<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
pilotka | Adatlap | 367992 | 2007. június 14. 20:20 | ||
dudus | Adatlap | 367991 | 2007. június 14. 19:44 | ||
Politikai vezérkar | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367990 | 2007. június 14. 18:41 | ||
Sainz' A MiG-21 IFF /eredeti oroszban SzRO ill.a lokátoros tipusokon SzRZO/ berendezése be- kapcsolás után nem adott állandó, folyamatos jelzéseket' Amikor egy saját földi vagy repfedélzeti lokátor kezelője megfelelő /előre beállitott/ hullámhosszon és impulzus- sorral leadott egy kódolt "kérdező"-impulzust, az IFF automatikusan leadta az éppen érvényes kódolt "saját"-impulzus-jelsort, ami a kérdező lokátor ernyőjén a céljelet megduplázta, tehát a célt igy sajátként azonositotta.Az IFF kikapcsolásakor a saját gép is - válaszjel hiján - "ellenség"-ként lett volna azonositva minden saját lokátoron, kétlem hogy ez harcászati eljárásként használható megoldás lett volna.Fentiekből következően , ha az ellenség fogja is a válaszjelet, rendkivül gyorsan kell reagálnia, mert ez csak pillanatnyi poziciómeghatározást jelent,főleg egy már levegőben lévő harcigépről.A kódolt jelzéssorok egyébként a morze-adáshoz hasonló, de nagyon rövid, mikroszekundum-nagyságrendü jelzéssorok voltak, amit rendszeres időközönként változtattak a fedélzeti IFF-berendezéseken /gondolom, a földi lokátoroknál ugyanigy/. | |||||
levi | Adatlap | 367989 | 2007. június 14. 17:33 | ||
Na semmi gyanus nincs azon a 21-es képen amit sainz feltöltött az 1056-os hozzászóásban? | |||||
Sámán | Adatlap | 367988 | 2007. június 14. 11:41 | ||
Sainz! Köszönöm Neked is a fáradozást és a képeket. Zoli | |||||
sainz | Adatlap | 367987 | 2007. június 14. 08:44 | ||
"Rádió kapcsolatunk volt,de a műszaki tecnikai lehetőséger adottak voltak,hogy szövegelés nélkül is boldoguljunk." Milyen gyakorlatok voltak rádioelektronikai zavarás alatt ? Én annyit tudok, hogy a Szu-22-eseink zavarókonténere "ellen" dolgoztak a légvédelmi rakétásaink...nem sok sikerrel. | |||||
sainz | Adatlap | 367986 | 2007. június 14. 08:40 | ||
dudus ! Ti mikor értesültetek az USAF F-4D Phantomok APX-81 "Combat Tree" nevű berendezéséről ? 1972-ben rendszeresítették a gépeken, és Vietnámban sikkerrel alkalmazták. Ez a MiG-ek IFF(barát-ellenség jeladó) berendezésének jeleit vette, és 40-60km-ről jó közelítéssel jelezte a Phantom pilótáknak a szovjet gyártmányú gépek helyzetét(amennyiben be volt kapcsolva a berendezés a MiG-eken). Sokszor már a felszálláshoz kiguruló vietnámi gépeket is érzékelte. Így a Phantomok az utolsó pillanatokig lokátorkisugárzás nélkül tudták megközelíteni a MiG-eket. Létezett ennek kiküszöbölésére bármilyen harceljárás a VSZ-ben(a kikapcsoláson kívül) ? | |||||
dudus | Adatlap | 367985 | 2007. június 13. 19:40 | ||
A kisérő gépek folyamatosan figyelték a célt is .Lokátoron sokszor vizuálisan is megfigyelhető volt a találat.Amenyiben a vezér ténykedése eredménytelennek bizonyult a kisérő élesitette a rakétáit megteremtette az indításhoz szükséges feltételeket és így tovább.Rádió kapcsolatunk volt,de a műszaki tecnikai lehetőséger adottak voltak,hogy szövegelés nélkül is boldoguljunk. | |||||
sainz | Adatlap | 367984 | 2007. június 13. 09:17 | ||
sainz | Adatlap | 367983 | 2007. június 13. 08:57 | ||
