/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.
Tibor 360007 2008. november 24. 14:05
Válasz erre
Szia Monox!
Természetesen az ilyen ügyekben óvatos szoktam lenni. Először is körbejárom az ügyet az egyesület vezetőjénél, aztán, ha igaz dec. 10.-én lesz egy nyugdíjas repülő buli és megpróbálok ott szór váltani Vele.
Azzal pedig teljesen egyetértek, hogy akik szeretik a magyar repüléstörténet adatait, morzsáit összeszedni azoknak igenis fontos minden kis adat.
Üdv.: Tibor
Monox 360006 2008. november 24. 11:47
Válasz erre
Tibor, előre is köszönöm, de kérlek csak óvatosan mert úgy látom, kényes területre tévedtünk...
Monox 360005 2008. november 24. 11:45
Válasz erre
Biztosan oka van annak, hogy ezt írod de ém maximálisan kíváncsi lennék arra amit átélt, és ami utána történt. Nem "kicsontozni" szeretném és nem az érdekel, hogy azon a napon ki v. mi miatt halt meg 4 ember és szenvedte el máig egyetlen veszteségét az An-26-os flotta. De azok akik foglalkozunk a Néphadsereg és a mai Honvédség történetével nagyon fontosnak tartanánk, ha tudnánk a személyéről és mindenről, amit meg kíván velünk osztani. Természetesen (hangsúlyozom!) csak akkor ha ez neki sincs ellenére.

A legjobb üdvözlettel: Monox
RonnieFrown 360004 2008. november 24. 11:41
Válasz erre
ChevyG 360003 2008. november 24. 11:33
Válasz erre
Ha tiszteletlenül írt volna valaki...

Braun Gergely Gábor
Tornado2000ECR 360002 2008. november 24. 11:29
Válasz erre
Szervusztok ha kérhetem inkább ne bolygassátok ezt a dolgot ,ismerem a szóban forgó urat.
Tibor 360001 2008. november 24. 09:54
Válasz erre
Szia Monox!
A veszprémi veterán repülők egyesületének tagja egy Takács László nevű úr. Egy-két napon belül utánanézek, hogy Ő-e aki túlélte a katasztrófát.
Üdv.: Tibor
Monox 360000 2008. november 24. 09:12
Válasz erre
1982.12.06.-án 17:47'-kor a gép leszállt a Szenkirályszabdján. Leszálláskor rosszul számították ki a siklópályát és a beton mellett értek földet. Az átstartoláskor a gépen intenzív jegesedés lépett fel, ami miatt az nem volt sikeres és emiatt a gép bal szárnyal és az orrával lapos szógben a földnek csapódott.

Varga Gyula alezredes (50+)
Nyári István százados (36+)
Denke Károly százados (32+)
Kurucz László főtörzs (32+) meghaltak a becsapódás következtében.

Takács László százados (akkor 39) súlyos sérülésekkel megúszta az esetet.
További sorsáról nincsenek információim.
RonnieFrown 359999 2008. november 23. 19:50
Válasz erre
Mi es hogyan tortent ezzel a repulovel?
salou 359998 2008. november 23. 17:43
Válasz erre
Akkor jól emlékeztem, mi szedtük össze a darabjait.
Nyugger 359997 2008. november 23. 17:42
Válasz erre
Igen.
salou 359996 2008. november 23. 17:41
Válasz erre
sainz 359995 2008. november 23. 16:01
Válasz erre
Nyugger 359994 2008. november 23. 15:51
Válasz erre
Lám-lám milyen ismert a katasztrófa jegyzőkönyve, hamarosan dec.12.-én lesz a 26.-k évfordulója. Pozitivabb képekre gondoltam!
sainz 359993 2008. november 23. 14:53
Válasz erre
Nyugger 359992 2008. november 23. 14:10
Válasz erre
Ritka jó felvétel a katasztrófás 210-ről. Nem sok felvétel maradt a géptől !
sainz 359991 2008. november 23. 13:24
Válasz erre
Közben kaptam két levelet két szerb "kapcsolattól"...:))

A leszállás során az egyik szárnyvég és az egyik főfutómű is megsérült a 25-ösön.
Ezt az ottani technikusok kijavították, majd a román Jak-23-al együtt bemutatták Tito marsallnak.

