<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Tibcsi | Adatlap | 369629 | 2008. november 17. 08:03 | ![]() | |
Tibor | Adatlap | 369628 | 2008. november 17. 06:10 | ![]() | |
Jó reggelt! Erről a kubai ügyről én is hallottam 1985-ben a Sztrelbán Viskán! Üdv.: Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369627 | 2008. november 16. 21:32 | ![]() | |
Dudus Köszönjük! Ezek azok a mai napig misztikus dolgok - legalábbis a magamfajtának - amikről éjszakákat tudnék átbeszélgetni(hallgatni). A hordók aljáról a seprőt, no meg a legendákat majd közösen kiszűrjük, hogy csak a tények maradjanak...:)) Más: Nálad fiatalabb hajózók mesélték nekem, hogy Asztrahanyban az eligazításokon az oroszok mindig példálóztak egy kubai sráccal, aki kísérőként lelőtte a vezérét. Nem tudsz véletlenül konkrétumokat erről az eseményről ? | |||||
dudus | Adatlap | 369626 | 2008. november 16. 20:56 | ![]() | |
A manőverező léharc program HVHU előttvégre kellett hajtani az UBMEgyakorlatokat,amalyelyek során a hajózó elsajátította minden magasságon egyedül, majd szigorúan mehatározott kötelékben a műrepülési figurákat.Ezek eltértek a klasszikusan megszokott előzőleg már jól begyakorolt végrehajtási formától.A kötelék összetételét parancsban rögzítették ezen változtatni nem lehetett,ha valaki hiányzott a feladat elmaradt.A gyakorlatokat az a hajózó kezdhette el aki 1000 óra re idővel rendelkezett. A programot végrehajtó hajózókra külön utasítások vonatkoztak.Megvolt határozva a repülések száma nemcsak az adott,hanem a soron következő napra is.A dokinak pihenőhelyet kelleett biztosítani a hajózónak,hogy leszállás után lefeküdjön, nade majd elmondom,ha eljössz bort fejteni. Nemtudom,hogy mikor kezdődött a progra, de míndhárom ezrednél nagyjából egyidőben. A hajózó naplóm szerint 78.06.07-én hajtottam végre az első UBME-492sz.gyakorlatot. Valóban megterhelő,nehéz múnka volt,de én úgy gondolom,hogy,akit kijelöltek valamennyien büszkék voltak rá, hogy a "mester" szd.-ban repülnek. Aki azt mondta,hogy a szovjeteknél mindenki ki volt képezve erre a feladatra szerintem azt sem tudja, hogy miről beszélünk. Nemtudok róla,hogy valaki járt volna a SzU-ban. Ismereteim szerintaz Amerikai TOP-GUN iskolaaz,ahol kezdődött az ilyen fajta kiképzés Erről is majd szóban többet. | |||||
sainz | Adatlap | 369625 | 2008. november 16. 18:00 | ![]() | |
Elsumákolásra konkrétan ex-kecskeméti ezredparancsnok mondta nekem, hogy a SZARPP kiértékelésénél hunytak szemet sokszor, ha a g-k nem érték el a megkövetelt szintet. Korosabb pilótáknál, illetve oktatóknál, ha már a napi sokadik ilyen feladatot repülték. Egyszerűen fizikailag akkora leterheltséget jelentett, ha már a harmadik ilyen feladatot repülte valaki, amit nem mindenkinek a szervezete "tolerált"... Laikusként egyébként azt gondolom, a vadászpilótának ez volt a repülés sava-borsa, mégis, akiket megkérdeztem erről, többen is azt mondták - nem kedvelték, túlságosan megterhelőnek, veszélyesnek ítélték ezeket az 500-as gyakorlatokat. Dudus! Emlékszel esetleg az évszámra, mikor kezdte a PF-század az 500-asok végrehajtását ? Szóbeszéd szinten több pilótától hallottam már, hogy közületek hatan kint voltak a Szu-ban Mari repterén, ahol Vietnámot, Közel-Keletet megjárt orosz pilóták dolgozták ki ezeket a gyakorlatokat. Ők néhány hétig kint repültek, gyakorolták a szovjetekkel közösen, aztán amikor hazajöttek ők indították el a programot itthon. Sajnos évszámot, neveket még nem sikerült beazonosítani... Az is érdekes, hogy ezredenként csupán egy század repülte ezeket a gyakorlatokat. Sármelléki, tököli orosz pilóták elmondása szerint náluk mindhárom századnak kötelező volt ez, minden más feladatot háttérbe szorított. Sajnos azok az oroszok akikkel kapcsolatban vagyok mindannyian a 80-as években repültek itt, így náluk sem sikerült(még) kideríteni mikor, hogyan indult be ez a program. | |||||
