/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
sys 359931 2008. november 18. 11:01
Válasz erre
Sziasztok!
A tavaly decemberben a "királyi kettesen" leadott verzióban is benne voltak a csíkos 15-ösök. Emléxem, mert a feleségem figyelmét külön felhívtam rá:)
Üdv
Tibcsi 359930 2008. november 18. 10:13
Válasz erre
Talán a Mafilm archívumban... de ha azokra gondolsz, amiket az előbb írtam, az nekem is megvan. :)
RonnieFrown 359929 2008. november 18. 09:49
Válasz erre
Szerintetek van esely ra, hogy azok a felvetelek amik aztan nem kerultek bele a filmbe meg megvannak valahol? Jart mar ennek utana valaki?
Tibcsi 359928 2008. november 18. 08:31
Válasz erre
Nekem inkább az volt a szokatlan, hogy volt olyan jelenet, ami a hangárban játszódott széthúzott MiG-15-ösök és egy felnyitott rádióterű Delfin előtt...
Tibor 359927 2008. november 18. 08:28
Válasz erre
Tibcsi!
Egy-két éve ismételte valamelyik TV csatorna és úgy emlékszem, hogy már nem voltak, vagy nem figyeltem. De arra emlékszem, hogy annak idején valakivel beszélgettem és ő hívta fel erre a "metélésre" a figyelmemet.
A lényeg, hogy '68 után még láthatóak voltak ezek a csíkok egyes gépeken.
Üdv.: Tibor
Tibcsi 359926 2008. november 18. 08:20
Válasz erre
Druszám,

Az "Őrjárat az égen" kivágott kockáiról: én pár éve vettem fel a sorozatot a "királyi kettesről", de abban benne voltak a csíkos 15-ösök. 21-esre nem emlékszem, de az sincs kizárva.. Persze ettől még lehet olyan kópia, amiből eltüntették a csíkosokat.

