<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
sainz | Adatlap | 367839 | 2007. május 20. 22:49 | ||
sainz | Adatlap | 367838 | 2007. május 20. 22:41 | ||
Higgyetek nekem, nem a kabinkereten volt a kezelődoboz, hanem ahol a fotómon látjátok. Kővári egy későbbi cikkében már helyesen írja ezt. Levelezek Tökölön szolgált orosz pilótával, aki bis-en repült, tőle is rengeteg fotót, infót kaptam ebben a témában is. A Top-Gun cikkben megjelent fotó, amin a kabinkereten van a doboz, egy MiG-21R fotója, része egy sorozatnak, ami az Aviacia Kozmonavtikában jelent meg. A teljes sorozat megvan nekem diáról szkennelve 7Mb méretben, közvetlenül az orosz fotóstól, aki a Sucsini ezred 21R-eit fotózta egy cikkhez. A törzs és a szárnyak, vezérsíkok alsó fele is le volt fújva ezzel az árnyékoló festékkel, a többi fotón ez egyértelműen látszik is, és Hajdú Tibor taszári pilóta, aki szintén ott volt 78-ban Tökölön, szintén nagyon jól emlékszik mindenre. Ez nem egy olyan esemény, ami hétköznapi egy pilóta életében. Sok taszári pilóta adott 74-ben Sármellékről készültséget, amíg otthon a betont javították.Ők a PF-ekkel köpésnyire voltak az SMT-ktől, brutál fotók, sztorik vannak, én szkenneltem be a fotóikat nem egynek közülük, de ezek nem fognak kikerülni a netre. Az SMT-k közt volt rengeteg terepszínű is, Vándorkaresz könyvében találtok fotókat is. Ilyen fehér festésű SMT fotó(ez is egy sorozat egy kockája) tudtommal most kerül nyilvánosságra először(ha úgy tetsz világpremier...o:)) | |||||
xcraft | Adatlap | 367837 | 2007. május 20. 22:36 | ||
Rumcájsz! Köszi. Közben én is kerestem a neten, és találtam terepfestett SMT-t, s zöld, v zöld, okker, és világos alsó festéssel. Ez nem biztos, hogy fehér, lehet valami világos szürke is. Ez helytálló? | |||||
SSgt.Chris | Adatlap | 367836 | 2007. május 20. 22:29 | ||
Azért még Ivánék sem annyira agyafúrtak, hogy "fotógéppuskának látszó tárgynak" álcázzanak egy atombombavető készüléket az imperialisták megtévesztése kedvéért.. :-) Az előfordulhat, hogy szögletesebb, vagy kerekebb, de az akkor is az, aminek mondjuk, szerintem ebben megegyezhetünk. De ha tud várni keddig a téma megkérdezem a szakikat bent a "cégnél". | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367835 | 2007. május 20. 22:26 | ||
Az SMT-vel repüléstechnikai problémák voltak, a hatalmas gerinctartályban előre-hátra tudott vándorolni a lé,ami drasztikus súlypontvándorlást okozott, és ez - főleg az akkoriban alkalmazni tervezett mélyrepüléses csapásmérésnél - túl veszélyes volt.Képzeld el, hogy ezerrel döngetsz alig 300 méteren, és a gép alattad egyszer csak minden figyelmeztetés nélkül elindul lefelé - mennyi idő van ezt egyáltalán észlelni majd kivédeni?! Épp ezért az SMT-ket később az időszakos javitásk során átépitették, a bisz-nek megfelelő 540 l-es gerinctartályokat kaptak, tipusjelzésük ST-re módosult.Az SMT viszont terepszinben is létezett, az összes tököli SMT álcázófestássel repült,talán nekem is van terepszin SMT-fotóm | |||||
Tophatters | Adatlap | 367834 | 2007. május 20. 22:18 | ||
SSgt.Chris | Adatlap | 367833 | 2007. május 20. 22:18 | ||
De akkor még mindig nem értem! Fogaljuk össze! A bekarikázott dolog, az kétségkívül a fotógéppuska. A HUD (pontosítok-hála Rumcájsznak-célzókészülék) feladatát és lehetőségeit szintén tudjuk. Beraktál egy képet a kezelő dobozról... Mi kell még más? Ott a nuki a törzs alatti pilonon, a kapcsolópanelen kiválasztották a dobás módját, a célzókészüléken céloztak, majd dobtak, a karikázott "tárggyal" (fotógéppuska) meg visszaellenőrizték a oldási helyzetet, már, ha egy atomrobbanást vissza kell ellenőrizni... Igazából az első kép és a karika miatt van a felfordulás szerintem... | |||||
