/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.
Tibor 359957 2008. november 20. 18:22
Válasz erre
Szia Podva!
A megfejtés lehet:
1. vre. szd: légcsavarkúp, oldalszám piros.
2. vre. szd: légcsavarkúp, oldalszám kék.
Mivel Tóth Zoltán szds a "kék" 3-assal zuhant le és a gép felrobbant, így a képen látható hasra tett gépen a 3 valószínüleg piros lenne. Csak az a baj, hogy a felségjel pirosa és a szám "színe" nem stimmel. Lehet, hogy a homokvihar miatt Borbáspusztán kényszerleszállást végrehajtott Bajcsy Endre hadnagy 0819 gyári számú gépéről készült a fotó? Nem tudom.
Üdv.: Tibor
sainz 359956 2008. november 20. 18:15
Válasz erre
" A koreai Jak-18 fotókkal csak az a baj, hogy retusáltak. Fekete-fehér fotóra másképpen, hogy kerülhet vörös színű csillag? "

Ez nyilvánvaló, de szerintem azon kívül hogy a a csillagnak vörös színt adtak, más nem hamis a fotókon.
Így nagyon jó összehasonlítási alap ahoz, mennyire hasonlított az akkori magyar felségjelre.Csupán ezt akartam szemléltetni...
Tibor 359955 2008. november 20. 18:04
Válasz erre
Szia Sainz!
Jó, hogy beszállsz a beszélgetésbe.
A koreai Jak-18 fotókkal csak az a baj, hogy retusáltak. Fekete-fehér fotóra másképpen, hogy kerülhet vörös színű csillag?
A Mig-15 ügyben, bár dokumentem nincs, de el tudom képzelni, mert például a magyar Tu-2-k között visszaemlékezések szerint több olyan volt, ami megjárta Koreát és bizony találtak rajtuk háborús sérülés nyomokat.
A franc ami megesz engem, akkora kupi van nálam, hogy nem találom Zsák F. Mig-15 füzetét. Abban, ha jól emlékszem, benne van az összes Mig-15-ünk származása is.
Ha valakinek megvan, segítsen!
Üdv.: Tibor
Podva 359954 2008. november 20. 17:58
Válasz erre
Podva 359953 2008. november 20. 17:57
Válasz erre
Szia
A Zsák cikkből kitűnik, hogy a Jak 9V-k dec 4-én külön érkeztek 2-t kapot a 41. vegyes ezred, egy ment a Killiánra.
1.lehet de akkor milyen?
2.Retusálás lehet, de minek? Csak a magunkfajták számára van értéke az ilyen képnek. Ezen kívül ha valaki veszi a fáradtságot retusálni, akkor azt pontosabban csinálja... Nézd meg a fotót: egy csillagba ilyen rondán kört beleírni nem fog az, aki nekifog hogy szöszöljön vele.(bár láttam már golyóstollall ideológiai alapon felrajzolt vöröscsillagot dokumentum értékű fotón)
3 Valamilyen okból bő egy évvel később került rá a magyar felségjel
Ha felraktad ezt a fotót azon tűnődtél már, hogy mien színű szám van ezen a gépen?
Ha azt mondod fekete, akkor azt mondom, hogy ez sem magyar:)
Üdvözlettel Podva
sainz 359952 2008. november 20. 17:46
Válasz erre
Nem kívánnék állást foglalni a vitatott fotó-felségjel ügyben, csak némi plusz info, amely korban ideillő, fotók egy dezertált észak-koreai Jak-18-ról, ezeken jól látható az akkoriban használt felségjel:

flickr.com/photos/acres-n-acres/2267408206/in/set-72157604566302484/
flickr.com/photos/acres-n-acres/2267408490/in/set-72157604566302484/

