/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
sainz 367941 2007. május 27. 16:40
Válasz erre
Vannak akik Armavirban végeztek, + 1 év, "mérnök" pilóta képesitéssel.
A kirgiziai Tokmakban is repültek L-39-en(asszem két évfolyam), aztán ők is Kuso-ban végeztek bis-en.
Érdekes módon Lugovoye-ban csak a 23-as átképzés volt magyaroknak, pedig rengeteg kubai,arab,NDK,finn,cseh pilóta ott kapott 21-es képzést.
sainz 367940 2007. május 27. 16:25
Válasz erre
Más a főiskola és megint más a tipusátképzés(annak ellenére hogy többnyire ugyanott volt).
Ma éjjel megkeresem a pontos dátumokat...
sainz 367939 2007. május 27. 16:16
Válasz erre
Tudtommal a 80-as években már mindenki bis-en repült az utolsó évben(vannak akik két évig repülték kint a bis-t).
Sokan vannak akik PFM-en végeztek és itthon kaptak MF átképzést.
21F-13-ra is sokan itthon kaptak átképzést.
Vannak akik hazajöttek 17-es vizsgával, repültek itthon MiG-15-ön aztán 21F-13-ra képezték át őket itthon.
Ha jól tudom, volt hogy párhuzamosan ment kint a 60-as évek elején a 21F-13-ra és a PF-re(átképzés)

Nehéz összeszedni a pontos infokat, sokan már nem élnek közülük, de nagyon sokan vannak, akik repülték valamelyik 21-es modifikációt.
Tudja valaki a pontos számot(legalább nagyságrendileg), hányan repülték nálunk a 21-est összesen?
ronniefrown 367938 2007. május 27. 15:36
Válasz erre
Sainz, mail ment.

Melyik evtol kaptak a magyar hajozok 21-es tipust a foiskolan? A 70-es evek elso feleben a PFM valtozatot repultek a negyedik evbben. Akik a 80-as evekben vegeztek gondolom mar az MF tipuissal jottek haza. Vagy esetleg bisz?
sainz 367937 2007. május 27. 13:20
Válasz erre
Ez van(volt) sajnos...o:((
Én is hallottam a Gál-Kővári sztorit a fotókkal.
Mekett 367936 2007. május 27. 12:47
Válasz erre
Szerintem nagyon jók lennének itt a fórumon.
Ha volna ilyened Rumcájsz, megköszönném a többi olvasó nevében is.
Üdv
Mekett
Rumcájsz 367935 2007. május 27. 12:18
Válasz erre
71-ben kezdtem inasként a PG-ben, de semmi fényképes anyagom nincsen, akkoriban az ilyen szenvedélyt nem túl pozitivan dijazták, ami meg "véletlenül" mégis volt, attól sajnos fájó szivvel, de nyomtalanul megszabadultam, mikor egyszer egy bizonyos körön belül az elháritás NATO-kémeket keresett /azok ilyen idők voltak/.
sainz 367934 2007. május 27. 12:01
Válasz erre
Ezek szerint már a 80-as évek elején is ot doloztál?

Vannak fotóid Tökölről az orosz gépekről ?
(perze nem feltétlenül ide a forumra)
Rumcájsz 367933 2007. május 27. 11:43
Válasz erre
Ez a törzs-egység az alakulat egyik "tartalék-alkatrésze" volt,tehát soha nem hasz- nált,ilyen szempontból gyári új,persze /számomra/ ismeretlen gyártási dátummal,tehát akárhány éves is lehetett. A tököli bisz-ek tényleg terepszinüen érkeztek, de előtte voltak külsőre tökéletesen azonos, de teflonszürke gépek, és amikor szóba került, mi-lyen jók ezek az új biszek, Szergej kerekre nyilt szemmel kérdezett vissza, "mi az, hogy bisz?". Kiderült, hogy ezek ún. "15"-ös tipusok, 21 SzT változatok voltak, gya- korlatilag az SzMT kisebb gerinctartályos utódai, a bisz-hez képest az volt a kü- lönbség, hogy nem R-25, hanem még a korábbi R-13 hajtómű volt beépitve.Mikor megje- lentek a terepszinü gépek, először azt hittük, átfestették a gépeket, /hiszen külső- re ugyanaz/,aztán hallottuk, hogy ezek már tényleg bisz-ek voltak.
sainz 367932 2007. május 27. 11:14
Válasz erre
Kösz a választ, alapos mint mindig.