dudus | Adatlap | 369624 | 2008. november 16. 17:06 | ![]() | |
Szia Sainz! Nem ismétlem, amit leírtál az 500-as gyakorlatokkal kapcsolat,mert ismereteid majdnem tökéletesek.Elsumákolni nem volt érdemes, mert ezeket a gyakorlatokat a fekete doboz, helyesen SZARPP alapján kiértékelték és a repülési laphoz csatolva tárolni kellett. A végrehajtáshoz annyít,hogy volt olyan gyakorlat,hogy az utánégetőt csak a futó engedés előtt kapcsoltuk ki.Folyamatosan égett a fáklya a függőleges figurák lemenő ágában is.Ezeket a gyakorlatokat a repülőtér felett hajtottuk végre így is alig maradt üzemanyag. A CSRT-mi ezeknél a gyakorlatoknál nem hasz náltuk. Üdv Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369623 | 2008. november 16. 12:43 | ![]() | |
Üdv Dudus! Több pilótától is hallottam, hogy voltak olyan gyakorlatok az 500-as sorozatban, amit sokan próbáltak "elsumákolni" kicsit, egyszerűen nem a könyv szerint húzták, annyira megterhelő volt fizikailag... Ha jól emlékszem - sajnos nem írtam le magamnak aznap este, amikor hallottam, így lehet nem pontos - volt olyan alig negyedórás feladat, amiben az átlagos túlterhelés el kellett hogy érje az 5.5g-t ! Felszállás után rögtön 360 fokos vízszintes fordulóval kezdődött, teljes utánégetéssel...persze én gyakorlatszámokat nem tudok. A bis-en használtátok a CsR-t is ezeknél a manővereknél ? | |||||
dudus | Adatlap | 369622 | 2008. november 16. 11:50 | ![]() | |
Szia Sainz! A Pf század kezdte, majd amikor a Pf-eket kivonták a hadból a mi századunk a 2.szd. vettük át a manőverező légiharc kiképzést és ez úgy tudom így is maradt. Nemtudom, hogy a híres Gerecsei favágás után folytatták-e egyáltalán ezt a programo,hisz a kikézettek, meg az oktatók mínd leszereltek. | |||||
sainz | Adatlap | 369621 | 2008. november 15. 13:15 | ![]() | |
dudus! Az 500-as gyakorlatsorozat csak a MiG-21bis-en indult be Taszáron, vagy már korábban az MF-en és a 21F-13-ason is repültétek azokat a gyakorlatokat ? | |||||
dudus | Adatlap | 369620 | 2008. november 14. 22:28 | ![]() | |
Én úgy gondolom,hogy nem az oroszokon múlott,hogy mi nem ismertük ezt az insztrukciát.Nem titkolták előlünk tanulmányozhattuk.Akinek lépnie kellett volna ez ügyben annak az volt a véleménye, mert még nem repülte a tipust,hogy ugyanolyan 21-es, mint az MF csak ujjabb. A függőleges figurák beviteli sebessége felfele ezer lefele ötszáz nem kell ezt variálni. Így aztán nem is lett variálva.Legalábbis, amíg én szolgáltam1990-ig. Utánna lehet,hogy változás történt,de kétlem. | |||||
sainz | Adatlap | 369619 | 2008. november 14. 20:06 | ![]() | |
Kösz dudus ! " Azt viszont tudom, hogy volt egy rgv utasítás, amelyik soha nem lett magyarra lefordítva. " Ez azt jelenti, hogy olyan dolgokat tartalmazott az az rgv.utasítás, amiről itthon senki sem tudott ? Itthon nem tanították, itthon nem tartalmazta a kiképzés ? Érdekes... Az Armavirban végzettek kezében 1968-ben megfordult egy 120 oldalas könyv(rgv. ut?), ami nagyon részletesen taglalta, mit nem szabad, és mit kell tenni légiharcban a Mirage III-al szemben, külön kivesézte mindezt a MiG-17 és a 21-es szempontjából is. A 67-es arab-izraeli háború tapasztalatai alapján, frissiben "vérrel-íródott" knyíga volt. Sokat kérdezősködtem utána, úgy tűnik csak a PVO iskola negyedik évfolyamán volt ez tananyag, Krasznodarban, Kusóban nem. Taszárra eljutott ez az "anyag" ? | |||||