flickr.com/photos/acres-n-acres/2267408612/in/set-72157604566302484/

Illetve kérdésem lenne az állítólag észak-koreai felségjeleket, háborús sérülésnyomokat viselő magyar MiG-15-ről.
Legenda vagy valóság ?
Sikerült valakinek erről első kézből származó információkat szerezni, esetleg beazonosíani a gépszámot ?
Tibor 359951 2008. november 20. 17:42
Válasz erre
Viktor!
Még van egy lehetőség, most jutott eszembe:
Az új, vékony fehér keretes vörös csillagban, fehér kör és abban a zöld kör 1950 őszén került bevezetésre. Ebben az időben sok tisztet és tiszthelyettest küldtek ki a Szovjetúnióba kiképzésre. Előfordulhat, hogy az ominózus fotó odakint készült, valamikor 1950 őszén, telén és még nem ismerték pontosan az új magyar felségjelet, de mondjuk egy fotózás erejéig felfestették egy kiképző gépre. (Az oroszok hajlamosak voltak gesztusok tételére a druzsba kedvéért) A fotó pedig valaki birtokában hazakerült. Ez megoldaná a fotón látható felségjel és az egyenruhák rejtélyét is.
Erről mi a véleményed?
Tibor
Tibor 359950 2008. november 20. 16:55
Válasz erre
jak-9-ovlev_1
jak-9-ovlev_1

Nos akkor egy két adat:
- A HM 35000/Eln. HVK 5/a-1949. számú szervezeti intézkedés és a a HM 303395/Eln.-1949. sz. rendelet alapján 1949. október 1-től Petőfi hadrend.
- Ennek keretében alakítják meg a 41. vegyes repülőezredet, a demokratikus honvéd légierő első harci repülő alakulatát. A megalakítást okt. 31.-ig kell befejezni. (Pk.: Tóth Zoltán szds.)
-A gépeket a szovjetek szeptemberben már leszállítják és szept. 10.-n és szept. 12.-n repülik át Kecskemétre.
- Az ezred állományába december 13.-án utalnak ki 3 db Jak-9V-t.
- Ebben az időben a felségjel nem olyan volt, mint a fotón, hanem olyan, mint amit most feltettem. Tehát a lehetőségek:
1) nem magyar gép van a fotón
2) a fotót utólag retusálták.
Harcos üdvözlettel: Tibor
Podva 359949 2008. november 20. 16:32
Válasz erre
T.Tibor
Nagy tisztelettel kérdem, akkor szerinted milyen? Ha megfigyeled a felségjel árnyalatait akkor csak a magyar "jön ki"! Ha Zsák Úr "illusztrációs okból" rakta volna oda a képet biztos, hogy talált volna olyat ami inkább megmutatja egy nem hozzáértőnek hogy hogy is nézett ki egy Jak-9V Nem tudasz még egy olyan felségjelet mondani ahol a vörös csillagban fehér kör van és azon belül egy tetszőleges színű pont. Az hogy orosz oktatók/műszakiak állnak előtte, vagy magyar hajózók, nagy testvért majmoló egyenruhában, a gép szempontjából indifferens.
Nekem van egy érvem neked egy feltételezésed...
Nemrég kaptam egy képet egy messerről, törzsön fekete kereszt a vezérsíkon trikollor, előtérben egy 5 fős társaság mind német egyenruhában. Eszembe se jut azt gondolni hogy az nem magyar gép.
Az érdekes a képen inkább az, hogy a 49 decemberi érkezésű gépre csak 51-ben került fel a magyar felségjel, az is csak úgy átszabva,. nem túl sok energiát beleadva. Erről folytassunk eszmecserét inkább...:)
Üdvözlettel: Podva
romeo 359948 2008. november 20. 15:04
Válasz erre
Hungarian Air Force An-26 and 2xL-29.
Hungarian Air Force An-26 and 2xL-29.
Hunhgarian Air Force L-29
Hunhgarian Air Force L-29
Hungarian Air Force Mi-8 on test-flight after refurbishment.
Hungarian Air Force Mi-8 on test-flight after refurbishment.
Hungarian Air Force Su-22M3s at Laage AB in August 1987.
Hungarian Air Force Su-22M3s at Laage AB in August 1987.

