/ Fórumok /

Modern Magyar Légierő

A topik témája az 1990 utáni Magyar Légierő, annak eszközei, történelme. Sztorik, élmények és fényképek jöhetnek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.
Kamovos 362842 2011. február 25. 13:44
Válasz erre
Szia Sanjurjo

No közben rá eszméltem, hogy Volt Budaörsön egy repülőnap amikor lefényképeztem pár dolgot róla!

A felirat valóban CCCP, de volt száma is ami pedig 25625 volt

Üdv: kamovos
Kamovos 362840 2011. február 25. 13:36
Válasz erre
Szia Sanjurjo

Az Rsz-es, és PG-s történeteket meghagynám azon barátaimnak, akik ott dolgoztak!
Arra viszont én is emlékszem, hogy ácsingózott Budaörsön egy Mi-8, amin PG-sek dolgoztak és az Oroszok nem fizették ki az árát, így nem adták nekik vissza!
Talán kórház vagy műtős helikopter volt, sajnos én sem emlékszem, és csak jövő héten lesz Repülés baráti kör, ott, megtudják mondani biztosan a történetét!

Üdv: kamovos
Weizi 362837 2011. február 25. 13:06
Válasz erre
Sőt!Ahogyan látom,még mindig ugyan abban a pozícióban van,mint akkor.:-)
Weizi 362836 2011. február 25. 13:03
Válasz erre
Én a Kossuthban tanultam,(persze ennek 15 éve már)és akkoriban még igen csak narancssárga és kék volt a festése a Mi-8-nak,ahogyan írtad is.
Kamovos 362835 2011. február 25. 13:02
Válasz erre
Szia Rómeó

Hát alapdolgokat kellene tisztázni a börhöndi helikopteres alakulattal kapcsolatban!

Mi a Csapat Repülő Parancsnokság állományába tartoztunk /CsRP/ !

Az ezred hadi megnevezése 90. Vezetésbiztosító, és futár helikopter ezre!

Iszonyatosan sok feladata volt az ezrednek, elég nehéz ezt így fejből pik papkra leírni!

A saját kiképzési feladatainkon kívül, dolgoztunk a:
Vegyi védelmi alakulatokkal,
Tüzér alakulatokkal,
Páncélos alkulatokkal,
Vadászrepülőkkel,
Deszantosokkal,
Határőrséggel,
Rádió elektronikai hadviselés,
Földi alakulatokat szolgáltunk ki gyakorlatokon,
Paksi légtérben dolgoztunk,
Erősáramú vezetékek megfigyelésén dolgoztunk,
Augusztus 20. vizi, és légi parádé, Dunakeszi,
Pályára irányító táborok, az ország több pontján.
5 évenkénti miniszteri szemléken történő részvétel, annak biztosítása.

Háború esetén az alakulat széttelepül az ország több pontjára, rajonként illetve egyesével!
De előtte a CsRP, és a fehérvári Hadsereg Parancsnokság Parancsnoki állományának, objektumokba történő szállítását, azok hadműveleti területekre történő szállítását nekünk kellet ellátni
Futárfeladatok végrehajtása parancsnokságok között.

Békeidőben anyareptérről üzemeltettünk!
Soha egyetlen alkalommal nem helyeztek át tőlünk sem a technikai eszközökből, sem a személyi állományból senkit, más alakulatokhoz!
Ennek a technikai eszközökre vonatkozó kiszolgálási utasítások, és szabályzatok voltak a gátjai!

Miden nem kiképzési feladatot /HDM/ Had műveleti feladat keretében hajtottunk végre!
A nagyobb feladatokat általában 2000 pcs szerint.

HDM feladatok végrehajtása esetén vezényléssel mentünk ész az adott feladat végre hajtásáért, vagy az adott alakulat parancsnokának alárendeltségébe tartoztunk a feladat végre hajtásáig!
Az oda és vissza úton saját parancsnokunk hatáskörébe tartoztunk.

Hát, egyenlőre ennyi sikerült meszes agyam rejtekeiből elő kaparászni!

Ha valami ki maradt, és konkrétan tudod, hogy a mi feladatunk volt akkor azt is bevallom!
Bár nekem úgy tanították odabent, hogy konok tagadás 3 hónap!
Beismerő vallomás több év, vagy életfogytiglan!
Súlyosabb esetben, kötéláltali golyó vízbe fojtással!

Üdv: kamovos
Sanjurjo 362834 2011. február 25. 12:33
Válasz erre
Sziasztok!