dudus | Adatlap | 369618 | 2008. november 13. 15:09 | ![]() | |
Szia sainz! Gyuriék a második csoport volt.Az elsőnek átképzettek:Paár F.Mokánszki L. Kovács A. Mosonyi J.Krista I. Nagy D. Hajdu T. Nem emlékszem,hogy titkosabb lett volna a többitől,nem emlékszem.Azt viszont tudom, hogy volt egy rgv utasítás, amelyik soha nem lett magyarra lefordítva.Amikor RSZBN átképzésen volta Kusóban találkoztam vele .Alapvetően a CSR-el való manőverező légiharc meg a légiharc rakéta alalmazását tartalmazta. | |||||
sainz | Adatlap | 369617 | 2008. november 12. 21:04 | ![]() | |
Kösz dudus ! Ahogy én hallottam, 75-ben a 21bis olyan titkos volt itthon, hogy még a családnak sem volt szabad említeni... Ezt a fotót Czigler Gyuritól kaptam. Ők is veled voltak kint, vagy ez a későbbi bis-átképzős csoport ? | |||||
notarius | Adatlap | 369616 | 2008. november 12. 20:31 | ![]() | |
A dupla sín az R-60-hoz (APU-60-2) ugye nálunk nem lett rendszeresítve a bisz-hez? | |||||
dudus | Adatlap | 369615 | 2008. november 12. 19:58 | ![]() | |
Szia Sainz!Véletlenül kalandoztam el a M.Légierő lapra, ahol megtaláltam hozzám intézett kérdésedet.Válasz:1975 juniusban a legelső csoportban vettem részt bisz átképzésen.Kezdettől fogva rendszeresítve volt az R13M, az R-3r az R-60-as lehet, hogy volt,de pilon a függesztéshez szerintem valamikor a 80-as években érkeztek meg. Az említett rakétákkal Asztrahányban századlövészeten 8 azaz nyolc misenyt lőttünk le9 rakétával.Nyolc is elég lett volna, de a Pipu azt mondta, hogy olyan szar egy rakétával leszállni.Valamikor 77 nyarán volt ez a lövészet. t | |||||
PETI | Adatlap | 369614 | 2008. november 12. 13:22 | ![]() | |
Lenne mit javítani, de óvatosan kellene... Nem kéne eltűntetni eredeti festéseket egy "régi-új" festés miatt. Inkább óvni kéne az eredetit. Ráadásul azok a gépek, amiket átfestenek, hamarabb lepusztulnak... | |||||
Monox | Adatlap | 369613 | 2008. november 12. 07:20 | ![]() | |
Azt majd a rendelkezésre álló pénzkeret fogja megadni. Konkrétan még nem tudni, de a Mi-4-es lesz az első, amit átfestenek. Éppenséggel lenni mit javítani az állományon az tény. | |||||
Monox | Adatlap | 369612 | 2008. november 12. 07:17 | ![]() | |
5-6 éve azaz 2002-ben a tanhangárba valóban 3 fémszínű gép (816,1512,9512) és a 328-as Mi-8T volt. (Plusz a sok ketyere). A torony mögötti nagyhangárban (nem tudom mi volt akkor a hivatalos neve - sőt ma sem) volt: - 3537, 3732 és 3945-ös 75A, - 0465-ös MiG-21UM - 10420-as Mi-8T - 12-es MiG-23MF - 03-as SzU-22M3 - Saab Lansen - 016-os Albatrosz - 01-es Jak-52 - 96+27-es ex-NDK-s Mi-24V A ketyerék között pedig egy olyan érdekesség mint például a balaeset szenvedett 4029-es 75A kabinja. A hangárt azóta kiürítették. A 01-es Jak, a német helikopter, a -21UM és a kabin tartózkodási helye ismeretlen. | |||||
PETI | Adatlap | 369611 | 2008. november 12. 07:12 | ![]() | |
Monox! A Mi-4 melletti néhány másik gép konkrétan melyik lesz? | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369610 | 2008. november 12. 06:13 | ![]() | |
Bocsi, nem olvastam végig a hozzászólásodat... a kérdésemre választ kaptam. :) | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369609 | 2008. november 12. 06:11 | ![]() | |
Szia Monox, Lehetséges, hogy 5-6 éve más volt a tanhangár összetétele? Én három MiG-21-re és egy Minyóra emlékszem (legalábbis amik nagyjából egészben voltak). Egy másik hangárban volt egy MiG-23-as, egy Szu-22, egy Mi-24-es, egy Alba és egy Lansen. A Lansen azt hiszem, akkoriban érkezett. | |||||
Tibor | Adatlap | 369608 | 2008. november 12. 05:49 | ![]() | |