xcraft | Adatlap | 367832 | 2007. május 20. 21:58 | ||
Cébés! Ez idézet a Top Gun -ból? Akkor szinte minden kérdésemet meg is válaszoltad. A fémszínű gépek hasa is fémszínű volt? vagy itt is létezett fehér? Az SMT-helyett használt Bis-ek hasa volt fehér? Szóval, mi az igazság? | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367831 | 2007. május 20. 21:57 | ||
Az atomcsapás mérésére kijelölt - és arra felszerelt - gépeken pedig az atombomba kezelőpanelje volt ugyanoda, a mellső kabinkeret felső-középső részére felszerelve | |||||
xcraft | Adatlap | 367830 | 2007. május 20. 21:52 | ||
Sainz! Van egy Fujimi SMT MiG-21 -em. Mikor utánanézegettem, nem tudom már miben, azt olvastam, hogy ez az atomhordozó változat csak teljes fémszínű verzióban létezett, és kizárólag a SU használta. Ezekszerint téves ez a fémszínre vonatkozó állítás? Van egy olyan képed, amin a teljes alja fehérre van festve, nem csak az orrfutó mögötti rész? A másik kérdésem: A bis ben minek volt behuzalozva a vezérlőpanel, mikor az SMT pontosan azért kapta a bisnél is nagyobb üzemanyagtartályt, (ezért púpos) hogy megfelelő távolságot érjen el a nukival? Nem vitázom, kérdezem. :) | |||||
Cébés | Adatlap | 367829 | 2007. május 20. 21:49 | ||
MiG-21 SMT FISHBED-K "NUCLEAR" Csak kis számban és kizárólag szovjet használatra gyártott változat. Legtöbb rendszerében megegyezik az MF változattal, bár egyesek szerint készült az erôsebb R-25-300 típusú hajtómûvel is, ami a bisz változat jellemzôje. A gép törzstartályát 900 ( más források szerint 940 ) l-esre növelték, így a típus egy púpos benyomását kelti. Így a teljes belsô üzemanyag térfogat 3250 l-re ( 3288 ) növekedett. A szárnyak alatt egy-egy 490 l-es, míg a törzs alatt egy 800 l-es póttartály hordozhat és így az összes üzemanyag mennyisége 5065 l-re növelhetô. A túlterhelési többszörös max. 8.5 g lehet. A típus csupán speciális fegyvertartók és egy kezelôdoboz segítségével atomhordozóvá alakítható mint azt a következô példa is jól mutatja. az 1970-es évek végén Magyarországra, Tökölre került egy századnyi szovjet MiG-21 SMT. Eleinte ezek a gépek is a normál légiharc kiképzés szerint repültek és fémszínûek voltak az akkori szovjet terminológiának megfelelôen. 1978-79-tôl a gépeket terepszínûre festették és speciális atomhordozó szerepet töltöttek be. Ennek megfelelôen módosult a felszereltségük és a gyakorlórepüléseik is. A gépek külsô szárnytartóira a 490 l-es póttartályok függesztôit szerelték fel és bár nem mindig repültek póttartállyal, ezek mindig fent maradtak a szárnyakon. Szintén a speciális feladatkörhöz tartozott egy speciális bombatartónak a törzs alá való felszerelése, melyet szintén soha nem szereltek le. A kabintetô keretére egy árnyékolófüggöny volt szerelhetô, mely a fényhatások kiszûrésére volt hivatott. Ez a megoldás a késôbbi bisz változaton is megmaradt. A merev szélvédôkeretre egy kezelôdobozt szereltek, mely az alábbi funkciókkal rendelkezett: éles oldás szabadeséssel éles oldás fékezéssel ( fékernyô, vagy féklap ) éles dobás becsapódásos robbanással éles dobás levegôbeni robbantással vészoldás becsapódásos robbanással vészoldás robbanás nélkül különbözô kontrollámpák, mely a mûködtetô áramkörök állapotát jelezték A Tököli ezred MiG-21 SMT-it 1982-ben MiG-21 bisz-re cserélték, de ezek közül egy század szintén átvette a nukleáris bombázó hatáskört hasonló koncepció alapján. 