Hát most lehet,hogy nagy hülyeséget írok, de ez a tanműhelynél látható Mi 8-as nem biztos, hogy magyar honvédségből származik. Megmernék rá esküdni, hogy én láttam már fotót, interneten róla, ahol ugyanebben a környezetben, tehát a Kossuth Lajos Szki. tanműhelyének az udvarán látható, még narancssárga, kék chatline-os (ablaksáv) szerintem Aeroflot festéssel. Vagy valamely jogutódnak már a színeivel. Még kis kamasz voltam amikor a kilencvenes évek elején édesapám, aki anno maga is Mi 8-asokat szerlt a PG-be (Pestvidéki Gépgyár Tököl) elvitt a budaörsi repülőtérre, és legnagyobb meglepetésünkre ott állt, (szomorkodott) egy ütött, kopott ilyen Aeroflotos festésű Minyó, CCCP, vagy talán már RA lajstrommal, de erre nem mernék megesküdni. Nagy élmény volt életemben akkor látam elöszőr közelről Mi 8-ast, hát még apukámnak, szinte könnyesek voltak a szemei a nosztalgiától (még a nyolcvanas évek elején otthagyta a PG-t. Nem állítom, de mintha valaki mesélte is volna a történetet, hogy ez a minyó került pár év múlva Csepelre ezt újították fel, és festették át talán a hallgatók.
Szóval lehet, hogy tévedek, de a nyakamat rá, hogy ez nem honvédségi minyó, és, hogy mi a bizonyíték, például, hol van a lajstromszám, vagy a fegyvertartó gerendák!
romeo 362833 2011. február 25. 12:11
Válasz erre
VO101_Papi 362832 2011. február 25. 12:08
Válasz erre
Szia romeo!

A Kossuth Szak. Isk. tanműhelyének udvarán látható, kb 3-4 éve lett rendbehozva, belül is szépen rendben van. Akkoriban jártam benne amikor elkészült.

Papi
romeo 362831 2011. február 25. 12:06
Válasz erre
Üdv Kamovos!

"/86-tól jártunk határőrizetbe Mi-2 helikopterekkel./" -vagyis ez azt jelenti, hogy egy időszakban a honvédségi helikopterek átkerültek a határőrséghez?
Köszi!
Kamovos 362829 2011. február 25. 11:57
Válasz erre
Szia Rómeó!

Elnézésedet kérem, és egyben mindenkiét is, akinek nem válaszoltam eddig!

Most a Fehérváron nyílt makett kiállítással vagyok elfoglalva és, eddig nem nagyon volt időm, netezni!
Ma szabad vagyok /de a makett gyár azért dolgozik / így gondoltam kicsit szétnézek itt is!

Köszönöm szépen a képeket!
Nagyon szív melengetők számomra, még ha csirke combok, és nem kamovok akkor is!
A képen számos ismerős arcot látok /végül is kollégáim voltak :D/

Mikoriak a képek?

Nagy valószínűséggel kiképzési repülésen készülhetett a képsorozat!

Az első képen látható mechanikus volt kamovos, / volt időszak mikro a Kamovokat a Mi-2-vel együtt reptettük / és a Lujó /2.szd/ századában üzemeltette utoljára.

Itt most vagy ismételt feladatra történő előkészítés volt, vagy csak hajózó váltás volt.
A reptérnek ezen részét csak repülés kor szoktuk használni.
HDM feladatoknál a gépeket az állóhelyükről szokták elvinni a sasok!

Második képen látható apakocsi ajtaján, pajzs alakban HÖR felirat, ez azt jelenti, hogy a képek 86 után készültek!
/86-tól jártunk határőrizetbe Mi-2 helikopterekkel./
Valamint jól láthatók a torony épület elé kiállított repülést kiszolgáló technikai eszközök is!

A harmadik képen is jól látni a technikai eszközöket, és 2 töltő autó áll a szélen, ez is arra utal, hogy kik rep lehet, mert hétköznap, nem szoktak kint állni, hacsak nem adunk tartalékot!

Valamint még az is meg állapítom, hogy nagy valószínűséggel éjszaki repülésre készültek, mert a reflektoros kocsi is bent áll a sorban, ami nappali repülésekre nem szokott kiállni!

Negyedik képen rep előttiben a mérnök éppen a replapot írja alá ezért is gondolom, hogy repülési napon készültek a képek.

