/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
SIG 360204 2009. január 26. 15:43
Válasz erre
Üdvözlet Urak !

Sajna nálunk ennek még az ellenkezője is megtörtént. 91-ben a Dél-Szláv balhé miatt, nem kevés időt töltöttünk el mélységi felderítőként, a határsávtól 50 m-re felállított "REFI"-ben. A dolgunk, a dezertáló horvát katonák összefogdosása volt. Ébredtünk harckocsi összevonásra, helikopter vagy repülő átrepülésre vagy aknára futott őzikére. 18-19 éves gyerekként a zabszem nem fért a valagunkba. Ebben a hangulatban az egyik Társunk, egy eltáv alkalmával sajnos öngyilkos lett. Persze terelték a tisztek a dolgot mindenre, de azért jócskán állati körülmények között voltunk tartva és mivel én még egy kicsit írnok is voltam, így sajna olvasnom kellett a leveleit és tudtam, hogy mitől volt kiakadva. Szóval a lényeg, hogy mi a legtermészetesebb dolognak tartottuk, hogy ott leszünk a temetésén tereptarka gyakorlóban és barettsapkában, azaz lesz valami minimális "katonai" tiszteletadás. Ebből annyi lett végül, hogy aki akkor szabadságon volt (tehát nem eltávon, mert az hétvégeken volt !), mivel hétközben volt a temetés, na az elmehetett, de onnan feketeseggűnek számított, mert "miért nem fér a gatyájába és miért ugrál ?" Részemről ennyit a "kötelező talajgyakorlatokról". Nem akartak mást, csak a felelősséget letolni magukról, hogy nem a sereg miatt tette amit tett, hanem magánéleti dolgok miatt. Pedig anyura esküszöm, amikor 91 októberében leszálltam a tehetautóról a pécsi laktanya udvarán, azt hittem, hogy 45-ben a keleti frontra csöppentem vissza. Nem akármilyen állapotok voltak...
Tibor 360203 2009. január 26. 15:05
Válasz erre
Szia!
Ez is jellemző butaság, vagy mi a fene. A temetés a hozzátartozók igénye szerint kerül(t) lebonyolításra. A szabályok csak azt írták elő, hogy attól függően, hogy az elhunytat az alakulat, vagy például a haderőnem, vagy a Magyar Honvédség (Néphadsereg) halottjává minősítették, más és más dolgokat állt anyagilag a sereg,(Sírhely, koporsó, fejfa, koszorúk, a szertartás költségei stb. stb.)
Például mikor a volt főnököm, jó barátom elhunyt urnás temetése volt katonai tiszteletadással.
Az más kérdés, hogy régebben a hamvasztás nem volt elterjedve, úgy is mondhatnám, hogy ritka volt, mint a fehér holló.
Egyébként teljesen egyetértek Mig23papa e vonatkozásban tett két bejegyzésével.
Tibor
mig23papa 360202 2009. január 26. 12:37
Válasz erre
RonnieFrown

nem hinném, hogy lenne , vagy hogy volt ilyen szabály.
Nem a honvédség mondta meg milyen , mikor, hol legyen a temetés. Persze ha katona volt az illető , lehetett szó katonai tiszteletadásról a temetésen, de ez egy plusz volt a hagyományos szertartáson belül.

Ahogy mondod, búcsú a halottól, akár ott van fizikailag, akár nem.
mig23papa 360201 2009. január 26. 12:33
Válasz erre
Monox

A végtisztesség miatt, akár üres akár benne van az áldozat, sok esetben meg sem nézhették a hozzátartozók, mi is maradt egyáltalán az áldozatból, és ez az ilyen esetekben így van jól.

Biztos hallottál olyan áldozat temetéséről is akinek a holtteste soha nem került elő, attól a temetés még lehet ugyanolyan fontos a hozzátartozóknak barátoknak...

Gondolj bele, a temetők, a temetés igazából nem az elhunyt , hanem inkább a hozzátartozók miatt vannak. Az elhunytnak már tök mindegy mi történik vele, a hozzátartozóknak egyfajta további kapcsolattartási lehetőség az elvesztett szerettükkel.