Tibcsi
Tibor 359925 2008. november 18. 06:18
Válasz erre
Jó reggelt Fórumozók!
Kicsit összefoglalva az eddigi hozzászólásokat '68 ügyben:
1968. Július 29.-én hajnalban a "Zala gyakorlat" keretében az OLPK parancsot ad a vadászrepülőgép készültség fokozására, a személyi állomány összetartására, a repülőgépek széttelepítésére, álcázására, a fedélzeti fegyverek és rakéták előkészítésére, a repülőterek légvédelmére.
Aztán ezeken a rendszabályokon enyhítenek.
Augusztus 19.-én éjjel Fokozott harckészültséget rendelnek el.
Általános eligazításra és a tényleges feladat ismertetésére csak augusztus 20.-án késő délután kerül sor.
Augusztus 21.-n hajnalban rendelik el a Teljes harckészültséget. Ezen a napon hajtják végre az első vadászrepülő bevetéseket. Aznap összesen 94-et.
A tevékenységek befejezéséig a három vadászrepülő ezred összesen 128 bevetést teljesít. A bevetések jellege: légi felderítés, járőrözés, szárazföldi csapatok légi biztosítása.
Fegyveres összetűzésre nem került sor.
Az egyezményes kettős vörös sávok a repülőgépekre augusztus 21.-n kerülnek felfestésre, de nem mindegyik gépre. A jelzéseket az idő, vagy a nagyjavítások "koptatják" le.
(Tehát az "Őrjárat az égen" c. filmben szerepelhettek ilyen gépek, de állítólag később ezeket a kockákat kivágták)
Eddig kb. ennyire jutottunk, hála nektek.
Szép napot!
Tibor
Nyugger 359924 2008. november 17. 20:39
Válasz erre
A pontosítás miatt : Aug. 21.-én összesen 94 repülőbevetést teljesítettek, október 31.-ig a végleges és teljes hazatérésig pedig 34 bevetés volt! ezek vadászrepülőgép
bevetések voltak.
Nyugger 359923 2008. november 17. 20:35
Válasz erre
Sziasztok,
Megjelent egy nagyon jó könyv a 1968-as megszállásról, Dr Pataky Iván A Vonakodó Szövetséges -2008-as kiadás. Nos, ebben a témában szinte minden fontosabb időpont, a
feladat végrehajtása a résztvevő alakulatok és fegyverzete is megtalálható a könyvben. Itt találtam : 1968 aug.19.-én 0 óra 10 perckor értesítette az EFEF a magyar vezérkart, hogy milyen megkülönböztető festéssel kell ellátni a megszállásban résztvevő szárazföldi technikát ill. a repülőgépeket. Tanulságos a könyv, levéltári kutatás eredménye, a magyar repülőcsapatok adatai meglepőek. Aug. 21.-én összesen 94 repülőbevetést teljesítettek, október 31.-ig a végleges és teljes hazatérésig pedig 34 bevetés volt! Szeptember 5.-én 21 órától megszüntették a honi légvédelem és a repülőcsapatok részére a fokozott készenlétet. / a szokásos keszi az megmaradt/
Tibor 359922 2008. november 17. 19:04
Válasz erre
Helló!
Először is időnként szükségem lenne erőre is meg egészségre, de kösz.
Úgy érzem a Szepesi József által leírt és általad idézett sorok lényegében egybevágnak a Kenyeres Dénes által írtakkal. Én úgy gondolom, hogy az ezred vezetése tudhatta a "Zala" gyakorlat valós célját, bár ismerve a titoktartás szigorú játékszabályait még ezt is megkérdőjelezem, de a beosztott állomány minden valószínűség szerint csak a gyakorlatokon megszokott feladatokat hajtotta végre és az igazi célt akkor még nem tudta.
Ami számomra fontos, hogy a teljes harckészültséget csak aug. 21.-én rendelték el.
Ahogy én tudom, a szovjetek, no meg a mi szárazföldi csapataink is első és legfőbb feladatként a fontosabb katonai objektumokat blokkolták. Ezzel maximálisan csökkentve a katonai ellenállás lehetőségét. (Ahogy '56 november 4.-én nálunk is csinálták Pl.: Sármellék)
A titoktartásról csak annyit: Katonai vezetői pályafutásom alatt két alkalommal kaptam éles tűzparancsot, illetve feladatot. (No nem lövészeten)
Először '89.-ben K telefonon és még a helyetteseimmel sem oszthattam meg. Gondolhatod az a bizonyos babszem...
Másodszor '91 augusztus 10.-én a délszláv válság idején. Ekkor a "felkészülésre" volt legalább 4-6 óránk.
További jó beszélgetést, én most megyek sörözni a nyugdíjas hajózó haverjaimmal. Aztán majd jelentkezem.
Üdv.: Tibor
sainz 359921 2008. november 17. 19:04
Válasz erre
t01
t01
t02
t02
t03
t03
t04
t04

Én nem vagyok híve a könyvekből, újságokból való szkennelésnek, de ez most nagyon ide kívánkozik(majd a moderátor megmutatja miként viszonyul a copyright-hoz...:)).
sainz 359920 2008. november 17. 18:44
Válasz erre
" Tájékoztattak arról, hogy az alkalmi koalíció repülőgépeinek a törzsén két párhuzamos vörös gyűrű van az azonosítás megkönnyítésére.Ekkor már a mi gépeinket is festették "

Mindez Augusztus 20-án.
sainz 359919 2008. november 17. 18:39
Válasz erre
Erőt Egészséget Tibor !...:))

" Mindig szívesen fórumozok veled, de engedd meg, hogy néhány sort idézzek Kenyeres Dénes (nyá. alez) Kecskeméti katonai repülés története kezdetektől a grippenig című könyvéből, ami alapvetően dokumentumokra épül. "

Én is szívesen fórumozok veled - különösen mivel dokumentumokat idézel.