Üdv: kamovos
romeo 362828 2011. február 25. 11:17
Válasz erre
Csepel 2011
Csepel 2011

Üdv! Ez itt állítólag a volt 10438. Hol lehet látni ezt Csepelen?
romeo 362827 2011. február 25. 11:16
Válasz erre
Üdv Kamovos ! Láttad a 3877-es hozzászólásomat? Mit szólsz a fotókhoz?
Airmax 362825 2011. február 25. 10:42
Válasz erre
Szervusz Mérföld

Ha nem titok mi a teendő?

A történelem furcsa fintora a most létező tót korridorállam...
(közelebb járok a valósághoz ha azt írom az emberi aljasság dicstelen példája...)

Bizony ott és akkor valakik igencsak a résközelben voltak a mi idiótáinkhoz képest s nagyon megtudták lovagolni a fő hullámot tekintettel arra hogy szlovák államiság csak egyszer létezett...a fasiszta szlovákia...

Maradjunk azonban a kérdésnél,mia teendő?

Üdv neked
miles 362824 2011. február 25. 07:33
Válasz erre
Tényleg lehet felháborodni. Mi anno, a szlovák hadseregben (nyitrai helyőrség, poprádi helyőrség) Negyed évente gyakoroltuk, mi a teendőnk, ha Magyarország megtámad...
Airmax 362823 2011. február 24. 23:54
Válasz erre
Felvagyok háborodva,hallatlan :D :D :D

Nem, azért ez nem egyszerű matek,mégha annak látszik akkor sem.
Több oka is van miért nem az.
Ámbátor akkor térjünk vissza a "miért nem az?" magyarázatára ha itt lesz a többi 14 gép...
p-51 362822 2011. február 24. 23:15
Válasz erre
És ha vennénk még 14-et, meg légtérellenőrzőt, akkor a többiek nem vennének semmit, ugye?
Ölbe tett kézzel ülnének?
Szerintem ők is vennének egy adag repcsit, és ugyanott tartanánk, ahol előtte.
Tiszta, egyszerű matek.
Ezért tartom tök feleslegesnek még 14-et venni.
Na most aztán lehet felháborodni.
Airmax 362821 2011. február 24. 20:08
Válasz erre
Mindenkitől elnézést kérek a magyar nyelvtan alábbi írásomban fellelhető megcsorbításáért.
Airmax 362820 2011. február 24. 20:06
Válasz erre
Balaton :D :D
Ez Magyarisztán...
Még 14 db-ot kellene üzletelniük, s talán akkor elfogadható hadrafoghatósági arány,megfelelő védelmi és főként csapásmérő faktor álna rendelkezésre.
+ Kiegészítve a Saab légtérfigyelő turbóprop gépével amely teljes autonomizációt jelenthetne.
El kellene már feledni azt a gyermekded teóriát amely mind a mai napig tartja magát.
Tudomásul kell venniazt a tény amely nem más mint az:ELLENSÉGES NÉPEK TENGERE VESZ BENNÜNKET KÖRÜLlehet ezen ferdíteni filozófálni, a fiatalságot kényelmes,hazúg perspektívákkal etetni ezattól még tény marad...
Az összes létező,ehhez a géphez rendszeresíthető fegyvert be kellene szerezni.
Ha már ez lett becsalva a légtierő alapgépének...
sempi 362819 2011. február 24. 17:19
Válasz erre
Az a kamuflázs háló egy ghillie ruha, és élőben láthattam, hogy az tényleg működik, bár hozzátették, hogy jó is ha működik, mert ahoz képest hogy egy ruha, annyiba kerül darabja mint egy SAAB autó:)
balaton 362818 2011. február 24. 14:47
Válasz erre
"Sőt, a tárca azt közölte: a NATO-tagországok épp csökkentik a harcászati repülőgépek mennyiségét. "

