/ Fórumok /

MiG-21

A rendszerből már kivonták Magyarországon a MiG-21-est, de mi azért ne felejtsük el.

Minden ami 21, festés, fotók, sztorik.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.
Yeagger 369552 2008. november 5. 10:40
Válasz erre
Borisz!
Már olvastam olyanról, h mivel "ezernyi" alváltozat készült ezek között volt olyan
is ami kisebb példányszámban készült. Most csak úgy hasraütöttem és mondok egy számot
példul 40-es példányszám. Sainz javíts ki ha esetleg hülyeséget írtam de már
hallottam illenről:)))
Nyugger 369551 2008. november 5. 09:22
Válasz erre
MiG-21PF-501 1990.08.19.
MiG-21PF-501 1990.08.19.

Jogos a taps... egy év azért sok idő! Elnézést. A képre írt dátumot előbb is megnézhettem volna.
'Valóban megtörténhet olyan, hogy egy egész repülőgépet a becsapódás helyszínén hagynak?' Ez így nem igaz, ebben az esetben a roncsok mélyebbre fúrodott darabjainak a kiemelése maradt el, nagy területet talajvízmenetesíteni kellett volna hogy kiemelhessék.
Monox 369550 2008. november 5. 08:33
Válasz erre
Egy kis fésülést végre hajtottam a Wiki-n de nem mentettem el... A legnagyobb butaságokon igyekeztem javítani, de legközelebb ismét nekiugrok...
sainz 369549 2008. november 5. 00:38
Válasz erre
Visszaolvasva magamat nem egészen egyértelmű, tehát:
A Néphadsereg ásta azt a hatalmas gödröt a helyiek elmondása szerint.

Elképzelhető - amennyiben tényleg így volt - hogy nem feltétlenül a roncsok kiemelése volt a cél(pilótahibából bekövetkező ütközésnél gondolom hanyagolható a roncsok vizsgálata, ha aránytalanul sokba kerül a begyűjtésük?), hanem a talaj kerozinmentesítése ?
Foglalkoztak már ezzel is 1989-ben ?
Vagy a GreenPeace keze nem ért át a Vasfüggönyön túlra...:))
sainz 369548 2008. november 5. 00:00
Válasz erre
Monox!

Ez nagyon közvetett információ, de annak idején a "kerítésen kívüliek" legfeljebb a Híradóból és hasonló információmorzsákból, "pletykákból" értesültek a balesetekről, katasztrófákról.
Nekem édesapám autóbuszsofőrként dolgozott többek közt a Mohács-Szekszárd vonalon 1989-ben.
A bátai utasok - ahol a 3931 leesett - mesélték neki, hogy 10m mély gödröt ástak a helyszínen, hogy kiszedjék ami a gépből megmaradt.Szántóföldnek mondták a helybeliek.Az öregem tudta hogy nagyon érdekel, szóval célzatosan kérdezgetett, de persze semmi konkrétumot nem tudott meg...
Nyilván manapság ez már sokakat mosolyra fakaszt, de 1990 előtt ha a Néphadsereg c újság 3x3cm méretben fekete-fehéren lehozott egy repülőgépnek látszó tárgyat ábrázoló fotót én már ollót köszörültem...:))

Nem tudom mi igaz ebből, de II.VH-s vadászrepülőgép motort már találtak hasonló mélységben...
sainz 369547 2008. november 4. 23:08
Válasz erre
Akkor egyelőre még ne zárjuk ki a fotó dátumánál az 1989 őszét sem...:))
Monox 369546 2008. november 4. 22:39
Válasz erre
03
03

Valamit nem értek. Az első Kecskeméti Repülőnap 1990.08.19.-én került megrendezésre az 501-es PF-et pedig abban az évben szeptember 10. és 20. között adták át az angoloknak.
A gépet 1988-ban selejtezték ki, de 1987-óta már a földön állt.

Valóban megtörténhet olyan, hogy egy egész repülőgépet a becsapódás helyszínén hagynak?
Gondolom az elmúlt közel 20 év alatt csak eltüntette a nyomát az idő, ha más nem a Szolnoki roncsvadászok csak begyűjtötték a maradékot... A mellékelt kép alapján én is valószínűsítem, hogy a képen a 3547-es gép látható, a kabinnál lévő törésvonal azonosnak tűnik. A képen nem látszik, de a gép 3 fő darabba tört.