1988-ban a MiG-21 bisz-eket MiG-29 C-k váltották fel. Azért is érdekes ez a dolog, mert Magyarországon állomásozott egy másik nukleáris ezred is, mely MiG-23 MF-ekkel volt felszerelve és a két század mintegy 20-22 illegális szovjet nukleáris csapásmérôgép meglétét jelentette csak Magyarországon, ami papíron nem szerepelt ilyen feladatkörben. Figyelembe véve, hogy a volt Varsói Szerzôdés államai közül Magyarországon állomásozott a legkevesebb szovjet repülôgép legalább 200 be nem jelentett atomfegyver-hordozóval rendelkeztek az akkori keleti tömb légierôi. Az SMT változatot 1971-72. között gyártották. | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367828 | 2007. május 20. 21:49 | ||
A külsőre hasonló /fekete doboz a tetején felfelé vetitő lencsével és egy ferde reflex-üveggel/ egyszerü célzókészülék és a HUD között az a különbség, hogy a célzót csak harctevékenységre lehet használni, a HUD-ra viszont a gép vezetéséhez szükséges információkat is fel lehet vetiteni, pl. középen rajta van a mühorizont-jel, tehát a bedöntési és bólintási szög, felül a repülési irányszög, oldalt a magasság, sebesség és varióméter,esetleg állásszög-értékek, másik oldalon pl.hajtómü-fordulatszám és egyéb üzemmód-kijelzések, túlterhelés, üzemanyag-maradék, stb.,tehát mindezt úgy látja a pilóta, hogy fel van vetitve neki a legfontosabb figyelési szektorba, a látómezőbe, és nem kell neki állandóan a müszerfalat figyelni / ehhez tudni kell,hogy más-más repülési profilnál eltér a müszer-leolvasási sorrend a régi gépeken,a HUD-on meg minden ott van/ | |||||
sainz | Adatlap | 367827 | 2007. május 20. 21:39 | ||
A MiG-21R felderitőkonténerének kezelőpanelje volt ott. | |||||
Cébés | Adatlap | 367826 | 2007. május 20. 21:35 | ||
Én úgy tudom hogy ez a panel,a merev kabintető keretre volt rögzítve | |||||
sainz | Adatlap | 367825 | 2007. május 20. 21:31 | ||
" SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!! " Miért ez a nagy jóindulat ? Az hogy Magyarországon a 21-esen dolgoztál, nem jelenti azt, hogy mindent láttál, ami a szovjet 21-esekben benne volt. Kérdezd meg tanult kollégáidat, aki közülük kicsit is kiváncsi volt, a magyar bis-ekben megtalálta a vezetékelést. és a kapcsolódoboz helyét. | |||||
sainz | Adatlap | 367824 | 2007. május 20. 21:24 | ||
Robidoki | Adatlap | 367823 | 2007. május 20. 21:23 | ||
Mivel én rádiós vagyok,a tipusát nem tudtam,de tanult kolegám,Sipi megerősítette a rumcájsz által pontosan leírt tényeket!!!SAINZ amennyiben csak műkedvelő vagy,ne tégy fel okosabbnál okosabb kérdéseket,ha pedig dolgoztál a tipuson mond be a tutit!!! Banos Robi rep.tzls | |||||
Cébés | Adatlap | 367822 | 2007. május 20. 21:19 | ||
Persze hogy kerekebb,mert a kép is tiszta,nem egy háború előtti.És ha ugyanabból a szögből nézném,ugyanott lenne. Nézzük meg jobban? Bárhogy nézem egy fekete placsnit látok. Tegyél fel értelmesebb képet,akkor talán ki lehet venni belőle valamit. Bár most hogy jobban megnéztem...Lada 1200 visszapillantó tükör? | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367821 | 2007. május 20. 21:16 | ||
