/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.
romeo 361995 2010. október 24. 21:35
Válasz erre
eurocopter_ec635_3
eurocopter_ec635_3
0369134
0369134
EC645 DTN
EC645 DTN
AS550 Fennec light military helicopter
AS550 Fennec light military helicopter
06c7dcde-d3db-4ec5-9a93-99950a29380c.Full
06c7dcde-d3db-4ec5-9a93-99950a29380c.Full

A Robinsonok helyett el tudnák képzelni többrendeltetésű helikoptert is (oktatás, tűztámogatás, felderítés, tűzvezetés, futárfeladatok).
Pl.: EC-635,-645,, FENNEk stb.
ambasa 361994 2010. október 24. 21:02
Válasz erre
Üdv!

Ez nem elvetendő ötlet, bár szerintem a Honvédségnek nem csak kiképzésre van szüksége könnyű helikopterekre, hanem futárfeladatokra is. Ezért szüksége lenne valamilyen gázturbinás könnyű helikopterre, de abban egyet értek, hogy erre nem az R-44 a legmegfelelőbb választás (mondjuk azt sem gondolom, hogy a mai csoda glass cockpit és hasonló méregdrága gépekkel kellene kielégítheti a realitások talaján maradva ezt az igényt).

TG
romeo 361993 2010. október 24. 20:48
Válasz erre
Üdv!

Én az alapkiképzést repülőgépre és helikopterre külsős céggel végeztetném, így meg lehetne szabadulni a harcászatilag semmit sem érő Jak-52-es gépektől is.
ambasa 361992 2010. október 24. 19:29
Válasz erre
Üdv!
A mellett, hogy én sem tartottan jó döntésnek a Robinsonok beszerzését, de szerintem mielőtt itt egyesek örömtüzeket gyújtanak ezzel kapcsolatban, gondolják végig, hogy tartok tőle ez nem azt jelenti, hogy komolyabb könnyű futár/kiképző gépet rendszeresít a MH, hanem azt, hogy semmilyent, és továbbra is a Mi-17-ek értékes üzemóráját fogjuk pazarolni olyan feladatokra, amelyre egy jóval olcsóbb üzemköltségű gép is megfelelne. Úgyhogy ez szerintem igen csak piruszi győzelem.

TG
ronnyfrown 361991 2010. október 24. 18:04
Válasz erre
En ismerek olyat aki R44-rol ment Mi-8-ra. A tipust az ukranoknal csinalta. Elmondasa szerint az egyetlen kihivas a kapcsolok es a muszerek orosz feliratozasanak a megtanulasa volt.
sulyid 361990 2010. október 24. 17:59
Válasz erre
Ugyan én nem vagyok szakmabeli de az apám mi-8-as majd később mi-2-es szerelő volt és ő azt mondja hogy a r44 az tökéletes kiképző gép lenne.
Horvath_Balazs 361989 2010. október 24. 17:36
Válasz erre
Én sem bánom, de mindenesetre kíváncsi lennék egy szakmabeli személy (mondjuk egy helikopterpilóta) véleményére is. Vajon mennyire felelt volna meg az R44-es alapkiképző gépként, tudva azt, hogy utána a növendék a Mi-8, Mi-17, Mi-24 típusok valamelyikén folytatta volna a repülést?
romeo 361988 2010. október 24. 16:23
Válasz erre
Üdv! Örülök, hogy nem lesz Robinson!
juge75 361984 2010. október 23. 06:23
Válasz erre
Mert nincs két egyforma festésű gép.
Horvath_Balazs 361983 2010. október 22. 21:39
Válasz erre
Nyugger 361982 2010. október 21. 19:27
Válasz erre
Vajh mennyi lesz a felmondott szerződés - rendelés miatti kifizetés ?
rod666 361981 2010. október 21. 13:42
Válasz erre
Az ellenség félrevezetése céljából. :)
romeo 361980 2010. október 21. 12:47
Válasz erre
De akkor miért véltoztatták a kiképző század nevét Vegyes Repülő Kiképző Századra?
Nem az miat, hogy vegyes, Jak-52 és Robinson R-44 géppark lesz?
pilotka 361979 2010. október 21. 10:31
Válasz erre
Nem lesznek magyar Robinsonok...! (pszt...tudom!)
Daala 361978 2010. október 21. 09:18
Válasz erre
Szerintem soha.
romeo 361977 2010. október 21. 08:48
Válasz erre
Mikor lesz már fotó magyar felségjelű Robinsonról?
Üdv!
romeo 361976 2010. október 18. 19:33
Válasz erre
Mi-24
Mi-24

Érdekes a 70-es a Mi-24 oldalán.
Üdv!
Freddy 361975 2010. október 17. 22:58
Válasz erre
Üdv!