mn:
Tibor 359947 2008. november 20. 15:02
Válasz erre
Szevasz Podva!
Kösz, hogy közzé tetted a Zsák féle Jak-9 cikket. Valóban sok minden le van benne írva, de bátorkodom figyelmedbe ajánlani Kenyeres Dénes: Kecskeméti katonai repülés története kezdetektől a grippenig c. könyvét. Abban kicsit bővebben lehet a magyar Vércsékről olvasni. (Pl.: amit Zsák is említ Kenyeresnél: "Május 19.-én Tóth Zoltán százados, ezredparancsnok D. Kiss Béla hadnaggyal géppárban az 1/11-es légiharc gyakorlat végrehajtására szállt fel a "kék 3-as" V-115 jelű, 0543 lajstromszámú, 747-92 gyári számú Jak-9P típusú repülőgéppel. A feladat végrehajtása során 2000m magasságból zuhanórepülésből rácsapást végzett a szűkített fordulót gyakorló célgépre. Hatszáz km/óra sebességgel a célgéppel azonos sugarú fordulóba kezdett, amelyből azonban váratlanul ellenkező irányba kivágódott. Ezt követően sebességét vesztve dugóhúzóba került. A pilóta nem tudta a zuhanó gépet kivenni a dugóhúzóból, így 9 óra 15 perckor Kecskemét Belső Ballószögpuszta térségében lezuhant és felrobbant. ... Tóth Zoltánt május 21.-én katonai tiszteletadás mellett temették el a budapesti rákoskeresztúri köztemetőben."
Nos ezt csak érdekességként másoltam ide.
A Jak-9V témát pedig elég alaposan kiveséztük. A véleményem változatlan, a képet Zsák Ferenc csak illusztrációnak szánta, az a gép nem magyar.
Üdv. és várom reagálásod.
Tibor
Tibor 359946 2008. november 20. 14:24
Válasz erre
Szia Juge75!
A "Segítség" topikban nov. 13.-n 11834 h.sz.-ban én is feltettem a MI-24 komuflázsát.
Lehet, hogy segít.
Tibor
Podva 359945 2008. november 20. 14:21
Válasz erre
9p1
9p1
9p2
9p2
9p3
9p3
9p4
9p4
9p5
9p5

Hali
Közben megtaláltam ezt a régi Aero Magazint gondoltam megosztom veletek. Jak -9 ügyben szinte itt minden le van írva.
Üdv Podva
juge75 359944 2008. november 20. 11:51
Válasz erre
Mi24_p19
Mi24_p19
Result1
Result1

Kedves Ego! Remélem ez segít! Jó építést kívánok!
sainz 359943 2008. november 20. 11:39
Válasz erre
romeo!

Ha találsz ilyesmit a Net-en, miért nem linkeled be az összes fotót ?
Nyugger 359942 2008. november 20. 11:19
Válasz erre
Romeo,

Szuper, csak egy kiegészítés: a Li-2-s képek nem Szolnokon készülhettek. Itt, 1966-ban nem voltak fedezékek és a háttér sem stimmel. Talán Szentkirályszabadja.
PETI 359941 2008. november 20. 10:31
Válasz erre
romeo!

Köszönjük! Kettő kivételével számomra ismeretlen képek, ezért aztán nagyon örülök nekik!

Üdv

PETI
Tibor 359940 2008. november 20. 10:28
Válasz erre
T. Romeo!
Igazán jó és érdekes fotók. Van még belőlük? Ha igen, tedd közzé légyszi.
Üdvözöl egy magyar légierő barát: Tibor
romeo 359939 2008. november 20. 10:23
Válasz erre
Hungarian Air Force Su-22M3 - 10 - and Su-22UM3 - 08 and 07 - at Taszar AB in 1986.
Hungarian Air Force Su-22M3 - 10 - and Su-22UM3 - 08 and 07 - at Taszar AB in 1986.
Hungarian Air Force Li-2, Szolnok 1966.-
Hungarian Air Force Li-2, Szolnok 1966.-
Hungarian Air Force Li-2, Szolnok 1966.
Hungarian Air Force Li-2, Szolnok 1966.
Hungarian Air Force MiG-21F-13 - 225.
Hungarian Air Force MiG-21F-13 - 225.
Hungarian Air Force L-29 in air, 372.
Hungarian Air Force L-29 in air, 372.
Hungarian Air Force MiG-21bis fighters at Taszar Airbase, 1979.
Hungarian Air Force MiG-21bis fighters at Taszar Airbase, 1979.
Hungarian Air-Force An-26.
Hungarian Air-Force An-26.
MiG-21bis fighters, 2x490 litres droptangs under the wings.
MiG-21bis fighters, 2x490 litres droptangs under the wings.
Hungarian Air-Force MiG-21F-13 fuel refuelling.
Hungarian Air-Force MiG-21F-13 fuel refuelling.
Hungarian Air-Force MiG-21bis fighters, armed with R-3S air to air missiles.
Hungarian Air-Force MiG-21bis fighters, armed with R-3S air to air missiles.