Valahol olvastam, hogy Farkas Bertalan is megsemmisített az egyik asztrahanyi lövészeten harci rész nélküli rakétával egy misenyt. Így a kísérőjének, akinek az éles rakétával való megsemmisítés lett volna a feladata, már semmi dolga nem akadt. Gondolom ehez a pontos célzáson, előírásszerű indításon kívül jóadag vakszerencse is kell... " A rajpk-nak jelen esetben nekem csak egy éles rakétám volt " A helyi háborúkról nyugaton megjelent publikációkban több helyütt említik, hogy a MiG-21 nem tolerálja az asszimetrikus függesztést, mindig párosával kellett indítani a rakétát. Ezek szerint ez is csak egy újságírói téveszme... | |||||
ronniefrown | Adatlap | 367982 | 2007. június 12. 19:52 | ||
Koszonet a pontositasert. A kep egyebkent Janka K. albumabol van, innen volt a tipp. Azota kiderult hogy o '66-ban vegzett. Talan ismered is. | |||||
dudus | Adatlap | 367981 | 2007. június 12. 18:20 | ||
Kusovszkajában végeztem65-ben.Ott akkor21-esek még nem voltak.F-13asok pedig szerintem soha nem is voltak.A később végzettek /talán68-69/valamelyik 21-es modifikáción fejezték be a kurzust,de F-13-al meg Pf-el csak idehaza találkoztak. | |||||
dudus | Adatlap | 367980 | 2007. június 12. 17:53 | ||
A rajpk-nak jelen esetben nekem csak egy éles rakétám volt a kisérőmnek kettő ésígy tovább.Azért kellett4 repülőgép,hogy a miseny ne szökjön meg és megsemmísítsük a lőtér földrajzi határain belül.Az osztályzásnál volt lényeges, hogy hány rakétát indítottunk. | |||||
dudus | Adatlap | 367979 | 2007. június 12. 16:49 | ||
A tipusára pontosan nem emlékszem,egy bizonyos gyakorló rakéta.Csak hajtómüve volt.Kezdő pilóták ilyen rakétát indítottak először,hogy megtapasztalják a gép viseKlkedését,amikor elindúl ahasad alól a gyilkos.Robbanó töltete sem volt Dózsa Gy. viszont lelőtte vele a misényt,ugy,hogy a rakéta telibe találta a célt. | |||||
Repvez | Adatlap | 367978 | 2007. június 12. 14:29 | ||
De az "uj" változatú APA-bol is 2 változat létezett, de lényegében csak az auto változott.Az egyik egy Ural U375-ös benzines a másik egy Ural 4320-as dizeles autora volt szerelve.Persze azért a belseje is modosult a "miniatürizálásnak hála".Ha jol tudom kb 2000 ota már csak diezelt használ(ok)nak :) | |||||
sainz | Adatlap | 367977 | 2007. június 11. 21:14 | ||
sainz | Adatlap | 367976 | 2007. június 11. 09:15 | ||
forum.keypublishing.co.uk/showthread.php Érdemes benézni ide rendszeresen, igazán ritka fotók is felkerülnek néha: | |||||
sainz | Adatlap | 367975 | 2007. június 10. 09:41 | ||
sainz | Adatlap | 367974 | 2007. június 10. 09:07 | ||
sainz | Adatlap | 367973 | 2007. június 10. 08:57 | ||
sainz | Adatlap | 367972 | 2007. június 10. 08:54 | ||
sainz | Adatlap | 367971 | 2007. június 10. 08:50 | ||
sainz | Adatlap | 367970 | 2007. június 9. 22:37 | ||
Üdv Dudus ! Örülök hogy nekiültél a billentyűknek...o:)) Itt egy fotó a misenyről közvetlenül indítás után (E-mail-ben küldök pár ilyet nagyban). Ilyenkor- éjszaka, felhőben - a kísérő(ahogy írtad, hárman is voltak) milyen távolságról, milyen magassági elkülönítéssel követett ? Ha te elszúrtad volna(gondolom volt még egy R-3R függesztve, második próbálkozásra), ők mennyi idő után voltak képesek átvenni a célt és indítani rá ? Ezt meg tudtátok volna oldani rádiózás nélkül is, vagy mindenképpen jelentened kellett nekik a kiválásodat ha sikertelen az indításod ? Egyáltalán volt értelme négyen "menni" egy célra ? Lett volna idejük a többieknek is ebben az esetben ? Tudom, sokat kérdezek...o:)) | |||||
sainz | Adatlap | 367969 | 2007. június 9. 22:19 | ||
Sámán ! Ilyenek, de holnapra szkennelek még pár negát amin a régebbi teherautók is látszanak. APA is lesz... | |||||
Sámán | Adatlap | 367968 | 2007. június 9. 20:51 | ||
