<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
sainz | Adatlap | 367941 | 2007. május 27. 16:40 | ||
sainz | Adatlap | 367940 | 2007. május 27. 16:25 | ||
Más a főiskola és megint más a tipusátképzés(annak ellenére hogy többnyire ugyanott volt). Ma éjjel megkeresem a pontos dátumokat... | |||||
sainz | Adatlap | 367939 | 2007. május 27. 16:16 | ||
Tudtommal a 80-as években már mindenki bis-en repült az utolsó évben(vannak akik két évig repülték kint a bis-t). Sokan vannak akik PFM-en végeztek és itthon kaptak MF átképzést. 21F-13-ra is sokan itthon kaptak átképzést. Vannak akik hazajöttek 17-es vizsgával, repültek itthon MiG-15-ön aztán 21F-13-ra képezték át őket itthon. Ha jól tudom, volt hogy párhuzamosan ment kint a 60-as évek elején a 21F-13-ra és a PF-re(átképzés) Nehéz összeszedni a pontos infokat, sokan már nem élnek közülük, de nagyon sokan vannak, akik repülték valamelyik 21-es modifikációt. Tudja valaki a pontos számot(legalább nagyságrendileg), hányan repülték nálunk a 21-est összesen? | |||||
ronniefrown | Adatlap | 367938 | 2007. május 27. 15:36 | ||
Sainz, mail ment. Melyik evtol kaptak a magyar hajozok 21-es tipust a foiskolan? A 70-es evek elso feleben a PFM valtozatot repultek a negyedik evbben. Akik a 80-as evekben vegeztek gondolom mar az MF tipuissal jottek haza. Vagy esetleg bisz? | |||||
sainz | Adatlap | 367937 | 2007. május 27. 13:20 | ||
Ez van(volt) sajnos...o:(( Én is hallottam a Gál-Kővári sztorit a fotókkal. | |||||
Mekett | Adatlap | 367936 | 2007. május 27. 12:47 | ||
Szerintem nagyon jók lennének itt a fórumon. Ha volna ilyened Rumcájsz, megköszönném a többi olvasó nevében is. Üdv Mekett | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367935 | 2007. május 27. 12:18 | ||
71-ben kezdtem inasként a PG-ben, de semmi fényképes anyagom nincsen, akkoriban az ilyen szenvedélyt nem túl pozitivan dijazták, ami meg "véletlenül" mégis volt, attól sajnos fájó szivvel, de nyomtalanul megszabadultam, mikor egyszer egy bizonyos körön belül az elháritás NATO-kémeket keresett /azok ilyen idők voltak/. | |||||
sainz | Adatlap | 367934 | 2007. május 27. 12:01 | ||
Ezek szerint már a 80-as évek elején is ot doloztál? Vannak fotóid Tökölről az orosz gépekről ? (perze nem feltétlenül ide a forumra) | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367933 | 2007. május 27. 11:43 | ||
Ez a törzs-egység az alakulat egyik "tartalék-alkatrésze" volt,tehát soha nem hasz- nált,ilyen szempontból gyári új,persze /számomra/ ismeretlen gyártási dátummal,tehát akárhány éves is lehetett. A tököli bisz-ek tényleg terepszinüen érkeztek, de előtte voltak külsőre tökéletesen azonos, de teflonszürke gépek, és amikor szóba került, mi-lyen jók ezek az új biszek, Szergej kerekre nyilt szemmel kérdezett vissza, "mi az, hogy bisz?". Kiderült, hogy ezek ún. "15"-ös tipusok, 21 SzT változatok voltak, gya- korlatilag az SzMT kisebb gerinctartályos utódai, a bisz-hez képest az volt a kü- lönbség, hogy nem R-25, hanem még a korábbi R-13 hajtómű volt beépitve.Mikor megje- lentek a terepszinü gépek, először azt hittük, átfestették a gépeket, /hiszen külső- re ugyanaz/,aztán hallottuk, hogy ezek már tényleg bisz-ek voltak. | |||||