Uraim, a MiG-21-ben nem volt HUD, a HUD-ra hasonlitó berendezés az ASzP-PFD tipusú elektro-optikai célzókészülék, a fekete hengeres kütyü, aminek a nyúlványa belóg a célzókészülék reflexüvege elé, az tényleg a fotogéppuska, ami minden magyar MiG-21-en be volt épitve.Gyakorló légiharcban használták a célzás pontosságának utólagos ellenőrzésére, illetve éles légiharcban lehetett volna vele légigyőzelmet bizonyitani.Sajnos, a célzó nem volt valami tökéletes szerkezet, 3,5 G túlterhelés felett már nem volt pontos, nem tudta tökéletesen kidolgozni a célzási adatokat, tehát a célgyürüt és a markerjelet hiába vitte rá a pilóta pontosan a célgépre, a találatra nem volt sok esélye.Ebből következett, hogy az 1973-as arab-izraeli háborúban az arab légierőknek volt több mint 50 pozitiv célfotójuk, de csak néhány valós légigyőzelmük. | |||||
sainz | Adatlap | 367820 | 2007. május 20. 21:15 | ||
Az én fotóm egy 1980-ban, készültségben lévő szovjet bis, hóna alatt az Armageddonnal... csak kivágtam ezt a részletet. | |||||
sainz | Adatlap | 367819 | 2007. május 20. 21:13 | ||
Ez nem az. Ha jobban megnézed, amit én elöször feltettem, az kisebb, szögletesebb, magasabban van és a müszerfal sikjaban. Ezen a fotón Horváth " Macska " Miklós látható Tökölön 1978-ban. Ő egyike azon keveseknek, akik közelről láttak atomhordozó 21-est, és megmutatták a különleges kezelőszerveket egy 21SMT-n. Ezen a fotón jobban látszik a különleges festés a gép hasán, ami az atomrobbanás káros hatásainak egy részét kiküszöbölte volna(elektromágnesesen árnyékolt). Ezenkivül a törzs alatt volt egy spec. függesztőgerenda, függöny a kabinban... Iván jól kitalálta, hogy csak egészen közelről lehessen megkülönböztetni a fotogéppuskától. Egyébként 4 magyar pilóta kapta meg a különleges kiképzést a mai fehéroroszország területén lévő egyik reptéren. | |||||
SSgt.Chris | Adatlap | 367818 | 2007. május 20. 21:02 | ||
Azt hiszem hogy pont jó a kép, amit találtam, egymás mellé helyezve könnyű összelőni, mi hogy volt. Más kérdés, hogy a te fotót, egy részlegesen szétbontott kabint mutat. | |||||
Zoli | Adatlap | 367817 | 2007. május 20. 20:59 | ||
Ha jól tévedek, az SMT-k "dolgának" a vezérléséhez kellett az az izé, illetve a másik tippem a fedélzeti szamovár... (Asszem valamelyik régi Top Gunban volt róla szó, külön cikkben foglalkoztak ezzel a változattal.) z | |||||
SSgt.Chris | Adatlap | 367816 | 2007. május 20. 20:58 | ||
sainz | Adatlap | 367815 | 2007. május 20. 20:50 | ||
sainz | Adatlap | 367814 | 2007. május 20. 20:26 | ||
Azokban a gépekben, amikben ez a cucc volt, nem volt szükség fotogéppuskára... | |||||
Zebi | Adatlap | 367813 | 2007. május 20. 20:26 | ||
Ez a fotogéppuska. | |||||
sainz | Adatlap | 367812 | 2007. május 20. 20:24 | ||
Közelében sem jártok, nézzétek meg jobban. Annyit sugok, hogy a magyar gépekben ez nem volt benne. Cébés! a te fotódon ami van az kerekebb. és nem egészen ugyanott van. | |||||
Cébés | Adatlap | 367811 | 2007. május 20. 19:43 | ||
Hát erről beszéltem mindvégig,csak nem tudtam megfogalmazni :))) | |||||
Robidoki | Adatlap | 367810 | 2007. május 20. 19:33 | ||
Az a fotogéppuska,a reflexüvegre vetített célzógyűrűt fényképezi a tűzkiváltás pillanatában,és a rakétaindítás fázisaiban(célbefogás,indítás,)Sima fekete-fehér filmre!! | |||||
SSgt.Chris | Adatlap | 367809 | 2007. május 20. 19:30 | ||
Legkevésbé sem szeretném elvenni senkinek a kenyerét, de a HUD-ra az adatokat a ferde üveglap alatt található vízszintes, sárgás üveglencse alól vetítették fel. Az amiről beszéltek, szvsz a HUD-on kijelzett adatok rögzítésére szolgáló eszköz, vagyis fotógéppuska volt... Ha jól gondolom...Ha nem meg úgyis kijavítanak. | |||||
