<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91., | 92., | 93., | 94., | 95., | 96., | 97., | 98., | 99., | 100., |
101., | 102., | 103., | 104., | 105., | 106., | 107., | 108., | 109., | 110., | 111., | 112., | 113., | 114., | 115., | 116., | 117., | 118., | 119., | 120., |
121., | 122., | 123., | 124., | 125., | 126., | 127., | 128., | 129., | 130., | 131., | 132., | 133., | 134., | 135., | 136., | 137., | 138., | 139., | 140., |
141., | 142., | 143., | 144., | 145., | 146., | 147., | 148., | 149., | 150., | 151., | 152., | 153., | 154., | 155., | 156., | 157. |
sainz | Adatlap | 359738 | 2008. szeptember 23. 13:48 | ![]() | |
PETI | Adatlap | 359737 | 2008. szeptember 23. 13:17 | ![]() | |
Doki400 | Adatlap | 359736 | 2008. szeptember 23. 13:15 | ![]() | |
Monox | Adatlap | 359735 | 2008. szeptember 23. 12:47 | ![]() | |
Érdekes, hogy a 906-os nem szürkül, hanem kékűl a napon... De még mindig jobban bírja mint pl. a 9604-es MF... Vagy a 6115-ös biszre festett zászló zöld színe... Mindenesetre minden repüléshez valaha is köze volt embernek borzasztóan szomorú látványt nyújt az, ami ma Pápán van. | |||||
Doki400 | Adatlap | 359734 | 2008. szeptember 22. 23:47 | ![]() | |
Ha belegondolok hogy a 906-os UM-et én húztam a boxba mikor visszahozták a "PG"-ből ááá... Ahoz képest most hogy néz ki. Sirni volna kedvem... | |||||
sainz | Adatlap | 359733 | 2008. szeptember 22. 23:29 | ![]() | |
storno. 5.tétel: H-25MP, H-25ML | |||||
sainz | Adatlap | 359732 | 2008. szeptember 22. 23:28 | ![]() | |
H-23-al lőttek élesben a MiG-23-asok is, de gondolom nem pufogtattak el két tucatnál többet. H-25 nincs is a listán. Pedig 1986-ban a Szuhojok jópárat eleregettek Lengyelországban. Lehet h nem saját rakétáink voltak azok sem? | |||||
sainz | Adatlap | 359731 | 2008. szeptember 22. 23:21 | ![]() | |
Bomba és a Szuhojokhoz való cókmók is nagyon kevésnek tűnik. Persze nem tudjuk miből mennyit adtak el korábban. De van egy olyan sejtésem, hogy ezek eladásában sem voltunk olyan hatékonyak mint a legtöbb szomszédunk. | |||||
Nyugger | Adatlap | 359730 | 2008. szeptember 22. 23:14 | ![]() | |
Légiharc rakétával tényleg bátorság lett volna lerohanni az akkori ellenségeinket! Viszont ami meglepően kevésnek tünik az a H-23. | |||||
sainz | Adatlap | 359729 | 2008. szeptember 22. 23:01 | ![]() | |
3692db R-3R 2553db R-13M Ezek relatíve modern és drága fegyverek voltak a maguk idejében. Nem garasoskodtak akik megrendelték anno... Az R-3R gondolom a MiG-21bis-ekkel együtt érkezett. Mire készültünk? Egyedül akartuk lerohanni Nyugat-Európát? Nem lehet elírás? Hihetetlen számok a mai viszonyok ismeretében. Az akkori forgatókönyvek szerint a vadászgépeink negyede élte volna túl az első napot. Szerintem ez is optimista becslés. Hová akkor ennyi rakéta? Ki sem számolom hány bevetés alatt tudták volna a 21bis-ek "elhordani"... | |||||
Etel | Adatlap | 359728 | 2008. szeptember 22. 21:10 | ![]() | |
Sziasztok! Ha valakit érdekelnek repülőgépfedélzeti rakéták, tessék venni! hir.hmflu.gov.hu/_layouts/ertekesites/PALYAZATI_KIIRAS_33JEGYZEK.pdf | |||||
Etel | Adatlap | 359727 | 2008. szeptember 17. 22:24 | ![]() | |
Miggyuri | Adatlap | 359726 | 2008. szeptember 17. 13:43 | ![]() | |
Igazság? Az nincs. Vagy odaát van. :( De amíg sőt aMiG élek remélek. Miggyuri | |||||
