dolgozom, szégyenlem is magam) attól félek nem sokat ér, de ez már kemény politika, sztem ne folytassuk.
Solo 359706 2008. szeptember 13. 14:13
Válasz erre
7042
7042
7055
7055
7055
7055

Ezek meg csak úgy. :)
Solo 359705 2008. szeptember 13. 14:00
Válasz erre
7041
7041
7043
7043
7062
7062

Az igért képek a 706-os egyedi festéséről.
Solo 359704 2008. szeptember 13. 12:52
Válasz erre
Helló!

Ebben a cikkben szerintem nem mentőhelikopterként való alkalmazásról beszél. Inkább sebesülszállításról. Igaz előfordult már, hogy használták a kutató-mentő (K-M) helikoptereket mentő feladatokra, de az egy ideiglenes dolog volt. Gondban voltak a mentősök és egítséget kértek. A K-M helikopterek felszerelése mai is vetekszik egy jól felszerelt mentőautóéval. Azonban a K-M felcser nem orvos. Csak könnyebb esetekhez lehetne így igénybe venni. A másik probléma aminek a megoldásán most dolgoznak, hogy hivatalosan a K-M gépeket nem lehet igénybe venni semmilyen mentő vagy katasztrófavédelmi feladatra csakis a veszélyben lévő, lezuhant vagy eltünt repülők megsegítésére. Reméljük ez a probléma hamarosan megoldódik. Ezután ha a mentőszolgálat vagy a katasztrófavédelem igényli akkor be tud segíteni a honvédség.
Az árvizi mentés más téma. Azt nem készültségi helikopterrel szokták megoldani. Kivéve ha árvizi készenlét van :).
Rumcájsz_52 359703 2008. szeptember 13. 10:30
Válasz erre
Az attól is függ, mit értesz mentőhelikopter alatt. Ha az Országos Mentőszolgálat "megsegitésére" komolyan gondol a miniszter úr, akkor a gépeket fel kellene szerelni egészség
ügyi mentőfelszereléssel /komoly elsősegély-nyújtó, újraélesztő és életfenntartó rendszerekkel/, valamint az ezeket üzemeltetni képes, ezekre kiképzett egészségügyi szakszemélyzettel /mentőorvos, mentőápoló/ is. Honnan veszi ehhez a pénzt és az embereket, amikor Szentesen még egy heli-mentőállomás felépitése is hosszú évekbe telik? Közben meg a kijelölt mentőhelikoptert Szolnokon állomásoztatják, mert még azt sem veszik észre, hogy Kemét sokkal közelebb van a kijelölt szentesi bázishoz és az ellátni kivánt dél-alföldi körzethez. Az egészségügyi mentést/meg a róla való nyilatkozatokat is/ meg kellene hagyni a hozzáértőknek, a HM-nek meg a saját feladataival kellene foglalkozni, bőven van megoldatlan feladatuk. Ha viszont a katasztrófa-helyzeti mentésre gondoltak /pl. árviz/, akkor tudni kellett volna, hogy erre már ősidők óta használják a Honvédség helikoptereit, tehát semmi újat nem alkottak a dumán kivül.
borisz 359702 2008. szeptember 13. 08:23
Válasz erre
Tehát szükség esetén akár mentőhelikopterként is alkalmazhatóak lesznek, jól értem?
Tibcsi 359701 2008. szeptember 12. 21:07
Válasz erre
Etel 359700 2008. szeptember 12. 21:01
Válasz erre
MWSnap447
MWSnap447

Sziasztok!

2011-től beindul a nagy vásárlás!
snus 359699 2008. szeptember 12. 21:00
Válasz erre
Sziasztok!

Szerintem ez csak a helikopterek modernizálásáról szól. A karbantartás, javítás,üzemeltetés(=üzembentartás) marad a Honvédségnél. A dipol és infracsapda töltetek beszerzése pedig a 228/2004 Korm. rendelet szerint történik. Szerintem semmi sumákolás nincs itt. Ajánlom a rendelet elolvasását. Olyan kitételek vannak benne, ami kizárja a saját zsebre dolgozást, pláne, ha nyílt eljárás során megy a beszerzés.