MN repülők:
Tibor 359938 2008. november 18. 15:14
Válasz erre
Sainz!
Sorry. Tegnap este olvastam végig a Szepesi cikket, ma már csak a sáv felfestést néztem meg újból.

Kalinyin: Abban az időben ('81-84) nem voltak, de a tanáraink időnként meséltek róluk. Enyhén szólva a tovarisok nem "szerették" őket.
Ami a tananyagot illeti, az a mi időnkben is különböző volt.
Például megtiltották nekünk, hogy az SZ-200 lérak komplexumról (amit nekünk tanítottak) a vietnamiak és a kubaiak előtt egyáltalán említést tegyünk. Tehát még a létezéséről sem tudhattak.
Másik példa: Bóklásztunk a poligonon (technikai terület) a hangárban Mig-21bis, Mig-23MF, Mig-25 és leponyvázva egy Su-15. Kérdezzük a "tanító bácsi" polkovnyikot milyen típus az ott a ponyva alatt? Válasz: nem érdekes, az egy régi típus (megj.: ezzel a típussal is kergették a koreai utasszállítót a távol-keleten.) Mi: Ugye ez egy Su-15? Válasz: mosolygás.
Egyébként más tananyag volt a VSZ országok tisztjei számára, más a vietnamiaknak és más a kubaiaknak.
Egyenlőre ennyit.
Üdv.: Tibor
sainz 359937 2008. november 18. 14:57
Válasz erre
Nekem mindig nagyon érdekesek ezek az évfolyam fotók.
Mint vmi keleti Woodstock-fesztivál...:))
Magyarok, lengyelek, vietnámiak...

Van arról információd, hogy a "Táboron-kívüliek" - pl. Iraq, Szíria, Líbia, Algéria... - ugyanazt a tananyagot kapták, mint ti ?

Szepesi vörös sávok nélkül riasztott MiG-17PF-ekről írt.
Tibor 359936 2008. november 18. 14:46
Válasz erre
Kalinyin mintas ingben
Kalinyin mintas ingben
Kalinyin 1984
Kalinyin 1984
Sztrelba 1985. Viska
Sztrelba 1985. Viska

Szia Sainz!
Megint én. Három dokument azokból a régi szép időkből.
Azóta öregedtem egy negyed századot.
Az akadémiai kibocsátó fotón legfelső sor balról az első, a lengyel haverom mellett szerénységem leledzik.
No ennyi a "személyi kultusz" kedvéért.
Üdv.: Tibor
Tibor 359935 2008. november 18. 14:16
Válasz erre
Szia Sainz!
Akkor folytassuk!
- Revidiálom amit a 1004. h.sz.-ben írtam. Szepesi visszaemlékezését értelmezve, 20.-án késő délután, amikor a miniszteri biztos eligazítást tart, már festik a magyar gépekre is a vörös sávokat. (2. old. 3-4 hasáb) Ugyanakor voltak gépek amelyeket (Mig-15) még csíkok nélkül küldtek bevetésre és pánikszerűen vissza is rendelték őket. (szintén Szepesi írásában)
- '82.-ben nem voltam Sztrelbán, akkor Kalinyinban (ma: TVER) koptattam az akadémia padjait, ittam a vodkát meg a pezsgőt és hajtottam a szép orosz csajokat.
- E-mail: borsodyt@t-email.hu
Üdv.: Tibor
sainz 359934 2008. november 18. 12:06
Válasz erre
Tibor!

82-es Sztrelbán nem voltál kint?
Orosz cimboráktól kaptam pár képet magyar lérakos urakról, ha dobsz egy Emilcímet szívesen elküldöm.

forums.airforce.ru/showthread.php

Jó kapcsolatban vagyok azokkal az orosz srácokkal, akik Asztrahanyban a csapatmúzeumot gondozzák, mindig elküldik nekem, ha vmi magyar vonatkozású anyag előkerül...
sainz 359933 2008. november 18. 11:52
Válasz erre
Tibor!

" Az egyezményes kettős vörös sávok a repülőgépekre augusztus 21.-n kerülnek felfestésre, de nem mindegyik gépre. A jelzéseket az idő, vagy a nagyjavítások "koptatják" le."

21-én napkeltekor már a csíkos gépeink Csehszlovákia felett voltak.
Szepesi József cikkében - az én olvasatomban - 20-a a sávok felfestésének időpontja és ez tűnik logikusnak is.
Persze ez nem zárja ki, hogy akadt gép, amire csak 21-én kora hajnalban került felfestésre.