MisterCraft RWD-8a ,,Magyar recon" készlet megvan valakinek?
Két szett oldalszámot adnak hozzá, egy fehéret és egy feketét, azzal a szöveggel, hogy a források alapján nem lehet eldönteni.

Namost ha ez a két lehetőség van, akkor szerintem el lehet: a Bonhardt-Sárhidai-Winkler könyvben van két nem túl acélos fotó is a gépről, amiken a felségjel fehérje elég jól kivehető, az -elvileg- ugyanolyan fehér szám helyén viszont nem látszik semmi. Ez alapján szerintem a fekete lesz a jó.

Van-e, aki esetleg máshogy tudja? Honnan vehették a fehéret?
romeo 361974 2010. október 17. 18:45
Válasz erre
Mi-8T,  6215
Mi-8T, 6215

Üdv!
Horvath_Balazs 361973 2010. október 17. 14:21
Válasz erre
Köszi szépen a fotókat, számomra ezek igazi kincsek!
romeo 361972 2010. október 17. 13:33
Válasz erre
01
01
02
02

mi-8t
romeo 361971 2010. október 16. 18:09
Válasz erre
LogicalDecision10_5
LogicalDecision10_5
LogicalDecision10_5
LogicalDecision10_5

Botrányos, hogy a macedón légierő(!) már modernizálta a mi-24-eseit, mi meg nem.

forrás: legiero.blog.hu/2010/10/15/logikus_dontes_2010_ben
romeo 361970 2010. október 16. 17:01
Válasz erre
Üdv!

2 dokumentumfilm Mi-24, Mi-8, Mi-17 helikről, sok Magyar Néphadsereg retro bejátszással.

Mi-8: www.honvedelem.hu/media/item/371/-szallito-helikopterek-mh-86-szolnok-helikopter-bazis
Mi-24: www.honvedelem.hu/media/item/370/-harci-helikopterek-mh-86-szolnok-helikopter-bazis
Horvath_Balazs 361969 2010. október 15. 06:37
Válasz erre
romeo 361968 2010. október 14. 23:44
Válasz erre
Mi-8T  MN
Mi-8T MN

Sajnos a számot nem látni jól.
romeo 361967 2010. október 14. 23:43
Válasz erre
A miniszter emlékeztetett arra, hogy az előző kormány kilépett a helikopterfelújításra vonatkozó, úgynevezett vilniusi többnemzeti kezdeményezésből. Nyáron az új kormány úgy döntött, hogy Magyarország visszalép ebbe a kezdeményezésbe. Ennek köszönhetően hét felújított helikopterhez jut az ország, 2012-től pedig három darab szállító helikoptert fog Afganisztánba telepíteni

Üdv!

forrás: www.mr1-kossuth.hu/hirek/legfrissebb-hirek/martonyi-ki-kell-epiteni-az -europai-raketavedelmet.html
Lacy 361966 2010. október 2. 18:29
Válasz erre
Sziasztok, nem tudom volt-e már:
www.youtube.com/watch
Levix 361965 2010. szeptember 24. 18:10
Válasz erre
farkas469 361964 2010. szeptember 13. 11:01
Válasz erre
Szentkirály cd
Szentkirály cd

Hali!
eladó 1 Szentkirályi Cd (Mi8-18-24+ P:G:böl szármozó rajzokkal Mi-8-17
ára: 1800.-
farkas469@gmail.com
Horvath_Balazs 361963 2010. szeptember 1. 18:13
Válasz erre
Gondolom, majd ha megkapják a katonai jelzéseiket. Egyelőre Budaörsön pihennek, ha jól tudom.
romeo 361962 2010. szeptember 1. 15:04
Válasz erre
Mikor lesz már végre nyilvános fotó magyar katonai R-44 Robinsonról?
romeo 361961 2010. augusztus 16. 22:37
Válasz erre
Üdv Weizi!