Arra nem emlékszel, hogy ez egy vadonatuj törzshátsórész volt e ?
A tököli 515.iap. összes bis-e tudtommal terepszinüen érkezett ide(vagy mégsem?).
Rumcájsz 367931 2007. május 27. 10:57
Válasz erre
A képen látható gép egy 21 F-13 példány az 1. /15 darabos/ szériából, ami még az elő- ző F-változat kisebb függőleges vezérsikjával és katapultjával + kabintetőjével épült, de baloldalt már nem volt gépágyúja' Azért F-13, mert a "13" index a tipusjel- zésben a K-13/R-3Sz rakétát jelzi, ami ott lóg a szárny alatt, de az előző F-en még nem volt, azért is volt két gépágyú beépitve az F-en. A vezérsik tetején lévő orsó alakzat meg se nem ballaszt, se nem flattersúly,hanem egyszerű antennaburkolat. Flattersúly a csűrő és az oldalkormány mellső élében van beépitve, kivülről nem lát- ható, valamint a vizszintes vezérsik külső végein, a jól látható előrenyúló hegyes test maga a súly.
Rumcájsz 367930 2007. május 27. 10:40
Válasz erre
1992 nyarán az első 21 bisz/75AP javitása során földi hajtóművezés közben szétrepedt a gyári új hidraulika-tartály egyik hegesztési varrata, és a kifolyó hidraulika-folyadék a forró hajtómű-béléslemezen azonnal ki is gyulladt.A gép törzs-hátsórésze csak kb.2-3 percig égett,mig eloltották, de igy is annyira deformálódott,hogy alig tudták lehúzni a fúvócsőről a törzs-hátsórészt, ami persze totálkáros lett. Szerencsére /és a korábbi jó kapcsolatoknak köszönhetően/, a tököli szovjet alakulat a kivonuláskor a PG-re "hagyományozott" egy komplett törzs-hátsórészt, igy volt mire lecserélni a selejtezett egységet.A gép száma "5540" volt.
Robidoki 367929 2007. május 27. 09:59
Válasz erre
Ballasztsúly?
Flatter-súly talán?
Daala 367928 2007. május 27. 09:37
Válasz erre
sainz!
Ez az utóbbi gép nem sima F?
A függőleges vezérsík kisebb mérete miatt kérdezem. A függőleges tetején pedig nagyobb, hosszabb a ballasztsúly...
Üdv: Daala
sainz 367927 2007. május 27. 08:46
Válasz erre
kub_2_04
kub_2_04

1960 nyara, Kubinka, 32.gviap. -21F-13, egyike a legelsőknek amit harci alakulat kapott.
sainz 367926 2007. május 27. 07:58
Válasz erre
iiigennn...21F-13

Ilyen fotó nem sok van.
Azt is tudod ki fotózta?
65-ös évfolyam tudtommal ugy jött haza Kuso-ból, hogy csak MiG-17-el repültek odakint.
ronniefrown 367925 2007. május 27. 02:37
Válasz erre
Mig21-01
Mig21-01

Koszi!

Kusovszkaja 1964 vagy '65
sainz 367924 2007. május 27. 01:52
Válasz erre
ronniefrown 367923 2007. május 27. 01:08
Válasz erre
Ez igen! Pont valami ilyesmire gondoltam. Micsoda kep!

Nem tudod mikor keszult pontosan?
sainz 367922 2007. május 27. 00:59
Válasz erre
Photo07_5_resize
Photo07_5_resize

Nos, akkor ime valami tényleg szép a boldogabbik évekből, amikor még volt repülés bőven...
ronniefrown 367921 2007. május 27. 00:07
Válasz erre
Nos, igy az ezredik hozzaszolas alkalmabol valami szebb jobban passzolna ide. Ez most a legfrissebb:

www.airliners.net/open.file
sainz 367920 2007. május 26. 23:25
Válasz erre
mix
mix

Rumcájsz!

