/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Monox 368879 2008. április 18. 16:00
Válasz erre
Búza!

3745 és 3945 old.sz. 75A-k.
búza 368878 2008. április 18. 10:42
Válasz erre
Monox!
Melyik volt a másik kettő?
Monox 368877 2008. április 18. 08:14
Válasz erre
Búza!

A valóságtartalomhoz ebben az esetben sajnos nem tudok hozzászólni. Nem voltam jelen sajnos az események idején. Következtetni lehet rá, viszont az bizonyos, hogy 90.05.12.-én került hivatalosan is az iskola állományába a gép harmadmagavál. Ha valóban az eset után 1 évvel került be a PG-be ez már eleve magyarázatot ad arra, hogy nem repült többé és csak tansegédletnek készítették elő. Viszont ezeket a dátumokat is leírta valamikor valaki(k), nyílván az(ok) aki(k) ott voltak és láttak valamit. A formulár is biztosan megvan Szolnokon, igyexek is előkeríteni, de ez a mai napig még nem vezetett eredményre...
JFS 368876 2008. április 17. 15:25
Válasz erre
photo
MiG 21MFN inflight

http://www.czechairspotters.com/galerie/index.php?cat=9
búza 368875 2008. április 17. 14:05
Válasz erre
Monox!
Itt valami nem stimmel a dátumokkal!
"A második esetben külön kihangsúlyozottan szerepel, hogy CSAK sérüléses javításról van szó." Ez így igaz. "A repülőgép 1266 óra 50 perc repidővel került a PG-be 1988.05.04.-én." Szerintem a jó dátum '89.04.19 "A gépen sokat "ültek", a berepülése 1989.08.14.-16. között zajlott le, majd 1989.08.30.-án szállították el." Szerintem egyenesen Szolnokra vittük és nem szárnyon repült el, ott lett összerakva a szárnnyal. Ezért nem lehet jó a "Szolnokra 1990.05.12.-én került" állítás.
Meg kell mondanom, hogy elég kevés jegyzetem van róla, de ha valaki hozzáfér a formulárhoz, az tudni fogja az igazat.
búza 368874 2008. április 17. 07:53
Válasz erre
Monox!
Valószínűleg igazad van, de én egyenlőre nem találtam adatot róla. Jó lenne látni a formulárját! Szolnokon biztosan megvan. A '89-es dátum gyanús, egy év túl sok idő a sérüléses javításhoz. A berepülésére sem emlékszem, de lehet, hogy szabin voltam.
Az első kísérleti nagyjavított BISZ a 3964 volt '91 végén.
Lacy 368873 2008. április 16. 21:14
Válasz erre
3732
3732

Sziasztok!

A lecsiszolt orr rész újra lemezelése:
Monox 368872 2008. április 16. 20:27
Válasz erre
A PG-ben dolgozott valaha Molnár Laci barátom, és Zsák Ferenc is, akiktől az információimat kaptam. A tőlük kapott adatok értelmében:

A 75033732 gyári számú 3732 old.számú gép 850 órás közepes javításra érkezett 1982.03.04.-én, ahonnan 1982.06.30.-án távozott. Beérkezésig 735 óra 46 percet repült. (Ez eleve nagyon furcsa, de a biszek szinte mindegyike elképesztő külömbségekkel érkezett be a 850 órásnak nevezett javításra.)
Ez a közepes javítás volt az egyetlen ipari javítás a gép életében.

A második esetben külön kihangsúlyozottan szerepel, hogy CSAK sérüléses javításról van szó. A repülőgép 1266 óra 50 perc repidővel került a PG-be 1988.05.04.-én. A gépen sokat "ültek", a berepülése 1989.08.14.-16. között zajlott le, majd 1989.08.30. -án szállították el. (Még arra is gondoltam, hogy elírás az 1989-es dátum. Lehetséges, hogy 1988. de az már aligha, hogy mindkét évszámot elírják.)

Nemrég a itt a 3955-ös biszt vizslattam ugyanilyen okokból. Több forrás is állítja, hogy az a gép volt az első 1200 órás nagyjavított 75A típus. De mint azt itt mig23papa is írta, közel sem így történt, bár tervezett volt a PG-be szállítás a lángvágónál tovább nem jutottak vele. De úgy él a köztudatban, mint az első gép amin végrehajtották a nagyjavítást.
Figaro 368871 2008. április 16. 20:16
Válasz erre
A korabeli sajtóban ez másként volt közölve:

"A kiképzési repülés végén, többszöri kísérletre sem nyílt ki a MiG-21-es orrfutóműve, s a repülésvezető és a műszakiak összes földi jó tanácsa sem vezetett eredményre. Amikor az üzemanyag szint 100 liter alá csökkent, a katapultálási légtérbe vezette gépét, s élete utolsó reménysugaraként végrehajtotta a kapott parancsot."
búza 368870 2008. április 16. 17:06
Válasz erre
Monox!
Biztos ez a javítás utáni berepülés? Én semmi nyomát nem találom.
Monox 368869 2008. április 16. 16:57
Válasz erre
Búza!