" de engedd meg, hogy néhány sort idézzek..."
Sokszor én vagyok itt az ügyeletes szarkeverő, de a megengedő ember az "mekett"...:))

Közben sikerült előkaparnom Szepesi József(!) cikkét.
Néhány sort én is idéznék:

" Mivel bennünket már Július elején felkészítettek az "internacionalista segítségnyújtásra", előszedem a csaknem egész Szlovákiát lefedő 1:200000 méretarányú, rejtjelzett fokhálóval és fedőszámokkal előkészített hatalmas munkatérképet "

" Tüzet csak parancsra nyithatunk, kivéve ha közvetlenül repülőtámadás ér bennünket, vagy ha a földről légvédelmi rakétát indítanak ránk, illetve légvédelmi tüzet nyitnak "
sainz 359918 2008. november 17. 18:16
Válasz erre
Miggyuri!

" Az sem 100%,hogy a kép 68-ban készült "

Így van, sajnos sem helyszín, sem évszám nincs a fotóhoz.

" Ha a csehek leszedtek volna pár gépet, azt nem a mi MiG-jeink intézték volna, hanem nagy valószínűséggel a szovjet bombázók. Nem csak a nyomukat, de még az emléküket is eltörölték volna- ha jól sejtem. "

A klasszikus - Mi lett volna ha ?
Én kezdtem, de nem sok értelme volt elmenni ebbe az irányba.
Tulajdonképpen azt akartam mondani, hogy nem úgy zuhantunk egy fegyveres konfliktusba egyik percről a másikra.
Számomra értelmetlennek tűnik csak a gépek egy részére felfesteni a megkülönböztető jelzést.Nem volt valószínű, de alakulhatott volna úgy, hogy szükség van más gépekre is a térségben, mint amiket előzetesen beterveztek.

A szovjetek nyilván lereagálak volna mindent, de fel voltak osztva a szektorok, a mi gépeink adták a légifedezetet a szárazföldi csapatainknak.
Pl.ha tüzet nyitnak rád, egyértelmű parancs volt hogy viszonozni kell.
A MiG-21F-13-ak pl. teljes gépágyú javadalmazással és UB-blokokkal repültek.

Érdekes olvasmány erről Szepesi Ferenc cikke valamelyik korai Top-Gun-ban, ő elsők közt repült aznap hajnalban.
Napkeltekor Nyitra felett - ha jól emlékszem vmi ilyesmi a címe.
Tibor 359917 2008. november 17. 18:10
Válasz erre
Kellemes napot Sainz!
Mindig szívesen fórumozok veled, de engedd meg, hogy néhány sort idézzek Kenyeres Dénes (nyá. alez) Kecskeméti katonai repülés története kezdetektől a grippenig című könyvéből, ami alapvetően dokumentumokra épül.
164.-165 old.: " A Varsói Szerződés (VSZ) EFE törzsén keresztül 1968 nyarán a kecskeméti vadászgépek is feladatot kaptak Csehszlovákia megszállásának légi biztosításában. A hadművelet a "Zala gyakorlat" fedőnevet kapta. ... Az OLPK 1968. július 29.-én, hajnali két órakor adta ki a 001. számú intézkedését, melynek értelmében az 59. (kecskeméti) ezredtől 1 elfogó vadászrepülőgépet II. fokú, 2 gépet III. fokú készültségbe és 1 elfogó vadász repülőrajt pedig tartalék készültségbe helyeztek. ... Légi felderítésre kijelölték a kecskeméti 4. repülőszázadot. Később enyhítettek a készenléti fokozaton. De 1968. augusztus 21.-én teljes harckészültséget rendeltek el a kecskeméti repülő alakulatoknál. (Kiemelés tőlem: BT.)... A repülőgépekre egyezményes jelként kettős piros gyűrűt festettek fel. ...Augusztus 21.-én Szepesi József és Kálmánczhey László volt elsőként bevetésen. ...Szerencsére éles harctevékenységekre katonai ellenállás hiányában nem került sor."
Nos egyenlőre ennyit. A könyv egyébként magánkiadás és 2006.-ban jelent meg. A szerzőt régóta személyesen ismerem.
Üdv. mindenkinek és szép estét!
Tibor
sainz 359916 2008. november 17. 17:48
Válasz erre
Tibor !