Katonák esetén valószínű hogy a katonai tiszteletadás egyfajta lehetősége is.
Különben mindíg a hozzátartozók döntése, hogy katonai tiszteletadás is legyen a temetésen, vagy ne legyen.
RonnieFrown 360200 2009. január 26. 05:37
Válasz erre
En ugy tudom, hogy a Magyar Nephadsereg halottait csak igy koporsoban lehetett temetni, a hamvasztas nem volt engedelyezve meg akkor sem, ha a csalad az urnas temetest szerette volna. Valamilyen modon pedig csak bucsut kell venni a halottol, meg akkor is ha majdnem ures a koporso.
tothtomi 360199 2009. január 25. 23:34
Válasz erre
Alkatrészdarabokat szoktak a koporsóba rakni, hogyha valakiből ennyire kevés marad.
Monox 360198 2009. január 25. 21:21
Válasz erre
A pilóta temetése 01
A pilóta temetése 01
A pilóta temetése 02
A pilóta temetése 02
A pilóta temetése 03
A pilóta temetése 03
A pilóta temetése 04
A pilóta temetése 04

Igen, szerintem is...

Egyébként ha már meghalt a pilóta, ez további kérdeseket vet fel az elhunyt(akk)al kapcsolatban. Ha valakiből mindössze egy újjperc és egy fül marad, akkor miért kell egy "vélhetően" üres üres koporsót a földbe temetni? Ez a katonai tiszteletadás eleme, v. a család kérése? Képek Juhász Lajos őrnagy temetéséről
mig23papa 360197 2009. január 24. 20:45
Válasz erre
Monox

A talajvíz a meredek becsapódást erősíti, nem?
PETI 360196 2009. január 24. 15:19
Válasz erre
Szia romeo!
Igazán szép képek... Milyen elv alapján csoportosítod, amikor felteszed őket? Nem egy fotó van köztük, amit már publikált a sajtó néhány helyen.
romeo 360194 2009. január 24. 13:20
Válasz erre
Szia!

Az L-410 és Z-43-ból ez az összes.
zoli1989 360193 2009. január 24. 13:09
Válasz erre
Szia Romeo!

Jó képek. Bár mondom, engem inkább tököli képek érdekeltek volna, mint amiket az 1238-as hozzászólásban is beraktál az L-410-esekről, meg a Z-43-ról.
romeo 360192 2009. január 24. 12:37
Válasz erre
05
05

Üdv!
romeo 360190 2009. január 24. 00:19
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11

Üdv!
romeo 360189 2009. január 23. 23:43
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10

Üdv!
romeo 360188 2009. január 23. 23:27
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10

Üdv!
romeo 360187 2009. január 23. 23:04
Válasz erre
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
7
7
6
6
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
14
14
15
15

Üdv!
momi 360186 2009. január 23. 15:04
Válasz erre
Szia!

Valóban volt ilyen festésű magyar Stuka?
Podva 360185 2009. január 23. 14:04
Válasz erre
Az zöd
Üdv Podva
Samee 360184 2009. január 23. 12:51
Válasz erre
Üdv!

A következőkben kérném a segítségetek.
A linkelt képen látható magyar Stukán az oldalszám alatti színre lennék kíváncsi.
wp.scn.ru/en/ww2/b/29/13/0/4
Ugyanis a rendelkezésre álló képek alapján nem tudtam eldönteni, h vajon RLM65, RLM 75 vagy vmi más.

Segítséget előre is köszönöm.

Holla:
Szemi
Monox 360183 2009. január 21. 10:28
Válasz erre
Olyan érdekes, hogy az 1978 nyarán éjjel lezuhant MiG-21-es esetéről jószerivel azóta sem hallani. Sőt ellentmondásos, egyesek lapos szögben hatalmas sebességű ütközést említenek, mások meredeket. Bár ha a talajvíz feltört a becsapódás helyén, az inkább az előzőt erősíti.
Sőt a gépről a mai napig nem találtam fényképet...
István 360182 2009. január 20. 22:04
Válasz erre
Köszi Nyugger!
Így már teljesen világos minden.Köszi.
Üdv
mig23papa 360181 2009. január 20. 20:49
Válasz erre
Monox

Persze, ez is előfordulhat. Ha saját szememmel láthattam volna okosabbak lehetnék.

Volt egy eset, igaz az kb 900 km/órával közel függőlegesen csapódott a földbe, a pilóta nem katapultált. Rosszul lett valószínű, a hajtómű műküdött végig. Állítólag egy fület és egy újjpercet találtak belőle.
A gép kiásására egy mélyépítő céget bíztak meg, a talajvizet rendesen kellett szivattyúzni.

Láttam a kiásott roncsot, a kecskeméti hangár udvaron, kb 1978 ban, ami megmaradt a 21-esből, a hajtómű kompresszor lapátjai egymásra kenődtek, az egésznek a hossza kb 30-40 cm lett. Gondolhatod mi lett a többi alkatrészből.