Nézem a Wikipédiát, alapból jó de néhol igen nagy baromságok vannak benne. Talán tényleg jó lenne egy kis fésülés...
Nyugger 369545 2008. november 4. 21:42
Válasz erre
Sainz,

Wikipédiát nem, de ráférne egy kis bővítés. Sajnos így hozta az élet...
sainz 369544 2008. november 4. 21:05
Válasz erre
Nyugger!

Csak annyi infom volt, hogy a roncs nyár elejéig a Javító Osztály előtti betonra volt kiterítve.
A képen gyöpön van, a fákon semmi lomb, szóval gondótam ősz...
De meggyőztél, Augusztusig még rendbe is kellett tenni - csak 89 tavasz lehet.

Maga a baleset 1989 Március 14-én éjszaka történt:

hu.wikipedia.org/wiki/Rep%C3%BCl%C5%91esem%C3%A9nyek_%C3%A9s_katasztr%C3%B3f%C3%A1k_a_magyar_rep%C3%BCl%C5%91csapatokn%C3%A1l_(1948-t%C3%B3l)

Van köztetek valaki, aki "fésülgeti" ezt az oldalt a Wikipedian ?
Nyugger 369543 2008. november 4. 20:23
Válasz erre
Sziasztok,

Az 501-s gépet 1989 augusztus 20.-án az első kecskeméti repnap után szállították el angliába, tehát nem lehetett ősszel Taszáron. A KRÜ udvarán voltak a MiG-21PF-k akkor és ez a gép szépen előkészítve 'dobozolva' várta az elvitelt. Feltételezem, hogy a kép a 3547-s kiemelése után tavasszal készült. A 3931-s Bátaszék mellett a becsapodás helyszínén maradt, mert jó laza és vizenyős ott a terep és nem volt 'gazdaságos'a kiemelése.
Rumcájsz_52 369542 2008. november 4. 19:47
Válasz erre
sainz
No."3547" ütközés utáni fürdőzése megerősitve, ez lehet a roncs, a "3931" szántóföldön végezte, állitólag jó mélyen a laza lösztalajban.
Az "501"-es PF nem érte meg az alakulat utolsó üzemóráit, elajándékozták a RAF nyugdijas-támogató alapitványának, Duxfordban van kiállitva.
migi 369541 2008. november 4. 19:08
Válasz erre
Szia Robi
ha ez 89. márc.14 én történt akkor 3931 volt
sainz 369540 2008. november 4. 18:45
Válasz erre
Untitled-Scanned-49_resize
Untitled-Scanned-49_resize

Taszár, 1989 őszén készült fotó.

Nagy valószínűséggel a Gőgös-Sipos baleset egyik gépének roncsa.
Ennyi alapján meg tudja valaki mondani hogy ez a 3931 vagy a 3547 ?
Jól tudom, hogy a 3547-est emelték ki a Deseda-tóból és relatíve épen maradt ?
Mert akkor én ezt valószínűsíteném.

Szintén érdekelne hogy a háttérben látható 501-es PF repülőképes állapotban megérte e az üzemeltetés végnapjait, vagy már korábban lett ide félretolva.
sainz 369539 2008. november 4. 17:07
Válasz erre
Elvileg ugyanabban a gyárban - Szokol - készült az SzMT(1971-73) és a bis(1972-85)is.
Van némi átfedés időben is, de hogy ez jelent e bármit is az ilyen öszvérekkel kapcsolatban...
borisz 369538 2008. november 4. 16:30
Válasz erre
Tényleg, az előfordulhat, hogy azt rakták össze, ami éppen volt?
Yeagger 369537 2008. november 3. 22:36
Válasz erre
Hát igencsak furi de addig gondolom te se tudnál aludni amég nem fejted meg a
rejtélyt!:)) Amúgy ez tutira bisz törzs de a ruszkik mindig összeütnek valamit.
Egy pilóta ismerősöm monta, hogy "hát a fene tudja millen típus volt a gombok
másként voltak benne mint a többibe. Megtanulam 20 perc alatt, hogy mi hol van
és monta az oktatóm, h DAVAJ és tarkón vágott". Szal ha ezt a gépet építenéd ez egy egyedi történet.:))) Néha ollan érzésem támad mintha a mérnökök se tudnák, h
mi van!:))) Esetleg ha orosz fordíttással van gond van egy ELTÉ-s orosz szakos
spanom abba tudok segíteni. De ez a kép... komoly kérdés:)
sainz 369536 2008. november 3. 16:43
Válasz erre
Yeagger!