sib | Adatlap | 367808 | 2007. május 20. 19:26 | ||
szép kilátás nyílik előrefelé, vagy hogy van ez? :D | |||||
Cébés | Adatlap | 367807 | 2007. május 20. 19:23 | ||
Cébés | Adatlap | 367806 | 2007. május 20. 19:19 | ||
Cébés | Adatlap | 367805 | 2007. május 20. 19:14 | ||
Ez a kütyü vetítette ki a HUD-ra az adatokat,asszem.Robidoki tudja! | |||||
sainz | Adatlap | 367804 | 2007. május 20. 17:27 | ||
Cébés | Adatlap | 367803 | 2007. május 20. 17:17 | ||
xcraft | Adatlap | 367802 | 2007. május 20. 16:37 | ||
A MiG-15 ök is teljesen leponyváza pihentek, mint a filmen a 21-ek? Egy régi diorámaötlethez lenne ez komoly segítség. (konkrétan szovjet felségjelzésű Fagot-ról volna szó) | |||||
sainz | Adatlap | 367801 | 2007. május 20. 16:25 | ||
Robidoki | Adatlap | 367799 | 2007. május 20. 11:24 | ||
Szolnokon lesz valami gyaksi,és annak a zárónapja lesz.A hangár Pk. be tud vinni.Szentkirályirólnem sokat tudok,a volt munkatársak hívtak.Le fogom pontosítani.Valahová le kéne ugrani. | |||||
Cébés | Adatlap | 367798 | 2007. május 20. 10:56 | ||
Szia Doki!! Én tüntem el egy kicsit! Sok a meló,kevés emberrel... Szolnokon az lesz amiről egyszer beszéltünk? Szentkirályon gondolkodom,bemutatják az új gépünket,persze én nem fértem föl rá mert a sok hozzáértő akiknek baromi sok közük van az egészhez,már megtöltötték az utaslétszámot.(újságírók,VIP,stb) | |||||
Robidoki | Adatlap | 367797 | 2007. május 20. 10:43 | ||
Cébés!!! Nem vagyok elveszve!!! Jövő hét szombat Szolnok Cs nap! Szentkirály repnap,Nyitó! Az elmúlt hét zűrösre sikerült ,kedd orvosi,szerda sport (felmérés)majd meg haltam!Csüt+ péntek IFF meló. Robi | |||||
Andris001 | Adatlap | 367796 | 2007. május 20. 10:34 | ||
csatlakozom... | |||||
Cébés | Adatlap | 367795 | 2007. május 20. 10:32 | ||
Ezt a feelinget azt hiszem egyetlen mai modern F-16 vagy Grupen sem tudja visszaadni. | |||||
Cébés | Adatlap | 367794 | 2007. május 20. 10:26 | ||
Egyik szemem sír,a másik nevet | |||||
Cébés | Adatlap | 367793 | 2007. május 20. 10:24 | ||
xcraft | Adatlap | 367792 | 2007. május 18. 14:23 | ||
Bendeguz | Adatlap | 367791 | 2007. május 17. 10:34 | ||
Itt is meg lehetne érdeklődni ezeket a dolgokat, bár szerintem a díjszabás hasonlatos: fotobank.mti.hu/fotoweb/Information/About.fwx esetleg valamelyik honvédség által szponzorált klubb(Bólyai, Szolnok) is felvehetné velük a kapcsolatot a hm-re hivatkozva, hátha megenyhülnek | |||||
sainz | Adatlap | 367790 | 2007. május 17. 10:16 | ||
xcraft Jobb ha felhívod előbb őket, ha tudsz konkrét eseményre kerestetni, dátum stb...de működik a dolog úgy is ha bemész egyszerűen. Az anyag nagyrésze digitalizálva van, vannak bélyegképek a válogatáshoz, de van rengeteg papírkép is, nekem volt téma amiben elémraktak egy dobozt több száz fotóval. Vérzett a szívem, annyi szuper fotó van, de hát a fránya anyagiak...o:((( www.mti.hu/szolgaltatasok/66354/ | |||||
ronniefrown | Adatlap | 367789 | 2007. május 17. 04:10 | ||
Sainz! Ha semmi lehetoseg nincs en bennevagyok a koltsegmegosztasos mokaban. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Tudod, ezeket a "háború előtti", fotókat nem lehet egy napon említeni a pápai "skanzenben" vagy 1990 után készült fotókkal.
Csupán csak azért, mivel nincsenek, vagy akinél vannak, nem fogja ide feltenni.