sainz | Adatlap | 367932 | 2007. május 27. 11:14 | ||
Kösz a választ, alapos mint mindig. Arra nem emlékszel, hogy ez egy vadonatuj törzshátsórész volt e ? A tököli 515.iap. összes bis-e tudtommal terepszinüen érkezett ide(vagy mégsem?). | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367931 | 2007. május 27. 10:57 | ||
A képen látható gép egy 21 F-13 példány az 1. /15 darabos/ szériából, ami még az elő- ző F-változat kisebb függőleges vezérsikjával és katapultjával + kabintetőjével épült, de baloldalt már nem volt gépágyúja' Azért F-13, mert a "13" index a tipusjel- zésben a K-13/R-3Sz rakétát jelzi, ami ott lóg a szárny alatt, de az előző F-en még nem volt, azért is volt két gépágyú beépitve az F-en. A vezérsik tetején lévő orsó alakzat meg se nem ballaszt, se nem flattersúly,hanem egyszerű antennaburkolat. Flattersúly a csűrő és az oldalkormány mellső élében van beépitve, kivülről nem lát- ható, valamint a vizszintes vezérsik külső végein, a jól látható előrenyúló hegyes test maga a súly. | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367930 | 2007. május 27. 10:40 | ||
1992 nyarán az első 21 bisz/75AP javitása során földi hajtóművezés közben szétrepedt a gyári új hidraulika-tartály egyik hegesztési varrata, és a kifolyó hidraulika-folyadék a forró hajtómű-béléslemezen azonnal ki is gyulladt.A gép törzs-hátsórésze csak kb.2-3 percig égett,mig eloltották, de igy is annyira deformálódott,hogy alig tudták lehúzni a fúvócsőről a törzs-hátsórészt, ami persze totálkáros lett. Szerencsére /és a korábbi jó kapcsolatoknak köszönhetően/, a tököli szovjet alakulat a kivonuláskor a PG-re "hagyományozott" egy komplett törzs-hátsórészt, igy volt mire lecserélni a selejtezett egységet.A gép száma "5540" volt. | |||||
Robidoki | Adatlap | 367929 | 2007. május 27. 09:59 | ||
Ballasztsúly? Flatter-súly talán? | |||||
Daala | Adatlap | 367928 | 2007. május 27. 09:37 | ||
sainz! Ez az utóbbi gép nem sima F? A függőleges vezérsík kisebb mérete miatt kérdezem. A függőleges tetején pedig nagyobb, hosszabb a ballasztsúly... Üdv: Daala | |||||
sainz | Adatlap | 367927 | 2007. május 27. 08:46 | ||
sainz | Adatlap | 367926 | 2007. május 27. 07:58 | ||
iiigennn...21F-13 Ilyen fotó nem sok van. Azt is tudod ki fotózta? 65-ös évfolyam tudtommal ugy jött haza Kuso-ból, hogy csak MiG-17-el repültek odakint. | |||||
ronniefrown | Adatlap | 367925 | 2007. május 27. 02:37 | ||
sainz | Adatlap | 367924 | 2007. május 27. 01:52 | ||
ronniefrown | Adatlap | 367923 | 2007. május 27. 01:08 | ||
Ez igen! Pont valami ilyesmire gondoltam. Micsoda kep! Nem tudod mikor keszult pontosan? | |||||
sainz | Adatlap | 367922 | 2007. május 27. 00:59 | ||
ronniefrown | Adatlap | 367921 | 2007. május 27. 00:07 | ||
Nos, igy az ezredik hozzaszolas alkalmabol valami szebb jobban passzolna ide. Ez most a legfrissebb: www.airliners.net/open.file | |||||
sainz | Adatlap | 367920 | 2007. május 26. 23:25 | ||
sainz | Adatlap | 367919 | 2007. május 26. 23:11 | ||