Az kéne még, hogy a szárnyak végén ott legyen a szivar alakú kis konténer ami a MiG-21R tartozéka, aztán dobnám is a sok okos könyvet a kandallóba...:))

Egyébként a fotó már vagy két éve megvan - Manó jóvoltából - de szokás szerint Rumcájsz bökte ki hogy valami igencsak furcsa rajta.
Rumcájsz_52 369535 2008. november 2. 23:18
Válasz erre
sainz
A Jefim Gordon könyv szerint az MT és az SzMT külsőre egyforma /ez nekem is új info, most ennek higgyek vagy a régi - szintén J.G. infóknak/, csak fedélzeti rendszereik térnek el jónéhány részletben. A két tipus rajza azonos, a szöveg szerint mindkettőnek 900 l a gerinctartálya, csak az MT-nél korlátozták a feltöltést /"capacity"/ 600 l-re. Gyanitom, hogy a szerző inkább történész, mint müszaki ember, igy időnként félreértelmezi a kapott információk egy részét, vagy forditási bibi van a dologban. Attól ugyanis, hogy nem töltik fullra a tartályokat, a gép pupos tartálya miatti csapnivaló aerodinamikai és repülési tulajdonságai semmit sem javulhattak, tehát nekem ez igy zavaros.
Yeagger 369534 2008. november 2. 21:25
Válasz erre
Sainz!
A belső rakettya pilonból nem lehet kikövetkeztetni? Bár akkor még kiderülhetne
az is h, bisz törzs szmt tartály és mf szárny:)))Na az már szép lenne.
PETI 369533 2008. november 2. 21:10
Válasz erre
De jó az a lecsapott Minyó fej. Jó lenne a nagyszobába... :)
sainz 369532 2008. november 2. 18:44
Válasz erre
15_resize
15_resize

Rumcájsz !

Yefim Gordon erre a gépre írja a könyvében hogy MiG-21MT.
Van elképzelésed hogy miért?
SzMT-nek látszik, az MT-ről - 96MT - eddig azt hittem az MF-el rokon, és úgy is néz ki.
sainz 369531 2008. november 2. 17:48
Válasz erre
Közben annyit sikerült kiderítenem, hogy az oldalszám melletti vörös zászló jelentése:
"komszomolszkij ekipázs".
Rumcájsz_52 369530 2008. november 2. 17:42
Válasz erre
Egyértelmüen ez egy bisz törzs, amin SzMT-gerinctartály lovagol. Ettől kezdve én már minden őrültséget el tudok képzelni MiG-21-ügyben, főleg hogy tegnap kaptam meg az új Jefim Gordon könyvet, hát abban is vannak érdekes dolgok /meg persze hibák is/.
sainz 369529 2008. november 2. 10:36
Válasz erre
Rumcájsz !

Szerinted ez egy 21bis törzs SzMT gerinctankkal ?
Én már semmit sem értek...
Sorra jönnek elő fotókon az "új" MiG-21 alváltozatok ?
sainz 369528 2008. november 1. 18:59
Válasz erre
22-1
22-1
smt
smt