Monox | Adatlap | 359725 | 2008. szeptember 17. 12:46 | ![]() | |
8 év az elemek teljes skálájának kitéve nem múlik el nyomtalanul. Mégis a 93-as ipari javításokkor használt festék bírja a a legjobban. A 20 évesnél idősebb festéknek (és sajnos alapvetően minden gépnek) már teljesen mindegy hogy is néz ki... De a 9604-es nagyon ledöbbentett. Van fotóm a javítás előtti csapatszínről. Pont így nézett ki. | |||||
SIG | Adatlap | 359724 | 2008. szeptember 17. 10:34 | ![]() | |
Az a brutál, hogy nekem van 3 tekercs filmem 2000-ből, amikor még a kifutón álltak és iszonyú, hogy mennyit romlott a külsejük ennyi idő alatt :( Főleg az UM-nek :( | |||||
Tibcsi | Adatlap | 359723 | 2008. szeptember 17. 10:24 | ![]() | |
A földön nincs. Az igazság odaát van. | |||||
Monox | Adatlap | 359722 | 2008. szeptember 17. 07:58 | ![]() | |
Egész éjjel alig aludtam emiatt. Gyuri! Szerinted van igazság a földön? | |||||
Miggyuri | Adatlap | 359721 | 2008. szeptember 17. 05:45 | ![]() | |
Monox | Adatlap | 359720 | 2008. szeptember 16. 22:12 | ![]() | |
Megesz a sárga irígység... | |||||
Misi | Adatlap | 359719 | 2008. szeptember 16. 20:33 | ![]() | |
szép képek Pápáról! www.airliners.net/search/photo.search | |||||
RonnieFrown | Adatlap | 359718 | 2008. szeptember 16. 07:37 | ![]() | |
Monox! Kosz a 17F kepeket! Azt lehet tudni ki, mikor, hol es miert szallt hasra ezzel a geppel? | |||||
oritomi | Adatlap | 359717 | 2008. szeptember 15. 23:17 | ![]() | |
Magyar vonatkozású makettek egy angol makett oldalon www.modelsforsale.com/catalog/advanced_search_result.php Különösen a Hind tetszik. | |||||
pilotka | Adatlap | 359716 | 2008. szeptember 15. 22:29 | ![]() | |
www.rathbonemuseum.com/MAIN/main.html
www.rathbonemuseum.com/HUNGARY/HGMain.html egy kis érdekesség, ami nagyon lélekemelő | |||||
Solo | Adatlap | 359715 | 2008. szeptember 15. 18:23 | ![]() | |
OK, megnyugodtam. :) Fórumon az emberek hajlamosak mindenféle érzelmeket belegondolni a mások írásaiba. Néha én is :) Természetesen a polgári betegszállítás más , mint a katonai, de vannak közös vonások. Egy Mi-8 is lehet adott esetben mentőhelikopter (mint ahogy volt is), de nem ez a fő rendeltetése. Drága is arra. A kártérítési dolgot nem értem. Ha nincs orvos a fedélzeten és földön is megoldható a beteg elszállítása, akkor nem fogja elvinni a K-M gép a sérültet csak felkészíti a szállításra. Ha földön nem megközelíthető a hely akkor vagy bevárják a civil mentőhelit vagy a legközelebbi olyan helyre viszik a sérültet ahol át tudják adni a mentőszolgálatnak. Most volt épp egy gyakorlat ahol ezeket az eljárásokat próbáltuk finomítani. Néha túl jól is sikerült. :) Igazából a K-M szolgálatra azért van szükség, mert a civil mentők és tűzoltók nem rendelkeznek a szükséges információkkal és képességekkel, hogy felkutassanak egy leesett repülőgépet. Szerencsére kis ország vagyunk és általában van szemtanú aki értesíti a civil mentőket. Egy repülőgép baleseténél vannak olyan speciális dolgok ami miatt jobb ha egy szakértő is van a helyszinen. Ezért szokott akkor is odamenni a K-M gép ha már a helyszinen vannak a földi erők. Mihez nem rendelkeznek szerinted a megfelelő óraszámmal? Béke időszakában el lehet lenni a mostani repidőkkel egy darabig. Aki K-M szolgálatot ad az nem kezdő pilóta. A repidő persze kevés, de így is megcsinálják amit kell. Az új rendelettel reméljük nem lesz gond. Elvileg azok is részt vesznek a kidolgozásában akikről szól. Szerintem félreérted ezt a kórházgép dolgot. Ezeket a heliket nem napi békeidő használatra találták ki. Hummanitárius katasztrófák vagy a civilizációtól elzárt vidéken nagyo hasznos lehet. A hadseregnek tényleg nem nyerő. Nem tudnánk kihasználni. De nagy országokban életet menthet. Szerintem. | |||||