Tibcsi! Heart! Rumcájsz! Rendes Tőletek, hogy utánnanéztetek kérésemnek. Köszönöm a képeket. Tényleg hiánypótlóak. Remélem egyszer viszonozni tudom... Mindenki! MiG-29 esetében is érdekelnének a földi kiszolgálás képei. Az APA-kocsiról van valakinek képe? Speciális kérdés. Tudjátok-e azt, hogy 1962-63 körül a Kecskeméti repülőtéren rendszerbeállított MiG-21F-13 gépekhez milyen tipusú ZiL tehervontatók álltak rendelkezésre? Tisztelettel: Zoli | |||||
dudus | Adatlap | 367967 | 2007. június 9. 20:09 | ||
08 20-án éjjel volt két felszállásom ellenőrző célra 08 22-én éjjel volt az éleslövészet misenyre amelyet 1r13r-el lőttem le. A lőtávolságban nem vagyok egészen biztos,de 3és4km.között.Az időjárásra viszont nagyon jól emlékszem.Ahajózó naplómban az áll,hogy tíz tized felhőzet kétezerméteres alappal a látás három kilóméter.A valóság az volt, hogy a futókat behúztuk és már bennt voltunk a felhőben. | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367966 | 2007. június 9. 14:36 | ||
A képekhez. 1. kép: Gépágyúheveder betöltése. 2. kép: Póttartály feltöltése. 3. kép: Gépágyúlövészet után lőszer-hevedertagok kiürítése 4. kép: UB-16-57 rakétablokk betöltése SZ-5 rakétákkal 5. kép: Fedélzeti adatrögzítő filmkazettájának kiemelése. | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367965 | 2007. június 9. 14:30 | ||
Rumcájsz | Adatlap | 367964 | 2007. június 9. 14:22 | ||
Sámánnak. | |||||
heart | Adatlap | 367963 | 2007. június 5. 14:04 | ||
Rumcájsz | Adatlap | 367962 | 2007. június 2. 22:00 | ||
Ez is egy lehetséges magyarázat, tényleg látszik, hogy a barnánál lejjebb csúszott a szinhatár | |||||
Tibcsi | Adatlap | 367961 | 2007. június 2. 19:08 | ||
Sámán, Feltúrtam a gépemet, de csak ezt az egy képet találtam. A valamikori topgun.hu-ról töltöttem le, a háttérképek között volt. Üdv: Tibcsi | |||||
Sámán | Adatlap | 367960 | 2007. június 2. 17:36 | ||
Sziasztok! Hol találok olyan képeket, amelyeken a földi kiszolgálás látszik a gépek körül. Például az elektromos feltöltésről, üzemanyagfeltöltésről stb. Köszönöm. Lovas Zoltán | |||||
sainz | Adatlap | 367959 | 2007. június 2. 10:54 | ||
Lenne még egy tippem: Az orron a frissebb barna folt csak egy oldalszámcserénél került a gépre(nem volt a közelben sem homok-, sem zöldszínű festék). Láthatóan ráfestettek a barnával a világoskékre. A gép a sztenderd világos homokszín - zöld, kétszínű kamót viselte előtte, amin a zöldet egyszer(legalább) már újrafestették(de lehet hogy a homokszínt is). | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367958 | 2007. június 1. 21:39 | ||
Vigyázat, ez a gép eredetileg homok-sötét olajzöld- barna álcázású volt, csak az évek során kegyetlenül kifakitotta a Nap.Az orr-részen, ahol valaha még ponyvázták, látszik az eredeti barna árnyalat kifakult változata is, meg a kopott felületre felkent, még fakulás nélküli javitott barna szin is. Az ilyen fotók értékelésénél vegyük figyelem- be, hogy a napsugárzás minden szinből először a piros szin-összetevő komponenseket tünteti el, igy marad a csokibarnából csak homokszin, a homokszin eleve elég világos, igy nem, vagy alig fakul,a sötét olajzöldből egyszerü középzöld lesz,a vezérsikon lévő csillagnak meg csak a halvány árnyéka maradt /lásd, a mi Szu-22 gépeink eredetileg feketés olajzöldjéből idővel milyen okkeres-zöldes szin lett/. Egyébként köszi a fotót, nekem is újdonság' Rumcájsz | |||||
sainz | Adatlap | 367957 | 2007. május 31. 21:06 | ||
sainz | Adatlap | 367956 | 2007. május 29. 12:53 | ||
sainz | Adatlap | 367955 | 2007. május 28. 17:49 | ||
sainz | Adatlap | 367954 | 2007. május 28. 16:49 | ||