Jó reggelt Monox! Nagyon korrekt az ismertetőd. Sok ilyesmi kellene a fórumon mindannyiunk örömére. Már csak a tavaszt kell kivárni és irány Szolnok. Ja meg egy belépő se volna rossz a lakótanyába. Talán Lamos ddtbk úr segítene ebben, vagy a veterán repülők. Üdv.: Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369607 | 2008. november 12. 00:58 | ![]() | |
Rumcájsz! Igen,igen. Megint hitványul fogalmaztam... | |||||
Monox | Adatlap | 369606 | 2008. november 11. 22:07 | ![]() | |
Na akkor számoljunk! A tanhangárban 2007-ben: - A 816-os F-13-as csontváz - A 3732-es 75A - A 119-es Mi-24D - A 10420-as Mi-8T és egy rakás metszet, hajtómű és számtalan egyéb ketyere volt. A hangár melletti részen kerítéssel lezárva: - 03-as Szu-22M3 - 12-es MiG-23MF - Oldalszám nélküli (de amúgy 116-os oldalszámú) L-39 - 4605-ös MiG-21MF - 4606-os MiG-21MF - 3537-es 75A - 328-as Mi-8T - 1512-es MiG-21PF Régen itt álltak a 808,824,2311-es F-13-asok, ebből mára már csak a 2311-esnek van nyoma a Jurassic Parkban. A 9512-es MF és 3945-ös 75A, 2004 nyarán lett kivontatva a hangárból a Múzeumba. (Tibcsi képe még a hangáros időket idézi) A 1512-es PF-et is nagyjából azóta vontatják, de még nem érkezett meg a Múzeumba. A 406-os PF nemsokára darabáruként fogja végezni. Jelenleg NINCS a Múzeumban megtekinthető MiG-21PF, sem selejt, sem jó állapotú. Érkezni fog nemsokára a 10439-es Mi-8T. 2010-ben a Cápeti és a másik két taszári gép. A Mi-4-es festését nemsokára eredeti magyar színekkel fogják helyre állítani, néhány másik géppeével együtt. | |||||
Daala | Adatlap | 369605 | 2008. november 11. 21:46 | ![]() | |
Ja, én is ezen a gépen vizsgáztam TTS-en! | |||||
Nyugger | Adatlap | 369604 | 2008. november 11. 19:26 | ![]() | |
mig-21mf-9512 ! | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369603 | 2008. november 11. 19:19 | ![]() | |
Itt a kép róla. Meg tudja valaki erről állapítani az altipust? :) | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 369602 | 2008. november 11. 17:46 | ![]() | |
sainz Csak a rakéta-sineket dobhatta le a pilonokról, maguk a pilonok ugyanis fixen fel vannak szerelve a szárnyakra, nem ledobhatóak /ugyanigy a póttartály-gerenda is/. | |||||
PETI | Adatlap | 369601 | 2008. november 11. 16:11 | ![]() | |
Nem tudom, én MF-et nem emléxem, hogy láttam volna... | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369600 | 2008. november 11. 14:37 | ![]() | |
Az MF-et én MF-nek néztem. Az oldalszámára nem emlékszem, de az biztos, hogy ezüst festése volt, nem teflonszürke és nem is natúr fém. Bele is ültem... naná! :)) | |||||
Tibor | Adatlap | 369599 | 2008. november 11. 13:57 | ![]() | |
Fiúk! A szolnoki tanhangárban a MIG-21F-13 tavaly még száz zázalék, hogy ott volt, mert sikerült egy sorozat részletképet szereznem róla, valóban rendesen levetkőztetett, de nagyon jó állapotban. (816 o.sz.) Üdv.: Tibor | |||||
PETI | Adatlap | 369598 | 2008. november 11. 13:31 | ![]() | |
F-13 biztos, az MF inkább bisz lesz, UM is van, de ki tudja, hogy éppen most mi van. Van egy szolnoki barátom, esetleg megkérdezhetem. A makettversenyen meg úgyis kiderülnek az ilyesmik... :) | |||||
Tibcsi | Adatlap | 369597 | 2008. november 11. 12:59 | ![]() | |
Szolnokon a tanhangárban három 21-esre emlékszem: egy F-13 eléggé megbontva, egy MF és a harmadik (ha jól emlékszem) egy PF volt. Ennek kb. 5-6 éve lehetett. Tud valaki konkrétumot? | |||||
Yeagger | Adatlap | 369596 | 2008. november 11. 12:59 | ![]() | |
Hali PETI! Van szolnokon egy darab. Nézd csak meg a honlapjukon. De azt írják abból nem nagyon lesz kiállítható gép.:( | |||||
PETI | Adatlap | 369595 | 2008. november 11. 12:43 | ![]() | |