Én a 21bis áráról hallottam olyan "pletykát", miszerint 4 MF-et is kaptunk volna azért a pénzért, amit egyetlen bis-ért kifizettünk. A MiG-21R-t vajon miért nem rendszeresitettük ? A VSZ-en belül minden ország megvette, kivéve minket és az NDK-t. A keletnémetek azért nem vették meg, mivel nagy üzemidő tartalékok voltak még a MiG-21F-13-asokban náluk, amikor a kérdés napirendre került, igy inkább azokat alakitották át felderitővé(persze jóval egyszerübb képességüek lettek mint az R), és jóval tovább üzemeltették azokat mint nálunk. Még a jugók is vettek MiG-21R-eket Itthon a MiG-15 és az L-29 repült felderitőként a pályafutása végén, aztán 1983, a Szu-22 beérkezéséig semmi... | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367918 | 2007. május 26. 19:58 | ||
Az RF-témában lehet,hogy igazad van,én valamikor a PG-ben dolgoztam,ahol éltek némi "pletykaszintü" orosz kapcsolatok, az ebből származó információk viszont néha tévesnek bizonyultak az ilyen témákban/mármint hogy kik,mikor milyen tipust kaptak,repültek stb/ Ennek ellenére például igy hallottunk először arról is, hogy 1960.05.01-én a szovjet légvédelem nemcsak egy U-2 kémrepülőgépet, hanem egy saját vadászgépet is lelőtt. Egy adott tipusra vonatkozó müszaki információk viszont általában utólagos információk alapján is, "bombabiztosak" voltak. A gépek áráról szintén hasonló,szóbeszéden alapuló információról hallottam, egy MiG-21F-13 állitólag 35-millió, egy MiG-23 MF 160-millió forintunkba került - ha igazak voltak a "bizalmasan megsúgott" titkok. | |||||
sainz | Adatlap | 367917 | 2007. május 23. 20:42 | ||
sainz | Adatlap | 367916 | 2007. május 23. 19:34 | ||
Egy német haver is válaszolt nekem, aki -23ML-n volt müszaki: It is a R-3P (item 317) target missile imitating a IR target. The missile was flying straight after launch while flares attached to it simulating a IR target for other heatseeking missile like R-3S, R-13M etc. Küldött egy Linket is: www.lsk-ddr.de/L-L-Raketen/R-3P/r-3p.html Viszont az elsö fotómon R-3R-el együtt van függesztve(az egy szovjet bis, a Damgartenben állomásozott ezredtöl), lehet hogy az oroszok használták ahoz is célként. | |||||
Zebi | Adatlap | 367915 | 2007. május 23. 09:41 | ||
Igen, erre gondoltam. RM, mint rakéta miseny. Csak spekuláció részemről, de mintha méretileg a K-13/R-3 sorozatra hasonlítana, ebben az esetben elképzelhető, hogy teljes nevén ez az RM-3V rakéta. | |||||
sainz | Adatlap | 367914 | 2007. május 23. 07:21 | ||
Kösz a rajzot! | |||||
sainz | Adatlap | 367913 | 2007. május 23. 07:19 | ||
Figyelsz rendesen. A 1625 és 1701-nél én simán hittem a képaláirásnak, amikor letültüttem. Én mindenhol ugy olvastam, hogy RF változatot csak Egyiptom kapott, illetve kifejezetten nekik gyártották. Meg lehet azt valahol találni, hogy mennyibe kerültek a gépek nekünk anno? Érdekes lenne tudni azt is, mennyit fizettünk egy miseny vagy infrabomba lelövéséért a Szu-ban és Lengyelországban. Az arabok sokmindent hamarabb megkaptak mint a VSZ. Egyiptom 1970-ben az MF-et, 73-ban(!) a MiG-23-ast(a szirek szintén), igaz hogy akkor még csak a -23MS-t, de 75-ben már -23MF repült Algériában és Sziriában is. A VSZ 78-79-ben rendszeresitette a -23MF-et. Amikor mi MiG-21F-13-asokat vittünk ki Sziriának 73-ban, az NDK MiG-21M-eket adott át nekik. Persze a kőkemény olajdollárokon kivül ennek még igen sok magyarázata lehet.. | |||||