Nem szőrszálhasogatásnak szántam, de szerintem ez fontos.
RonnieFrown 359932 2008. november 18. 11:16
Válasz erre
En azokra a felvetelekre gondolok amik aztan nem kerultek be a filmbe. Olvastam valami cikkben, hogy sok legi felvetelt kellett kesziteni ahhoz, hogy be tudjak loni a repulogepre rogzitett kamerakat. Ezeken a repuleseken gyakoroltak a Mig-17PF-ekkel egyutt is (amik nem lathatok a filmben, bar asszem van egy jelenet ami ha jol emlekszem 17-es) de sok felvetel lehet L-29-rol, 21F-13-rol, sot meg a Mig-19 is feltunik egy jelenetben. Ha azt vesszuk alapul, hogy a filmben mennyi gyonyoru legifelvetel van, akkor szaz szazalek, hogy ennek a tobbszorose keszult valojaban es csak a legjobb felvetelek kerultek bele aztan a filmbe.
sys 359931 2008. november 18. 11:01
Válasz erre
Sziasztok!
A tavaly decemberben a "királyi kettesen" leadott verzióban is benne voltak a csíkos 15-ösök. Emléxem, mert a feleségem figyelmét külön felhívtam rá:)
Üdv
Tibcsi 359930 2008. november 18. 10:13
Válasz erre
Talán a Mafilm archívumban... de ha azokra gondolsz, amiket az előbb írtam, az nekem is megvan. :)
RonnieFrown 359929 2008. november 18. 09:49
Válasz erre
Szerintetek van esely ra, hogy azok a felvetelek amik aztan nem kerultek bele a filmbe meg megvannak valahol? Jart mar ennek utana valaki?
Tibcsi 359928 2008. november 18. 08:31
Válasz erre
Nekem inkább az volt a szokatlan, hogy volt olyan jelenet, ami a hangárban játszódott széthúzott MiG-15-ösök és egy felnyitott rádióterű Delfin előtt...
Tibor 359927 2008. november 18. 08:28
Válasz erre
Tibcsi!
Egy-két éve ismételte valamelyik TV csatorna és úgy emlékszem, hogy már nem voltak, vagy nem figyeltem. De arra emlékszem, hogy annak idején valakivel beszélgettem és ő hívta fel erre a "metélésre" a figyelmemet.
A lényeg, hogy '68 után még láthatóak voltak ezek a csíkok egyes gépeken.
Üdv.: Tibor
Tibcsi 359926 2008. november 18. 08:20
Válasz erre
Druszám,

Az "Őrjárat az égen" kivágott kockáiról: én pár éve vettem fel a sorozatot a "királyi kettesről", de abban benne voltak a csíkos 15-ösök. 21-esre nem emlékszem, de az sincs kizárva.. Persze ettől még lehet olyan kópia, amiből eltüntették a csíkosokat.