" de mai eszemmel átgondolva, valószínűleg csapat szinten nem volt túl sok idő a felkészülésre."

Pl. a szárazföldiek Nógrádban hetekig készültek az "akcióra" a Rendőrség(és talán a Munkásőrség) által teljesen elzárva a külvilágtól.
A repülőcsapatoknak is hasonlóan volt idejük rákészülni, pontosan az általad is említett diplomáciai huzavona miatt.

A vörös sávok felfestéséről olvastam viszont nemrégen, hogy az csak az utolsó éjszaka került fel a gépekre.
Tibor 359915 2008. november 17. 17:17
Válasz erre
beolvasás0034
beolvasás0034
MIG-1501
MIG-1501

Fiúk!
Két fényképes adalék '68 ügyben.
Üdv.
Tibor 359914 2008. november 17. 17:00
Válasz erre
Fiúk!
Jó hogy a '68-as téma előjött.
Először is szerencsére a csehszlovákok észnél voltak, tanultak '56-ból és nem igen szaladtak neki az orosz medvének.
Egyébként a VSZ akkori felső vezetése igen "furmányosan" próbálta álcázni a dolgot, mivel nagy koaliciós hadgyakorlat látszatát próbálta kelteni a csehekben. Közben Brezsnyev meg aztán Kádár is próbálta megdolgozni Dubcsekékat. Egyébként Kádár először elzárkózott a katonai beavatkozás gondolatától. Mivel ez évben volt a 40. évfordulója a "prágai tavasznak", így elég sok írás jelent meg a témában, meg egyes, komolyabban vehető TV csatornák is foglalkoztak vele.
Természetesen magyar részről sem minden alakulat vett részt a megszállásban.
Bár akkor még csak tizennyolc éves voltam, de mai eszemmel átgondolva, valószínűleg csapat szinten nem volt túl sok idő a felkészülésre.
Egyébként Szolnokon a múzeumban a felújításig a MIG-15bis-en fent voltak a csíkok.
Üdv.: Tibor
Podva 359913 2008. november 17. 16:45
Válasz erre
Hali
Vagy esetleg nagyjavítás után/alatt lévő gépekre nem került fel ill. vissza a törzscsík, a többin meg a legközelebbi generálig megmaradt...
Üdv Podva
Miggyuri 359912 2008. november 17. 16:43
Válasz erre
Nem minden 15-ös vett részt a nűveletekben. Az sem 100%,hogy a kép 68-ban készült. Az "Őrjárat az égen" c. későbbi sorozat több kockáján látható a kettős gyűrű néhány gép törzsén.
Ha a csehek leszedtek volna pár gépet, azt nem a mi MiG-jeink intézték volna, hanem nagy valószínűséggel a szovjet bombázók. Nem csak a nyomukat, de még az emléküket is eltörölték volna- ha jól sejtem.
sainz 359911 2008. november 17. 15:06
Válasz erre
" Mert nem minden gép vett részt a műveletben "

Háát...nem tudom.
Ha a csehek leszednek 30 gépet az első órában, valószínűleg hozzá kellett volna "nyúlni" a műveletbe be nem tervezett gépekhez.
Nem lett volna idő akkor felfesteni.
Ez így sántít, nem hinném hogy ennyire "trehányul" terveztek volna(idő volt rá bőven).
Tibcsi 359910 2008. november 17. 15:00
Válasz erre
1: Mert nem minden gép vett részt a műveletben. (tipp)
2. Nem. :) A köztük lévő távolság változhatott. A 21-eseken közelebb voltak egymáshoz. A szélességet megkockáztatom, hogy nagyjából egyforma volt.
sainz 359909 2008. november 17. 14:54
Válasz erre
Untitled-Scanned-31-11
Untitled-Scanned-31-11

Gondolom ezek a 68-as csíkok a MiG-15-ösökön.