HADvezér | Adatlap | 359714 | 2008. szeptember 15. 16:17 | ![]() | |
Solo! Köszönet a képekért, üdv! | |||||
Mty | Adatlap | 359713 | 2008. szeptember 15. 15:59 | ![]() | |
Muzzy | Adatlap | 359712 | 2008. szeptember 15. 15:42 | ![]() | |
Kedves Solo! Nem akarok kötözködni. Más a polgári, és más a katonai betegszállítás követelménye, igaz, hogy szükséghelyzetben nem nézi senki, de ha normál, nem minősített helyzet van, akkor utólag sok kártérítési perre lehet számítani... Azért nem vagyok abban biztos, hogy a személyzet rendelkezik a megfelelő repült óraszámmal... Az új rendeletről a HM-es kollégák már említést tettek, de részleteket még nem láttam. (Nyugtával dícsérd a napot) A Korház koncepciónak két bibije van: A helikoptert közben nem lehet másra használni, és kicsit nehézkes a sterilitás fenntartása... Továbbá gond, hogy a beépített orvosi műszerek 220 V 50 Hz váltóáramról működtek, és ezeknek a kiszolgálására egy áramfejlesztőt raktak a tehertér hátsó falára, de hát ezt csak a földön lehetett üzemeltetni... Muzzy | |||||
Solo | Adatlap | 359711 | 2008. szeptember 15. 14:55 | ![]() | |
Nem igazán értem, hogy most mit is akarsz mondani vagy esetleg miben nincs igazam. Kb. ugyanazt írtad, mint én. :) Melyik STANAG-ről beszélsz? A betegszállítás nem egyenlő a rohammentővel. Bizonyos esetekben pedig édesmindegy milyen STANAG-nek vagy polgári követelménynek felel meg valami ha muszáj azzal csinálni amink épp van. Ezért is a mentők dolga a betegszállítás és nem a seregé. A jövőben is csak különleges esetekben vennék igénybe esetleg a K-M gépet. Pontosan meg lesz határozva, hogy milyen feladatokra, mikor, milyen feltételekkel és kinek az engedélyével mehet majd a gép. A 30/1998-as rendelet már elég régi. Ezt fogja felváltani majd egy új. Ettől fügetlenül ami abban meghatároztak az úgy is van. Ha nem hiszed menj le a K-M szolgálathoz és pakoltasd ki velük a felszerelésüket. Meg fogsz lepődni. :) Kicsit túl is lőttek annó a lista méretével. Be sem fér minden a gépbe. :) A rendeletben 150km van meghatározva, de nem hatótávnak. Az más. 150km-es sugarú körön belül kell képesnek lennie ellátni a K-M feladatot. Most Mi-8-asok adják a K-M-et, póttartállyal. Így 1 órás kutatási időt számolva kb 200km -es sugarú körön belül képesek üzemelni. Ez a távolság lefedi az ország kb 98%-át. Egyedül az ukrán határnál van egy kis sarok ahol túlcsúszik egy picit ezen a 200km-es határon. A helikopteres műtő dolog érdekes, de biztos nem repülés közbeni operálásra találták ki. :) Viszont mobil műtőnek ideális. | |||||
Muzzy | Adatlap | 359710 | 2008. szeptember 15. 14:17 | ![]() | |