Tibcsi
Tibor 359925 2008. november 18. 06:18
Válasz erre
Jó reggelt Fórumozók!
Kicsit összefoglalva az eddigi hozzászólásokat '68 ügyben:
1968. Július 29.-én hajnalban a "Zala gyakorlat" keretében az OLPK parancsot ad a vadászrepülőgép készültség fokozására, a személyi állomány összetartására, a repülőgépek széttelepítésére, álcázására, a fedélzeti fegyverek és rakéták előkészítésére, a repülőterek légvédelmére.
Aztán ezeken a rendszabályokon enyhítenek.
Augusztus 19.-én éjjel Fokozott harckészültséget rendelnek el.
Általános eligazításra és a tényleges feladat ismertetésére csak augusztus 20.-án késő délután kerül sor.
Augusztus 21.-n hajnalban rendelik el a Teljes harckészültséget. Ezen a napon hajtják végre az első vadászrepülő bevetéseket. Aznap összesen 94-et.
A tevékenységek befejezéséig a három vadászrepülő ezred összesen 128 bevetést teljesít. A bevetések jellege: légi felderítés, járőrözés, szárazföldi csapatok légi biztosítása.
Fegyveres összetűzésre nem került sor.
Az egyezményes kettős vörös sávok a repülőgépekre augusztus 21.-n kerülnek felfestésre, de nem mindegyik gépre. A jelzéseket az idő, vagy a nagyjavítások "koptatják" le.
(Tehát az "Őrjárat az égen" c. filmben szerepelhettek ilyen gépek, de állítólag később ezeket a kockákat kivágták)
Eddig kb. ennyire jutottunk, hála nektek.
Szép napot!
Tibor
Nyugger 359924 2008. november 17. 20:39
Válasz erre
A pontosítás miatt : Aug. 21.-én összesen 94 repülőbevetést teljesítettek, október 31.-ig a végleges és teljes hazatérésig pedig 34 bevetés volt! ezek vadászrepülőgép
bevetések voltak.
Nyugger 359923 2008. november 17. 20:35
Válasz erre
Sziasztok,
Megjelent egy nagyon jó könyv a 1968-as megszállásról, Dr Pataky Iván A Vonakodó Szövetséges -2008-as kiadás. Nos, ebben a témában szinte minden fontosabb időpont, a
feladat végrehajtása a résztvevő alakulatok és fegyverzete is megtalálható a könyvben. Itt találtam : 1968 aug.19.-én 0 óra 10 perckor értesítette az EFEF a magyar vezérkart, hogy milyen megkülönböztető festéssel kell ellátni a megszállásban résztvevő szárazföldi technikát ill. a repülőgépeket. Tanulságos a könyv, levéltári kutatás eredménye, a magyar repülőcsapatok adatai meglepőek. Aug. 21.-én összesen 94 repülőbevetést teljesítettek, október 31.-ig a végleges és teljes hazatérésig pedig 34 bevetés volt! Szeptember 5.-én 21 órától megszüntették a honi légvédelem és a repülőcsapatok részére a fokozott készenlétet. / a szokásos keszi az megmaradt/
Tibor 359922 2008. november 17. 19:04
Válasz erre
Helló!
Először is időnként szükségem lenne erőre is meg egészségre, de kösz.
Úgy érzem a Szepesi József által leírt és általad idézett sorok lényegében egybevágnak a Kenyeres Dénes által írtakkal. Én úgy gondolom, hogy az ezred vezetése tudhatta a "Zala" gyakorlat valós célját, bár ismerve a titoktartás szigorú játékszabályait még ezt is megkérdőjelezem, de a beosztott állomány minden valószínűség szerint csak a gyakorlatokon megszokott feladatokat hajtotta végre és az igazi célt akkor még nem tudta.
Ami számomra fontos, hogy a teljes harckészültséget csak aug. 21.-én rendelték el.
Ahogy én tudom, a szovjetek, no meg a mi szárazföldi csapataink is első és legfőbb feladatként a fontosabb katonai objektumokat blokkolták. Ezzel maximálisan csökkentve a katonai ellenállás lehetőségét. (Ahogy '56 november 4.-én nálunk is csinálták Pl.: Sármellék)
A titoktartásról csak annyit: Katonai vezetői pályafutásom alatt két alkalommal kaptam éles tűzparancsot, illetve feladatot. (No nem lövészeten)
Először '89.-ben K telefonon és még a helyetteseimmel sem oszthattam meg. Gondolhatod az a bizonyos babszem...
Másodszor '91 augusztus 10.-én a délszláv válság idején. Ekkor a "felkészülésre" volt legalább 4-6 óránk.
További jó beszélgetést, én most megyek sörözni a nyugdíjas hajózó haverjaimmal. Aztán majd jelentkezem.
Üdv.: Tibor
sainz 359921 2008. november 17. 19:04
Válasz erre
t01
t01
t02
t02
t03
t03
t04
t04

Én nem vagyok híve a könyvekből, újságokból való szkennelésnek, de ez most nagyon ide kívánkozik(majd a moderátor megmutatja miként viszonyul a copyright-hoz...:)).
sainz 359920 2008. november 17. 18:44
Válasz erre
" Tájékoztattak arról, hogy az alkalmi koalíció repülőgépeinek a törzsén két párhuzamos vörös gyűrű van az azonosítás megkönnyítésére.Ekkor már a mi gépeinket is festették "

Mindez Augusztus 20-án.
sainz 359919 2008. november 17. 18:39
Válasz erre
Erőt Egészséget Tibor !...:))

" Mindig szívesen fórumozok veled, de engedd meg, hogy néhány sort idézzek Kenyeres Dénes (nyá. alez) Kecskeméti katonai repülés története kezdetektől a grippenig című könyvéből, ami alapvetően dokumentumokra épül. "

Én is szívesen fórumozok veled - különösen mivel dokumentumokat idézel.