Ha már a PG-ben dolgoztál(a fotó ott készült), nem tudod véletlenül ennek a "házasságnak" a történetét?
Magyar bis, szovjet törzshátsórésszel.
sainz 367919 2007. május 26. 23:11
Válasz erre
Én a 21bis áráról hallottam olyan "pletykát", miszerint 4 MF-et is kaptunk volna azért a pénzért, amit egyetlen bis-ért kifizettünk.

A MiG-21R-t vajon miért nem rendszeresitettük ?
A VSZ-en belül minden ország megvette, kivéve minket és az NDK-t.
A keletnémetek azért nem vették meg, mivel nagy üzemidő tartalékok voltak még a MiG-21F-13-asokban náluk, amikor a kérdés napirendre került, igy inkább azokat alakitották át felderitővé(persze jóval egyszerübb képességüek lettek mint az R), és jóval tovább üzemeltették azokat mint nálunk.
Még a jugók is vettek MiG-21R-eket

Itthon a MiG-15 és az L-29 repült felderitőként a pályafutása végén, aztán 1983, a Szu-22 beérkezéséig semmi...
Rumcájsz 367918 2007. május 26. 19:58
Válasz erre
Az RF-témában lehet,hogy igazad van,én valamikor a PG-ben dolgoztam,ahol éltek némi "pletykaszintü" orosz kapcsolatok, az ebből származó információk viszont néha tévesnek bizonyultak az ilyen témákban/mármint hogy kik,mikor milyen tipust kaptak,repültek stb/ Ennek ellenére például igy hallottunk először arról is, hogy 1960.05.01-én a szovjet légvédelem nemcsak egy U-2 kémrepülőgépet, hanem egy saját vadászgépet is lelőtt. Egy adott tipusra vonatkozó müszaki információk viszont általában utólagos információk alapján is, "bombabiztosak" voltak. A gépek áráról szintén hasonló,szóbeszéden alapuló információról hallottam, egy MiG-21F-13 állitólag 35-millió, egy MiG-23 MF 160-millió forintunkba került - ha igazak voltak a "bizalmasan megsúgott" titkok.
sainz 367917 2007. május 23. 20:42
Válasz erre
tek
tek

A képen lévök szintén látták 1978-ban Tökölön az atomhordozó MiG-21SMT-t.
A fotó az egyik fedezékben, a gép előtt készült.

Ha valaki magára, vagy volt kollégájára ismer, kéretik hozzászólni...
Előre is köszönöm !
sainz 367916 2007. május 23. 19:34
Válasz erre
Egy német haver is válaszolt nekem, aki -23ML-n volt müszaki:

It is a R-3P (item 317) target missile imitating a IR target. The missile was flying straight after launch while flares attached to it simulating a IR target for other heatseeking missile like R-3S, R-13M etc.

Küldött egy Linket is:

www.lsk-ddr.de/L-L-Raketen/R-3P/r-3p.html

Viszont az elsö fotómon R-3R-el együtt van függesztve(az egy szovjet bis, a Damgartenben állomásozott ezredtöl), lehet hogy az oroszok használták ahoz is célként.
Zebi 367915 2007. május 23. 09:41
Válasz erre
Igen, erre gondoltam. RM, mint rakéta miseny.
Csak spekuláció részemről, de mintha méretileg a K-13/R-3 sorozatra hasonlítana, ebben az esetben elképzelhető, hogy teljes nevén ez az RM-3V rakéta.
sainz 367914 2007. május 23. 07:21
Válasz erre
sainz 367913 2007. május 23. 07:19
Válasz erre
Figyelsz rendesen.
A 1625 és 1701-nél én simán hittem a képaláirásnak, amikor letültüttem.

Én mindenhol ugy olvastam, hogy RF változatot csak Egyiptom kapott, illetve kifejezetten nekik gyártották.

Meg lehet azt valahol találni, hogy mennyibe kerültek a gépek nekünk anno?
Érdekes lenne tudni azt is, mennyit fizettünk egy miseny vagy infrabomba lelövéséért a Szu-ban és Lengyelországban.