Magyarország a nemzetközi kötelezettségeknek megfelelően köteles kutató mentő szolgálatot tartani a bajbajutott légijárművek megsegítésére. Kezdjük az elején, betegszállításra alkalmas a MI-8/17? A tipusalkalmassági bizonyítvány (katonai) szerint elvileg igen, de meghatározott szintű sebesültekig. A STANAG követelményeknek nem biztos, hogy megfelenek. A polgári követelményeknek viszont nem felel meg. Elvileg a Kutató Mentő helikopterek a légi kutatásban vesznek részt. azonban a hatótávolságukkal van egy kis gond, ugyanis az elég kevés erre a feladatra (szerintem a 150 Km jó a mentőnek, de nem elég a kutató feladatra) Akit érdekel itt találhat több infót róla 30/1998. (VI. 24.) BM-HM-NM-PM együttes rendelet a bajba jutott légijárművek megsegítését ellátó kutató-mentő szolgálatokról A rendelet elég sok mindent leszabályoz, kérdés, hogy ennek meg tud-e felelni a szolgálat. Mint említettem a polgári életben más követelmények vannak. Pl a veszélyes anyag szállításának kérdése. Ilyen (nevetségesnek tűnik) a tartályban szállított oxigén mennyisége. STB. Anno, még a PG-ben készület egy MI-8-as alapra egy komplett műtő, majd a prototipus alapján 6 darabos 0 széria keretén belül a PG-ben alakítottuk át a helikoptereket. Itt az volt a gond, hogy gyakorlatilag műtéti feladatot csak a földön lehetett végrehajtani, a levegőben nem (mondjuk nem szívesen hagytam volna, ha menet közben operálnak...) Muzzy | |||||
Nyugger | Adatlap | 359709 | 2008. szeptember 14. 20:15 | ![]() | |
Magyarországon az alábbi MiG-15 típusok-verziók voltak rendszeresítve : MiG-15, MiG-15bis ezek mind orosz gyártásúak voltak, az UTI-MiG-15 típusból használtunk orosz, CS-102 cseh és SBLim-1 ill. SBLim-2 lengyel gyártásút. | |||||
Mty | Adatlap | 359708 | 2008. szeptember 14. 19:32 | ![]() | |
Sziasztok! Milyen típusú Mig 15 volt anno magyarban? | |||||
sys | Adatlap | 359707 | 2008. szeptember 14. 19:25 | ![]() | |
snus! A rendeletet ugyan nem olvastam, de a többi rendelet betartása/betartatása alapján (az 'államigazgatásban' dolgozom, szégyenlem is magam) attól félek nem sokat ér, de ez már kemény politika, sztem ne folytassuk. | |||||
Solo | Adatlap | 359706 | 2008. szeptember 13. 14:13 | ![]() | |
Solo | Adatlap | 359705 | 2008. szeptember 13. 14:00 | ![]() | |
Solo | Adatlap | 359704 | 2008. szeptember 13. 12:52 | ![]() | |
Helló! Ebben a cikkben szerintem nem mentőhelikopterként való alkalmazásról beszél. Inkább sebesülszállításról. Igaz előfordult már, hogy használták a kutató-mentő (K-M) helikoptereket mentő feladatokra, de az egy ideiglenes dolog volt. Gondban voltak a mentősök és egítséget kértek. A K-M helikopterek felszerelése mai is vetekszik egy jól felszerelt mentőautóéval. Azonban a K-M felcser nem orvos. Csak könnyebb esetekhez lehetne így igénybe venni. A másik probléma aminek a megoldásán most dolgoznak, hogy hivatalosan a K-M gépeket nem lehet igénybe venni semmilyen mentő vagy katasztrófavédelmi feladatra csakis a veszélyben lévő, lezuhant vagy eltünt repülők megsegítésére. Reméljük ez a probléma hamarosan megoldódik. Ezután ha a mentőszolgálat vagy a katasztrófavédelem igényli akkor be tud segíteni a honvédség. Az árvizi mentés más téma. Azt nem készültségi helikopterrel szokták megoldani. Kivéve ha árvizi készenlét van :). | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 359703 | 2008. szeptember 13. 10:30 | ![]() | |