Miért gondolom, hogy nem azok az országok csökkentik, amiknek 14db az összes harcigépük? :DDD
romeo 362817 2011. február 24. 08:57
Válasz erre
A svéd haditechnikai konszern Magyarországgal is tervez, a tavaly december végén végleg kivont MiG-29-esek helyére a jelenlegi 14 gépből álló Gripen-flottát újabb 2-4 repülőgéppel egészítenék ki - tudta meg lapunk egy a Saab által szervezett svédországi sajtóúton. A cég aktív kapcsolatot ápol a magyar illetékesekkel, korábban "álcázástechnikai megoldásokat" értékesítettek a magyaroknak, a "kamuflázs" hálókat az afganisztáni kontingens információink szerint ma is használja. De védelmi és fegyverrendszereket, légvédelmi egységeket, radarokat és kommunikációs rendszereket is szeretnének eladni Magyarországnak. Megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot, ahol azt mondták: újabb repülőgépek beszerzése nem szerepel a tervekben, ilyen tárgyalást jelenleg nem folytatnak. Sőt, a tárca azt közölte: a NATO-tagországok épp csökkentik a harcászati repülőgépek mennyiségét.
forrás: nol.hu/lap/mo/20110224-ujabb_gripeneket_kinalnak
csobi21 362816 2011. február 23. 07:36
Válasz erre
Örök hála Urak!
TornadoIDSECR 362815 2011. február 22. 20:43
Válasz erre
E-mail cím kositzkyattila@chello.hu
TornadoIDSECR 362814 2011. február 22. 20:42
Válasz erre
Az a honlap aminek Murmuc kolléga adta meg az elérhetőségét teljesen jó, telefonszám is van. 
Murmuc 362813 2011. február 22. 20:14
Válasz erre
Murmuc 362812 2011. február 22. 20:10
Válasz erre
Üdv Csobi21! Ha meg tudod szerezni Kositzky úr email címét akkor írj arra.
Nekem megküldte utánvételben a "Deltaszárnytól a fekete hölgyig" című könyvét.
csobi21 362811 2011. február 22. 20:07
Válasz erre
fridi 362810 2011. február 22. 19:21
Válasz erre
Volt. Ma 13,30 kor 12  gripen szált fel ,majd a feladat végrehajtása után 3X 4-es rajokban tértek vissza a bázisra. 2 adta a keszit (36,39,) tehát ma 100% volt a hadrafoghatóság,ami nem mindennapi, sőt szerintem egyedi alkalom.
TornadoIDSECR 362809 2011. február 22. 19:01
Válasz erre
Szervusz pl. repülőnapon vagy olyan a motoros repülés évfordulójáról készülő kiállításon ahol jelen van általában. Ha gondolod megérdeklődöm hol lesz legközelebb. 
csobi21 362808 2011. február 22. 18:32
Válasz erre
Ja és jut eszembe valaki segítene, hogy Kositzky tábornok Úr könyveit hol tudnám megvásárolni?
csobi21 362807 2011. február 22. 18:31
Válasz erre
Tegnap is meg ma is volt, legalábbis Balmazújváros térségébe tuti, a tegnapi kondenzekről van is fotóm, ha jó lesz a gépem fel is rakom, mondjuk "csak" egy géppár.
The_Ori 362806 2011. február 22. 18:13
Válasz erre
Volt ma valami nagyobb létszámú repülés gripenekkel?
zkalos 362805 2011. február 22. 17:31
Válasz erre
Köszi szépen, ezeken már látszik, hogy milyen lehetett a színe amikor megkaptuk őket. A nap mér bebarnította a világos olívzöldet, a javítás pedig jobban hasonlít az eredeti cseh gyári zöldes árnyalatra. A farkon lévő folt pedig szerintem a szabvány magyar zöld lehetett. Azt hiszem a német lajstromot az orrán és a farok tetején lévő kis német zászlót még a németek festették le, nekik volt eredeti árnyalatú festékünk ami idővel beszürkült és le is kopott. Itthon csak a német felségjeleket festették át a fent említett sötétzöld színnel. Szerintem persze. A több tucat fotó nekem ezt sugallja.
Figaro 362804 2011. február 21. 22:36
Válasz erre
L-39-136-1
L-39-136-1
pic100483
pic100483

Én ezeket találtam.
zkalos 362803 2011. február 21. 21:34
Válasz erre
Köszönöm a fáradozásotokat.
Ha még talál valaki infót azt szívesen veszem még.
migi 362802 2011. február 21. 19:44
Válasz erre
126_levi001
126_levi001

És akkor a kép. Köszünjük a képek készitőének fáradozásait .
migi 362801 2011. február 21. 19:36
Válasz erre
Szia
Ezen a képen tisztán látszik hogy az eredeti széntől nem sokkal eltérő árnyalatú festékkel lett lefújva a szürke német javitás ,még néhol kilátszik a szürke is ,
vlevi 362800 2011. február 21. 19:01
Válasz erre
Ja, azt elfelejtettem írni, hogy a www.hunavia.hu/ -ról szedtem a képeket.
vlevi 362799 2011. február 21. 19:01
Válasz erre
IMG_5761r
IMG_5761r

Ha frisset akarsz, akkor az Agama adott ki ilyen színeket, enamel (azaz olajos) festékben. Annakidején én Móváron beszereztem belőle. Ilyen lett :