Üdv:

Andris
Etel 359698 2008. szeptember 12. 20:10
Válasz erre
Sziasztok!

Tudna valaki feltenni nagy felbontású képet az új festésű 704-es Mi-17-ről /Oroszországban volt nagyjavításon/.

Köszönöm!
HADvezér 359697 2008. szeptember 12. 19:29
Válasz erre
Köszi, várom!
próbálok addig én is egy makettet szerezni, úgy is megépítem majd - ha lesz egy kis időm... :) Ha neked most nem kell a trumpi, akkor esetleg lebartelezhetnénk, adok érte egy jó pár matricát újat is ,régit is ami neked kell. üdv
Solo 359696 2008. szeptember 12. 15:08
Válasz erre
Jut eszembe. A HobbyBoss 72-es Mi-17 a TRumpi kicsinyítése. Szal ugyenez 72-es méretarányban is nyerő lesz. A HobbyBoss Mi-8 egyelőre úgy tűnik baklövés mert abba is Mi-17-et csomagolnak. Nem tudom javítják e a hibát.

Ja és a 706-oson van egy egyedi festés részlet (lehet van a 707-esen is azóta de még nem láttam). Holnap rakok fel róla képet.
Solo 359695 2008. szeptember 12. 15:05
Válasz erre
Helló!

Nekem van egy a szekrényben. :) Elküldeni nem tudom, de bármit lemérek rajta. :)
HADvezér 359694 2008. szeptember 12. 11:22
Válasz erre
Szia Solo! Köszönöm, pont most akartam képeket kérni a 2 gépről amit írtál, a magyarázó grafika miatt. Legalább egyszerűsödik a matrica is és így olcsóbban tudom adni. Neked küldök egyet, ha elkészült, köszönetem kifejezéséül. a Danger felíratok és a data is rajta lesz! Most már csak egy makett kellene beméretezni :)

üdv mindenkinek!
borisz 359693 2008. szeptember 11. 20:07
Válasz erre
Solo 359692 2008. szeptember 11. 19:49
Válasz erre
IMG_8896
IMG_8896
IMG_8889
IMG_8889
IMG_8890
IMG_8890
IMG_8891
IMG_8891
IMG_8897
IMG_8897
IMG_8900
IMG_8900
IMG_8903
IMG_8903
IMG_8934
IMG_8934
IMG_8935
IMG_8935
IMG_8936
IMG_8936

Mi köszönjük. :)
De ha lúd legyen kövér. Rakok ide egy képet a farokrészről. A "vigyázz forgó légcsavar" az jó a lapon. Esetleg két DANGER felirat elférne még rajta? :)

Az egyéb pici jelzéseket már nem is említem. :)
HADvezér 359691 2008. szeptember 11. 17:46
Válasz erre
Etel 359690 2008. szeptember 11. 15:55
Válasz erre
Monox 359689 2008. szeptember 11. 09:10
Válasz erre
01
01
02
02

Variációk egy témára, azaz két kép egy eset. Forrás ismeretlen.
Miggyuri 359688 2008. szeptember 11. 04:35
Válasz erre
Jó kérdés. Azt hiszem az AERO Magazinban, de erre nem esküszöm meg.
Tibcsi, ha azt a repülő F-et megtalálod, kérlek küldd el nekem. Vagy az évfolyam és lapszámot.
Köszi!
Miggyuri
sainz 359687 2008. szeptember 10. 21:57
Válasz erre
MiG-17F:

Kevésbé közismert, hogy ezek a gépek képesek voltak a hangsebesség átlépésére, és a rajtuk szolgáló pilóták többsége élt is ezzel a lehetőséggel.
7000m felett nem volt korlátozva a típus sebessége vízszintes repülés során.