Az attól is függ, mit értesz mentőhelikopter alatt. Ha az Országos Mentőszolgálat "megsegitésére" komolyan gondol a miniszter úr, akkor a gépeket fel kellene szerelni egészség ügyi mentőfelszereléssel /komoly elsősegély-nyújtó, újraélesztő és életfenntartó rendszerekkel/, valamint az ezeket üzemeltetni képes, ezekre kiképzett egészségügyi szakszemélyzettel /mentőorvos, mentőápoló/ is. Honnan veszi ehhez a pénzt és az embereket, amikor Szentesen még egy heli-mentőállomás felépitése is hosszú évekbe telik? Közben meg a kijelölt mentőhelikoptert Szolnokon állomásoztatják, mert még azt sem veszik észre, hogy Kemét sokkal közelebb van a kijelölt szentesi bázishoz és az ellátni kivánt dél-alföldi körzethez. Az egészségügyi mentést/meg a róla való nyilatkozatokat is/ meg kellene hagyni a hozzáértőknek, a HM-nek meg a saját feladataival kellene foglalkozni, bőven van megoldatlan feladatuk. Ha viszont a katasztrófa-helyzeti mentésre gondoltak /pl. árviz/, akkor tudni kellett volna, hogy erre már ősidők óta használják a Honvédség helikoptereit, tehát semmi újat nem alkottak a dumán kivül. | |||||
borisz | Adatlap | 359702 | 2008. szeptember 13. 08:23 | ![]() | |
Tehát szükség esetén akár mentőhelikopterként is alkalmazhatóak lesznek, jól értem? | |||||
Tibcsi | Adatlap | 359701 | 2008. szeptember 12. 21:07 | ![]() | |
Etel | Adatlap | 359700 | 2008. szeptember 12. 21:01 | ![]() | |
snus | Adatlap | 359699 | 2008. szeptember 12. 21:00 | ![]() | |
Sziasztok! Szerintem ez csak a helikopterek modernizálásáról szól. A karbantartás, javítás,üzemeltetés(=üzembentartás) marad a Honvédségnél. A dipol és infracsapda töltetek beszerzése pedig a 228/2004 Korm. rendelet szerint történik. Szerintem semmi sumákolás nincs itt. Ajánlom a rendelet elolvasását. Olyan kitételek vannak benne, ami kizárja a saját zsebre dolgozást, pláne, ha nyílt eljárás során megy a beszerzés. Üdv: Andris | |||||
Etel | Adatlap | 359698 | 2008. szeptember 12. 20:10 | ![]() | |
Sziasztok! Tudna valaki feltenni nagy felbontású képet az új festésű 704-es Mi-17-ről /Oroszországban volt nagyjavításon/. Köszönöm! | |||||
HADvezér | Adatlap | 359697 | 2008. szeptember 12. 19:29 | ![]() | |
Köszi, várom! próbálok addig én is egy makettet szerezni, úgy is megépítem majd - ha lesz egy kis időm... :) Ha neked most nem kell a trumpi, akkor esetleg lebartelezhetnénk, adok érte egy jó pár matricát újat is ,régit is ami neked kell. üdv | |||||
Solo | Adatlap | 359696 | 2008. szeptember 12. 15:08 | ![]() | |
Jut eszembe. A HobbyBoss 72-es Mi-17 a TRumpi kicsinyítése. Szal ugyenez 72-es méretarányban is nyerő lesz. A HobbyBoss Mi-8 egyelőre úgy tűnik baklövés mert abba is Mi-17-et csomagolnak. Nem tudom javítják e a hibát. Ja és a 706-oson van egy egyedi festés részlet (lehet van a 707-esen is azóta de még nem láttam). Holnap rakok fel róla képet. | |||||
Solo | Adatlap | 359695 | 2008. szeptember 12. 15:05 | ![]() | |
Helló! Nekem van egy a szekrényben. :) Elküldeni nem tudom, de bármit lemérek rajta. :) | |||||
HADvezér | Adatlap | 359694 | 2008. szeptember 12. 11:22 | ![]() | |
Szia Solo! Köszönöm, pont most akartam képeket kérni a 2 gépről amit írtál, a magyarázó grafika miatt. Legalább egyszerűsödik a matrica is és így olcsóbban tudom adni. Neked küldök egyet, ha elkészült, köszönetem kifejezéséül. a Danger felíratok és a data is rajta lesz! Most már csak egy makett kellene beméretezni :) üdv mindenkinek! | |||||