Az arabok sokmindent hamarabb megkaptak mint a VSZ.
Egyiptom 1970-ben az MF-et, 73-ban(!) a MiG-23-ast(a szirek szintén), igaz hogy akkor még csak a -23MS-t, de 75-ben már -23MF repült Algériában és Sziriában is.
A VSZ 78-79-ben rendszeresitette a -23MF-et.
Amikor mi MiG-21F-13-asokat vittünk ki Sziriának 73-ban, az NDK MiG-21M-eket adott át nekik.
Persze a kőkemény olajdollárokon kivül ennek még igen sok magyarázata lehet..
ronniefrown 367912 2007. május 23. 01:58
Válasz erre
Untitled-4
Untitled-4

Nekem megvan a kep. Leginkabb az RM nevu rajzra hasonlit.
Rumcájsz 367911 2007. május 22. 23:42
Válasz erre
Más kérdés,hogy a Szu. kinek cimezve GYÁRTOTT adott változatot,és más az,hogy ki HASZ- NÁLT ilyent,ez attól is függött,ki mikor akart új tipust vásárolni,és mennyi pénze volt a légierő fejlesztésére/merthát Lenin koporsóját se ingyen őriztük ám'/. Ebből követ kezően VSz-ország is kaphatott az éppen gyártott legjobb 21-es változatnál gyengébb tipust.Az éppen gyártott legjobb változatot viszont Iván nemigen adta a VSz-en kivül, mig ki nem rukkolt egy modernebb változattal/lásd - az első 21F-13 is Irakból került épségben az "ellenség" kezére/. Mint irtam,az SzM,M és MF külsőre egyformák /mindhármon ott vannak a lapátok a pitoton/,tehát CSAK fotó alapján pontosan nem azonosithatók. A cseh "1625" és "1701" R/RF felderitő-változatok,leszerelt felderitőkonténerrel'A 1625 ön az orrfutó mögötti hosszúkás burkolat a feld.kont.fütéscsövét rejti,a 1701 szárnyvégén pedig kivehető a felderitők jellegzetes orsó alakú antennaháza, a földön pedig tökéletesen kirajzoló- dik az árnyéka /a pitoton pedig nincsenek DUASz-lapátok/.
Zebi 367910 2007. május 22. 22:31
Válasz erre
4+ füzetben van, majd holnap bescannelem.
sainz 367909 2007. május 22. 22:23
Válasz erre
La-17
La-17

Nem tudnád feltenni ide a rajzot ?

A mieink erre lőttek Asztrahanyban.
La-17 Miseny.
Akik leszedték, kaptak egy roncsdarabot, szépen felrögzitve egy falapra, kis emléktáblával.
Ereklye a javából!
Zebi 367908 2007. május 22. 22:08
Válasz erre
Én csak rajzon láttam eddig, arról tippeltem.
sainz 367907 2007. május 22. 21:40
Válasz erre
Zebi !

A miseny rakéta logikusan hangzik, miért van föggesztve az éles R-3R mellé.

Az a vicces, hogy legalább husz magyar MiG-21 pilótának megmutattam a képet, akik lőttek a Szu-ban és Lengyelországban, de egyikük sem találkozott ezzel a rakétával.
Volt ilyen tipp, de senki nem látta élőben.
Zebi 367906 2007. május 22. 21:26
Válasz erre
Érdekes. Mondjuk egy kiállított gépen mindenféle disznóság előfordulhat, innen-onnan összeszedett alkatrészek lehetnek rajta. Tavaly én is benéztem azt a múzeumi Bf-109E-t, amire egy G változat kabintetejét tették.
sainz 367905 2007. május 22. 21:05
Válasz erre
www.lotnictwo.jpe.com.pl/lwo/pomniki/lodzkie/lodz_mig21.htm

Ezen a -21M-en pedig ott vannak a lapátok a pitoton.
Fene se érti...
sainz 367904 2007. május 22. 20:51
Válasz erre
"Tudod vagy sem?
Én nemtom, ezért kérdezem"

Ez Robidokinak szólt, nem neked Zebi.