" de engedd meg, hogy néhány sort idézzek..."
Sokszor én vagyok itt az ügyeletes szarkeverő, de a megengedő ember az "mekett"...:))

Közben sikerült előkaparnom Szepesi József(!) cikkét.
Néhány sort én is idéznék:

" Mivel bennünket már Július elején felkészítettek az "internacionalista segítségnyújtásra", előszedem a csaknem egész Szlovákiát lefedő 1:200000 méretarányú, rejtjelzett fokhálóval és fedőszámokkal előkészített hatalmas munkatérképet "

" Tüzet csak parancsra nyithatunk, kivéve ha közvetlenül repülőtámadás ér bennünket, vagy ha a földről légvédelmi rakétát indítanak ránk, illetve légvédelmi tüzet nyitnak "
sainz 359918 2008. november 17. 18:16
Válasz erre
Miggyuri!

" Az sem 100%,hogy a kép 68-ban készült "

Így van, sajnos sem helyszín, sem évszám nincs a fotóhoz.

" Ha a csehek leszedtek volna pár gépet, azt nem a mi MiG-jeink intézték volna, hanem nagy valószínűséggel a szovjet bombázók. Nem csak a nyomukat, de még az emléküket is eltörölték volna- ha jól sejtem. "

A klasszikus - Mi lett volna ha ?
Én kezdtem, de nem sok értelme volt elmenni ebbe az irányba.
Tulajdonképpen azt akartam mondani, hogy nem úgy zuhantunk egy fegyveres konfliktusba egyik percről a másikra.
Számomra értelmetlennek tűnik csak a gépek egy részére felfesteni a megkülönböztető jelzést.Nem volt valószínű, de alakulhatott volna úgy, hogy szükség van más gépekre is a térségben, mint amiket előzetesen beterveztek.

A szovjetek nyilván lereagálak volna mindent, de fel voltak osztva a szektorok, a mi gépeink adták a légifedezetet a szárazföldi csapatainknak.
Pl.ha tüzet nyitnak rád, egyértelmű parancs volt hogy viszonozni kell.
A MiG-21F-13-ak pl. teljes gépágyú javadalmazással és UB-blokokkal repültek.

Érdekes olvasmány erről Szepesi Ferenc cikke valamelyik korai Top-Gun-ban, ő elsők közt repült aznap hajnalban.
Napkeltekor Nyitra felett - ha jól emlékszem vmi ilyesmi a címe.
Tibor 359917 2008. november 17. 18:10
Válasz erre
Kellemes napot Sainz!
Mindig szívesen fórumozok veled, de engedd meg, hogy néhány sort idézzek Kenyeres Dénes (nyá. alez) Kecskeméti katonai repülés története kezdetektől a grippenig című könyvéből, ami alapvetően dokumentumokra épül.
164.-165 old.: " A Varsói Szerződés (VSZ) EFE törzsén keresztül 1968 nyarán a kecskeméti vadászgépek is feladatot kaptak Csehszlovákia megszállásának légi biztosításában. A hadművelet a "Zala gyakorlat" fedőnevet kapta. ... Az OLPK 1968. július 29.-én, hajnali két órakor adta ki a 001. számú intézkedését, melynek értelmében az 59. (kecskeméti) ezredtől 1 elfogó vadászrepülőgépet II. fokú, 2 gépet III. fokú készültségbe és 1 elfogó vadász repülőrajt pedig tartalék készültségbe helyeztek. ... Légi felderítésre kijelölték a kecskeméti 4. repülőszázadot. Később enyhítettek a készenléti fokozaton. De 1968. augusztus 21.-én teljes harckészültséget rendeltek el a kecskeméti repülő alakulatoknál. (Kiemelés tőlem: BT.)... A repülőgépekre egyezményes jelként kettős piros gyűrűt festettek fel. ...Augusztus 21.-én Szepesi József és Kálmánczhey László volt elsőként bevetésen. ...Szerencsére éles harctevékenységekre katonai ellenállás hiányában nem került sor."
Nos egyenlőre ennyit. A könyv egyébként magánkiadás és 2006.-ban jelent meg. A szerzőt régóta személyesen ismerem.
Üdv. mindenkinek és szép estét!
Tibor
sainz 359916 2008. november 17. 17:48
Válasz erre
Tibor !