Ez az írás a Top Gun 1993.06. számában jelent meg a 8. oldalon. Maga a pilóta meséli el, amikor az Sky Hussars-t bemutatták az újságban. Ezt mondta, ennyit lehet tudni, máshol azóta se jelent meg semmi az esetről. Gyanítottam, hogy a gép nem repült többet, mert bár a PG-be is csak 3 hónappal az eset után vitték, de ha jó a dátum akkor több mint egy évvel később hozták csak ki, igaz kompletten berepülve, mindezt úgy, hogy 1266 óra volt akkor benne. Ez egyébként nagyon érthetetlen, hiszen a bisz-t 1200 óra után nagyjavítják, itt pedig nem hajtották végre, hanem csak beengedték majd egy jó hosszú "parkolás" után kibocsátották. Igaz a gépet a következő év elején "hivatalosan" is selejtezték. Szolnokra 1990.05.12.-én került.

A 9601-eseről egy Kecskeméten szolgált sorkatona beszélt nekem. Szerinte a hajózónak annyit mondtak a rádióban, hogy megpróbálkozhat a visszatéréssel, de ha valaha az életben repülni akar még, akkor katapultáljon... A gép valóban nem volt nagyon összetörve, épp csak a szárnyai csavarodtak el. Érdekes lenne tudni mi történt vele utána. És azt is, hogy csapatterepszínű v. lemezszínű volt-e a gép. A PG-ből 81.03.05.-kor jött ki...
Hind 368868 2008. április 16. 10:56
Válasz erre
Látjátok feleim,ezért jobb a helikopter!
Ha nem jön ki ,agától,megfüggnek vele,és a jólképzett műszaki kipiszkálja a futót.Igaz M2-vel nem,és orsózni is csak erősen korlátozottan tud.

i
búza 368867 2008. április 16. 08:58
Válasz erre
Szia Monox!
A gép nem repült többet. Gondolom, ez az a Pál István, aki később Égi Huszár lett. Mondjuk nem tudom, milyen Nap süthetett rossz szögben, tiszta víz a beton és látszik, hogy egetverően rossz idő volt. Persze a felhők felett mindig kék az ég!
A 9601-es csak lámpa hiba volt, az orrfutó ki volt rögzítve, úgy "szállt le" a gép a katapultálás után. Állítólag még nem is nagyon törött össze. Nem tudták eldönteni, hogy valójában nincs rögzítve, vagy csak jelzéshiba, a lé meg az idő meg csak fogyott belőle. Azért katapultáltatták, mert fiatal és rutintalan volt, egy tapasztaltabb hajózóra biztosan rábízták volna a dolgot.
Üdv: Búza
Monox 368866 2008. április 15. 23:27
Válasz erre
01a
01a
01b
01b

Migi!

1988 februárjában Pál István (ism. beosztás) Taszáron, leszálláskor futóművet engedett amikor műszaki meghibásodás miatt nem nyilt ki az orrfutó, de a benti zárról leoldott. A hajózó nem ellenőrizte a 3 zöld jelzést (allítólag a nap rossz "állásszöge" miatt), egyben a leszállásirányító is hibázott amikor nem észlelte időben, hogy nem nyilt az orrfutó. A fékernyő egyenesben tartotta gépet, megóvva az orra állástól. A két kép ezet jól mutatja.
A szabályzat előírja, hogy orrfutó nélkül tilos leszállni, katapultálni kell. Ezen két ember figyelmetlensége oda vezetett, hogy a gép megmaradt és a PG-ben kijavítva került Szolnokra tansegédletnek. Arról nincs infó, hogy az eset után repült-e még valaha a gép, de ismerve a sztorit, jó érzéssel ültem bele :)
Egyébként 1985-ben Kecskeméten a 9601-es -21MF-et ugyenezen okok miatt vesztettük el.
Csillagvadász 368864 2008. április 15. 22:04
Válasz erre
Monox,
köcce a felvilágosítást:) Valóban, ebben a szögben nagyon hasonló a kép:D Akár ez is lehetett volna a téma:D Remélem azért nem néz ki enyire összetörtnek:))) Kösz a képet, még minden lehet ;)
Üdv:CSV
migi 368863 2008. április 15. 20:54
Válasz erre
b MiG_21BIS_hu_3732_001
b MiG_21BIS_hu_3732_001

Sziasztok
Tud valaki valamit erről az eseményről ? A 3732 gép
Monox 368861 2008. április 14. 13:53
Válasz erre
02
02

Ja bocs... nehezen esett le...