Ezt követték tesztrepülések és a fegyverzetet is kipróbálták.
A két jugoszláv pilóta, akik tesztelték a gépet:
Vodopivec - 6 felszállás, 2 óra 40 perc
Todorovic - 3 felszállás, 1 óra 56 perc

folyt. köv.
zoli1989 359990 2008. november 23. 13:18
Válasz erre
An-26-210_03
An-26-210_03

Hú, köszi köszi!
Ilyen An-26 képeid vannak még?
Én is mutatok egyet :)
sainz 359989 2008. november 23. 13:12
Válasz erre
Nekem kezd egyre érdekesebbé válni a "25-ös" MiG-15 tesztelése odaát.
Az eltévedés 1954 Február 9-én történt.
Jugoszlávia abban az időben jó kapcsolatokat tartott fenn az Egyesült Államokkal.
Tudjuk, hogy a koreai háborúban az USA komoly erőfeszítéseket tett egy működőképes MiG-15 megkaparintására.
A Jugoszláv Légierő már 1953 Júniusától rendelkezett az F-84G-vel.
Tovább megyek - egy dolog tesztrepüléseken stopperral a kézben emelkedéseket és gyorsulásokat méregetni, de alapvetően hatékonyabb megtenni mindezt egy idegen típussal géppárban, illetve más összehasonlító tesztrepüléseket végezni.
Mindezt esetlegesen amerikai mérnökök, pilóták részvételével ?...hmmm
Jó lenne utánajárni, valahol biztosan dokumentálva vannak, ha más nem is, de hogy mennyi repidőt tekertek bele a gépbe odaát, mikor adták vissza pontosan.
Ettől sem leszünk sokkal tájékozottabbak, de azért mindkét adat következtetni enged a tesztek komplexitására(is).
Nem mondom hogy feltétlenül ennek következménye, de az tény, hogy Jugoszlávia az F-86E és -86D-t rendszeresítette 1956 és 1961-ben, mindkettőt százas nagyságrendben.
Másik érdekes kérdés, vajon amikor ezek az amerikai gépek megjelentek a szomszédban, mennyire voltak képben a hajózóink, mennyire működött jól a hírszerzésünk, mennyire voltak pontosak az információink a gépek számáról, technikai paramétereiről, diszlokációjáról...egyáltalán foglalkoztak e ezekkel a kérdésekkel...
Tibor 359988 2008. november 23. 10:49
Válasz erre
AN-26bomb1
AN-26bomb1

No akkor én is mutatok egyet.
Tibor 359987 2008. november 23. 10:46
Válasz erre
Köszi a választ. Arra emlékszem, hogy Szabó Pali mesélte, hogy nézték az osztrák TV közvetítését a katasztrófa után.
Üdv.: Tibor
Nyugger 359986 2008. november 23. 10:30
Válasz erre
Yak-23_USAF
Yak-23_USAF

1953.06.24.-én dezertált egy román rgv. /Mihail Diaconu/a 135. vre ezredtől a Caransebes repülőtéréről egy Jak-23-l Jugoszláviába. Ezt a gépet/?/ vagy a bolgárt vitték ki C-124-l a Wright-Patterson bázisra ahol a Air Technical Intelligence Center-ben /ATIC/ tesztelték. A magyar gépet a jugok biztosan tesztelték a vendégsze-replés során.
romeo 359985 2008. november 23. 10:04
Válasz erre
An-26_406
An-26_406

an-26 mh
Rumcájsz_52 359984 2008. november 23. 09:59
Válasz erre
Tibor
Az Ausztriában lezuhant 21-es az "52" lajstromszámú 75AP tipus volt,a pilóta Mészáros István hadnagy, az esemény 1981 július 7.-én történt.
romeo 359983 2008. november 23. 09:55
Válasz erre
An-26
An-26

an-26 mn
Tibor 359982 2008. november 23. 05:54
Válasz erre
Sainz!
Apró kérdés:
Melyik 21-es volt az amelyik Ausztriába átsodródva zuhant le és mikor? A wikipediás kimutatásból nem jöttem rá, de arra emlékszem, hogy Bakó F. volt az ezredparancsnok.
Üdv.: Tibor
Tibor 359981 2008. november 23. 05:34
Válasz erre
Jó reggelt!
Egy kis adalék a 25 o.sz. Mig-15-höz. A Top Gun 1996/6 szám szerint: (szerző: Simon László): "Súlyos eseménynek számított, hogy február 9.-én, három óra leforgása alatt, két repülőgép-vezető is eltévedt, ami mindkét esetben határsértéssel párosult. A 24. Vadászrepülő Ezred állományába tartozó Dombi László hadnagy tájékozódást elvesztve, majd üzemanyagát kifogyasztva Jugoszláviában szállt le. Ugyanakkor Schéfer Miklós hadnagyot Csehszlovákiában a készültség szállította le."
Üdv.: Tibor
sainz 359980 2008. november 22. 21:33
Válasz erre
1964 július 10-én Muraszombat mellett Jugoszláviában lezuhant a 219-es MiG–21F–13, Alker József főhadnagy sikeresen katapultált.