ronniefrown | Adatlap | 367912 | 2007. május 23. 01:58 | ||
Nekem megvan a kep. Leginkabb az RM nevu rajzra hasonlit. | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367911 | 2007. május 22. 23:42 | ||
Más kérdés,hogy a Szu. kinek cimezve GYÁRTOTT adott változatot,és más az,hogy ki HASZ- NÁLT ilyent,ez attól is függött,ki mikor akart új tipust vásárolni,és mennyi pénze volt a légierő fejlesztésére/merthát Lenin koporsóját se ingyen őriztük ám'/. Ebből követ kezően VSz-ország is kaphatott az éppen gyártott legjobb 21-es változatnál gyengébb tipust.Az éppen gyártott legjobb változatot viszont Iván nemigen adta a VSz-en kivül, mig ki nem rukkolt egy modernebb változattal/lásd - az első 21F-13 is Irakból került épségben az "ellenség" kezére/. Mint irtam,az SzM,M és MF külsőre egyformák /mindhármon ott vannak a lapátok a pitoton/,tehát CSAK fotó alapján pontosan nem azonosithatók. A cseh "1625" és "1701" R/RF felderitő-változatok,leszerelt felderitőkonténerrel'A 1625 ön az orrfutó mögötti hosszúkás burkolat a feld.kont.fütéscsövét rejti,a 1701 szárnyvégén pedig kivehető a felderitők jellegzetes orsó alakú antennaháza, a földön pedig tökéletesen kirajzoló- dik az árnyéka /a pitoton pedig nincsenek DUASz-lapátok/. | |||||
Zebi | Adatlap | 367910 | 2007. május 22. 22:31 | ||
4+ füzetben van, majd holnap bescannelem. | |||||
sainz | Adatlap | 367909 | 2007. május 22. 22:23 | ||
Nem tudnád feltenni ide a rajzot ? A mieink erre lőttek Asztrahanyban. La-17 Miseny. Akik leszedték, kaptak egy roncsdarabot, szépen felrögzitve egy falapra, kis emléktáblával. Ereklye a javából! | |||||
Zebi | Adatlap | 367908 | 2007. május 22. 22:08 | ||
Én csak rajzon láttam eddig, arról tippeltem. | |||||
sainz | Adatlap | 367907 | 2007. május 22. 21:40 | ||
Zebi ! A miseny rakéta logikusan hangzik, miért van föggesztve az éles R-3R mellé. Az a vicces, hogy legalább husz magyar MiG-21 pilótának megmutattam a képet, akik lőttek a Szu-ban és Lengyelországban, de egyikük sem találkozott ezzel a rakétával. Volt ilyen tipp, de senki nem látta élőben. | |||||
Zebi | Adatlap | 367906 | 2007. május 22. 21:26 | ||
Érdekes. Mondjuk egy kiállított gépen mindenféle disznóság előfordulhat, innen-onnan összeszedett alkatrészek lehetnek rajta. Tavaly én is benéztem azt a múzeumi Bf-109E-t, amire egy G változat kabintetejét tették. | |||||
sainz | Adatlap | 367905 | 2007. május 22. 21:05 | ||
www.lotnictwo.jpe.com.pl/lwo/pomniki/lodzkie/lodz_mig21.htm Ezen a -21M-en pedig ott vannak a lapátok a pitoton. Fene se érti... | |||||
sainz | Adatlap | 367904 | 2007. május 22. 20:51 | ||
"Tudod vagy sem? Én nemtom, ezért kérdezem" Ez Robidokinak szólt, nem neked Zebi. És ezt csak ugy kilövik és repül egyenesen mint egy Sz-24? | |||||
sainz | Adatlap | 367903 | 2007. május 22. 20:44 | ||
Tudod vagy sem? Én nemtom, ezért kérdezem. | |||||