Szerintem nagyon jó festék, ami a színén kívül tetszik benne, hogy fényes. Megspórolod a matricázás előtti lakkozást.
romeo 362798 2011. február 21. 12:15
Válasz erre
BIG_0008668599
BIG_0008668599
BIG_0008667154
BIG_0008667154
BIG_0008667152
BIG_0008667152
BIG_0008673649
BIG_0008673649

Üdv Kamovos!
Ismerősek a fotók? :)
fotó: Vargabandi
Weizi 362797 2011. február 20. 23:30
Válasz erre
Akár csak a MiG-29-nél,persze a szögértékek mások!
A főfutók mellett itt azomban az orrkerekek is fékezhetők!Ez utóbbi kikapcsolható,valamint vészfékezésnél autómatikusan kikapcsolódott.
piratvitorla 362796 2011. február 20. 21:32
Válasz erre
Sziasztok:
Még 1-2 gondolat gurulás és fékezés ügyében:
A vadásznál azért kell differenciált fék, mert az oldalkormány kis sebességnél hatástalan.
An-26-nál az orrfutó van vezérelve (kormányozva), mégpedig hidraulikusan(!). Két üzemmódja van: guruló (max elfordulás 45 fok), felszálló (max 10 vagy 15 fok már nem emlékszem pontosan). Elég nagy galibát lehet okozni, ha pl. a pályán guruló üzemmódban van. Ilyenkor a nagy sebesség miatt hamar pályán kívül találhatja magát az ember.
Szép estét
piratvitorla 362795 2011. február 20. 21:25
Válasz erre
Szia
Én gondolkodtam nem csak helikopteres cikkeken, de sajnos se időm se lehetőségem (laptop stb.). Talán egyszer nyugdíjas koromban.
Zoli
Weizi 362794 2011. február 20. 20:22
Válasz erre
Istenem azok a jó kis Vsz-1-esek!De régen volt,tán igaz sem volt!
Arra viszont emlékszem,hogy nem voltak túl konfortosak!:-)
Neo954 362793 2011. február 20. 20:21
Válasz erre
L39ZO-3
L39ZO-3
FAG25GDR109
FAG25GDR109
FAG25GDR108
FAG25GDR108
FAG25GDR107
FAG25GDR107
FAG25GDR105
FAG25GDR105
ALBA4
ALBA4

Szia!
Én ezeket találtam.
Üdv.:Neo
zkalos 362792 2011. február 20. 20:17
Válasz erre
Köszi az ülésképeket, nagyon tuti. Erre gondoltam, hogy valaki talán lefotózta egy repnap alkalmával.
zkalos 362791 2011. február 20. 20:15
Válasz erre
Szia migi !

A problémám a festéssel az, hogy az eredeti megközelítő szín kódja vagy élethű fotója kellene, amivel frissen lefújták, mert nem szeretnék ennyire kopott, lestrapált, napszívott gépet, inkább olyat, ami éppen átfestésre került, mikor megkaptuk. Már ki is kevertem a német árnyalatokat hozzá. Amellett a fotókon nagyon el vannak csúszva a színek szerintem, és így nehéz megállapítani a valódi árnyalatokat. Esetleg van valakinek korabeli fotója, vagy infója a színárnyalatról, nekem jó lenne Federal Standard kódban is, mert van színskálám a kikeveréshez. Az alábbi képeken középszürkének látszik, de akkoriban biztosan nem ilyen árnyalat volt, esetleg nem is szürke, hanem mondjuk drapp vagy zöld ? A fotókan látható eredeti világos zöldes foltozás (fs24552) most homok-nak látszik például, mert kifakította a nap. Ugyanígy a sötét olívzöld (fs34088)foltozás a fotókon világos olívbarna most már.
Köszi a segítséget !
migi 362790 2011. február 20. 20:00
Válasz erre
l-39zo_albatross_24_of_75
l-39zo_albatross_24_of_75
l-39zo_albatross_26_of_75
l-39zo_albatross_26_of_75

Az ülés a 136 oldalszámú gépé.
migi 362789 2011. február 20. 19:55
Válasz erre
588351
588351
l39_010
l39_010
L-39_3
L-39_3
126_wingr3_levi
126_wingr3_levi

Tudtommal ezzel a festéssel érkeztek meg annak idején beládázva a PG-be .
zkalos 362788 2011. február 20. 19:13
Válasz erre
Köszi migi, de nem találtam ezeken a lapokon ülés képet, ami használható lenne a párnázat lefestéséhez. A törzs elejét és a szárnyon lévő felségjelet milyen színnel festették át.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158.