1968 május 16-án Jugoszláviában lezuhant a 803-as MiG–21F–13, Gyenei László főhadnagy sikeresen katapultált.

hu.wikipedia.org/wiki/Rep%C3%BCl%C5%91esem%C3%A9nyek_%C3%A9s_katasztr%C3%B3f%C3%A1k_a_magyar_rep%C3%BCl%C5%91csapatokn%C3%A1l_(1948-t%C3%B3l)
sainz 359979 2008. november 22. 21:31
Válasz erre
" Némi vendégszereplés után hazarepülték. "

A szerb koma azt írta nekem, nem adták vissza rögtön a 25-ös MiG-15-ösünket, hanem 1954-ben egy hasonló sorsú román Jak-23-assal együtt alaposan letesztelték.
Ez is érdekes lehet levéltárilag, hogy a "Láncos Kutya" korszakban hogy ment ez a visszaadás, ejnye-bejnye, diplomáciai üzenetváltások...
Tomi 359978 2008. november 22. 21:24
Válasz erre
21-esek közül melyik kettő volt az? Nem hallottam róluk...
Tornado2000ECR 359977 2008. november 22. 19:20
Válasz erre
Magam is a helikopter ezrednél dolgoztam egészen sajnos a bezárásig.
Tornado2000ECR 359976 2008. november 22. 19:14
Válasz erre
Az az ex német Mi 24P melyről a fotó készült repül ma is ,ez csak érdekességként említem igaz ma már magyar festéssel s felségjellel.
sainz 359975 2008. november 22. 17:45
Válasz erre
Tibor 359974 2008. november 22. 17:39
Válasz erre
Fiúk!
Ez a rejtély hamar megoldva. Dokument eszty. Még jó, hogy Tito ilyen kiváncsi ember volt.
Tibor
Nyugger 359973 2008. november 22. 17:32
Válasz erre
MiG-15-25
MiG-15-25
MiG-15-25 0
MiG-15-25 0

Derék repülőgép vezetőink időnként eltévedtek, így járt a 25-ös oldalszámu MiG-15 is. Jugoszláviában szállt le, kényszerszállt, sérülésmentesen. Maga a Titó marsall is megtekintette a gépet /lásd a fotó/. Némi vendégszereplés után hazarepülték.
Tibor 359972 2008. november 22. 17:24
Válasz erre
Helló!
Az igazság az, hogy én nem hallottam ilyenről, átfutottam azokat a forrásokat, amiket hirtelen megtaláltam, de ilyenről nem találtam infót.
A Zsák féle füzetet elfogadom, mert konkrét adatok vannak benne, sok sok hivatkozással. Hátha valaki más tud róla.

Üdv.: Tibor
sainz 359971 2008. november 22. 17:13
Válasz erre
Lövésem sincs.Ex iraki 21-esek után kutakodtam, egy szerb srác intézte hozzám ezt a kérdést.
Volt egyáltalán 15-ösünk, ami odaát esett le?
21-es volt kettő is.
Tibor 359970 2008. november 22. 17:00
Válasz erre
Szia Sainz!
Az AERO HISTORIA MIG-15 típusismertető (szerző: Zsák Ferenc) 18. old. táblázata szerint a 1925 gy.sz. 25 old.sz. 15-ös '52.09.30.-án állt szolgálatba és '57 szeptemberében eladták.
Hogy van ez?
Üdv.: Tibor
sainz 359969 2008. november 22. 16:00
Válasz erre
Van valakinek részletes infója az 1953-ban, Jugoszláviában lezuhant(kényszerleszállt?) 25-ös oldalszámú MiG-15-ről?
Tibor 359968 2008. november 21. 09:32
Válasz erre
Nos igazad van, a szám stílusára találtam fotót (nem Jakról) de az egyértelmű, hogy hiányzik a fehér szegély.
Tibor
Podva 359967 2008. november 21. 09:11
Válasz erre
Ha itt tartunk Azért azt megjegyezném, hogy ezen a gépen lévő 3-as alakja nem ugyan az ami az egyéb jak-9 fotókon lenni szokott (szép vastagon egyenes vonalakkal, fehér szegéllyel, kiszerkesztve) ez olyan kézzel sity-suty felkent egyvonalas valami, aminek az oka lehet akár ez a sajnálatos eset...
Üdv Podva
Tibor 359966 2008. november 21. 08:58
Válasz erre
Szia!
Igen, én is erre gondolok. Általában mindig voltak tartalék gépek a szertárban.
Kösz: Tibor
Podva 359965 2008. november 21. 08:34
Válasz erre
Szia
Erre is lehet magyarázat: Az ezred 4+12+12 (számozott) géppel rendelkezett. Ez ugye 28 ennél azért többet kaptunk. (Zs.F. 52 harcit ír). És a "láncos kutyázás" időszakában, nem kizárt hogy a katasztrófa másnapján már ott állt a kikonzervált gép kék 3-al az oldalán.
Üdv Podva
Tibor 359964 2008. november 21. 08:15
Válasz erre
Szia és szép napot!
A hadrafoghatóságról írtakat elfogadom, de ez még mindig nem ad arra választ, hogy Tóth szds "kék 3"-al szenved katasztrófát, majd durván három hónap múlva Bajcsy "kék 3"-al kényszert száll. (lásd: 1038 h.sz. illetve a Zsák írást).
Üdv.: Tibor
Podva 359963 2008. november 21. 07:37
Válasz erre
Szia
A "nagyonsötétkék" 3-hoz talán annyit, hogy a Zsák-cikk szerint a rendelkezésre álló gépek kb. fele volt üzemképes, ebből adódhat hogy épp fehér számú nem volt kéznél...
Nem akarok idegen tollakkal ékeskedni, de annyit mondhatok a jak-9V infórol, hogy egy barátom ismerősének levéltári kutatásából való az adat, tehát az ellentmondás feloldásának dicsősége nem az enyém.
Makettező szemmel ha nézzük ezeket a tényeket, akkor ez itt egy kuriózum: magyar felségjelzés egy eredeti orosz festésű gépen.
Amint az látszik sötétemóbb árnyalatú a kamuflázs mint a P-inken, de nem az a nagyonsötétzöld, mint az Il-10, meg Tu-2-inken Talán fakó AMT-4-nek nevezett zöld?