Az esetről készült fotókkal nagyon soxor találkoztam már, amikor 2001-ben (mintegy véletlenűl) a kezembe került a Hadtörténeti Levéltárban a baleseti jegyzőkönyv. Azóta, mindent lehet a dolgoról tudni (kezdve a repülési feladattól, a technikusok aznapi kajáján át a repülőgép kijavításáig mindent) azóta mindig jobban feltűnik minden ami az esettel volt kapcsolatos. Bár jobban megnézve (sajnos ezügyben nem a legjobb a szög) már látható, hogy nem futótörött a gép, elsőre rögtön azt hittem az eset ihletett meg. Nagyon jó lett még akkor is ha az egész csak merő véletlenségből hasonlít az akkor történtekre :) Itt egy fénykép mire gondoltam előszőr, sajnos nem a legjobb minőségű.
Monox 368860 2008. április 14. 13:43
Válasz erre
Csillagvadász: Mi van? :)
Csillagvadász 368859 2008. április 14. 10:33
Válasz erre
Monox, ezt kifejtenéd bővebben???:))) Én csak egy fantáziaszülte pillanatot igyekeztem megörökíteni, ámbár egy létező géppel:)
Üdv:CSV
Monox 368858 2008. április 14. 08:14
Válasz erre
PA_010627_019_AG_MiG_21a
PA_010627_019_AG_MiG_21a

Migi!

Ennél feljebbről nincs erről a gépről fotóm.
migi 368857 2008. április 13. 09:55
Válasz erre
Sziasztok
Keresnék a 3964 gépünkről valamilyen felülnézeti képet amin látszik a szárny festési mintázata.
Wrecker 368856 2008. április 12. 12:01
Válasz erre
Mindent a turizmusért és az elvakult haditechnika rajongókért! :)
Monox 368855 2008. április 12. 10:07
Válasz erre
Wrecker!

Nem elképzelhetetlen a roncsok helyzete és alakja alapján. Bár nem hiszem, hogy egy ilyen roncsot összeraktak volna még egyszer és feltettek volna egy emelvényre...
Monox 368854 2008. április 12. 10:05
Válasz erre
Csillagvadász!

Örülök, hogy valaki lediorámázta az 1973.06.21.-én Kecskeméten történt esetet. "Hiánypótló" munka volt :))
Monox 368853 2008. április 12. 10:05
Válasz erre
Csillagvadász!

Örülök, hogy valaki lediorámázta az 1973.06.21.-én Kecskeméten történt esetet. "Hiánypótló" munka volt :))
Wrecker 368852 2008. április 11. 22:27
Válasz erre
Karlovac-03
Karlovac-03

Tudomásom szerint ez is a Karlovacnál lelőtt Mig-21-es roncsai.
Csillagvadász 368851 2008. április 11. 21:58
Válasz erre
DSCF7905
DSCF7905

Üdv Urak!
Elkészült, mihez oly'sok segítséget adtatok, utólag is köszönet érte!
Az "Égbolt meghódítói..." topicban több a kép:)
Üdv:CSV
szezsolt 368850 2008. április 11. 10:22
Válasz erre
galeb g-4
galeb g-4

PL: Átmeneti állapot (?)
szezsolt 368849 2008. április 11. 10:14
Válasz erre
v_mig21v
v_mig21v
MiG-21bis
MiG-21bis

A jugoszláv légierő (JRV i PVO) gépein 1992-től, a függőleges vezérsíkon már nem a hosszú sávokat használták, hanem egy rövidet és a vörös csillag is hiányzik belőle (ahogy a képeken látszik). De elképzelhető az is hogy leégett, vagy lekopott, mert ezek a roncsok már kb. 15 éve ott állnak.

üdv
zsolt
Monox 368848 2008. április 11. 08:14
Válasz erre
Egyébként furcsa, hogy a függőleges vezérsík megmaradt részén semmiféle felségjelzés/számozás nem látszik, pedig a szeb gépeken legalább a volt Jugoszláv sáv nyomának látszania kellene. És ha jobban megnézzük a képet, még az is lehet, hogy nem is egy repülőgép van a képen.
Wrecker 368847 2008. április 10. 21:42
Válasz erre
Karlovac-01
Karlovac-01
Karlovac-02
Karlovac-02