Pl. - egy rajkötelékben végrehajtott elfogás során a sztratoszférában, 13000m-en, felgyorsultak a gépek 1250km/ó sebességre.
Ez abban a magasságban megközelíti az 1.2Mach-ot.
Nyugger 359686 2008. szeptember 10. 21:15
Válasz erre
MiG-17PF témában egy kis pontosítás, Iván Dezső A magyar katonai repülés története 1945-1956 cimű könyvéből : '1955 ápr.23.-án Kecskemétre érkezett ládában 6 db MiG-17PF, gyári számok 0933,0850,0939,0944,0838,0847. 1955 okt.2.-án Taszárra érkezett szintén ládában 6 db, gy.sz. 0315,0401,0402,0403,0404,0405. Gépeket orosz és magyar műszakiak helyezték üzembe'. Az 1956 utáni hadsereg csökkentés során az oroszok megkapták azokat a repülőgépeket melyeket nem fizettük ki, -bizony bizony akkor sem volt semmi ingyen- így az összes MiG-17PF,a 20 db MiG-17F,valamint 93 db MiG-15-t. A MiG-17PF-k magyarországon maradtak de orosz alakulatnál és feltételezhető, hogy repülték is. A többi gép sorsa ismeretlen. A 17PF-ek 1957 őszén kerültek visssza az alakulatokhoz. A taszári gépeket 1958 kora telén repülték Kecskemétre mert a helyi I. elfogó század MiG-19PM átképzésre utazott el. Érdekes, kevésbé ismert dátum : 1962 jan.10.-én 20.00-tól vette vissza a Magyar Néphadsereg az ország légterének védelmét a DHDSCS-tól.
gabesz80 359685 2008. szeptember 10. 20:53
Válasz erre
http://modelingmadness.com/scotts/mod/previews/hasegawa/00896.htm
Monox 359684 2008. szeptember 10. 18:34
Válasz erre
Megszabadulak? Az oroszok tudták mi a jó és miből nincs épp raktáron éppen ezért "visszavásárolták" az összes F-et. Érdekes, hogy a PF-ekből is sokat elvittek de aztán visszadtak. Hiszen a lokátoros PF hírből nem volt annyira jó mint a lokátortalan F.
migi 359683 2008. szeptember 10. 18:33
Válasz erre
Szia Laci
Igen én is hasonlóan tudom csak a neten több helyen is az van irva hogy katapultáltak . A héten megyek Imre úrhoz és pontositok mindent.
Tibcsi 359682 2008. szeptember 10. 18:32
Válasz erre
Könnyen lehet. Csak emlékezetből írtam és már rég láttam azt a cikket. :)
Monox 359681 2008. szeptember 10. 18:30
Válasz erre
Tibcsi!

Az a kép azt hiszem a 402.es PF-et ábrázolta.
borisz 359680 2008. szeptember 10. 18:29
Válasz erre
Miért szabadultak meg ilyen gyorsan a tizenhetesektől?
Monox 359679 2008. szeptember 10. 18:29
Válasz erre
Mellesleg ez volt az egyetlen veszteség a 67-es típusnak tituált nagysvancú gépből amiből mindösszesen 6db volt Magyarországnak.
Rumcájsz_52 359678 2008. szeptember 10. 17:42
Válasz erre
migi
69 márc 8 Pápa, "4116" 21U, leszállás közben túl alacsony üzemmódú gázkar-beállitás miatt a siklópálya alá süllyedtek, későn adtak gázt, igy a beton előtt 600 m-rel értek földet, a gép átvágódott, de a két pilóta /Aranyosi alezredes és Bán szds./ nem kis szerencsével sértetlenül megúszták az esetet, a gép viszont javithatatlanul totálkáros lett /egyébként "nagysvancos" U-változat, tehát "67-es tipus" volt/
üdv R.
Tibcsi 359677 2008. szeptember 10. 17:38
Válasz erre
Nekem a TopGun-ból rémlik ez a kép. És volt egy másik cikk is, ami egy sikertelen Canberra elfogásról szólt. Ott is volt kép egy 17F-ről, repülés közben.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.