Üdv Podva
Tibor 359962 2008. november 21. 06:03
Válasz erre
Jó reggelt Zombi!
Értelek, és el is fogadom, csak az zavar, hogy Tóth szds is "kék 3" jelzésű géppel szenvedett katasztrófát (Zsák F. cikke és Kenyeres D. könyve szerint is.) Vagy itt van valami keverés? Miért a 2. szd. gépével repült az ezredparancsnok és miért nem az ezredparancsnoki raj 4 gépe közül valamelyikkel? (fehér légcsavarkúp és fehér oldalszám.) Illetve, hogy kényszerszállhatott Bajcsy '50 szeptember 5.-n, durván három hónappal Tóth katasztrófája után a "kék 3"-al?
Megpróbáltam a fotót a számítógépen megbűvölni, hátha olvasható a szám a vizszintes alatt. Sajna nem sikerült.
A Zsák Ferenc féle teljes tanulmányhoz hozzá lehet valahol jutni?

Podva!
Kösz az információt. Forrás a plusz 2 gépről?

Üdv. Nektek: Tibor
Zombi 359961 2008. november 20. 20:31
Válasz erre
Szia Tibor!

Ez a 0819-es Jak-9P, ami a 41/2-es század "Kék 3"-as gépe volt és ez az esemény a képen természetesen csak egy sima kényszerleszállás Bajcsy Endrével. Ez nem az a gép, amivel Tóth szds. katasztrófát szenvedett. Egyébként a kecskeméti TÁRM-4 1951. júliusára kijavította, de hiányzó szárnylemezek miatt nem tudták átadni.

(Nekem is csak hasonló minőségű másolatom van erről a képről, de láttam egyszer egy tisztább változatot, amin a farokrész alatt a szám kitűnően látszott.)

Üdv!

UI: azt csak zárójelben jegyezném meg, hogy a cikk, amit Podva belinkelt, az Zsák Ferencnek a Magyar Repüléstörténeti Társaság 1998-as Konferencia Kötetében megjelentetett tanulmányának erősen zanzásított és olvasmányosabbá tett változata, az eredeti a legrészletesebb anyag a magyar Jak-9-eskről, ami valaha nyomtatásban megjelent.
Podva 359960 2008. november 20. 19:33
Válasz erre
Hali
Megvan a megoldás a Jak-9V-re! A 3 működőképes jak 9V-n kívül rendelkeztünk további 2 nem repképes Liszánkával. Ezek pedig a 0224 és a 0355 számú "földi gépek" voltak. Ezek 1951 07-hóban érkeztek. Ez már az új felségjel bevezetésének idejében történt. A slendrián csillag festés pedig annak tudható be, hogy ilyen esetben ugye az összetévesztés veszélye nem áll fenn, ezért az csupán szimbólikus jelentőséggel bírt...
Üdvözlettel: Viktor
Tibor 359959 2008. november 20. 18:48
Válasz erre
Podva!
Még van két lehetőség a hasraszállt Jak-9P oldalszám ügyében:
-Tóth Zoltán katasztrófája előtt készült a fotó, és a gépet kijavították. (Erre nem találtam adatot)
-Tóth katasztrófája után másik gépre festették fel a "kék 3"-t.
Véleményes?
Tibor
Tibor 359958 2008. november 20. 18:29
Válasz erre
Sainz!
Senki sem vitatta, hogy az 1949 ősze - 1951 ősze közötti felségjel majdnem azonos a koreaival. A különbség: magyar piros-fehér-zöld körben a vörös csillag, koreai piros-fehér-kék körben a vörös csillag.
Üdv.: Tibor
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.