Én is néztem, milyen keskeny, de nem voltam benne biztos.
Itt valami megint bűzlik...:))
Rumcájsz_52 369527 2008. november 1. 18:53
Válasz erre
sainz
Ennek az SzMT-nek nagyon bisz-orra van, úgy a szivócsatorna mellső gyürü szélességét, mint az orr kontúrját tekintve. Akkor most ebben milyen hajtómü is lehet?
sainz 369526 2008. november 1. 10:18
Válasz erre
22
22

foto.mail.ru/mail/lelik36/1/11.html

Kusovkai SzMT kiállítva.
Én sok pilótával beszéltem, aki repült Kusovszkaján, de senki nem emlékezett hogy lettek volna ott MiG-21SzMT-k.
Az előfordult hogy leszállt ott néhány "púpos" jövet-menet vhova, de képzés nem volt ezen az altípuson.
A nyolcvanas évek elején volt egyetlen ilyen gép félreállítva kabintrenázs céljára - lehet h ez van most kiállítva - , de ezen kívül csak "átutazó" gépekre emlékszik mindenki.
Ti nem találkoztatok ilyen fotókkal, infokkal ?

Az egyetlen igazán magyar vonatkozású "SzMT-kapcsolat" az a négy pilóta, akik 1978-ban kint voltak Bjerozán spec-képzésen és hetekig MiG-21SzMT-vel repkedtek...

A mellékelt fotó Fekete Gyula ex-taszári pilóta albumából.
Érdekes az oldalszám melletti jelzés - talán ez alapján előbb-utóbb az is kiderül melyik alakulat gépe volt korábban.
mig23papa 369525 2008. október 29. 20:09
Válasz erre
sainz

ki ez az ufonauta a gép előtt?
Nyugger 369524 2008. október 28. 20:33
Válasz erre
Szuper, köszönjük. Ezt a mintázatot akkor következő nagyjavításig viselte mely 1985 márciusában kezdödött Drezdában. Horváth Balázsnak köszönhetően már a n.jav. utáni állapot látható az okt. 24.-i képen.
sainz 369523 2008. október 28. 18:21
Válasz erre
Untitled-Scanned-16
Untitled-Scanned-16

Sajna jobb oldal és nem teljes.

" ha esetleg a gép bal oldala lenne látható a képen "
Ez gondolom azt jelenti, hogy a jobb oldaláról már volt neked vmi.

Könyv November végén jön ki.
A promo-t majd belinkelem ide, amint felkerül a kiadó oldalára.
Nyugger 369522 2008. október 28. 12:14
Válasz erre
Sainz,
Örülök a megtalált fotónak, esetleg látható is lesz? / ha esetleg a gép bal oldala lenne látható a képen./ Mizújs a könyveddel?
sainz 369521 2008. október 28. 00:04
Válasz erre
Nem ez volt a kérdés, de sikerült találnom egy fotót - 1984 tavasz - amin már csapatfestést viselt a 0265-ös.
Tudom hogy ez sokaknak fontos, be lehet könyvelni a gépszám mellé.
Monox 369520 2008. október 27. 20:45
Válasz erre
Ha már előkerült a 0265-ös UM... Érdekelne, hogy a nyílvánosságra került adatokon túl (mikor,hol,kik) tud-e valaki érdemi információt arról, hogy mi is történt pontosan. Az oké, hogy a gép felszállás közben 25 méteren félorsóba átfordulva zuhant le.
Az ok - okozati összefüggések, az emberi tényezők érdekelnének, amikről azt hallottam, hogy a mai napig tabunak számít a kecskeméti repülős berkekben. Illetlenség beszélni róla, de a kocsmában jópár sör után állítólag döbbenetes dolgok kerülnek elő az esemény háttérről.
makettes 369519 2008. október 27. 12:03
Válasz erre
Várjuk a 2009-s rep.napot,türelmesen!
Nyugger 369518 2008. október 26. 21:22
Válasz erre
Makettes!