borisz | Adatlap | 359693 | 2008. szeptember 11. 20:07 | ![]() | |
Van egy fara:D | |||||
Solo | Adatlap | 359692 | 2008. szeptember 11. 19:49 | ![]() | |
Mi köszönjük. :) De ha lúd legyen kövér. Rakok ide egy képet a farokrészről. A "vigyázz forgó légcsavar" az jó a lapon. Esetleg két DANGER felirat elférne még rajta? :) Az egyéb pici jelzéseket már nem is említem. :) | |||||
HADvezér | Adatlap | 359691 | 2008. szeptember 11. 17:46 | ![]() | |
Köszi Solo! Át írom | |||||
Etel | Adatlap | 359690 | 2008. szeptember 11. 15:55 | ![]() | |
Monox | Adatlap | 359689 | 2008. szeptember 11. 09:10 | ![]() | |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91., | 92., | 93., | 94., | 95., | 96., | 97., | 98., | 99., | 100., |
101., | 102., | 103., | 104., | 105., | 106., | 107., | 108., | 109., | 110., | 111., | 112., | 113., | 114., | 115., | 116., | 117., | 118., | 119., | 120., |
121., | 122., | 123., | 124., | 125., | 126., | 127., | 128., | 129., | 130., | 131., | 132., | 133., | 134., | 135., | 136., | 137., | 138., | 139., | 140., |
141., | 142., | 143., | 144., | 145., | 146., | 147., | 148., | 149., | 150., | 151., | 152., | 153., | 154., | 155., | 156., | 157. |
4831 db R-3Sz
Feltételezem ez nem egyetlen megrendelés volt.
Gondolom nagy részük a MiG-21F-13-hoz és a MiG-21PF -21MF-ekhez lett vásárolva.
60-as évek eleje, közepe, vége.
Mindhárom 21-es változatból annyit vettünk, hogy bővíteni kellett a készletet R-3Sz-ből is - esetleg a PF-ekkel együtt csak RSz-2USz érkezett(?).
Kicsit elbizonytalanít, hogy a MiG-23MF is R-3Sz-el járt készültségbe a 80-as évek közepéig - talán ahoz is vettünk párszáz darab R-3Sz-t(?).
Nyilvánvalóan ebből a rakétatípusból fogyott a legtöbb az éleslövészeteken Asztrahányban és Lengyelországban, még a Szuhojok is lőttek R-3Sz-el infrabombára a lengyeleknél.
3692 db R-3R:
Kizárólag a MiG-21bis-hez.
Ez szerintem mindenféle mérték szerint rengeteg rakéta.
Készültség, és háború esetén is a vegyes - infra, radarvezérlés - függesztés javallott, tehát a gépenkénti, bevetésenkénti 2xR-3R.
Megkockáztatom a kijelentést hogy ez a mennyiség értelmetlenül sok ebből a fegyverfajtából.
Elképzelhető hogy jóval több MiG-21bis-t akartunk rendszeresíteni, a fegyvereket megvettük hozzá, aztán a tervezett további gépeket mégsem vásároltuk meg ?
Ha jól emlékszem a Top Gunban megjelent MiG-21 cikksorozatban írta a szerző, hogy egyetlen bis árából 4! MF-et vásárolhattunk volna.
2553 db R-13:
Ez a tétel gondolom az R-13M-re vonatkozik.
Talán a legfontosabb kérdés - Mikor érkeztek ezek a rakéták Magyarországra ?
A publikus források szerint 1974 Január 3-án állt rendszerbe a szovjeteknél.
Ez alapján nekem vannak kétségeim, hogy rögtön megkaptuk e mi is a bis-ekkel együtt,
de nem lehetetlen.
A leginkább érthetetlen dolog számomra:
Ha már ilyen nagy számban rendelkezésre állt ez a fegyver, miért jártak keszibe a kecskeméti MF-ek R-3Sz-el, miközben a határ túloldalán háború dúlt és mindennaposak voltak a légtérsértések - Barcs ! - éles riasztások a készültségi gépeknek.
A szerbeknél MiG-29, MiG-21bis - R-60-al, R-13M-el !
A lövészetek és helyi háborúk tapasztalata alapján nem is lehet egy napon emlteni a két fegyvert, annyival hatékonyabb az R-13M az R-3Sz-nél.
Nem voltak képesek a mi MiG-21MF-eink az R-13M alkalmazására ?