Akkor talán kivonták őket.
Weizi 361960 2010. augusztus 16. 22:19
Válasz erre
Szia Romeo!
Én idén már nem láttam egyet sem!Eddig!
Még repnapon sem,pedig ott volt sürgés-forgás!
romeo 361959 2010. augusztus 16. 21:59
Válasz erre
tn_800x600_449673_33350_ATZ105
tn_800x600_449673_33350_ATZ105

Tisztelt Repülő Műszakisok!

Szeretném megkérdezni, hogy használatban van-e még az ATZ-10,5 MAZ5334 üzemanyagtöltő gépkocsi Kecskeméten?
Köszönöm!
romeo 361958 2010. augusztus 13. 23:06
Válasz erre
Köszi!

Ennyire részletesen nem hallottam a dologról.
ambasa 361957 2010. augusztus 13. 07:20
Válasz erre
Üdv!

Nem egészen, illetve attól függ kire gondolsz? Ez egy kitből a PG/DRRT-ben összerakott S-52 Hummingbird, amit a cég el akart adni többek között a Honvédségnek is. Csak hogy akkor még rendszerben volt a Mi-2 ami feleslegessé tette ezt. Ráadásul a gép motorja sem volt igazán alkalmas egy helikopter meghajtására.

Magáról a gépről, a DRRT egyik igazgatójának a tollából még cikk is jelent meg. Ezzel párhuzamosan volt ugyan itt próbálkozás az EXEC típusú helikopterekkel is amelyből ha jól emlékszem (ha nem majd kijavítanak) kb 2-3 db épült.

TG
romeo 361956 2010. augusztus 12. 21:43
Válasz erre
Kolibri
Kolibri

Állítólag honvédségi oktató helikopternek szánták a 90-es években.
Üdv!
Monox 361955 2010. augusztus 8. 15:21
Válasz erre
Talán az egyszerűbb adminisztráció miatt kicserélték az adott rendszámú jármű két rendszám közötti részét...
romeo 361954 2010. augusztus 8. 14:55
Válasz erre
VOLVO
VOLVO

Miért van egy viszonylag új vontatón régi honvédségi rendszám?
Daala 361952 2010. július 25. 21:33
Válasz erre
Mire gondolsz?
A Csőrike 2-t már kiveséztük a Repülőnapok topikban.
Hawk 361951 2010. július 25. 20:51
Válasz erre
Sziasztok!
Azt hiszem egy "legenda" újraéledt :)
www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/sajtotajekoztato_a_nemzetkozi_repulonaprol/
Üdv!
piratvitorla 361950 2010. július 23. 00:08
Válasz erre
Sziasztok!
Egy nyugállományú alezredes pilóta (Mig-21+Mig-29) mondta: "Ahol gyalulnak ott forgács is van!"
üdv
Kamovos 361949 2010. július 22. 20:20
Válasz erre
Sziasztok!

Ha már légi balesetekről beszélünk.

Azt azért szögezzük le, hogy az esetek túlnyomó többségében, emberi mulasztás áll a háttérben.

Két eset említenék mikor ugyan az a pilóta volt a felelős!
Vagy mégsem?

Emberünk mindkét esetben szabadságról tért vissza, melynek utolsó szakaszában regeneráló üdülésen vett részt Mátraházán.
Gondolom ezt az üdülőt és az ottani kultúr tevékenységet sokan ismeritek ti is!

Első esetnél kiképzési repülés, kötelék repülés végrehajtása 100 méteren!
Bal kísérőként vett részt a feladatban, mikor is jobb fordulónál belecsúszott a vezérgép jobb hátuljába, és az összeakadt lapátok miatt mindketten földre kényszerültek!

Személyi sérülés, kisseb húzódások, és zúzódások!
Vér nem folyt csont nem törött!
Egyik gépünk javíthatatlan lett, a másikat ki javították és repült tovább rendszerből történő kivonásáig.

Az esemény bekövetkezte után, a helikopterek teljes dokumentációját begyűjtötték kivizsgálásra!

A baleset helyszínére ki érkező műszaki állománnyal együtt ért oda a parancsnok technikai helyettese is!
Első kérdése az volt, mi történt?
Emberünk egyből azt válaszolta!
„El basztam főnök”

Ez a mondat volt az, ami miatt semmilyen dokumentációt nem vizsgáltak át műszaki vonalon.