1. Miért nem lett felfestve minden gépre ?
2. A csíkok szélessége, köztük lévő távolság minden gépen azonos volt ?
Podva 359908 2008. november 16. 18:26
Válasz erre
Hali

Ha magyar századelvényekről van szó, akkor a legjobb és ma még talán könnyen beszerezhető Dr.Csizek Zoltán: Magyar Repülőszázadok és Századjelvényeik 1933-1945 könyve OPUS kiadó

Üdv Podva
Tibor 359907 2008. november 16. 18:04
Válasz erre
Nincs mit, szívesen máskor is, ha tehetem. A századokat többé-kevésbé be tudod azonosítani a Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A MAGYAR REPÜLÉS TÖRTÉNETE c. könyv 352-353 oldalai alapján.
Szia. Üdv.: Tibor
RonnieFrown 359906 2008. november 16. 15:28
Válasz erre
Tibor 359905 2008. november 16. 14:48
Válasz erre
Szia!
A "MIG REGISZTER" topikon megtalálod a szd. jelvényeket.
Üdv.: Tibor
Levix 359904 2008. november 16. 12:21
Válasz erre
RonnieFrown 359903 2008. november 16. 11:33
Válasz erre
Szevasztok,
Az 1945 elotti magyar repuloszazadok nevei es jelvenyei erdekelnenek. Tudtok valami ilyen listat esetleg rajzokkal?
Tibor 359902 2008. november 16. 10:37
Válasz erre
Szia!
Ez stimmel, mert a JAK-9V-nek becsukható futóműve, míg a JAK-7V-nek fixen rögzített főfutója volt. Sajnos az ominózus fotó az eddigi viták alapján arra nem ad választ, hogy magyar-e a felségjelzés és hogy milyen nemzetiségűek a gép előtt álló személyek?
Azt elfogadom az eddigi hozzászólások alapján, hogy minden jel szerint JAK-9V van a fotón.
Kérdésként vetődik fel az is, hogy a korabeli magyar légierőben voltak JAK-7V-k és JAK-9V-k is, vagy csak valamilyen megnevezés keveredés van a "Liszanka" fedőnév alatt? A magyar repülés története csak JAK-7-ről beszél.
Üdv.: Tibor
Zombi 359901 2008. november 16. 10:06
Válasz erre
Sziasztok!

A jelentések szerint a 0350-es magyar Jak-9V futóműve anyaghiba miatt 1951.06.20-án álló helyzetben becsukódott... (Zsák Ferenc: A Jak-9P Magyarországon)

Üdv!
Tibor 359900 2008. november 16. 09:15
Válasz erre
Szia mégegyszer!
Kösz a számokat. Sajnos ez valóban zsákutcának tűnik a kibocsátó gyár kódja és a teljes gyáriszám + típus nélkül.
Ha lesz valami fejlemény jelentkezz! Én is azt teszem.
Üdv.: Tibor
Podva 359899 2008. november 16. 08:16
Válasz erre
Szia
Itt vannak a lengel jak 9V-k:0466, 0434, 0398, 0457, 0492, 0493, 0376, 0332, 0344, 3409, 3709 4403 0454, 1861, 4157, 0344, 6682 (ilyen számú Jak 9M-jük is volt?)
Jak 9P-k a teljesség igénye nélkül: 0332, 0353,0379, 0394, 0405, 0406, 0407
17-essel kezdődő P sorozatszám ahogy nézem nem volt de volt két M-jük: 1779 és 1766
Ezek egyébként a Jak-7 Jak-9 AJ-press füzetből valók. Tegnap Zámbori Péter barátommal arra jutottunk, hogy sem a lengyelek, sem mi nem jegyezhettük fel a teljes sorozatszámot gyártókóddal együtt, ezért amíg ezek a számok elő nem kerülnek ez az irány zsákutca. Mindenesetre én hiszek a fotónak, amíg valami perdöntő cáfolat elő nem kerül.
Érdekességként megemlítem, hogy volt egy korszerűbb talán fémtörzsű oktatóváltozat A Jak-9UV de szegényes lengyeltudásom révén ne várjátok hogy többet írjak róla :)
A mi fotónkon a szerelőnyílás alapján V-van
Üdv Podva
Tibor 359898 2008. november 16. 05:47
Válasz erre
Jó reggelt PODVA!
Először is kösz a rajzért.
Szóval jelenleg a mecs állása: Horváth Balázs fotó : fórumozók = döntetlen.
Még egy apró esélyt látok, hogy átvegyük a vezetést: ha összefutok Kádár Pista bácsival őt mégegyszer kikérdezem. Csak az a gond, hogy esetenként ő is keveri a dolgokat.
A döntő szerintem a futómű lehet. Ha behúzható akkor JAK-9V, ha nem akkor JAK-7V. Persze ettől még a fotó hovatartozása sajnos nem dől el.
A gyári számok egyezőségére egyenlőre nincs ötletem. Pontosítsd légyszíves: a lengyel gyári számok, amik közé beillenek a 966 h.sz.-ban Balázs által megadottak JAK-9P gyári számok?
Üdv.: Tibor
Podva 359897 2008. november 15. 21:41
Válasz erre
Jak9V
Jak9V