Rumcájsz | Adatlap | 367953 | 2007. május 28. 15:16 | ||
21SzT és SzMT is volt ilyen furcsa sötétszürke szinben, de nem túl sok, szerintem lehet, hogy csak kisérlet volt.Az árnyalat kb. a mai USAF F-16-ok felső FS 36118 "Gunship Gray" sötétszürkéjének felelt meg, és nem volt kékes árnyalatú'/csak gépszámra rá ne kérdezzen senki''/. | |||||
tégé | Adatlap | 367952 | 2007. május 28. 14:59 | ||
sainz! Írtam Neked magánban! tégé | |||||
sainz | Adatlap | 367951 | 2007. május 28. 14:37 | ||
www.modely.cz/airshow/invaze68.htm
Érdekes a két MiG-21Sz fotó ! Ezekből 1966-68 között mindössze 145db-ot gyártottak. Az általam ismert alakulatok, ahol a modifikáció szolgált: 120.iap. Domna russianairfields.com/airfield/Domna.htm 684.gv.iap.Tiraszpol russianairfields.com/airfield/Tiraspol.htm 911.apib. Lida russianairfields.com/airfield/Lida.htm 704.uap. Kotelnyikovo russianairfields.com/airfield/Kotelnikovo.htm A táblázatban annyi utalás van, hogy gárdaezredtől érkeztek, akkor valószinüleg 684.gv.iap. Tiraszpol. Karesz, ez igy OK ? russianairfields.com/index.htm Ez egyébként egy jól használható site, jó kiindulási alap a Google müholdas kereséshez. | |||||
sainz | Adatlap | 367950 | 2007. május 28. 13:58 | ||
Rumcájsz ! Az a bizonyos sötétebb szürke festés: Ha jól értelmezem, láttál sötétebb szürke -21SzT-t és -21SzMT-t is. Tudnád ezt a szint igy vagy 35 év után viszonyitani valami konkrét árnyalathoz? Pl. a MiG-17 létezett egy sötétebb szürke festéssel is, afrikai országok, Kuba kapott ilyeneket, de a DOSzAAF-nál is repült sok ezzel a festéssel. Vagy esetleg a Tökölön is látott An-12-esek szürke szine(ezeken is előfordult egy sötétebb kékesszürke árnyalat is)? Vagy a tengerészeti Il-20 Il-38 Be-12 szine? Ezek is mind előfordultak Tökölön, biztosan láttál ilyet... Nem fárasztani akarlak, szerintem ez egy nagyon érdekes info, főleg a sok makettező komának, akikből van itt bőven...o:))) | |||||
Vandork | Adatlap | 367949 | 2007. május 28. 08:21 | ||
Az a 68-as cikk jó volt, de a csatarend nem volt jó: a HM levéltár anyaga alapján készült, s mivel nem erre a témára volt kihegyezve az író-kutató, sok mindent figyemen kívül hagyott, így a lista hibás lett. Ezen kívül abban a a dokumentumban az UTI gépek, ill. a futárgépek nincsenek benne + sem a megmaradt MiG-15-k. De én kikutattam az egészet is. a pontos: 515. iap: 33 MiG-21PF, PFM (+6 MiG-21U, + pár darab MiG-15UTI + pár darab (kb. 4) Jak-12) + ne felejtkezzünk el arról, hogy Tökölön volt a 11. Gárda vadászhadosztály törzse is, nekik is volt 4 db MiG-15UTI, majd 21-esük. Apropó a lenti 82-es oldalszámú 21UM: ez a gép gurult neki nyolvanvalahányban a gurulóút meletti tűzoltóberendezésnek.. a gépet akkor a PG vitték be. Innen meg is van a gyári száma. K. | |||||
sainz | Adatlap | 367948 | 2007. május 27. 21:21 | ||
sainz | Adatlap | 367947 | 2007. május 27. 21:13 | ||
Ha jól emlékszem valamelyik régi Top-Gun-ban volt egy jó cikk a 68-as Csehszlovákiai eseményekben részt vett magyar alakulatokról. Abban volt egy harcrend, amely tartalmazta a DHDSCS légierejének részletes gépállományát is.Nem tudom honnan vette a szerző az adatokat, de talán tekinthetjük pontosnak. Karesz! Ha megvan szurd be ide légyszives! | |||||
sainz | Adatlap | 367946 | 2007. május 27. 21:04 | ||
Rumcájsz ! Természetesen ez a lista nem szentirás, bár aki dolgozik rajta, maga is 21 üzemeltető volt a Szuban, pilótáktól, müszakiaktól összecsipegetett infokkal pontositja folyamatosan. Több mint 1300 gépkönyvet összegyüjtött már(bár nagyrészük a bis-korszakból van), azért azokban csak tények vannak... Én alapvetően annak hiszek amit láttam(láttál), ezért is falom minden leütött bötüdet itt...o:)) Nem tudom eléggé megköszönni az alapos hozzászólásaidat... | |||||