Ennyi ami eszembe jutott a kérdésedet olvasva.
Monox 360180 2009. január 20. 13:12
Válasz erre
Szerintetek a lezuhant 02-es gép többi része hol van? Hihető, hogy annyira laza talajba csapódott, hogy egészben, törés nélkül fúródott a földbe egy géphossz mélységig, vagyis akár 15 méter mélyre is lejuthattak a gép alkatrészei?
Monox 360179 2009. január 20. 13:08
Válasz erre
Mindenkinek jogos a két pont... A gép Pápán zuhant le, de valóban egy másik állomáshelyen készült a kép. Ezt egy pillanatra kifelejtettem, innen a tévedés.
Nyugger 360177 2009. január 19. 22:02
Válasz erre
21UM-3031 LHKE Szepesi J.
21UM-3031 LHKE Szepesi J.

Sziasztok,
Szerintem a 3031-es gépről a felvétel Kecskeméten készült. A mellékelt kép valószinüleg az első felvétel mely az rgv-k kiszállásakor készült. Abban az időben ebben a zónában fogadták a gépeket és itt történt meg az előkészítésük is, majd átvontatták a gépeket az indító zónába. Manapság ez a terület a lángterelős fogadó-indító zóna, az An-26-s állóhelyek pedig a régi indító zóna valamikori területén vannak. A 3031-es UM Taszáron kezdett a 3036-os és 3041-es gépekkel a MiG-21MF szd.-nál 1974 elején, majd a teljes század Kecskemétre került 1976-ban.
István 360176 2009. január 19. 21:42
Válasz erre
Köszönöm a válaszokat mindenkinek.
Bocs a hitetlenkedésért de a második szám elég szögletesnek tűnik már ami látszik belőle és a második szám a leírtak szerint 0.Esetleg a szögben történt fényképezés miatt lehet?
Monox! Esetleg van még képed abból a fotósorozatból?Köszi előre is .
A helyszínt én Kecskemétet saccolnám.
Üdv
fecsoka 360175 2009. január 19. 20:17
Válasz erre
Nagyon szépen köszönöm a felvilágosítást!
búza 360174 2009. január 19. 17:51
Válasz erre
Monox!
Az lehet, hogy helyileg Pápán készült a kép de Szepesi József ales és Török Fábián örgy kecskeméti hajózók állnak előtte és a 3031-es is kecskeméti gép volt.
Üdv: Búza
Monox 360173 2009. január 19. 12:43
Válasz erre
István:

Egy fotósorozat alapján bizonyos, hogy a fotón a 3031-es oldalszámú gép látható a pápai reptéren.
Rumcájsz_52 360172 2009. január 18. 23:24
Válasz erre
István
A tipus MiG-21UM /69-es gyártmány/ és az a számjegy szerintem lehet 3-as is, és ilyen gépeink voltak : 3031, 3036, 3041
István 360171 2009. január 18. 23:08
Válasz erre
Sziasztok.
Lenne egy kérdésem.Véleményetek szerint az 1000 h.sz ban szereplő anyagban az első képen lévő kétszemélyes gépnek mi lehet az oldal száma?Mivel én kettesnek nézem de kettessel kezdődő oldalszámú gépünk szerintem nem volt,ezért most egy kicsit bizonytalan vagyok.Várom a válaszotokat.
Tisztelettel.
Rob79 360170 2009. január 18. 17:32
Válasz erre
Ja, igen... És van egy kép még róla az adatlapomon is...:)
Rob79 360169 2009. január 18. 17:28
Válasz erre
Szia fecsoka! Ez egy Mig-23 Ub változata, ahogy Horváth Balu (elnézést a becézésért) is megírta neked. Ha megnézed a 1225-nél a "Mig 23-as sor" című képemen a bal szélén áll. Ha a történetéről érdeklődni akarsz, mig23papa biztosan tájékoztat mindenről, mert ők üzemeltették Pápán. Ha jól tudom, ma Szolnokon van a régi szürke festéssel, csillagos felségjellel. Üdv.: Robi
Horvath_Balazs 360168 2009. január 18. 10:32
Válasz erre
A "mig" helyesen persze "MiG"...
Horvath_Balazs 360167 2009. január 18. 10:31
Válasz erre
fecsoka 360166 2009. január 18. 10:26
Válasz erre
Ez melyik
Ez melyik

Sziasztok!
Érdeklődni szeretnék,hogy ez milyen repülő?
Köszönöm!
Nyugger 360165 2009. január 17. 21:05
Válasz erre
fecsoka!
Ezek a repülőgépek még 2008 nyarán Kecskemétre kerültek...
fecsoka 360164 2009. január 17. 20:58
Válasz erre
DSC00520
DSC00520
DSC00335
DSC00335
DSC00336
DSC00336
DSC00337
DSC00337
DSC00339
DSC00339
DSC00351
DSC00351
DSC00352
DSC00352
DSC00362
DSC00362

Taszár napjainkban!
zoli1989 360163 2009. január 17. 11:54
Válasz erre
Szia Romeo!