Szia Tibor

Ez azért nem "perdöntő" érv :)

Elkeztem utánatúrni a neten ennek a Liszánkának, ezt a rajzot találtam. Ez alapján a szárny is faborítású volt. Rábukkantam a lengyel hadseregben alkalmazott liszánka gyári számokra is. Ezekbe beilleszkednek akár a mi gépeink gyáriszámai is, de az a ba hogy a lengyel P-k gyáriszámai is :(
Mindenesetre Balázs által publikált fótó hatására nekikezdtem az ICM korai Jak 9-ét méricskélni, lehet, hogy nem is lenne olyan nehéz átfaragni Magyar Jak-9V-vé...
Üdv Podva
Tibor 359896 2008. november 15. 08:07
Válasz erre
Jó reggelt PODVA!
Elvileg lehet, de ismerve a tovarisokat néhány magyart is bevettek volna a fotózásba.
A fene tudja.
Üdv.: Tibor
Podva 359895 2008. november 15. 07:57
Válasz erre
Bocs
kiképzők
Podva 359894 2008. november 15. 07:34
Válasz erre
Szia Tibor
Nem akarok szemtelenkedni, de mi van, ha az orosz kiképtők vannak a fotón?
Úgy tudom akkoriban előfordultak ilyen egyének felénk.. :)
Üdv Podva
Tibor 359893 2008. november 15. 04:51
Válasz erre
Fiúk!
Még egy észrevétel a JAK-7V, JAK-9V vitához: Nézzétek meg legyetek szívesek az ominózus 932. h.sz.-on közölt fotón az egyenruhákat, sapkákat, haubékat. Átnéztem egy csomó korabeli egyértelműen magyar fotót, nos magyar egyenruhák ezek? Nekem rendkívül hajaznak a korabeli, háborús orosz (esetleg román) egyenruhákra. A megnézett magyar fotókon (UT-2, JAK-9, TU-2, IL-10) úgy nézem más a haube, a szemüveg formája, a tisztek legtöbbször jellegzetesen magyar tányérsapkában vannak az ilyen csoportos fotózásnál, a téli sapka színe jóval sötétebb a magyaroknál, a ruha felsőrész is másnak tűnik.
Szóval még mindig kételkedem, hogy magyar Liszankaról készült ez a fotó.
Üdv.: Tibor
Tibor 359892 2008. november 15. 03:32
Válasz erre
re-2000-V4-70-wm-hejja
re-2000-V4-70-wm-hejja