Kivizsgálás során, megállapításra került, hogy a bal kísérő nem tartotta be a kötelékrepülésre vonatkozó 50 méter előttem 50 méter mellettem távolságot.

Második esetnél, (az előzmények ugyan azok)

A reptér kijelölt részén, ejtőernyősöket ugratott 1000-ről.
Többszöri felszállását hajtotta végre mikor észlelte, hogy Seregélyes légterében az alakulatunktól korábban kivált kollégánk permetezést hajt végre.

Gondolta meg tréfálja volt kollégáját!

Az ejtőernyősök gépelhagyása után, magassági előnyét kihasználva, rotációs üzemmódban süllyedni kezdet és nagymagasságú „rácsapást” hajtott végre.

No és akkor itt jön a DE!

Autórotációs üzemmódnál zárni kell a motorok hűtő zsaluit, mert különben visszahűlnek, és nem tudják leadni a repüléshez szükséges teljesítményt!

Ennek megfelelően le is hűltek!
Mikor a rácsapás azon része következet, hogy felkell húzni a gépet mindkét motor berotyogott.
A helikopter földnek ütközött ahonnan elpattanva kb 500m-rel odébb ismét földnek ütközött majd ismét levegőbe pattanva emelkedni kezdett.

A helikopter minkét farok tartójának a felső bekötési pontjai letörtek és föl le csapkodtak a levegőben melynek következtében a forgószárny lapátok minden egyes találkozásnál le vágtak a függőleges vezérsíkból egy-egy darabot.

Emberünk beszeretett volna jönni a reptérre a sérült géppel, de volt kollégánk földre parancsolta.

Személyi sérülés nem történt!
A helikopter javítható volt!

Pilóta a felelősségét a helyszínen elismerte!

A vizsgálat megállapította, hogy a helikoptervezető nem tartotta be az adott rep technikára előírt légi üzemeltetési szabályokat.
Az események további részei, ugyan úgy zajlottak mint a fenti esetben.

Mindkét esetben műszaki, és hajózó konferenciát tartottak, és min a hajózó, mind a műszaki állomány előtt ismertették az események körülményeit, a kivizsgálás eredményeit!

Ha nem ezeket a feladatott kapja szabadság után egyből?
Hanem mondjuk függeszkedés, ellenőrző repülés, iskola köröket, útvonalrepülést?
Vagy a repülés előtti felkészüléseket komolyabban vették volna, és átbeszélik a kötelékrepüléssel kapcsolatos rendszabályokat!
Akkor biztos elkerülhető lehetett volna az esemény.

Tehát még mielőtt valakire élből ráfogjuk, hogy ő volt a hibás!
Még akkor is, ha ő azt mondja!
Gondoljuk bele abba is, hogy mik voltak az előzmények!
A feladat szabó átgondolta-e, hogy kivel, milyen előzetes felkészítések után hajtatja végre a feladatott.
Illetve, hogy az előzetes felkészítést, nem önállóan, hanem felkészítővel hajtják végre!
Illetve, hogy a felkészülést ténylegesen ellenőrizte-e valaki?

Kicsit hosszúra sikeredet, pedig lenne még ugyan ezzel az emberrel ugyan ilyen előzményekkel olyan történetem is, ahol 3 gépet mentett meg a pillanatnyi lélekjelenléte!

Üdv: kamovos
ambasa 361948 2010. július 22. 16:19
Válasz erre
Szia Momi!

nézd, mi aki ebben a közegben mozgunk, azok nagyjából, innen-onnan felszedett információmorzsákból tisztában lehetnek a történtekkel, de mivel nincs nyilvános hivatalos vizsgálati eredmény, ezért ezek csak pletykáknak számítanak, ezért is írtam, hogy a többi nem publikus.
Egyébként született ha nem is nyilvános, de nem titkos (magyarul a katonák által hozzáférhető) kivizsgálási jegyzőkönyv amit mivel nem láttam csak hallomásból ismerem, az állapított meg felelőst.