" de mai eszemmel átgondolva, valószínűleg csapat szinten nem volt túl sok idő a felkészülésre."

Pl. a szárazföldiek Nógrádban hetekig készültek az "akcióra" a Rendőrség(és talán a Munkásőrség) által teljesen elzárva a külvilágtól.
A repülőcsapatoknak is hasonlóan volt idejük rákészülni, pontosan az általad is említett diplomáciai huzavona miatt.

A vörös sávok felfestéséről olvastam viszont nemrégen, hogy az csak az utolsó éjszaka került fel a gépekre.
Tibor 359915 2008. november 17. 17:17
Válasz erre
beolvasás0034
beolvasás0034
MIG-1501
MIG-1501

Fiúk!
Két fényképes adalék '68 ügyben.
Üdv.
Tibor 359914 2008. november 17. 17:00
Válasz erre
Fiúk!
Jó hogy a '68-as téma előjött.
Először is szerencsére a csehszlovákok észnél voltak, tanultak '56-ból és nem igen szaladtak neki az orosz medvének.
Egyébként a VSZ akkori felső vezetése igen "furmányosan" próbálta álcázni a dolgot, mivel nagy koaliciós hadgyakorlat látszatát próbálta kelteni a csehekben. Közben Brezsnyev meg aztán Kádár is próbálta megdolgozni Dubcsekékat. Egyébként Kádár először elzárkózott a katonai beavatkozás gondolatától. Mivel ez évben volt a 40. évfordulója a "prágai tavasznak", így elég sok írás jelent meg a témában, meg egyes, komolyabban vehető TV csatornák is foglalkoztak vele.
Természetesen magyar részről sem minden alakulat vett részt a megszállásban.
Bár akkor még csak tizennyolc éves voltam, de mai eszemmel átgondolva, valószínűleg csapat szinten nem volt túl sok idő a felkészülésre.
Egyébként Szolnokon a múzeumban a felújításig a MIG-15bis-en fent voltak a csíkok.
Üdv.: Tibor
Podva 359913 2008. november 17. 16:45
Válasz erre
Hali
Vagy esetleg nagyjavítás után/alatt lévő gépekre nem került fel ill. vissza a törzscsík, a többin meg a legközelebbi generálig megmaradt...
Üdv Podva
Miggyuri 359912 2008. november 17. 16:43
Válasz erre
Nem minden 15-ös vett részt a nűveletekben. Az sem 100%,hogy a kép 68-ban készült. Az "Őrjárat az égen" c. későbbi sorozat több kockáján látható a kettős gyűrű néhány gép törzsén.
Ha a csehek leszedtek volna pár gépet, azt nem a mi MiG-jeink intézték volna, hanem nagy valószínűséggel a szovjet bombázók. Nem csak a nyomukat, de még az emléküket is eltörölték volna- ha jól sejtem.
sainz 359911 2008. november 17. 15:06
Válasz erre
" Mert nem minden gép vett részt a műveletben "

Háát...nem tudom.
Ha a csehek leszednek 30 gépet az első órában, valószínűleg hozzá kellett volna "nyúlni" a műveletbe be nem tervezett gépekhez.
Nem lett volna idő akkor felfesteni.
Ez így sántít, nem hinném hogy ennyire "trehányul" terveztek volna(idő volt rá bőven).
Tibcsi 359910 2008. november 17. 15:00
Válasz erre
1: Mert nem minden gép vett részt a műveletben. (tipp)
2. Nem. :) A köztük lévő távolság változhatott. A 21-eseken közelebb voltak egymáshoz. A szélességet megkockáztatom, hogy nagyjából egyforma volt.
sainz 359909 2008. november 17. 14:54
Válasz erre
Untitled-Scanned-31-11
Untitled-Scanned-31-11

Gondolom ezek a 68-as csíkok a MiG-15-ösökön.

1. Miért nem lett felfestve minden gépre ?
2. A csíkok szélessége, köztük lévő távolság minden gépen azonos volt ?
Podva 359908 2008. november 16. 18:26
Válasz erre
Hali

Ha magyar századelvényekről van szó, akkor a legjobb és ma még talán könnyen beszerezhető Dr.Csizek Zoltán: Magyar Repülőszázadok és Századjelvényeik 1933-1945 könyve OPUS kiadó

Üdv Podva
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.