Helló!
No, hogy még érdekesebb legyen én is felteszek egy rajzot ugyanerről. Csak ebben nincs emberke rajzolva. Ne kérdezzétek honnam van, egy haverom gyűjtötte le a netről pár éve.
Tibor
Podva 359891 2008. november 14. 21:20
Válasz erre
Hi
Hasonlítsd össze a 890-es hozzászólásban látható képpel
Üdv Podva
borisz 359890 2008. november 14. 21:11
Válasz erre
Lehet én vagyok a sötét bunkó, de mi is a lényeg a képen?
sainz 359889 2008. november 14. 20:44
Válasz erre
Na ez szép...
A cseheknek már ismerniük kellett a fotót, ami itt új volt mindenkinek.
Podva 359888 2008. november 14. 20:35
Válasz erre
REVI V4+70
REVI V4+70

Hali
Nézzétek mit találtam arról a bizonyos V,4+70-es Héjjáról!
Üdv Podva
Horvath_Balazs 359887 2008. november 14. 20:27
Válasz erre
Még egy plusz információ: az említett három Liszánka gyári száma 0174, 0350 és 0423 volt. Ha létezne olyan szovjet-orosz kimutatás, amely tételesen felsorolja a legyártott gépeket, akkor ott ezek alapján akár be is lehetne azonosítani őket.
Horvath_Balazs 359886 2008. november 14. 20:23
Válasz erre
Szia Muzzy!

Elnézést, félreérthetően fogalmaztam! Így talán átláthatóbb:

-V-motor, magas gerinc -> Jak-7V
-V-motor, alacsony gerinc -> Jak-9V
-csillagmotor, alacsony gerinc -> Jak-11

A fotón a gép kétüléses, alacsony gerincű, de V-motoros, ezért nem lehet sem Jak-11, sem Jak-7V.
sainz 359885 2008. november 14. 19:46
Válasz erre
Untitled-Scanned-09-1
Untitled-Scanned-09-1

Ez a fotó megjelent a Zsombok Timár György által írt AVIATIKA - JAK-9-P "VÉRCSE" füzetben, a borító belső oldalán, de sajnos semmi információ nincs hozzá, mikor, hol készült, kiket ábrázol.

Tudja valaki pontosítani ?
Podva 359884 2008. november 14. 19:24
Válasz erre
Sziasztok

Nézegetem ezt a felségjelzést... A bolgár verziót mindenképp kizárnám ott a belső kokárda kivülről befelé piros-zöld-fehér volt, ezt az árnyalatok nem támasszák alá. Lehetne még román, de ahogy a keret és a világos kör árnyalatait nézem, nekem úgy tűnik, mintha a kör világosabb lenne a keretnél. Ha sárga, vagyis román lenne, ennek a körnek legalább egy árnyalattal sötétebbnek kéne lennie. Valszeg e gép mégiscsak magyar.
A gép szinét szintén nehéz megmondani, de ha abből indulunk ki hogy a felségel középső pontja zöld, akkor talán a kamó színe egy árnyalattal tán világosabb lehet.

Az 5-ös Jak-9P érdekessége hogy a kabintető mozgó részének kerete eltérő volt a törzs színéről, valamint az hogy jópár javításból származó sötétebb folt volt rajta

Üdv Podva
SSgt_Chris 359883 2008. november 14. 18:37
Válasz erre
www.repulonap.hu/airshow/rovatok/hu/2009/meghivottak/ Én ezt nem értem..már tavaly is megmosolyogta mindenki az F-117-est, de 2009-re kiírni már tényleg parasztvakítás, tekintve, hogy a kivonása is megtörtént. Az F-111-esről már ne is beszéljek.
Tibor 359882 2008. november 14. 15:18
Válasz erre
Szia Po-2!
Előkotortam Zsombok Timár György által írt AVIATIKA - JAK-9-P "VÉRCSE" füzetét és a következőt írja: "JAK-7. ... Ez a típus volt a Magyar Néphadsereg Légierejének a kiképző géptípusa is "Liszánka" fedőnévvel. ... A "Liszánka" JAK-7 típusból kialakított, kétkormányos (UTI) oktatógépek színezése: felül mély zöld, alul szürkés kék."
Üdv.: Tibor
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.