Monox! A szolnokiaknál nincs a múzeumban is egy lepukkant példány? | |||||
Yeagger | Adatlap | 369594 | 2008. november 11. 12:38 | ![]() | |
Yeagger | Adatlap | 369593 | 2008. november 11. 12:29 | ![]() | |
sainz | Adatlap | 369592 | 2008. november 11. 12:17 | ![]() | |
Monox! Igénybe vettem a telefonos segítséget...:) A képen jobb szélen álló alak Kovencz József. Sármelléken kezdett MiG-15-ön, An-26-ról ment nyugdíjba. Az ő nevéhez fűződik egy "esemény" a 21F-13 átképzésen - leszállásnál fékernyőnyitás helyett ledobta a szárnypilonokat. | |||||
Monox | Adatlap | 369591 | 2008. november 11. 09:40 | ![]() | |
Sainz: Érdekes kérdés, két helyen kétféleképp van írva a neve, de az tuti, hogy őrnagyi rangban, ezred légilövész beosztásban volt akkor. A képen balról a harmadik. Tibor: A 406-os a hasraszállás után tanműhelybe került, majd amikor onnan is kiszuperálták, akkor vontatták ki a múzeumi részre, hátra. Ma már nincs ott, visszavitték a kerítésen belülre, de az állpotát elnézve azt hiszem ennek a gépnek már csak egy útja van hátra... | |||||
Tibor | Adatlap | 369589 | 2008. november 11. 05:12 | ![]() | |
Üdv! Kösz az infót és a fotót. Közben én is szétnéztem és a szolnoki repülőmúzeum leltárában szerepel a 406 roncsként. Tibor | |||||
sainz | Adatlap | 369588 | 2008. november 10. 22:05 | ![]() | |
Monox! Megbocsájthatatlan...:)) A bal szélen álló alakot nem tudod kicsoda ? Konvencz vagy Kovencz ? | |||||
Monox | Adatlap | 369587 | 2008. november 10. 21:54 | ![]() | |
Monox | Adatlap | 369586 | 2008. november 10. 21:53 | ![]() | |
Tibor! Ma Magyarországon két darab PF van. Az egyik az egykori 505-ös a taszári skanzenban van/volt, a másik ma is a 1512-es számra hallgató társa gyakorlatilag az ipari javítás utáni állapotában áll a szabad ég alatt Szolnokon - laktanyán belül. Lásd a képet. | |||||
Monox | Adatlap | 369585 | 2008. november 10. 21:45 | ![]() | |
Sainz, bocsi de... Az első Krasznodari átképzés 1961. március 7-től Június 27.-ig tartott. A képen valóban Paár és Konvencz örnagyok láthatóak. | |||||
sainz | Adatlap | 369584 | 2008. november 10. 19:07 | ![]() | |
Tibor | Adatlap | 369583 | 2008. november 10. 18:12 | ![]() | |
Fiúk! Szerintem a PF-ket Kecskeméten, a KÖRÜ-ben szétvágták. Saját szememmel láttam a KÖRÜ udvarán egy csomó szétvágott gépet, majdnem sírógörcsöt kaptam. Egyáltalán van még idehaza valahol belőlük mutatóba? Üdv.: Tibor | |||||
Monox | Adatlap | 369582 | 2008. november 10. 09:24 | ![]() | |
Van egyéb érdekesség is. Például, hogy az egykori 1514-es-ről hová lett a festés. Ez a dilemma megvan az 1602-es esetében is amit állítólag elvittek a jenkik. Lehet, hogy a 1514-est is el akarták, csak nem jött össze? Ráadásul a kék 10-es is formailag azonos volt a magyar számokéval, a színét kivéve. Valamit nagyon el akartak titkolni, v. valaki nagyon dilettáns lehetett... | |||||
RonnieFrown | Adatlap | 369581 | 2008. november 9. 22:52 | ![]() | |
A videot sem lenne rossz megszerezni. | |||||
sainz | Adatlap | 369580 | 2008. november 9. 22:47 | ![]() | |
Nyugger | Adatlap | 369579 | 2008. november 9. 21:13 | ![]() | |
Monox, Köszi, elolvastam. "Az oldalszámok "eltorzítására" azért volt szükség, mert az elhárítás "azt gondolta", hogy így nem lesz kideríthető a gépek eredete, valamint a felségjelzés is el lett távolítva." Ezt viszont az akkor már élő,/1990 november/ aláírt CFE szerződés mellett nem nagyon hiszem el, hogy egy esetleges ellenőrzés bevette volna. Továbbra is talányos a kék szám. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Pontosan mit takar az "500-as gyakorlatok" kifejezés?
Tibcsi