A pontos helyszín Karlovac.
A Szerb légierő gépe volt, 1991-95 között lötte le a Horvát haderő.
Monox 368846 2008. április 10. 15:35
Válasz erre
Ki van állítva egy rakás tarackkal, harckocsival, löveggel együtt.
zoli1989 368845 2008. április 10. 15:16
Válasz erre
Ez ott ki van állítva, vagy most találták a tóban ?
Monox 368844 2008. április 10. 14:55
Válasz erre
plitvicei tavak 079
plitvicei tavak 079
plitvicei tavak 085
plitvicei tavak 085

Lelőtt MiG-21bisz Horvátországban a Plitvice-i tavaknál.
Rumcájsz 368843 2008. április 8. 22:55
Válasz erre
Köszi, Peti, nekem az a szép emlék, mikor még dolgoztam is rajta, de remélem előbb-utóbb makett is lesz belőle
üdv Rumcájsz
PETI 368842 2008. április 8. 21:19
Válasz erre
Rumcájsz!

Gratulálok a 1418-as képekhez, tök jó, hogy megcsináltad őket!!!
Szép emlék, amikor még a TopGun-ban is ott volt egyszer... :)
Üdv
PETI
mig23papa 368841 2008. április 8. 08:31
Válasz erre
Rumcájsz

Sajna megint azon a koszos pénzen múlt a dolog. :-((
Rumcájsz 368840 2008. április 7. 22:25
Válasz erre
papa
Bizonyos magánéleti változások miatt bekövetkező anyagi/gazdasági helyzet volt a kényszeritő ok.
mig23papa 368839 2008. április 7. 21:18
Válasz erre
Rumcájsz

Mért volt KÉNYTELEN eladni?
Rumcájsz 368838 2008. április 7. 20:27
Válasz erre
Szia, papa
az összes fotó készitésének időpontjában Soma kapitány volt a gép tulajdonosa, de csak a totálkép készült Ferihegyen, a többi Siófok közelében, amikor a kapitány úr egy nyári szezon erejéig kölcsönadta a gépet a Piroska csárda gazdájának. Utána Várpalota volt a telepitési hely egy MiG-15-el és egy MiG-17PF-el együtt, majd kénytelen volt az egész "múzeumot" eladni a keceli Pintér-milliomosnak /ott sajnos a 1418-at átmázolták egyen-
ezüstre/.
mig23papa 368837 2008. április 7. 20:19
Válasz erre
Rumcájsz

Az iaro.3dmax.hu/kep/total.JPG képen lévő gép éppen akkor nem a Somogyvári József "Soma", egykori MALÉV pilóta tulajdonában volt?
Rumcájsz 368836 2008. április 7. 16:48
Válasz erre
Hát akkor a "1418" MiG-21U 66-os tipus, egyedi terepfestéssel, lásd 1914.sz.alatt
1-2-3., a törzs baloldala 4.,bal szárnytő két képből összerakva,repirány balra
5., bal szárny eleje, a két sötét lyuk a még lezáratlan fegyver-függ. bekötési pontok
6., bal szárnyvég 7., bal stabilizátor/vizszintes vezérsik, a sötét
nyilások itt is a lezáratlan bekötési pontok
8-9., a géporr felülről jobbról-balról
10. - JOBB SZÁRNY hátsó rész, 11. - mellső rész 12.- szárnyvég
13-14-15., a törzs jobboldala
Totálkép Ferihegyen - itt is jól látszik, hogy a fegyver-függesztők és a póttartály aluminium-ezüst szinüek.
Megjegyzés : mint több fotón is látható, a szárny felső festése erősen kopott a sok mászkálástól, a sárga és barna foltok eredetileg a törzsfestéshez hasonlóan összefüggő mezőket képeztek, tág teret hagyva a makettező fantáziájának
Rumcájsz 368834 2008. április 7. 16:13
Válasz erre
Monox 368832 2008. április 7. 16:07
Válasz erre
MiG-15-ös... Bocsi... :)
Monox 368831 2008. április 7. 15:47
Válasz erre
Ezt meg most találtam, bár még a MiG-1-ös van érintve benne, de elég részletes.

index.hu/politika/belfold/tegnapiujsag/2008/04/07/1970_zoboki_sandor_fohadnagy_megszokik_egy_vadaszrepulovel/
Monox 368830 2008. április 7. 15:47
Válasz erre
Igen erről.
migi 368829 2008. április 7. 15:45
Válasz erre
Dudor
Dudor

Sziasztok
Urak ugye erről a dudorrol van szó az IFF kapcsolatban .
Wrecker 368828 2008. április 6. 22:58
Válasz erre
Bocs 3964 :)
Wrecker 368827 2008. április 6. 22:57
Válasz erre
3962 amerikában
3962 amerikában

Egy "amerikás" magyar gép, állítólag Renoban.
Monox 368826 2008. április 6. 22:27
Válasz erre
Mig23papa!

Lacy megadta a helyes választ... :)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.