Amúgy igazad van jogod lenne megtudni (bár nem hiszem, hogy sokra mennél vele, pont a vizsgálat állítólagos megállapításával kapcsolatban), de ahogy ezt a napokban a MiG-15UTI-val és a hatósággal kapcsolatban már máshol leírtam, nagyon messze vagyunk még a "szolgáltató államtól"

Részletek, ha kíváncsi vagy rá, majd személyesen a REBEKA-n, vagy a HD-n.

TG
piratvitorla 361947 2010. július 22. 15:33
Válasz erre
Sziasztok!
Itt sosem 1 felelős van (mint sokszor az utakon is): hiába X pilóta meg Y hibázott, ki (nem) biztosította a repült időt hozzá, vagy bármelyik másik feltételt (irányítás, műszaki okok, jogi hiányosságok!) És ugye vannak elkerülhetelen tényezők is: időjárás(pl. szélnyírás), madarak, ill. az esetek teljesen véletlenül szerencsétlenül is történhetnek (több tényező szerencsétlenül egyszerre következik be...)
1 példa amit rep. biztonsági szakemberek mondanak:
A pohárba mindig kerül 1 kis víz. Egyszer csak elér a pohár pereméig. Például a műszaki nem húz meg 1 csavart: a pohár máris túlcsordult, leesik a repülő. Ki a hibás? (nem a műszaki töltötte tele a poharat).

És ezek a dolgok az összes hasonló eseményre vonatkoznak! (2008: Mi8P, Mig-29B, L-39, 2003: Jak-52, 199.(?)Mig-23UB/Szu-22M3, 1998(?) Mig-29B Stb-stb.
A repülőesemények vizsgálata mindig 2 szálon fut:
1 közigazgatási/büntetőjogi: ki a felelős?
2. szakmai: mik az okok, hogy ne ismétlődjön meg az eset (ez a fontosabb!)
üdv
Solo 361946 2010. július 22. 15:30
Válasz erre
Helló!

Nyugodt lehetsz, akiket érint azok feldolgozzák. A magyar média és úgy általában az átlag magyar gondolkodás miatt én nem bánom, hogy nem kapnak nagyobb nyilvánosságot az esetek. A hatóság által kihozott "hivatalos" vélemény miatt még inkább örülök, hogy nem publikus.

A Loch Lomond jöhet. :)

Ui: szeretnék jól leszállni, ha lenne mivel. :)
momi 361945 2010. július 22. 15:23
Válasz erre
Szia Solo!

Nem vitatkozni akarok,de NE hasonlítsd össze a közúti forgalmat a REPÜLÉSsel!
Ez más világ,más szabályokkal és vérrel írt törvényekkel. Tanulni kell minden esetből. Ezért dolgozzák fel a világon az összes polgári repbalesetet is. Mit és hogyan kell változtatni,hogy soha többé ne fordulhasson elő! Tanulni kell minden esetből. A katonai repülés terén ugyanez van. Csak nálunk kicsit félre értelmezik a dolgokat,sajnos. A mi hatóságunk nem áll a helyzet magaslatán,enyhén szólva.
Na félre a morgással,majd egy üveg Loch Lomond melett beszélgetünk Zalaegerszegen.
A skótot én hozom a poharakat hozzá meg Te!
További jó makettezést! Jó leszállást!

momi
Janek2140 361944 2010. július 22. 13:27
Válasz erre
Solo 361943 2010. július 22. 13:17
Válasz erre
javítsá: Minden halálos kimenetelű közúti balesetnek tudod az okát?
Solo 361942 2010. július 22. 13:16
Válasz erre
Helló!

Talán jogod lenne megtudni, de gondolj arra is, hogy esetleg a kivizsgálás szerint valaki hibázott. A katonai repülésben (de a civilben is) minden hiba végzetes lehet. Azzal, hogy még a nyilvánosság előtt is meghurcolják a hibázókat, nem hoznak vissza senkit a halálból. Egy bonyolult repülési feladat során elkövetett hiba nem köztörvényes bűn. Aki hibázott biztos megkapta a neki járó büntetést. Minden halálos kimenetelű közúti baleset felelősének tudod az okát? Azok miért nem érdekelnek ennyire?

Amit én tudok a balesetről: Géppár lövészetet hajtottak végre, koordináták alapján kellett a célt megtalálniuk. Az erős oldalszél miatt összecsúsztak. Az egyik gép sajnos nem olyan szerencsésen ért földet, mint a másik. Ennyi.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157.