Vandork | Adatlap | 367945 | 2007. május 27. 20:20 | ||
Srácok, F-13-as nem volt a tököli ezredben. Viszont volt MiG-19SzV és 17F, meg PF is. De ezeket a gépeket részben a sármelléki ezredtől kapta 61-ben, amikor azok megkapták a 21-ket. Én is 79-et tudom orosz pilótáktól, hogy akkor érkeztek a 23-ok Lacházára. Én is sok ilyen problémával találkoztam: áttelepülési parancs x. ezrednek. Aztán egy pilóta, aki az ezredben repült, határozottan állítja, hogy volt ugyan áttelepülés, de nem oda, hanem máshova:) | |||||
Rumcájsz | Adatlap | 367944 | 2007. május 27. 19:55 | ||
Sainz' 71-től tanultam a szakmát, és gondolhatod, nem a 21-es változatok azonositásával kezd- ték, főleg nem a FŐTITKOS SZOVJET gépekkel. Amire emlékszek: 71 őszén még 2-függesztős nagy orrkúpos gépek szálltak le a fejem felett/abban az utcában voltam albérlő,ahol le- szálláshoz besiklottak a 21-ek, kora reggel az ágyból "osztályoztuk" Ivánékat - "balra eltért, ez középre jön,kiváló, nagyon jobbra van,stb./.Tehát ezek lehettek PF-ek v. PFM-ek.71 őszére tippelnék /egy Killiánt végzett hadnagy akkor költözött az albérlet másik szobájába/,de biztosan szép napsugaras időben láttam először 4-függesztős gépet leszállni,tehát okt-nov-nél nem később,esetleg tavasszal? Jellemző akkori "tudásunkra", azt hittük Szu-9-ek,a hadnagy et.súgta meg,hogy "96"-osok, tehát 21MF-ek.CSAKHOGY :még Ő sem tudhatta akor, hogy Szojuz-ban átálltak egy őj lokátorra,és at Sz-be és SzM-be ezeket épitették,az MF külsőre = SzM, tehát szerintem ezek voltak az új gépek,ezüst szinnel,ill.pontosabban ezek nem szinre vol- tak fújva,hanem szintelen, viztiszta lakkal,ezért látszott minden eltérő szinü lemez- panel. A következő változás ami feltünt, a nagyobb gerincü SzT és púpos SzMT gépek 74 után /ez biztos, ui.74-ben voltam katona/.Ezek furcsa festéseket viseltek, többségük teflonszürke volt, de többet valami furcsa szürkével kentek le: borult időben egé- szen sötétszürke /a korabeli NATO-szürkénél is sötétebb,kb bazalt- szürke/ árnyalatot mutattak, napfényben viszont sokkal világosabb középszürkét. Ezután jöttek a terep- szinü bisz-ek. 21F-13 nem valószinü, hogy repült itt korábban, keveset gyártottak belőle, és a lokátoros változatok megjelenésekor ezek nagy részét jó pénzért kiosz- tották a "testvéri" légierőknek/még az 1007 alatt látható kis-svancú változatról is van cseh felségjelzésü fotóm/. Az orosz listákkal egy probléma van:honnan jöttek? Ui. ha valaki beszabadul is egy orosz archivum nyilt részébe,dátum és iktatószám szerint megtalálhatja,mikor miről döntöttek "FÖNT"/pl.mikor kell felszerelni a lacházi ezre- det 23-assal/, aztán vagy úgy lett, vagy nem - ennek sok oka lehetett.Szu.dokuk sze- rint pl.75-től jelentek meg Lacházán a 23-ok,én viszont magánéleti emlékeim alapján elég biztosan emlékszem,hogy azok csak 79 tavaszán repültek ott először./7903-ban ismertem meg Szigetbecsén élő feleségemet,és a bázis iskolaköre ott vezetett el fö- löttük, majd kiugrott a szemem, mikor észrevettem, hogy nem deltaszárnyú húz el fö- löttem leszállni,hanem 23-as' Másnap már persze távcső is volt a kezemben. | |||||
Vandork | Adatlap | 367943 | 2007. május 27. 19:25 | ||
Utánanéztem. Az 515. iap-ban 1969-ban 40 21PFM és 6 UTI volt. 1968-ban még voltak PF-ek. Karesz |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
egy kis érdekesség, jó dioráma téma