Zebi | Adatlap | 367902 | 2007. május 22. 20:43 | ||
Szerintem ez az RM, vagy miseny. Magyarul célrakéta. | |||||
Robidoki | Adatlap | 367901 | 2007. május 22. 20:42 | ||
Ezt a hibát nem fogom elkövetni,márcsak a viták elkerülése végett nem. Egyébként jók a fotók nagyon! Robi | |||||
sainz | Adatlap | 367900 | 2007. május 22. 20:36 | ||
Nosza, ird meg. | |||||
Robidoki | Adatlap | 367899 | 2007. május 22. 20:25 | ||
Bocsi,de ezt (is) tudom. | |||||
sainz | Adatlap | 367898 | 2007. május 22. 20:22 | ||
sainz | Adatlap | 367897 | 2007. május 22. 20:17 | ||
sainz | Adatlap | 367896 | 2007. május 22. 20:14 | ||
Ugyanaz a rakéta, csak itt kevesebb látszik belőle. Ez egy tököli bis Damgartenben, ők odajártak éleslövészetre. Приходили туда на стрельбы каждый год (84,85,86)из Тёкёля | |||||
sainz | Adatlap | 367895 | 2007. május 22. 20:06 | ||
sainz | Adatlap | 367894 | 2007. május 22. 19:56 | ||
Az "526" és az airliners.net linken levő sztem lehet MF is. | |||||
sainz | Adatlap | 367893 | 2007. május 22. 19:52 | ||
www.airliners.net/open.file Háát...a VSZ-en belül MiG-21M-et repült az NDK,Lengyelország,Bulgária, a cseheknek is volt egy kisebb sorozat. Én sokáig a "visszapillantó" tükör hiányáról azonositottam az M változatot, de a legtöbb gépre ez utólag felkerült a nagyjavitások során. És hiányoznak a lapátok a pitotról. Egyébként érdekes módon az oroszok nem vették olyan komolyan a tipusátképzést, mint álunk. Volt magyar növendék Krasznodarban PFM-en, akit minden további nélkül elküldtek két feladatra a "Razvedcsikkel". Asztrahanyban a lövészeteken is jellemző volt az idegen tipussal repülés, PF pilótáink lőttek PFM-el, SzM-el stb... Az első csoportot, akik bis átképzést kaptak odakint Kusovszkaján, nem sokkal később kiküldték külön RSzBN "tanfolyamra"...ezen az oroszok jót derültek, és mivel hetekig nem müködött a berendezés Kusoban, egy jópár hetes bohóckodás lett a dologból. Dudus pl. tudna erről mesélni itt... | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367892 | 2007. május 22. 18:30 | ||
A no.74 szerintem is szürke,tehát SzM-változat,először ezeket festették teflonszürkére valószinüleg tényleg PVO-gép. Azért nem SM, mert az eredeti orosz jelzés "CM", a C pe- dig a cirill ABC-ben az Sz hangot jelöli.A tipusjelzésben a jelentése "sztancija",és ez az újtipusú fedélzeti lokátorállomásra utal,amelynek a korábbinál kb.1,5-szeres a detek tálási távolsága,és nem vezetősugárral irányitja az RSz-2USz rakétát,hanem félaktiv rá- vezetéssel az új R-3R rakétát.Az SzM,M és MF egyébként külsőre tökéletesen egyformák, csak az M a Varsói Szerződésen kivülre gyártott exportváltozat SzM sárkány + PFM radar és hajtómü,az MF pedig a VSz-államok részére gyártott változat SzM sárkány és hajtómü + PFM radar. Az SzM új radarját mi csak a 21 bisz-ben kaptuk meg. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
A kirgiziai Tokmakban is repültek L-39-en(asszem két évfolyam), aztán ők is Kuso-ban végeztek bis-en.
Érdekes módon Lugovoye-ban csak a 23-as átképzés volt magyaroknak, pedig rengeteg kubai,arab,NDK,finn,cseh pilóta ott kapott 21-es képzést.