A felsorolt gépek - a MiG-19PM- kivételével 2008-ra is tervezve voltak. Feltételezem
hogy 2009-ben a kecskeméti repülőnapon már ok. lesz. Sajnos a Mi-4-es a jelenlegi technikával nem szállítható közúton, /széles és magas/ átvontatni a Szolnokról pedig utópia.
makettes 369517 2008. október 26. 18:46
Válasz erre
Nyugger!
Ez igen,minden tisztelet a gépek újjávarázsolóinak!
Jövőre esetleg Mig-15,-17,19,Mig-21 F-13,Mi-4 ?
üdv. makettes
sainz 369516 2008. október 24. 21:46
Válasz erre
Ezt már az NDK-ban festhették.
Eleinte ők sem séma szerint fújták a gépeket, vagy csak én nem láttam olyat ami erre nagyon hasonlítana?
Horvath_Balazs 369515 2008. október 24. 21:05
Válasz erre
0265-2 Kecskemét 198_
0265-2 Kecskemét 198_

Terepszínű volt (a fotó Simon László gyűjteményéből származik).
sainz 369514 2008. október 24. 19:05
Válasz erre
Köszi Rumcájsz!
Rumcájsz_52 369513 2008. október 24. 18:21
Válasz erre
A 0265 UM kétszer járt a PG-ben,mindkétszer ezüst szinnel távozott.Az UM-javitást 81-től átvette a drezdai NDK javitóüzem, itt már két zöld árnyalatú terepszint kaptak a gépek.Nem hiszem, hogy a 77-es PG-javitástól a 86 júl. katasztrófáig ne került volna a gép ipari javitásra, igy szerintem biztos, hogy a lezuhanáskor már terepszinü volt. Sőt, ha figyelembe vesszük, hogy csapatnál is festettek álcázómintásra gépeket /azonos szinnel, mint a PG-ben, csak más folt-térképpel/, igy még valószinütlenebb, hogy ezüstszinü maradhatott volna.
sainz 369512 2008. október 24. 17:29
Válasz erre
0265-ös 21UM-ről(Acsai-Brückner) van valakinek infója?
Már terepfestést viselt a katasztrófa idején vagy még festetlen volt?
Yeagger 369511 2008. október 24. 12:37
Válasz erre
Ott a pont! Nagyon szépek a képek!
Nyugger 369510 2008. október 23. 23:33
Válasz erre
Sziasztok,

A Hunaviaponthu -ra elkezdtük feltölteni a MH Légijármű Javítóüzemben készült képeinket, kiegészítve a 'helyi erők' képeivel melyek a gépek Kecskemétre történő szállításának előkészítését, valamint az elszállítását mutatja be.
Doki400 369509 2008. október 23. 20:55
Válasz erre
Köszi szépen!
Ha esetleg akad mág valakinek, akkor jöhet! :-)
migi 369508 2008. október 23. 09:08
Válasz erre
Doki400 369507 2008. október 22. 23:39
Válasz erre
Sziasztok! Egy kis segítségre lenne szükségem. Olyan képeket keresek amin 21bisz vagy MF szerepel, lehúzott "farokkal".
buza 369506 2008. október 22. 21:31
Válasz erre
Miggyuri!
Köszönöm, de már opetrovics küldi!
Üdv: Búza
Doki400 369505 2008. október 22. 20:10
Válasz erre
Ami nekem van meg, állítólag az eredeti kópiáról van digitalizálva. AVI formátum de szerintem nagyon jó minőség.(587Mb)
Miggyuri 369504 2008. október 22. 19:54
Válasz erre
buza!
Megvan neked videón? Ha viszonylag jó minőségű és elküldöd, bedigitalizálom és felírom dvd-re.
Miggyuri
Tibcsi 369502 2008. október 22. 10:56
Válasz erre
A következő 21-esem egy ezüst színű MF lesz, egy 48-as Academyből. Van hozzá egy CMK feljavítóm, abban van egy korrekt(?) gerinc és függőleges is. Csak az illeszkedése pocsék. :)

De dobozban várja még a sorsát 72-ben egy Fujimi bis és egy AeroTeam UM is. Valamint a Revell F-13-as. Az UM érdekessége, hogy a 905-öshöz van matricám, ami ugye bis szárnnyal rendelkezett. :)
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96., 97., 98., 99., 100.,
101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 116., 117., 118., 119., 120.,
121., 122., 123., 124., 125., 126., 127., 128., 129., 130., 131., 132., 133., 134., 135., 136., 137., 138., 139., 140.,
141., 142., 143., 144., 145., 146., 147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160.,
161., 162., 163., 164., 165., 166., 167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., 180.,
181., 182., 183., 184., 185., 186., 187., 188., 189., 190., 191.