Keress meg E-mail-ben. címem: cszoli89@freemail.hu
Szeretnék kérdezni ezt-azt.
(én nem tudok neked írni, mert nem tudom a címedet)
mig23papa 360161 2009. január 16. 22:38
Válasz erre
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
22
22
23
23
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30

a második adag erről a témáról ennyi van nálam, de van még más is ott ahol ezek vannak
mig23papa 360160 2009. január 16. 22:26
Válasz erre
0
0
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15

vlevi

hát igen, nekem is van 31 képem ebből a sorozatból, a Siklósi Zolitól kaptam

Amit kevesebben tudnak, hogy Zoli ezzel a géppel repülte a búcsúrepülését, (ha ez a 02-es gép) többek közt kis magasságon Pápa felett is átrepülve, épp egy volt hajózókollégával összefutva a városban, mondtuk egymásnak, hogy végre egy kis nosztalgia, és erre megdöbbenve láttam este a híradóban hogy mi történt.
Az utolsó leszállása a gépnek a Sikivel volt. Mondta a Siki, hogy a látvány azért is volt neki megdöbbentőbb, mikor meglátta a roncsot, mert az utolsó felszállása előtt körbejárva itt-ott megütögetve a gépet és éppen azok a részek láthatóak a képen a megmaradt gépből. Mondtam is neki, hogy az egész gépet kellett volna végig ütögetned. Szóval nem sokon múlott, hogy nem a Siki alól hulljon ki a gép, mondjuk éppen Pápa mellett.

A másik érdekes sztori, hogy nemsokkal utána volt a Mizsei özvegyénél a katasztrófa 10 éves évfordulójára összehozott találkozó, én is ott lévén hallottam amikor a Siki felhívta a Pinyót (ö nem volt ott)hogy neki igen is kell az a stabilizátor a gépből, ami kiállt a földből. A Pinyó többször is végighallgatta türelmesen, de tudomásom szerint nem sokat tudott tenni a kérés érdekében.

Hát ennyi, ami eszembe jutott a képet nézve :-(

fel is teszem a képeket 2 adagban, mert elég nagyok
romeo 360159 2009. január 16. 22:20
Válasz erre
mig23papa 360158 2009. január 16. 21:50
Válasz erre
búza

Hofi például maga volt egy szmájli, egy élő szmájli :-))
a szmájli magyarra fordítva , már amennyire lehet, azt jelenti, hogy hangulatjel
mig23papa 360157 2009. január 16. 21:47
Válasz erre
romeo

csak a szokásos kíváncsiság, honnan lehet szerezni ilyen szuper képeket ?:-)
vlevi 360156 2009. január 16. 21:17
Válasz erre
Ezt a képet viszont nem szívesen nézegettem.

myaviation.net/search/photo_search.php
Horvath_Balazs 360155 2009. január 16. 21:14
Válasz erre
Az a zöld nem volt mindig egyforma, és azt se felejtsük el, hogy a Kajláinkat Bulgáriában nagyjavították (Graf-Ignatyevo rémlik), nagy többségük ott kapta a terepszínű festést, és vélhetőleg nem ugyanazt a festéket használták, mint a PG-ben vagy a csapatoknál.
vlevi 360154 2009. január 16. 21:06
Válasz erre
Megválaszolnám magamat. Szerintem a szkenneléstől, mert vannak más képek is, ahol félrecsúszhatott a zöld szín.
vlevi 360153 2009. január 16. 21:04
Válasz erre
Ennek pl. mitől lett ilyen randa színe?
myaviation.net/search/photo_search.php
vlevi 360152 2009. január 16. 21:02
Válasz erre
Nyugger 360151 2009. január 16. 20:19
Válasz erre
Az ék felségjelzés festésére a parancsot 1991 január 31.-én adták ki, 1991. március 31.-i végrehajtási idővel. Fel kellett festeni minden gépre, beleértve a szimbólumként használt és oktatási célú gépeket is. Egyedül a múzeumi példányokon maradhatott meg a régi jelzés.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.