És ezt csak ugy kilövik és repül egyenesen mint egy Sz-24?
sainz 367903 2007. május 22. 20:44
Válasz erre
Tudod vagy sem?
Én nemtom, ezért kérdezem.
Zebi 367902 2007. május 22. 20:43
Válasz erre
Szerintem ez az RM, vagy miseny. Magyarul célrakéta.
Robidoki 367901 2007. május 22. 20:42
Válasz erre
Ezt a hibát nem fogom elkövetni,márcsak a viták elkerülése végett nem.
Egyébként jók a fotók nagyon!

Robi
sainz 367900 2007. május 22. 20:36
Válasz erre
Nosza, ird meg.
Robidoki 367899 2007. május 22. 20:25
Válasz erre
Bocsi,de ezt (is) tudom.
sainz 367898 2007. május 22. 20:22
Válasz erre
MIG-23_07
MIG-23_07

Szovjet MiG-23M-re függesztve
sainz 367897 2007. május 22. 20:17
Válasz erre
11 white 515.IAP Tököl 1984
11 white 515.IAP Tököl 1984

ha-ha-ha...imádja a forum a cirill betüket
sainz 367896 2007. május 22. 20:14
Válasz erre
Ugyanaz a rakéta, csak itt kevesebb látszik belőle.

Ez egy tököli bis Damgartenben, ők odajártak éleslövészetre.
Приходили туда на стрельбы каждый год (84,85,86)из Тёкёля
sainz 367895 2007. május 22. 20:06
Válasz erre
22222
22222

Tudja valaki a tipusát a belső inditósinen lévő rakétának ?
sainz 367894 2007. május 22. 19:56
Válasz erre
Az "526" és az airliners.net linken levő sztem lehet MF is.
sainz 367893 2007. május 22. 19:52
Válasz erre
526
526
527
527
566
566
1625
1625
1701
1701

www.airliners.net/open.file

Háát...a VSZ-en belül MiG-21M-et repült az NDK,Lengyelország,Bulgária, a cseheknek is volt egy kisebb sorozat.
Én sokáig a "visszapillantó" tükör hiányáról azonositottam az M változatot, de a legtöbb gépre ez utólag felkerült a nagyjavitások során.
És hiányoznak a lapátok a pitotról.

Egyébként érdekes módon az oroszok nem vették olyan komolyan a tipusátképzést, mint álunk.
Volt magyar növendék Krasznodarban PFM-en, akit minden további nélkül elküldtek két feladatra a "Razvedcsikkel".
Asztrahanyban a lövészeteken is jellemző volt az idegen tipussal repülés, PF pilótáink lőttek PFM-el, SzM-el stb...
Az első csoportot, akik bis átképzést kaptak odakint Kusovszkaján, nem sokkal később kiküldték külön RSzBN "tanfolyamra"...ezen az oroszok jót derültek, és mivel hetekig nem müködött a berendezés Kusoban, egy jópár hetes bohóckodás lett a dologból.
Dudus pl. tudna erről mesélni itt...
Rumcájsz 367892 2007. május 22. 18:30
Válasz erre
A no.74 szerintem is szürke,tehát SzM-változat,először ezeket festették teflonszürkére valószinüleg tényleg PVO-gép. Azért nem SM, mert az eredeti orosz jelzés "CM", a C pe- dig a cirill ABC-ben az Sz hangot jelöli.A tipusjelzésben a jelentése "sztancija",és ez az újtipusú fedélzeti lokátorállomásra utal,amelynek a korábbinál kb.1,5-szeres a detek tálási távolsága,és nem vezetősugárral irányitja az RSz-2USz rakétát,hanem félaktiv rá- vezetéssel az új R-3R rakétát.Az SzM,M és MF egyébként külsőre tökéletesen egyformák, csak az M a Varsói Szerződésen kivülre gyártott exportváltozat SzM sárkány + PFM radar és hajtómü,az MF pedig a VSz-államok részére gyártott változat SzM sárkány és hajtómü + PFM radar. Az SzM új radarját mi csak a 21 bisz-ben kaptuk meg.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.